abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 20 oktober 2021 @ 10:59:20 #276
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201829168
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:58 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Omdat besmettingen leiden tot ziekenhuisopnames.

En aangezien het totaal niet logisch is dat er opeens een compleet andere demografie zich heeft laten testen gaan de besmettingscijfers dus leiden tot (nog meer) ziekenhuisopnames.
Ja, dat klopt. Maar nogmaals, 1000 besmettingen onder gevaccineerden is iets anders dan 1000 onder ongevaccineerden.

Ziekenhuizen hebben in de basis toegang tot dezelfde data als jij en ik (en krijgen naderhand extra data), dus veel mensen daar zullen ook reageren op de dagelijkse berichten en op basis daarvan plannen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_201829172
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:58 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Omdat besmettingen kunnen leiden tot ziekenhuisopnames.

Belangrijke nuance
  woensdag 20 oktober 2021 @ 11:00:15 #278
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_201829180
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:59 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Belangrijke nuance
Op macroniveau weet je zeker dat een toename van het aantal besmettingen zal leiden tot een toename van het aantal ziekenhuisopnames.
pi_201829193
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:59 schreef chratnox het volgende:
Ja, dat klopt. Maar nogmaals, 1000 besmettingen onder gevaccineerden is iets anders dan 1000 onder ongevaccineerden.

Vandaar: "En aangezien het totaal niet logisch is dat er opeens een compleet andere demografie zich heeft laten testen"

De correlatie tussen het aantal besmettingen en de ziekenhuisopnames is al maanden vergelijkbaar. Waarom zou dat nu opeens anders zijn, terwijl er nauwelijks extra gevaccineerden bijgekomen zijn en de hoeveelheid doorgemaakte infecties (op macroniveau) weinig zoden aan de dijk zetten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_201829201
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:59 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ja, dat klopt. Maar nogmaals, 1000 besmettingen onder gevaccineerden is iets anders dan 1000 onder ongevaccineerden.

Ziekenhuizen hebben in de basis toegang tot dezelfde data als jij en ik (en krijgen naderhand extra data), dus veel mensen daar zullen ook reageren op de dagelijkse berichten en op basis daarvan plannen.
Voor zover ik weet wordt nooit bekend gemaakt hoe de verdeling gevaccineerd/niet-gevaccineerd is bij de dagelijks gemelde besmettingen, toch?
  Moderator woensdag 20 oktober 2021 @ 11:03:46 #281
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201829216
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:01 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Vandaar: "En aangezien het totaal niet logisch is dat er opeens een compleet andere demografie zich heeft laten testen gaan de besmettingscijfers dus leiden tot (nog meer) ziekenhuisopnames."

De correlatie tussen het aantal besmettingen en de ziekenhuisopnames is al maanden vergelijkbaar. Waarom zou dat nu opeens anders zijn, terwijl er nauwelijks extra gevaccineerden bijgekomen zijn en de hoeveelheid doorgemaakte infecties (op macroniveau) weinig zoden aan de dijk zetten.
Het is juist wel logisch dat een andere demografie zich laat testen sinds (bijvoorbeeld) de scholen open zijn. Kinderen in een klas waar een positieve test is die zo snel mogelijk hun quarantaine willen afbreken.

Maar ook de andere kant op, mensen in (bijvoorbeeld) Staphorst waar het virus flink rond lijkt te gaan. Zonder additionele context is zeggen dat 1000 positieve tests tot x ziekenhuisopnames zal leiden onjuist.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_201829218
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:01 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Vandaar: "En aangezien het totaal niet logisch is dat er opeens een compleet andere demografie zich heeft laten testen"

De correlatie tussen het aantal besmettingen en de ziekenhuisopnames is al maanden vergelijkbaar. Waarom zou dat nu opeens anders zijn, terwijl er nauwelijks extra gevaccineerden bijgekomen zijn en de hoeveelheid doorgemaakte infecties (op macroniveau) weinig zoden aan de dijk zetten.
Er is wel een demografie bijgekomen: kinderen. die werden in juli en augustus nauwelijks getest maar zijn er sinds september weer bij. Voor zover ik weet in vrij grote proportie, maar dat zou ik even moeten checken.
  Moderator woensdag 20 oktober 2021 @ 11:04:11 #283
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201829221
quote:
11s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:02 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Voor zover ik weet wordt nooit bekend gemaakt hoe de verdeling gevaccineerd/niet-gevaccineerd is bij de dagelijks gemelde besmettingen, toch?
Nee, maar dat lijkt me wel zinvol. Het staat (volgens mij) wel in de weekcijfers van het RIVM.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_201829246
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 09:20 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Misschien niet uit onwetendheid maar juist omdat ze dan thuis moeten blijven na een positieve test? Of de klas waar hun kind in zit in quarantaine moet?

En als de QR-code rood zou worden bij een positieve test, dan wordt dat effect nog eens veel groter.
En een besmetting levert toch juist een groene QR code op :P
pi_201829421
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 09:31 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Ook 15 dagen vind ik waanzinnig lang. Ik heb samen met mijn vrouw tijdens de geboorte van onze zoon twee weken in het ziekenhuis moeten doorbrengen en dat voelde werkelijk als een eeuwigheid. Laat staan als je aan de beademing ligt of jouw naaste. Vreselijk.
Ik meen dat de normale gemiddelde ligduur in het ziekenhuis ergens tussen de 2-4 dagen is.

Het probleem is dat mensen die moeten wachten op reguliere zorg niet alleen zelf daar de dupe van zijn, maar vaak is een hele familie de dupe van die uitgestelde zorg. Familie die plotseling mantelzorg moet verlenen bijvoorbeeld.

De keuzes die ongevaccineerden maken, hebben bij overvolle ziekenhuizen vervelende gevolgen voor anderen. Vaak meerdere anderen, aangezien ze zo lang in het ziekenhuis verblijven en zo'n plek lang bezet houden.
pi_201829457
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 10:40 schreef zoost het volgende:
Toch opmerkelijk

[ twitter ]
Mensen die nog steeds met Marianne Zwagerman aankomen.. :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_201829469
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mensen die nog steeds met Marianne Zwagerman aankomen.. :')
twitter
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_201829502
Marokko sluit het luchtruim met Nederland, Duitsland en het VK omdat er een nieuwe variant rondgaat hier :')

Dit wordt weer een lange, uitzichtloze winter. De grenzen beginnen zich langzaam weer te sluiten.
  Moderator woensdag 20 oktober 2021 @ 11:33:11 #289
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201829513
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:31 schreef Confetti het volgende:
Marokko sluit het luchtruim met Nederland, Duitsland en het VK omdat er een nieuwe variant rondgaat hier :')

Dit wordt weer een lange, uitzichtloze winter. De grenzen beginnen zich langzaam weer te sluiten.
Ik verwacht een tweedeling hierin, landen die weer met maatregelen gaan komen (vaak ook lagere vaccinatiegraad hebben). En landen die vasthouden aan de regels nu.
pi_201829522
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:04 schreef chratnox het volgende:

[..]
Nee, maar dat lijkt me wel zinvol. Het staat (volgens mij) wel in de weekcijfers van het RIVM.
Pagina 26

https://www.rivm.nl/sites(...)11019_1238_final.pdf

Tot uw dienst
pi_201829523
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:31 schreef Confetti het volgende:
Marokko sluit het luchtruim met Nederland, Duitsland en het VK omdat er een nieuwe variant rondgaat hier :')

Dit wordt weer een lange, uitzichtloze winter. De grenzen beginnen zich langzaam weer te sluiten.
Nieuwe variant? Que?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_201829554
En al sluiten de grenzen, als in Nederland maar lekker alles openblijft.
  Moderator woensdag 20 oktober 2021 @ 11:38:34 #293
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_201829567
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:37 schreef Questular het volgende:
En al sluiten de grenzen, als in Nederland maar lekker alles openblijft.
Well, ik vlieg op 1 december naar Spanje, dus die Spanjaarden moeten hun grens tot die tijd mooi openhouden vind ik :P
pi_201829576
quote:
11s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:38 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Well, ik vlieg op 1 december naar Spanje, dus die Spanjaarden moeten hun grens tot die tijd mooi openhouden vind ik :P
Ok ok, vanaf 2 december dan.
  Redactie Sport woensdag 20 oktober 2021 @ 11:41:08 #295
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201829593
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:31 schreef Confetti het volgende:
Marokko sluit het luchtruim met Nederland, Duitsland en het VK omdat er een nieuwe variant rondgaat hier :')

Dit wordt weer een lange, uitzichtloze winter. De grenzen beginnen zich langzaam weer te sluiten.
Welke variant?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 20 oktober 2021 @ 11:42:20 #296
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201829603
Lol, het sluiten van het publieke leven voor niet-gevaccineerden heeft z'n effect gehad. Voor het eerst sinds het bestaan van de vaccinaties staan er flinke rijen bij de vaccinatiecentra _O- Sukkels :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201829637
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:03 schreef chratnox het volgende:

[..]
Het is juist wel logisch dat een andere demografie zich laat testen sinds (bijvoorbeeld) de scholen open zijn. Kinderen in een klas waar een positieve test is die zo snel mogelijk hun quarantaine willen afbreken.

Maar ook de andere kant op, mensen in (bijvoorbeeld) Staphorst waar het virus flink rond lijkt te gaan. Zonder additionele context is zeggen dat 1000 positieve tests tot x ziekenhuisopnames zal leiden onjuist.
Boven de ziekenhuisbezetting, onder het aantal geregistreerde besmettingen (per 100k inwoners):


Die correlatie is gewoon al anderhalf jaar heel hoog. Ik zie echt geen reden waarom dat nu veranderd zou zijn. De voorbeelden die je nu noemt lijken me op macroniveau marginaal.

Enige wat opvalt:
- In de eerste golf werd er nauwelijks getest
- De Dansen met Janssen-piek is relatief beperkt gebleven in het ziekenhuis (vaccinatie-effect)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_201829661
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:42 schreef Dven het volgende:
Lol, het sluiten van het publieke leven voor niet-gevaccineerden heeft z'n effect gehad. Voor het eerst sinds het bestaan van de vaccinaties staan er flinke rijen bij de vaccinatiecentra _O- Sukkels :D
Bron?

“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_201829667
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Bron?

[ afbeelding ]
Hij zal het over Bulgarije hebben.

Waar dus ook een coronapas ingevoerd is. Overigens wel opvallend veel landen die inmiddels zo'n coronapas hanteren. Opvallend voor een maatregel die zogezegd geen enkel effect heeft.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport woensdag 20 oktober 2021 @ 11:50:00 #300
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201829678
quote:
11s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 09:24 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Dit ja. Ik ben nogal verbaasd dat er zoveel gevaccineerde mensen nog steeds testen. Ok, als je dat doet omdat je bij iemand op bezoek gaat die zeer kwetsbaar is lijkt me logisch. Maar dat zijn er niet een paar duizend per dag lijkt me, of wel?
Het feit dat er nu nog maatregelen zijn is genoeg reden om nog steeds voorzichtig te zijn. Ik ben een paar weken terug ook doodziek naar een testlocatie gereden, terwijl ik gewoon die vaccinatie heb. Als ik positief was getest, dan had mijn hele team het ook kunnen hebben.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')