abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 13 oktober 2021 @ 13:08:22 #1
269689 crew  Viv
pi_201740594
Een OP in KAA-quotes:

quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:00 schreef Viv het volgende:
Hoi, ik ga dit topic volgen. :Y) Mijn man en ik weten al heel lang dat we naar het noorden (als in: lapland) willen verhuizen. Eerst waren we vooral op Zweden gericht, maar bij de meest recente vakantie hebben we ontdekt hoe mooi Noorwegen is: de combinatie van bergen én zee. O+ We zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheden in beide landen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:39 schreef Viv het volgende:
Schopje omhoog! w/

Ik heb me (járen geleden alweer) in dit topic gemeld met:
[..]

Inmiddels hebben we definitief gekozen voor Zweden. En zijn we dichter bij emigreren dan ooit: ik ben in de running voor een baan in Uppsala* en behoor tot de laatste twee kandidaten. Zķ spannend! :o

*Inderdaad geen Lapland. ;) Dat idee hebben we laten varen heb ik uit zijn hoofd gepraat, sneeuw is leuk maar de andere seizoenen hebben ook hun charme.
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 00:04 schreef Viv het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ja ik weet inmiddels meer, maar ik durfde het hier nog niet te posten. :@ Ten eerste omdat ik sommige FOK!kers ook in het echt ken en het liever persoonlijk vertel aan hen, ten tweede omdat FOK!wet* en jinxen en zo. Maarr eigenlijk kunnen we het niet meer voor ons houden: ik heb de baan gekregen!! :o :'( :D O+ *O*

* Dat je bijvoorbeeld in OUD post zo van "mijn baby slaapt altijd de hele nacht door", en dat diezelfde baby dan prompt de hele nacht wakker blijft. :+
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 10:04 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik mocht de startdatum zelf bepalen, en ook of ik remote wilde beginnen vanuit hier, of eerst settelen in Zweden.

Ik heb voor dat laatste gekozen, anders zou ik mijn aandacht moeten verdelen tussen het vele geregel en mijn nieuwe baan. Vonden ze heel wijs van me. 8-)

Half januari begin ik daar, geen idéé of we dan al gesetteld zijn maar het moest toch concreet worden vanwege het contract. :D
So much to do, so little time!! :o *O*

(ZZ is onze dochter van bijna 5 trouwens. *O* En onze katten gaan ook mee! )
  Spellchecker woensdag 13 oktober 2021 @ 13:16:23 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Admin woensdag 13 oktober 2021 @ 13:22:09 #3
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_201740765
Yeah, spannend!!!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_201740790
Ik verwacht dan wel weer een nieuwe keuken topic.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 13 oktober 2021 @ 13:32:36 #5
269689 crew  Viv
pi_201740875
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik verwacht dan wel weer een nieuwe keuken topic.
Ja, onze keuken gaan we zo ongeveer nog het meeste missen. :'( Zitten we daar straks in een huurflatje met een huurflatjekeuken.. -O-
pi_201740904
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:32 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, onze keuken gaan we zo ongeveer nog het meeste missen. :'( Zitten we daar straks in een huurflatje.. -O-
Zal vast ook wel eens wat anders voor komen ;)
  Spellchecker woensdag 13 oktober 2021 @ 13:36:08 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201740920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:32 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, onze keuken gaan we zo ongeveer nog het meeste missen. :'( Zitten we daar straks in een huurflatje met een huurflatjekeuken.. -O-
Maar wel in Zweden ....
  Spellchecker woensdag 13 oktober 2021 @ 13:37:05 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201740940
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:37 schreef maily het volgende:
Dubbel
Ik vond het wel een mooie quote.
pi_201740943
Wow Viv! Grote stap, zeker met een kleuter in huis. Heeft je man ook al werk daar?

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op Zweden en Noorwegen, maar dan voor een vakantie, dat is lang genoeg :D
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
pi_201741032
O, wat ontzettend gaaf O+ En spannend. En leuk! Met drieen deze grote stap zetten. Wat een ervaring voor jullie alle drie.

Ik ga jullie topic volgen *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201741062


Upssala !! Wie kent dat niet _O_ _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_201744965
De keukens in Zweedse huurappartementen zijn meestal best prima!
pi_201745040
Mooi, maar ook erg noordelijk…

Ik ben gek op Scandinavie. Dus snap het idee. Vraag me af wat je over een jaar vindt van de leegte, de toch wat ‘op zichzelf zijnde’ Zweden en donker vs licht zo dicht bij de poolcirkel.
Whatever...
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 oktober 2021 @ 19:55:39 #15
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_201745058
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik verwacht dan wel weer een nieuwe keuken topic.
Die gaat wel komen vrees ik ja _O-

.... maar zoals @maily zegt .... flut keuken in Zweden ka nik dan nog wel hebben :D Komt vast ook wel weer goed.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 20:01:24 #16
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201745153
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:54 schreef Spanky78 het volgende:
Mooi, maar ook erg noordelijk…

Ik ben gek op Scandinavie. Dus snap het idee. Vraag me af wat je over een jaar vindt van de leegte, de toch wat ‘op zichzelf zijnde’ Zweden en donker vs licht zo dicht bij de poolcirkel.
Ik ben in de zomers regelmatig in Zweden en moet zeggen dat ik best vaak al bij mensen thuis ben geweest. Gewoon door te ouwehoeren en beetje contact maken, goede gesprekken.
Dat maak ik in Nederland eigenlijk niet zo heel gek vaak mee. Ik herken het afstandelijke/op zichzelf zijnde uit verhalen van anderen maar niet uit eigen ervaringen

Wel heel benieuwd naar álle ervaringen. En dan een fokmeet natuurlijk, in de sneeuw kroketten en oliebollen frituren en glögg zuipen ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 oktober 2021 @ 20:31:55 #17
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_201745632
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:54 schreef Spanky78 het volgende:
Mooi, maar ook erg noordelijk…

Ik ben gek op Scandinavie. Dus snap het idee. Vraag me af wat je over een jaar vindt van de leegte, de toch wat ‘op zichzelf zijnde’ Zweden en donker vs licht zo dicht bij de poolcirkel.
Uppsala valt toch wel mee? Is nog ongeveer 1000km ten zuiden van de poolcirkel ;)

Klimaat lijkt mij daar heerlijk. Echte winters, maar niet meteen vanaf oktober t/m april in een dik pak sneeuw en -30C. Ik zou het ook niet erg hebben gevonden om nog een stuk noordelijker te zitten, maar dit is eigenlijk wel meer "comfy" en als je meer sneeuw wil ben je er in een paar uur :D

Sowieso een iets droger klimaat. In Amsterdam heb je bijv. 810mm neerslag gemiddeld per jaar terwijl Uppsala rond de 530mm zit.

Nadeel is inderdaad dat december/januari veel korte en donkere dagen heeft. December kan ik prima hebben, gezellige dagen en een maand wat altijd snel voorbij is. Vanaf eind december krijg je al steeds meer licht, dus ik zal dat prima trekken en hopelijk @Viv ook :)

Dit is natuurlijk allemaal op papier. Wij zullen zien hoe het gaat bevallen.
pi_201745670
Uiteraard even volgen, mooie stap. Beetje jaloers ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_201745719
Sowieso is dat huurappartement + bijbehorende keuken neem ik aan maar voor even.

Maar eh, waarom nemen jullie jullie keuken niet gewoon mee naar Zweden als hij zo bevalt, desnoods een tijdje in een opslag? Jullie keuken is echt design, maar hij moet je wel in de smaak vallen. Dus het kan maar zo zijn dat de koper van jullie huis hier toch een andere smaak heeft qua keukens. En op de huidige woningmarkt krijg je een woning zonder keuken ook prima verkocht.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_201745982
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 20:31 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Uppsala valt toch wel mee? Is nog ongeveer 1000km ten zuiden van de poolcirkel ;)

Klimaat lijkt mij daar heerlijk. Echte winters, maar niet meteen vanaf oktober t/m april in een dik pak sneeuw en -30C. Ik zou het ook niet erg hebben gevonden om nog een stuk noordelijker te zitten, maar dit is eigenlijk wel meer "comfy" en als je meer sneeuw wil ben je er in een paar uur :D

Sowieso een iets droger klimaat. In Amsterdam heb je bijv. 810mm neerslag gemiddeld per jaar terwijl Uppsala rond de 530mm zit.

Nadeel is inderdaad dat december/januari veel korte en donkere dagen heeft. December kan ik prima hebben, gezellige dagen en een maand wat altijd snel voorbij is. Vanaf eind december krijg je al steeds meer licht, dus ik zal dat prima trekken en hopelijk @:viv ook :)

Dit is natuurlijk allemaal op papier. Wij zullen zien hoe het gaat bevallen.
Vergeet november niet, de meest vreselijke maand in Uppsala. Korte dagen, grijs, grauw...
pi_201745985
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 20:31 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Uppsala valt toch wel mee? Is nog ongeveer 1000km ten zuiden van de poolcirkel ;)

Klimaat lijkt mij daar heerlijk. Echte winters, maar niet meteen vanaf oktober t/m april in een dik pak sneeuw en -30C. Ik zou het ook niet erg hebben gevonden om nog een stuk noordelijker te zitten, maar dit is eigenlijk wel meer "comfy" en als je meer sneeuw wil ben je er in een paar uur :D

Sowieso een iets droger klimaat. In Amsterdam heb je bijv. 810mm neerslag gemiddeld per jaar terwijl Uppsala rond de 530mm zit.

Nadeel is inderdaad dat december/januari veel korte en donkere dagen heeft. December kan ik prima hebben, gezellige dagen en een maand wat altijd snel voorbij is. Vanaf eind december krijg je al steeds meer licht, dus ik zal dat prima trekken en hopelijk @:viv ook :)

Dit is natuurlijk allemaal op papier. Wij zullen zien hoe het gaat bevallen.
Je hebt gelijk, ik haalde het door elkaar met umea. Uppsala lijkt perfect dicht bij Stockholm maar niet te dichtbij.

Donkere winters heb je er wel, maar geen echte poolnacht. Zelf een keer op de rand van de poolcirkel paar weken gekampeerd midden. In de winter. Was erg donker en koud. Zal in Uppsala wel meevallen hoop ik.

En je kunt natuurlijk west voor bos en noord voor meer kou. En zuid voor eilandjes in zee. Prachtig land.
Whatever...
pi_201746073
Ik mis Uppsala, het is by far de woonplek waar ik met het meeste plezier op terugkijk. Heerlijke stad om in te verblijven, fijne mensen leren kennen, mooie omgeving. En mijn kinderen zijn er geboren, erg fijne tijd gehad en kom er het liefst zo veel mogelijk terug.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_201746121
Tvp.

Leuk Evenstar en Viv! *O*
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_201746217
Succes ouwe dibbes!!


Wist helemaal niet dag je man een mod is dat vind ik ook wel een shock. :o

Zweden lijkt mij wel heel mooi daar ga ik zeker nog eens naartoe. ):O
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201747746
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 21:09 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Vergeet november niet, de meest vreselijke maand in Uppsala. Korte dagen, grijs, grauw...
In die maand heet het Downsala.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 14 oktober 2021 @ 01:45:51 #26
269689 crew  Viv
pi_201747747
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zal vast ook wel eens wat anders voor komen ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:49 schreef Jagärtrut het volgende:
De keukens in Zweedse huurappartementen zijn meestal best prima!
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 20:44 schreef JohnDDD het volgende:
Sowieso is dat huurappartement + bijbehorende keuken neem ik aan maar voor even.

Maar eh, waarom nemen jullie jullie keuken niet gewoon mee naar Zweden als hij zo bevalt, desnoods een tijdje in een opslag? Jullie keuken is echt design, maar hij moet je wel in de smaak vallen. Dus het kan maar zo zijn dat de koper van jullie huis hier toch een andere smaak heeft qua keukens. En op de huidige woningmarkt krijg je een woning zonder keuken ook prima verkocht.
Het is jammer dat we na 5 jaar studentenhuisvesting, 7 jaar sociale huurwoning en 4 jaar koopwoning met aftandse keuken nu krap 1 jaar hebben genoten van een keuken naar eigen wens. oO<

Het huurflatje is sowieso tijdelijk, maar wat voor keuken in onze toekomstige koopwoning zit (en of we zo nodig op de korte termijn budget hebben voor een nieuwe) is afwachten.

De keuken meenemen zie ik niet zitten omdat het een U-vorm heeft, de kans is nihil dat je een huis treft met dezelfde afmetingen.

Toen de verkoopmakelaar hier was, zei hij over de keuken: "Wat jullie zelf aanpakken, doen jullie wel meteen goed." Hij wil het juist ook opvoeren als één van de features van dit huis: een luxe keuken. 8-)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 14 oktober 2021 @ 01:59:01 #27
269689 crew  Viv
pi_201747756
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 13:37 schreef FlyingFish het volgende:
Wow Viv! Grote stap, zeker met een kleuter in huis. Heeft je man ook al werk daar?
Nee, maar dat is geen must voor ons. :) Met mijn salaris en onze lage woonlasten (waarschijnlijk kopen we straks iets van onze overwaarde, dus zonder hypotheek) kunnen we prima rondkomen. En op deze manier hoeft ZZ niet naar buitenschoolse opvang, dat lijkt ons zeker in het begin wel fijn voor haar.
quote:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op Zweden en Noorwegen, maar dan voor een vakantie, dat is lang genoeg :D
Vakanties zijn ook tof daar! O+ Willen jullie in de zomer of winter gaan?
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 20:01 schreef Molo het volgende:
Wel heel benieuwd naar álle ervaringen. En dan een fokmeet natuurlijk, in de sneeuw kroketten en oliebollen frituren en glögg zuipen ^O^
Je bent welkom! *; Een gastenverblijf is wél een must, iedereen die we over de emigratie spreken wil ons komen opzoeken. :D
pi_201748294
Als er in Zweden iets goed geregeld is, is het school en opvang. Alhoewel ik snap dat je misschien even wilt landen voordat je het sociale leven induikt.
Whatever...
pi_201748323
Veel plezier en geluk. Mooi land.
pi_201749680
Geef ons af en toe wat insider tips, speciaal voor Fok!-ers.
pi_201749720
Veel sukses !
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_201752899
Uppsala ook geweest, leuke studentenstad!
Mag ik vragen wat voor sector je gaat werken? En makkelijk een baan kunnen vinden? :@
  donderdag 14 oktober 2021 @ 15:22:50 #33
149959 SQ
snelle trees
pi_201752908
Loik! Ik lees mee! Wat een avontuur O+
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 14 oktober 2021 @ 15:37:31 #34
269689 crew  Viv
pi_201753075
quote:
4s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 15:22 schreef Leonos het volgende:
Mag ik vragen wat voor sector je gaat werken? En makkelijk een baan kunnen vinden? :@
De sector is wetenschap, maar niet academisch (dus niet bij een universiteit, maar bij een onafhankelijk instituut). Ik heb één sollicitatie in Zweden gedaan en ben aangenomen, maar dat komt vooral omdat ik veel relevante werkervaring heb voor deze functie. Het zegt dus vrij weinig over makkelijk werk kunnen vinden in Zweden in het algemeen. :@
  donderdag 14 oktober 2021 @ 15:39:25 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201753100
Zweden O+

Kerstverlichting tot eind januari! Göteborg is een van mijn favoriete steden.
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 14 oktober 2021 @ 15:42:07 #36
269689 crew  Viv
pi_201753128
quote:
17s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 15:39 schreef Seven. het volgende:
Kerstverlichting tot eind januari!
Oh, dat deden wij altijd al! Ik ben in februari jarig, en dat is onze deadline dat alle kerstmeuk opgeruimd moet zijn. >:O
pi_201753146
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 15:37 schreef Viv het volgende:

[..]
De sector is wetenschap, maar niet academisch (dus niet bij een universiteit, maar bij een onafhankelijk instituut). Ik heb één sollicitatie in Zweden gedaan en ben aangenomen, maar dat komt vooral omdat ik veel relevante werkervaring heb voor deze functie. Het zegt dus vrij weinig over makkelijk werk kunnen vinden in Zweden in het algemeen. :@
Oke oke, hoe reageerde familie en vrienden?
En wat gaat je eventuele man/vriend/vriendin/het doen? Ook een baan gevonden?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2021 15:44:29 ]
pi_201753344
quote:
17s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 15:39 schreef Seven. het volgende:
Zweden O+

Kerstverlichting tot eind januari! Göteborg is een van mijn favoriete steden.
Pfffff, ik woon in Manila, hier zijn de winkels al versierd, en hoor je de kerstliedjes al op de radio, en na all saints day, 1 november gaat men hier helemaal los. (en als je van kitsch houdt, zit je hier helemaal goed).

Wel wordt hier direct na Driekoningen alles weggehaald, zie je gelijk niks meer :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator / Redactie Sport donderdag 14 oktober 2021 @ 16:39:22 #39
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_201753583
quote:
4s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 15:44 schreef Leonos het volgende:

[..]
Oke oke, hoe reageerde familie en vrienden?
En wat gaat je eventuele man/vriend/vriendin/het doen? Ook een baan gevonden?
Ik ben radiotherapeutisch laborant, dus wel genoeg opties in de buurt om aan de slag te gaan. Zie al vaak vacatures voorbij komen. Het is gelukkig geen "must" dat ik ook meteen ga werken. Als wij het goed regelen kunnen wij het goed redden met haar salaris.

Eerste jaar wil ik er in ieder geval voor zorgen dat wij goed kunnen aarden, ga ik Zweeds leren, volledig richten op huis kopen (huis opknappen) etc., terwijl Viv aan het werk is. Daarna kijken wij verder of het nodig/handig is dat ik ook ga werken. De opties zijn er in die regio, dus dat komt wel goed als het nodig is en/of ik behoefte heb.

Familie en de meeste vrienden wisten wel dat wij dit graag wilden doen, dus reageerden niet erg verbaasd. Tegenwoordig kan je met Facebook, Whatsapp, Zoom etc. goed contact houden, dus die gunnen het ons en krijgen een leuk vakantieadresje in Zweden straks.
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 17:40:32 #40
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_201754200
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 16:39 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ik ben radiotherapeutisch laborant, dus wel genoeg opties in de buurt om aan de slag te gaan. Zie al vaak vacatures voorbij komen. Het is gelukkig geen "must" dat ik ook meteen ga werken. Als wij het goed regelen kunnen wij het goed redden met haar salaris.

Eerste jaar wil ik er in ieder geval voor zorgen dat wij goed kunnen aarden, ga ik Zweeds leren, volledig richten op huis kopen (huis opknappen) etc., terwijl Viv aan het werk is. Daarna kijken wij verder of het nodig/handig is dat ik ook ga werken. De opties zijn er in die regio, dus dat komt wel goed als het nodig is en/of ik behoefte heb.

Familie en de meeste vrienden wisten wel dat wij dit graag wilden doen, dus reageerden niet erg verbaasd. Tegenwoordig kan je met Facebook, Whatsapp, Zoom etc. goed contact houden, dus die gunnen het ons en krijgen een leuk vakantieadresje in Zweden straks.
Ten eerste: wat een ontzettend tof plan O+

Ten tweede: hoe is het sociale vangnet eigenlijk in Zweden? Stel Viv wordt ziek, hoe kun je dit dan opvangen?

Zelf ook een grote emigratiedroom (naar de VS) dus ik hou echt van dit soort verhalen _O_

Wanneer vertrekken jullie?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_201754451
TT moet aangevuld worden met *en twee katten ;)
Protčge moi de mes désirs.
pi_201755248
Gaaf zeg! Veel geluk!
  donderdag 14 oktober 2021 @ 20:45:41 #43
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_201756619
Veel succes en plezier! Tof "avontuur" O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 14 oktober 2021 @ 21:13:41 #44
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_201757126
Wat een supertof avontuur.
If you can dream it, you can do it...
pi_201757635
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 01:59 schreef Viv het volgende:

[..]
Nee, maar dat is geen must voor ons. :) Met mijn salaris en onze lage woonlasten (waarschijnlijk kopen we straks iets van onze overwaarde, dus zonder hypotheek) kunnen we prima rondkomen. En op deze manier hoeft ZZ niet naar buitenschoolse opvang, dat lijkt ons zeker in het begin wel fijn voor haar.
[..]
Vakanties zijn ook tof daar! O+ Willen jullie in de zomer of winter gaan?
[..]
Je bent welkom! *; Een gastenverblijf is wél een must, iedereen die we over de emigratie spreken wil ons komen opzoeken. :D
Hoe oud is ZZ?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 14 oktober 2021 @ 21:45:30 #46
269689 crew  Viv
pi_201758132
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:45 schreef Viv het volgende:

[..]
Bijna 5!
Aah ok. Nog geen (Zweedse) schoolleeftijd dus. Nog niet zo lang geleden was er in Uppsala ook Nederlandstalige ondersteuning voor kinderen beschikbaar op de förskola, dat was voor veel nieuw aangekomen kinderen wel prettig beginnen. Is inmiddels wegbezuinigd, geloof ik.

Nu is er nog wel hemspråk op de grundskola beschikbaar, is wel een aanrader om te doen hoor.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator / Redactie Sport donderdag 14 oktober 2021 @ 23:25:17 #48
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_201759081
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 17:40 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ten eerste: wat een ontzettend tof plan O+

Ten tweede: hoe is het sociale vangnet eigenlijk in Zweden? Stel Viv wordt ziek, hoe kun je dit dan opvangen?

Zelf ook een grote emigratiedroom (naar de VS) dus ik hou echt van dit soort verhalen _O_

Wanneer vertrekken jullie?
Ten eerste: Thanks _O_

Ten tweede: Alles is, in grote lijnen, vergelijkbaar met Nederland eigenlijk. Hier en daar verschilt het in de details.

Hebben nog geen vertrekdatum. Sowieso na sinterklaas. Druk bezig met zoeken naar een huurwoning. Kan ook zijn dat wij binnenkort even kort heen en weer vliegen om "personnumer" (soort van BSN) aan te vragen. Je hebt het in Zweden echt overal voor nodig ... van het openen van een bankrekening tot het aanvragen van een internetverbinding.

Probleem is alleen dat je een adres in Zweden moet opgeven. Zijn even aan het overleggen met onze vrienden daar of wij hun adres kunnen opgeven. Horen wij morgen meer over.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 22:14 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Aah ok. Nog geen (Zweedse) schoolleeftijd dus. Nog niet zo lang geleden was er in Uppsala ook Nederlandstalige ondersteuning voor kinderen beschikbaar op de förskola, dat was voor veel nieuw aangekomen kinderen wel prettig beginnen. Is inmiddels wegbezuinigd, geloof ik.

Nu is er nog wel hemspråk op de grundskola beschikbaar, is wel een aanrader om te doen hoor.
Goed om te weten :) Nog niet echt in verdiept om eerlijk te zijn. Wisten wel dat ZZ dan niet meteen naar school hoeft. Wel fijn dat zij dan even de gelegenheid heeft om te wennen aan de nieuwe omstandigheden. Wij willen haar wel naar een förskola sturen, zodat zij de taal leert voordat ze echt leerplichtig is.

Wat dat betreft is dit wel een hele fijne timing zo :)

Mag ik trouwens vragen waarom jij ooit uit Uppsala bent vertrokken? Vooral omdat je zegt dat je er wel heel graag weer naartoe zou willen. Hoeft het niet uit te leggen natuurlijk, maar was gewoon benieuwd.
pi_201760378
Dit wil ik volgen O+ Wat tof dat jullie je droom achterna gaan!
pi_201762029
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 23:25 schreef Evenstar het volgende:


Mag ik trouwens vragen waarom jij ooit uit Uppsala bent vertrokken? Vooral omdat je zegt dat je er wel heel graag weer naartoe zou willen. Hoeft het niet uit te leggen natuurlijk, maar was gewoon benieuwd.
Ach, soms verlopen dingen anders dan je vantevoren bedenkt. We hadden net ons huisje verbouwd en toen werd mijn vader in Nederland ziek. Doktoren gaven hem nog een levensverwachting van een jaar of twee mee. We zijn toen de hele zomer in Nederland geweest en toen werd het wel duidelijk dat we daar moesten zijn. Dus de beslissing genomen om in Zweden het huis te verkopen, banen op te zeggen en terug te keren naar Nederland. Uiteindelijk heeft hij nog 2,5 jaar in redelijk goede gezondheid geleefd en kunnen genieten van zijn kleinkinderen en wij van hem. En achteraf was het helemaal een goede keuze, want kort na onze terugkeer werd mijn moeder ķķk ziek en overleed nog voor mijn vader.

Nu zijn we weer een aantal jaar verder en hebben we tienerdochters die volop wortel hebben geschoten in Nederland. Ze zien een definitieve terugkeer naar Zweden dan ook, volkomen terecht, niet zitten. Niet erg, het leven is hier ook best goed ^O^

Maar goed, Uppsala’s slogan is “Välkommen hit, Välkommen hem”. Welkom hier, Welkom thuis. En dat laatste voelt echt nog steeds zo. Ik kan je het ook niet uitleggen, maar Uppsala heeft een speciaal gevoel bij ons. We hebben ook in Stockholm gewoond, prachtig en geweldig leuk, maar Uppsala blijft toch voor altijd de thuisstad.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')