abonnement Unibet Coolblue
pi_201750704
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 11:39 schreef Andromache het volgende:

[..]
Wat dacht je van schilderwerk? Sparen voor een nieuw dak?

Ik heb altijd adviezen gelezen om elke maand grofweg 1 promille van de WOZ-waarde opzij te zetten voor onderhoud. Dan kom je aan ettelijke honderden euro's voor alleen al een gemiddeld rijtjeshuis.
En die ketel gaat geen 20j mee. Daarnaast hoort een ketel onderhoud te hebben. Badkamer en keuken na 15-20j opknappen. Eigenwoningforfait, je betaalt veel meer aan OZB en andere belastingen, nog wat extra verzekeringen (vaak ook ORV), schutting na 10j vervangen etc etc
En dan vergeten we nog het risico op prijsdalingen.
Opgeteld gaat dat zeker om honderden euro's per maand.
pi_201751464
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 09:08 schreef Burdie het volgende:

[..]
TS kan overwegen wat hij wil, maar echt keus heeft hij niet natuurlijk. Die hypotheek van 5 ton kan hij niet krijgen.
No shit? Dat was mijn vraag niet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201751563
quote:
7s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 11:27 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Wat zijn daar non-argumenten aan dan? Ik noem nota bene voorbeelden met bedragen, dus tenzij jij elk jaar een cv-ketel koopt en een nieuwe tuin aanlegt, is dat rijtje minder duur dan 400 euro per maand lijkt me. Ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat dat wel zo is op basis van het rijtje dat tot nu toe gezegd is in dit topic, mijn ervaringen met hoe vaak er (groot) onderhoud werd gepleegd aan het huis van mijn ouders toen ik daar nog woonde en hoe vaak er groot onderhoud is gepleegd aan het huurhuis in de jaren dat ik er woon (dat laatste is namelijk nog nooit).
Je hebt onderhoud en onderhoud. Sommige mensen doen alleen het strikt noodzakelijke, anderen vervangen een keuken en badkamer al voordat 'ie van ellende uit elkaar valt. Zeg dat die elk 20k kosten en elk 15 jaar meegaan (en praktisch geen restwaarde), dan zit je al op ¤220 per maand wat je daarvoor moet reserveren. Dan heb je nog niets geschilderd, geen nieuwe vloer, geen dakbedekking vervangen, geen cv-ketel onderhouden of vervangen, geen houten kozijnen vervangen door kunststof, geen dakkapellen vervangen, geen tuin aangelegd, geen schutting geplaatst, enz. De ketel heeft onderhoud nodig, de mechanische ventilatie ook, de vaatwasser en oven hebben een tussentijdse reparatie gehad, kitranden moeten vernieuwd, enz. En ondanks goed onderhoud, kan je ook pech hebben tussendoor: een lekkage, bijvoorbeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 14-10-2021 13:19:56 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 14 oktober 2021 @ 13:15:03 #54
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_201751629
Okok, het is me al duidelijk, voordat ik over ga tot verhuizen naar een koophuis ga ik nog wel even in de leer bij m'n ouders of vrienden die al wel een koophuis hebben :P
pi_201760636
quote:
10s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 13:15 schreef Irritatie100 het volgende:
Okok, het is me al duidelijk, voordat ik over ga tot verhuizen naar een koophuis ga ik nog wel even in de leer bij m'n ouders of vrienden die al wel een koophuis hebben :P
Ik ken nogal wat alleenstaanden, die domweg vanwege het onderhoud, een eigen huis kopen decennia hebben uitgesteld. Daarbij was het idee van de kosten van dat groot onderhoud, een groter bezwaar dan de kosten van de hypotheek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:36:56 #56
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_201761649
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 08:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ken nogal wat alleenstaanden, die domweg vanwege het onderhoud, een eigen huis kopen decennia hebben uitgesteld. Daarbij was het idee van de kosten van dat groot onderhoud, een groter bezwaar dan de kosten van de hypotheek.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik in de Randstad woon, dus alle vrienden met koophuis die ik heb wonen in een appartementencomplex (waar je dus bijvoorbeeld al geen tuin hebt maar een simpel balkon/dakterras), waarbij grote dingen als buitenkant verven, nieuwe kozijnen, kapotte daken ed worden gefixed door de VvE. Betaal je wel 200 euro per maand aan dan, maar daarin zit niet alleen onderhoud maar ook zaken als schoonmaak en elektriciteit van gemeenschappelijke ruimtes, voorschot voor de blokverwarming (wat ik overigens nooit zou willen, doe mij maar een eigen cv, maar ik weet niet of ook dat een vooroordeel van mijn kant is :+) en dat soort zaken.
,
pi_201761679
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 10:36 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik in de Randstad woon, dus alle vrienden met koophuis die ik heb wonen in een appartementencomplex (waar je dus bijvoorbeeld al geen tuin hebt maar een simpel balkon/dakterras), waarbij grote dingen als buitenkant verven, nieuwe kozijnen, kapotte daken ed worden gefixed door de VvE. Betaal je wel 200 euro per maand aan dan, maar daarin zit niet alleen onderhoud maar ook zaken als schoonmaak en elektriciteit van gemeenschappelijke ruimtes, voorschot voor de blokverwarming (wat ik overigens nooit zou willen, doe mij maar een eigen cv, maar ik weet niet of ook dat een vooroordeel van mijn kant is :+) en dat soort zaken.
,
Dan weet je dus dat je naast je hypotheek, voor dergelijke zaken er ¤200 bij op moet tellen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201887859
Even in gesprek gaan maar waarschijnlijk zou het beter uitkomen als je alleen je eigen loon gebruikt..
pi_201933720
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 00:14 schreef Bitlord het volgende:
Vraag mij altijd af waarom mensen maximaal willen lenen.

Ik denk altijd, liever wat minder. Dan houd je ruimte over voor veel vakanties, uitjes en minder werken.
Idd, ik snap ook nooit waarom mensen geld lenen voor andere dingen dan een huis.
pi_201934319
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 18:38 schreef emigreer het volgende:

[..]
Idd, ik snap ook nooit waarom mensen geld lenen voor andere dingen dan een huis.
ik snap heel goed als mensen lenen voor een studie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201934777
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 19:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik snap heel goed als mensen lenen voor een studie
Dan kun je er toch beter een baantje bij nemen en eventueel een jaar langer studeren ofzo? Het werkt je enorm tegen als je na de studie een hypotheek wil.
pi_201935148
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 19:56 schreef emigreer het volgende:

[..]
Dan kun je er toch beter een baantje bij nemen en eventueel een jaar langer studeren ofzo? Het werkt je enorm tegen als je na de studie een hypotheek wil.
ja dat is wel weer zo... ik ben wel benieuwd wat voordeliger is... een studielening+hoger inkomen en zeer hoge woonlasten
of geen studielening+lager inkomen en lage woonlasten

ik betaal nu met hypotheek netto ca 160 euro per maand aan hypotheek. Een vergelijkbare huurwoning zit in de 1000 euro per maand. Dat is netto een verschil van ca 840 euro, bruto is dat ca 1600 per maand. Loont het dan om te studeren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201935198
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 20:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ja dat is wel weer zo... ik ben wel benieuwd wat voordeliger is... een studielening+hoger inkomen en zeer hoge woonlasten
of geen studielening+lager inkomen en lage woonlasten

ik betaal nu met hypotheek netto ca 160 euro per maand aan hypotheek. Een vergelijkbare huurwoning zit in de 1000 euro per maand. Dat is netto een verschil van ca 840 euro, bruto is dat ca 1600 per maand. Loont het dan om te studeren?
Ik ben nooit naar school geweest en heb direct een huis gekocht toen ik 18 was. Ben een x of 10 verhuist en elke x het huis opgeknapt en met veel winst verkocht. Vooral de laatste jaren heb ik daar enorm veel op verdient.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')