abonnement Unibet Coolblue
pi_201883777
Huis is uit 1990 en er zit van buitenaf wel wat isolatie in de dakkapel, maar in de winter wordt het toch best koud op zolder en verdwijnt er teveel warmte via de dakkapel. De balkjes van het dak die zichtbaar zijn, zijn 6,6mm dik. Niet veel ruimte dus.

Een kennis tipte mij om PIR platen te gebruiken. Omdat ik daarmee 3Rd haal tegenover steenwol met 2Rd. Na aanschaf (kingspan thermo) begin ik opeens te twijfelen omdat de brandbaarheid categorie E is. Op de meeste websites zie ik minerale wol geadviseerd voor een platdak van binnenuit. Aan de andere kant zie ik deze platen wel aangeraden bij het isoleren van schuine daken. Het voordeel van deze platen is vooral dat ik me minder druk hoef te maken om vochtproblemen dan met minerale wol.

De bedoeling is om alles af te werken met gipsplaten, wat de brandwerendheid zou moeten verhogen. Geluidsisolatie boeit me eigenlijk niet veel, want het is een werkkamer en geen slaapkamer.

Iemand met ervaring hiermee die kan aangeven of ik nu een stomme fout maak of dat ik me juist te druk maak?
pi_201884033
Het grootste risico als je een plat dak van binnenuit gaat isoleren is het vocht. Dat stijgt als op vanuit je huis en gaat dan condenseren tegen de koude kant.

Nou zit er op pir wel van dat aluminiumfolie, maar vraag me sterk af of dat voldoende zal zijn. Zou als ik jou was altijd ook nog een dampremmende folie gebruiken tussen je pir-platen en je gipsplaten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2021 13:54:18 ]
  Moderator zondag 24 oktober 2021 @ 14:02:55 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201884111
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 13:53 schreef Heph844 het volgende:
Het grootste risico als je een plat dak van binnenuit gaat isoleren is het vocht. Dat stijgt als op vanuit je huis en gaat dan condenseren tegen de koude kant.

Nou zit er op pir wel van dat aluminiumfolie, maar vraag me sterk af of dat voldoende zal zijn. Zou als ik jou was altijd ook nog een dampremmende folie gebruiken tussen je pir-platen en je gipsplaten.
Als je die naden van de aluminium pir platen aftapet dan zou dat voldoende moeten zijn.
pi_201884377
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 13:53 schreef Heph844 het volgende:
Het grootste risico als je een plat dak van binnenuit gaat isoleren is het vocht. Dat stijgt als op vanuit je huis en gaat dan condenseren tegen de koude kant.

Nou zit er op pir wel van dat aluminiumfolie, maar vraag me sterk af of dat voldoende zal zijn. Zou als ik jou was altijd ook nog een dampremmende folie gebruiken tussen je pir-platen en je gipsplaten.
Dat zou het nu meer moeten doen als na de isolatie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201884570
Qua vocht, ik heb nog niet gezien in de laatste 7jaar dat het plafond nat geworden was in de winter. Ook geen vochtplekken. Neemt niet weg dat ik extra mijn best ga doen mbt dat er geen vocht bij de dakplaat kan komen.

Maar mbt mijn grootste angst, de brandbaarheid van de PIR platen, hoor ik nog niemand dus de platen zijn bruikbaar in combinatie met gipsplaten begrijp ik.
pi_201885133
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 14:28 schreef halfway het volgende:

[..]
Dat zou het nu meer moeten doen als na de isolatie.
Met isolatie ga je het vocht opsluiten, aangezien de bovenkant ook potdicht is (als het goed is).
pi_201886788
als je dakkapel lek raakt en je hebt een vochtwerende laag onder je gisplaten aangelegd dan zie je niks van je lekkage en gaat het lekker rotten.
Dat lijkt mij het allergrootste risico bij isolatie aan de binnenkant van een plat dak.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201887604
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 13:53 schreef Heph844 het volgende:
Het grootste risico als je een plat dak van binnenuit gaat isoleren is het vocht. Dat stijgt als op vanuit je huis en gaat dan condenseren tegen de koude kant.

Nou zit er op pir wel van dat aluminiumfolie, maar vraag me sterk af of dat voldoende zal zijn. Zou als ik jou was altijd ook nog een dampremmende folie gebruiken tussen je pir-platen en je gipsplaten.
Aluminium is oneindig dampdicht dus ik denk toch wel dat het voldoende is.
pi_201887646
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2021 14:28 schreef halfway het volgende:

[..]
Dat zou het nu meer moeten doen als na de isolatie.
Je begrijpt het idee van condensatie en dat het dak zelf kouder wordt als je het isoleert?
pi_201887674
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
als je dakkapel lek raakt en je hebt een vochtwerende laag onder je gisplaten aangelegd dan zie je niks van je lekkage en gaat het lekker rotten.
Dat lijkt mij het allergrootste risico bij isolatie aan de binnenkant van een plat dak.
Bij een schuin dak niet anders. Maar vocht komt heus wel ergens tevoorschijn.
pi_201888872
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 18:31 schreef tiho1 het volgende:

[..]
Aluminium is oneindig dampdicht dus ik denk toch wel dat het voldoende is.
Mja in theorie wel. Maar je houdt altijd rare hoekjes, kieren langs de aansluiting met de muren, of misschien tape dat na een paar jaar ergens los gaat laten. Bij een schuin dak niet zo'n probleem want dat ventileert toch wel, maar bij een plat dak zou ik er zelf niet op vertrouwen.

Maar goed, ik zal er over ophouden verder, want TS vroeg met name naar de brandwerendheid.
pi_201888989
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 18:35 schreef tiho1 het volgende:

[..]
Bij een schuin dak niet anders. Maar vocht komt heus wel ergens tevoorschijn.
een schuin dak heeft dakpannen. Je dakbeschot kan dan drogen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201890606
Als je t toch wil isoleren zou ik heel goed folie er onderdoor maken en goed aftappen. Maar ik zou t afraden... Aan de buitenzijde van je isolatie wil je een dampopen laag hebben. Je dakbedekking is potdicht dus t vocht kan niet weg.
  zondag 24 oktober 2021 @ 21:34:23 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201890765
Bij binnenkant isoleren van platdak kan je het beste active folie gebruiken. Zit een 1 of andere wazige membraantechniek in waardoor je (theoretisch) niet de problemen hebt die hierboven door verschillende al gepost is.

quote:
Miofol Active Miofol Active is een damp variabel membraan vervaardigd uit een polypropyleen nonwoven en een polyethylene-copolymerfilm. Het membraan heeft een dubbele functie: ’s winters wanneer het binnen warmer is dan buiten loopt de dampstroom van binnen naar buiten. Tegelijkertijd is de relatieve luchtvochtigheid in de winter laag hierdoor staat de polyethylene-copolymerfilm dicht en fungeert het als een dampremmer.
Spul heb je ook van andere foliefabrikanten trouwens. Dit is in ieder geval wat ik hier thuis toe ga passen in het dakkapel icm. Glaswol. PIR durf ik niet aan omdat dat uit zichzelf al dampwerend is.
pi_201916037
Waar ik me qua brandgevaar zorgde maken is dat compleet weg. Qua vochtreguliering is de verwarring flink toegenomen.

• Met de PIR platen is het tegengaan van condens geen probleem. Maar... blijkbaar moet het toch nog kunnen ademen.
• Met minerale wol is de RD waarde helaas wel lager en daardoor de kans op condens weer groter. Goede folie is noodzakelijk.

Ik begin te snappen waarom er alleen over minerale wol gesproken wordt op de bouwsites en waarom het geadviseerd wordt van buitenaf te isoleren. Maar dat had ik 2 jaar geleden moeten weten :(
pi_201916384
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 08:40 schreef Brad het volgende:
Waar ik me qua brandgevaar zorgde maken is dat compleet weg. Qua vochtreguliering is de verwarring flink toegenomen.

• Met de PIR platen is het tegengaan van condens geen probleem. Maar... blijkbaar moet het toch nog kunnen ademen.
• Met minerale wol is de RD waarde helaas wel lager en daardoor de kans op condens weer groter. Goede folie is noodzakelijk.

Ik begin te snappen waarom er alleen over minerale wol gesproken wordt op de bouwsites en waarom het geadviseerd wordt van buitenaf te isoleren. Maar dat had ik 2 jaar geleden moeten weten :(
Waar haal je deze conclusies vandaan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201918361
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 09:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waar haal je deze conclusies vandaan?
Heph844 waarschuwt voor condensvorming. Vonkenboer en Tiho1 benadrukken dat PIR met aluminium folie het condensprobleem zou moeten voorkomen.

Heph844 geeft vervolgens aan dat je het vocht opsluit. Ook Makrolon en bleiblei benadrukken dit en geven aan dat er een goede dampopen laag nodig is (damp naar buiten, niet naar binnen?). Makrolon geeft ook nog aan dat je van buitenaf zou moeten isoleren.

Jij zelf geeft aan dat als er een lek ontstaat, het vocht problemen gaat veroorzaken wat mogelijk niet snel zal opvallen als je alles vochtdicht afsluit.

Ik dacht een eenvoudige kleine klus te doen in huis, maar ondertussen sta ik stil omdat ik niet weet hoe ik de klus goed moet voorbereiden.
pi_201918591
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 12:19 schreef Brad het volgende:

[..]
Heph844 waarschuwt voor condensvorming. Vonkenboer en Tiho1 benadrukken dat PIR met aluminium folie het condensprobleem zou moeten voorkomen.

Heph844 geeft vervolgens aan dat je het vocht opsluit. Ook Makrolon en bleiblei benadrukken dit en geven aan dat er een goede dampopen laag nodig is (damp naar buiten, niet naar binnen?). Makrolon geeft ook nog aan dat je van buitenaf zou moeten isoleren.

Jij zelf geeft aan dat als er een lek ontstaat, het vocht problemen gaat veroorzaken wat mogelijk niet snel zal opvallen als je alles vochtdicht afsluit.

Ik dacht een eenvoudige kleine klus te doen in huis, maar ondertussen sta ik stil omdat ik niet weet hoe ik de klus goed moet voorbereiden.
Oh ik bedoelde meet het verschil tussen pir/wol wat je beschreef. Dat haal ik niet uit die posts.

Isolatie van binnenuit van een platdak met bitumen of andere waterdichte afwerking zonder ventilatiemogelijkheid wordt overal afgeraden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 27 oktober 2021 @ 12:46:30 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201918627
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 12:19 schreef Brad het volgende:

[..]
Heph844 waarschuwt voor condensvorming. Vonkenboer en Tiho1 benadrukken dat PIR met aluminium folie het condensprobleem zou moeten voorkomen.

Heph844 geeft vervolgens aan dat je het vocht opsluit. Ook Makrolon en bleiblei benadrukken dit en geven aan dat er een goede dampopen laag nodig is (damp naar buiten, niet naar binnen?). Makrolon geeft ook nog aan dat je van buitenaf zou moeten isoleren.

Jij zelf geeft aan dat als er een lek ontstaat, het vocht problemen gaat veroorzaken wat mogelijk niet snel zal opvallen als je alles vochtdicht afsluit.

Ik dacht een eenvoudige kleine klus te doen in huis, maar ondertussen sta ik stil omdat ik niet weet hoe ik de klus goed moet voorbereiden.
Nouja, de gemene deler van alles wat getiept is, is kijk uit voor vocht in de isolatielaag. En daar zijn prima oplossingen voor. Dus ik zou het niet moeilijker maken dan het is. Overigens heb je met een lek pannendak dat geïsoleerd en afgewerkt is, ook het probleem dat je er erg laat achterkomt. Precies de reden dat ik in ons vorige huis het 80 jaar oude dak vervangen wilde hebben voordat ik de zolder ging afwerken.

Maar goed, idealiter isoleer je dus tussen dakbedekking en het dak (houten plaat). Als dat niet (meer) kan, kan het niet. Probleem heb ik bij ons ook. Best next oplossing is actieve folie als dampremmer en isolatiemateriaal dat zelf damp door laat. Dan is de volgende optie, vocht opsluiten in de dakconstructie. Maar daar ga mogelijk last van krijgen na x jaar. En de slechtste oplossing is geen dampremmende laag.

Bij ons huidige huis ben ik wat laffe plaatjes piepschuim in het dakkapel tegen gekomen die flink lek is geweest. Gevolg; zwam in het dakkapel. Niet tof, maar is wel op te lossen. Let wel, ik schat dat het er een jaar of 20-30 zo ingezeten heeft en als ik er niets aan gedaan had, had ik er minimaal 10 jaar geen weet van gehad (en had ik daarna een heel stuk dak en het dakkapel moeten vervangen :P )
pi_201921101
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 12:46 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nouja, de gemene deler van alles wat getiept is, is kijk uit voor vocht in de isolatielaag. En daar zijn prima oplossingen voor. Dus ik zou het niet moeilijker maken dan het is. Overigens heb je met een lek pannendak dat geïsoleerd en afgewerkt is, ook het probleem dat je er erg laat achterkomt. Precies de reden dat ik in ons vorige huis het 80 jaar oude dak vervangen wilde hebben voordat ik de zolder ging afwerken.

Maar goed, idealiter isoleer je dus tussen dakbedekking en het dak (houten plaat). Als dat niet (meer) kan, kan het niet. Probleem heb ik bij ons ook. Best next oplossing is actieve folie als dampremmer en isolatiemateriaal dat zelf damp door laat. Dan is de volgende optie, vocht opsluiten in de dakconstructie. Maar daar ga mogelijk last van krijgen na x jaar. En de slechtste oplossing is geen dampremmende laag.

Bij ons huidige huis ben ik wat laffe plaatjes piepschuim in het dakkapel tegen gekomen die flink lek is geweest. Gevolg; zwam in het dakkapel. Niet tof, maar is wel op te lossen. Let wel, ik schat dat het er een jaar of 20-30 zo ingezeten heeft en als ik er niets aan gedaan had, had ik er minimaal 10 jaar geen weet van gehad (en had ik daarna een heel stuk dak en het dakkapel moeten vervangen :P )
tbv terminologie en begrip.

Je hebt het in de 2e beste oplossing over "actieve folie als dampremmer". Hiermee bedoel je denk ik "klimaatfolie"? Want als je puur op dampremmende folie zoekt dan vindt je gewoon folies die compleet dicht zijn en niet ademen.

ik snap alleen nog niet hoe klimaatfolie werkt. Als het goed geisoleerd is, dan is de temperatuur weinig verschillend. Dan gebeurt het puur op de al aanwezige vochtigheid in de lucht?
pi_201921342
Klimaatfolie zorgt ervoor dat je dakbeschot toch ook weer kan drogen (sluit niet 100% af) terwijl het bij hoge dampdruk binnen wel alle vocht tegenhoudt.

Isolatie heel goed dichtplakken inderdaad, en eigenlijk beter buiten :P

En persoonlijk ben ik vanwege brand niet zo'n fan van pir idd.
  woensdag 27 oktober 2021 @ 16:40:02 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201921535
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 16:07 schreef Brad het volgende:
Je hebt het in de 2e beste oplossing over "actieve folie als dampremmer". Hiermee bedoel je denk ik "klimaatfolie"? Want als je puur op dampremmende folie zoekt dan vindt je gewoon folies die compleet dicht zijn en niet ademen.

ik snap alleen nog niet hoe klimaatfolie werkt. Als het goed geisoleerd is, dan is de temperatuur weinig verschillend. Dan gebeurt het puur op de al aanwezige vochtigheid in de lucht?
Exact. Ik postte bewust "actieve folie als dampremmer". Dus google op actieve folie (of klimaat folie, of wat dan ook).

Ja, hoe dat exact qua werking zit is mij ook onduidelijk eerlijk gezegd. Maar als ik dat stukje wat ik eerder quote goed interpreteer, werken die membranen op luchtvochtigheid:
quote:
Tegelijkertijd is de relatieve luchtvochtigheid in de winter laag hierdoor staat de polyethylene-copolymerfilm dicht en fungeert het als een dampremmer.
Want in de winter is het doorgaans binnen vochtiger dan buiten, dus membraan dicht. Zomer andersom?
Maar goed, ik ga in deze wel blind op verkooppraatjes zonder de techniek te doorgronden ;) .
Soms moet je afgaan op experts ipv. er zelf een diepgaand onderzoek aan te wijden :P .
  woensdag 27 oktober 2021 @ 16:45:54 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201921654
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 16:27 schreef Zolena het volgende:
Klimaatfolie zorgt ervoor dat je dakbeschot toch ook weer kan drogen (sluit niet 100% af) terwijl het bij hoge dampdruk binnen wel alle vocht tegenhoudt.

Isolatie heel goed dichtplakken inderdaad, en eigenlijk beter buiten

En persoonlijk ben ik vanwege brand niet zo'n fan van pir idd.
PIR en brand is niet heel spannend hoor. Heeft brandklasse B, dus "Brandklasse B: Heel moeilijk brandbaar".
Wat je moet mijden is spul als tempex (EPS/XPS) (gaat smelten en brand als een malle).

Hier een volledig overzichtje:
quote:
Brandklasse isolatiemateriaal (Europese Brandclassificatie)
Steenwol - A1: Onbrandbaar, levert geen bijdrage aan brand
Glaswol - A1: Onbrandbaar, levert geen bijdrage aan brand
PIR - B: Heel moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand
Resol - B: Heel moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand
Vlas - C: Brandbaar, levert grote bijdrage aan brand
EPS - C: Brandbaar, levert grote bijdrage aan brand
XPS - E: Zeer brandbaar, levert zeer hoge bijdrage aan brand
Als je bang bent voor de brandbaarheid van PIR, kan ik je adviseren eerst naar andere veel brandbaardere onderdelen van je huis te kijken ;) .
pi_201921875
Ja je hebt gelijk. Weet ik ook wel, dak is verder van hout ook :')
pi_201926874
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 16:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
PIR en brand is niet heel spannend hoor. Heeft brandklasse B, dus "Brandklasse B: Heel moeilijk brandbaar".
Wat je moet mijden is spul als tempex (EPS/XPS) (gaat smelten en brand als een malle).

Hier een volledig overzichtje:
[..]
Als je bang bent voor de brandbaarheid van PIR, kan ik je adviseren eerst naar andere veel brandbaardere onderdelen van je huis te kijken ;) .
De brandbaarheid van het type wat ik in de TS gaf is helaas categorie E. Ik had ook beter verwacht en op veel plekken kom de categorie ook niet tegen. Ingebouwd in een spouw geeft de fabrikant aan dat het B is. Maar puur op zichzelf dus E.

Anyway, ik ga de PIR toch maar terugbrengen en genoegen nemen met 2Rd isolatie op basis van minerale wol.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')