abonnement Unibet Coolblue
pi_201668185
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 08:43 schreef MrBadGuy het volgende:
Als de prijzen zo hoog blijven, of zelfs nog verder gaan stijgen (en zeker als het een strenge winter wordt), dan zal er toch wel een noodtoestand uitgeroepen moeten worden. Denk aan: sommige grootverbruikers stil leggen of op een lager pitje zetten (e.g., glastuinbouw, staalproducenten... al zal dat weer voor andere prijsstijgingen zorgen), dealtjes met Rusland sluiten, mensen streng adviseren (of financieel dwingen) om de thermostaat 1 a 2 graden lager te zetten, en/of Groningen weer meer open draaien.

Als het een droge zomer is en het waterpeil staat laag, dan is het ook verboden de auto te wassen of de tuin te sproeien (en voor boeren om de gewassen te bewateren). Vergelijkbare zaken zie ik, als de situatie zo blijft, ook met gas deze winter gebeuren.
Noodtoestand en bedrijven een nadeel toebrengen _O-

Yeah right, niet met vvd66.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 7 oktober 2021 @ 10:47:45 #102
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201668257
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Noodtoestand en bedrijven een nadeel toebrengen _O-

Yeah right, niet met vvd66.
De enige noodtoestand die ze willen uitroepen is een klimaatnoodtoestand :') Dan weet je zeker dat alles naar knoppen gaat en we nooit meer uit de noodtoestand komen. De natte droom van C66.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 7 oktober 2021 @ 11:04:45 #103
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201668415
quote:
10s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De enige noodtoestand die ze willen uitroepen is een klimaatnoodtoestand :') Dan weet je zeker dat alles naar knoppen gaat en we nooit meer uit de noodtoestand komen. De natte droom van C66.
Idd ja... Volledig losgeslagen van alle realiteit die club...
  Moderator donderdag 7 oktober 2021 @ 11:17:37 #104
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201668512
quote:
Eerste consumenten geconfronteerd met hogere energierekening; 'Ik kon het niet geloven'

De eerste consumenten die een hogere energierekening hebben gekregen vanwege de hogere gasprijs zijn zich rot geschrokken. Meerdere energiebedrijven hebben voor een deel van hun klanten de prijzen voor energie tot 60 procent verhoogd.

"Ik schrok, ik heb een variabel tarief en mijn maandbedrag gaat omhoog van 116 euro naar 196 euro", zegt Erik Wesselius uit Bennekom. Hij is aangesloten bij leverancier Om, die de prijzen voor mensen met een variabel contract bij uitzondering per november verhoogt.

"Een verhoging van 80 euro per maand, dat is een kleine 1000 euro per jaar", zegt Wesselius. "Daar kun je een weekje van op vakantie." Hij had niet gedacht dat zijn tarief zo snel zou stijgen. "Je hoort het, je leest het en denkt, het zal wel. Er is iets aan de hand maar wat eigenlijk, want ik zie nog niks om me heen. En dan krijg je zo'n brief en dan wordt het heel concreet."
Kan niet kloppen

De prijs voor gas is de afgelopen maanden, en vooral de afgelopen weken, hard gestegen. De meeste huishoudens krijgen pas later te maken met een hoge energierekening. Voor variabele contracten is 1 januari meestal het moment waarop de prijzen worden aangepast. Huishoudens die een energieprijs voor langere tijd hebben vastgezet, krijgen met hogere tarieven te maken als hun contract afloopt. Maar er zijn bedrijven die de prijs nu al verhogen.

"Ik kreeg een mail met de boodschap dat mijn termijnbedrag werd verhoogd van 290 euro naar 464 euro per maand", zegt Peter (46) uit 's-Hertogenbosch. Hij is klant van Vrijopnaam. "Ik schrok me rot. Ik kon het niet geloven en dacht dat het niet kon kloppen. Ik heb gebeld met het energiebedrijf. Daar kreeg ik te horen dat het wel degelijk klopt en dat de tarieven voor sommige klanten, zoals ik, met 60 procent worden verhoogd."
Vrijopnaam

Erik Wesselius denkt dat hij niet veel kan doen om zijn energiekosten te verlagen. "Wij stoken heel matig, hebben de thermostaat in de winter op 19 graden. We hebben overal dubbel glas, hebben dakisolatie, muurisolatie, onder de vloer. We kunnen niet heel veel meer doen."
Bizar

De energiebedrijven die vóór 1 januari verhogen, zeggen dat ze geen andere keus hebben. "De prijsstijgingen zijn extreem, het is een bizarre ontwikkeling", zegt André Dippell van energiebedrijf Om. "Normaalgesproken verhogen we de tarieven in juli en januari. We hebben de mogelijkheid om bij extreme marktsituaties tussentijds de prijs aan te passen. We proberen dat te vermijden."

Hij is er niet zeker van dat het bij de aangekondigde verhoging blijft. "Als de markt zo doorgaat zullen we 1 januari de tarieven weer verhogen", zegt Dippell. Omdat de prijzen op de handelsmarkt voor gas schommelen, nam hij even geen nieuwe klanten aan. "We konden vanwege de prijsschommelingen simpelweg even geen tarieven bepalen."
Contractaanbiedingen teruggetrokken

Bas Wijnen van energiebedrijf Vrijopnaam heeft de gastarieven van klanten met een variabel contract per 1 oktober verhoogd van 91 cent naar 1,63 euro. "We zaten al in een licht stijgende markt en zitten nu in een sterk stijgende markt." Of het bij deze verhoging blijft, kan hij niet zeggen. "Deze prijs geldt nu voor drie maanden. Dan volgen er weer nieuwe prijzen. Welke kant het opgaat weten we niet, maar we bieden nu in ieder geval geen contracten voor één jaar aan vanwege de grote onzekerheid."

Volgens prijsvergelijker Pricewise zijn er veel meer energiebedrijven die even geen contracten afsluiten met daarin een vaste energieprijs. Het aantal contracten dat wordt aangeboden is met 70 procent gedaald.

Ook prijsvergelijker Gaslicht.com ziet dat consumenten meer bezig zijn met hun energierekening. "Tussen 27 september en nu zien we drie keer zo veel bezoekers en is het aantal overstappers gestegen met bijna 200 procent", zegt Arnoud Timmerman van het bedrijf.
Omhoog met 60 procent al voor mensen...
pi_201668599
Veel mensen zijn laks. Ze hadden dit kunnen voorkomen.
Altijd die reactie 'Het zal wel meevallen'. Tja.... Naief zijn wordt meestal niet beloond.
pi_201668632
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:25 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Veel mensen zijn laks. Ze hadden dit kunnen voorkomen.
Altijd die reactie 'Het zal wel meevallen'. Tja.... Naief zijn wordt meestal niet beloond.
Hoe dan? Meeste mensen zijn te druk om continue alle markten te monitoren waar de volgende crisis zich voor gaat doen.
Denk dat het voor veel mensen als donderslag bij heldere hemel kwam.
pi_201668688
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
Hoe dan? Meeste mensen zijn te druk om continue alle markten te monitoren waar de volgende crisis zich voor gaat doen.
Denk dat het voor veel mensen als donderslag bij heldere hemel kwam.
Er zijn de afgelopen maanden zat nieuwberichten gepubliceerd. Als je die allemaal gemist hebt leef je echt onder een steen en moet je de actualiteiten meer volgen. Dat moet toch een trigger genereren.

Sowieso zou iedereen de vaste lasten elk jaar tegen het licht moeten houden. Dat scheelt echt een berg. Je zou ze de kost moeten geven die nooit ergens naar kijken, ookwel de 'slapers' genoemd.

Mensen zijn overal druk mee. Soms is de prijs verhoging zo extreem dat zij bijna een maand op onbetaald verlof konden bij wijze van spreken.

Het is maar waar de prio ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door ArnoldG0342 op 07-10-2021 11:37:36 ]
pi_201668759
Bizar dat dit zomaar kan, prijzen verhogen met 60%, hoe moeten mensen met een laag inkomen dat in hemelsnaam betalen? Hoe duur zullen de producten nu wel niet gaan worden? Economische crisis op komst? A big one?
  donderdag 7 oktober 2021 @ 11:41:44 #109
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201668772
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:25 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Naief zijn wordt meestal niet beloond.
Maar deze mensen schreeuwen het hardst dat de overheid moet ingrijpen, de energiebelastingen verlagen, de prijzen bevriezen en nog meer onrealistisch gezwets. Telkens worden ze weer beloond zodat ze weer verder kunnen slapen. Ik ben om die reden absoluut geen voorstander van toegeeflijkheid richting schreeuwers en jankerds. De enigen die echt lijden zijn de minima en dat los je niet op met een belastingverlaging, maar met een minimumloonverhoging.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201668947
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:25 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Veel mensen zijn laks. Ze hadden dit kunnen voorkomen.
Altijd die reactie 'Het zal wel meevallen'. Tja.... Naief zijn wordt meestal niet beloond.
Eigenlijk mee eens, ik heb mensen op mijn werk ook gewaarschuwd.

Klagen over de benzine-prijs van 2 euro maar slapen als het gaat om gasprijzen.

Ik woon in een groot huis, moet een gezin onderhouden. Energie-prijzen zijn extreem belangrijk, dus ik moet wel alles bijhouden, zodat ik ook meteen weet waar een 'lek' zit. Ik kan gewoon niet veroorloven als een apparaat voor Piet Snot stroom of gas gaat verbruiken.

Door simpel het warmwater-buffervat bij mij van elke 2 uur naar elke 8 uur te verwarmen scheelt me al 50 euro op jaarbasis. Niet de wereld, maar dit soort dingen werken wel. Kwam ik achter door het gasverbruik per uur te contorleren.

En maak eens vaart met isoleren.

Maar goed, zo ben ik. Mijn vrouw is hierin compleet anders.
pi_201669033
Ik woon in een sociale huurwoning en gas/verwarming wordt via de servicekosten afgerekend aan het eind van het jaar. Ik heb geen enkel zicht op of controle over het contract dat mijn verhuurder heeft afgesloten. Geen idee dus of ik in juli opeens 1000 euro moet gaan bijbetalen. Of nog meer.

Overigens zou je kunnen zeggen dat de energieprijzen misschien wel altijd te laag zijn geweest, zeker als je bedenkt dat we midden in een klimaatcrisis zitten en fossiele brandstoffen nog maar zeer beperkt beschikbaar zijn. Misschien is de huidige prijsstijging wel juist een heel logisch gevolg daarvan. Energie is in feite altijd te goedkoop geweest. Zo goedkoop dat het een geringe rol speelde in het leven van mensen en we echt nooit heel zuinig hebben hoeven doen met energie. Misschien is het wel eens goed dat energie nu een logischer prijspeil bereikt. Het maakt alternatieve, duurzame energie ook opeens een stuk aantrekkelijker. Dit kan zomaar de impuls betekenen voor vergroening en verduurzaming.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 12:08:14 #112
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201669055
Gelukkig nog vast tot midden 2023 hier. Misschien daarna driedubbel zo hard genaaid maar dat zien we dan wel weer. Hopelijk valt de leverancier niet om :')
  Moderator donderdag 7 oktober 2021 @ 12:10:43 #113
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201669094
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:40 schreef mir1986 het volgende:
Bizar dat dit zomaar kan, prijzen verhogen met 60%, hoe moeten mensen met een laag inkomen dat in hemelsnaam betalen? Hoe duur zullen de producten nu wel niet gaan worden? Economische crisis op komst? A big one?
Ik denk ook dat veel midden inkomens hier last van gaan krijgen. Die krijgen niet de toeslagen bijvoorbeeld die lage inkomens krijgen. Ook daar is een paar honderd euro per jaar extra een probleem voor velen.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 12:13:07 #114
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201669131
Die energiebedrijven zitten er eigenljk wel heel relaxed bij als ik het zo lees.

Bij lange contracten en dalen de prijzen hebben ze extra inkomsten. Je kan als consument niet zeggen dat je je contract wil verbreken.

Als de prijzen stijgen dan kan je blijkbaar gewoon roepen dat je het contract openbreekt.
Ik vind eigenlijk dat je dan als partij gewoon onbetrouwbaar bent. Je hebt zelf je zaken niet op orde en contractbreuk is dan blijkbaar de oplossing.

Ik zou het contract dan uit principe per direct opzeggen.
Als is het maar om te voorkomen dat er volgende maand weer een verhoging komt (af dat ze dan niet verlagen omdat je ineens wel vast zit).

[ Bericht 17% gewijzigd door Speekselklier op 07-10-2021 13:05:48 ]
Tot nooit .......
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:05:28 #115
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201669685
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 12:06 schreef JohnDDD het volgende:
Ik woon in een sociale huurwoning en gas/verwarming wordt via de servicekosten afgerekend aan het eind van het jaar. Ik heb geen enkel zicht op of controle over het contract dat mijn verhuurder heeft afgesloten. Geen idee dus of ik in juli opeens 1000 euro moet gaan bijbetalen. Of nog meer.
De voorwaarden staan in je huurovereenkomst. Misschien maar eens doornemen?
quote:
Overigens zou je kunnen zeggen dat de energieprijzen misschien wel altijd te laag zijn geweest, zeker als je bedenkt dat we midden in een klimaatcrisis zitten en fossiele brandstoffen nog maar zeer beperkt beschikbaar zijn. Misschien is de huidige prijsstijging wel juist een heel logisch gevolg daarvan. Energie is in feite altijd te goedkoop geweest. Zo goedkoop dat het een geringe rol speelde in het leven van mensen en we echt nooit heel zuinig hebben hoeven doen met energie. Misschien is het wel eens goed dat energie nu een logischer prijspeil bereikt. Het maakt alternatieve, duurzame energie ook opeens een stuk aantrekkelijker. Dit kan zomaar de impuls betekenen voor vergroening en verduurzaming.
Aan fossiele brandstoffen geen gebrek, maar het is de locatie waar het zit of het de moeite waard is om te winnen. Olie uit het Midden-Oosten is goedkoop als je landen tegen elkaar uit weet te spelen, al dan niet met militair ingrijpen. Gas uit Rusland was goedkoop toen we met ons eigen gas de markt tegen elkaar konden uitspelen. De prijs bepalen we uiteindelijk zelf.

We hebben de Amerikanen decennia lang hun gang laten gaan in het Midden-Oosten omdat we op die manier mee konden liften op de lage brandstofprijs. Nu de Amerikanen energiesoevereiniteit bereikt hebben met hun schaliegas is de noodzaak om in het Midden-Oosten te morrelen komen te vervallen en trekken ze zich terug. En wij maar verontwaardigd door het vertrek uit Afghanistan, eerder ook Syrië en zelfs in Saudi Arabië wordt militair minder geïnvesteerd.

Voor aardgas geldt hetzelfde verhaal. In de jaren '60 waren we bang dat we met ons aardgas opgescheept zouden zitten omdat kernenergie de toekomst is. Dus hebben we alles verbrast omdat we dachten dat we op die manier meer konden verdienen dan onverkoopbaar in de grond laten zitten. Wie had ooit kunnen bevroeden dat er een machtige milieulobby zou ontstaan? Toen de eerste kerncentrales gebouwd werden stonden er niet eens hekken omheen, totdat de eerste demonstraties begonnen. Ja, er kleven risico's aan kerncentrales en ook ik heb liever kernfusie dan kernsplitsing maar in plaats van in de studieboeken te duiken om dit proces te versnellen verspilt men liever tijd met demonstreren op de hoop dat een ander het probleem gaat oplossen.

Als overheden ruggengraat zouden tonen dan was de ontwikkeling van kernenergie en later kernfusie sneller verlopen en hadden we nu een uitgebreidere elektriciteitsnetwerk. Maar de nee-roepers gingen met de hakken in het zand en de overheid zwichtte, net als bij Kalkar, een snellekweekreactor.

Nu is er een sterke lobby wat ons wijs wil maken dat mensen een sterke invloed hebben op het klimaat, terwijl dit een aanname is op basis van overeenkomst tussen toename van kooldioxide en temperatuurstijging. Er is gelijk aan begin gewaarschuwd dat de toename van kooldioxide het gevolg kan zijn van natuurlijke opwarming en niet andersom. Maar lobby is helaas sterker dan wetenschap. De meeste mensen geloven liever wat een ander zegt omdat het minder moeite kost dan controleren of datgene wat gezegd wordt wel klopt.

Ik maak me niet druk om de hoge energieprijzen, want dat zag ik al 20 jaar geleden aankomen toen er 2 vliegtuigen de WTC doorboorden. Maar de meeste mensen zien de relatie tussen geo-politieke gebeurtenissen niet en blijven in naïviteit leven dat diamanten voor eeuwig zijn. Bij het uitkiezen van mijn huidige woning 10 jaar geleden was goede isolatie een harde voorwaarde met de wetenschap dat die extra kosten terugverdiend worden en met de onzekerheid over de energieprijzen. Nooit eerder heb ik mijn energieprijs vastgezet omdat ik die paar tientjes niet de moeite vond, tot vorig jaar. Zo'n lage prijs dat olietankers voor de kust dobberen en men zelfs geld toe moet leggen om van de olie af te komen zal nooit meer voorkomen dus heb ik het maximale aantal jaren vastgezet.

Wat er nu gebeurt vind ik sneu voor de laagste inkomens en ouderen die niet meer in staat zijn om met dit soort zaken bezig te zijn, maar voor de rest vind ik het koekje van eigen deeg, zowel consumenten als bedrijfsleven. Het moest kennelijk een keer gebeuren om de mensen wakker te schudden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201669713
twitter


Maandbedrag 60% omhoog.
pi_201669769
Ach, het gaat maar om 'transitory inflation' volgens de Staatspropaganda :')

Zolang wij geen arrestatieteam naar de ECB in Frankfurt sturen zal dit doorgaan. Alleen maar omhoog en steeds sneller. Ze plannen daar alweer een nieuw QE.

De industrie gebruikt 80% van de energie en die wordt door het enorme geld printen in stand gehouden en zullen dus blijven doorgaan met het oproken van beperkte fysieke grondstoffen.
pi_201669896
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Idd ja... Volledig losgeslagen van alle realiteit die club...
Veel beter inderdaad om klimaatverandering te blijven ontkennen en alle pogingen om te vergroenen en van het gas af te komen als linkse hobby's weg te zetten. :')

Als we nou gewoon gezorgd hadden dat we wat minder afhankelijk zijn van gas was de impact van zo'n stijging stukken kleiner geweest.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:32:27 #119
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201669906
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Welke 'regering die ons vertegenwoordigd' ?

Als het echte volksvertegenwoordigers waren hadden ze met schaamte en de staart tussen de benen vorig jaar december de politiek verlaten om nooit meer terug te komen.
Hoezo ga je in een quote van iemand een juist gespeld woord (vertegenwoordigt) aanpassen naar een foutief gespeld woord (vertegenwoordigd)? :D
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:33:34 #120
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201669921
quote:
3s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 10:04 schreef Alpha0 het volgende:
Tuinders kunnen toch gewoon prima hun prijzen verhogen, zie het probleem daar niet van in.
Wie zegt dat tuinders dat kunnen? Dat is net zoiets zeggen als ‘consumenten kunnen toch gewoon hun salaris / uitkering verhogen’? :P
pi_201669932
Dan maar 2x per jaar op vakantie ipv 3x.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:37:29 #122
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_201669950
Heb nog even gekeken naar m’n betaalrekening. Maar betaal nog steeds 63 euro per maand.
Werd vorig jaar wel vaak gebeld door Essent of ik geen interesse had in een ander energie pakket, goedkoper. Blij dat ik dat niet gedaan heb. Was vast variabel.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_201669987
Mensen met een variabel contract voor gas die nu klagen vind ik wel een beetje naïef en zeuren hoor, da's het risico wanneer je voor zo'n variabel contract kiest. Soms de lusten maar nu de lasten.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:46:29 #124
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201670000
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:34 schreef Pedroso het volgende:
Dan maar 2x per jaar op vakantie ipv 3x.
nee 4x op vakantie juist.
als je niet thuis bent verbruik je minder gas.
Tot nooit .......
pi_201670031
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:37 schreef MissButterflyy het volgende:
Heb nog even gekeken naar m’n betaalrekening. Maar betaal nog steeds 63 euro per maand.
De eindafrekening komt eens per jaar... bij mij is de prijs van gas gelukkig nog ¤0,81 per kuub (flexibel tarief, staat normaal tot januari vast, maar als dit nog even zo blijft zal het vast binnenkort aangepast worden).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')