abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201981534
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 08:49 schreef Lemijn het volgende:
Haha, die heeft toch genoeg opgepikt om te kunnen lezen blijkbaar? Nou ja, lekker nog een jaar verder spelen in groep 2 en volgend jaar zorgen dat hij zich niet gaat vervelen. Knap van hem trouwens!
Ja, inderdaad. En ik ken mijn kind goed maar ik zag het ook nog niet aankomen. Of ja, hij kon de aangeboden letters op school wel benoemen en ook herkennen maar er was geen verdere interesse. Nu dus ineens wel.
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 08:57 schreef Quoi het volgende:
Ja mooi @:Malteser :) En lekker in je vel zitten doet ook een hoop. Kan net dat duwtje geven. Misschien zat het er al in, maar moest hij zich nog even comfortabel genoeg voelen. Afijn, een aanname van deze ik-doe-maar-wat-ouder :P

Ik moest Max vanmorgen uit bed slepen. Vervolgens had hij weinig tijd om nog even te legoën. Brombeertje naar school gebracht.
Precies wat jij zegt is er denk ik gebeurd. Dus een prima aanname ;). Hij is nu de oudste, voelt zich super op zijn gemak, krijgt daar zelfvertrouwen van.

Aaah Max, legoën is natuurlijk ook te leuk.
pi_201989395
Lurk hier momenteel een beetje mee (over een maand meld ik me weer met verse kleuter :9 )
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 20:43 schreef Quoi het volgende:
Voor die buikpijn maar wel eens naar de huisarts.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar las dit toevallig en wilde toch even reageren: stop alsjeblieft niet op eigen houtje met granen/gluten als je denkt dat hij daar last van heeft. Dat werkt voor een eventuele diagnose namelijk averechts. Daarvoor moet hij juist alles blijven eten en dan bloed laten prikken.
  maandag 1 november 2021 @ 20:46:46 #58
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_201989715
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 20:21 schreef twist02 het volgende:
Lurk hier momenteel een beetje mee (over een maand meld ik me weer met verse kleuter :9 )
[..]
Maar las dit toevallig en wilde toch even reageren: stop alsjeblieft niet op eigen houtje met granen/gluten als je denkt dat hij daar last van heeft. Dat werkt voor een eventuele diagnose namelijk averechts. Daarvoor moet hij juist alles blijven eten en dan bloed laten prikken.
Dankje voor het meedenken. We zitten in geen enkel diagnostisch traject btw. Het lijkt me erg fijn als ouders al eerst zelf even hebben gekeken of bepaalde voedingsstoffen toevoegen/weglaten iets uitmaakt. Tijdens een traject lijkt me dat idd niet slim. Dus we stoppen nergens mee, maar denken zelf ook logisch na ;)

We hebben het trouwens al een hele tijd terug gedaan en het maakt dus geen ruk uit.
pi_201990153
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 20:46 schreef Quoi het volgende:

[..]
Dankje voor het meedenken. We zitten in geen enkel diagnostisch traject btw. Het lijkt me erg fijn als ouders al eerst zelf even hebben gekeken of bepaalde voedingsstoffen toevoegen/weglaten iets uitmaakt. Tijdens een traject lijkt me dat idd niet slim. Dus we stoppen nergens mee, maar denken zelf ook logisch na ;)

We hebben het trouwens al een hele tijd terug gedaan en het maakt dus geen ruk uit.
Nee, maar als hij bijv. echt reageert op gluten kom je daar zelf niet zo eenvoudig achter. Dat zit overal in, ook waar je het niet in verwacht. Dus met alleen dingen als brood/pasta weglaten kom je er niet, dan merk je waarschijnlijk amper verschil qua klachten, terwijl het wel een mogelijke bloedtest kan beīnvloeden.

Ik zei het omdat je aangaf dat je binnenkort mogelijk naar de huisarts wil gaan; dan is het dus wel belangrijk dat hij 'normaal' eet, voor een correcte uitslag :)
pi_202003834
Hoe gaat het tandenpoetsen bij jullie kleuters? En hoe doen jullie het? Kleuter staand of liggend? Of nog anders?
Wij hebben een hele tijd nog op de commode tandengepoetst, waarbij Simon op de commode lag. Dan konden we overal lekker goed bij.

Daar zijn we sinds een week of 3 mee gestopt, omdat hem op de commode tillen geen doen meer was.
Nu poetsen we staand in de badkamer zijn tanden, maar we worden hé-le-maal gek ervan, dat hij echt letterlijk om de 3-5 seconden zijn hoofd wegtrekt, wegloopt, bukt, knuffel wil pakken, andere knuffel wil pakken, o nee ik wil toch anders staan dus weer bewegen, boos wordt, omdat wij zeggen dat ie stil moet blijven staan enz. enz enz :% :% }:|

Hemzelf laten poetsen willen we nog niet, want dat neemt ie ook niet serieus. We willen qua tandenpoetsen geen concessies doen. Maar op deze manier werkt het ook niet voor ons. Zo zijn we dus zomaar 15 minuten bezig met tandenpoetsen, terwijl het in 2 minuten klaar kan zijn als hij eens stil blijft staan :N

Tips zijn dus welkom :)
  dinsdag 2 november 2021 @ 20:00:22 #61
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202003978
Liggend op bed
Liggend op de bank
Staand op een krukje zodat je op gelijke hoogte bent
Liedje zingen / zeggen welk eten je ziet / andere afleidingsmanoeuvres
Elektrische tandenborstel
Boos worden

… is mijn repertoire. Maar ik denk vooral dat jullie gewoon even moeten wennen aan de nieuwe manier. Geef het wat tijd. En 15 minuten bezig met poetsen, dat zou ik sowieso niet doen hoor. Dan wordt het bij voorbaat een ding omdat hij weer langdurig gedonder in zijn mond verwacht. Misschien beter tijdelijk poetsen op tijd?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_202004633
Wij laten ze zitten op een krukje. Eerst zelf poetsen (elektrisch) en dan poetsen wij na. Gaat eigenlijk altijd prima..
pi_202005623
Wij gaan tijdens het poetsen altijd door wat hij heeft gegeten en ik weg moet poetsen (zie ik daar nog een beetje pindakaas? Dat is toch geen komkommer he...)
pi_202007400
wij poetsen nog na ( 8 en 11) Ze staan tegen me aan, rug naar me toe, en ik heb mijn linkerhand onder hun kin, rechterhand poets ik na.
*poef* nu is het weg
pi_202008289
Hier poetsen ze al dik een jaar zelf, en komen ze daarna in de rij staan om nagepoetst te worden. Alleen de 6-jarige kan niet normaal poetsen, die moet ik steeds waarschuwen dat hij niet ondertussen moet wobbelen, rennen of springen omdat er dan een tandenborstel in zijn keel kan blijven steken. Ze staan altijd gewoon voor me bij het napoetsen, een enkele keer zitten ze op schoot.

Liggend poetsen hebben we al heel snel afgeschaft, dat was alleen als straf voor als ze niet meewerkten en hoeft gelukkig ook al heel lang niet meer. Bij de oudste is poetsen lang een strijd geweest, dus zodra de meiden zelf de borstels pakten hebben we ze aangemoedigd om vooral ook zelf te gaan poetsen, zelfs al gebeurt dat misschien iets minder grondig. En het scheelt veel tijd, 3x 20 seconden napoetsen VS 3x 2 minuten poetsen. We hebben alleen soms gedoe omdat de eerste de tandpasta op alle drie de borstels heeft gedaan, en dat wilde nummer 2 zelf doehoen *insert gehuil*.
pi_202010506
In de ochtend doet kaptein het zelf, in de avond begint hij en poetsen we na.

En een beetje als bij lemijn op alle mogelijke plekken :D ik zit het liefst (op stoel/toilet oid) terwijl hij voor me staat. Stilstaan lukt het beste door hardop te tellen " en nu tien tellen je achterste kiezen boven.. 10-9-8 ect" en soms tellen we in het frans/duits/engels om het leuk te houden. Hij kan nu dus ook in al die talen tot tien tellen :D
Geen zinvolle skill maar een leuke partytrick ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_202023857
Gisteravond en vanochtend ging het tandenpoetsen met het tellen een stuk beter, gisteravond in het Nederlands en vanochtend in het Duits :)

We proberen nu wat meer dingen te negeren, die Simon doet. Daardoor gaat het wel iets beter qua gedrag en sfeer in huis. Maar hij kan af en toe zo'n grote mond hebben :X en sinds hij op school zit, hebben ook de vloekwoorden helaas een weg naar ons huis gevonden }:| .
Grappige verbastering is: "wat een vak" en "wat een vakker" :')

Het voelt af en toe wel dat we heel erg om hem heen manoeuvreren en soort van op eieren lopen om er voor te zorgen dat Simon niet zoveel uitbarstingen krijgt. Als we dan wel boos worden (gisteravond werd ik bv. boos tijdens het eten, omdat Simon met zijn handen at (dat is geen probleem) en vervolgens zijn smerige eet handen aan mijn kleren afveegde), dan begint hij meteen te meppen }:| }:| :( :( .

Het slurpt energie om hem zo vaak af te leiden, grapjes te maken, vaker te negeren, zodat we niet zo vaak nee hoeven te zeggen of boos hoeven te worden.
Die energie ontbreekt bij mij momenteel een beetje, omdat ik al een aantal weken slecht slaap. Ik word meestal rond 2 of 3 uur 's nachts wakker en daarna kan ik niet meer in slaap komen. Nachten van 4 uur beginnen mij ook een beetje op te breken.

Wanneer is deze kleuterfase precies afgelopen???
  donderdag 4 november 2021 @ 11:43:10 #68
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_202025854
Dat tellen is wel een leuke tip! Balen dat het moeizaam gaat @TolstoiFan Misschien helpt het om even wat routine te doorbreken juist? Paar daagjes ertussenuit samen bijv. Geen idee, maar dat werkt hier altijd wel.

Tandenpoetsen doen wij. Hij heeft het altijd zelf gedaan - accepterend dat het dan voor 50% gebeurt. Nu doen we het dus zelf, alleen het zou goed zijn om het hem zelf te laten doen (vind ik) en dan napoetsen. Komt wel.

Ik baal best. Ik heb een congres met overnachting vandaag en ben morgen in de loop van de middag weer thuis. Heerlijk, ik zie ook uit naar een nachtje lang slapen en gezelligheid met collega's (eindelijk weer 'live' - al zal dit ook weer de laatste keer zijn, vermoed ik). Alleen nu is er morgenochtend dus inloopochtend op school. Dan mogen ouders het klaslokaal in O+ en even meedoen met de les. Nu gaat mijn vriend / papa dit doen. Prima, alleen ik vermoed dat de inloopochtenden hierna weer stoppen :{

[ Bericht 4% gewijzigd door Quoi op 04-11-2021 11:59:08 ]
  donderdag 4 november 2021 @ 11:59:26 #69
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202026045
Dat is jammer Quoi! Wij hadden het vanmorgen. Was leuk maar niet wereldschokkend leuk, vond ik. Een nachtje hotel lijkt me stukken leuker in ieder geval :P.

Vermoeiend he Tolstoi? Wij zijn over op een dag per week thuis houden zodat hij niet continu overloopt en overal om van slag raakt. Het lijkt erop dat er zo iets meer lucht in de week en in zijn incasseringsvermogen komt. Is zoiets een optie voor jullie?
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 4 november 2021 @ 12:03:27 #70
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_202026080
Hele goeie @Lemijn en een continu dingetje ook hier, zorgen dat hij niet overloopt.

En ja, dat hotel O+ Ik ga slaaaaaaaaaapen. Werk mezelf al 2 weken een bult en dit voelt echt als ontspanning. Ook belangrijk. Max is de hele week al rond 5 uur wakker en morgen draai ik me rond die tijd nog even om (en nog een keer en nog een keer).
pi_202026819
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:03 schreef Quoi het volgende:
morgen draai ik me rond die tijd nog even om (en nog een keer en nog een keer).
Pas maar op :P iets met Fok!wet ;)
pi_202027014
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:03 schreef Quoi het volgende:
en morgen draai ik me rond die tijd nog even om (en nog een keer en nog een keer).
*JALOERS*
Maar het is je gegund!

We hebben Simon ook wel eens een dagje thuis gehouden. Hij vindt wel echt leuk en de juffen geven aan dat zij in ieder geval niets van vermoeidheid merken.
Het is inderdaad wel vreselijk vermoeiend deze fase.
  donderdag 4 november 2021 @ 13:38:35 #73
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202027101
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 13:31 schreef TolstoiFan het volgende:
We hebben Simon ook wel eens een dagje thuis gehouden. Hij vindt wel echt leuk en de juffen geven aan dat zij in ieder geval niets van vermoeidheid merken.
Het is inderdaad wel vreselijk vermoeiend deze fase.
Jacob gaf op een gegeven moment zelf aan dat hij te moe was voor school. Best handig. Maar misschien is het dan meer overprikkeld dan moe? En komt het er vooral thuis uit?
pi_202027388
Hier wilde de kapitein na de vakantie ook ineens niet meer terug naar school, terwijl hij het daar voorheen altijd awesome vond. Heeft bijna twee weken geduurd dat we hem s ochtends gillend aan het ontbijt hadden " ik ga ECHT niet". Vandaag ging hij voor het eerst weer enigszins vrolijk.

Wel weeeeer gezeik over eten op school -O- hij moet (van school) daar perse een boterham eten en dat wil ie niet/vind ie moeilijk/doet ie te langzaam en daar raakt ie gefrustreerd door, laatst is hij de hele dag boos geweest omdat ze hem hadden laten zitten tot ie zn boterham op had (heeft ie uiteindelijk alsnog niet gedaan, die stijfkop ;) )
Toen werd ie de nacht erna helemaal in tranen wakker " mama ik kan het allemaal niet, ik kan niet eten" zo zielig ;( dus maandag weer even gesprekje op school, hun huidige aanpak werkt echt averechts, thuis wordt ook amper nog gegeten nu -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door littledrummergirl op 04-11-2021 14:20:50 ]
pi_202030159
ldg, mag hij kiezen wat hij op brood wil? Of wat voor soort brood? Misschien kun je samen met hem naar de winkel gaan en hem zelf brood en beleg uit laten kiezen? Dat helpt hier heel goed. Lala is een pieperd over ‘raar’ brood, dus eens in de zoveel tijd mag ze zelf een brood uitzoeken en dan eet ze veel beter (en de volgende keren met dat brood ook). Maar de aanpak hoe school het nu doet lijkt me idd ook niet zorgen voor verbetering, dus dan is een gesprek ook slim.

Lala eet overigens soms ook heel traag, van de week deed ze een half uur over 1 boterham s ochtends (de dagen er voor ook al zo’n 20 minuten). Toen was ze te laat voor school en mocht ze niet mee, ben ik alleen met Em en broer naar school gegaan. En na een huilbui is ze snel door gaan eten, en toen ik daarna weer bijna thuis was stond ze buiten klaar me op te wachten en kon ze alsnog naar school omdat ze ‘nog net op tijd’ was. Sindsdien eet ze een stuk sneller door s ochtends. Maar dat kan alleen als je op vijf minuten lopen van school woont en met z’n tweeën thuis bent.

En qua vermoeide kinderen, hier laten ze dat op school ook nooit merken, maar ik merk het thuis wel aan het piepen om niks en aan mij willen hangen.
pi_202031325
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 13:38 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Jacob gaf op een gegeven moment zelf aan dat hij te moe was voor school. Best handig. Maar misschien is het dan meer overprikkeld dan moe? En komt het er vooral thuis uit?
Het is denk ik meer overprikkeld zijn en op school toch niet helemaal jezelf kunnen zijn zoals thuis. En dat komt er dan thuis inderdaad allemaal uit. Daar hebben we ook begrip voor, maar ook dan gelden er nog steeds grenzen.

Vanmiddag en vanavond was ik alleen thuis met hem. Het was gezellig en we hebben samen gespeeld, maar op het moment dat ik moest gaan koken, sloeg het om en begon ie weer te meppen. Ik snap best dat het dan jammer is voor hem, dat ik niet meer met hem kan spelen en hij niet 100% aandacht krijgt, maar soms moeten er ook gewoon dingen gebeuren (koken, schoonmaken ed).

De frustratie en vermoeidheid bij mij zit hem vooral erin, dat we blijkbaar geen grenzen mogen/kunnen aangeven of nee tegen hem zeggen, zonder dat hij meteen begint te meppen, bijten of gooien met iets (speelgoed was het vanmiddag, kan ook zijn bestek zijn) of schreeuwen. En als we hem daar dan op aan spreken (vooral dat meppen e.d.), dan wordt het alleen maar erger. Ik ben er zķ klaar mee om elke keer geslagen te worden :( .

En hij heeft zulke leuke oortjes, maar ze zitten er echt voor sier, want luisteren :N :N :N :N

Als ik dan een buurjongetje (zelfde leeftijd) zie, waarvan de moeder in een speeltuintje zegt "Nog 1 keer van de glijbaan en dan gaan we naar huis" en het jongetje gaat nog één keer en komt daarna naar zijn moeder gerend om met haar weg te gaan, dan denk ik al snel dat wij iets niet goed doen of een kapot kind hebben :@ Gelukkig vertelde ze een andere keer, dat hun zoon ook van die buien heeft en dat het bij hem veel minder soepel gaat dan bij hun oudere dochter.
  donderdag 4 november 2021 @ 19:25:50 #77
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202031767
Maar dat hij niet luistert op die momenten komt toch omdat het hem simpelweg niet lukt? Ik word er soms ook boos van hoor, en chagrijnig, maar het is geen onwil. Het is die overprikkeling. Ze kunnen gewoon niet meer incasseren dan. En al dat moeten van onze kant, telkens weer nee, correcties, doorwerken, dat lukt dan niet meer. Het geeft een error en dat komt eruit in slaan of gillen of iets dergelijks.

Als je je dat realiseer dan voelt het misschien minder als ouderlijk falen.

De juf vertelde me vanmorgen nog even dat Jacob blijkbaar vorige week iemand met een schep had geslagen. Ik denk dan alleen maar mooi, nog een bewijs dat het teveel voor hem is, goed dat we een dat school hebben geschrapt. Ik trek me dat verder totaal niet aan en heb het er thuis ook niet meer over gehad want Jacob weet het waarschijnlijk niet eens meer.
pi_202032071
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:03 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Het is denk ik meer overprikkeld zijn en op school toch niet helemaal jezelf kunnen zijn zoals thuis. En dat komt er dan thuis inderdaad allemaal uit. Daar hebben we ook begrip voor, maar ook dan gelden er nog steeds grenzen.

Vanmiddag en vanavond was ik alleen thuis met hem. Het was gezellig en we hebben samen gespeeld, maar op het moment dat ik moest gaan koken, sloeg het om en begon ie weer te meppen. Ik snap best dat het dan jammer is voor hem, dat ik niet meer met hem kan spelen en hij niet 100% aandacht krijgt, maar soms moeten er ook gewoon dingen gebeuren (koken, schoonmaken ed).

De frustratie en vermoeidheid bij mij zit hem vooral erin, dat we blijkbaar geen grenzen mogen/kunnen aangeven of nee tegen hem zeggen, zonder dat hij meteen begint te meppen, bijten of gooien met iets (speelgoed was het vanmiddag, kan ook zijn bestek zijn) of schreeuwen. En als we hem daar dan op aan spreken (vooral dat meppen e.d.), dan wordt het alleen maar erger. Ik ben er zķ klaar mee om elke keer geslagen te worden :( .

En hij heeft zulke leuke oortjes, maar ze zitten er echt voor sier, want luisteren :N :N :N :N

Als ik dan een buurjongetje (zelfde leeftijd) zie, waarvan de moeder in een speeltuintje zegt "Nog 1 keer van de glijbaan en dan gaan we naar huis" en het jongetje gaat nog één keer en komt daarna naar zijn moeder gerend om met haar weg te gaan, dan denk ik al snel dat wij iets niet goed doen of een kapot kind hebben :@ Gelukkig vertelde ze een andere keer, dat hun zoon ook van die buien heeft en dat het bij hem veel minder soepel gaat dan bij hun oudere dochter.
Dit is 1 op 1 de kapitein, en we zijn echt niet inconsequent of onwijs soft ofzo, hij gaat gewoon o-ver-al tegenin. Elke correctie lijdt tot schreeuwen of slaan. Zolang je eromheen manoevreert gaat het redelijk maar als je je poot stijf houdt (sommige dingen kunnen/mogen gewoon niet) dan is het meteen drama }:|.

Geen enkele tips, maar wel herkenning :*
pi_202032140
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 17:48 schreef FlyingFish het volgende:
ldg, mag hij kiezen wat hij op brood wil? Of wat voor soort brood? Misschien kun je samen met hem naar de winkel gaan en hem zelf brood en beleg uit laten kiezen? Dat helpt hier heel goed. Lala is een pieperd over ‘raar’ brood, dus eens in de zoveel tijd mag ze zelf een brood uitzoeken en dan eet ze veel beter (en de volgende keren met dat brood ook). Maar de aanpak hoe school het nu doet lijkt me idd ook niet zorgen voor verbetering, dus dan is een gesprek ook slim.

Lala eet overigens soms ook heel traag, van de week deed ze een half uur over 1 boterham s ochtends (de dagen er voor ook al zo’n 20 minuten). Toen was ze te laat voor school en mocht ze niet mee, ben ik alleen met Em en broer naar school gegaan. En na een huilbui is ze snel door gaan eten, en toen ik daarna weer bijna thuis was stond ze buiten klaar me op te wachten en kon ze alsnog naar school omdat ze ‘nog net op tijd’ was. Sindsdien eet ze een stuk sneller door s ochtends. Maar dat kan alleen als je op vijf minuten lopen van school woont en met z’n tweeën thuis bent.

En qua vermoeide kinderen, hier laten ze dat op school ook nooit merken, maar ik merk het thuis wel aan het piepen om niks en aan mij willen hangen.
Hij mag kiezen wat voor brood, wat erop mag en hoeveel stukjes, maar nog gaat het er niet in. Advies van school is dan " ja geef hem maar minder, dan heeft ie een succeservaring" vandaag heeft ie de hele schooldag gedaan op een kwart peer en 1 halve boterham -O- terwijl hij doorgaans (als hij goed in zn vel zit) het viervoudige eet.
  donderdag 4 november 2021 @ 19:59:05 #80
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202032592
Wat sneu LDG. Misschien heb ik eerdere berichten hierover gemist, maar waar gaat het nu mis dan? Eet hij thuis iets anders dan brood? Of is de sfeer op school er niet naar?
pi_202032998
Volgens mij was uit onderzoek ook gebleken dat met name jongetjes soms gewoon echt niet registreren wat er gezegd wordt. En als ze het wel horen duurt het enkele seconden langer tot het doordringt.

Ik kreeg over mijn zoon op de opvang ook een keer de opmerking (van een andere ouder) dat hij altijd zo rustig is en goed luistert, en toen heb ik ook aangegeven dat dat daar misschien zo lijkt, maar dat dat thuis absoluut niet het geval is. Hij was echt een stuk lastiger en drukker dan zijn zusjes. En nog steeds overigens, hij is de enige die soms echt het bloed onder mijn nagels vandaan kan halen waardoor ik mijn geduld verlies. Ik herken de verhalen hier dus wel van hem, niet van de meiden. Die lijken overal doorheen te fladderen.

LDG, dan zou ik gewoon lekker veel fruit, ontbijtkoek of een mueslireep oid meegeven als 10-uurtje, en bij de lunch een halve boterham. Dan weet je iig dat hij wel wat binnen krijgt. En dan misschien om wat meer brood te leren eten bij thuiskomst na school een boterham aanbieden? Wij hebben thuis overigens als regel dat ze op school op mogen eten/drinken wat ze willen, maar wat niet op is moeten ze thuis nog opeten/drinken voordat ze gaan spelen. Maar dat is hier meestal een (deel van een) beker water.
pi_202033200
Wat vervelend dat de kleuters zo overprikkeld zijn. Hier kopieert ze regelmatig de stervende zwaan van dreumes zusje. Zo hadden we bij het naar bed gaan vandaag 2 krijsende, huilende dames. Dat is vaak het teken dat ze moe is. Ze blijft wel redelijk te corrigeren. Ik denk dat haar zusje een hardere kluif gaat worden.

Geen tips verder, ik lees al over een dag minder school. Verder duidelijk blijven, structuur en voorspelbaarheid bieden en prikkels naast school zoveel mogelijk beperken.

En qoui, heerlijk een nacht slaap in het vooruitzicht. Geniet ervan!

Hier ook inloop gehad op school, maar dat stelde idd niet zoveel voor.

Mijn kleuter heeft sinds ze naar school gaat rode uitslag/droge huid onder haar mond. Ik vermoed van veelvuldig likken door spanning oid. In de herfstvakantie was het weg en deze week meteen weer terug. Ze is op school heel enthousiast en vrolijk aanwezig hoor ik terug, maar op een of andere manier moet er toch wat spanning af ofzo. Herkent iemand dit?
pi_202033311
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:20 schreef Nolita het volgende:
Mijn kleuter heeft sinds ze naar school gaat rode uitslag/droge huid onder haar mond. Ik vermoed van veelvuldig likken door spanning oid. In de herfstvakantie was het weg en deze week meteen weer terug. Ze is op school heel enthousiast en vrolijk aanwezig hoor ik terug, maar op een of andere manier moet er toch wat spanning af ofzo. Herkent iemand dit?
Ja, een hele poos gehad. Ik heb het zoveel mogelijk soepel gehouden met vette creme, maar bij spanning of veel concentratie werd het meer. Uiteindelijk ging hij het vanzelf minder doen en nu gebeurt het nog maar af en toe, waardoor hij er geen rode plekken meer van krijgt.
  donderdag 4 november 2021 @ 20:25:49 #84
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202033333
Uitslag door likken -> ja, hebben we hier ook al eens gehad. Heel vaak smeren met bijvoorbeeld vaseline zodat de huid kan genezen werkte hier goed. Als de uitslag er eenmaal is dan voelt het vervelend en blijf je likken. Ik smeer nu zodra ik iets zie weer een paar dagen en dan is het zo weg.

Hier is het meer 'moeten' beperken dan echt prikkels. Of het zijn ander soort prikkels. We gaan juist wel veel eropuit, werken in de tuin, bij een vriendje spelen, dat soort dingen. Afleiding en leuke dingen doen zonder teveel regels en gehaast.
  donderdag 4 november 2021 @ 21:12:16 #85
149959 SQ
snelle trees
pi_202034669
Mijn oudste heeft dit ook met vlagen heel sterk. Veel vaseline smeren, meer kun je niet.
disclaimer
pi_202036609
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:59 schreef Lemijn het volgende:
Wat sneu LDG. Misschien heb ik eerdere berichten hierover gemist, maar waar gaat het nu mis dan? Eet hij thuis iets anders dan brood? Of is de sfeer op school er niet naar?
Hij eet thuis liever andere dingen, brood is geen favoriet. Maar school wil graag dat hij brood eet, en dan moet hij ook nog minimaal een boterham eten voor hij wat anders mag.. en omdat hij zo tegen dat brood op ziet gaat ie heel langzaam en heeft ie geen tijd meer voor zn andere eten wat ie wel lekker vind..

Ik had hem een keer pastasalade meegegeven, at ie schoon op, maar daarop kwam meteen commentaar.. want hij moest gewoon brood eten net als iedereen.

Zo gruwelijk ouderwets |:(
  donderdag 4 november 2021 @ 22:26:43 #87
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202036677
Ik mag hopen dat hij inmiddels heeft laten zien dat hij dat dus niet kán, ‘gewoon brood eten.’

Kun je het nog hogerop zoeken op een of andere manier?
pi_202036789
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:12 schreef FlyingFish het volgende:
Volgens mij was uit onderzoek ook gebleken dat met name jongetjes soms gewoon echt niet registreren wat er gezegd wordt. En als ze het wel horen duurt het enkele seconden langer tot het doordringt.

Ik kreeg over mijn zoon op de opvang ook een keer de opmerking (van een andere ouder) dat hij altijd zo rustig is en goed luistert, en toen heb ik ook aangegeven dat dat daar misschien zo lijkt, maar dat dat thuis absoluut niet het geval is. Hij was echt een stuk lastiger en drukker dan zijn zusjes. En nog steeds overigens, hij is de enige die soms echt het bloed onder mijn nagels vandaan kan halen waardoor ik mijn geduld verlies. Ik herken de verhalen hier dus wel van hem, niet van de meiden. Die lijken overal doorheen te fladderen.

LDG, dan zou ik gewoon lekker veel fruit, ontbijtkoek of een mueslireep oid meegeven als 10-uurtje, en bij de lunch een halve boterham. Dan weet je iig dat hij wel wat binnen krijgt. En dan misschien om wat meer brood te leren eten bij thuiskomst na school een boterham aanbieden? Wij hebben thuis overigens als regel dat ze op school op mogen eten/drinken wat ze willen, maar wat niet op is moeten ze thuis nog opeten/drinken voordat ze gaan spelen. Maar dat is hier meestal een (deel van een) beker water.
Helaas moet t bij ons op school echt fruit zijn om tien uur. Anders had ik inderdaad in etappes wat anders mee kunnen geven.

Na schooltijd wordt ie al verdrietig als ik die broodtrommel weer tevoorschijn haal en er zit nog wat in. Hoe vaak ik ook zeg dat het niet uit maakt en dat hij op school mag eten tot zijn buik vol zit, ik krijg hem nog niet zover om dan zijn schoolrestjes te laten eten. Dus hij eet vaak wel wat anders als ie thuis komt. Hij gaat dan echt bunkeren als ik hem de kans geef. Ik doseer dat wel een beetje omdat we daarna natuurlijk nog gaan eten.
pi_202036897
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 22:26 schreef Lemijn het volgende:
Ik mag hopen dat hij inmiddels heeft laten zien dat hij dat dus niet kán, ‘gewoon brood eten.’

Kun je het nog hogerop zoeken op een of andere manier?
Maandag weer even een gesprek met de juffen, dan gaan we aangeven wat wel werkt voor hem, en dat het nu alleen maar spanning en weerstand oplevert als ie perse moet. Ze moeten er maar in mee gaan dat elk kind anders is en dat je kinderen best uit kan leggen dat jantje geen boterham eet maar wat anders omdat dat voor Jantje nodig is. ik vind dit echt onnodig frustrerend voor hemn ;(
pi_202039200
*binnenval*

Lemijn, herkenbaar wat je schrijft over de extra vrije dag. Wij hebben het eerste jaar kleuteren ook een tijd een vaste vrije dag gehad. Later haalde ik ze op woensdag voor de lunch op en zo hebben we opgebouwd naar hele dagen. Ze waren zo moe en overprikkeld. Nog steeds zijn ze wat sneller moe in verhouding tot klasgenoten, maar de schoolweek volhouden lukt nu wel.

Er is niet voor niets pas leerplicht met 5 (en ook dan nog vrijstelling mogelijk) , sommige kinderen hebben echt wat langer nodig om het vol te houden.

Ldg, wat gek dat school eist dat er brood gegeten wordt. Voor hun gemak wellicht, maar een kind dat op school niets eet of geen pauze heeft kan toch niet. Hopelijk kan je met de juffen tot een compromis komen en de druk er wat af halen.

Nolita, hier werkt bij schrale plekjes lanoline heel goed en snel.

Met tandenpoetsen hielp het hier in het begin om een liedje op te zetten (Blippi...). Ze poetsen eerst zelf en ik poets na, gewoon bij de wastafel.

Ik vertelde een tijd geleden over het vervelende voorval met jongetjes uit de buurt. Sindsdien zitten de jongens op karate en dat bevalt zo goed. Hele fijne man en jongens die het geven. Mooie waarden en normen, ik zie het zelfvertrouwen toenemen. O+
pi_202039412
Wat fijn Madivi dat ze het allemaal oppikken bij karate.

Fijn van de herkenbaarheid mbt het likken. Vaseline werkt idd best goed zodra het te zien is.

LDG hopelijk maandag een goed gesprek en komen jullie samen tot een fijne aanpak.
pi_202039845
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:25 schreef Lemijn het volgende:
Maar dat hij niet luistert op die momenten komt toch omdat het hem simpelweg niet lukt? Ik word er soms ook boos van hoor, en chagrijnig, maar het is geen onwil. Het is die overprikkeling. Ze kunnen gewoon niet meer incasseren dan. En al dat moeten van onze kant, telkens weer nee, correcties, doorwerken, dat lukt dan niet meer. Het geeft een error en dat komt eruit in slaan of gillen of iets dergelijks.

Als je je dat realiseer dan voelt het misschien minder als ouderlijk falen.
Klopt zeker. Ik probeer mezelf dat ook in te prenten. Mijn eigen oververmoeidheid door werk en slecht slapen speelt ook wel een rol, daardoor is mijn lontje ook korter. Vergelijkbaar met Simon misschien, ik kan daardoor ook minder hebben.

Na schooltijd doen we niet superveel meer. Even langs een speeltuintje of wandelen buiten en verder vooral thuis spelen. Spelen met een vriendje doordeweeks hoeven we nog niet aan te beginnen. Één keer geprobeerd, dat resulteerde in een complete meltdown bij Simon, omdat buurmeisje niet deed wat hij wilde :') .

@littledrummergirl, pittig hč? Lijkt me ook zwaar als je zwanger bent en dan een opstandige kleuter erbij. Ook sneu voor de kapitein met het eten op school. Ik hoop dat jullie maandag met de juffen tot een oplossing kunnen komen.
Je schrijft dat het 10-uurtje verplicht fruit is. Doet iedereen dat ook? Bij onze school is dat ook zo, maar van Simon horen wij wel dat er ook kinderen zijn die gewoon koek e.d. meekrijgen.
pi_202039966
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 08:37 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
@:littledrummergirl, pittig hč? Lijkt me ook zwaar als je zwanger bent en dan een opstandige kleuter erbij. Ook sneu voor de kapitein met het eten op school. Ik hoop dat jullie maandag met de juffen tot een oplossing kunnen komen.
Je schrijft dat het 10-uurtje verplicht fruit is. Doet iedereen dat ook? Bij onze school is dat ook zo, maar van Simon horen wij wel dat er ook kinderen zijn die gewoon koek e.d. meekrijgen.
Oh geen idee eigenlijk :D ik als brave burger was ervan uit gegaan dat dat wel zo zou zijn. Maar zeker weten doe ik het niet.
  vrijdag 5 november 2021 @ 09:04:33 #94
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202040120
Hier wil school graag water. Maar toen ik er laatst bij was pakte minimaal de helft van de kinderen een pakje Taksi uit zijn tas. Jacob heeft pas 1x gevraagd of hij ook iets anders mee mag :P .

Wat fijn dat karate zo’n goed effect heeft op je jongens Madivi! En ook fijn om de herkenning te lezen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 08:37 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Mijn eigen oververmoeidheid door werk en slecht slapen speelt ook wel een rol, daardoor is mijn lontje ook korter. Vergelijkbaar met Simon misschien, ik kan daardoor ook minder hebben.
Heel herkenbaar. Kan je voor jezelf nog wat rust inbouwen? :* .
pi_202040178
Wij als brave burgers geven ook gewoon fruit mee, mede ook omdat we dat wel belangrijk vinden. Tot Simon een keer vroeg of hij koek mee mocht, omdat andere kindjes dat ook hebben. Terwijl in alle communicatie van school staat dat er fruit meegegeven hoort te worden. En water (zowel bij fruit als bij lunch). Ik denk dat er ook zat kinderen zullen zijn, die iets anders meekrijgen.
(Wat Lemijn dus zegt :) )

Rust inbouwen is lastig. Ik hoop vooral dat het slapen beter wordt, want heel veel langer op 4 uurtjes per nacht ga ik het niet volhouden.
  vrijdag 5 november 2021 @ 16:10:05 #96
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_202044997
Ik vind dat verplicht brood in je broodtrommel echt hopeloos ouderwets. Echt weer zo Nederlands :{
Misschien toch maar verhuizen naar een Mediterraan land.
pi_202045982
Verplicht brood snap ik ook niet, genoeg gezonde alternatieven. L krijgt wel boterhammen mee maar hij vindt dat ook heel lekker, en fruit als 10-uurtje. Wel ranja in zn beker. We begonnen met water maar dat dronk hij te slecht en vanwege zijn ontlasting moest hij van het ziekenhuis echt beter drinken dus dan liever ranja.
pi_202046552
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 16:10 schreef Quoi het volgende:
Ik vind dat verplicht brood in je broodtrommel echt hopeloos ouderwets. Echt weer zo Nederlands :{
Misschien toch maar verhuizen naar een Mediterraan land.
en dan de insteek "ze leren het uiteindelijk allemaal hoor" alsof de wil/mening van een kind er niks toe doet en perse in een vakje geduwd moet worden -O-

Ik had helemaal leuk een bento achtige broodtrommel gekocht met spectaculaire lunches in gedachten, maar dat wordt m nog niet echt :')
pi_202046559
Hier trouwens diksap in de beker :Y en in de middag een pakje melk.
  vrijdag 5 november 2021 @ 18:58:30 #100
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202046963
Jacob drinkt z’n melk bij zijn fruit, kan er niet mee wachten, haha. Eerst nam hij enkel water mee maar hij neemt dan om 10 uur en om 12 uur een slok en dat is het. En als ik hem ophaal is vaak het eerste dat hij doet zijn beker pakken en half leeg drinken :s) .
pi_202048206
Onze grootste is vandaag gewoon alweer 5 jaar geworden O+ Ze mocht een feestje vieren op school en was apetrots, getrakteerd op eenhoorn bekers wat het feestje compleet maakte. Vanmiddag een kleinschalig feestje met onze beste vrienden, morgen komen de opa en oma's en de oom en tantes. En op 1 meltdown na, heeft ze een heerlijke dag gehad en ze is hartstikke verwend O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Qua lunch, ik maak altijd een bentobox voor Jewel. Soms wel met brood, maar soms ook met bijvoorbeeld wraps of pasta in plaats van brood. Daar doen ze hier op school gelukkig helemaal niet moeilijk over. Jewel is ook geen enorme brood eter en dit zorgt ervoor dat ze beter en gevarieerder eet. Plus ze vindt het leuk, ook niet onbelangrijk. Wel altijd fruit en groente trouwens, koekjes en pakjes drinken worden hier echt niet geaccepteerd.
pi_202059868
Gefeliciteerd nog Schanu en Jewel *O*

Hier krijgen ze echt alleen maar brood, en dan in de broodtrommel ook nog eens alleen plakken worst/kaas zodat ik niet hoef te smeren (dat krijgen ze wel voor ontbijt). Scheelt weer vijf minuten slapen :X

Pff, wat een dag weer hier... We zouden de overstap gaan maken naar normale bedden, twee Ikea Kura's zodat ze hoog konden slapen en wat speelruimte erbij hadden. Eerste bed in elkaar gezet, vond mn man het toch wel erg hoog en onveilig, dus bed maar omgedraaid en voorlopig slapen ze nog maar even laag.

Het voordeel van een tweeling is dat je de 2e keer weet hoe iets in elkaar moet, maar bed 2 wilde ik gespiegeld, dus ander deel van de handleiding erbij en bouwen maar. En toen stond hij verkeerd om dacht ik, maar met wat gepuzzel zouden we dat nog wel om kunnen draaien. Maar wat ik gebouwd had bleek helemaal niet gespiegeld, maar alleen de trap verplaatst. Dus bed uit elkaar om te spiegelen, maar dat stond dus niet voor niets niet in de handleiding en is gewoon onmogelijk vanwege voorgeboorde uitsparingen en bobbels :( Dus dan maar anders in elkaar, maar dan waren de platen die ik met folie beplakt had weer niet zichtbaar, en nieuwe folie halen én in elkaar zetten zou sowieso niet meer lukken voor bedtijd. Maar probeer dat maar eens te verkopen, de een in een nieuw bed, de ander op een matrasje op de grond... Het was nog bijna gelukt, maar toen zag Em dat het nieuwe bed wel veel hoger was en wilde ze niet meer 'logeren'. Dus uiteindelijk liggen ze nu samen in één bed, mag ik morgen extra rollen plakfolie gaan kopen en bed 2 weer in elkaar zetten nadat alle platen beplakt zijn. En de grootste reden om nu al voor nieuwe bedden te gaan (extra speel- en opbergruimte) is weggevallen doordat ze andersom staan. *zucht

Maar mocht er iemand ooit nog een Kura bed in elkaar moeten zetten, ik ben expert tegenwoordig :')
pi_202061164
Wat een verhaal FF al vind ik samen in bed toch wel het ultieme logeren :)

De Kura staat hier op de planning maar daarvoor moet L eerst zelf gaat slapen, dat komt vast als hij over een half jaartje een kleuter is. Dat wordt dan ook even puzzelen want het wordt hier ook iets anders dan de handleiding zegt.

Waarom vind je man het hoge bed eng? Zou een extra bedhekje helpen?
L gaat wel eerst laag slapen want hij speelt nu toch nog niet op zijn kamer, voordeel van geen broers/zussen.
pi_202063899
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 20:29 schreef FlyingFish het volgende:
Gefeliciteerd nog Schanu en Jewel *O*

Hier krijgen ze echt alleen maar brood, en dan in de broodtrommel ook nog eens alleen plakken worst/kaas zodat ik niet hoef te smeren (dat krijgen ze wel voor ontbijt). Scheelt weer vijf minuten slapen :X

Pff, wat een dag weer hier... We zouden de overstap gaan maken naar normale bedden, twee Ikea Kura's zodat ze hoog konden slapen en wat speelruimte erbij hadden. Eerste bed in elkaar gezet, vond mn man het toch wel erg hoog en onveilig, dus bed maar omgedraaid en voorlopig slapen ze nog maar even laag.

Het voordeel van een tweeling is dat je de 2e keer weet hoe iets in elkaar moet, maar bed 2 wilde ik gespiegeld, dus ander deel van de handleiding erbij en bouwen maar. En toen stond hij verkeerd om dacht ik, maar met wat gepuzzel zouden we dat nog wel om kunnen draaien. Maar wat ik gebouwd had bleek helemaal niet gespiegeld, maar alleen de trap verplaatst. Dus bed uit elkaar om te spiegelen, maar dat stond dus niet voor niets niet in de handleiding en is gewoon onmogelijk vanwege voorgeboorde uitsparingen en bobbels :( Dus dan maar anders in elkaar, maar dan waren de platen die ik met folie beplakt had weer niet zichtbaar, en nieuwe folie halen én in elkaar zetten zou sowieso niet meer lukken voor bedtijd. Maar probeer dat maar eens te verkopen, de een in een nieuw bed, de ander op een matrasje op de grond... Het was nog bijna gelukt, maar toen zag Em dat het nieuwe bed wel veel hoger was en wilde ze niet meer 'logeren'. Dus uiteindelijk liggen ze nu samen in één bed, mag ik morgen extra rollen plakfolie gaan kopen en bed 2 weer in elkaar zetten nadat alle platen beplakt zijn. En de grootste reden om nu al voor nieuwe bedden te gaan (extra speel- en opbergruimte) is weggevallen doordat ze andersom staan. *zucht

Maar mocht er iemand ooit nog een Kura bed in elkaar moeten zetten, ik ben expert tegenwoordig :')
:D
Klinkt als een vruchtbare zaterdag
pi_202083756
FF succes vandaag.. ik dacht met het nieuwe bed toen ook, doe ik wel even. Kostte mij ook een halve dag :')

Wij zijn gisteren naar Hellendoorn geweest met vrienden en hun kleuter. Onze kleuters zitten (nu nog, l zit in groep 2 en vriendinnetje in groep 1) in de zelfde klas en zijn al sinds geboorte dikke vriendjes. Die twee moesten in alle attracties naast elkaar zitten, beslisten samen in welke kleur vliegtuig ze wilden, liepen hand in hand voorop in het park en gaven elkaar een dikke knuffel en kus toen de dag afgelopen was. Het geheel heeft flinke indruk gemaakt want l kon vanochtend precies vertellen in welke volgorde we in de attracties gingen, welke kleur ons treintje had en in hoeveel attracties we geweest zijn. En ons bangerikje ging gewoon in die hele hoge snelle schommelboot ^O^ Papa was misselijk maar l wilde nog een keer :')
  maandag 15 november 2021 @ 22:03:46 #106
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_202194789
Leuk Hellendoorn!

Max keek het jeugdjournaal waar werd verteld dat mensen in Oostenrijk zonder vaccinatie niet zoveel mogen. O.a. zonder bestemming op straat lopen. Max stelde de Vraag van de Week wat mij betreft: Hoe kunnen die ongevaccineerde mensen dan naar een plek toe om zich te laten vaccineren? _O_ _O-

Verder best sneu allemaal, al die dingen waar we ineens als ouders niet bij mogen zijn. Voetbaltraining, judo-examen, zwemles. We hebben wel een "live" 10-minutengesprek volgende week, dat weer wel.
  maandag 15 november 2021 @ 22:33:39 #107
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_202195374
Lekker hč die logica Quoi.
Mijn 7,5 jarige antwoordde vanmorgen ook lekker direct op het gesprek wat ik had met mijn man.

Wij zoeken een bepaalde geurkaars, die ik vorig jaar van een klant had gekregen, we hadden al wat gezocht op Google, maar zijn nog niet dé betreffende kaars tegengekomen.

Maar mam, antwoordde mijn wijsneus, dan kijk je toch op www.geurskaars.nl, ehm zover was ik zelf ook maar goed dat ze het zelf verzonnen had. :o :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  maandag 15 november 2021 @ 23:22:01 #108
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_202196124
En ik klikte :D Ook een generatie-ding hč? "Maar mama, dat kun je toch even opzoeken?"
pi_202197188
Mijn kleuter denkt ook dat je alle dingen in de wereld gewoon met je telefoon kunt bestellen :D

Klopt tot op zekere hoogte natuurlijk ook wel :P mits oneindig geld
pi_202198142
L dacht vorige week dat je, naast kleurplaten, ook speelgoed kon printen uit de normale printer :+ alle vragen worden hier trouwens in de woonkamer geschreeuwd: Hee Google!

'hoe waaien de windmolens al heen en al weer' O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')