abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201660596
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:47 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Vanuit een atheïstisch perspectief klopt je vergelijking niet. Postzegels en postzegelverzamelaars bestaan, je bent immers op een beurs ervan. De vergelijking zou meer kloppen als je op die beurs gevraagd wordt wat je hobby is en dat je dan zegt: "Ik rijd niet op een eenhoorn." Boeien wat je allemaal niet doet en niet gelooft, het gaat om wat je wel doet en wel gelooft.
Ben je nou bewust de boel niet aan het begrijpen?
quote:
Ik zie het toch anders: In een topic waarin iemand zoekt naar God, zie ik atheïsten op afstormen om te laten zien dat het allemaal onzin, sprookjes, bullshit, enz is. Waarom die bekeringsdrang?
Geen bekeringsdrang.
Meestal beginnen de discussies ook met "Oh en hoe weet je dat dan?" waar dan vervolgens nooit een degelijk antwoord op komt. Als blijkt dat een verhaal zo lek als een mandje is dan benoemt men dat ja.

Als god(en) echt bestaan dan wil ik dat weten. Wat dat betreft ben ik meer op zoek naar god dan de meeste gelovigen die claimen hem gevonden te hebben. Maar als het bewijs net zo sterk is als het bewijs voor Spiderman dan ga je mij niet overtuigen.
pi_201660646
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:46 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Tenzij je fundamentalist bent ben je ook aan het cherrypicken. Lijkt me lastig te ontkennen. En als er gecherrypicked moet worden heeft de auteur gewoon belabberd werk geleverd.
Of passen bepaalde teksten niet meer in onze samenleving. Vaak is dat logisch. Je kunt als gelovige moeilijk gaan lopen roepen dat een overspelige vrouw gestenigd moet worden. Anderen noemen dat cherrypicking. Ik noem dat uitlokken, zuigen, een ander uitlachen.
Dat onze voorouders afkeurenswaardige dingen deden, dat kan niet weggewist worden, maar je kunt ze ook niet goedkeuren. Ik vind om dit onder de noemer cherrypicking te gaan schuiven passen onder de intentie om de ander belachelijk te maken.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 16:58:28 #103
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201660653
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:46 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Eigenlijk best bijzonder inderdaad, dan lijkt hij eigenlijk wel op een farizeeër ofzo uit de tijd van de bijbel.

Jezus ging Juist met zulke mensen om, die praatte met hoeren, tollenaars, etc etc.
Maar ook bijzonder dat hij juist jou, als niet (meer) gelovige de rug toe keert. Terwijl jij eigenlijk dat ene schaapje bent dat van bij de andere 99 afdwaalde en die door de Goede Herder juist werd op gespoord en daarvoor die 99 achterliet in de schaapskooi.

Wat die dominee dus deed, zou hij juist niet moeten doen.
Klopt. Aan de andere kant: Jezus zou, naast hoeren en tollenaars, ook eens tegen mij moeten praten. Hij heeft macht zat immers?
pi_201660709
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:25 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Daarom, atheïsme is geen overtuiging.

Duurde even maar ik wist dat je het zou begrijpen :)

Het enige dat atheïsme is, is de afwezigheid van geloof in god.
Verder kan je helemaal niets over die groep mensen zeggen op basis van enkel dat label.
Ik vind dat atheïsme wel een overtuiging is. Ieder mens vraagt zich af: bestaat God wel of niet? De vergelijking met kabouters is grappig maar slaat verder nergens op.
pi_201660729
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Klopt. Aan de andere kant: Jezus zou, naast hoeren en tollenaars, ook eens tegen mij moeten praten. Hij heeft macht zat immers?
Wie weet praat Hij al wel met jou, maar luister jij niet naar wat hij zegt, of je hoort het niet.
Maar dat weet ik niet.
Dat kan en doet Hij op verschillende manieren, de 1 krijgt een visioen, de ander heeft een persoon op zijn pad tegen gekomen, zoals gezegd vele wegen waarmee hij probeert te communiceren met iemand die voor ieder persoonlijk is.
Maar dan dus de vraag luistert of kijkt de ander wel goed?

Als jij met iemand praat en die gene kijkt maar wat om zich heen of op zijn mobiel ofzo, dan wordt het al vrij lastig om een goed gesprek te voeren.

Zo probeert Jezus dus ook met mensen te praten maar als die te druk zijn met andere dingen en niet de tijd nemen om af en toe te luisteren dan wordt het vrij lastig toch?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:08:07 #106
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201660742
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:58 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Of passen bepaalde teksten niet meer in onze samenleving. Vaak is dat logisch. Je kunt als gelovige moeilijk gaan lopen roepen dat een overspelige vrouw gestenigd moet worden. Anderen noemen dat cherrypicking. Ik noem dat uitlokken, zuigen, een ander uitlachen.
Dat onze voorouders afkeurenswaardige dingen deden, dat kan niet weggewist worden, maar je kunt ze ook niet goedkeuren. Ik vind om dit onder de noemer cherrypicking te gaan schuiven passen onder de intentie om de ander belachelijk te maken.
Ja, maar die afkeurenswaardige dingen staan dus als opdracht in datzelfde heilige boek geschreven. Ik snap dat het ongemakkelijk is, maar dat is dan toch óók afkomstig van God? Waarom dat dan verwerpen als het niet "past" in onze samenleving?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:08:25 #107
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201660746
quote:

[..]
God had 2000 jaar moeten wachten en een website moeten lanceren die hij gaandeweg bij kon werken. Maar nee, het is een boek geworden, dat hij in een achtergesteld deel van de wereld gedropt heeft, waardoor jij nu zijn gefaal met flutargumenten moet proberen goed te praten.

Jij kiest dit geloof, waarbij dat boek hoort, en gaat vervolgens lekker met een stift van alles wegkalken.

Meer kan ik er niet van maken, sorry. En wtf, hoezo was het 2000 jaar geleden wel ok om iemand te stenigen?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201660748
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:35 schreef hoatzin het volgende:

Waarom is het voor God zo belangrijk dat je "gelooft"? Waarom ben je, als je gelooft, beter voor God dan een ongelovige?
Waarom niet?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:09:14 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201660753
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waarom niet?
Omdat geloven an sich geen moer zegt.

Daden, daar gaat het om. En daar heb je niet per se een religie voor nodig.

Wat dat betreft ken ik meer atheïsten en agnosten die werkelijk 'religieus' zijn, dan religieuzen. Die zetten zich namelijk voor hun naasten in niet omdat het moet, niet omdat dat beloond wordt, later, en niet om liefde tot een godheid te tonen... maar puur om de naasten te helpen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201660763
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 15:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Dan moet je wel zeker weten dat je een volgend leven krijgt op aarde. ;)

Heb jij bijvoorbeeld een idee of je de incarnatie van iemand bent uit het verleden?
Nee, maar ik ga er van uit dat mijn talenten, mannelijkheid/vrouwelijkheid, intelligentie etc het resultaat is van mijn vorige levens.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:11:25 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201660771
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, maar ik ga er van uit dat mijn talenten, mannelijkheid/vrouwelijkheid, intelligentie etc het resultaat is van mijn vorige levens.
Een totaal nooit te meten of te bewijzen stelling.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201660788
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een totaal nooit te meten of te bewijzen stelling.
Het is de beste verklaring voor waarom je bent wie je bent. Anders zou het willekeurig zijn, en daar geloof ik niet in. Ik geloof in een goddelijke bestemming, een goddelijke missie, een goddelijk doel. Ik ben op weg naar éénwording met God.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat dat betreft ken ik meer atheïsten en agnosten die werkelijk 'religieus' zijn, dan religieuzen. Die zetten zich namelijk voor hun naasten in niet omdat het moet, niet omdat dat beloond wordt, later, en niet om liefde tot een godheid te tonen... maar puur om de naasten te helpen.
Misschien denkt God daar wel heel anders over.
pi_201660818
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik vind dat atheïsme wel een overtuiging is. Ieder mens vraagt zich af: bestaat God wel of niet? De vergelijking met kabouters is grappig maar slaat verder nergens op.
Als je je niet aan gangbare definities wil houden dan is elke vorm van discussie onmogelijk.

Ik vind hindoeïsme een colablikje. Snap je dat we zo nergens komen?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:16:28 #114
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201660824
quote:

[..]
Wat bijzonder dat je dat ziet als belachelijk maken. Dat suggereert dat je dondersgoed weet hoe houdbaar je positie is.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:18:22 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201660841
Dat maakt trouwens elke religie moreel failliet, een religie die daden niet erkent, of enkel wanneer deze gepaard gaan met een bepaalde religieuze overtuiging.

Dan krijg je dus Jack Chick-achtige taferelen:

Man is een moordenaar en verkrachter, z'n hele leven lang alleen maar mensen beschadigd, waaronder een zekere jongeman die we Clyde zullen noemen. Na pak 'm beet 70-jaar perversie en ellende, komt onze moordenaar in de bak en krijgt de doodstraf. De dag voor de executie, echter, komt onze moordenaar tot het geloof, accepteert Jezus in zijn hart en mag na de executie linea recta door naar de hemel, waar hem gezegd wordt dat het een 'trouwe dienaar des heren' was. Clyde, ondertussen, psychologisch kapot gemaakt op jonge leeftijd, raakt aan de drugs, gaat stelen, zwerft doelloos rond op de straat, valt ook uit tegen zo'n straatprediker die hem oproept te 'bekeren van zijn zonden', en besluit in een wanhopige opwelling er een eind aan te maken. Clyde krijgt boven in de hemel te horen dat dat niet de bedoeling was, dat hij Jezus in zijn hart had moeten aannemen, en omdat hij dat niet gedaan heeft, thans naar het vuur van de eeuwige hel wordt gezonden. Vanuit de hemel kijkt onze geheiligde moordenaar samen met de andere uitverkoren toe hoe Clyde na een leven van pijn ook een eeuwigheid van pijn mag ondergaan.

Tot dat soort wrede en debiele denkbeelden leiden alle religies die daden ondergeschikt maken aan geloof.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:19:24 #116
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201660850
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is de beste verklaring voor waarom je bent wie je bent. Anders zou het willekeurig zijn, en daar geloof ik niet in. Ik geloof in een goddelijke bestemming, een goddelijke missie, een goddelijk doel. Ik ben op weg naar éénwording met God.
[..]
Nog steeds een compleet niet te meten stelling, en derhalve leuk voor iemand als persoon, maar van geen enkele academische waarde.

Verder: waar zou God heel anders over denken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:22:09 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201660883
quote:

[..]
[..]
Over wreedheid gesproken, het hindoeïsme en boeddhisme hebben daar ook een handje van, trouwens.

Heb je ellende in je leven? Dan is dat het gevolg van iets uit 'een vorig leven'.

:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201660919
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Wie weet praat Hij al wel met jou, maar luister jij niet naar wat hij zegt, of je hoort het niet.
Maar dat weet ik niet.
Dat kan en doet Hij op verschillende manieren, de 1 krijgt een visioen, de ander heeft een persoon op zijn pad tegen gekomen, zoals gezegd vele wegen waarmee hij probeert te communiceren met iemand die voor ieder persoonlijk is.
Maar dan dus de vraag luistert of kijkt de ander wel goed?

Als jij met iemand praat en die gene kijkt maar wat om zich heen of op zijn mobiel ofzo, dan wordt het al vrij lastig om een goed gesprek te voeren.

Zo probeert Jezus dus ook met mensen te praten maar als die te druk zijn met andere dingen en niet de tijd nemen om af en toe te luisteren dan wordt het vrij lastig toch?
Wanner Jezus praat is het subtiel. En sommigen willen niet horen wat Hij te zeggen heeft.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:26:22 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201660925
quote:

[..]
Het is ook cherrypicking, zeker als je verkondigt dat een bepaald boek van kaft tot kaft de waarheid bevat.

Als je niet kritisch bent, en bijvoorbeeld een bijbel ziet als het letterlijk woord van God dat ook opgevolgd dient te worden tot op de letter - en dat eigenlijk door iedereen - dan mag je inderdaad vragen hoe het precies zit met bijvoorbeeld het ter dood moeten brengen van sodomieten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201660968
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nog steeds een compleet niet te meten stelling, en derhalve leuk voor iemand als persoon, maar van geen enkele academische waarde.

Verder: waar zou God heel anders over denken?
God vindt geloof ook belangrijk, niet alleen daden.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Over wreedheid gesproken, het hindoeïsme en boeddhisme hebben daar ook een handje van, trouwens.

Heb je ellende in je leven? Dan is dat het gevolg van iets uit 'een vorig leven'.

:')
Karma werkt in het algemeen prima en is een stuk rechtvaardiger dan de willekeur van het atheisme. :')
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:31:38 #121
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201660987
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
God vindt geloof ook belangrijk, niet alleen daden.
[..]
Karma werkt in het algemeen prima en is een stuk rechtvaardiger dan de willekeur van het atheisme. :')
Oh, wie zegt dat, dat God dat vindt?

Verder: karma rechtvaardig? Je vertelt dus tegen een kankerpatiënt bijvoorbeeld: erg kut, die kanker... is een gevolg van iets wat je in je vorige bestaan hebt uitgevroten. Niets aan te doen. Volgende keer (leven) beter.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201661006
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het staat in de Bijbel en de Bhagavad Gita, bijvoorbeeld.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Verder: karma rechtvaardig? Je vertelt dus tegen een kankerpatiënt bijvoorbeeld: erg kut, die kanker... is een gevolg van iets wat je in je vorige bestaan hebt uitgevroten. Niets aan te doen. Volgende keer (leven) beter.
Het kan ook het resultaat zijn van levensstijl, genen, ouderdom, willekeur. Choose your pick...

Nee, willekeur en afstevenen op het grote niets is beter. 8)7
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:34:52 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201661021
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het staat in de Bijbel en de Bhagavad Gita, bijvoorbeeld.
[..]
Het kan ook het resultaat zijn van levensstijl, genen, ouderdom, willekeur. Choose your pick...

Nee, willekeur en afstevenen op het grote niets is beter. 8)7
En welke van die twee boeken heeft het over de echte god?

En ja, willekeur en afstevenen op het grote niets is inderdaad beter dan mensen aanpraten dat ze aan iets schuld hebben waar ze geen flikker aan hebben kunnen doen of kunnen veranderen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201661044
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En welke van die twee boeken heeft het over de echte god?

De echte god is evident door je eigen ervaring.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

En ja, willekeur en afstevenen op het grote niets is inderdaad beter dan mensen aanpraten dat ze aan iets schuld hebben waar ze geen flikker aan hebben kunnen doen of kunnen veranderen.
Mag je vinden, ik vind dat religie beter is. En de meeste mensen die een moeilijk leven hebben vinden dat religie het leven beter maakt.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:37:50 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201661057
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]
Mag je vinden, ik vind dat religie beter is. En de meeste mensen die een moeilijk leven hebben vinden dat religie het leven beter maakt.

Ik vroeg niet om een libellerige WC-tegel, ik vroeg welke van de twee de goddelijke waarheid bevat.

"De meeste mensen vinden..." Bron?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201661059
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:08 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
God had 2000 jaar moeten wachten en een website moeten lanceren die hij gaandeweg bij kon werken. Maar nee, het is een boek geworden, dat hij in een achtergesteld deel van de wereld gedropt heeft, waardoor jij nu zijn gefaal met flutargumenten moet proberen goed te praten.

Jij kiest dit geloof, waarbij dat boek hoort, en gaat vervolgens lekker met een stift van alles wegkalken.

Meer kan ik er niet van maken, sorry. En wtf, hoezo was het 2000 jaar geleden wel ok om iemand te stenigen?
De bijbel is niet door God geschreven. Geen letter. En mijn geloof bind ik niet aan een boek. De bijbel is een geschiedenisboek dat over mensen gaat. Niets meer en niets minder. En ik praat niets goed.

Je zou beter moeten weten Tyr. Je kent me al langer dan vandaag. En ik heb weinig zin om mijn standpunten voor de 100ste keer te herhalen.
pi_201661067
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat zegt de Bijbel daarover?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:39:49 #128
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201661070
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:36 schreef Libertarisch het volgende:
pi_201661079
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik vroeg niet om een libellerige WC-tegel, ik vroeg welke van de twee de goddelijke waarheid bevat.
Volg het pad dat voor je wordt uitgestippeld in de Upanishads en de Bhagavad Gita, en je transformeert tot een ander persoon. Het kan wel jaren en jaren aan moeite kosten.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

"De meeste mensen vinden..." Bron?
Goh, geloven de meeste mensen in Afrika, Azie en Latijns Amerika wel of niet? Of anders de Europeanen in de middeleeuwen? Niet-geloven is voor mensen die het goed hebben.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:41:41 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201661080
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:39 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Wat zegt de Bijbel daarover?
Zie bijvoorbeeld Ezekiël hoofdstuk 18, Jacobus hoofdstuk 2, Openbaring hoofdstuk 20...

... en vooral Matteüs 25,31-46.

Is dan ook niet verwonderlijk dat dat hele 'geloof alleen'-idee in 16 eeuwen christendom nooit werd geleerd. Gelukkig kwamen 16 eeuwen na Christus Luther en Calvijn om dat recht te zetten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:42:57 #131
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201661087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Volg het pad dat voor je wordt uitgestippeld in de Upanishads en de Bhagavad Gita, en je transformeert tot een ander persoon. Het kan wel jaren en jaren aan moeite kosten.
[..]
Goh, geloven de meeste mensen in Afrika, Azie en Latijns Amerika wel of niet? Of anders de Europeanen in de middeleeuwen? Niet-geloven is voor mensen die het goed hebben.
Ah, dus niet de Bijbel.

Verder: je zegt dus eigenlijk dat zolang mensen in armoede, onwetendheid, ellende en onderdrukking zitten, religie een uitkomst biedt. Goh.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:44:23 #132
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201661109
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]
Ad Populum, doei.
pi_201661115
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ah, dus niet de Bijbel.

Verder: je zegt dus eigenlijk dat zolang mensen in armoede, onwetendheid, ellende en onderdrukking zitten, religie een uitkomst biedt. Goh.
Dat het een uitkomst biedt betekent niet dat God niet bestaat. Velen van die mensen zijn absoluut overtuigd van God, en dat komt omdat ze God in hun leven ervaren.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:46:48 #134
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201661130
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat het een uitkomst biedt betekent niet dat God niet bestaat. Velen van die mensen zijn absoluut overtuigd van God, en dat komt omdat ze God in hun leven ervaren.
Ik zeg helemaal niet dat God niet bestaat. Ik zeg dat een hoop mensen die zeggen in God te geloven tot de meest weerzinwekkende dogma's en regels en denkbeelden kunnen komen, die met liefde, vrede en rechtvaardigheid niets te maken hebben.

Genoeg voorbeelden van.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201661151
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik zeg helemaal niet dat God niet bestaat. Ik zeg dat een hoop mensen die zeggen in God te geloven tot de meest weerzinwekkende dogma's en regels en denkbeelden kunnen komen, die met liefde, vrede en rechtvaardigheid niets te maken hebben.

Genoeg voorbeelden van.
Ja, tuurlijk, mensen kunnen ook met het nazisme en communisme komen. Geestelijken weten dat God liefde is.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:49:07 #136
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_201661154
Wat een ingewikkeld topic. Ik vindt deze materie bijzonder interessant maar tegelijkertijd vraag ik mezelf af, moet er overal een label opgeplakt worden?

Om even een korte opsomming te noemen wat ik geloof en niet geloof:

- Voor het ontstaan van de mens geloof ik in de evolutietheorie.

- Voor het ontstaan van de aarde geloof ik in de oerknal.

- Ik geloof dat er veel meer intelligent leven bestaat in ons universum/multiversum dan alleen planeet aarde.

- ik geloof in een zekere zin in reïcarnatie.

- ik geloof dat er entiteiten bestaan die wij niet kunnen waarnemen.

Én toch geloof in niet in een god of een andere grootheid. Als god had bestaan, waarom zijn er dan nog zoveel problemen in de wereld waarvan de meeste zijn ontstaan of betrekking hebben op het geloof?

Ik voel me ook geen atheïst maar ik heb ook niet het idee dat ik me vastpin aan een ander bepaald geloof. Het is meer mijn eigen perceptie van de kennis die je hebt opgedaan en daar conclusies uit trek.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:58:27 #137
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201661287
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:04 schreef Libertarisch het volgende:

Ik vind dat atheïsme wel een overtuiging is.
Dat mag jij vinden. Maakt het niet waar.

quote:

Het is de beste verklaring voor waarom je bent wie je bent.
Hmmm....nope....not really.

quote:
Anders zou het willekeurig zijn, en daar geloof ik niet in.
Volgens mij is wat jij gelooft nu net hetgene dat onder vuur ligt. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201661357
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hmmm....nope....not really.

Geef jij maar een alternatief.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Volgens mij is wat jij gelooft nu net hetgene dat onder vuur ligt. :')
Prima, dat zegt dus helemaal niks. :')
  woensdag 6 oktober 2021 @ 18:19:08 #139
Why is all the rum gone?
pi_201661465
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:07 schreef Libertarisch het volgende:

Geef jij maar een alternatief.
Dat heb je zelf al gedaan: willekeur. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201661648
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:49 schreef denattedweil het volgende:
Wat een ingewikkeld topic. Ik vindt deze materie bijzonder interessant maar tegelijkertijd vraag ik mezelf af, moet er overal een label opgeplakt worden?

Om even een korte opsomming te noemen wat ik geloof en niet geloof:

- Voor het ontstaan van de mens geloof ik in de evolutietheorie.

- Voor het ontstaan van de aarde geloof ik in de oerknal.

- Ik geloof dat er veel meer intelligent leven bestaat in ons universum/multiversum dan alleen planeet aarde.

- ik geloof in een zekere zin in reïcarnatie.

- ik geloof dat er entiteiten bestaan die wij niet kunnen waarnemen.

Én toch geloof in niet in een god of een andere grootheid. Als god had bestaan, waarom zijn er dan nog zoveel problemen in de wereld waarvan de meeste zijn ontstaan of betrekking hebben op het geloof?

Ik voel me ook geen atheïst maar ik heb ook niet het idee dat ik me vastpin aan een ander bepaald geloof. Het is meer mijn eigen perceptie van de kennis die je hebt opgedaan en daar conclusies uit trek.
Als er een overheid bestaat waarom zijn er dan nog mensen die belasting ontduiken?
pi_201661654
In de bijbel staat trouwens dat de aarde toebehoort aan satan.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 18:41:05 #142
Why is all the rum gone?
pi_201661662
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:40 schreef -Sigaartje het volgende:
In de bijbel staat trouwens dat de aarde toebehoort aan satan.
Er staat wel meer kolder in de bijbel. :')
  woensdag 6 oktober 2021 @ 18:43:28 #143
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_201661687
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:38 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Als er een overheid bestaat waarom zijn er dan nog mensen die belasting ontduiken?
Omdat het bewezen is dat de overheid niet deugd.
pi_201661741
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:43 schreef denattedweil het volgende:

[..]
Omdat het bewezen is dat de overheid niet deugd.
deugt
pi_201661745
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Er staat wel meer kolder in de bijbel. :')
Klopt.
pi_201661755
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat heb je zelf al gedaan: willekeur. :')
Wat een onzin. :')
  woensdag 6 oktober 2021 @ 18:53:09 #147
Why is all the rum gone?
pi_201661791
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat een onzin. :')
Want?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 18:56:56 #148
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_201661830
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:48 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
deugt
Kofsgip
pi_201661919
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:56 schreef denattedweil het volgende:

[..]
Kofsgip
want?
pi_201662081
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Want?
Omdat het duidelijk is dat het leven richting heeft en betekenis, als je goed oplet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')