De daadwerkelijk vreemde logica is dat er anno 2021 nog steeds niet een optie is dat je simpelweg aan het begin van een nieuwe maand betaalt wat je de vorige maand daadwerkelijk hebt verbruikt. Als dat wel kan bij een energieleverancier, dan hoor ik het graag. Met een slimme meter lijkt met dat technisch geen probleem in elk geval. Het huidige systeem met een jaarafrekening eens per 12 maanden zou ik graag helemaal van af willen.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 11:21 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Waarom vrijwillig teveel betalen. Deed m'n vriendin in haar oude appartement ook. Termijnbedrag op 150¤, "ja maar dat is gewoon lekker terugkrijgen aan het einde van het jaar!" Zo een vrouwenlogica ook.
Termijnbedrag altijd zo laag als realistisch maar kan zetten en gewoon een beetje je verbruik in de gaten houden, dan krijg je ook geen nare verrassingen in de eindafrekening.
Hier ongeveer zelfde situatie maar dan sinds juni nieuw contract. Twijfel nog om te storneren. Met zonnepanelen en een paar maanden met nagenoeg geen gasverbruik weet ik vrijwel zeker dat ik over de laatste 5-6 maanden teveel heb betaald. Maar ik vind storneren 'eng' omdat het bedrijf feitelijk niet failliet is en 'in theorie' aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, al lijkt dat zeer onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 17:30 schreef Piet_Smeerpoets het volgende:
Wat zuur!
Normaal gesproken stappen we elk jaar over tussen de grotere energiemaatschappijen voor de welkomstbonus. Doen we al jaren en levert ons elk jaar een mooie teruggave op. In augustus, na twijfel, eens op een wat minder bekende gegokt en dus overgestapt naar Welkom Energie. Want “het kan toch niet heel veel anders zijn dan de grotere”. We waren al blij dat we de boel vast hadden staan met de huidige prijzen.
Heb eens gekeken wat we nu zouden betalen bij Eneco en dat komt neer op ¤375 per maand. Een stijging van meer dan 100%. Dat worden karige kerstdagen dit jaar. Hopelijk komen ze met een mooi voorstel maar ik houd mijn hart vast.
En per maand leidt ook tot controle van je energie-gebruik. Er zijn zat mensen die gewoon teveel stroom en/of gas verbruiken puur omdat een apparaat erg oud is, of verkeerd ingesteld, en zo hou je dat binnen de perken.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 17:27 schreef Justinn het volgende:
[..]
De daadwerkelijk vreemde logica is dat er anno 2021 nog steeds niet een optie is dat je simpelweg aan het begin van een nieuwe maand betaalt wat je de vorige maand daadwerkelijk hebt verbruikt. Als dat wel kan bij een energieleverancier, dan hoor ik het graag. Met een slimme meter lijkt met dat technisch geen probleem in elk geval. Het huidige systeem met een jaarafrekening eens per 12 maanden zou ik graag helemaal van af willen.
Ik snap dat dat niet voor iedereen ideaal is. Velen zien energiekosten graag als vaste last, maar feitelijk is energieverbruik nooit een vaste last. Ja, dan betaal je in de zomer een tientje voor energie en in de wintermaanden een paar honderd euro. Dat is dan direct een mooie incentive wat te doen aan het energieverbruik (in de winter dus).
ik heb dat ook nooit begrepen waarom er nog zo'n ouderwets systeem wordt gebruikt. Als er een levernacier is die per maand afrekend dan hoor ik dat graag. Ik kan die niet vinden.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 17:27 schreef Justinn het volgende:
[..]
De daadwerkelijk vreemde logica is dat er anno 2021 nog steeds niet een optie is dat je simpelweg aan het begin van een nieuwe maand betaalt wat je de vorige maand daadwerkelijk hebt verbruikt. Als dat wel kan bij een energieleverancier, dan hoor ik het graag. Met een slimme meter lijkt met dat technisch geen probleem in elk geval. Het huidige systeem met een jaarafrekening eens per 12 maanden zou ik graag helemaal van af willen.
Ik snap dat dat niet voor iedereen ideaal is. Velen zien energiekosten graag als vaste last, maar feitelijk is energieverbruik nooit een vaste last. Ja, dan betaal je in de zomer een tientje voor energie en in de wintermaanden een paar honderd euro. Dat is dan direct een mooie incentive wat te doen aan het energieverbruik (in de winter dus).
alsof die mensen ineens spontaan de kennis krijgen om dat te controleren als er maandelijks wordt afgerekend....quote:Op woensdag 27 oktober 2021 17:48 schreef skrn het volgende:
[..]
En per maand leidt ook tot controle van je energie-gebruik. Er zijn zat mensen die gewoon teveel stroom en/of gas verbruiken puur omdat een apparaat erg oud is, of verkeerd ingesteld, en zo hou je dat binnen de perken.
storneren kan leiden tot een herinnering die kostenloos is voor jou. Maak je het dan nog niet over dan komen er extra kosten aan en uiteindelijk leidt het tot een dagvaarding en in uiterste geval tot gijzeling en na vrijlating vervalt de factuur niet.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 17:38 schreef Justinn het volgende:
[..]
Hier ongeveer zelfde situatie maar dan sinds juni nieuw contract. Twijfel nog om te storneren. Met zonnepanelen en een paar maanden met nagenoeg geen gasverbruik weet ik vrijwel zeker dat ik over de laatste 5-6 maanden teveel heb betaald. Maar ik vind storneren 'eng' omdat het bedrijf feitelijk niet failliet is en 'in theorie' aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, al lijkt dat zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb wel de incassomachtiging via mn bank geblokkeerd.
Niet spontaan. Er is natuurlijk een periode van gewenning.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
ie mensen ineens spontaan de kennis krijgen om dat te controleren als er maandelijks wordt a
Uit is altijd beter want goedkoper. Behalve als de woning dan het zogenaamde "dauwpunt"quote:Op woensdag 27 oktober 2021 13:18 schreef Ama het volgende:
Mag ik hier nog vragen wat verstandig is met een slecht geïsoleerd huis (maar wel dubbel glas in de kamer waar thermostaat hangt). Altijd verwarming op 1 lage tempratuur of toch altijd na 21:00 bijv. uitdraaien? Ik zoek me al 2 winters suf naar het antwoord want kom altijd verschillende berichten tegen. Doe nu altijd maar uit, behalve als het -15 is ofzo buiten.
Ja inderdaad. Dit lijkt op een viezig 1-tweetje die de klant op brute wijze naait. In feite krijgt Eneco 90.000 klanten cadeau met alle lusten en volledig zonder de lasten. Niet koosjer deze deal. Temeer omdat Eneco al veel eerder in het geheim bezig was om deze prutsers over te nemen . Dat gaat ze uiteraard om de klanten want Welkom is gewoon een klein speculerend administratiekantoor met een bureau en een telefoon. Werkelijk iedereen kan gewoon "energieleverancier" worden in Nederland. En alle lusten pakken als de inkoop meevalt en alle ellende afwentelen op de klant als het tegenvalt. Dit zou veel harder gecontroleerd en aangepakt moeten worden door ACM. Zijn ook gewoon prutsers.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 13:21 schreef ACT-F het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steekt, want als je zonder faillissement de boedel van een ander bedrijf overneemt dan neem je ook de bijbehorende verplichtingen over.
hoe dan? is de licentie afpakken niet voldoende?quote:Op woensdag 27 oktober 2021 19:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Dit lijkt op een viezig 1-tweetje die de klant op brute wijze naait. In feite krijgt Eneco 90.000 klanten cadeau met alle lusten en volledig zonder de lasten. Niet koosjer deze deal. Temeer omdat Eneco al veel eerder in het geheim bezig was om deze prutsers over te nemen . Dat gaat ze uiteraard om de klanten want Welkom is gewoon een klein speculerend administratiekantoor met een bureau en een telefoon. Werkelijk iedereen kan gewoon "energieleverancier" worden in Nederland. En alle lusten pakken als de inkoop meevalt en alle ellende afwentelen op de klant als het tegenvalt. Dit zou veel harder gecontroleerd en aangepakt moeten worden door ACM. Zijn ook gewoon prutsers.
Bij een lopend contract: jaquote:Op woensdag 27 oktober 2021 18:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
storneren kan leiden tot een herinnering die kostenloos is voor jou. Maak je het dan nog niet over dan komen er extra kosten aan en uiteindelijk leidt het tot een dagvaarding en in uiterste geval tot gijzeling en na vrijlating vervalt de factuur niet.
Nou nee. Het is een zeer typerend voorbeeld van "privatizing profits and socializing losses". Als het zo'n kantoortje meezit maken zij zeer hoge winsten en als het tegenzit deponeren ze hun ellende bij de klant. Het zijn zeer overbodige parasiterende entiteiten. Uitwassen van de neoliberale traditie waar de overheid geen regie neemt.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe dan? is de licentie afpakken niet voldoende?
Ik zag jou ook al heel verstandige dingen posten op dat andere forum.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 20:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij een lopend contract: ja
Nu wordt echter het contract beëindigd. Om te bepalen of er na het storneren de gestorneerde betaling nog op te eisen is, zal eerst een eindafrekening opgesteld moeten worden. Als daaruit blijkt dat de klant na aftrek van het gestorneerde voorschot niets verschuldigd is (wat in de meeste gevallen zo zal zijn nu de stekker er uit getrokken is voor de winter is begonnen), dan valt die gestorneerde betaling niet meer te vorderen. Immers is dan uit de eindafrekening gebleken dat het laatste voorschot niet verschuldigd was.
“Aanbieding”quote:Op woensdag 27 oktober 2021 12:33 schreef Ama het volgende:
Lees nu op hun site:
[..]
Of klinkt dit leuker dan het waarschijnlijk is?
Ik had een hele ander mail van Essent;quote:Op woensdag 27 oktober 2021 15:51 schreef Lurf het volgende:
Essent wacht niet tot 1 januari en verhoogt nu ook tussentijds (per 1 november) de tarieven voor variabele contracten van bestaande klanten; zag vanochtend de aankondiging in mijn mail. Verbaast me dat ik daar verder nog niets over gelezen heb in het nieuws omdat het toch de eerste grote speler is die dit doet. De verhoging bij Vandenbron (dochterbedrijf van Essent) voor bestaande klanten was een kleine week geleden wel prominent in het nieuws.
Ik heb een variabel contract.quote:Je zit goed!
Met jouw contract zit je goed. Op dit moment is het verstandig om niets te doen. De leveringstarieven van jouw variabele contract zijn namelijk lager dan die van een nieuw vast contract.
Wanneer wijzigen de tarieven voor mij?
Als je een variabel contract hebt, passen we doorgaans twee keer per jaar de tarieven aan. De volgende wijziging is 1 januari 2022. Wij informeren je hier in december over.
Dat is pas per 1 november, dus na 1 november kan je gelijk hebben.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 20:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij een lopend contract: ja
Nu wordt echter het contract beëindigd. Om te bepalen of er na het storneren de gestorneerde betaling nog op te eisen is, zal eerst een eindafrekening opgesteld moeten worden. Als daaruit blijkt dat de klant na aftrek van het gestorneerde voorschot niets verschuldigd is (wat in de meeste gevallen zo zal zijn nu de stekker er uit getrokken is voor de winter is begonnen), dan valt die gestorneerde betaling niet meer te vorderen. Immers is dan uit de eindafrekening gebleken dat het laatste voorschot niet verschuldigd was.
Nu 'slechts' 80 euro/MWh.quote:Op woensdag 27 oktober 2021 23:34 schreef ppi het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)europa-aan-te-vullen
"President Poetin heeft het Russische staatsbedrijf Gazprom opdracht gegeven om de gasvoorraden in West-Europa aan te vullen met Russisch gas, zodra de binnenlandse reserve-opslag weer op peil is. Naar verwachting is dat uiterlijk 8 november het geval. "
Denk dat dit de grootste druk wel van de ketel haalt en de gasprijzen zullen dalen de komende maand.
Das toch al de helft van de uiterste piek begin oktober en 10% minder dan eergisteren.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |