abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:41:57 #251
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201673823
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 14:13 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Et tu, Brute? Lieverd, je komt weer met een stropop waar je bekend om staat.
Nee hoor, ik geef aan dat je persoonlijk mag geloven dat de maan van kaas is, maar dat dat met wetenschap geen zak van doen heeft.

Derhalve dient religie en wetenschap ook gescheiden te blijven.

Wetenschapsfilosofie 101: Karl Popper en falsificatie. Kan men een hypothese niet weerleggen, is het geen wetenschap. En aangezien religieuzen al vertrekken vanuit een onfeilbaar startpunt - een boek, een overlevering, een openbaring - en ook nog eens een standpunt dat met geen mogelijkheid objectief gemeten kan worden (daarom liggen creationisten onderling ook met elkaar overhoop, want welke godheid heeft nu de boel gemaakt? De christelijke? islamitische? hindoeïstische? En dan natuurlijk daar binnen weer heibel: de katholieke, calvinistische, lutherse godheid? De soennitische, sjiietische, alevitische godheid?) is het per definitie geen wetenschap.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:44:04 #252
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201673858
Ik ken verder ook bar weinig lieden, zeker geen academische, die zeggen dat de aarde 'uit het niets' is ontstaan. Over stropoppen gesproken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201673894
Wetenschap is als zoektocht naar de waarheid vermomd terwijl dat nooit de bedoeling had moeten zijn. Wetenschap is gereedschap, religie is zingeving.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:50:22 #254
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201673979
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:46 schreef Libertarisch het volgende:
Wetenschap is als zoektocht naar de waarheid vermomd terwijl dat nooit de bedoeling had moeten zijn
En nu in begrijpelijke taal?
pi_201674034
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En nu in begrijpelijke taal?
Een rationele, op bewijzen gebaseerde aanpak is niet de manier om de realiteit te vatten. En dat komt in feite omdat het subjectieve voor ons het belangrijkste element is. De belangrijkste vragen des levens hebben niks met wetenschap van doen. De mensen van nu onderschatten gigantisch hoe irrationeel de werkelijkheid is.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:58:40 #256
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201674144
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:46 schreef Libertarisch het volgende:
Wetenschap is als zoektocht naar de waarheid vermomd terwijl dat nooit de bedoeling had moeten zijn. Wetenschap is gereedschap, religie is zingeving.
Nee, dat is wat het daadwerkelijk is, een zoektocht naar wat we kunnen weten en derhalve kunnen beschouwen als waarheid.

En weet je wat het groot verschil is met religie? Blijkt uit nieuwe wetenschappelijke bevindingen dat oude hypotheses niet meer gelden, dan past men die hypothese aan, i.p.v. te proberen de boel zo te draaien dat de oude hypothese overeind blijft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201674178
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, dat is wat het daadwerkelijk is, een zoektocht naar wat we kunnen weten en derhalve kunnen beschouwen als waarheid.

Nee, want wat je kunt weten komt door je bewustzijn en je bewustzijn is subjectief. Weten komt dus van het subjectieve en dat maakt het subjectieve primair. Kleuren bestaan echt en zijn niet logisch of rationeel. Natuurkunde bestaat niet echt, het is slechts een theorie. Dat is het verschil.

Wetenschap is niks meer dan gereedschap.
pi_201674256
Wetenschap is eigenlijk een bouwwerk van onze gedachten, het zijn menselijke bevindingen. Wetenschap bestaat niet echt in de zin zoals de zon bestaat. Dieren hebben lak aan wetenschap maar niet aan de zon. Om wetenschap als hoogste waarheid te zien is dus niets meer dan een misvatting. Dit hebben religies uiteraard altijd al gezegd, maar na honderden jaren wetenschappelijke ontwikkeling is het toch zover gekomen dat de wetenschap door de meerderheid hier als waarheid is beschouwd.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 20:22:43 #259
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201674536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, want wat je kunt weten komt door je bewustzijn en je bewustzijn is subjectief. Weten komt dus van het subjectieve en dat maakt het subjectieve primair. Kleuren bestaan echt en zijn niet logisch of rationeel. Natuurkunde bestaat niet echt, het is slechts een theorie. Dat is het verschil.

Wetenschap is niks meer dan gereedschap.
Dat is dan tenminste nog een gereedschap dat daadwerkelijk getest is, in tegenstelling tot waarheidsclaims die enkel circuleren in een gesloten universum van persoonlijk gevoel en persoonlijke verbeelding en nooit van buitenaf op de proef gesteld zullen worden.
pi_201674653
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Dat is dan tenminste nog een gereedschap dat daadwerkelijk getest is, in tegenstelling tot waarheidsclaims die enkel circuleren in een gesloten universum van persoonlijk gevoel en persoonlijke verbeelding en nooit van buitenaf op de proef gesteld zullen worden.
De bedoeling is dan ook om zelf die religieuze waarheid te ervaren, in het geval van oosterse religie heb je zelfs geen keus. Je moet het testen in je eigen laboratorium, je eigen geest. In mindere mate geldt dit ook voor abrahamitische religies.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 20:48:24 #261
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201674950
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
Kleuren bestaan echt
  donderdag 7 oktober 2021 @ 21:01:04 #262
545 dop
:copyright: dop
pi_201675159
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:06 schreef Libertarisch het volgende:
Wetenschap geloof is eigenlijk een bouwwerk van onze gedachten, het zijn menselijke bevindingen. Wetenschap geloof bestaat niet echt in de zin zoals de zon bestaat. Dieren hebben lak aan wetenschap geloof, maar niet aan de zon. Om wetenschap geloof als hoogste waarheid te zien is dus niets meer dan een misvatting. Dit heeft wetenschap uiteraard altijd al gezegd, maar na honderden jaren geloofs ontwikkeling is het toch zover gekomen dat geloof door de meerderheid hier als waarheid is beschouwd.
vervang het woordje wetenschap eens met het woordje geloof en omgekeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 07-10-2021 21:09:36 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_201675201
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat wil iemand als daniel dennett wel in twijfel trekken.

@dop

Geloof is meer een ervaring dan een theorie.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 21:07:48 #264
545 dop
pi_201675263
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat wil iemand als daniel dennett wel in twijfel trekken.

@:dop

Geloof is meer een ervaring dan een theorie.
Dieren ervaren helemaal geen geloof, ze hebben er lak aan 🤔

Wetenschap is voortschreidend inzicht, zoals Etto al zij. We zijn constant op zoek, en passen aan waar nodig.
En toetsen zoveel mogelijk aan de praktijk waar mogelijk.
Met de nadruk op theorie leggen, laat je enkel zien hoe weinig je er van snapt.

[ Bericht 17% gewijzigd door dop op 07-10-2021 21:14:47 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_201675334
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:07 schreef dop het volgende:

[..]
Dieren ervaren helemaal geen geloof, ze hebben er lak aan 🤔
Maar ze hebben wel een geest en dat is de basis voor religie. Het gaat om de geest.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 21:17:30 #266
545 dop
pi_201675367
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar ze hebben wel een geest en dat is de basis voor religie. Het gaat om de geest.
Daar is geen enkel bewijs voor, of je moet een bidsprinkhaan religieus vinden.

Je zult in het dierenrijk meer bewijs voor wetenschap vinden, dan voor religie.

Dieren gebruiken hun zintuigen en hun brein om te overleven.
Alle soorten die hun geest gebruikte zijn lang uitgestorven.
Met uitzondering van de mens
pi_201675443
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:17 schreef dop het volgende:

[..]
Daar is geen enkel bewijs voor, of je moet een bidsprinkhaan religieus vinden.

Je zult in het dierenrijk meer bewijs voor wetenschap vinden, dan voor religie.

Dieren gebruiken hun zintuigen en hun brein om te overleven.
Alle soorten die hun geest gebruikte zijn lang uitgestorven.
Met uitzondering van de mens
Dat is een probleem inderdaad. Bewustzijn is ruim aanwezig in het dierenrijk, maar waar trek je de lijn? Insecten? Bacterieën? En wat voor bewustzijn hebben ze?

Het brein is overrated, natuurlijk weer een mechanisering. Dieren gebruiken hun bewustzijn. Evolutie is een bewust proces, niet blind. Iets wat zelfs super intelligente wetenschappers als Richard Dawkins missen.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:49:18 #268
545 dop
pi_201676700
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is een probleem inderdaad. Bewustzijn is ruim aanwezig in het dierenrijk, maar waar trek je de lijn? Insecten? Bacterieën? En wat voor bewustzijn hebben ze?

Het brein is overrated, natuurlijk weer een mechanisering. Dieren gebruiken hun bewustzijn. Evolutie is een bewust proces, niet blind. Iets wat zelfs super intelligente wetenschappers als Richard Dawkins missen.
jij zal vast meer kennis hebben op dat vlak, als Dawkins.
Je bent expert binnen je eigen theorie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201676852
quote:
13s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:49 schreef dop het volgende:

[..]
jij zal vast meer kennis hebben op dat vlak, als Dawkins.
Je bent expert binnen je eigen theorie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kennis is niet alles, dop. Ervaring is ook een dingetje.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 23:20:29 #270
545 dop
pi_201677121
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Kennis is niet alles, dop. Ervaring is ook een dingetje.
ervaring is je kennis in de praktijk brengen.
En nieuwe kennis opdoen.

Het een komt met het ander

Jij verdomd het alleen om een en ander aan elkaar te toetsen.
Je kunt ook niet anders, want dan zouden je fantasieën in een storten.
Alleen erg lastig discussiëren.
Jouw fantasie blijft jouw fantasie,
En omgekeerd.

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 07-10-2021 23:27:16 ]
pi_201677389
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:20 schreef dop het volgende:

[..]
ervaring is je kennis in de praktijk brengen.
En nieuwe kennis opdoen.

Het een komt met het ander

Jij verdomd het alleen om een en ander aan elkaar te toetsen.
Je kunt ook niet anders, want dan zouden je fantasieën in een storten.
Alleen erg lastig discussiëren.
Jouw fantasie blijft jouw fantasie,
En omgekeerd.
Nee dop, het heet religie.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 23:55:50 #272
545 dop
pi_201677419
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee dop, het heet religie.
en dat is niet persoonlijk?
dat kun je wel toetsen?
pi_201677502
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:55 schreef dop het volgende:

[..]
en dat is niet persoonlijk?
dat kun je wel toetsen?
Probeer het maar eens uit, God vinden. Verdiep je in de hindoe teksten, mediteer, etc. Jaren aan moeite erin steken.
pi_201677534
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 00:12 schreef Libertarisch het volgende:
mediteer, etc. Jaren aan moeite erin steken.
Been there done that.... Didn't work.

Als je perse god wil vinden moet je oppassen voor observer en confirmation bias anders is het makkelijk jezelf te bedriegen.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 00:24:53 #275
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201677552
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je hebt software/apparaten zonder taakbeheer (rekenmachine ofzo) en met (OS’en, etc), dat hele bewustzijn is gewoon 1 laag er bovenop. Sommige dieren hebben dat, andere niet.

Is niet magisch.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')