abonnement Unibet Coolblue
pi_201709202
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_201709231
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:53 schreef SQ het volgende:
Oh mijn borsten waren écht een no go zone toen ik nog bv gaf :') gewoon afblijven gaarne :@
Hier niet de hele bv-periode (was ook wel sneu geweest, 5 jaar een no-go) maar zeker bij de eerste moest mijn man er de eerste maanden ook afblijven. Borsten waren eensklaps voor baby, niet voor hem. Is vanzelf weer goed gekomen. :P
pi_201709937
Je merkt vanzelf wanneer hij ze weer kan aanraken. ;) In het begin was het hier voor beiden niet fijn. En als je wel lacteert, so what. :)

Vandaag hebben U. en ik de afspraak gemaakt dat hij stopt met drinken wanneer hij 4 wordt. Hij mag dan een héél groot cadeautje uitzoeken. Ben benieuwd of hij het er tzt nog steeds mee eens is.
Ik weet ook niet of ik het wel zo lang vol kan houden met Zielie. De twee jaar maken we vol, maar 4..?
Protège moi de mes désirs.
pi_201730914
Zo, de lactatiekundige is net geweest en we hebben een plan gemaakt voor de komende weken. Voor nu gaat M 1x per dag aan mijn rechterborst met tepelhoedje, dat is namelijk de enige manier waarop haar aanhap voor nu goed is (fyi, rechts past een maatje 16, links een maat 24 8)7 , ik heb gewoon er gewoon een speciaal voor haar gemaakt ofzo). We gaan kijken met 1x per dag aanhappen&drinken en daarna gekolfde moedermelk geven kijken hoe het gaat, zodra ze een goede voeding kan gaan we langzaam een 2e voeding introduceren aan de borst. Mijn TSR is relatief rustig, dus dit moet ze aan tempo kunnen hebben.
Verder blijf ik om de voeding meekolven om zo mijn productie goed & stabiel te houden, een overproductie zoals nu is niet erg omdat ik dan ook wat voorraad opbouw mocht er kolfmoeheid in sluipen. 1x per dag leegkolven en vooral gekeken naar de praktische invulling van dit alles in combinatie met een peuter. Tepelhoedje en leegkolven doe ik dus tijdens de kolfsessies als Bas slaapt. Verwachting is dat we haar rond de uitgerekende datum, over een week of 3, volledig aan de borst kunnen hebben. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door douche-eendje op 12-10-2021 20:39:47 ]
pi_201739859
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 21:23 schreef arvensis het volgende:
Je merkt vanzelf wanneer hij ze weer kan aanraken. ;) In het begin was het hier voor beiden niet fijn. En als je wel lacteert, so what. :)

Vandaag hebben U. en ik de afspraak gemaakt dat hij stopt met drinken wanneer hij 4 wordt. Hij mag dan een héél groot cadeautje uitzoeken. Ben benieuwd of hij het er tzt nog steeds mee eens is.
Ik weet ook niet of ik het wel zo lang vol kan houden met Zielie. De twee jaar maken we vol, maar 4..?
4 is ook echt heel lang. Wellicht is minder vaak op een dag voeden uiteindelijk minder zwaar? Lily dronk na 2 jaar nog maar eens per dag, vooral voor de gezelligheid. Ik weet niet precies hoevaak U. nog drinkt natuurlijk. Volgens mij wel een paar keer en ook 's nachts? Dan zou 4 mij ook een te grote opgave lijken.

Iemand ervaring met misselijkheid tijdens het TSR? Ik word er gestoord van. Gisteravond was ik voor het eerst weer in een restaurant en drie keer een spontaan TSR gehad, zoal dat gaat in de kraamtijd. Maar die misselijkheid verpestte het eten telkens. Het is maar een paar minuten, maar wel echt storend.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_201739993
Nee joh, U. drinkt alleen nog voor het slapen gaan. :) En bij groot verdriet. De nachten heb ik met twee jaar afgebouwd bij hem. Meerdere keren zou ik echt niet meer trekken. :D

Misselijkheid en TSR ken ik niet. Ik heb wel nog vaak een trekkend gevoel aan mijn baarmoeder bij een TSR. Ook niet fijn.
Protège moi de mes désirs.
pi_201740048
Misselijkheid komt door de oxytocine, die kan ook je maag laten samenkrampen bijvoorbeeld. Bij mij zit het ook deze keer op dezelfde plek, ik val soms even 'weg' tijdens het voeden tijdens een TSR. Merkte dit in het ziekenhuis bij het voeden. Met kolven heb ik er geen last van.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 12:46:49 #8
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201740273
Bij ons was de ochtendvoeding de laatste die overbleef. Grappig hoe dat kan verschillen.

Ik ga deze keer de 3,5 jaar van vorige keer ook niet vol maken hoor. Ik weet dat het bij vlagen benauwende gevoel wel afneemt als hij meer voeding heeft dan enkel mijn melk. Maar dan nog. Open bar tot na de eerste verjaardag en bijbehorend niet elders slapen hoop ik ook over te slaan. We zullen zien…
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 13 oktober 2021 @ 12:53:30 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_201740390
Je bent vrij om daar zelf in te sturen ;)
disclaimer
pi_201740462
En ook vrij om er mee door te gaan. *O*

Enerzijds omdat ik de WHO-norm ook bij Zielie wil halen en zij vanuit de Islam ook het recht heeft op minimaal twee jaar moedermelk. En anderszijds omdat ik borstvoeding/moedermelk zelf gewoon heel erg belangrijk vind. Die slechte nachten haal ik later wel in. :Y)
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 13:13:00 #11
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201740649
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 12:53 schreef SQ het volgende:
Je bent vrij om daar zelf in te sturen ;)
Zeker. En dat neem ik me dus voor. Maar pin me er niet op vast, bedoel ik meer, het kan zijn dat ik voor de korte termijn effecten toch andere keuzes maak waar ik dan daarna op kom mopperen hier (8> .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_201740969
Hier krijgt ze sinds dag 1 af en toe kunstvoeding tijdens de shift van mijn partner tussen 21u en 03u. Ik haat kolven en wil niet meer dan 1 ochtendborst en 's avonds leegkolven doen. En als er dan niet genoeg is, dan is dat maar zo. Besloten deze keer voor Lily mijn slaap prio 1 te maken. Ik hoop de twee jaar wel weer te halen, als Elvie dat ook wil. Vooral omdat ik het na jaar 1 en het afschaffen van de nachtvoeding echt geen moeite meer vond.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_201741292
Ik hoop F. ook zo lang als mogelijk te kunnen blijven voeden, dat het voor ons allebei prettig is. Ik ga vanaf januari weer drie dagen per week werken en als zij het ook wil en het kan, wil ik haar nog wel een ochtend- en een avondvoeding live gaan geven. Maar ik zie het niet zitten om straks op mijn werk te moeten gaan kolven. Ik weet dat je er recht op hebt en wat er in de wet staat, maar ik heb geen zin om al die spullen mee te nemen en weet ik het wat. Ik kan vast wel op mijn twee vrije dagen en in het weekend wat kolven, dat kan dan gegeven worden bij de gastouder. Maar natuurlijk even afhankelijk van hoe mijn productie dan is, omdat ze dan niet meer iedere drie uur kan drinken iedere dag (i.i.g. drie dagen van de week). Lastig, hoor. Volgende maand maar eens na gaan denken hoe we dat allemaal gaan doen.
pi_201741301
Ik zou trouwens ook totaal geen bezwaar hebben tegen een combi van KV en BV, in ieder geval op dit moment niet. Even kijken hoe het dan gaat.
pi_201742308
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.

Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
pi_201743084
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 15:43 schreef Mahra het volgende:
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.

Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
Na mijn vorige zwangerschap ander mode van medela gebruikt, werkte prima, fijne schilden. Na deze zwangerschap ga ik ook de medela freestyle flex gebruiken, heb nog allerlei onderdelen die daarop passen.
Geen ervaring met de Ardo calypso, nog nooit van gehoord ook.
pi_201743254
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 15:43 schreef Mahra het volgende:
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.

Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
Heeft de lactatiekundige ook aangegeven waarom ze Ardo aanbeveelt en Medela niet? Kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk. Ardo heeft een gesloten systeem, medela een open en daar vallen sommige lk's nog wel eens over ook.
pi_201743257
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 15:43 schreef Mahra het volgende:
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.

Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
Er zijn lactatiekundigen waarbij je ook kolven kan proberen. Je kan daar naar informeren bij je LK, zij kent vast een collega in de buurt waar dat kan.
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 17:12:55 #19
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201743347
Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, dus als je NU iets nodig hebt ofwel nu huren ofwel gewoon eentje kiezen. Zoveel maakt het echt niet uit, imho.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_201743396
https://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/

Ik val er even in met deze tip. Weet niet of dit al een bekend adres was hier :)

Ben zelf al lang geen borstvoedende moeder meer, maar ik ken deze dames en wil ze graag promoten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kanaroe op 13-10-2021 18:57:36 ]
  woensdag 13 oktober 2021 @ 17:37:14 #21
319308 Tink89
To live is to dance
pi_201743597
Ik kon niks met Medela, niet krachtig genoeg. Spectra en Horigen gaan stukken beter.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 13 oktober 2021 @ 18:48:06 #22
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201744233
Medela en Spectra doen hier hetzelfde. Ik geloof dus niet zo in die grote verschillen. Ze maken allemaal een ritmisch vacuüm.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 13 oktober 2021 @ 18:49:31 #23
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201744244
Ik heb zelf ook uren besteed aan de aanschaf van een nieuwe kolf hoor. Maar je weet niet vantevoren hoe nauw het bij jou kijkt en zo ja op welke gebieden. Dus dan maar klikken. Of huren, dus.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_201744344
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 17:37 schreef Tink89 het volgende:
Ik kon niks met Medela, niet krachtig genoeg. Spectra en Horigen gaan stukken beter.
Ik had helemaal een leuke: ik kon niks met de Medela symphony, het paradepaardje voor ziekenhuis en alleen te huur. M'n oude freestyle, dat is mijn beste vriend nu ^)

Maar als je acuut iets nodig hebt, dan is alles goed. De symphony werkte wel, maar gewoon voor mij niet top.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 19:04:20 #25
327807 Mariposas
יה&#14
pi_201744411
Problemen met zuigkracht van een kolf hebben meestal te maken met slecht passende borstschilden of een oude en versleten motor in de kolf. Als je geen goed vacuüm krijgt is de zuigkracht ook onvoldoende. Overigens wil je ook niet een waanzinnige zuigkracht want dan wordt je hele tepelweefsel aan gort getrokken. :+
Medela kolven zijn prima hoor, en krachtig genoeg ook. Veel lactatiekundigen zijn fan van de Ardo calypso. Dat zal wel niet voor niets zijn. Een vriendin van mij heeft een Ardo Calypso gehad en was hier zeer tevreden over.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')