Hoe bedoel je dit precies? Het leven in Zweden is iets duurder, maar niet VELE malen duurder zoals me vaak denkt. Je bent wel meer kwijt aan belastingen, boodschappen, drank, uitgaan etc. De lonen zijn er natuurlijk ook wel naar. Daarnaast betaal je bijvoorbeeld weer niks voor een zorgverzekering. Dat scheelt voor twee personen al snel ruim ¤200 per maand.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:51 schreef Feivel1 het volgende:
Ik ben even aan het meelezen. Wat een interessant topic! Leuk om het allemaal zo te lezen. Zeker omdat ik een voorliefde voor Scandinavië heb. Ik had ooit een Noorse vriendin, waar ik een week heb verbleven. Noorwegen voelde - ook al was het maar voor een weekje - als een tweede thuis.[/quote[
Je beschrijft het wel mooi. Het voelt inderdaad als "thuis" als ik daar ben. Vooral die paar keer dat wij echt in het noorden waren voelde ik dat.
Nu vraag ik me twee dingen af: is Zweden niet vele malen duurder dan Nederland? Als ik kijk naar de waarde van een Zweedse Kroon, denk ik bijna dat je er niet aan ontkomt om allebei een hele goede baan te zoeken. Niet lullig bedoeld, natuurlijk. Ik vind jullie avontuur top en lovenswaardig. Maar hoe vang je als Nederlander dat verschil op?
Wij gaan ons wel uitschrijven bij de gemeente. Je wordt dan automatisch ingeschreven bij RNI (Registratie Niet Ingezetenen). Wij blijven Nederlander en houden onze paspoorten. Kunnen bijvoorbeeld ook gewoon stemmen bij nationale of Europese verkiezingen. Als wij terug willen keren kan dit dus zonder problemen. Zal natuurlijk wel even lastig zijn om een huur- of koopwoning te vinden, maar je kan in principe gewoon terugkeren wanneer je wil.quote:Wat gebeurt er eigenlijk er als het nieuwe leven in Zweden toch niet zo bevalt? Heb je in Nederland dan nog iets om naar terug te keren? En kun je dan nog wel (aanvullend) verzekerd worden, etc?
zodra je in Zweden ingeschreven bent stem je in Zweden Europees. Zelfde verkiezing, andere kieslijst...quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:50 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? Het leven in Zweden is iets duurder, maar niet VELE malen duurder zoals me vaak denkt. Je bent wel meer kwijt aan belastingen, boodschappen, drank, uitgaan etc. De lonen zijn er natuurlijk ook wel naar. Daarnaast betaal je bijvoorbeeld weer niks voor een zorgverzekering. Dat scheelt voor twee personen al snel ruim ¤200 per maand.
De huizen, inclusief flinke lappen grond, zijn er veel goedkoper. Als je dan ook nog een zakje met geld kan meenemen door je woning in Nederland met overwaarde te verkopen en in Zweden iets koopt zonder (of met een lage) hypotheek zit je al snel goed qua maandlasten.
[..]
Wij gaan ons wel uitschrijven bij de gemeente. Je wordt dan automatisch ingeschreven bij RNI (Registratie Niet Ingezetenen). Wij blijven Nederlander en houden onze paspoorten. Kunnen bijvoorbeeld ook gewoon stemmen bij nationale of Europese verkiezingen. Als wij terug willen keren kan dit dus zonder problemen. Zal natuurlijk wel even lastig zijn om een huur- of koopwoning te vinden, maar je kan in principe gewoon terugkeren wanneer je wil.
Zodra je je hier weer inschrijft moet je je ook gewoon weer verzekeren etc. Daar verandert verder niks aan. Sowieso is het verhuizen binnen EU, over het algemeen, geen probleem.
De volgorde wordt nu:quote:Op zaterdag 25 december 2021 16:58 schreef MaJo het volgende:
Waarom verkopen jullie eigenlijk niet eerst jullie huis? Dat lijkt me al heel wat gedoe te schelen
Ik vind het echt super stom.quote:
Die vier volwassenen zullen het niet geweest zijn. Lijkt mij knap als je binnen 24h al klachten krijgt als wij het van hun zouden hebben. Iedereen was ook netjes negatief getest (niet waterdicht, maar toch).quote:Op zondag 26 december 2021 10:41 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik vind het echt super stom.We hebben de hele week bewust niemand gezien (zelfs een neef die in Londen woont niet op bezoek laten komen) behalve 4 volwassenen hier uitgenodigd op Kerstavond. Verder ben ik woensdag bij de huisarts geweest en daarna even naar de drogist, that's it. Of het moet van een pakketbezorger of Marktplaats-koper zijn.
Ja klopt, eind november nog. Kans lijkt mij ook klein, maar misschien beschermt het niet afdoende tegen die nieuwe variant?quote:Op zondag 26 december 2021 11:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Maar jullie hadden toch net allemaal corona gehad?
Kans lijkt me vrij klein dat je zo snel op elkaar geïnfecteerd raakt...
Oei, ik duim mee voor jullie.quote:Op zondag 26 december 2021 12:18 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja klopt, eind november nog. Kans lijkt mij ook klein, maar misschien beschermt het niet afdoende tegen die nieuwe variant?
Net terug van de teststraat, nu afwachten!
PCR-test: positiefquote:
Toen de kinderen positief waren werd er door de ggd heel erg benadrukt dat we de kinderen de eerste 8 weken niet opnieuw moesten laten testen omdat de kans zeer hoog was dat ze dan alsnog positief zouden testen.quote:Op maandag 27 december 2021 13:35 schreef Viv het volgende:
[..]
PCR-test: positief
Zelftest: negatief
Sneltest (dezelfde als voor het benodigde reiscertificaat): negatief
De GGD belde net, ze gaan proberen te achterhalen of ik nog positief test vanwege de vorige keer, of dat het een nieuwe besmetting is.
Voor de emigratie is een sneltest genoeg, gelukkig. Misschien dat zelfs niet eens, want dat inreisverbod geldt niet voor inwoners van Zweden (en ik heb een huurwoning per 1 januari), maar we willen geen gedoe aan de grens.quote:Op maandag 27 december 2021 14:49 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Toen de kinderen positief waren werd er door de ggd heel erg benadrukt dat we de kinderen de eerste 8 weken niet opnieuw moesten laten testen omdat de kans zeer hoog was dat ze dan alsnog positief zouden testen.
Snap dat het voor de emigratie verplicht is en zou dat dan dus oprecht ook heel spannend vinden.
Hopelijk kan de ggd uitvogelen of het nog van de vorige besmetting was.
Heel veel succes met de laatste loodjes en hopelijk kan zondag alles gewoon volgens plan door gaan!
Vooral IKEA verhuisdozenquote:Op vrijdag 31 december 2021 14:03 schreef Hyperdude het volgende:
Breng je nou de IKEA spullen terug naar Zweden?
Stapel ze!
Wat lief van de buren!quote:Op vrijdag 31 december 2021 15:35 schreef Viv het volgende:
Net super lieve cadeautjes gehad van onze buren! Onder andere een tweetalig Nederlands/Zweeds sprookjesboekje.
Alle meuk is naar de milieustraat, en de verhuisbus halfvol.
Vanavond Oud & Nieuw vieren en logeren bij vrienden, heerlijk even niet tussen de verhuisdozen zitten.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |