Mike-The-Situation | zondag 10 oktober 2021 @ 10:17 |
bron: https://www.tubantia.nl/a(...)l-promille~ab2c6cb6/ Eindelijk eens een fatsoenlijk voorstel uit Europa. Het is van de zotte dat een alcoholist zelf mag bepalen of hij zich nog voldoende scherp voelt om in de auto te stappen met alle risico van dien. Geen alcohol in de auto moet de norm zijn. | |
#ANONIEM | zondag 10 oktober 2021 @ 10:19 |
alsof die BBB (bewust beschonken bestuurders) zich maar iets aantrekken van een zwaardere regel. Ik ben in Belgie eens om half 11 smorgens in een fuik gereden voor alcohol controle, zouden ze hier ook wat vaker moeten doen, dan pak je er een hoop uit. [ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2021 10:23:00 ] | |
Filosoofert | zondag 10 oktober 2021 @ 10:23 |
Nooit geweten Verder vind ik het een goed plan, 0,0. Wel vraag ik me af of dit iets is wat vanuit de EU moet komen, laat landen dit zelf uitzoeken svp. | |
zuco | zondag 10 oktober 2021 @ 10:23 |
Goed besluit. | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 10:24 |
Dat worden dus geen rumbonen meer eten | |
thedeedster | zondag 10 oktober 2021 @ 10:26 |
Sta hier ambivalent in; aan de ene kant begrijpelijk, want het is natuurlijk een serieuze kwestie, maar aan de andere kant is het weer meer en meer controle... | |
-Sigaartje | zondag 10 oktober 2021 @ 10:28 |
Sinds wanneer is dit? | |
heywoodu | zondag 10 oktober 2021 @ 10:28 |
Je moet toch wel een verstokte alcoholist zijn om hier tegen te zijn | |
Galvez | zondag 10 oktober 2021 @ 10:41 |
Terecht natuurlijk. Het probleem zit hem er niet in dat mensen met 1 glaasje alcohol gaan rijden natuurlijk. Het probleem zit hem er in dat wanneer mensen denken dat ze 1 of 2 glazen mogen, vaak uiteindelijk net waar meer drinken, Als je helemaal niets mag is die lijn veel duidelijker, en zal dus dus ook veel minder vaak overschreden worden. | |
Janneke141 | zondag 10 oktober 2021 @ 10:43 |
Het probleem zit niet in de norm, maar in de pakkans. | |
Digi2 | zondag 10 oktober 2021 @ 10:45 |
Het probleem is dat de sanctie voor het rijden zonder rijbewijs weinig afschrikt. Een verstokte drinker blijft dus gewoon doorrijden ondanks dat het rijbewijs is ingetrokken. Dit wordt niet als poging doodslag beoordeeld maar afgedaan met een boete en inname voertuig. Vandaar het bizarre aantal recidiven dat je in de berichtgeving tegenkomt. | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 10:47 |
Tja, daar hebben we een EU hard voor nodig om allerhande hande regels te verzinnen. Verantwoordelijkheid nemen hoeft men niet meer te leren. Alles word in regels vastgelegd. Ondanks dat ik geen druppel drink ben ik ook hier geen voorstander van. | |
Twiitch | zondag 10 oktober 2021 @ 10:48 |
Gewoon prima maatregel. Hoe vaak heb ik wel niet de dooddoener gehoord "eentje kan wel" en dan eindigt het krapuul uiteraard met meer dan eentje achter het stuur. | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 10:53 |
Alsof dit iets gaat veranderen. Als de pakkans nu al nihil is dan zal daar straks niets aan veranderen. Het is weer een maatregel waar mensen die zich wel degelijk aan dat ene glas houden weer de dupe zijn. | |
spoilert | zondag 10 oktober 2021 @ 10:56 |
Dat wordt leuk voor de mensen die "gezegend" zijn met een lichaam dat zelf alcohol aanmaakt.... | |
maily | zondag 10 oktober 2021 @ 11:00 |
Die moeten sowieso een verklaring bij zich hebben denk ik dan ... en zo heel veel zijn er dat toch niet? | |
Het_Bokje | zondag 10 oktober 2021 @ 11:01 |
Daar word dan weer een uitzondering voor bedacht (met medisch attest...met als gevolg een illegale handel in attesten uit België /Malta/ Andorra ofzo). | |
Magister_Artium | zondag 10 oktober 2021 @ 11:06 |
Zoals ook het bellen achter het stuur, fietsen zonder licht, zwartrijden in de trein, door rood lopen en te hard rijden in een 30-zone. Kans dat je gepakt wordt, is nihil. Boetes zijn alleen nog laag te noemen als ze in Zwitserland of Singapore zouden gelden. | |
Tanatos | zondag 10 oktober 2021 @ 11:11 |
Als ik bv tiramisu maak, gaat daar altijd wat alcohol in. Dermate weinig dat het geen enkel gevolg zal hebben behalve als dit er door komt. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn, en daar hoef ik echt geen verstokte alcoholist voor te zijn. Ik drink geen alcohol als ik nog moet rijden, maar dit gaat te ver. Doe dan het toegestane promillage omlaag. | |
descon | zondag 10 oktober 2021 @ 11:13 |
Meer controleren op die 0.5 werkt beter. Tis namelijk knap spannend als je moet blazen en je vermoed dat je rond de grens zit. Vind die 0,5 promile eigenlijk prima. Kan je nog net een wijntje bij het eten pakken. | |
Basp1 | zondag 10 oktober 2021 @ 11:15 |
Die nul procent is een bizarre grens als je een stukje overrijp fruit eet kun je daardoor al de sjaak bij een controle zijn. | |
descon | zondag 10 oktober 2021 @ 11:16 |
Of de rest alcohol na een goede avond doorzakken | |
Van_Poppel | zondag 10 oktober 2021 @ 11:20 |
Daarom moet je een foutmarge van 0,2 promille hanteren. Dat kun je probleemloos een stuk overrijp fruit of kersenbonbon eten. Ook kun je dan zondags gewoon naar de mis. | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 11:20 |
Tiramisu. Dat hadden wij een aantal jaren geleden als toetje bij een kerstdiner via onze werkgever als je met de kerst moest werken, waar een nul beleid heerst. Dat was een foutje en leverde nog een hilarische rel op. Vandaar ook mijn eerdere opmerking mbt rumbonen. | |
Basp1 | zondag 10 oktober 2021 @ 11:22 |
Als ik het zo lees is het weer een zwart wit voorstel vanuit de eu en zal er geen foutmarge gaan gelden. | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 11:25 |
Als de EU zo te werk gaat als mijn werkgever is er geen foutmarge mogelijk. Nu heb ik geen inzicht in de gevallen waarbij het lichaam zelf alcohol aanmaakt en je via een verklaring van een bedrijfsarts toch geschikt bent voor de veiligheidsfunctie. Als ik weet dat ik morgen moet werken drink ik geen druppel. Maar dat deed ik sowieso al nooit. Ga ik stappen of naar een feestje neem ik het OV of de benenwagen of mijn partner laat ik de auto rijden als die niets drinkt. | |
heywoodu | zondag 10 oktober 2021 @ 11:26 |
En dit zijn dagelijkse problemen, of iets dergelijks? Het klinkt meer als een soort excuus om hier maar tegen te zijn. Ik heb ook wel eens een toetje met ijs, koffie en een soort likeur, maar dat is geen dagelijks iets. Die ene keer in X weken...tja, dan rij ik daarna toch niet? | |
kanovinnie | zondag 10 oktober 2021 @ 11:29 |
Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd. Want ook van een toetje met een beetje alcohol erin krijg je een promillage die boven de 0,0 ligt. Een beetje marge moet je wel hebben. En het is ook niet zo dat als je een klein wijntje op hebt voor je gaat rijden je opeens niet meer kan rijden. | |
kanovinnie | zondag 10 oktober 2021 @ 11:30 |
Dan is het sowieso niet zo handig om de volgende dag auto te gaan rijden, want het is dan nog meer de vermoeidheid dan de alcohol die het gevaarlijk maakt. | |
Shotty | zondag 10 oktober 2021 @ 11:38 |
voor mij zijn dat geen dingen die ik voor mijzelf maak, maar wel als ik gasten heb. bovendien gaat er in meer van dat soort gerechten alcohol, zoals bijvoorbeeld mosselen gekookt in witte wijn. Mijn gasten moeten dus of met de fiets komen, of een 15-20 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Verlagen vind ik prima. een nullijn slaat nergens op, als je kijkt waar we tegenwoordig allemaal alcohol in stoppen. Ik zou een veel grotere voorstander zijn van mensen die bezopen achter het stuur stappen echt te bestraffen. | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 11:42 |
Het is een onzinnige maatregel. Mensen slikken medicijnen met een gele sticker en gaan toch rijden. Er is al een maatregel waarbij je mag aannemen dat het promillage als veilig word gezien. Dat er dan alsnog idioten zijn die de grens overschrijden, zegt meer over de pakkans die gewoon te laag ligt. En als de pakkans gelijk blijft zal er niets veranderen anders dan dat keurige mensen weer de dupe zijn. | |
spoilert | zondag 10 oktober 2021 @ 11:42 |
Het artikel stelt 0,0 in het verkeer, dus fietsen en lopen mag dus ook niet, (niet dat fietsen nu al zou mogen met meer dan 0,5) | |
AchJa | zondag 10 oktober 2021 @ 11:44 |
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29844-3.html https://www.swov.nl/sites(...)/rapport/r-99-11.pdf Kortom, europa wil weer eens iets waar al lang en breed over nagedacht is en de uitkomst is dat het niet gaat werken... | |
Shotty | zondag 10 oktober 2021 @ 11:45 |
Zolder ombouwen tot 2de & 3de logeerkamer dan maar. | |
spoilert | zondag 10 oktober 2021 @ 11:46 |
Wel CO2 neutraal dan | |
Drekkoning | zondag 10 oktober 2021 @ 11:48 |
Prima, mits er geen issues ontstaan met spontane, lijf-eigen alcohol. Het signaal vanuit de overheid is ook beter: Gewoon niet drinken, ipv twee biertjes is prima. | |
TheFreshPrince | zondag 10 oktober 2021 @ 11:50 |
Wat ik me dan afvraag, stel je bent om 15u op een verjaardag, je drinkt om 16:30 een biertje en je gaat om 0:45 naar huis. Dan is je promillage nooit 0,0 lijkt me maar ik kan me ook niet voorstellen dat het dan nog enige invloed heeft. Uiteraard begrijp ik best dat er weinig mensen zijn die het bij 1 biertje houden, maar toch... | |
Drekkoning | zondag 10 oktober 2021 @ 11:53 |
Artikel kent vertaalfouten, zo te zien heeft het EP het over bestuurders. | |
Shotty | zondag 10 oktober 2021 @ 11:55 |
1 biertje misschien niet, maar 1 schaal mosselen of 1 tiramisu, of een biefstuk in rode wijnsaus, etc etc, is vrij normaal. | |
Garfield1985 | zondag 10 oktober 2021 @ 11:57 |
Ja joh, geweldig idee van je, dan krijgen we dezelfde "fantastische" chaos die we nu ook al hebben . Wat denk je zelf wat landen als Polen en Belgie gaan doen als we (wederom) de bal in hun hoek gaan leggen?? Ik zal je het antwoord geven: "🖕🏻" . Ik ben het niet snel eens met EU beleid, maar dít is iig eens een fatsoenlijk voorstel van ze. Waar echter wél rekening mee gehouden dient te worden is een minimale (correctie) marge, aangezien het menselijk lichaam zélf ook alcohol kán aanmaken op bepaalde momenten, daarom kon die wetgeving van meet af aan ook nooit letterlijk op 0,0 gezet worden. Maar het kan evengoed wél zodanig wettelijk geregeld worden dat die grens op 0,0* met een sterretje gezet wordt, *waarbij er dus rekening gehouden wordt met een zeer minimale lichamelijke hoeveelheid in bepaalde gevallen. | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 11:57 |
Ik heb er wel mee te maken. Als ik moet werken drink ik 24 tot 48 uur voor aanvang geen druppel. Met een nul tolerantie loop je een te groot risico. Ieder lichaam zal ook anders reageren. Toen ik in Duitsland werkte in de engineering stond de fles Apfelkorn in de lade en werd er tijdens besprekingen behoorlijk wat alcohol genuttigd. Het maakte de tongen wat losser . Dat is soms handig tijdens besprekingen. Maar goed, in de jaren 70 en 80 werd er op veel plaatsen tijdens werkzaamheden alcohol genuttigd en was alcohol ook in de kantines te krijgen. | |
Drekkoning | zondag 10 oktober 2021 @ 12:01 |
Zo staat het ook in het voorstel | |
Basp1 | zondag 10 oktober 2021 @ 12:10 |
Toen ik een jaar of 10 geleden in Duitsland bij een freesmachinefabriek was en in de middag met verkopers ging uit eten werd er ook nog vrolijk bier met alcohol gedronken. | |
Weltschmerz | zondag 10 oktober 2021 @ 12:21 |
Dan heb je ook nog restalcohol. Waar het om gaat is dat mensen niet gaan drinken en rijden in de zin dat de alcohol hun rijvaardigheid aantast. Je moet natuurlijk niet onder het mom van verkeersveiligheid de strijd met alcohol gaan aanbinden vanuit het idee dat optimale gezondheid heilig zou zijn, een gevaarlijk idee dat toch al veel te veel aangehangen wordt. | |
Tanatos | zondag 10 oktober 2021 @ 12:27 |
Sorry, maar dat vind ik echt helemaal nergens op slaan. De reden om alcohol in het verkeer niet te willen, is het effect van alcohol op de verkeersveiligheid, als dat nul is, is er helemaal geen probleem. Zo'n nul-beleid voegt in de kern niets toe aan de verkeersveiligheid, en moet je daarom niet willen. | |
Tanatos | zondag 10 oktober 2021 @ 12:29 |
Dat is een heel goed punt, vermoeidheid in het verkeer is een grote factor in de verkeersveiligheid, net zoals afleiding. (Kinderen en honden gaan maar met de bus.) | |
Derrazi | zondag 10 oktober 2021 @ 12:31 |
Gelukkig hebben we ANPR camera's die kunnen controleren op onregelmatigheden | |
Cherni | zondag 10 oktober 2021 @ 12:33 |
Dat zal nog wel steeds het geval zijn. | |
Nattekat | zondag 10 oktober 2021 @ 12:44 |
Wat een belachelijk idee Die mensen snappen echt niet dat het probleem niet ligt bij mensen die één biertje op hebben? | |
AchJa | zondag 10 oktober 2021 @ 12:46 |
In Polen is de limiet lager (0.2) dan hier... De meeste europese landen hanteren nu gewoon 0.5 en dat lijkt me ook prima gezien eerder genoemd onderzoek. En juist daarom is dit dus een niet uit te voeren exercitie. | |
Stoorzendert | zondag 10 oktober 2021 @ 12:56 |
Nou best prima dat er strengere regels komen omtrent alcohol in het verkeer, maar 0,0 promille was toch niet haalbaar i.v.m. natuurlijke alcohol? (Suikers die omgezet worden). Of ben ik verkeerd geďnformeerd? | |
halfway | zondag 10 oktober 2021 @ 12:58 |
Polen gaat daar nooit mee akkoord. 2 promille is daar overdags al standaard. | |
Stoorzendert | zondag 10 oktober 2021 @ 12:59 |
Tja. Je kunt dat ene biertje dan net zo goed ook laten staan. Of je pakt een 0.0 Het feest wordt toch niet gezelliger als je 1 biertje drinkt Drink je er thuis maar een paar als afsluiter | |
Tanatos | zondag 10 oktober 2021 @ 13:10 |
Alleen overdags? | |
Nattekat | zondag 10 oktober 2021 @ 13:20 |
's avonds minstens het dubbele. | |
Drekkoning | zondag 10 oktober 2021 @ 13:22 |
Tenzij je de volgende ochtend moet autorijden, volgens jouw theorie | |
Accordtje | zondag 10 oktober 2021 @ 13:46 |
Daar moeten ze inderdaad eens wat aan doen ja. Als je tijdens de rij ontzegging gepakt wordt achter het stuur dan ga je de resterende periode gewoon in de cel uitzitten. Enige manier om zeker te zijn dat er niet meer gereden wordt. | |
Accordtje | zondag 10 oktober 2021 @ 13:47 |
Polen heeft er geen last van. Die stellen de eigen regels toch boven die van de EU. | |
silverhill | zondag 10 oktober 2021 @ 17:40 |
Zullen we ook een nulbeleid op vermoeidheid invoeren dan? Iedereen mag dan na een dag werken de auto laten staan op werk en met het OV naar huis. Dat zou naar rato waarschijnlijk nog eerder een meetbaar effect hebben op de verkeersveiligheid dan dit. De huidige limiet is al zo bepaald dat wanneer je alcoholgebruik invloed op de verkeersveiligheid heeft, je in overtreding bent. Nog los van het feit dat ieder lichaam sowieso al alcohol binnenkrijgt en aanmaakt, daar hoef je niet voor aan de drank. | |
maan_man | zondag 10 oktober 2021 @ 18:27 |
Ik word zo doodmoe van al die symboolpolitiek waar men zich dag in en dag uit mee bezig houdt: • 90% van de overlast wordt veroorzaakt door vuurwerk dat vanuit het Oosten of het Zuiden over de grens komt en vaak veel te vroeg wordt afgestoken en voor veel schade zorgt. En waar is men maar steeds op gefocust? Een verbod op consumenten voorwerk. • 100 rijden op de autosnelweg, zodat wij extra huizen kunnen bouwen. Hoeveel huizen zijn sindsdien gebouwd? • Alcohol en verkeer zijn zeker een probleem. Maar de ziekenhuizen en begraafplaatsen liggen niet vol met mensen die 1 of 2 biertjes gedronken hebben of door hen zijn aangereden. Maar goed, dit is makkelijker in te voeren dan daadwerkelijk te investeren in de opsporing van de rotte appels. | |
DDDDDaaf | zondag 10 oktober 2021 @ 18:33 |
Ze mogen wel eens wat meer alcoholcontroles bij oost-Europese vrachtwagenchauffeurs gaan uitvoeren; die groep heeft er nl. niet zo'n moeite mee om beneveld achter het stuur te kruipen. | |
Nicksanders | zondag 10 oktober 2021 @ 18:34 |
Bepaal ik zelf wel pakkans is 0. Daarbij drink ik nooit meer dan 1 of 2 als ik moet rijden. |