abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator / Miss SHO zondag 3 oktober 2021 @ 19:54:15 #1
22592 crew  Ole
pi_201624052
Welkom in de reeks over Weight Loss Surgery oftewel WLS. Als je alles al geprobeerd hebt om zelf af te vallen en echt drastisch moet afvallen omdat je gezondheid onder je gewicht te lijden heeft, dan kan je hier meelezen, je vragen stellen of je ei kwijt.

Maagbandje
Wordt in Nederland nog wel geplaatst, maar in België steeds minder. Wordt laparoscopisch geplaatst, dus snellere genezing, maar je blijft je hele leven met een bandje lopen. Verschillende mogelijkheden voor wat betreft strakker laten zetten of juist losser laten zetten.

Gastric Bypass
Je maag wordt verkleind tot een zeer klein maagje en daarnaast worden je darmen deels omgeleid. Er wordt echter niets van je maag of darmen weggenomen. Na deze operatie heb je kans op dumping. Ook kan het zijn dat er nog een tweede operatie nodig is om een ring te plaatsen omdat je maagje toch te groot is geworden. Dit heet een Fobiring.

Gastric Sleeve
Er wordt een groot gedeelte van de maag weggenomen waardoor het afvallen zal komen door de kleinere maag en de daarbij horende eetaanpassingen. Tevens zouden de "eetlust-hormonen" in het weggehaalde deel van de maag zitten waardoor je geen trek meer ontwikkelt. Ook andere hormonen verdwijnen hierbij.

Scopinaro of Bilio Pancreatische Derivatie
Naast het verkleinen van de maag waarbij het originele maagportier verdwijnt, wordt de dunne darm rigoureus omgeleid. De galblaas en de blinde darm worden ook weggehaald om complicaties hiermee te voorkomen. Na de operatie zit je voor de rest van je leven vast aan supplementen voor vitamines en mineralen, omdat deze minder goed opgenomen worden. Gemiddeld gezien neem je nog een kleine 1200 kilocalorieën per dag op na deze operatie en dat is dan ook de reden waarom je hier veel mee af kunt vallen. Er kleven echter een groot aantal nadelen aan deze operatie, vandaar dat deze eigenlijk niet meer uitgevoerd wordt, maar vervangen is door de

Duodenal Switch
Het effect is bijna hetzelfde, behalve dat de oorspronkelijke maagportier nog wel aanwezig is en dat de maag op een andere manier verkleind wordt. Ook bij deze operatie verdwijnen dus de "eetlust-hormonen". Ook hier heb je een sterk verminderde voedselopname, net zoals bij de Scopinaro.

Er zijn mogelijkheden om na een eerste operatie over te gaan naar een andere methode (met de daarbij behorende operaties) (een revisie), zoals van een maagband naar een Gastric Bypass of van een Gastric Sleeve naar een Gastic Bypass. Ook de Fobiring is zo'n revisie.

De criteria voor het ondergaan van een WLS zijn:

Een BMI van 40 of hoger met een leeftijd tussen de 18 en de 65.
Een BMI van 35 of hoger met één van de volgende co-morbiditeiten:

• Diabetes
• Hoge bloeddruk
• Reuma
• Slaapapneu
• Gewrichtsklachten

Tevens moet er voldaan zijn aan de volgende voorwaarden:

• Andere methoden om gewicht te verliezen niet hebben geholpen onder professionele begeleiding
• Geen aandoeningen aan nieren, lever, darmen of maag.

De behandelend artsen moeten geen bezwaar hebben tegen de operatie en je moet daarnaast nog voldoen aan eventuele aanvullende eisen die per ziekenhuis kunnen verschillen.

Na een WLS kan je tegen de volgende zaken aanlopen:

Overhangend buikvel > abdominoplastie
Kipfilets aan de bovenarmen > armplastie of brachioplastie
Problemen met vel bij de dijen > dijlift
Hangborsten > mastopexie

Ook hiervoor zijn weer bepaalde eisen wil je dit vergoed krijgen van de zorgverzekeringen.

Criteria abdominoplastie:
Vanuit de zorgverzekeringswet komt de correctie van de buikwand voor vergoeding in aanmerking als:

• BMI 30 of lager
• BMI moet de laatste 12 maanden stabiel zijn
• de buikwand bedekt minstens 1/4 van het bovenbeen wanneer u recht op staat, waarbij de lengte van het bovenbeen liggend gemeten wordt volgens speciale regels
OF
• Last van smetvorming die qua ernst gelijk is aan derdegraads brandwonden en waarbij de behandeling hiervoor geen of onvoldoende resultaat heeft opgeleverd.

Psychisch lijden onder deze aandoening is zonder dat er sprake is van de bovenstaande voorwaarden, volgens de wet geen reden om tot vergoeding over te gaan.

Deze criteria wijzigen overigens elke keer, dus het kan zijn dat het niet een up-to-date rijtje is, maar op het moment van schrijven (april 2012) is het nog correct.

Er wordt druk onderhandeld om deze eisen te versoepelen. Nu de WLS makkelijker vergoed wordt door de verzekeraars, zouden ook de vervolgoperaties makkelijker vergoed moeten worden. De zorgverzekeraars hebben hun handtekening al gezet onder de Zorgstandaard Obesitas, maar dit is nog geen verplichting om naar te handelen.

Krantenartikel over de strijd tegen het vel

Meer informatie kun je hier vragen, maar besef wel dat hier geen artsen of chirurgen rondlopen. Heel veel informatie, ook vanuit artsen, kun je ook vinden op WLSinfo.nl. Daar kun je goede overzichten vinden van supplementen, maar ook van de bloedonderzoeken die van belang zijn als je geopereerd bent. Probeer je goed in te lezen voordat je met een chirurg gaat praten zodat je goede vragen kunt stellen.

De "vaste bewoners" hier die een operatie gehad hebben:

-Bubseltje- > GBP omgezet in een D
octopussy > GBP
Rewimo > Scopinaro (2005)
Riann > GBP ondersteund door een Fobiring (2009+2011)
Troel > Scopinaro (2005), BWC (2012)
Trusten > GPB
zapato61 > GBP (2012)
McLaura > GBP (mei 2012)
Wildervankstertje > Sleeve 2012
mrPanerai>GBP (april 2019)
Muck> sleeve (9/2/2018)
(als het niet klopt ofzo, gewoon gillen)


Kleine voetnoot, speciaal voor de dames: let erop dat niet alle anticonceptie meer betrouwbaar zal werken na een WLS. Ik hoop eigenlijk dat Dave Schweitzer (WLS-goeroe) daar ooit eens wat over gaat schrijven zodat dat algemeen bekend wordt ook bij de huisartsen en apothekers.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO zondag 3 oktober 2021 @ 19:58:05 #2
22592 crew  Ole
pi_201624088
Blijft toch raar dat je niet bij elk ziekenhuis aan de modifast hoeft. Bij mij was in het traject de eetmomenten belangrijker.En zeiden ze dat uit onderzoek gebleken was dat het niet veel uitmaakte.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_201624319
Mijn vrouw gaat voor een GBP, dus ik lees even mee :) volgende week is de eerste informatiedag, einde van de maand de eerste volledige dag met afspraken.

Hoop dat ze erdoor komt O+
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_201624555
Ik moest juist voor m’n operatie al 6x per dag gaan eten, niet meer tegelijk drinken en 6 kilo afvallen.
Deed dit onder begeleiding van een diëtiste.
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
pi_201624761
Zou toch we even goed kijken naar de nadelen. Ken een aantal mensen met een maagverkleining, en zou er persoonlijk nooit aan beginnen.

Nadelen
- Vitamines extra slikken.
- bij iets teveel eten kotsen. Dus genieten zit er niet meer in.

Zou toch als je kan eten aanpassen en meer bewegen.
pi_201625169
Je kan ook genieten van eten als het niet zo veel is…
Heb sushi gegeten, 6 stukjes ruim voldoende en het was heerlijk.

Maar je moet idd voor jezelf de voor en nadelen bekijken.
Mijn hormonen waren ook helemaal van slag, geen menstruatie meer.
Nu heeft m’n lichaam na m’n gbp een soort resette gehad en alles werkt weer zoals het moet.
40 kilo kwijt, conditie sterk verbeterd, slaap apneu weg.
Voor mij was het nodig.
Dat ik niet meer alles kan eten is kut maar ik heb er een gezond lichaam voor terug en eet andere dingen die ook lekker zijn.
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
  Moderator / Miss SHO zondag 3 oktober 2021 @ 21:32:17 #7
22592 crew  Ole
pi_201625724
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:45 schreef Bintzak het volgende:
Zou toch we even goed kijken naar de nadelen. Ken een aantal mensen met een maagverkleining, en zou er persoonlijk nooit aan beginnen.

Nadelen
- Vitamines extra slikken.
- bij iets teveel eten kotsen. Dus genieten zit er niet meer in.

Zou toch als je kan eten aanpassen en meer bewegen.
joh
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_201626105
Ik heb in 2017 een GBP gehad. Had een BMI van 40 (110 kilo). Goed geslaagd en na een jaar zat ik op een acceptabel gewicht van 63 kilo wat later is opgeklommen naar 67 kilo. Nog steeds netjes (ik ben 1.63). In november 2020 een BWC gehad, super resultaat.

Waar ik nu de laatste tijd tegenaan loop is dat ik bijna niet meer kan eten, heel weinig in ieder geval. Ik eet s'morgens een halve boterham met kaas en de andere helft in de middag. S'avonds een warme maaltijd of een verse soep maar ik kan maar een halve kop soep op of een klein beetje AVG of pasta..

Inmiddels is mijn gewicht gedaald naar 53 kilo (nog wel gezond BMI maar voor het mooie mag er best iets bij. Iemand dit ook meegemaakt of tips?
  Moderator / Miss SHO zondag 3 oktober 2021 @ 23:53:44 #9
22592 crew  Ole
pi_201627663
quote:
17s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:51 schreef praadje het volgende:
Ik heb in 2017 een GBP gehad. Had een BMI van 40 (110 kilo). Goed geslaagd en na een jaar zat ik op een acceptabel gewicht van 63 kilo wat later is opgeklommen naar 67 kilo. Nog steeds netjes (ik ben 1.63). In november 2020 een BWC gehad, super resultaat.

Waar ik nu de laatste tijd tegenaan loop is dat ik bijna niet meer kan eten, heel weinig in ieder geval. Ik eet s'morgens een halve boterham met kaas en de andere helft in de middag. S'avonds een warme maaltijd of een verse soep maar ik kan maar een halve kop soep op of een klein beetje AVG of pasta..

Inmiddels is mijn gewicht gedaald naar 53 kilo (nog wel gezond BMI maar voor het mooie mag er best iets bij. Iemand dit ook meegemaakt of tips?
wat zeggen de artsen? dit klinkt niet ok
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 4 oktober 2021 @ 05:21:05 #10
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_201628052
quote:
17s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:51 schreef praadje het volgende:
Ik heb in 2017 een GBP gehad. Had een BMI van 40 (110 kilo). Goed geslaagd en na een jaar zat ik op een acceptabel gewicht van 63 kilo wat later is opgeklommen naar 67 kilo. Nog steeds netjes (ik ben 1.63). In november 2020 een BWC gehad, super resultaat.

Waar ik nu de laatste tijd tegenaan loop is dat ik bijna niet meer kan eten, heel weinig in ieder geval. Ik eet s'morgens een halve boterham met kaas en de andere helft in de middag. S'avonds een warme maaltijd of een verse soep maar ik kan maar een halve kop soep op of een klein beetje AVG of pasta..

Inmiddels is mijn gewicht gedaald naar 53 kilo (nog wel gezond BMI maar voor het mooie mag er best iets bij. Iemand dit ook meegemaakt of tips?
Heb je een minimizer? Trek aan de bel en laat je niet afwimpelen. Klinkt als obstructie tgv minimizer problematiek. Laat een slikfoto maken. Ik kan het weten, na 2,5 jaar ook langzaamaan problemen gekregen totdat ik zelfs alleen nog maar drinken minimaal kon. Ik ben opnieuw geopereerd en idd bleek mijn dunne darm zich in mijn minimizer gewriemeld te hebben met volledige afsluiting tot gevolg. Langzaamaan komen er steeds meer mensen die complicaties op de langere termijn hebben van gbp met minimizer

[ Bericht 0% gewijzigd door scrub_nurse op 04-10-2021 18:23:52 ]
pi_201628299
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 23:53 schreef Ole het volgende:

[..]
wat zeggen de artsen? dit klinkt niet ok
Ik heb volgende week een afspraak. Ben benieuwd.
pi_201628306
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 05:21 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
Heb je een minimizer? Trek aan de bel en laat je niet afwimpelen. Klinkt als obstructie tgv minimizer problematiek. Laat een slikfoto maken. Ik kan het weten, na 2,5 jaar ook langzaamaan problemen gekregen totdat ik zelfs alleen nog maar drinken minimaal kon. Ik ben opnieuw geopereerd en idd bleek mijn dunne darm zich in mijn minimaal gewriemeld te hebben met volledige afsluiting tot gevolg. Langzaamaan komen er steeds meer mensen die complicaties op de langere termijn hebben van gbp met minimizer
Thanks voor je bericht. Volgende week eens informeren. Ik heb een gewone GBP gehad. Hou jullie op de hoogte.
pi_201628943
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:45 schreef Bintzak het volgende:
Zou toch we even goed kijken naar de nadelen. Ken een aantal mensen met een maagverkleining, en zou er persoonlijk nooit aan beginnen.

Nadelen
- Vitamines extra slikken.
- bij iets teveel eten kotsen. Dus genieten zit er niet meer in.

Zou toch als je kan eten aanpassen en meer bewegen.
Och dat ik hier zelf nog niet aan gedacht had zeg
pi_201629453
Verkeerde quote
pi_201629508
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:45 schreef Bintzak het volgende:
Zou toch we even goed kijken naar de nadelen. Ken een aantal mensen met een maagverkleining, en zou er persoonlijk nooit aan beginnen.

Nadelen
- Vitamines extra slikken.
- bij iets teveel eten kotsen. Dus genieten zit er niet meer in.

Zou toch als je kan eten aanpassen en meer bewegen.
Wat is het nadeel van extra vitamines slikken? Overgeven kan ik trouwens na de GBP niet meer, hooguit wat slijm. Ondanks mijn huidige probleem zou ik het zo weer doen. Het is me alles meegevallen, beide operaties. Dit probleem zal ook wel op te lossen zijn ga ik van uit.
pi_201636432
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 16:39 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]
Wanneer heb jij precies de screening? En waar loop je tegenaan of waar ben je bang voor of wat vind je onduidelijk? Misschien kan ik helpen
Volgende week. Ik vind het lastig dat ik moet toegeven de theorie wel te snappen van het eten, maar de praktijk niet te kunnen uitvoeren zeg maar. Want 'als je het allemaal zo goed weet' en blablabla. Ik kom ook van een eetstoornis af en ben meer gaan grazen over de hele dag heen.
Blijft een raar woord voor mensen, grazen.
pi_201636447
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:58 schreef Ole het volgende:
Blijft toch raar dat je niet bij elk ziekenhuis aan de modifast hoeft. Bij mij was in het traject de eetmomenten belangrijker.En zeiden ze dat uit onderzoek gebleken was dat het niet veel uitmaakte.
Dat verschilt per chirurg/maatschap, dus vandaar dat dat zo verschilt per ziekenhuis. Maar dat het achterhaalt is heb ik ook vaker gehoord.
pi_201636476
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:30 schreef Ellatjuh het volgende:
Ik moest juist voor m’n operatie al 6x per dag gaan eten, niet meer tegelijk drinken en 6 kilo afvallen.
Deed dit onder begeleiding van een diëtiste.
Dit is ook wat ik moet gaan doen ja. Thuis ben ik er nu al mee begonnen, net als met het scheiden van eten en drinken.

En waarom precies 6 kilo afvallen? Kwam je dan op een beter BMI? Of was het meer van 'alles wat je van tevoren af moet vallen is welkom, maar minimaal zes'?
pi_201636519
quote:
17s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:51 schreef praadje het volgende:
Ik heb in 2017 een GBP gehad. Had een BMI van 40 (110 kilo). Goed geslaagd en na een jaar zat ik op een acceptabel gewicht van 63 kilo wat later is opgeklommen naar 67 kilo. Nog steeds netjes (ik ben 1.63). In november 2020 een BWC gehad, super resultaat.

Waar ik nu de laatste tijd tegenaan loop is dat ik bijna niet meer kan eten, heel weinig in ieder geval. Ik eet s'morgens een halve boterham met kaas en de andere helft in de middag. S'avonds een warme maaltijd of een verse soep maar ik kan maar een halve kop soep op of een klein beetje AVG of pasta..

Inmiddels is mijn gewicht gedaald naar 53 kilo (nog wel gezond BMI maar voor het mooie mag er best iets bij. Iemand dit ook meegemaakt of tips?
Je bent ondervoed op deze manier, je moet hierbij niet kijken naar je BMI. Maar je kan gewoon niet voldoende vitaminen en je macro's binnenkrijgen. En wat @scrub_nurse zegt. Zo snel mogelijk naar je dokter.
pi_201637454
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:44 schreef Koekoekskind het volgende:

[..]
Dit is ook wat ik moet gaan doen ja. Thuis ben ik er nu al mee begonnen, net als met het scheiden van eten en drinken.

En waarom precies 6 kilo afvallen? Kwam je dan op een beter BMI? Of was het meer van 'alles wat je van tevoren af moet vallen is welkom, maar minimaal zes'?
Was een voorwaarden om te laten zien denk ik dat je gemotiveerd bent.
Je mocht idd ook meer afvallen.
Ik was 5 kilo afgevallen en het lukte me echt niet meer, dus de diëtiste adviseerde alles uit te leggen in het ziekenhuis.
Zei de chirurg nog van:” zo dik bent u toch niet, als u onder de 114 zit, kunnen we gewoon opereren”
Ik had verder alles afgerond en ik was op de operatie dag volgens mij 113,4 dus dat isfijn.
Nu, ruim 1,5 jaar verder weeg ik rond de 73 kilo.
Prima bmi en iedereen blij.
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
pi_201638056
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:45 schreef Koekoekskind het volgende:

[..]
Je bent ondervoed op deze manier, je moet hierbij niet kijken naar je BMI. Maar je kan gewoon niet voldoende vitaminen en je macro's binnenkrijgen. En wat @:scrub_nurse zegt. Zo snel mogelijk naar je dokter.
Ik slik wel supplementen maar door voeding krijg ik ze inderdaad niet binnen. Ga er inderdaad achteraan.
  maandag 4 oktober 2021 @ 20:58:49 #22
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_201638203
Vlak voor de operatie is het belangrijk om een kilo of 5 af te vallen, zodat de lever iets slinkt. Op die manier ontstaat er iets meer ruimte, waardoor het gemakkelijker is om deze op te tillen zodat de maag makkelijker bereikt kan worden
pi_201639295
Dus eerst een tijdje shakes of iets dergelijks? Heb mijn vrouw beloofd dat tot aan de operatie mee te doen, zonder dat ik wist wat ons dan te wachten zou staan _O- maar denk wel dat het goed is om dat samen te doen!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_201639629
Gewoon nieuwsgierig, maar mensen met aandoeningen terzijde gelaten, waarom niet verantwoordelijk en toepasselijk diëten icm beweging? Het draait niet alleen om pure gewicht als je het over gezond leven hebt...
pi_201641036
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 22:06 schreef Cockwhale het volgende:
Gewoon nieuwsgierig, maar mensen met aandoeningen terzijde gelaten, waarom niet verantwoordelijk en toepasselijk diëten icm beweging? Het draait niet alleen om pure gewicht als je het over gezond leven hebt...
Obesitas IS een aandoening. En daarbij zijn wij ( ik spreek even gemakshalve in de wij vorm) dat stadium al voorbij. Ik heb verschillende dingen geprobeerd en uiteraard zat daar ook verantwoordelijk eten en bewegen.
Helaas heeft dst niet langdurig het gewenste effect gehad.

Misschien is het interessant om operatie obesitas te kijken op de npo. Op het eerste gezicht lijkt het vrij oppervlakkig maar ze snijden wel goede punten aan, zeker ook door de professionals die ze laten spreken.
pi_201641720
Sorry voor het hoge 'lief dagboek'-gehalte, maar ik moet het even van me afschrijven.

28 augustus jl. had ik de carrousel-afspraak en is het hele circus dus begonnen voor mij.

Het voortraject (10 weken sporten, elke maand een afspraak met de diëtist en elke 3 weken een gesprek met een psycholoog) gaat me echt veel makkelijker af dan gedacht.

Maar die verrekte regel dat je 6 keer per dag moet eten valt me toch wel erg zwaar. Ik ben al lang blij als ik de 4 keer haal, zeker aangezien dat 2 keer zo vaak is dan ik gewend ben.
Het voelt zo frickin' tegennatuurlijk om nu ineens meer te gaan eten dan voorheen. Ik heb echt het gevoel dat ik moet gaan proppen om het allemaal naar binnen te krijgen.
Tel daar bij op dat ik last heb van lactose-intollerantie waardoor het (nu al) zonder supplementen erg lastig is om de gestelde 120 gram proteïnen per dag te eten. Gelukkig heb ik een paar dagen geleden een niet zo heel erg smerig zuivelvrij proteïnepoeder ontdekt waardoor ik toch nog aan die 120 Gr/dag kom.

Maar dat alles levert wel een 'leuk' moreel dilemma op: geef ik bij het volgende gesprek met de diëtist eerlijk aan dat het me niet lukt om 6 keer per dag te eten (met een verlengd traject bij de diëtist tot gevolg),of ga ik voor het niet geheel waarheidsgetrouwe modelantwoord dat ik me die nieuwe routine wel heb kunnen aanleren?
Ik weet het gewoon echt niet.

En om af te sluiten met een positieve noot: sinds het eerste weegmoment op 30 augustus ben ik al 5,4 kilo afgevallen. Zo fijn om te zien dat de positieve effecten van het (zo goed als) stoppen met drinken van alcohol zo veel groter zijn dan de moeite die het kost.

Morgenochtend weer een uurtje 'Nederland in beweging' met de groep en direct daarna
een uurtje ijzertillen met de aan mij toegewezen personal trainer. En ik heb er wonder boven wonder nog zin in ook!

[ Bericht 49% gewijzigd door SummerBreeze op 05-10-2021 00:58:08 ]
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:14:41 #27
149959 SQ
snelle trees
pi_201642399
Maar je moet je toch ook niet zes keer per dag volproppen? Het gaat er toch om dat je die zes keer per dag heel kleine porties eet?
disclaimer
pi_201642462
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 08:14 schreef SQ het volgende:
Maar je moet je toch ook niet zes keer per dag volproppen? Het gaat er toch om dat je die zes keer per dag heel kleine porties eet?
Dat lijkt mij ook. In ieder geval geen grote porties.
pi_201642481
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:36 schreef SummerBreeze het volgende:
Sorry voor het hoge 'lief dagboek'-gehalte, maar ik moet het even van me afschrijven.

28 augustus jl. had ik de carrousel-afspraak en is het hele circus dus begonnen voor mij.

Het voortraject (10 weken sporten, elke maand een afspraak met de diëtist en elke 3 weken een gesprek met een psycholoog) gaat me echt veel makkelijker af dan gedacht.

Maar die verrekte regel dat je 6 keer per dag moet eten valt me toch wel erg zwaar. Ik ben al lang blij als ik de 4 keer haal, zeker aangezien dat 2 keer zo vaak is dan ik gewend ben.
Het voelt zo frickin' tegennatuurlijk om nu ineens meer te gaan eten dan voorheen. Ik heb echt het gevoel dat ik moet gaan proppen om het allemaal naar binnen te krijgen.
Tel daar bij op dat ik last heb van lactose-intollerantie waardoor het (nu al) zonder supplementen erg lastig is om de gestelde 120 gram proteïnen per dag te eten. Gelukkig heb ik een paar dagen geleden een niet zo heel erg smerig zuivelvrij proteïnepoeder ontdekt waardoor ik toch nog aan die 120 Gr/dag kom.

Maar dat alles levert wel een 'leuk' moreel dilemma op: geef ik bij het volgende gesprek met de diëtist eerlijk aan dat het me niet lukt om 6 keer per dag te eten (met een verlengd traject bij de diëtist tot gevolg),of ga ik voor het niet geheel waarheidsgetrouwe modelantwoord dat ik me die nieuwe routine wel heb kunnen aanleren?
Ik weet het gewoon echt niet.

En om af te sluiten met een positieve noot: sinds het eerste weegmoment op 30 augustus ben ik al 5,4 kilo afgevallen. Zo fijn om te zien dat de positieve effecten van het (zo goed als) stoppen met drinken van alcohol zo veel groter zijn dan de moeite die het kost.

Morgenochtend weer een uurtje 'Nederland in beweging' met de groep en direct daarna
een uurtje ijzertillen met de aan mij toegewezen personal trainer. En ik heb er wonder boven wonder nog zin in ook!
Niet om je te demotiveren, maar mocht je een keto dieet volgen, dan kan het zijn dat je in het begin gigantisch veel vocht verliest. De eerste kilo's zeggen dan nog niet zoveel. Aan de andere kant, met die hoeveelheid eiwitten icm met krachttraining kun je aardig wat spiermassa opbouwen waardoor je lichaam standaard meer kcal per dag zal verbranden (spiermassa eet veel energie).
pi_201642519
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 23:29 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]
Obesitas IS een aandoening. En daarbij zijn wij ( ik spreek even gemakshalve in de wij vorm) dat stadium al voorbij. Ik heb verschillende dingen geprobeerd en uiteraard zat daar ook verantwoordelijk eten en bewegen.
Helaas heeft dst niet langdurig het gewenste effect gehad.

Misschien is het interessant om operatie obesitas te kijken op de npo. Op het eerste gezicht lijkt het vrij oppervlakkig maar ze snijden wel goede punten aan, zeker ook door de professionals die ze laten spreken.
Obesitas is wellicht een aandoening, maar niet eentje die feitelijk gezien geen oplossing kent in het veranderen van levensstijl. Ik snap ook dat dat niet makkelijk is, maar dat geldt voor vrijwel elke vorm van gedragsverandering. Ik zou obesitas overigens eerder een gevolg noemen, zij het van een aandoening die de stofwisseling/"honger/volsignalen" beïnvloedt, of van psychische aandoeningen / verslavingen.

Op lang termijn heb je waarschijnlijk meer aan een gedragsverandering dan een lichamelijke aanpassing, zowel fysiek als emotioneel.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:17:39 #31
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_201643430
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:36 schreef SummerBreeze het volgende:
Sorry voor het hoge 'lief dagboek'-gehalte, maar ik moet het even van me afschrijven.

28 augustus jl. had ik de carrousel-afspraak en is het hele circus dus begonnen voor mij.

Het voortraject (10 weken sporten, elke maand een afspraak met de diëtist en elke 3 weken een gesprek met een psycholoog) gaat me echt veel makkelijker af dan gedacht.

Maar die verrekte regel dat je 6 keer per dag moet eten valt me toch wel erg zwaar. Ik ben al lang blij als ik de 4 keer haal, zeker aangezien dat 2 keer zo vaak is dan ik gewend ben.
Het voelt zo frickin' tegennatuurlijk om nu ineens meer te gaan eten dan voorheen. Ik heb echt het gevoel dat ik moet gaan proppen om het allemaal naar binnen te krijgen.
Tel daar bij op dat ik last heb van lactose-intollerantie waardoor het (nu al) zonder supplementen erg lastig is om de gestelde 120 gram proteïnen per dag te eten. Gelukkig heb ik een paar dagen geleden een niet zo heel erg smerig zuivelvrij proteïnepoeder ontdekt waardoor ik toch nog aan die 120 Gr/dag kom.

Maar dat alles levert wel een 'leuk' moreel dilemma op: geef ik bij het volgende gesprek met de diëtist eerlijk aan dat het me niet lukt om 6 keer per dag te eten (met een verlengd traject bij de diëtist tot gevolg),of ga ik voor het niet geheel waarheidsgetrouwe modelantwoord dat ik me die nieuwe routine wel heb kunnen aanleren?
Ik weet het gewoon echt niet.

En om af te sluiten met een positieve noot: sinds het eerste weegmoment op 30 augustus ben ik al 5,4 kilo afgevallen. Zo fijn om te zien dat de positieve effecten van het (zo goed als) stoppen met drinken van alcohol zo veel groter zijn dan de moeite die het kost.

Morgenochtend weer een uurtje 'Nederland in beweging' met de groep en direct daarna
een uurtje ijzertillen met de aan mij toegewezen personal trainer. En ik heb er wonder boven wonder nog zin in ook!
Het is uiteraard de bedoeling om kleinere maaltijden te nuttigen. Ik kreeg het advies om bv een paar cherrytomaten te eten áls ik maar iets at, echt 6 momenten maakte
pi_201644766
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 08:35 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Obesitas is wellicht een aandoening, maar niet eentje die feitelijk gezien geen oplossing kent in het veranderen van levensstijl. Ik snap ook dat dat niet makkelijk is, maar dat geldt voor vrijwel elke vorm van gedragsverandering. Ik zou obesitas overigens eerder een gevolg noemen, zij het van een aandoening die de stofwisseling/"honger/volsignalen" beïnvloedt, of van psychische aandoeningen / verslavingen.

Op lang termijn heb je waarschijnlijk meer aan een gedragsverandering dan een lichamelijke aanpassing, zowel fysiek als emotioneel.
Dude, je hebt toch wel gewoon in de gate in welk topic je zit, de mensen die deze operatie ondergaan hebben alle conventionele methodes al geprobeerd maar geen enkele hiervan heeft voor hen geholpen, in ieder geval niet langdurig.

als je hier iets wil schrijven erover zorg dan voor een van 2 dingen, of lees je in over het onderwerp of stel vragen aan de personen hier wie wat hoe en waar, maar in beide gevallen blijf gewoon respectvol, niemand zit te wachten op je pessimistiche kijk hierop, en constante opmerkingen dat mensen op een andere manier moeten afvallen, die andere manier werkt niet voor iedereen, voor sommige werkt een operatie juist om ervoor te zorgen dat ze hun levenstijl kunnen aanpassen.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:00:03 #33
149959 SQ
snelle trees
pi_201645191
Nou ja weet je het is geen populaire mening in dit topic maar ik kan de reactie van Cockwhale nou niet bepaald respectloos of pessimistisch noemen? Het is ook maar gewoon een visie, net als zoveel andere?
disclaimer
pi_201645315
Klopt, daar heb je gelijk in, en 1 opmerking kan ik goed snappen, maar ik lees nu al vaker dat hij met eenzelfde standpunt hier reageerd en dat kan ik dan niet zo heel goed begrijpen, hij weet immers waar dit topic voor dient, dat is dan wel iets wat je in acht moet houden
pi_201645367
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:25 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Dude, je hebt toch wel gewoon in de gate in welk topic je zit, de mensen die deze operatie ondergaan hebben alle conventionele methodes al geprobeerd maar geen enkele hiervan heeft voor hen geholpen, in ieder geval niet langdurig.

als je hier iets wil schrijven erover zorg dan voor een van 2 dingen, of lees je in over het onderwerp of stel vragen aan de personen hier wie wat hoe en waar, maar in beide gevallen blijf gewoon respectvol, niemand zit te wachten op je pessimistiche kijk hierop, en constante opmerkingen dat mensen op een andere manier moeten afvallen, die andere manier werkt niet voor iedereen, voor sommige werkt een operatie juist om ervoor te zorgen dat ze hun levenstijl kunnen aanpassen.
Misschien je niet zo snel aangevallen voelen? :')
pi_201646810
@SummerBreeze

Heb je dsn vooral moeite met dat het gewoon heel veel eten lijkt of heb je meer moeite met het daadwerkelijk 6x eten?
Zelf had ik in het begin vooral moeite met het daadwerkelijk eten, ik vergat het of ik had er geen zin in. Dus in het begin heb ik alarmen in mijn telefoon gezet met alle maaltijden. Uiteindelijk ging het vanzelf en was ik er ook blij mee want ik merkte dat als ik maaltijden of tussendoortjes oversloeg dat ik daarna ging overcompenseren of zelfs een eetbui kreeg.
pi_201647372
Ik las niet veel aanvallends in het bericht van @Cockwhale maar het is wel zo dat het regelmatig zo wordt gebracht of dat iemand zich genoodzaakt voelt te verdedigen waarom het niet lukt of waarom je een operatie nodig hebt.

Om terug te komen op je vraag: er is best interessant leesmateriaal over het effect van het lichaam van en op mensen met morbide obesitas. Zoals:

quote:
Zo is leptine bedoeld om een signaal aan de hersenen te geven dat het lichaam is verzadigd. Dit hormoon wordt ontvangen door receptoren. Het blijkt zelfs dat de leptinereceptoren overspoeld kunnen worden, waardoor verzadiging niet of later intreedt [41]. Een soort leptineresistentie.
Daartegenover staat Ghreline die juist trekgevoelens stimuleert. Normaal daalt de Ghreline-waarde in het bloed na een maaltijd, maar is dit bij mensen met obesitas minder het geval. Hierdoor eten deze personen meer dan het lichaam nodig heeft [41]
quote:
Eigenlijk komen de “hongersignalen” vanaf de hersenen (aanmaak van ghreline bijvoorbeeld). Zo wordt eetlust geactiveerd door de hippocampus (het “zeepaardje” in de hersenen), maar alsnog is er veel onbekend waarom je steeds meer gaat eten.
Zo bestaat substantieverslaving (suikerverslaving, eiwitverslaving, enzovoort) bij voeding niet, omdat vaak dopamine (genotshormoon) wordt verhoogd bij producten die je lekker vindt en niet perse bij suikerrijke voedingsmiddelen. Het is lastig te onderscheiden, omdat wij de laatste jaren niets anders dan suiker eten.
Verslaving ontstaat bij bijvoorbeeld heroïne, omdat er langdurig endorfine wordt aangemaakt (heroïne wordt morfine in je lichaam). Normaal breekt endorfine snel af, maar door heroïnegebruik niet. Door regelmatig gebruik kan er verslaving optreden om dat “fijne” gevoel terug te krijgen.
Wel zijn er steeds meer signalen dat er een eetverslaving kan bestaan, omdat je steeds meer wil eten wat je lekker vindt door bepaalde signalen in de hersenen. Uiteraard is dit nog een onderwerp waar veel onderzoek gedaan moet worden.
https://body2coach.nl/obesitas-overgewicht-een-beschrijving/

Deze website geeft wat verdiepende fysiologische informatie.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:35:28 #38
1234 HiZ
Istanbullu
pi_201648365
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 22:06 schreef Cockwhale het volgende:
Gewoon nieuwsgierig, maar mensen met aandoeningen terzijde gelaten, waarom niet verantwoordelijk en toepasselijk diëten icm beweging? Het draait niet alleen om pure gewicht als je het over gezond leven hebt...
Ik ben zo ontzettend tegen gewichtsverliesoperaties dat ik misschien helemaal niet in dit topic zou moeten komen.

Dat gezegd hebbende; er is iets mis met een vraag die suggereert dat de mensen die er (helaas) voor kiezen tekort schieten in hun inspanningen om gewicht op een andere manier kwijt te raken. De realiteit is vaak heel anders. Afgezien van een heel select groepje mensen die echt niets anders doet dan zichzelf doodeten, hebben de meeste dikkerds een leven van diëten en hopeloos doorzetten om maar wat gewicht weg te krijgen. Of een klein beetje beter figuur te krijgen door absurd veel te trainen. Als beloning voor hun vaak bovenmenselijke inspanningen krijgen de dan te horen dat ze te kort zijn geschoten in hun discipline.

Wat nooit wordt erkend is dat we collectief gewoon echt consequent door experts zo fout zijn voorgelicht over wat 'gezond eten' is, dat er voor veel mensen geen enkele kans is dat ze op die manier een gezond gewicht krijgen. Ikzelf heb mijn hele leven gedacht dat veel bewegen en vetarm eten gezond was. Toen ik jonger was kon ik mijn gewicht met 7 dagen per week sporten keurig onder controle houden op die manier. Na een mindere episode was ik 'plotseling' 30 kilo zwaarder en wilde het er gewoon niet meer af, pogingen tot sporten leverden bijna zonder uitzondering blessures op en hoeveel sla ik ook at, mijn gewicht ging gestaag omhoog tot 140kg.

Toen ik begin van dit jaar DM2 bleek te hebben was het eerste advies - weer - meer bewegen en minder eten. Alleen heb ik daar deze keer niet naar geluisterd. Ik ben niet substantieel meer gaan bewegen, wel heel anders gaan eten. En weeg nu zo'n 85 kg. Overigens, en dat was de grootste openbaring; discipline was nauwelijks nodig om dat allemaal te doen. Als mensen me nu vragen hoe lang ik dit moet volhouden is mijn antwoord altijd, hoe bedoel je 'moet volhouden'?

Ik denk nog steeds dat mensen geen enkele soort van gewichtsverliesoperatie zouden moeten ondergaan. Maar ik denk dat je de plank volledig misslaat als je denkt dat degenen die ervoor kiezen een gebrek aan wilskracht zouden hebben. Ik bedoel maar, ze laten wel iemand in hun lichaam snijden en nemen op de koop toe dat hun hele leven op zijn kop wordt gezet. Voor goed.

P.S. ik lees in dit topic dat mensen in de voorbereiding 6 keer per dag gaan eten en dat doet gewoon pijn aan mijn hersenen; als je iemand in een permanente staat van 'trek' (honger) wil houden dan moet je ze de hele dag door kleine maaltijden laten eten.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:11:12 #39
149959 SQ
snelle trees
pi_201648824
Even inhaken op dat laatste: die zes keer per dag een klein beetje eten, je snapt dat dat een advies is voor mensen die een operatie krijgen waardoor ze alleen nog muizenhapjes kunnen eten daarna? En dat als die mensen 1 of 2 keer per dag muizenhapjes gaan eten, ze ernstig ondervoed zullen raken? ;)

Het is inderdaad een slecht advies voor mensen die zonder operatie willen afvallen. Maar wederom, daar gaat dit topic niet over :)

Maar jouw post triggert me nog op wat anders, want je stelt ook dat je dik werd op voornamelijk sla eten en veel beweging. Dat kan er in mijn hoofd echt niet in. Als je zo veel over voedsel hebt geleerd als je nu zegt, dan snap je toch zelf ook wel dat dat niet waar is?
disclaimer
pi_201649431
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:11 schreef SQ het volgende:
Even inhaken op dat laatste: die zes keer per dag een klein beetje eten, je snapt dat dat een advies is voor mensen die een operatie krijgen waardoor ze alleen nog muizenhapjes kunnen eten daarna? En dat als die mensen 1 of 2 keer per dag muizenhapjes gaan eten, ze ernstig ondervoed zullen raken? ;)

Het is inderdaad een slecht advies voor mensen die zonder operatie willen afvallen. Maar wederom, daar gaat dit topic niet over :)

Maar jouw post triggert me nog op wat anders, want je stelt ook dat je dik werd op voornamelijk sla eten en veel beweging. Dat kan er in mijn hoofd echt niet in. Als je zo veel over voedsel hebt geleerd als je nu zegt, dan snap je toch zelf ook wel dat dat niet waar is?
Dat is ook onmogelijk. Onder je energiebehoefte eten, betekent afvallen, zo simpel is het. Waar die grens ligt, verschilt per persoon en levensstijl, maar zal niet dramatisch verschillen tenzij je een bijzondere aandoening hebt. Groeien naar 140kg, ongeacht wat je eet, moet je minstens een lange periode dagelijks 1000kcal boven je benodigde hoeveelheid zitten, en dat bereik je niet met sla. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat er bijvoorbeeld in een sauzijzenbroodje, gevulde koek of taart zit. Zelfs sommige smeersalades icm een paar pistoletjes, zit je zo op 50-75% van je benodigde kcal. Zelfde geldt voor pizza's. Dat tikt gewoon gigantisch snel aan.

Dat de industrie niet eerlijk is geweest over vetten en suikers is idd waar. De industrie heeft altijd alle vetten als boosdoener weggezet, wat te kort door de bocht is. Bij de toename van vetmassa zijn snelle suikers veel kwalijker.

Ik heb overigens nergens beweert dat er hier mensen zijn die niet voldoende wilskracht hebben. Tegelijkertijd zijn eetverslaafden ook niet altijd eerlijk over hun escapades.

Ik ken overigens een aantal mensen die een maagverkleining hebben gehad, en het kan toeval zijn, maar die zijn daardoor er lichamelijk stukken op achteruit gegaan. Wel flink afgevallen, dat wel, maar geforceerd te weinig eten is wmb niet de manier.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:41:01 #41
22592 crew  Ole
pi_201650757
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:42:44 #42
22592 crew  Ole
pi_201650785
Maar je reactie snap ik. Er zijn veel negatieve gevolgen en het is niet voor iedereen de oplossing.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:11:42 #43
1234 HiZ
Istanbullu
pi_201651254
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:11 schreef SQ het volgende:
Even inhaken op dat laatste: die zes keer per dag een klein beetje eten, je snapt dat dat een advies is voor mensen die een operatie krijgen waardoor ze alleen nog muizenhapjes kunnen eten daarna? En dat als die mensen 1 of 2 keer per dag muizenhapjes gaan eten, ze ernstig ondervoed zullen raken? ;)

Het is inderdaad een slecht advies voor mensen die zonder operatie willen afvallen. Maar wederom, daar gaat dit topic niet over :)

Maar jouw post triggert me nog op wat anders, want je stelt ook dat je dik werd op voornamelijk sla eten en veel beweging. Dat kan er in mijn hoofd echt niet in. Als je zo veel over voedsel hebt geleerd als je nu zegt, dan snap je toch zelf ook wel dat dat niet waar is?
Het was een beetje een hyperbool, maar niet volledig losstaand van de werkelijkheid van het gebrek aan resultaat relatief aan de inspanning. De realiteit van veel dikke mensen dus die keihard werken aan afvallen en (bijna) geen resultaat zien. In ieder geval geen blijvend resultaat. De realiteit waarin de jojo steeds uitkomt op een hoger cijfer op de weegschaal. De realiteit dat je gaat geloven dat niets anders dan een operatie je meer kan redden van een vroege dood.

En dat allemaal gekoppeld aan het gevoel dat mensen die je zien dat je het allemaal aan je eigen slapheid te wijten hebt.
pi_201654156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 08:29 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Niet om je te demotiveren, maar mocht je een keto dieet volgen, dan kan het zijn dat je in het begin gigantisch veel vocht verliest. De eerste kilo's zeggen dan nog niet zoveel. Aan de andere kant, met die hoeveelheid eiwitten icm met krachttraining kun je aardig wat spiermassa opbouwen waardoor je lichaam standaard meer kcal per dag zal verbranden (spiermassa eet veel energie).
Lief van je dat je me wil waarschuwen, maar ik ben juist van koolhydraatarm afgestapt. Dus dat is het niet.
Denk inderdaad dat mijn BMR omhoog is gegaan.
pi_201654189
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 08:14 schreef SQ het volgende:
Maar je moet je toch ook niet zes keer per dag volproppen? Het gaat er toch om dat je die zes keer per dag heel kleine porties eet?
Ik prop me ook niet vol. Het is meer dat ik gewoon echt moeite heb met het 'iets moeten eten' terwijl ik geen trek of eetlust heb. Zelfs het eten van een simpel gekookt eitje staat me vaak tegen.

Ik hou het er nu maar op dat ik al zo veel jaren mezelf heb gedwongen om alleen te eten als ik echt honger heb (om in ieder geval niet aan te komen) dat ik niet meer kan eten zonder hongergevoel.
Dus het gaat meer om de overschakeling van 'eten aan de hand van gevoel' naar 'eten omdat de klok aangeeft dat ik iets moet eten'
pi_201654196
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 10:17 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
Het is uiteraard de bedoeling om kleinere maaltijden te nuttigen. Ik kreeg het advies om bv een paar cherrytomaten te eten áls ik maar iets at, echt 6 momenten maakte
Yes, I know. 6 volledige maaltijden per dag is voor niemand gezond lijkt me.

Het gaat, zoals al eerder gezegd, meer om het moeten leren eten aan de hand van de klok in plaats van aan de hand van (bij mij al jaren bijna niet merkbaar) hongergevoel.
pi_201654216
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 14:41 schreef tetsuo-shima het volgende:
@:summerBreeze

Heb je dsn vooral moeite met dat het gewoon heel veel eten lijkt of heb je meer moeite met het daadwerkelijk 6x eten?
Zelf had ik in het begin vooral moeite met het daadwerkelijk eten, ik vergat het of ik had er geen zin in. Dus in het begin heb ik alarmen in mijn telefoon gezet met alle maaltijden. Uiteindelijk ging het vanzelf en was ik er ook blij mee want ik merkte dat als ik maaltijden of tussendoortjes oversloeg dat ik daarna ging overcompenseren of zelfs een eetbui kreeg.
Het is echt die 6 keer. Ik weet dat 6 keer per dag een handje noten en een blaadje sla ook binnen de kaders van 6 keer eten valt, maar ik vergeet inderdaad gewoon om iets te eten te pakken. Of,en dat komt nog vaker voor,ik vergeet het na het pakken gewoon op te eten. Dan neem ik 2 hapjes van mijn fruit+yoghurt, crackertje of kopje soep, raak ergens door afgeleid en zie dan 's avonds dat er 3 of 4 bijna volle bordjes/schaaltjes gevuld met goede voornemens staan zeg maar.

Gelukkig geen (vr)eetbuien als gevolg, maar dat kan ook komen omdat ik die sowieso nooit heb gehad.
  Moderator / Miss SHO woensdag 6 oktober 2021 @ 00:43:05 #48
22592 crew  Ole
pi_201654265
denk er niet bij na eerlijk gezegd O-)
denk wel over meer eetmomenten. Ook niet te streng zijn hoor!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_201655164
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 00:14 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]
Ik prop me ook niet vol. Het is meer dat ik gewoon echt moeite heb met het 'iets moeten eten' terwijl ik geen trek of eetlust heb. Zelfs het eten van een simpel gekookt eitje staat me vaak tegen.

Ik hou het er nu maar op dat ik al zo veel jaren mezelf heb gedwongen om alleen te eten als ik echt honger heb (om in ieder geval niet aan te komen) dat ik niet meer kan eten zonder hongergevoel.
Dus het gaat meer om de overschakeling van 'eten aan de hand van gevoel' naar 'eten omdat de klok aangeeft dat ik iets moet eten'
Vaker eten heeft twee voordelen. 1. Het houdt je stofwisseling actief en belangrijker 2. Het voorkomt de behoefte naar ongezond of grotere hoeveelheden eten, omdat je honger momenten minder heftig zijn.
pi_201656428
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 08:25 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Vaker eten heeft twee voordelen. 1. Het houdt je stofwisseling actief en belangrijker 2. Het voorkomt de behoefte naar ongezond of grotere hoeveelheden eten, omdat je honger momenten minder heftig zijn.
Je leest echt niet wat ik schrijf he?!
Ik ervaar al mijn hele leven geen honger, dus daar gaat het aantal eetmomenten per dag echt niets aan veranderen. De enige reden waarom ik nu al 'oefen' met het voor na de operatie te volgen eetpatroon van 6 keer per dag iets eten is, zoals SQ al aangaf, het feit dat mijn maag dan zo klein is dat ik met minder eetmomenten niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijg uit de hoeveelheid voedsel die ik per keer kan eten.

Het aantal kcal en macronutriënten zoals eiwit, vet en koolhydraten blijft hetzelfde per dag, of ik dat nou verdeel over zes keer een klein beetje eten of (zoals voorheen) twee of drie keer per dag een grotere hoeveelheid. Ik begrijp dus echt de noodzaak van de 6 eetmomenten wel, maar ik geef gewoon eerlijk toe dat ik daar moeite mee heb.
Ik denk dat de voornaamste reden is dat het zo veel tijd kost. Het aantal keren dat ik in de keuken sta om eten te maken/pakken is verdubbeld, terwijl de tijd per keer gelijk is gebleven. Ik heb een drukke baan en vind het dus erg moeilijk om de tijd te vinden om buiten de lunchpauze om nog eens twee keer eten te maken en op te eten. En na zo'n pauze kost het altijd weer wat extra tijd om weer in de flow te komen die ik voor de break had. Ik merk namelijk dat ik tegenwoordig 's avonds pas een uur later mijn computer afsluit dan voorheen om dezelfde hoeveelheid werk te verzetten.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het er voor over, ik ga ook echt wel door, ik weet waar ik het voor doe, maar ik vind wel dat ik mag zeggen dat ik het lastig vind!

Om dat issue van de tijd extra tijd die het me kost aan te pakken heb ik overigens bedacht dat het misschien een goed idee is om te gaan mealpreppen. In het weekend 5 bakjes (het liefst met 3 compartimenten ofzo) vullen met wat ik per dag buiten ontbijt en diner om kan/mag/moet eten. Op die manier valt de bereidingstijd tijdens werktijd weg. Een bijkomend voordeel is dat ik dan wat meer variatie kan invoeren. Nu pak ik vaak uit tijdnood steeds weer hetzelfde om te eten (crackertje kaas en een gekookt ei), en dat gaat ook wel een beetje vervelen.

Hoe doen de mensen in dit topic die al een GBP hebben dat trouwens met het inpassen van die extra eetmomenten in het dagelijkse/werkende leven? Tips zijn welkom.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')