abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201603476
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

@yinu luidde de herfst in met een herfstastertje *G*

@Claudia_x kwam met haar nieuwe speeltje >:)

@Blues hortensia kwam toch met blommen!

Het regende bij @Sorbootje

@miss_sly showde haar cosmea, recht midden in den doos!

@bondage is verhuist en heeft nu o.a. een vijver en een vriendin met de vrije hand *)

De stammenstrijd bij @Claudia_x woedt nog voort!

@sigme is de koningin! (-nekruid)

De buuv van @AnneX heeft er Zin (-nia) in!

[ Bericht 12% gewijzigd door Blues op 02-10-2021 12:34:03 ]
pi_201606295
Kijk eens! O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201606775
Dit is een toorts, toch? Duikt ineens op her en der tussen de stoeptegels!

Op deze regenachtige dag was het even zonnig en de asters maakten het nog zonniger:

Zojuist zat er een zwaan in onze minisloot voor het huis. Imposante beesten zijn het. Achter komen ze regelmatig voorbij, maar voor eigenlijk nooit. Hij vond deze afstand al te dichtbij en ging hierna in aanvalsmodus, dus ik maakte maar dat ik wegkwam.

pi_201606920
Ik heb ook asters die voor kleur zorgen O+

En de belofte van nog meer kleur.

Volgens mij geeft deze lichtroze of witte bloemen straks.

De cornea en verbena bloeien nog steeds en de kokardebloem laat er met enige regelmaat eentje zien.

Ik heb inmiddels de offerte voor de planten en bomen voor de voortuin ontvangen en goedgekeurd. Als het goed is, kan ik einde volgende week de planten ophalen en geeft de kweker me er een plattegrond bij, zoals bij de borderpakketten die je online kunt bestellen. De twee fruitbomen komen pas einde van de maand.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201606931
Mooie OP @Blues O+
pi_201606937
Mooie asters! Die van mij zijn wat lang en sprieterig, waarschijnlijk omdat ze net iets te weinig licht krijgen.
pi_201607062
Ik heb sinds het voorjaar de goudbes /incabes. Prachtig plant en verrukkelijke bes.

Weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen :’)
pi_201607543
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 17:24 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie asters! Die van mij zijn wat lang en sprieterig, waarschijnlijk omdat ze net iets te weinig licht krijgen.
De mijne krijgen meer dan genoeg licht :D
Het zijn mooie, compacte plantjes, maar ze mogen van mij best nog wat gaan woekeren. Geen idee of ze dat doen, ik heb ze in een opwelling gekocht. En anders zet ik er volgend jaar nog een paar bij, zodat ik op die plek een mooie kleurenpracht heb ik de herfst. Nu het zo donker en nat wordt, is die kleur me nog meer waard.
pi_201607545
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 17:39 schreef Thaddeus het volgende:
Ik heb sinds het voorjaar de goudbes /incabes. Prachtig plant en verrukkelijke bes.

Weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen :’)
Je kunt je foto uploaden naar bijvoorbeeld imgur.com en dan de link hier plaatsen.
pi_201608203
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 18:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je kunt je foto uploaden naar bijvoorbeeld imgur.com en dan de link hier plaatsen.
Super bedankt.

De daadwerkelijke bes heb ik al opgegeten. De bessen zelf zien er mooi rond en goudachtig uit. Maar ik vind de plant mooi. Ik heb een foto van de ingepakte bes en van de bloem.

Daarnaast ben ik ontzettend trots op onze zonnebloemen. Ze zijn ongeveer 3 meter hoog geworden. Heb helaas enkel een foto met iemand daarop en die wil niet dat ik die upload.. dus excuses daarvoor.

Ik krijg het maar niet voor elkaar om een plaatje erin te zetten, ik gebruik de plaatjes link en voeg de url erin. Als ik de preview bekijk zie ik alleen een gedeelte van de link erg frustrerend.

[ Bericht 4% gewijzigd door miss_sly op 02-10-2021 19:27:39 ]
  Moderator zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:28:56 #11
5428 crew  miss_sly
pi_201608273
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 19:22 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Super bedankt.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De daadwerkelijke bes heb ik al opgegeten. De bessen zelf zien er mooi rond en goudachtig uit. Maar ik vind de plant mooi. Ik heb een foto van de ingepakte bes en van de bloem.

Daarnaast ben ik ontzettend trots op onze zonnebloemen. Ze zijn ongeveer 3 meter hoog geworden. Heb helaas enkel een foto met iemand daarop en die wil niet dat ik die upload.. dus excuses daarvoor.

Ik krijg het maar niet voor elkaar om een plaatje erin te zetten, ik gebruik de plaatjes link en voeg de url erin. Als ik de preview bekijk zie ik alleen een gedeelte van de link erg frustrerend.
Als je bij de dit op de link bent, zie je een icoontje voor downloaden. Als je daarop klikt, krijg je de .jpg link. Als je die link kopieert en tussen [img] [/img] zet, krijg je de foto te zien.
pi_201608333
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 19:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je bij de dit op de link bent, zie je een icoontje voor downloaden. Als je daarop klikt, krijg je de .jpg link. Als je die link kopieert en tussen [ [url= ]afbeelding[/url] ] zet, krijg je de foto te zien.
Oh ja ik zie het nu in mijn post! Bedankt!!
pi_201608437
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 17:39 schreef Thaddeus het volgende:
goudbes /incabes
Oh, ik kende die namen niet, maar met de foto erbij zie ik dat dat een plant is die ik nog op de verlanglijst heb staan (onder de naam ananaskers). Leuk om te zien dat iemand 'm heeft en dat 'ie goed aanslaat!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201608513
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 19:41 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, ik kende die namen niet, maar met de foto erbij zie ik dat dat een plant is die ik nog op de verlanglijst heb staan (onder de naam ananaskers). Leuk om te zien dat iemand 'm heeft en dat 'ie goed aanslaat!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt de ananaskers! Wat leuk dat je die benaming gebruikt.

Ik kan je, in de nabije toekomst, wel een stekje versturen als je hem nog wil. Voel je vrij om een dm te sturen.
pi_201608582
Ik heb vandaag het siertuintje onder de walnootboom flink onder handen genomen. De walnoten gaan vallen, en dan wil ik er dagelijks doorheen lopen en zoveel mogelijk walnoten rapen, dus het moet wat toegankelijk zijn en waar mogelijk met kale grond. De andoorn, rode wederik, judaspenning en 'onkruid' als hondsdraf, gras en stinkende gouwe heb ik vrijwel allemaal uitgetrokken. Zowel wat ik daarvan liever kwijt ben als wat ik graag zou terugzien is er volgend jaar weer in overvloed.

Bleek dat de rode wederik de schildpadbloem voor me verborgen hield :D Helemaal niet gezien dit jaar!

De zonnehoed zal ik nog afknippen, maar dat wordt altijd vrij laat want het staat nog zo vrolijk, die gele knallers.

OostIndische Kers mag ook altijd blijven staan, de vorst ruimt dat wel op en tot die tijd zoek ik de walnoten er wel tussenuit.

De kardoen heeft nog een echte bloem!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201608704
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 19:52 schreef sigme het volgende:
Ik heb vandaag het siertuintje onder de walnootboom flink onder handen genomen. De walnoten gaan vallen, en dan wil ik er dagelijks doorheen lopen en zoveel mogelijk walnoten rapen, dus het moet wat toegankelijk zijn en waar mogelijk met kale grond. De andoorn, rode wederik, judaspenning en 'onkruid' als hondsdraf, gras en stinkende gouwe heb ik vrijwel allemaal uitgetrokken. Zowel wat ik daarvan liever kwijt ben als wat ik graag zou terugzien is er volgend jaar weer in overvloed.

Bleek dat de rode wederik de schildpadbloem voor me verborgen hield :D Helemaal niet gezien dit jaar!
[ afbeelding ]

De zonnehoed zal ik nog afknippen, maar dat wordt altijd vrij laat want het staat nog zo vrolijk, die gele knallers.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
OostIndische Kers mag ook altijd blijven staan, de vorst ruimt dat wel op en tot die tijd zoek ik de walnoten er wel tussenuit.

[ afbeelding ]
De kardoen heeft nog een echte bloem!
Wat een mooie kleuren zeg. En gaaf een walnoot boom, hoe hoog is die?
pi_201608944
Die kardoen O+
pi_201613263
Waar zijn die herfstasters toch prachtig. Hier staan ze zich ook onwijs uit te sloven in de voortuin. Zal straks eens een foto maken.

We hebben sinds vrijdag de sleutel van ons nieuwe huis. Gisteren hebben we alvast alle tuinspullen verhuisd. Wat een klus was dat! Vier paardentrailers vol potten, bankjes, bakken etc...

Nu heb ik Claudiaeske spierpijn en een beetje verdriet om de kaalslag in de tuin die ik achterlaat, maar de situatie in de nieuwe tuin maakt veel goed. Ook daar zal ik straks foto's maken. Beetje jammer van de regen alleen. (Hoewel het misschien wel goed is, want bij mooi weer ging ik vast in de tuin aan de slag, terwijl ik muren moet schilderen. )
pi_201614645
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 20:01 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Wat een mooie kleuren zeg. En gaaf een walnoot boom, hoe hoog is die?
We hebben twee grote walnoten, beide zelf gezet, tegelijkertijd, een jaar of 15 geleden. Het zijn forse bomen.

Dit is de walnoot met het tuintje eronder; die boom wil niet lekker op de foto.

Dit is (de stam) onder die walnoot, het tuintje dus. Onder het beschermend bladerdek van de walnoot.

Dit is de andere walnoot, die is beter 'als boom' op de foto te zetten. Ik denk zo'n 10 meter hoog.

SPOILER
pi_201614702
Wow wat een prachtig grote bomen _O_
  Moderator zondag 3 oktober 2021 @ 11:05:50 #21
5428 crew  miss_sly
pi_201614707
Wij hadden vroeger ook een walnoot in de tuin. En de echt verse walnoten vond ik zooo lekker!
pi_201614843
Één zo’n walnotenboom staat in een postzegeltuin. Daar pastie niet!
De buurman onderhoudt hem wel goed door met regelmaat takken te snoeien voor lucht en licht. En er liggen kilooooo’s walnoten in onze tuin. Kiloooo’s.
Wel een miljoen door de jaren heen geraapt. 🙃
pi_201615266
Prachtige bomen vind ik dat. Mooi blad hebben ze ook.
pi_201629650
Ik heb zes toortsen uit een looppad gered en tijdelijk in de kas gezet omdat ik er nog plek had:

Dag 11 van de groenbemesters:

En de zwaan is niet uit de sloot weg te slaan:
pi_201629708
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 07:44 schreef Sorbootje het volgende:
Waar zijn die herfstasters toch prachtig. Hier staan ze zich ook onwijs uit te sloven in de voortuin. Zal straks eens een foto maken.
O-)

quote:
We hebben sinds vrijdag de sleutel van ons nieuwe huis. Gisteren hebben we alvast alle tuinspullen verhuisd. Wat een klus was dat! Vier paardentrailers vol potten, bankjes, bakken etc...

Nu heb ik Claudiaeske spierpijn en een beetje verdriet om de kaalslag in de tuin die ik achterlaat, maar de situatie in de nieuwe tuin maakt veel goed. Ook daar zal ik straks foto's maken. Beetje jammer van de regen alleen. (Hoewel het misschien wel goed is, want bij mooi weer ging ik vast in de tuin aan de slag, terwijl ik muren moet schilderen. )
Gefeliciteerd! *O* Ben heel benieuwd naar de foto's. Heb je dingen in je hoofd die je dit najaar nog in de nieuwe tuin wil doen? Het is immers het beste plantseizoen.
pi_201629721
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 20:21 schreef Blues het volgende:
Die kardoen O+
Ja, die is heel leuk!
pi_201631337
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 10:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
O-)
[..]
Gefeliciteerd! *O* Ben heel benieuwd naar de foto's. Heb je dingen in je hoofd die je dit najaar nog in de nieuwe tuin wil doen? Het is immers het beste plantseizoen.
Dank je! Ik ben nu in het nieuwe huis aan het werk, dus kon hier net even wat zonnige plaatjes schieten. Zal ze zo plaatsen.

Ik wil in ieder geval bollen en schaduwplanten in de voortuin gaan zetten.
Verder heb ik veel planten die een plekje in de achtertuin moeten hebben, maar ik denk dat ik er niet aan toe ga komen om al hele borders aan te leggen. Er moet in huis (vooral het oude huis) nog zo vreselijk veel gebeuren de komende weken. :D
pi_201631426

Ik heb vast een vogelvoerbakje in de pruimenboom gehangen. Het wemelt hier werkelijk van de vogels. Zó leuk!

Zicht vanuit de tuin op ons huis.

Zoals je ziet heb ik in de voortuin echt carte blanche.

Hier komt de vijver.

Hier wil ik aan weerszijden borders maken, met een graspad in het midden.

Vanuit een andere hoek, met rechtsachter het terras waar het nu in het zonnetje echt heel warm is, omdat het in de luwte ligt. Heerlijk!
  Moderator maandag 4 oktober 2021 @ 15:03:24 #29
5428 crew  miss_sly
pi_201632715
O @Sorbootje wat zal dat een geweldige tuin worden als jij er bezig gaat O+

De cosmea in mijn tuin bloeit nog volop. En er staat een enorme uitslover tussen:

Ik denk dat hij bijna even lang is als ik :D
pi_201633277
Lekkere grote tuin @Sorbootje, leuk huis ook trouwens. Daar kun je je op uitleven!
pi_201633689
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 15:03 schreef miss_sly het volgende:
O @:Sorbootje wat zal dat een geweldige tuin worden als jij er bezig gaat O+

De cosmea in mijn tuin bloeit nog volop. En er staat een enorme uitslover tussen:

[ afbeelding ]

Dat is niet per se heel lang. ;)
Leuke bloemen zijn het. Ik vind het altijd fijn, van die planten die de herfst opvrolijken.
  Moderator maandag 4 oktober 2021 @ 16:21:54 #32
5428 crew  miss_sly
pi_201633717
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 16:19 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Dat is niet per se heel lang. ;)
Leuke bloemen zijn het. Ik vind het altijd fijn, van die planten die de herfst opvrolijken.
Voor een mens niet :D
Voor deze cosmea's wel, lijkt me, want hij steekt zo gigantisch boven de rest uit.
  Vis een optie? maandag 4 oktober 2021 @ 17:37:14 #33
70532 loveli
N
pi_201634553
Wat een mooie plek!
crap in = crap out
pi_201634840
Wat een werk wordt dat, met de tuin voor en achter @Sorbootje.
Dat gaat nog fraaier worden. En dan het huis ook nog. Mooi zeg! ^O^

@sigme voorbeeld van een deel! van de jaarlijkse walnotenoogst in het gras, van de boom van de buren.
pi_201636759
Wat een ideale begintuin, @Sorbootje! Tabula rasa, maar ook niet verwaarloosd.
pi_201636785
@yinu, heb jij al toortsen?
pi_201636918
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 17:59 schreef AnneX het volgende:
Wat een werk wordt dat, met de tuin voor en achter @:Sorbootje.
Dat gaat nog fraaier worden. En dan het huis ook nog. Mooi zeg! ^O^

@:sigme voorbeeld van een deel! van de jaarlijkse walnotenoogst in het gras, van de boom van de buren.
[ link | afbeelding ]

Oogst is geen oogst als het niet benut wordt ;)
pi_201637796
quote:
2s.gif Op maandag 4 oktober 2021 20:02 schreef sigme het volgende:

[..]
Oogst is geen oogst als het niet benut wordt ;)
😎 oa. In de vulling van de appeltaart :Y) Soms als ik brownies bak.
En verder vindt mn.X het lekker snoepen.

Wat doe jij er allemaal mee?
pi_201640666
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:54 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een ideale begintuin, @:Sorbootje! Tabula rasa, maar ook niet verwaarloosd.
Dat is precies wat ik er zo fijn aan vind.
pi_201640850
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 23:04 schreef Sorbootje het volgende:

Dat is precies wat ik er zo fijn aan vind.
Geweldig huis/tuin/plek joh O+
pi_201640862
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 15:03 schreef miss_sly het volgende:
O @:Sorbootje wat zal dat een geweldige tuin worden als jij er bezig gaat O+

[ afbeelding ]

Wow jouw Cosmea.. :D
pi_201641491
Ik heb Ilex Crenata (dark green) gekocht maar de recentste takjes kleuren zwart, zie de foto's.
Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn? De plantjes zijn nieuw, moet ze nog planten.

Cindy De Vuyst
pi_201653337
Wow wat een mooie OP weer @Blues ! De standaard ligt hoog!

En @Sorbootje wat een heerlijke tuin met veel potentie om iets heel moois te maken! Ik ben benieuwd!

Walnoten - mijn schoonouders hadden een grote boom in de tuin dus wij hadden ook altijd veel walnoten. Maar mijn schoonvader is overleden en schoonmoeder is toen verhuisd dus die stroom is helaas opgedroogd. Verse walnoten zijn zo heerlijk!

quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:56 schreef Claudia_x het volgende:
@:yinu, heb jij al toortsen?
Nee. Niks nada opgekomen. Maar ik zie er wel veel in de buurt hier, ze groeien als mallen.
pi_201660659
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 23:57 schreef einzeinz het volgende:
Ilex Crenata
Dit vond ik online:
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1594.0
pi_201660695
Aan de Esdoorn voor ons keukenraam hangen bossen met helikoptertjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 07-10-2021 12:15:13 ]
pi_201661724
Helikopters…

Het ging eerder over walnoten: langs de Lekdijk in een bocht links en ook rechts van de A27 staat een walnotenbos. En in het seizoen lopen altijd mensen te speuren en te rapen als wij langsrijden op de heen- en terugweg. Emmertje in de hand.
  Vis een optie? woensdag 6 oktober 2021 @ 19:59:10 #47
70532 loveli
N
pi_201662755
De esdoorn van de buurman staat ook op het punt nucleair te gaan.
crap in = crap out
pi_201666800
quote:
In mijn tuin zitten geen mieren, heb het net nog eens nagekeken. Die Ilex staat nu in een hoekje in de tuin omdat ik schrik heb om het te planten.
De winkel zegt dat het lichte schade is door het snoeien. BS natuurlijk!
Cindy De Vuyst
pi_201667270
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 07:32 schreef einzeinz het volgende:

[..]
In mijn tuin zitten geen mieren, heb het net nog eens nagekeken. Die Ilex staat nu in een hoekje in de tuin omdat ik schrik heb om het te planten.
De winkel zegt dat het lichte schade is door het snoeien. BS natuurlijk!
Je reageert overgevoelig. Ik zie ook fris, jong blad, dus waarom zou de plant er niet doorheen komen? Plant het ding gewoon en koop een nieuwe als-ie het niet redt. Plantenverkoop is geen vetpot; wil je om die paar euro's gaan zeuren?
pi_201667281
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:02 schreef Blues het volgende:
Aan de Es voor ons keukenraam hangen bossen met helikoptertjes.

[ afbeelding ]
Es =/ esdoorn!
pi_201668439
@einzeinz , door de plant in het potje te houden maak je de plant alleen maar zwakker. Helemaal als je het ook nog eens in een hoekje wegzet.
pi_201669157
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 09:06 schreef Claudia_x het volgende:

Es =/ esdoorn!
Yes. DOORN vergeten :)
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:19:35 #53
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_201673473
Vandaag de cortenstale rand om mijn geveltuintje aangebracht.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201677915
^
Mooi, is dit een cortenstalenrandje dat je over een boordsteen hebt geplaatst?
Cindy De Vuyst
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:53:31 #55
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_201678893
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 03:39 schreef einzeinz het volgende:
^
Mooi, is dit een cortenstalenrandje dat je over een boordsteen hebt geplaatst?
Klopt. Zo was het in april:

Twee hoekstukken die op maat waren (buitenzijden 30cm) en het stuk ertussen was 230cm en hebben we op maat gezaagd (180cm). Alles vastgekit.

Moest er wel hele hele land voor doorrijden om het op te halen. Als we het op maat hadden laten maken alhier was het ¤350 geweest en nu waren we tegen de ¤60 (+dieselkosten) kwijt. Het bedrijf waar we het vandaan hadden deed voornamelijk zaken met professionele hoveniers e.d. dus als we het hadden laten verzenden was het ¤110 aan verzendkosten geweest :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201679696
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 08:53 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Klopt. Zo was het in april:

[ afbeelding ]

Twee hoekstukken die op maat waren (buitenzijden 30cm) en het stuk ertussen was 230cm en hebben we op maat gezaagd (180cm). Alles vastgekit.

Moest er wel hele hele land voor doorrijden om het op te halen. Als we het op maat hadden laten maken alhier was het ¤350 geweest en nu waren we tegen de ¤60 (+dieselkosten) kwijt. Het bedrijf waar we het vandaan hadden deed voornamelijk zaken met professionele hoveniers e.d. dus als we het hadden laten verzenden was het ¤110 aan verzendkosten geweest :')
Mooi, en vanwaar in NL komen ze?
Cindy De Vuyst
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:54:48 #57
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_201680774
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 10:08 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Mooi, en vanwaar in NL komen ze?
https://www.hettuinstel.nl/

Heerle (Roosendaal).
pi_201684689
Na het (ook hele mooie) mistige begin van de dag werd de middag zó mooi licht dat alle kleuren en bloemen hier me tegemoet knalden. Dus ik heb nog maar eens wat foto's gemaakt, en die zal ik dan maar spammen.

De walnoot filtert het licht altijd zo mooi

"Gewone" kardinaalsmuts (bosplantsoen)

En dit is een gecultiveerde kardinaalsmuts, geen idee hoe deze heet

Onder de bosplantsoen-kardinaalsmuts bloeit nog steeds de hoge hortensia

De Leeuwenstaart, blijft een onmogelijk ding om te fotograferen

IJzerhart bloeit nog dapper door

Zo lijkt het wel zomer! Maar op de achtergrond, in de eiken, zie je de herfst-rode wilde wingerd (hóóg!)

Rozen O+
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:25:10 #59
5428 crew  miss_sly
pi_201684742
Het is heerlijk weer! Dit vind ik het fijnste weer om in de tuin te werken. Prachtige foto’s, sigma, het lijkt inderdaad wel zomer.

Ik kreeg vandaag mijn plantjes voor de voortuin, dus morgen mag ik aan de bak!
pi_201686383
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 19:20 schreef sigme het volgende:
Na het (ook hele mooie) mistige begin van de dag werd de middag zó mooi licht dat alle kleuren en bloemen hier me tegemoet knalden. Dus ik heb nog maar eens wat foto's gemaakt, en die zal ik dan maar spammen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
"Gewone" kardinaalsmuts (bosplantsoen)

[ afbeelding ]
En dit is een gecultiveerde kardinaalsmuts, geen idee hoe deze heet

[ afbeelding ]
Onder de bosplantsoen-kardinaalsmuts bloeit nog steeds de hoge hortensia

[ afbeelding ]
De Leeuwenstaart, blijft een onmogelijk ding om te fotograferen

[ afbeelding ]
IJzerhart bloeit nog dapper door

[ afbeelding ]
Zo lijkt het wel zomer! Maar op de achtergrond, in de eiken, zie je de herfst-rode wilde wingerd (hóóg!)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rozen O+
Prachtige foto's en kleuren O+

Plantnet zegt dit over de kardinaalsmutsfoto:

pi_201686588
Zou ik mn blauwe regen nog kunnen snoeien denken jullie? "Moest" eigenlijk n maand geleden al, maar toen was t nog zo lekker dat ik dacht ik rek het nog even :')
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:14:23 #62
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_201686870
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:04 schreef littledrummergirl het volgende:
Zou ik mn blauwe regen nog kunnen snoeien denken jullie? "Moest" eigenlijk n maand geleden al, maar toen was t nog zo lekker dat ik dacht ik rek het nog even :')
Ja, kan gewoon, zolang het niet vriest.

Denk ik.
pi_201687254
quote:
6s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:19 schreef Dagoduck het volgende:
Vandaag de cortenstale rand om mijn geveltuintje aangebracht.

[ afbeelding ]
Heel geslaagd!
pi_201687308
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 19:20 schreef sigme het volgende:

[ afbeelding ]
Heel mooi inderdaad!
pi_201687322
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 19:25 schreef miss_sly het volgende:
Het is heerlijk weer! Dit vind ik het fijnste weer om in de tuin te werken. Prachtige foto’s, sigma, het lijkt inderdaad wel zomer.
Het is alleen zo nat. }:| Ik ben bezig geweest met een projectje en zat van top tot teen onder de blubber.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:43:24 #66
5428 crew  miss_sly
pi_201687413
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is alleen zo nat. }:| Ik ben bezig geweest met een projectje en zat van top tot teen onder de blubber.
Mijn voortuin valt heel erg mee. Daar is de grond nu niet meer heel droog, maar zeker geen blubber. Achter op sommige plekken dan weer wel.

Voortuin ligt ook lekker in de zon, dat scheelt. Daar was het vanmiddag gewoon echt warm.
pi_201687454
Hier kan de zon niet op tegen het hoge grondwater. En het staat hóóg!

Maar goed, ik was flink aan het graven, dus het is ook niet zo raar dat ik vies werd. :+ Ik ben een grindstrook aan het aanleggen om te kijken of die helpt bij het draineren van een specifieke plek in de tuin.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:01:48 #68
5428 crew  miss_sly
pi_201687824
Haha, ja, dan word je wel vies :D

Grondwater valt hier mee. Zelfs de wadi ging weer redelijk snel leeg en is alleen nog wat drassig. Ik heb ook weer een berg wormen in de tuin verspreid en ik merk ook dat de planten goed hun best doen voor een betere grond.
pi_201701350
Dit keer geen bloemen en planten maar waterhuishouding. Zoals jullie weten woon in een gebied met hoog grondwater. In de zomer is dat fijn: planten kunnen makkelijk bij het water komen. In het najaar is het geen probleem: de meeste planten kunnen het hebben, de planten die niet van natte voeten houden staan in verhoogde borders en zelf doe ik klompen aan.

Maar er zijn wat specifieke uitdagingen en dit is er een: de ingang van de kas.

Dit jaar hebben we de kas opgeknapt. Er zit onder andere een nieuwe schuifdeur in en daarvoor hebben we de bestaande structuur gebruikt. Na graven kwamen we bijvoorbeeld een drempel tegen. Als het nu flink regent zoals het de laatste tijd heeft gedaan, ligt er altijd een plas.

Mijn idee was om een greppel te graven over de lengte van de kas, aflopend naar een ander punt, en om die te vullen met grind. Ik merkte meteen dat het lukte: het water liep weg de greppel in.

En tot mijn vreugde kwam ik bij het graven een drainagebuis tegen. Als we de pomp in de tuin aanzetten, wordt het water in de greppel dus afgevoerd. Maar we proberen de pomp zo weinig mogelijk te gebruiken, dus dat is een uiterst redmiddel.

Gevuld met grind:

Het gras ziet er nu niet uit, maar dat herstelt zich vanzelf. Het werkt in ieder geval!

De waterput met pomp ligt achter de garage:

Ook met dat stuk ben ik bezig geweest omdat ik dit deel van de tuin om ga gooien. Ik ga er composthopen maken en een plek voor de kliko's. Dat moet ongeveer zo worden:

Daarvoor moet ik dit najaar wat planten verplaatsen. De belangrijkste is de vijg, die ik wat meer in de hoek ga zetten. Daar heb ik een borderrand voor gemaakt:

En als je goed kijkt, zie je er al winterjasmijn in staan. De stond er al, maar werd volkomen overwoekerd door gras en wilde maar niet gedijen. Ik heb de plukjes jasmijn uitgegraven, van het gras gescheiden en hoger gezet. Hopelijk gaat het goed zo!

En tot slot dag 16 van de groenbemesters:

De japanse haver (midden) en wikke (rechts) gaan verreweg het hardst!
pi_201701376
Mijn bollen zijn inmiddels allemaal binnen, dus daar moet ik binnenkort mee aan de slag. Gebruiken jullie een bollenplanter? Ik vraag me af of het handig is er een aan te schaffen. Ik moet best veel bollen planten. Aan de andere kant: ik denk dat dat eenmalig is.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 10 oktober 2021 @ 09:34:14 #71
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_201701384
quote:
5s.gif Op zondag 10 oktober 2021 09:32 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn bollen zijn inmiddels allemaal binnen, dus daar moet ik binnenkort mee aan de slag. Gebruiken jullie een bollenplanter? Ik vraag me af of het handig is er een aan te schaffen. Ik moet best veel bollen planten. Aan de andere kant: ik denk dat dat eenmalig is.
Gewoon uitstrooien op de plekken waar je ze wilt hebben en dan scheppen maar :+
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_201701747
Goedemorgen, heeft iemand een idee wat dit is? Zit op het stam van de Hedera,aan ons kant valt het nog mee maar bij buurvrouw zijn de bladeren dood en zijn de witte vlekken erger
pi_201701899
Heb je ook een foto van het blad, @michiel_merk? Een close-up van de witte aantasting zou ook fijn zijn, net als een foto van de ergere aantasting. Op deze foto lijkt het wel schildluis.

Zo ziet een aantasting van moerbeischildluis er bijvoorbeeld uit:

[ Bericht 24% gewijzigd door Claudia_x op 10-10-2021 10:56:40 ]
pi_201702040
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:46 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je ook een foto van het blad, @:michiel_merk? Een close-up van de witte aantasting zou ook fijn zijn, net als een foto van de ergere aantasting.

Op deze foto lijkt het wel schildluis.
foto van blad en close-up, buren zijn niet thuis dus kan daar geen foto van maken, hopelijk is dit duidelijker
pi_201702067
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:02 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
foto van blad en close-up, buren zijn niet thuis dus kan daar geen foto van maken, hopelijk is dit duidelijker
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
De bladeren aan deze kant zien er volgens mij goed uit. Je hedera bloeit zelfs, dus hij is al wat ouder?

Probeer scherp te stellen op de witte aantasting. De onderste foto is te vaag om te beoordelen.
pi_201702093
quote:
Bollenplanters vind ik ondingen. Een lange pootstok daarentegen heb je levenslang plezier van.

Dit is een hele sjieke, met koperen punt. Dat is niet per se nodig, maar wel lekker snobbig. Nee, ik heb 'm niet ;)
pi_201702101
quote:
2s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:08 schreef sigme het volgende:

[..]
Bollenplanters vind ik ondingen. Een lange pootstok daarentegen heb je levenslang plezier van.
[ afbeelding ]
Dit is een hele sjieke, met koperen punt. Dat is niet per se nodig, maar wel lekker snobbig. Nee, ik heb 'm niet ;)

Dat ziet er cool uit! Niet dat ik enige kans maak om er in de tuin cool uit te zien. Daar zorgen de klompen wel voor.
pi_201702124
Ze hebben gewoon een heel assortiment in het brons:

Van de website, over de voordelen van brons:

• Werkt gemakkelijk, roest niet en de snijkanten blijven lang scherp!
• Grond kleeft er minder aan en hecht zich niet vast aan het gereedschap; vooral op kleigrond is het verschil met ijzeren tuingereedschap zeer groot.
• Kost minder kracht: gaat gemakkelijker de grond in omdat brons een lagere wrijvingsweerstand heeft dan ijzer.
pi_201702164
quote:
10s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
Ze hebben gewoon een heel assortiment in het brons:

[ afbeelding ]

Van de website, over de voordelen van brons:

• Werkt gemakkelijk, roest niet en de snijkanten blijven lang scherp!
• Grond kleeft er minder aan en hecht zich niet vast aan het gereedschap; vooral op kleigrond is het verschil met ijzeren tuingereedschap zeer groot.
• Kost minder kracht: gaat gemakkelijker de grond in omdat brons een lagere wrijvingsweerstand heeft dan ijzer.
Oh ja, bronzen gereedschap is al jaren verkrijgbaar en toppunt van snobbig. Wat speciaal is aan deze leverancier is dat ze er prijzen bij zetten. Bij de meeste kopergereedschapleveranciers is dat 'op aanvraag'.
Het gaat levenslang mee zeggen ze. Maar dat doet veel goedkoop gereedschap ook wel.
pi_201702188
quote:
7s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:16 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh ja, bronzen gereedschap is al jaren verkrijgbaar en toppunt van snobbig. Wat speciaal is aan deze leverancier is dat ze er prijzen bij zetten. Bij de meeste kopergereedschapleveranciers is dat 'op aanvraag'.
Het gaat levenslang mee zeggen ze. Maar dat doet veel goedkoop gereedschap ook wel.
Ik krijg wel snel last van roest, maar ik denk dat dat valt te voorkomen door wat braver te zijn met schoonmaken.

Het gereedschap dat ik het meest gebruik, is de voegenkrabber. Onkruid weghalen, de grond wat losser maken, tegels oplichten. Fantastisch ding, vooral vanwege de veelzijdigheid.

pi_201702366
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De bladeren aan deze kant zien er volgens mij goed uit. Je hedera bloeit zelfs, dus hij is al wat ouder?

Probeer scherp te stellen op de witte aantasting. De onderste foto is te vaag om te beoordelen.
scherper dan dit wil niet, nu foto van blad gemaakt daar zit het ook op.Hedera is 30 jaar oud buurvrouw heeft het toen gepland, vorige bewoners hebben paar jaar terug een schutting laten plaatsen waar de hedera verder kon groeien, (groeide eerst alleen over een stenenmuurtje)
pi_201702495
quote:
Ik gebruik er wel een, maar dat is omdat ik die ook altijd voor mijn aardappels gebruik. Ook wel een stok geprobeerd maar dan moest ik eeuwen wiebelen om de gaten groot genoeg te krijgen voor de grotere aardappels.
Voor dit jaar bollen misschien wel slim.. zijn er wat veel voor die planter.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_201702534
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:39 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
[ afbeelding ] [ afbeelding ] scherper dan dit wil niet, nu foto van blad gemaakt daar zit het ook op.Hedera is 30 jaar oud buurvrouw heeft het toen gepland, vorige bewoners hebben paar jaar terug een schutting laten plaatsen waar de hedera verder kon groeien, (groeide eerst alleen over een stenenmuurtje)
Mooie foto's! Beter te beoordelen zo en belangrijk om te weten dat het ook op het blad zit. Ik denk nog steeds aan luizen. Je kunt op internet plaatjes zoeken van schildluizen, dopluizen en wolluizen en kijken of er iets tussen zit waarvan je denkt dat het erop lijkt.
pi_201702648
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 11:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mooie foto's! Beter te beoordelen zo en belangrijk om te weten dat het ook op het blad zit. Ik denk nog steeds aan luizen. Je kunt op internet plaatjes zoeken van schildluizen, dopluizen en wolluizen en kijken of er iets tussen zit waarvan je denkt dat het erop lijkt.
Denk zelf aan wolluis ,las dat je het er af kan spuiten met een drukspuit ,net ff geprobeerd en het gaat er af. nu maar even kijken of het weg blijft,bedankt!
pi_201702682
quote:
Ik vind een bollenplanter ook best handig voor het planten van kleine plantjes, zaailingen, aardappels enzovoort.
Al is een pootstokje ook heel handig. Met een voegenkrabber kan ik dan weer weinig. Ik misbruik mijn onkruidsteker voor vanalles

Sowieso handgereedschap O+
pi_201702720
Grappig, ik gebruik geen onkruidsteker of voegenkrabber maar die alles gewoon met het kleine schepje.
En schoffelen nog immer met de oscillerende schoffel O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_201702736
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 12:10 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Denk zelf aan wolluis ,las dat je het er af kan spuiten met een drukspuit ,net ff geprobeerd en het gaat er af. nu maar even kijken of het weg blijft,bedankt!
Succes ermee! Het schijnt best lastig te bestrijden te zijn. Pokon heeft ook middeltjes, maar ik heb er geen idee van hoe goed die werken en hoe wenselijk ze zijn.
pi_201702762
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 12:19 schreef Vanyel het volgende:
Grappig, ik gebruik geen onkruidsteker of voegenkrabber maar die alles gewoon met het kleine schepje.
Ik vind een onkruidsteker zelf ook niet fijn. Ik merk dat ik m'n voegenkrabber het vaakst bij de hand heb omdat ik er het meest mee kan. Zo was ik gisteren een strook gras eruit aan het halen en dat kan ook goed met die voegenkrabber. Pas als ik iets niet met m'n voegenkrabber kan, ga ik kijken wat ik nog meer in huis heb.

Ik gebruik 'em eigenlijk overal voor behalve het krabben van voegen. :')
pi_201702788
quote:
Haha, zou die vent ook de hele dag zo in z'n tuin aan het werk zijn? Absolutely perfect, absolutely wonderful.
pi_201702830
quote:
Klein schepje was voorheen mijn favoriet maar onkruid, met name onkruid met een penwortel, tussen de bodembedekker verwijderen gaat makkelijker met een smaller blad. En omdat ik die dan bij de hand heb gebruik ik het ook voor andere dingen.

In de moestuin gebruik ik dan weer vooral het handschepje en handkrabber. Verder als het zo uit komt pootstokje of bollenplanter al gebruik ik ook regelmatig een willekeurig takje of bamboestokje als pootstokje.
  zondag 10 oktober 2021 @ 12:59:25 #91
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_201703097
Ik gebruik gewoon mijn handen.
pi_201713385
Voor luie tuinierders:
  Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 10:34:09 #93
5428 crew  miss_sly
pi_201713848
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 09:47 schreef AnneX het volgende:
Voor luie tuinierders:
[ link | afbeelding ]
Snoeien als er nog bladeren aan zitten. Dus nu, eigenlijk, bijvoorbeeld de vlinderstruik terugsnoeien? Of toch pas in het voorjaar?
pi_201713896
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Snoeien als er nog bladeren aan zitten. Dus nu, eigenlijk, bijvoorbeeld de vlinderstruik terugsnoeien? Of toch pas in het voorjaar?
Dat was voor mij het enige verrassende aan het stuk! Het riep diezelfde vraag bij me op.
  Moderator maandag 11 oktober 2021 @ 10:49:19 #95
5428 crew  miss_sly
pi_201714018
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat was voor mij het enige verrassende aan het stuk! Het riep diezelfde vraag bij me op.
Precies.
Ik vind dat snoeien sowieso een lastige, omdat ik altijd bang ben dat ik net teveel of te weinig of de verkeerde takken weghaal. En nu maken ze het me nog moeilijker :D
pi_201714115
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 10:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Precies.
Ik vind dat snoeien sowieso een lastige, omdat ik altijd bang ben dat ik net teveel of te weinig of de verkeerde takken weghaal. En nu maken ze het me nog moeilijker :D
Een algemene tip is per struik kijken wanneer die op z'n mooist is en dan erna snoeien. Je wilt niet net voor de bloei snoeien. Dit is volgens mij een aardige richtlijn voor voorjaarsbloeiers enerzijds en zomer- en najaarsbloeiers anderzijds: Wanneer snoeien?

Ik heb tot nog toe meestal gesnoeid wanneer ik eraan toekwam. Geen een plant is doodgegaan, maar je wordt soms wel bestraft met het uitblijven van bloei of bessenvorming. Ik moest de vlier bijvoorbeeld intomen en daardoor heeft-ie nu veel minder bessen dan-ie had kunnen hebben.
pi_201714334
Hebben jullie al paddenstoelen gespot?

pi_201715052
Nou, 150 bollen gepland!

Maar dat is pas de helft ... Volgende week de ander helft. Ik was er wel klaar mee want heb ook meteen onkruid eruit gehaald en beukennootjesdinges opgeruimd (En toen was de container vol en zwaar).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')