quote:Waterstofbus vat vlam in Doetinchem: ’Pas op voor explosies’
DOETINCHEM - De brandweer in Doetinchem is donderdagmiddag massaal uitgerukt vanwege een waterstofbus die in brand staat. Er is sprake van explosiegevaar. Hulpdiensten waarschuwen mensen om weg te blijven. Er is een NL-alert uitgegaan. Mensen in de buurt wordt verzocht ramen te sluiten.
Hulpdiensten zijn rond 14.15 uur gealarmeerd voor een brand aan de Industriestraat bij ov-bedrijf Arriva. Ter plaatse bleek een nieuwe bus op waterstof vlam te hebben gevat. De bus staat in een loods. De brand wordt van buiten af geblust. Af en toe klinken er zware dreunen.
Er komt veel rook vrij. De brandweer heeft opgeschaald naar GRIP 1, het hoogste alarmniveau. De omgeving is afgezet en mensen worden opgeroepen weg te blijven vanwege explosiegevaar. Voor zover bekend heeft iedereen de loods op tijd kunnen verlaten.
Bij het pand staan inmiddels ook twee ambulances. Zo’n twintig medewerkers van een naastgelegen meubelbedrijf zeggen tegen een verslaggever al enkele explosies te hebben gehoord. Het personeel moest onmiddelijk het pand verlaten. Ze maken zich zorgen omdat hun auto’s er nog staan.
De waterstofbus zou vanochtend net uit Polen zijn aangekomen in Doetinchem, als onderdeel van een grotere bestelling. Omstanders reageren onthutst. „Waterstof heeft absoluut de toekomst. Dit is geen reclame , zeker niet nu net vandaag de eerste bus is gearriveerd.”
Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat dat overdrukventiel aan de zijkant ipv aan de bovenkant van de bus zit. Je zou er net langs fietsen.quote:
Dan hoef je niet meer langs de kapper.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat dat overdrukventiel aan de zijkant ipv aan de bovenkant van de bus zit. Je zou er net langs fietsen.
Ik neem aan dat dit nog binnen de garantie valtquote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klinkt weer als een aanbestedingsproject waar de goedkoopste leverancier gewonnen heeft..
quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich is het maar opgeslagen met 350 bar druk, wat kan er misgaan
Hopelijkquote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit nog binnen de garantie valt
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie meer in elektrische bussen.
Ik ga niet beweren dat de huidige generatie accu's al perfect zijn maar waterstof zal dat sowieso nooit worden (omdat natuurkunde dat verhindert).
Waterstof kost alleen al 3x meer energie per kilometer, zonde.
Ruim 95% van alle waterstof wordt van aardgas gemaakt (steam reforming).
In feite rijden waterstofbussen (en auto's) dus op aardgas maar dan met een lager rendement en dus hogere uitstoot.
Een lijndienstbus rijdt zo'n 73.000km per jaar, dus zo'n 200km per dag.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.
In 4 minuten een volle accu.
Daarnaast is waterstofgas veel lastiger in bedwang te houden dan aardgas.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie meer in elektrische bussen.
Ik ga niet beweren dat de huidige generatie accu's al perfect zijn maar waterstof zal dat sowieso nooit worden (omdat natuurkunde dat verhindert).
Waterstof kost alleen al 3x meer energie per kilometer, zonde.
Ruim 95% van alle waterstof wordt van aardgas gemaakt (steam reforming).
In feite rijden waterstofbussen (en auto's) dus op aardgas maar dan met een lager rendement en dus hogere uitstoot.
Hartstikke mooi zo'n systeem alleen drie keer raden wie voor de kosten mag opdraaien.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.
In 4 minuten een volle accu.
Dieselbussen rijden op water?quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Hartstikke mooi zo'n systeem alleen drie keer raden wie voor de kosten mag opdraaien.
Als ik kijk naar de bussen in dit lijstje dan halen ze dit makkelijk:quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een lijndienstbus rijdt zo'n 73.000km per jaar, dus zo'n 200km per dag.
Op zich zal 300km range in de meeste gevallen dus al ruim voldoende zijn zonder ook maar 1x bij te laden.
De Tesla Semi kan zo'n 30 ton trekken met een range van 475 tot 800km, afhankelijk van de uitvoering.
Lijkt me haalbaar voor een bus.
Een liter diesel kost 1.50 dat is te overzien vergeleken met alle kosten die je hebt voor je een keer zo'n elektrisch wagenpark de weg op hebt.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dieselbussen rijden op water?
Zo'n diesel bus is ook ooit aangeschaft en moet ook ooit vervangen worden.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Een liter diesel kost 1.50 dat is te overzien vergeleken met alle kosten die je hebt voor je een keer zo'n elektrisch wagenpark de weg op hebt.
Je weet dat busbedrijven elke paar jaar het hele wagenpark moeten vernieuwen?quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Een liter diesel kost 1.50 dat is te overzien vergeleken met alle kosten die je hebt voor je een keer zo'n elektrisch wagenpark de weg op hebt.
Als je het afzet tegen de elektrische auto's is de aanschaf alleen al bijna een factor 2 ten opzichte van benzine. Laat staan van alle technologie die in dat filmpje te zien is zoals kekke oplaadystemen en alle onzin die er bij komt kijken. Gaan weer dure busritjes opleveren voor wat klimaathysterie.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo'n diesel bus is ook ooit aangeschaft en moet ook ooit vervangen worden.
Ik vind het prima dat je een stelling inneemt maar zonder een berekening en vergelijking van:
- aanschaf
- onderhoud
- energieverbruik
- afschrijving
...is dat een zinloze discussie met "welles nietes".
Je weet dat een elektrische auto pas na jaren z'n rendement oplevert?quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:23 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je weet dat busbedrijven elke paar jaar het hele wagenpark moeten vernieuwen?
Tesla die bussen gaat maken ja dat zou geweldig zijn. En dan 20 euro aftikken voor een ritje van 10 minuten van de buitenwijk naar de binnenstad zekerquote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ik kijk naar de bussen in dit lijstje dan halen ze dit makkelijk:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_bus
Het zou mooi zijn als Tesla ook bussen gaat maken ja. Met het uiterlijk van de Semi Maar ik denk niet dat ze dit soort lange afstands bussen willen maken. Die zijn onverkoopbaar als er straks hyperloops zijn.
[ afbeelding ]
Nogmaals, zonder berekeningen is het een "welles-nietes" verhaal.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Je weet dat een elektrische auto pas na jaren z'n rendement oplevert?
Waar baseer je dat op? Welke berekening hanteer je?quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Tesla die bussen gaat maken ja dat zou geweldig zijn. En dan 20 euro aftikken voor een ritje van 10 minuten van de buitenwijk naar de binnenstad zeker
Er zullen ongetwijfeld knappe koppen zijn die rekensom reeds hebben gemaakt voor ons, circa 20% van het totale wagenpark is nu elektrisch. Zelfs met de shitload aan subsidie en druk vanuit gemeentes wil het dus niet bepaald vlotten met de implementatie.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, zonder berekeningen is het een "welles-nietes" verhaal.
En het is niet ongebruikelijk dat bij bedrijven naar het kosten en rendement over de hele looptijd van een machine / investering wordt gekeken en niet alleen naar een aanschafprijs.
Tesla is voor de normale man al niet te betalen Hans, laat staan als je je publieke busvervoer gaat uitbesteden aan figuren als Elon Musk.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Welke berekening hanteer je?
Ik vind het prima dat je in VBL gewend bent om te rellen en te trollen maar in mijn topics gebeurt dat niet.
Kom met berekeningen, toon je intelligentie.
quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:52 schreef Starhopper het volgende:
Ik neem aan dat dit nog binnen de garantie valt
quote:Bij service en garantie zijn wij op vakantie.
Het is op zich wel logisch dat men niet alle bussen in 1x vervangt en dat bestaande bussen niet zomaar vervroegd worden afgeschreven, al worden ze vaak ook geëxporteerd naar Oostblok landen waar ze nog meer vervuilende oude bussen vervangen.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Er zullen ongetwijfeld knappe koppen zijn die rekensom reeds hebben gemaakt voor ons, circa 20% van het totale wagenpark is nu elektrisch. Zelfs met de shitload aan subsidie en druk vanuit gemeentes wil het dus niet bepaald vlotten met de implementatie.
Werkt met een condensator, geen accu. Voordeel: Laad supersnel, weinig chemicaliën nodig om te fabriceren. Nadeel: Beperkte capaciteit, maar voor lijnbussen is dat geen probleem, je kunt bij elke halte tijdens in- en uitstappen bijladen en dat gaat sneller dan 4 minuten.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.
In 4 minuten een volle accu.
Een busmaatschappij is als bedrijf natuurlijk niet "een normale man".quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Tesla is voor de normale man al niet te betalen Hans, laat staan als je je publieke busvervoer gaat uitbesteden aan figuren als Elon Musk.
EV's worden goed verkocht, zo'n 10% van alle in de EU verkochte nieuwe auto's zijn inmiddels EV's.quote:Elektrisch rijden doe je maar op de kermis.
Op zich kan je een supercondensator en accu combineren denk ik (?)quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:48 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Werkt met een condensator, geen accu. Voordeel: Laad supersnel, weinig chemicaliën nodig om te fabriceren. Nadeel: Beperkte capaciteit, maar voor lijnbussen is dat geen probleem, je kunt bij elke halte tijdens in- en uitstappen bijladen en dat gaat sneller dan 4 minuten.
Een accu is inderdaad niet eens nodig. Alleen maar vervelend door het hoge gewicht al win je een gedeelte terug door remenergie. Extra voordeel van condensatoren is dat ze weinig wegen. Ik verwacht veel van deze technologie voor lijnbussen.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich kan je een supercondensator en accu combineren denk ik (?)
Afijn, met voldoende range is het niet eens nodig. In de stad wordt veel opgetrokken en afgeremd dus energie regenereren is ook prima te doen.
quote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
als er straks hyperloops zijn.
Ik weet niet of dat werkt.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 18:50 schreef Fer het volgende:
Ik snap niet dat ze gewoon batterijbussen maken, met 100km range en dan bijladen op de busbaan via de bovenleiding?
Je vraagt je toch oprecht af wat precies het beslissingstraject is geweest hier om waterstofbussen aan te schaffen. Althans ga ik ervan uit dat er zo'n soort traject is geweest...quote:Op donderdag 28 oktober 2021 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie meer in elektrische bussen.
Ik ga niet beweren dat de huidige generatie accu's al perfect zijn maar waterstof zal dat sowieso nooit worden (omdat natuurkunde dat verhindert).
Waterstof kost alleen al 3x meer energie per kilometer, zonde.
Ruim 95% van alle waterstof wordt van aardgas gemaakt (steam reforming).
In feite rijden waterstofbussen (en auto's) dus op aardgas maar dan met een lager rendement en dus hogere uitstoot.
Probleem met de trolleybus is als er wegwerkzaamheden zijn je geen kant op kunt. Dan moet je toch weer een waterstofbus inzetten. Al is dat trolleybus-gebeuren verder wel een zeer efficiënt systeem, net als de trein.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bovenleiding om de bus zelf te laten rijden is wel gedaan, zoals Arnhem, Groningen en Nijmegen.
Het is inderdaad een vreemde keuze. Juist het korte afstandswerk is waar batterijen het best functioneren. De waterstofproductie gaan we hard nodig hebben voor het vliegverkeer en andere vormen van lange afstandsvervoer.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 19:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je vraagt je toch oprecht af wat precies het beslissingstraject is geweest hier om waterstofbussen aan te schaffen. Althans ga ik ervan uit dat er zo'n soort traject is geweest...
Tijdens zo'n traject moet het toch duidelijk worden dat je met een ontzettend slecht idee bezig bent... Kan er met de pet niet bij. Blijkbaar werkt de waterstoflobby op volle toeren. Je zou toch zeggen dat er bij de beslissers verstandige mensen zitten met enige kennis van de materie. Ben echt benieuwd hoe zoiets nou tot stand komt en de knoop wordt doorgehakt om een puur inefficiënt OV op te tuigen.
Ja. Als ze werkenquote:Op donderdag 28 oktober 2021 17:07 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En met dit soort laadpalen op de grotere bushaltes ben je er al.
In 4 minuten een volle accu.
Je doet net of waterstof een dood spoor is. Er zijn nog steeds veel instanties bezig met onderzoek en ontwikkeling op dat gebied. De ontwikkeling van de accu is al een slordige 220 jaar onderweg en nu hebben ze een redelijke efficientie. Het eerste idee voor een fuel cell is van 190 jaar geleden, maar de eerste echt fuel cell is pas 90 jaar geleden ontwikkelt. Laten we even kijken waar we over 20 of 30 jaar staan met de fuel cell technology.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 19:34 schreef Bart2002 het volgende:
Tijdens zo'n traject moet het toch duidelijk worden dat je met een ontzettend slecht idee bezig bent...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |