abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:14:07 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201593751
Van onze geliefde FP:

Prijs voor gas breekt door grens 1 euro per kubieke meter

quote:
De gasprijs is nog nooit zo hoog geweest als nu voor huishoudens die een nieuw contract moeten afsluiten. Bij sommige energieleveranciers is de grens van 1 euro per kubieke meter gepasseerd. Aanbieders hebben zorgen over de zeer lage stand van de gasreserves. Lees verder bij de Gelderlander.
twitter


Aanvulling: overige media pakken het ook op.

https://www.nu.nl/wonen/6152218/gasprijs-gaat-door-grens-van-1-euro-per-kubieke-meter.html

https://www.ad.nl/wonen/prijs-voor-gas-breekt-door-grens-1-euro-per-kubieke-meter-zorg-over-voorraad-voor-de-winter~a244f257/


Update 1 oktober 2021:

Inmiddels is de kale gasprijs bijna ¤1 per kuub.

https://www.theice.com/pr(...)ata?marketId=5285051

[ Bericht 5% gewijzigd door ACT-F op 01-10-2021 16:19:14 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201593798
In de OP vergeet je even te vermelden dat je de All-Electric warmtepomp combineert met een shitload aan zonnepanelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2021 16:18:43 ]
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:18:38 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201593816
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:17 schreef DarkwingDuck het volgende:
In de OP vergeet je even te vermelden dat je de warmtepomp combineert met een shitload aan zonnepanelen.
Ik zal die shit weghalen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201593927
In UK werken ze met een maximumprijs voor gas (waardoor energiebedrijven dan weer in de problemen komen). In Frankrijk gaan ze de prijzen ook vastzetten tot een bepaald plafond. Wat gaat Nederland doen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2021 16:26:12 ]
pi_201593936
quote:
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik zal die shit weghalen.
Ik heb het nog net kunnen lezen ;) , maar goed als het salderen gaat stoppen en je de op dat moment geldende marktprijs krijgt, dat zal vroeg of laat gebeuren, dan gaat de warmtepomp veel stroom verbruiken, terwijl de zonnepanelen juist dan weinig opleveren. Wellicht dat accu's nog soelaas kunnen bieden.
pi_201593980
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:25 schreef Heph844 het volgende:
In UK werken ze met een maximumprijs voor gas (waardoor energiebedrijven dan weer in de problemen komen). In Frankrijk gaan ze de prijzen ook vastzetten tot een bepaald plafond. Wat gaat Nederland doen?
Ik hoop dat het in Nederland veel beter geregeld gaan worden met het aanleggen van buffers. Dit valt mij gewoon weer ontzettend tegen dat de de reserves zo slecht zijn aangevuld na de winter. Warmte is een eerste levensbehoefte van burgers en noodzakelijk voor bedrijven en de overheid moet maatregelen nemen om te zorgen dat dit betaalbaar blijft.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:30:23 #7
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201593983
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:25 schreef Heph844 het volgende:
In UK werken ze met een maximumprijs voor gas (waardoor energiebedrijven dan weer in de problemen komen). In Frankrijk gaan ze de prijzen ook vastzetten tot een bepaald plafond. Wat gaat Nederland doen?
Die Franse maatregel vind ik zo vaag. Hoe willen ze dat doen dan? Dat je als energieleverancier tegen de marktprijs moet inkopen en met verlies doorverkopen?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201593991
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:25 schreef Heph844 het volgende:
In UK werken ze met een maximumprijs voor gas (waardoor energiebedrijven dan weer in de problemen komen). In Frankrijk gaan ze de prijzen ook vastzetten tot een bepaald plafond. Wat gaat Nederland doen?
Gewoon lekker de boel de boel laten. Misschien kijkt de Nederlandse politiek over een paar jaar nog eens terug om lessen te trekken met de kennis van nu/dan.

Energiearmoede in Nederland is inmiddels een feit waar honderdduizenden huishoudens last van hebben en het worden er nog veel meer. Veel mensen kunnen niet meer zuiniger met energie omgaan en hebben ook de financiële middelen niet om te verduurzamen. Of zitten vast in een huurhuis waarvan verhuurder niets doet om te verduurzamen.
pi_201594028
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_201594032
Eerst worden we genaaid met 100km/uur op de snelweg om de uitstoot te verminderen.
Vervolgens krijgen we door die verminderde uitstoot een hele matige koude zomer met amper dagen boven de 20-25 graden.
Gevolgd door een hels koud najaar dat nu komen gaat, waardoor we nu genoodzaakt zijn om het huis flink warm te stoken tegen absurde tarieven. Dit is allemaal gepland.

Mensen die braaf 100 blijven sukkelen :') je graaft je eigen graf
pindazakje
pi_201594048
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:34 schreef Hyaenidae het volgende:
Eerst worden we genaaid met 100km/uur op de snelweg om de uitstoot te verminderen.
Vervolgens krijgen we door die verminderde uitstoot een hele matige koude zomer met amper dagen boven de 20-25 graden.
Gevolgd door een hels koud najaar dat nu komen gaat, waardoor we nu genoodzaakt zijn om het huis flink warm te stoken tegen absurde tarieven.

Mensen die braaf 100 blijven sukkelen :') je graaft je eigen graf
Gewoon 100 in de 4e versnelling.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:36:34 #12
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201594062
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:34 schreef Hyaenidae het volgende:
Eerst worden we genaaid met 100km/uur op de snelweg om de uitstoot te verminderen.
Vervolgens krijgen we door die verminderde uitstoot een hele matige koude zomer met amper dagen boven de 20-25 graden.
Gevolgd door een hels koud najaar dat nu komen gaat, waardoor we nu genoodzaakt zijn om het huis flink warm te stoken tegen absurde tarieven. Dit is allemaal gepland.

Mensen die braaf 100 blijven sukkelen :') je graaft je eigen graf
:D
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201594075
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Die Franse maatregel vind ik zo vaag. Hoe willen ze dat doen dan? Dat je als energieleverancier tegen de marktprijs moet inkopen en met verlies doorverkopen?
Lijkt me wel ja, al dan niet met een beetje staatssteun.

Wij hebben in NL een energiebelasting waar je vrij makkelijk aan kan draaien. Weet alleen niet of daar plannen voor zijn...
pi_201594104
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:31 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Gewoon lekker de boel de boel laten. Misschien kijkt de Nederlandse politiek over een paar jaar nog eens terug om lessen te trekken met de kennis van nu/dan.

Energiearmoede in Nederland is inmiddels een feit waar honderdduizenden huishoudens last van hebben en het worden er nog veel meer. Veel mensen kunnen niet meer zuiniger met energie omgaan en hebben ook de financiële middelen niet om te verduurzamen. Of zitten vast in een huurhuis waarvan verhuurder niets doet om te verduurzamen.
Fucken met eerste levensbehoeften is altijd riskant ja. Vooral voor de groepen die vast zitten.

Een tegenvaller van een paar honderd euro op je eindafrekening betekent voor de een dat de spaarrekening wat minder hard groeit die maand. Voor de ander is het dikke stress en stapels betalingsherinneringen.
pi_201594163
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Fucken met eerste levensbehoeften is altijd riskant ja. Vooral voor de groepen die vast zitten.

Een tegenvaller van een paar honderd euro op je eindafrekening betekent voor de een dat de spaarrekening wat minder hard groeit die maand. Voor de ander is het dikke stress en stapels betalingsherinneringen.
Ik ben voornemens om verder te verduurzamen ondanks mijn energieklasse a huis.
Een hogere energierekening doet mij persoonlijk op zich helemaal niets, behalve dat ik maandelijks een klein beetje minder spaar. Het gaat voor mensen zoals in mijn situatie geen probleem worden. Maar die vele honderdduizenden die nu al moeilijk rond komen waarvan er 160.000 al bij de voedselbank lopen die gaan een onmogelijke tijd tegemoet. En waar andere EU landen ingrijpen doet onze overheid weer helemaal niets of veel te laat. Regeren is vooruitzien, maar er wordt maar weer eens wat aangekloot. Zelfs het meest basale, onze voorraden, zijn niet op orde.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2021 16:45:22 ]
pi_201594265
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:44 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik ben voornemens om verder te verduurzamen ondanks mijn energieklasse a huis.
Een hogere energierekening doet mij persoonlijk op zich helemaal niets, behalve dat ik maandelijks een klein beetje minder spaar. Het gaat voor mensen zoals in mijn situatie geen probleem worden. Maar die vele honderdduizenden die nu al moeilijk rond komen waarvan er 160.000 al bij de voedselbank lopen die gaan een onmogelijke tijd tegemoet. En waar andere EU landen ingrijpen doet onze overheid weer helemaal niets of veel te laat. Regeren is vooruitzien, maar er wordt maar weer eens wat aangekloot. Zelfs het meest basale, onze voorraden, zijn niet op orde.
Wij hebben zelf gas genoeg hoor.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201594278
Waar ik het graag had willen uitstellen ben ik nu dan toch maar aan het kijken of ik een zonneboiler kan installeren. Tegen de tijd dat dit kan (want alle installateurs zitten natuurlijk bomvol) zullen dit soort systemen ook wel gigantisch in prijs gestegen zijn.
pi_201594311
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:56 schreef Joppiez het volgende:
Waar ik het graag had willen uitstellen ben ik nu dan toch maar aan het kijken of ik een zonneboiler kan installeren. Tegen de tijd dat dit kan (want alle installateurs zitten natuurlijk bomvol) zullen dit soort systemen ook wel gigantisch in prijs gestegen zijn.
Niet om de discussie weer helemaal te doen oplaaien (hebben we net gehad) maar waarom een zonneboiler?
Zo'n ding kan alleen water verwarmen, als het eenmaal warm is dan ligt het de rest van de dag voor spek en bonen op het dak. In de 90's en 00's waren ze wel populair omdat zonnepanelen in verhouding heel duur waren met een slecht rendement maar dat is nu andersom.

Zonnepanelen (en eventueel een warmtepompboiler) lijkt me al een iets betere oplossing.
En als je helemaal van het gas wil (met warmtepomp), dan hangt het vooral van je woning af wat er mogelijk is.

Als je woning niet zo'n prettig energielabel heeft, dan is isoleren veruit de beste manier om je energiekosten naar beneden te krijgen, wat er niet uit gaat verstook je niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-10-2021 17:07:35 ]
pi_201594321
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:56 schreef Joppiez het volgende:
Waar ik het graag had willen uitstellen ben ik nu dan toch maar aan het kijken of ik een zonneboiler kan installeren. Tegen de tijd dat dit kan (want alle installateurs zitten natuurlijk bomvol) zullen dit soort systemen ook wel gigantisch in prijs gestegen zijn.
Dat idee had ik ook.
Iemand is langs geweest daarvoor en die rade het af. Met een zonneboiler verwarm je enkel tapwater schijnt. Het grootste deel van mijn gaskosten zit in verwarming (koken doe ik al elektrisch). Hij stelde een split unit hybride warmtepomp voor. Ik ben het allemaal nog aan het bekijken en overwegen. Her en der lees ik dat een all-electric monoblock warmtepomp mensen helemaal van het gas heeft gekregen.

Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn in je zoektocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2021 17:02:07 ]
pi_201594340
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:56 schreef Joppiez het volgende:
Waar ik het graag had willen uitstellen ben ik nu dan toch maar aan het kijken of ik een zonneboiler kan installeren. Tegen de tijd dat dit kan (want alle installateurs zitten natuurlijk bomvol) zullen dit soort systemen ook wel gigantisch in prijs gestegen zijn.
Je zou dan eigenlijk nog wat latere reacties uit topic 1 moeten doorlezen. Een gebruiker die een zonneboiler heeft noemt het een grote miskoop.
pi_201594370
Ik heb nog een CV ketel van 1975...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_201594377
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet om de discussie weer helemaal te doen oplaaien (hebben we net gehad) maar waarom een zonneboiler?
Zo'n ding kan alleen water verwarmen, als het eenmaal warm is dan ligt het de rest van de dag voor spek en bonen op het dak.

Zonnepanelen (en eventueel een warmtepompboiler) lijkt me al een iets betere oplossing.
En als je helemaal van het gas wil, dan hangt het vooral van je woning af wat er mogelijk is.
Jij weet heel erg veel van deze materie. Denk jij dat in oudere wijken nog een soort warmtepompwijkcentrales geplaatst gaan worden om wijken te verwarmen?
pi_201594401
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
Ik heb nog een CV ketel van 1975...
Verkopen aan een museum. :P

Is het een huur- of koopwoning en verbruik je veel gas?
pi_201594434
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
Ik heb nog een CV ketel van 1975...
Die zou ik dan maar eens heel rap gaan vervangen. Al hang je er een nieuwe CV ketel neer. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2021 17:09:04 ]
pi_201594449
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:05 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Jij weet heel erg veel van deze materie. Denk jij dat in oudere wijken nog een soort warmtepompwijkcentrales geplaatst gaan worden om wijken te verwarmen?
Dat durf ik niet aan.
Maar ik zou nooit afhankelijk willen zijn van zo'n partij. Hou het liever in eigen hand, verbeter je woning in je eigen tempo.

Ik zie vaak de nadruk liggen bij zonnepanelen en warmtepompen maar isolatie is altijd stap 1, als dat nog niet op orde is.

Als je huurt ligt dat natuurlijk een stuk ingewikkelder, helaas...
pi_201594566
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat durf ik niet aan.
Maar ik zou nooit afhankelijk willen zijn van zo'n partij. Hou het liever in eigen hand, verbeter je woning in je eigen tempo.

Ik zie vaak de nadruk liggen bij zonnepanelen en warmtepompen maar isolatie is altijd stap 1, als dat nog niet op orde is.

Als je huurt ligt dat natuurlijk een stuk ingewikkelder, helaas...
Mee eens. Het lijkt mij inderdaad verstandig om niet afhankelijk te zijn van een andere partij in deze.

Ik heb zelf een koopwoning, maar het is wel heel vervelend voor huurders dat zij zelf zo weinig invloed hebben op het isoleren van hun huis.
pi_201594569
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:08 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Die zou ik dan maar eens heel rap gaan vervangen. Al hang je er een nieuwe CV ketel neer. :)
Zal sowieso moeten, volgend jaar wordt het "energierijk" gas... Maar ik heb geen idee of ik die ketel zelf kan vervangen, weet niet of het rookkanaal geschikt is voor een condensatieketel.

[ Bericht 1% gewijzigd door crystal_meth op 01-10-2021 17:32:10 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:34:44 #28
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_201594759
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:34 schreef Hyaenidae het volgende:
Eerst worden we genaaid met 100km/uur op de snelweg om de uitstoot te verminderen.
Vervolgens krijgen we door die verminderde uitstoot een hele matige koude zomer met amper dagen boven de 20-25 graden.
Gevolgd door een hels koud najaar dat nu komen gaat, waardoor we nu genoodzaakt zijn om het huis flink warm te stoken tegen absurde tarieven. Dit is allemaal gepland.

Mensen die braaf 100 blijven sukkelen :') je graaft je eigen graf
Door die 100km/u heb ik zoveel brandstof en geld bespaart dat ik dat nu weer aan de hogere energierekening kan uitgeven :')

Zag dat de gasprijs al door de ¤1,40 was gegaan -O- Dat is bijna een verdubbeling tov mijn oude tarief. Ik heb variabel en dat hou ik maar, verwacht niet dat dit soort hoge prijzen heel lang zo hoog blijven en om nu mezelf voor een jaar lang tegen dit soort hoge tarieven vast te zetten is ook niet erg slim.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_201594879
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:34 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Door die 100km/u heb ik zoveel brandstof en geld bespaart dat ik dat nu weer aan de hogere energierekening kan uitgeven :')

Zag dat de gasprijs al door de ¤1,40 was gegaan -O- Dat is bijna een verdubbeling tov mijn oude tarief. Ik heb variabel en dat hou ik maar, verwacht niet dat dit soort hoge prijzen heel lang zo hoog blijven en om nu mezelf voor een jaar lang tegen dit soort hoge tarieven vast te zetten is ook niet erg slim.

Nee, zou het ook even uitzitten en mss vastzetten zodra het weer lager is.
pi_201594898
Als ik Blok dan weer met een grijns zie verwijzen naar die belastingverlaging van de Tweede Kamer...

Politici hebben echt geen flauw idee hoe hard dit de juist meest kwetsbare mensen gaat raken. Zeker als de maatschappijen binnenkort failliet gaan en mensen variabel worden omgezet tegen woekertarieven.
pi_201594987
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niet om de discussie weer helemaal te doen oplaaien (hebben we net gehad) maar waarom een zonneboiler?
Zo'n ding kan alleen water verwarmen, als het eenmaal warm is dan ligt het de rest van de dag voor spek en bonen op het dak. In de 90's en 00's waren ze wel populair omdat zonnepanelen in verhouding heel duur waren met een slecht rendement maar dat is nu andersom.

Ik gebruik weinig stroom en mijn prioriteit gaat nu uit naar het overbodig maken van mijn gasaansluiting (of in ieder geval mijn gasverbruik flink te verminderen). En gas gebruik ik alleen om water te verwarmen (voor centrale verwarming). Vanwege efficientie dacht ik dus aan een zon thermische systeem. Natuurlijk mis je het voordeel van het altijd energie genereren plus het energie teruggeven aan het net, maar het laatste zou goed in je nadeel kunnen werken in de toekomst. Het is geen garantie dat dit geld blijft opleveren namelijk, gezien ook de instabiliteit van het net.
pi_201595057
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:52 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik gebruik weinig stroom en mijn prioriteit gaat nu uit naar het overbodig maken van mijn gasaansluiting. En gas gebruik ik alleen om water te verwarmen (voor centrale verwarming). Vanwege efficientie dacht ik dus aan een zon thermische systeem.]Natuurlijk mis je het voordeel van het altijd energie genereren plus het energie teruggeven aan het net, maar het laatste zou goed in je nadeel kunnen werken in de toekomst. Het is geen garantie dat dit geld blijft opleveren namelijk, gezien ook de instabiliteit van het net.
De reden dat je de CV aan hebt is het gebrek aan zonlicht. Zo'n zonneboiler is ook afhankelijk van zonlicht dus juist in de maanden dat je het het hardst nodig hebt, werkt je zonneboiler het slechtst.

Hieronder een tabel met de zoninstraling per m2 in Watts per dag/maand van het jaar als voorbeeld.

(klik om groter te maken)


Zonnepanelen hebben dat probleem ook, ware het niet dat je juist nu nog kan salderen en je overschot van de zomer terug kan leveren.
Als dat stopt rond 2030 dan kan je tzt eens gaan kijken naar een thuisaccu die de stroom overdag opslaat waardoor je het 's avonds kan gebruiken. Dat is nu iig nog niet rendabel.

Het net is op sommige plekken minder stabiel, waar ik woon is het voltage iig nog niet in de gevarenzone.
Pas bij 253 volt schakelen omvormers uit.
pi_201595254
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:45 schreef Confetti het volgende:
Zeker als de maatschappijen binnenkort failliet gaan en mensen variabel worden omgezet tegen woekertarieven.
Dat is wel een goede. Ik heb net zonnepanelen en ga met de airco verwarmen. Het is daardoor totaal onduidelijk wat mijn verbruik gaat worden tot aan juni. Voorlopig het maandbedrag maar op de laagst mogelijke stand gezet. Bijbetalen is tegen die tijd geen probleem namelijk.
pi_201596431
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:25 schreef Heph844 het volgende:
In UK werken ze met een maximumprijs voor gas (waardoor energiebedrijven dan weer in de problemen komen). In Frankrijk gaan ze de prijzen ook vastzetten tot een bepaald plafond. Wat gaat Nederland doen?
Kan de gaskraan in Groningen niet weer open ?
pi_201597819
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De reden dat je de CV aan hebt is het gebrek aan zonlicht. Zo'n zonneboiler is ook afhankelijk van zonlicht dus juist in de maanden dat je het het hardst nodig hebt, werkt je zonneboiler het slechtst.

Hieronder een tabel met de zoninstraling per m2 in Watts per dag/maand van het jaar als voorbeeld.

(klik om groter te maken)
[ afbeelding ]
Dankje voor de informatie. Gezien een collector zo efficient zon naar warmte omzet (wat ik begrepen heb) leek dat mij juist het voordeel tijdens de wintermaanden. Op internet lees ik verder ook dat een zonnecollector gewoon functioneert als de zon niet schijnt en het minder last heeft van schaduw dan een paneel. De vraag is dan of de warmteproductie voldoende is om te bufferen met normale consumptie (2 volwassenen). Dan ga ik even uit van bijvoorbeeld een 200L systeem.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:45:40 #36
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201597877
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 19:38 schreef descon het volgende:

[..]
Kan de gaskraan in Groningen niet weer open ?
Het 'kunnen' is het probleem niet, alleen dondert Groningen als een kaartenhuis in elkaar :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:46:03 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_201597890
Als ik nu in mijn vorige woning had gezeten was ik dus bijna 120 euro per maand aan alleen gas kwijt geweest.

In m'n eentje.

In een kleine studio.


Arm mens dat er nu in leeft :'(
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_201598110
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 20:42 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Dankje voor de informatie. Gezien een collector zo efficient zon naar warmte omzet (wat ik begrepen heb) leek dat mij juist het voordeel tijdens de wintermaanden. Op internet lees ik verder ook dat een zonnecollector gewoon functioneert als de zon niet schijnt en het minder last heeft van schaduw dan een paneel. De vraag is dan of de warmteproductie voldoende is om te bufferen met normale consumptie (2 volwassenen). Dan ga ik even uit van bijvoorbeeld een 200L systeem.
Als er in de winter 100 Watt / m2 aan zonlicht straalt, dan is dat ook het maximale wat er om te zetten valt.
In de praktijk kan zo'n collector ongeveer 50% omzetten, dus dan heb je 50 Watt / m2.
Stel je hebt een zonnecollector van 4m2 dan heb je op een normale dag in december maar 200Watt aan warmte.
Ik zie niet in hoe je daar in de winter wat aan hebt... Een simpele waterkoker doet al 2000 Watt.

Maar stel, je doet het.
Wat ga je besparen per jaar?

Want als ik reken met zo'n 1m2 gas per dag voor een gezin van 4 om te douchen, dan is dat (tegen huidige hoge prijs) zo'n ¤1,30 per dag. Stel dat je zo'n 250 dagen per jaar je water warm krijgt met die zonnecollector, dan bespaar je met de huidige gasprijzen ¤325 per jaar (en als het weer naar ¤0,80 zakt ¤200 per jaar).

Hoeveel jaar ben je dan bezig om zoiets terug te verdienen?

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-10-2021 21:06:08 ]
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:30:58 #39
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201609078
Energy Traders Watch the Polar Vortex and La Nina as Winter Nears

With the energy crunch worsening, scientists hunt for insights into how low the Northern Hemisphere’s temps will go.

Nobody controls the weather, and yet temperatures this winter will ripple through every conceivable market, from fuel to food, with a particularly frigid outcome threatening to turn a worldwide energy crunch into a full-blown crisis.

The stakes have never been higher. If the weather’s bad, households and businesses around the world, already facing the heftiest energy costs in years, could face crippling heating bills. Governments struggling to ease fears of inflation could lose popular support. And the clean energy transition, already under fire after low wind generation helped contribute to Europe’s power shortage, could be thrown even further into question.

Every meteorologist’s long-term forecast is frustratingly different, given how hard it is to accurately predict the winter’s bite when summer just ended. But projections share some features: The emergence of a La Nina could bring colder weather to the northern U.S. and milder climates in the south while drying out other parts of the world. At the same time, the polar vortex that contains icy air above the North Pole appears weaker than last year. That means there’s a greater chance that frigid cold will occasionally spill out of the Arctic into the temperate zones of Asia, North America and Europe, bringing intermittent chilling effects throughout the season.

“We expect a ‘warm sandwich’ this heating season with a potentially very cold center,” said Todd Crawford, director of meteorology at commercial-forecaster Atmospheric G2. That could mean an unusually warm start to the season, then a cold period into January, followed by a mild end of winter and an early spring. “These expectations are broadly appropriate for all major energy-demand centers in eastern U.S., western Europe and northeast Asia.”

Of course, these are only forecasts, and early ones at that. There are a multitude of interrelated weather patterns and factors that will determine the fate of this winter, and scientists don’t even agree on which will be key. Here are some of the main phenomena that meteorologists are closely watching to make their predictions, and a look at what they’re signaling so far:

La Nina and the Pacific Ocean

A weather-bending phenomenon that twists atmospheric patterns, La Nina threatens to rear its head for the second straight year.

La Nina occurs when the equatorial Pacific Ocean cools, triggering an atmospheric chain reaction that can upend storm patterns across North America and bring cooler weather across the U.S.’s Pacific Northwest and upper Great Plains, while drying and warming the southern part of the country. These formations also conspire to drive weather patterns the world over, potentially chilling Japan and Korea, bringing drought to Brazil and Argentina, and drying out parts of China. The phenomenon is so large, it will play an underlying role in many seasonal forecasts. The U.S. Climate Prediction Center says there is a more than 70% chance that cool waters in the equatorial Pacific Ocean will trigger the phenomenon.

Back-to-back La Ninas aren’t unheard of—they’ve happened eight times since 1950. The problem for forecasters is they don’t always impact climate the same way. Last winter, La Nina brought a relatively mild winter to the Northern Hemisphere, but this year’s pattern could be different.

La Nina isn’t the only tremor in the world’s largest ocean that’s drawn attention. Stretching west from British Columbia across the North Pacific is a large pool of warm water that’s sometimes called—no fooling—“the blob.” La Nina and the blob “both favor dry conditions for western states, which is horrible news,” said Jennifer Francis, a senior scientist with the Woodwell Climate Research Center. That means the potential for “ongoing drought and fires.”

Polar Vortex Disruption

Tilted away from the sun’s warmth for months on end, the North Pole builds a reservoir of some of the Earth’s coldest air during winter. A girdle of winds called the polar vortex spins around the top of the world, locking that cold air up tight. If it escapes the confines of the Arctic, parts of Asia, Europe and North America will be blasted with bursts of cold, driving demand for heat.

Meteorologists weighing the likelihood that the polar vortex weakens and lets the cold out are watching indicators like the accumulation of sea ice and sudden stratospheric warming, two early signs of disruption. Such a warming over the North Pole in the stratosphere—a layer in the atmosphere that stretches from about 5 to 30 miles (8 to 48 kilometers) above the earth—happens in about 55% to 60% of winters, Crawford said. It can have disastrous effects: It was a sudden stratospheric warming last January that ultimately resulted in the historic cold that slammed the Southern U.S. the following month, crippling the Texas electric grid and killing at least 210 people.

If the cold does drop out of the Pole, the big question becomes where it will go, since it can’t chill all parts of the Northern Hemisphere at once. A key factor is often the North Atlantic Oscillation, a shifting pattern of high and low pressure over Greenland and the ocean. If the oscillation is in its negative phase, high pressure blocks station themselves over Greenland, slamming the atmospheric flow from North America shut and usually leading to cold—and sometimes stormy—weather in the U.S. Northeast.

It can also shift the storm track over Europe to the south, leaving the northwestern Europe quite chilly, said Tyler Roys, a meteorologist with AccuWeather Inc. The colder Europe gets, the worse its energy crunch will be. If a so-called blocking pattern sets up over the Gulf of Alaska, it can create a pump of cold air into the heart of the U.S., said Jim Rouiller, lead meteorologist at commercial-forecaster Energy Weather Group.

Siberia and the Urals

For Judah Cohen, director of seasonal forecasting at Atmospheric and Environmental Research, part of risk analytic firm Verisk, one indicator worth scrutinizing is Siberian snow. While not everyone subscribes to this theory, Cohen believes that if snow rapidly accumulates across Siberia in October, it can create conditions that will eventually trigger a disruption in the polar vortex. Scientists will know more about how this metric is shaping up at the end of the month.

He’s also closely watching the formation of high pressure areas in the Scandinavian-Urals region as an indicator. If such a pattern persists “into November and especially December, a significant disruption of the polar vortex this winter is almost inevitable,” he said.

Francis at Woodwell is watching the same area for signs. “Some models are hinting at a weakened vortex, which often opens the ‘refrigerator door’ and allows cold air to spill southward over North America and Eurasia,” she said. “Could be an early winter for lots of folks if that happens.”

https://www.bloomberg.com(...)x-are-signs-to-watch

Als dit uitkomt dan gaan de prijzen net zo hard oplopen als het volgnummer van deze topicreeks :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201609278
1 kleine kamer helemaal de tyfus isoleren dmv eierdoosjes en 4 lagen gordijnen. Dan heb je genoeg aan een paar waxinelichtjes per dag om de boel lekker op temperatuur te houden.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:30:09 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201610029
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:25 schreef Heph844 het volgende:
In UK werken ze met een maximumprijs voor gas (waardoor energiebedrijven dan weer in de problemen komen). In Frankrijk gaan ze de prijzen ook vastzetten tot een bepaald plafond. Wat gaat Nederland doen?
Wat denk je? Den Haag zit al te likkebaarden... _O-
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:34:25 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:45:13 #43
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201610374
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Zibro maar weer uit de schuur halen. :D
Wat ik al in deel 1 adviseerde :P

quote:
10s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Uiteraard kan dat. Als je het rendabel wil hebben moet je naar België pendelen, want een liter petroleum levert meer energie op dan een kuub aardgas:

https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/calorische_waarde.htm

En dan petroleum type c halen voor ¤0,92 per liter:

https://www.uwtuinendier.(...)mkachels-zibro/dM99K

Als particulier mag je zowel in België als Nederland 240 liter in verpakkingen van max. 60 liter zo in de kofferbak meenemen:

https://www.ilent.nl/onde(...)g/vrijstellingen-adr
https://assets.vlaanderen(...)2021_Hst1_h7ahgb.pdf

Hamsteren!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201610502
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Zibro maar weer uit de schuur halen. :D
Lekker de dampen in dezelfde ruimte. Heb dit jaren gebruikt maar kan het niemand aanraden als je zuinig bent op je grijze cellen. Scheelt dat ik op het goeie forum zit
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:53:45 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201610578
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:50 schreef tstile het volgende:

Lekker de dampen in dezelfde ruimte. Heb dit jaren gebruikt maar kan het niemand aanraden als je zuinig bent op je grijze cellen. Scheelt dat ik op het goeie forum zit
Dat is maar even bij het opstarten. Die dingen hebben een enorm schone verbranding.
pi_201610580
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat denk je? Den Haag zit al te likkebaarden... _O-
Nja er is al een paar honderd miljoen uitgetrokken. Het had doeltreffend kunnen zijn als het naar de armen zou gaan, maar de VVD heeft bedongen dat ook ondernemers er gebruik van kunnen maken. Resultaat: een kruimeltje voor iedereen.

Maar dat gaat echt niet genoeg zijn.
pi_201616055
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is maar even bij het opstarten. Die dingen hebben een enorm schone verbranding.
Mijn zeer beperkt ervaring is echt anders. Bovendien, zelfs bij perfecte verbranding van perfecte brandstof produceer je veel co2 en waterdamp in de ruimte. Alleen al daarom moet je al zoveel ventileren dat je rendement aardig begint te dalen.

Zelfs de mobiel butaankachel is feitelijk verdwenen en die was toch heel wat schoner dan peut.
pi_201616841
Tip:

https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765

86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
pi_201617595
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:29 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik hoop dat het in Nederland veel beter geregeld gaan worden met het aanleggen van buffers.
Deze hoop is uitgestelde teleurstelling.

We hebben het over Nederland he?
pi_201618873
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 13:37 schreef Johannes788 het volgende:
Tip:

https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765

86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
Dank. Afgesloten voor 27 maart 2022. Zie de energieprijzen nog niet echt dalen de aankomende tijd (misschien wel jaren). IK ben gasloos. Maar een kWh prijs van 0,23/0,25 is niet gek. Betaal nu 0,208/0,226
Overal zag ik al 0,3/0,33 dal/normaal tarief.
pi_201619227
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 13:37 schreef Johannes788 het volgende:
Tip:

https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765

86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
Bedankt man! We zaten al bij greenchoice, maar het contract overzetten op de naam van mn vriendin werkt blijkbaar ook. :P

Wel voor ¤0,92 per kuub maar who cares
  zondag 3 oktober 2021 @ 17:43:10 #52
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201621929
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 13:37 schreef Johannes788 het volgende:
Tip:

https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765

86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
Ook maar ff gedaan, zat al bij Greenchoice (variabel) en heb net als @tuinkabouter5000 gewoon de naam van mijn wederhelft gebruikt... Nu maar eens kijken wat er gaat gebeuren, straks dubbel betalen zeker... :')
pi_201622126
quote:
10s.gif Op zondag 3 oktober 2021 17:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ook maar ff gedaan, zat al bij Greenchoice (variabel) en heb net als @:tuinkabouter5000 gewoon de naam van mijn wederhelft gebruikt... Nu maar eens kijken wat er gaat gebeuren, straks dubbel betalen zeker... :')
Wacht t ook met belangstelling af :D
pi_201622436
Zo'n bedrijf als Essent zal toch niet failliet gaan? Heb sinds dit jaar zonnepanelen en bewust nog even het voorschotbedrag niet verlaagd, dus als die failliet gaan ben ik redelijk wat geld kwijt.
Alpha kenny one
pi_201622485
Mijn contract loopt in december af -O-

Ik zie het volgende staan:

Gas excl. btw - incl. btw
Tarief per m3: ¤ 0,19220 - ¤ 0,23256

Klopt hier iets niet :? ik zie bedragen van 1 euro / 1,30 hierboven :?
pi_201622536
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:16 schreef falling_away het volgende:
Zo'n bedrijf als Essent zal toch niet failliet gaan? Heb sinds dit jaar zonnepanelen en bewust nog even het voorschotbedrag niet verlaagd, dus als die failliet gaan ben ik redelijk wat geld kwijt.
Hangt af van wat het Duitse moederbedrijf is bereid te doen om ze boven water te houden. Als een faillissement of doorstart financieel aantrekkelijker is, zullen ze het genadeloos de kop omdraaien denk ik.
pi_201622545
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:18 schreef Billy-jazz het volgende:
Mijn contract loopt in december af -O-

Ik zie het volgende staan:

Gas excl. btw - incl. btw
Tarief per m3: ¤ 0,19220 - ¤ 0,23256

Klopt hier iets niet :? ik zie bedragen van 1 euro / 1,30 hierboven :?
Dit lijkt me sterk ja :P
pi_201622592
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:23 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Dit lijkt me sterk ja :P
Toch staat het er echt, ik vond het ook maar vreemd :P

Ik heb ook een 'persoonlijk aanbod' gekregen, kun je misschien aan de hand hiervan terugberekenen wat het correcte bedrag is?

Elektriciteit 3 jaar vast groen (incl. btw) ¤ 768,42
Gas 3 jaar vast (incl. btw) ¤ 2.291,17

-O-

  zondag 3 oktober 2021 @ 18:30:03 #59
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201622646
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:18 schreef Billy-jazz het volgende:
Mijn contract loopt in december af -O-

Ik zie het volgende staan:

Gas excl. btw - incl. btw
Tarief per m3: ¤ 0,19220 - ¤ 0,23256

Klopt hier iets niet :? ik zie bedragen van 1 euro / 1,30 hierboven :?
Is elektriciteit gok ik... kWh prijs: 0,23256 Euro.

https://pure-energie.nl/a(...)Energie-December.pdf
pi_201622675
quote:
11s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:27 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Toch staat het er echt, ik vond het ook maar vreemd :P

Ik heb ook een 'persoonlijk aanbod' gekregen, kun je misschien aan de hand hiervan terugberekenen wat het correcte bedrag is?

Elektriciteit 3 jaar vast groen (incl. btw) ¤ 768,42
Gas 3 jaar vast (incl. btw) ¤ 2.291,17

-O-

[ afbeelding ]
Woon je wel in Nederland? :D

Zonder dollen: ik zou het niet weten. Die bedragen zeggen niets zonder het verbruik van gas en elektra te weten.

En als je bij deze aanbiedingen de tarieven niet kunt zien, betwijfel ik of ze heel aantrekkelijk zijn eigenlijk. Maar dat is slechts een aanname
pi_201622689
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Is elektriciteit gok ik... kWh prijs: 0,23256 Euro.

https://pure-energie.nl/a(...)Energie-December.pdf
Nee, bij elektriciteit staat het volgende, ook fout zeker :')

excl. btw - incl. btw
Tarief per kWh dal: ¤ 0,04683 - ¤ 0,05666
Tarief per kWh normaal: ¤ 0,05648 - ¤ 0,06834
pi_201622717
quote:
10s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:32 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Nee, bij elektriciteit staat het volgende, ook fout zeker :')

excl. btw - incl. btw
Tarief per kWh dal: ¤ 0,04683 - ¤ 0,05666
Tarief per kWh normaal: ¤ 0,05648 - ¤ 0,06834
Zonder energiebelastingen mss?
pi_201622725
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:31 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

Woon je wel in Nederland? :D

Zonder dollen: ik zou het niet weten. Die bedragen zeggen niets zonder het verbruik van gas en elektra te weten.

En als je bij deze aanbiedingen de tarieven niet kunt zien, betwijfel ik of ze heel aantrekkelijk zijn eigenlijk. Maar dat is slechts een aanname
Ja, hoezo :P

Ik wil ook misschien overstappen naar Greenchoice, maar ik weet dus niet wat mijn huidige tarieven zijn :P
  zondag 3 oktober 2021 @ 18:33:39 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201622726
quote:
10s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:32 schreef Billy-jazz het volgende:
Nee, bij elektriciteit staat het volgende, ook fout zeker :')

excl. btw - incl. btw
Tarief per kWh dal: ¤ 0,04683 - ¤ 0,05666
Tarief per kWh normaal: ¤ 0,05648 - ¤ 0,06834
Heb jij een grootverbruikers contract ofzo... _O-
pi_201622773
Nee, er staat 'klein verbruik'

pi_201622807
quote:
11s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:36 schreef Billy-jazz het volgende:
Nee, er staat 'klein verbruik'

[ afbeelding ]
Dat is nog zonder energiebelastingen (en BTW over die belastingen).
pi_201622828
quote:
11s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:36 schreef Billy-jazz het volgende:
Nee, er staat 'klein verbruik'

[ afbeelding ]
WTF.

Dit is zo verwarrend :?
pi_201622831
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:16 schreef falling_away het volgende:
Zo'n bedrijf als Essent zal toch niet failliet gaan?
Die maken zelf energie. Dat is een producent. Met tussenhandel (dat is het gros) is het anders. Die sluiten contracten af aan het begin van het jaar. Die procedure lijkt een beetje op gokken. Of is het ook. Daarvan gaan er vele omvallen. Wat best onprettig is omdat de levering van energie wel gegarandeerd blijft maar voor andere (hogere) prijzen. Het zou het beste zijn als al die tussenhandel failliet gaat. Zij hebben dat hele overstapcircus verzonnen waar de consument helemaal gek wordt gemaakt met overstapbonussen. Allemaal een sigaar uit eigen doos. Het is die tussenpersonen enkel te doen om de quantumkorting die ze krijgen van hun leverancier die energie werkelijk produceert. AL met al is het zeker dat die tussenhandel energietarieven hoger maakt. Niet lager. De consument leest "korting" en "bonus" en krijgt vervolgens een waas voor de ogen. Die gekte zouden we beter kwijt zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201622832
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is nog zonder energiebelastingen (en BTW over die belastingen).
Hoe bereken ik dat dan zodat ik weet of ik moet overstappen of niet, lol.
pi_201622869
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Die maken zelf energie. Dat is een producent. Met tussenhandel (dat is het gros) is het anders. Die sluiten contracten af aan het begin van het jaar. Die procedure lijkt een beetje op gokken. Of is het ook. Daarvan gaan er vele omvallen. Wat best onprettig is omdat de levering van energie wel gegarandeerd blijft maar voor andere (hogere) prijzen. Het zou het beste zijn als al die tussenhandel failliet gaat. Zij hebben dat hele overstapcircus verzonnen waar de consument helemaal gek wordt gemaakt met overstapbonussen. Allemaal een sigaar uit eigen doos. Het is die tussenpersonen enkel te doen om de quantumkorting die ze krijgen van hun leverancier die energie werkelijk produceert. AL met al is het zeker dat die tussenhandel energietarieven hoger maakt. Niet lager. De consument leest "korting" en "bonus" en krijgt vervolgens een waas voor de ogen. Die gekte zouden we beter kwijt zijn.
Als ik zo kijk dan zal GreenChoice als eerste omvallen :')
pi_201622871
quote:
10s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:39 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Hoe bereken ik dat dan zodat ik weet of ik moet overstappen of niet, lol.
2021:
Energiebelasting op stroom is ¤ 0,09428
ODE op stroom is ¤ 0,0300


Energiebelasting op gas is ¤ 0,34856
ODE op gas is ¤ 0,0851

En daar komt de BTW nog overheen.


Dan zou je nu 20,7 cent per kWh betalen voor stroom en 78,63 cent voor gas.
  zondag 3 oktober 2021 @ 18:43:44 #72
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201622909
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
2021:
Energiebelasting op stroom is ¤ 0,09428
ODE op stroom is ¤ 0,0300

Energiebelasting op gas is ¤ 0,34856
ODE op gas is ¤ 0,0851

En daar komt de BTW nog overheen.
BTW staat er al toch?
pi_201622916
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
BTW staat er al toch?
Ja, voor de stroom zelf wel, niet voor de energiebelasting en ODE.

Hij zit nu op 20,7 cent per kWh voor stroom en 78,63 cent voor gas.
pi_201622941
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:41 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Als ik zo kijk dan zal GreenChoice als eerste omvallen :')
Zeer wel mogelijk. Eigenlijk is het ook weer de schuld van een ignorante overheid onder invloed van rechtse partijen die bepalen dat "de markt" het maar moet regelen. Dan krijg je vanzelf al die parasitaire bedrijfjes zonder toegevoegde waarde aan het proces van energieproductie en levering. Greenchoice is ook gewoon een callcenter wat goed verdient aan de overbodige tussenhandel die de rechtse partijen zo graag zien. Goed verdienen zonder waarde toe te voegen aan het proces. En zo zijn er dus veel meer. Als ze fout gegokt hebben dan gaan ze failliet gegarandeerd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201622958
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

2021:
Energiebelasting op stroom is ¤ 0,09428
ODE op stroom is ¤ 0,0300

Energiebelasting op gas is ¤ 0,34856
ODE op gas is ¤ 0,0851

En daar komt de BTW nog overheen.
Hmmmm... als ik de boel naar boven afrond en 21% belasting (?) erbij doe dan kom ik op 81 cent voor gas uit, dan klopt het ongeveer?

0,23 + 0,35 + 0,09 * 1,21 = 81 cent
pi_201622976
quote:
11s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:45 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Hmmmm... als ik de boel naar boven afrond en 21% belasting (?) erbij doe dan kom ik op 81 cent voor gas uit, dan klopt het ongeveer?

0,23 + 0,35 + 0,09 * 1,21 = 81 cent
20,7 cent per kWh voor stroom en 78,63 cent voor gas, kwam ik op.

Bij nieuwe contracten is dat zo'n 32 cent voor stroom en 130 cent voor gas, al varieert dat nogal.
pi_201622990
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zeer wel mogelijk. Eigenlijk is het ook weer de schuld van een ignorante overheid onder invloed van rechtse partijen die bepalen dat "de markt" het maar moet regelen. Dan krijg je vanzelf al die parasitaire bedrijfjes zonder toegevoegde waarde aan het proces van energieproductie en levering. Greenchoice is ook gewoon een callcenter wat goed verdient aan de overbodige tussenhandel die de rechts partijen zo graag zien. Goed verdienen zonder waarde toevoegen aan het proces. En zo zijn er dus veel meer. Als ze fout gegokt hebben dan gaan ze failliet gegarandeerd.
Gasprijzen gaan nog verder stijgen. Hoe ver nog zal er van afhangen hoe streng de winter wordt. De gastekorten zijn namelijk niet een probleem van de EU alleen.

Muntje opgooien dan maar? :P
pi_201623019
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

20,7 cent per kWh voor stroom en 78,63 cent voor gas, kwam ik op.
Thanks :P in hun persoonlijk aanbod staat "zet uw tarieven voordelig vast"... hmmm, ik vraag me af of ik mijn huidige tarieven kan behouden of dat ik ook met zo'n verhoging te maken krijg en dus beter vandaag nog kan overstappen naar Greenchoice.
pi_201623062
quote:
7s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:48 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Thanks :P in hun persoonlijk aanbod staat "zet uw tarieven voordelig vast"... hmmm, ik vraag me af of ik mijn huidige tarieven kan behouden of dat ik ook met zo'n verhoging te maken krijg en dus beter vandaag nog kan overstappen naar Greenchoice.
Je weet in ieder geval dat tussenhandel die nu nog aan het stunten is het eerste failliet gaat. Juist daarom doen ze dat w.s. Het is een vlucht naar voren.

Dat is wel minder want voorschotten krijg je niet terug. En je leverantie gaat wel door maar voor veeeel hogere prijzen, reëel markttarief.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201623072
quote:
7s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:48 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Thanks :P in hun persoonlijk aanbod staat "zet uw tarieven voordelig vast"... hmmm, ik vraag me af of ik mijn huidige tarieven kan behouden of dat ik ook met zo'n verhoging te maken krijg en dus beter vandaag nog kan overstappen naar Greenchoice.
Je kan altijd nu op dat aanbod ingaan en je herroepen binnen 14 dagen, mocht je bij je huidige leverancier beter af zijn
pi_201623075
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:50 schreef Bart2002 het volgende:

Je weet in ieder geval dat tussenhandel die nu nog aan het stunten is het eerste failliet gaat. Juist daarom doen ze dat w.s. Het is een vlucht naar voren.
Het klinkt idd te mooi om waar te zijn.
pi_201623132
quote:
10s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:50 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Het klinkt idd te mooi om waar te zijn.
Zij zitten in de wringer omdat ze gegokt hebben op een daling voor 2021. Nu dat niet uitkomt hebben ze een megaprobleem.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201623294
Trouwens, ik betaal nu 2400 euro per jaar, hun aanbod is 3600 euro voor 1 jaar of 3000 voor drie jaar, dan ga ik er dus 600/1200 euro op achteruit.

Toch maar Greenchoice dan want ben sowieso screwed :+
pi_201623883
Drie jaar klinkt nog wel okee, en afkopen van een contract is zo duur nog niet.
  zondag 3 oktober 2021 @ 19:42:24 #85
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_201623904
mijn energiecontract loopt begin januari af. normaal stap ik elk jaar over via gaslicht. waar doe ik nu verstandig aan, even wachten en de eerste maanden het huidige contract laten "doorlopen" en vervolgens in voorjaar overstappen tegen hopelijk scherper tarief of beter nu contract vastzetten?
pi_201623989
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:42 schreef damsco het volgende:
mijn energiecontract loopt begin januari af. normaal stap ik elk jaar over via gaslicht. waar doe ik nu verstandig aan, even wachten en de eerste maanden het huidige contract laten "doorlopen" en vervolgens in voorjaar overstappen tegen hopelijk scherper tarief of beter nu contract vastzetten?
Begin met het nieuws lezen als het gaat om het aanbod van aardgas en probeer op basis daarvan in te schatten of de prijzen op termijn nog verder zullen gaan stijgen, of toch zullen gaan dalen.
  zondag 3 oktober 2021 @ 20:04:20 #87
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201624178
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:48 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Begin met het nieuws lezen als het gaat om het aanbod van aardgas en probeer op basis daarvan in te schatten of de prijzen op termijn nog verder zullen gaan stijgen, of toch zullen gaan dalen.
Dit. Bovendien kun je het inschatten op basis van de geboden prijzen zoals in de laatste link in de OP te zien is:

https://www.theice.com/pr(...)ata?marketId=5285051

De prijs lijkt in april te zakken naar ¤52 met in de zomer ¤45,10. Naast maandcijfers heb je ook kwartalen (Q1-Q4), seizoenen (Summer, Winter) en kalenderjaar (Cal). Pas in de zomer van 2023 lijken de prijzen weer te normaliseren. Energieleveranciers zullen hun prijzen op deze cijfers baseren.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201624221
quote:
14s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dit. Bovendien kun je het inschatten op basis van de geboden prijzen zoals in de laatste link in de OP te zien is:

https://www.theice.com/pr(...)ata?marketId=5285051

De prijs lijkt in april te zakken naar ¤52 met in de zomer ¤45,10. Naast maandcijfers heb je ook kwartalen (Q1-Q4), seizoenen (Summer, Winter) en kalenderjaar (Cal). Pas in de zomer van 2023 lijken de prijzen weer te normaliseren. Energieleveranciers zullen hun prijzen op deze cijfers baseren.
🎯
pi_201624320
Rusland draait gaskraan verder dicht. Tot 70% heb ik gelezen.
pi_201624332
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:13 schreef Werkperd het volgende:
Rusland draait gaskraan verder dicht. Tot 70% heb ik gelezen.
Dat is correct.
  zondag 3 oktober 2021 @ 20:17:00 #91
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_201624353
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:48 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Begin met het nieuws lezen als het gaat om het aanbod van aardgas en probeer op basis daarvan in te schatten of de prijzen op termijn nog verder zullen gaan stijgen, of toch zullen gaan dalen.
Ik heb me zojuist aangemeld via de link van consumentenbond in dit topic (greenchoice). 3 jaar vast en tarief is maar iets hoger dan mijn huidige contract.
  zondag 3 oktober 2021 @ 20:33:32 #92
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201624600
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:13 schreef Werkperd het volgende:
Rusland draait gaskraan verder dicht. Tot 70% heb ik gelezen.
Waar staat dat?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201624702
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 13:37 schreef Johannes788 het volgende:
Tip:

https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765

86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
Thnx man!!

Kan de schade nog aardig beperken, wordt nu een 10tje duurder IPV 40.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_201625200
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 13:37 schreef Johannes788 het volgende:
Tip:

https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765

86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
Overgestapt van United Consumers voor dezelde prijs, maar die loopt 1 januari af. Eerder Greenchoice klant geweest, hopelijk gaan ze niet over de kop.
pi_201625671
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:13 schreef Werkperd het volgende:
Rusland draait gaskraan verder dicht. Tot 70% heb ik gelezen.
Geen probleem de kraan gaat in dat geval weer open in Groningen

https://dvhn.nl/groningen(...)zitten-27060280.html
Alpha kenny one
pi_201626510
Wat zijn we toch eigenlijk ontzettend dom met ons gas omgesprongen de afgelopen 60 jaar.
pi_201626565
quote:
9s.gif Op zondag 3 oktober 2021 22:15 schreef Alpha0 het volgende:
Wat zijn we toch eigenlijk ontzettend dom met ons gas omgesprongen de afgelopen 60 jaar.
Gas heeft er aan de andere kant voor gezorgd dat de capaciteit van ons stroomnet best wel ondermaats is.
Er is nooit rekening mee gehouden dat we elektrisch gingen verwarmen (warmtepomp) en ook de komst van EV's hebben de netbeheerders niet zien aankomen want "waterstof is de toekomst".

Op dat vlak is er nu veel in te halen.
pi_201626736
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 20:17 schreef damsco het volgende:
Ik heb me zojuist aangemeld via de link van consumentenbond in dit topic (greenchoice). 3 jaar vast en tarief is maar iets hoger dan mijn huidige contract.
Same (met 43.000 deelnemers, aanbod is nog anderhalf uur geldig), dank voor de tip @Johannes788 :)

Beste heer,

Gefeliciteerd met je aanvraag bij Greenchoice

Wij hebben je aanvraag ontvangen en doorgestuurd naar Greenchoice.

Binnen 2 weken ontvang je van Greenchoice een contractbevestiging waarin zij je verder zullen informeren over de ingangsdatum van je nieuwe contract. Greenchoice regelt ook de opzegging van je huidige contract.

Zie je toch af van je aanvraag? Na ontvangst van de contractbevestiging van Greenchoice heb je 14 kalenderdagen bedenktijd waarbinnen je zonder opgaaf van redenen kunt afzien van je nieuwe contract. In de contractbevestiging staat hoe je dit kunt doen.

Heb je nog vragen?
Je kunt ons altijd bellen op nummer 088 66 99 088. Of je stuurt ons een mail.

Met vriendelijke groet,
Consumentenbond
pi_201631588
quote:
Zes energieleveranciers zitten in de problemen. Zij hebben te weinig geld in kas om dit soort prijsschommelingen op te vangen. Het gaat om Energiedirect.nl, Essent, Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder en Welkom Energie.

Zes andere energieleveranciers – Anode Energie, EnergyZero, Enstroga, Green NL, Slim met Energie en Vrij op Naam – hebben nu nog genoeg geld in kas, maar kunnen in de problemen komen als ze veel verlies blijven lijden.

De Vrije Energie Producent, Eneco, Engie, Nieuwe Energie Groep, SEPA Green Energy en Vattenfall hebben voldoende geld in kas om de klappen op te vangen.
Hmm, ik zit in de midden-catogerie. Misschien maar minder gaan betalen per maand? Maar dan wordt het probleem erger.

Moet ik echt minder gaan stoken om mijn gasleverancier te redden. _O_ _O-
pi_201631665
M'n voorschot is ¤5 omdat het niet lager kon :P

Voor de energiebedrijven is het maar te hopen dat het niet een al te strenge winter wordt.

Daar gaat m'n wens van een Elfstedentocht ;(
  maandag 4 oktober 2021 @ 13:39:40 #102
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201631695
quote:
6s.gif Op maandag 4 oktober 2021 13:29 schreef skrn het volgende:

[..]
Hmm, ik zit in de midden-catogerie. Misschien maar minder gaan betalen per maand? Maar dan wordt het probleem erger.

Moet ik echt minder gaan stoken om mijn gasleverancier te redden. _O_ _O-
Van Essent valt het me tegen zeg. Ik ben blij dat ik bij United Consumers zit die samenwerkt met Engie.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201631716
quote:
Essent schrik ik van…grote speler. Die gaat dus omvallen
pi_201631989
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 13:41 schreef Johannes788 het volgende:

[..]
Essent schrik ik van…grote speler. Die gaat dus omvallen
En wat dochters: https://www.essent.nl/content/overessent/onze-merken/index.html#

Ik denk dat energiemaatschappijen nu wanhopig zitten te wachten met inkopen van gas in de hoop dat de prijzen gaan kelderen. En als ze dat nog niet gedaan hebben begin november zullen ze wel moeten inkopen om te kunnen leveren..en dan gaan de dominostenen vallen.

Vandaag komt er ook weer doodleuk 5% bij. Bijna weer op recordhoogte.
  maandag 4 oktober 2021 @ 15:21:11 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201632999
Eneco is pas verkocht aan Mitsubishi of zo. Daar zullen ze niet met de ogen knipperen als er een half miljardje weg is gespeculeerd.
Tot nooit .......
pi_201633376
quote:
Waarom hebben onze energieleveranciers geen (of te weinig) langetermijncontracten afgesloten met de energiebedrijven? Als je contracten voor lange termijn afsluit met klanten (i.e., verkoop van energie), dan is het toch ook logisch dat je zelf langetermijncontracten afsluit om die energie in te kopen? Dit moet toch voor hun af te dekken zijn met de nodige opties? Nu lijkt het er op dat de energiebedrijven dus behoorlijk aan het speculeren zijn met hun contracten.
  maandag 4 oktober 2021 @ 16:04:35 #107
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201633540
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 15:50 schreef MrBadGuy het volgende:
Nu lijkt het er op dat de energiebedrijven dus behoorlijk aan het speculeren zijn met hun contracten.
Dat is hun bestaansrecht. Als een energieleverancier niet speculeert kan het zich niet onderscheiden van de rest (lees: lagere prijs) waardoor het onvoldoende marktaandeel krijgt. Als het een keer misgaat dan is een faillissement niets meer dan een resetknop om vervolgens onder een nieuwe naam verder te gaan. Dat jij als consument hierdoor benadeeld wordt is niet hun probleem. Dus ergens boek je voordeel met stuntprijzen, maar anderzijds is het een loterij of jij een keer benadeeld wordt. Goedkoper = meer risico. Dus niet janken als je zelf een keer slachtoffer bent van de race naar de bodem.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201633568
quote:
3s.gif Op maandag 4 oktober 2021 16:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is hun bestaansrecht. Als een energieleverancier niet speculeert kan het zich niet onderscheiden van de rest (lees: lagere prijs) waardoor het onvoldoende marktaandeel krijgt. Als het een keer misgaat dan is een faillissement niets meer dan een resetknop om vervolgens onder een nieuwe naam verder te gaan. Dat jij als consument hierdoor benadeeld wordt is niet hun probleem. Dus ergens boek je voordeel met stuntprijzen, maar anderzijds is het een loterij of jij een keer benadeeld wordt. Goedkoper = meer risico. Dus niet janken als je zelf een keer slachtoffer bent van de race naar de bodem.
Wat is dit nu weer voor een reactie?
  maandag 4 oktober 2021 @ 16:10:10 #109
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201633595
quote:
10s.gif Op maandag 4 oktober 2021 16:07 schreef skrn het volgende:

[..]
Wat is dit nu weer voor een reactie?
Dit is een weergave van de huidige situatie.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201633599
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 15:50 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Waarom hebben onze energieleveranciers geen (of te weinig) langetermijncontracten afgesloten met de energiebedrijven? Als je contracten voor lange termijn afsluit met klanten (i.e., verkoop van energie), dan is het toch ook logisch dat je zelf langetermijncontracten afsluit om die energie in te kopen? Dit moet toch voor hun af te dekken zijn met de nodige opties? Nu lijkt het er op dat de energiebedrijven dus behoorlijk aan het speculeren zijn met hun contracten.
Het is een terecht punt en je verwacht ook toezicht. Ik bedoel, banken zeggen ook dat ze hun geld voor een hypotheek moeten halen uit de kapitaal-markt, en koppelen zo die rente-standen met de duur van de rentevaste periode. Het gebeurt dus wel in de financiele sector.

Maar op de energie-markt is blijkbaar alles toegestaan.
pi_201633603
quote:
10s.gif Op maandag 4 oktober 2021 16:07 schreef skrn het volgende:

[..]
Wat is dit nu weer voor een reactie?
De enige juiste reactie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201633627
quote:
10s.gif Op maandag 4 oktober 2021 16:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dit is een weergave van de huidige situatie.
Dit snap ik. Maar ik voel me toch in de aap gelogeerd. Ik hoef niet elke jaar 200 euro bonus, of opdringerige verkopers, ik wil voor een redelijk termijn redelijke tarieven. Dus ik heb ze voor lange tijd vastgezet, want ik had vorig jaar tijdens corona al bedacht: er komt een periode dat de prijzen door het dak gaan. En zet ik als brave burger de tarieven voor langere tijd vast.

Waarom kunnen die bedrijven dan niet? Ze hadden ook andersom kunnen speculeren, vorig jaar voor langere tijd energie ingekocht. Het had hun alleen geld aan de voorkant gekost. En dat durft weer niemand aan. _O-
  maandag 4 oktober 2021 @ 16:17:42 #113
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201633674
quote:
2s.gif Op maandag 4 oktober 2021 16:13 schreef skrn het volgende:
Waarom kunnen die bedrijven dan niet?
Het ene bedrijf kan dat wel en de andere kan dat niet. Dat zie je terug in de lijst met bedrijven die op de rand van afgrond staan, in de middenmoot zitten of de zaken voor elkaar hebben. Als consument mag jij gokken welke de goede is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201635484
Sprak m'n zus net op Telegram (omdat WA eruit ligt), vroeg of ze nog had verlengd begin augustus omdat ik gezegd had dat het duurder zou worden.

"Oh ja, doe ik straks!"...

Ik zei dat het nu niet meer hoeft ;(
  Moderator maandag 4 oktober 2021 @ 18:55:53 #115
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_201635566
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 13:41 schreef Johannes788 het volgende:

[..]
Essent schrik ik van…grote speler. Die gaat dus omvallen
Om de een of andere reden is die naam nu verdwenen uit het artikel.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_201635583
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:55 schreef Mike het volgende:

[..]
Om de een of andere reden is die naam nu verdwenen uit het artikel.
Juridisch wapengekletter?
pi_201635931
quote:
2s.gif Op maandag 4 oktober 2021 16:13 schreef skrn het volgende:

[..]
Dit snap ik. Maar ik voel me toch in de aap gelogeerd. Ik hoef niet elke jaar 200 euro bonus, of opdringerige verkopers, ik wil voor een redelijk termijn redelijke tarieven. Dus ik heb ze voor lange tijd vastgezet, want ik had vorig jaar tijdens corona al bedacht: er komt een periode dat de prijzen door het dak gaan. En zet ik als brave burger de tarieven voor langere tijd vast.

Waarom kunnen die bedrijven dan niet? Ze hadden ook andersom kunnen speculeren, vorig jaar voor langere tijd energie ingekocht. Het had hun alleen geld aan de voorkant gekost. En dat durft weer niemand aan. _O-
tja veel dingen in het leven heb je nu eenmaal niet zelf in de hand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201636992
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
tja veel dingen in het leven heb je nu eenmaal niet zelf in de hand.
Ik hoop alleen dat bij faillissement die bedrijven volledig binnenstebuiten worden gekeerd, en dat de mooie Tesla's van onder de aarsjes van de bazen worden getrokken en dat het personeel moet vrezen voor rechtzaken als ze echt hebben gespeculeerd van onze centen.
pi_201638807
quote:
Nord Stream 2 wird mit Gas befüllt
Noch in diesem Jahr könnte die Ostsee-Pipeline Nord Stream 2 in Betrieb gehen. Nun wurde für Tests erstmals Erdgas durch eine der Röhren gepumpt. Doch die politischen Bedenken gegen das Projekt dürften bleiben.

Experten rechnen damit, dass noch im Oktober Gas durch die neue Pipeline von Russland durch die Ostsee nach Mecklenburg-Vorpommern fließen könnte. Noch in diesem Jahr will Gazprom 5,6 Milliarden Kubikmeter Gas durch Nord Stream 2 pumpen.

55 Milliarden Kubikmeter Gas im Jahr
Die 1230 Kilometer lange Doppelröhre des russischen Gazprom-Konzerns war am 10. September fertiggestellt worden. Die Pipeline wurde je zur Hälfte von Gazprom und den fünf Unternehmen OMV, Wintershall Dea, Engie, Uniper und Shell finanziert und hat die Investoren mehr als zehn Milliarden Euro gekostet.

Durch die Pipeline sollen jährlich 55 Milliarden Kubikmeter Gas von Russland nach Deutschland und weiteren Ländern in Europa geliefert werden. Damit können nach Angaben der Betreibergesellschaft 26 Millionen Haushalte versorgt werden.

Die Behörde hat für eine Entscheidung noch bis Anfang Januar Zeit.
Er worden nu testen uitgevoerd met Nord Stream 2. Mogelijk kan dit jaar nog worden begonnen met gasleveringen maar het instituut wat de uiteindelijke vergunning moet afgeven heeft daarvoor tot begin januari de tijd.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 4 oktober 2021 @ 23:32:58 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201641095
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 20:06 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik hoop alleen dat bij faillissement die bedrijven volledig binnenstebuiten worden gekeerd, en dat de mooie Tesla's van onder de aarsjes van de bazen worden getrokken en dat het personeel moet vrezen voor rechtzaken als ze echt hebben gespeculeerd van onze centen.
ze hebben alleen gespeculeerd met de afspraak die ze hebben gemaakt. Gas die je voor een bepaalde prijs zou afnemen.

Maar eh, dat is niks geks. Zo kunnen ze je een lage prijs geven.
Tot nooit .......
pi_201643734
Vandaag weer 12% erbij op de gasprijs :') 109 euro inmiddels.

Ik heb het idee dat maatschappijen steeds wanhopiger worden en maar alles opkopen voordat de prijs nóg harder stijgt en ze de facto failliet zijn.
pi_201644002
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 23:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ze hebben alleen gespeculeerd met de afspraak die ze hebben gemaakt. Gas die je voor een bepaalde prijs zou afnemen.

Maar eh, dat is niks geks. Zo kunnen ze je een lage prijs geven.
Dat is niks geks, als ze zelf ook de afspraken hebben gemaakt om het tegen een lage prijs in te kopen. Anders is het speculeren dat de prijs laag blijft (of nog lager wordt). Als je iets belooft tegen een bepaalde prijs, maar geen idee hebt of je die belofte na kunt komen, dan is dat best wel gek (en erg dom).
pi_201644057
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 10:49 schreef Confetti het volgende:
Vandaag weer 12% erbij op de gasprijs :') 109 euro inmiddels.

Ik heb het idee dat maatschappijen steeds wanhopiger worden en maar alles opkopen voordat de prijs nóg harder stijgt en ze de facto failliet zijn.
Dat is voor 1 MWh? Dan zou de inkoopprijs al op ~ ¤0,98 per m3 aardgas zitten? 8)7
pi_201644105
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is voor 1 MWh? Dan zou de inkoopprijs al op ~ ¤0,98 per m3 aardgas zitten? 8)7
Klopt. Overigens nu ¤114, maar het is extreem volatiel. Iedereen lijkt in paniek.

Ik riep laatst dat we binnenkort ¤ 2 per m3 zouden betalen, maar daar kan straks een 0 achter. :')
pi_201644124
Heb de CV nog niet aan gehad tot nu toe sinds de zomer. Doe savonds af en toe straalkacheltje aan
pi_201644335
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:31 schreef OxygeneFRL het volgende:
Heb de CV nog niet aan gehad tot nu toe sinds de zomer. Doe savonds af en toe straalkacheltje aan
Ik heb de CV ook nog niet aan gehad voor verwarming. En ook geen andere manier van verwarming.

In de werkkamer op zolder is het nu aangenaam 20,4 graden. Heb wel alle zonneschermen omhoog gedaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2021 11:46:20 ]
pi_201644401
Thermostaat staat op 21,5 graden maar de temperatuur is hier niet onder de 22 graden geweest dus voorlopig springt de warmtepomp nog niet aan.

pi_201644521
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:31 schreef OxygeneFRL het volgende:
Heb de CV nog niet aan gehad tot nu toe sinds de zomer. Doe savonds af en toe straalkacheltje aan
Maar wat ik me afvraag met een straalkachel: in hoeverre ben je dan goedkoper uit?

Want nu iedereen zich focussed op de gasprijzen, lijkt men te vergeten dat de elektra ook 50% is gestegen.

Of je je huis nou verwarmd met een CV of een straalkachel, uiteindelijk heb je gewoon een X aantal Joule nodig om tot een bepaalde temperatuurstijging te komen. Ik heb het niet precies uitgerekend, maar het lijkt mij dat je onder de streep qua gas/elektra omzetten naar verwarmde lucht ongeveer evenveel kwijt bent?

De winst zou dan behaald moeten worden uit het rendement van de CV installatie t.o.v. je straalkachel.
pi_201644590
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:02 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Maar wat ik me afvraag met een straalkachel: in hoeverre ben je dan goedkoper uit?

Want nu iedereen zich focussed op de gasprijzen, lijkt men te vergeten dat de elektra ook 50% is gestegen.

Of je je huis nou verwarmd met een CV of een straalkachel, uiteindelijk heb je gewoon een X aantal Joule nodig om tot een bepaalde temperatuurstijging te komen. Ik heb het niet precies uitgerekend, maar het lijkt mij dat je onder de streep qua gas/elektra omzetten naar verwarmde lucht ongeveer evenveel kwijt bent?

De winst zou dan behaald moeten worden uit het rendement van de CV installatie t.o.v. je straalkachel.
Het rendement van een CV-ketel is volgens mij niet hoger dan dat van een straalkachel.

Een CV-ketel zet zo'n 8kWh van de 9kWh energie in 1m3 aardgas om, dus afgerond zo'n 90% rendement (er worden wel eens hogere rendementen genoemd maar dat is HR ketel t.o.v. een ouderwetse CV-ketel zonder extra rendement uit condensatiewarmte.

Een straalkachel zet zo'n 100% van de stroom om in warmte, dus heeft op dat vlak een rendement van 100%.
(en dan laat ik het verlies aan rendement bij productie stroom / transport even buiten beschouwing want dat is al verrekend in je kWh prijs).

Een straalkachel gebruiken is echter duur omdat stroom duur is.

Gas zat (!) op zo'n 79 cent per m3 dus op 9,88 cent per kWh en momenteel op 16,5 cent per kWh.
Stroom zat (!) op zo'n 24 cent per kWh en momenteel op 32 cent per kWh.

Een voordeel van een straalkachel is wel weer dat je 1 ruimte kan verwarmen ipv de hele woning.
Zou je de hele woning verwarmen met straalkachels, dan is het sowieso duurder.

Een warmtepomp komt weer op heel andere waarden, dankzij de SCOP van zo'n 3.5 zit je dan maar op 6,86 cent per kWh warmte (oude prijs) of 9,14 cent per kWh warmte (huidige stroomprijs).
Gezien mijn jaarverbruik aan stroom van de warmtepomp t.o.v. het oude gasverbruik in dezelfde woning, klopt dit.
pi_201644652
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is voor 1 MWh? Dan zou de inkoopprijs al op ~ ¤0,98 per m3 aardgas zitten? 8)7
Yep.

Oh oh we gaan bloeden. En hard ook.
pi_201644703
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:15 schreef skrn het volgende:

[..]

Oh oh we gaan bloeden. En hard ook.
Welnee, de ECB print gewoon wat extra euros zodat we de hoge energie rekening daarmee kunnen betalen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_201644726
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:02 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Maar wat ik me afvraag met een straalkachel: in hoeverre ben je dan goedkoper uit?

Want nu iedereen zich focussed op de gasprijzen, lijkt men te vergeten dat de elektra ook 50% is gestegen.

Of je je huis nou verwarmd met een CV of een straalkachel, uiteindelijk heb je gewoon een X aantal Joule nodig om tot een bepaalde temperatuurstijging te komen. Ik heb het niet precies uitgerekend, maar het lijkt mij dat je onder de streep qua gas/elektra omzetten naar verwarmde lucht ongeveer evenveel kwijt bent?

De winst zou dan behaald moeten worden uit het rendement van de CV installatie t.o.v. je straalkachel.
Ik heb 14 zonnepanelen :')
pi_201644756
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:22 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Ik heb 14 zonnepanelen :')
Als je overschot hebt aan stroom, dan kan het idd ook interessant zijn om een elektrische straalkachel te gebruiken tot je op het punt van 100% salderen zit.

Energetisch is het allemaal wat minder interessant maar een warmtepomp is ook wel weer even een investering.
pi_201644770
Ik loop al lekker te stoken, maar ik heb het idee dat er ook een ijskast aanwezig is in de woning. Ergens. Want iets sluprt die warmte op, niet normaal meer.
pi_201644774
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je overschot hebt aan stroom, dan kan het idd ook interessant zijn om een elektrische straalkachel te gebruiken tot je op het punt van 100% salderen zit.

Energetisch is het allemaal wat minder interessant maar een warmtepomp is ook wel weer even een investering.
Ik ga er vanuit dat ik dan minder kwijt ben aan stroomkosten stoken, dan gas stoken
pi_201644775
https://www.hln.be/econom(...)gas-gevuld~af78b70d/

Zo snel als mogelijk in gebruik nemen die Nord Stream 2, dan kan de gas- en elektriciteitsprijs weer normaliseren. Geen politieke spelletjes spelen over de rug van burgers en het bedrijfsleven.
pi_201644809
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:26 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Ik ga er vanuit dat ik dan minder kwijt ben aan stroomkosten stoken, dan gas stoken
Is niet zwart-wit.
Hangt af van de grootte van de ruimte en of je nog ruimte hebt om te salderen tegenover de hoeveelheid aardgas die je bespaart.

Maar als je thuis werkt en in een studeerkamer zit, kan het bijvoorbeeld best voordelig zijn om alleen die ruimte elektrisch te verwarmen (en de rest op 13 graden te houden).
Vind het voor hier maar ingewikkeld gedoe, de warmtepomp die het al zo efficiënt dat ik de thermostaat op 21,5 graden heb en alleen in de kamers waar ik weinig kom de thermostaatkraan op standje 2 of 3 heb staan.
pi_201644842
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:26 schreef rutger05 het volgende:
https://www.hln.be/econom(...)gas-gevuld~af78b70d/

Zo snel als mogelijk in gebruik nemen die Nord Stream 2, dan kan de gas- en elektriciteitsprijs weer normaliseren. Geen politieke spelletjes spelen over de rug van burgers en het bedrijfsleven.
quote:
De 1.230 kilometer lange pijpleiding zal naar verwachting elk jaar 55 miljard kubieke meter aardgas van Rusland naar de Europese Unie brengen, goed voor de bevoorrading van 26 miljoen huishoudens.
Dat klinkt nog niet echt als de ultieme oplossing, aangezien industrie veel meer gas nodig heeft.
pi_201644888
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Dat klinkt nog niet echt als de ultieme oplossing, aangezien industrie veel meer gas nodig heeft.
Het zou een beetje rust kunnen brengen in de gekte die op de markt heerst op het moment. Ik neem vooralsnog aan dat dit een tijdelijke periode is met deze extreme energieprijzen, maar we zullen zien.

Een positief effect zou kunnen zijn dat bedrijven, organisaties en huishoudens door deze toestand willen verduurzamen, maar dan moet de overheid ook veel meer in beweging komen om dit te stimuleren en te faciliteren.
pi_201647756

20% stijging op één dag _O-
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_201647782
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:40 schreef Fukushima het volgende:
[ afbeelding ]
ruim 20% stijging op één dag _O-
In dit tempo zit gas in een nieuw contract op 1 november dik boven de ¤2
pi_201647801
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:40 schreef Fukushima het volgende:
[ afbeelding ]
20% stijging op één dag _O-
Als straks daadwerkelijk gas geleverd moet worden door al die energiemaatschappijen gaat het een bloedbad worden. Die kunnen dat nooit meer inkopen. Iedereen die niet voor de zomer heeft ingekocht is de klos, of je nou Vattenfall of Essent heet. Dit kun je gewoon niet opbrengen.
pi_201647863
Werkt ook behoorlijk door in producentenprijzen en uiteindelijk consumentenprijzen toch?
Ik heb maar alvast houtjes ingeslagen, zodat ik op een houtje kan bijten. Voor je het weet zijn ook die onbetaalbaar :P
pi_201647886
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:43 schreef Confetti het volgende:

[..]
Als straks daadwerkelijk gas geleverd moet worden door al die energiemaatschappijen gaat het een bloedbad worden. Die kunnen dat nooit meer inkopen. Iedereen die niet voor de zomer heeft ingekocht is de klos, of je nou Vattenfall of Essent heet. Dit kun je gewoon niet opbrengen.
De kale gasprijs in mijn contract is minder dan 25 cent.

Betekent echt dat de leverancier 90ct moet inleveren voor elke m3 die ik verbruik. _O-

Dus voor mij alleen levert de leverancier al 2000 euro in voor mijn verbruik in de winter.

Laten we zeggen dat een leverancier 1000 euro verliest per jaar per huishouden die nog een vast contract heeft.

Laten we zeggen, 4 miljoen huishoudes met nog een vast contract, dus betekent dit even 4 miljard verlies voor de leveranciers?

_O- _O- _O-
pi_201647929
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:51 schreef skrn het volgende:

[..]
De kale gasprijs in mijn contract is minder dan 25 cent.

Betekent echt dat de leverancier 90ct moet inleveren voor elke m3 die ik verbruik. _O-

Dus voor mij alleen levert de leverancier al 2000 euro in voor mijn verbruik in de winter.

Laten we zeggen dat een leverancier 1000 euro verliest per jaar per huishouden die nog een vast contract heeft.

Laten we zeggen, 4 miljoen huishoudes met nog een vast contract, dus betekent dit even 4 miljard verlies voor de leveranciers?

_O- _O- _O-
Klopt. De facto is het voortbestaan van een groot deel van de energiemaatschappijen in Nederland nu overgeleverd aan de windrichting deze winter :')
pi_201647964
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:51 schreef skrn het volgende:

[..]
De kale gasprijs in mijn contract is minder dan 25 cent.

Betekent echt dat de leverancier 90ct moet inleveren voor elke m3 die ik verbruik. _O-

Dus voor mij alleen levert de leverancier al 2000 euro in voor mijn verbruik in de winter.

Laten we zeggen dat een leverancier 1000 euro verliest per jaar per huishouden die nog een vast contract heeft.

Laten we zeggen, 4 miljoen huishoudes met nog een vast contract, dus betekent dit even 4 miljard verlies voor de leveranciers?

_O- _O- _O-
mooie bierviltjes berekening dit.
Ik ga mijn maandbedrag maar naar beneden brengen. ik betaal liever bij straks dan dat mijn geld verdampt.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_201647986
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:58 schreef Fukushima het volgende:

[..]
mooie bierviltjes berekening dit.
Ik ga mijn maandbedrag maar naar beneden brengen. ik betaal liever bij straks dan dat mijn geld verdampt.
Dat is ook nog een ding, sprak net een ex-collega die hetzelfde gedaan heeft.
Hogere inkoopprijs, voorschotten die naar beneden zijn gezet... gaat nog lastiger worden voor de bedrijven...
pi_201648002
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is ook nog een ding, sprak net een ex-collega die hetzelfde gedaan heeft.
Hogere inkoopprijs, voorschotten die naar beneden zijn gezet... gaat nog lastiger worden voor de bedrijven...
Ga het toch maar doen, straks geeft mijn leverancier al in november de pijp aan Maarten, en dan ik als arme consument fluiten naar mijn centen.
pi_201648081
Leuk om het voorschot naar beneden te brengen. Het is ook wel verstandig denk ik. Vanaf november betaal ik ook het laagste bedrag wat ik mocht invullen.

Maar aangezien de zomer voorbij is en je dus erg veel voorschot al betaald hebt zal het weinig helpen als je leverancier nog voor de kerst er al de brui aan geeft.

Omdat tegenwoordig ongeveer iedereen een slimme meter heeft (of kan hebben) zou ik het reëler vinden als je gewoon per maand afrekent wat je de maand ervoor gebruikt hebt. Dat kon bij de telefoon tachtig jaar geleden al, dan wordt het tijd dat het bij gas en elektra ook eens ingevoerd wordt.

Mensen worden dan meer bewust van het gebruik en bijsturen heeft dan ook onmiddellijk zichtbaar effect.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:18:03 #150
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201648184
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:07 schreef qajariaq het volgende:

Omdat tegenwoordig ongeveer iedereen een slimme meter heeft (of kan hebben) zou ik het reëler vinden als je gewoon per maand afrekent wat je de maand ervoor gebruikt hebt. Dat kon bij de telefoon tachtig jaar geleden al, dan wordt het tijd dat het bij gas en elektra ook eens ingevoerd wordt.

geen aandelen naar bij easyenergie doen ze dat. Maandelijks een rekening voor je werkelijke gerbruik. (wel 50euro borg)
Tot nooit .......
pi_201648211
Pff dat wordt veel neuken deze winter om nog een beetje warm te blijven.
  Moderator dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:33:54 #152
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_201648352
Een contract is een contract, maar ik vraag me af als er veel bedrijven in de problemen gaan komen, of ze eenzijdig het contract open mogen gaan breken.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_201648432
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:33 schreef Mike het volgende:
Een contract is een contract, maar ik vraag me af als er veel bedrijven in de problemen gaan komen, of ze eenzijdig het contract open mogen gaan breken.
Ik verwacht dat dit in de maak is, en verwacht dat de leveranciers nu zonder navigatie de ministeries feilloos weten te vinden.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:21:13 #154
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201648939
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:33 schreef Mike het volgende:
Een contract is een contract, maar ik vraag me af als er veel bedrijven in de problemen gaan komen, of ze eenzijdig het contract open mogen gaan breken.
ik denk dat de grote partijen hun risico netjes hebben afgedekt en geen grote problemen hebben.

de kleintjes / cowboys zullen geen systeemcrisis veroorzaken en 'gewoon' failliet gaan.

De ministers zullen de kleintjes geen hulp bieden.
Tot nooit .......
pi_201649231
Autorijden op waterstof lijkt me nu ook niet een pretje (tenzij iemand ergens wat inlevert om de prijs laag te houden).

Waterstof zat een half jaar terug al op zo'n ¤10 per kilo, terwijl het hoofdzakelijk wordt geproduceerd uit aardgas (steam reforming) als blauwe of grijze waterstof.

En dan was het al 2,5 tot 3x duurder dan elektrisch rijden.
Benieuwd wat het nu doet.
pi_201649245
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het rendement van een CV-ketel is volgens mij niet hoger dan dat van een straalkachel.

Een CV-ketel zet zo'n 8kWh van de 9kWh energie in 1m3 aardgas om, dus afgerond zo'n 90% rendement (er worden wel eens hogere rendementen genoemd maar dat is HR ketel t.o.v. een ouderwetse CV-ketel zonder extra rendement uit condensatiewarmte.

Een straalkachel zet zo'n 100% van de stroom om in warmte, dus heeft op dat vlak een rendement van 100%.
(en dan laat ik het verlies aan rendement bij productie stroom / transport even buiten beschouwing want dat is al verrekend in je kWh prijs).

Een straalkachel gebruiken is echter duur omdat stroom duur is.

Gas zat (!) op zo'n 79 cent per m3 dus op 9,88 cent per kWh en momenteel op 16,5 cent per kWh.
Stroom zat (!) op zo'n 24 cent per kWh en momenteel op 32 cent per kWh.

Een voordeel van een straalkachel is wel weer dat je 1 ruimte kan verwarmen ipv de hele woning.
Zou je de hele woning verwarmen met straalkachels, dan is het sowieso duurder.

Een warmtepomp komt weer op heel andere waarden, dankzij de SCOP van zo'n 3.5 zit je dan maar op 6,86 cent per kWh warmte (oude prijs) of 9,14 cent per kWh warmte (huidige stroomprijs).
Gezien mijn jaarverbruik aan stroom van de warmtepomp t.o.v. het oude gasverbruik in dezelfde woning, klopt dit.
Precies wat ik bedoelde! Chill dat je het ff hebt uitgerekend haha
pi_201649281
quote:
10s.gif Op zondag 3 oktober 2021 17:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ook maar ff gedaan, zat al bij Greenchoice (variabel) en heb net als @:tuinkabouter5000 gewoon de naam van mijn wederhelft gebruikt... Nu maar eens kijken wat er gaat gebeuren, straks dubbel betalen zeker... :')
quote:
Beste heer [naam],

Deze week kregen wij de aanvraag om echt groene energie te leveren op [adres]. Maar onder deze aanvraag staat een andere naam dan die van u. Natuurlijk kan het zijn dat u verhuisd bent of binnenkort gaat verhuizen. Het kan ook zijn dat de aanvrager een fout heeft gemaakt.

Ik wil u daarom vragen ons even te bellen op 010 478 23 26. Dan weet ik meteen of u nog steeds op dit adres woont, of kunt u een eventuele verhuizing aan mij doorgeven. Hoor ik binnen een week niets van u? Dan ga ik er vanuit dat de aanvraag gewoon juist is. Wij beëindigen dan de levering van onze energie op uw naam en gaan de nieuwe aanmelding verwerken.

Ik hoop dat u met deze informatie duidelijk voor u is. Kijk anders op onze klantenservicepagina voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past. Wij helpen u graag. Uiteraard hopen wij dat u in de toekomst weer voor ons kiest. Want alle groene keuzes helpen.



Met vriendelijke groet,
Wat ga jij doen?
pi_201649355
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:45 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
[..]
Wat ga jij doen?
Gewoon zeggen dat je in scheiding ligt met de vrouw en dat het nieuwe contract op haar naam blijft staan :+

Dat je over een jaar op magische wijze toch weer bij elkaar bent gaat ze niets aan :+
pi_201649371
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gewoon zeggen dat je in scheiding ligt met de vrouw en dat het nieuwe contract op haar naam blijft staan :+

Dat je over een jaar op magische wijze toch weer bij elkaar bent gaat ze niets aan :+
Jaa zoiets dacht ik ook aan inderdaad :D

Zou jij überhaupt reageren / bellen? In principe niet nodig toch? Omdat ze het bij geen gehoord gewoon overzetten
pi_201649375
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:54 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Jaa zoiets dacht ik ook aan inderdaad :D

Zou jij überhaupt reageren / bellen? In principe niet nodig toch? Omdat ze het bij geen gehoord gewoon overzetten
Nee, gezien die zin zou ik er niet op reageren idd.
pi_201649377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, niet op reageren idd.
Thx 🙏🏽
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:22:59 #162
168739 Red_85
'echt wel'
pi_201649668
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 15:49 schreef appeleibanaan het volgende:
Werkt ook behoorlijk door in producentenprijzen en uiteindelijk consumentenprijzen toch?
Ik heb maar alvast houtjes ingeslagen, zodat ik op een houtje kan bijten. Voor je het weet zijn ook die onbetaalbaar :P
hmm.... Have I got news for you.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:45:04 #163
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201649971
Met deze prijzen ga ik met mijn goedkope contract ballonnetjes aardgas verkopen op marktplaats. Dikke winst :9
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:49:51 #164
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_201650029
Heb nog niet heel veel te klagen met mijn verlenging op ¤0,95/m3 als ik dat zo lees…

Onder aan de streep ga ik ongeveer 20% meer betalen bij hetzelfde verbruik (gas en licht)
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:52:30 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201650059
ik heb nog 5m3 hout liggen terwijl ik al een paar jaar niet heb gestookt. Wilde het eigenlijk eens gaan afvoeren. Dit jaar jaar ff laten liggen.
Tot nooit .......
pi_201650073
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:52 schreef Speekselklier het volgende:
ik heb nog 5m3 hout liggen terwijl ik al een paar jaar niet heb gestookt. Wilde het eigenlijk eens gaan afvoeren. Dit jaar jaar ff laten liggen.
Wat voor hout en wat vraag je ervoor?
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:00:56 #167
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201650232
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik heb nog niks gehoord... Denk dat ik gewoon ga bellen...

Edit: Gezien het antwoord van @:TheFreshprince gewoon niks doen dus...
Nee ik twijfelde ook even. Maar hij heeft gelijk ook.

Als ze achteraf mee komen maar dat verhaal gebruiken hhaha
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:07:45 #169
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201650263
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:53 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Wat voor hout en wat vraag je ervoor?
ik heb nog een haard die ik jaren niet meer heb gebruikt. dus verkopen doe ik niet.
Tot nooit .......
pi_201650362
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik heb nog een haard die ik jaren niet meer heb gebruikt. dus verkopen doe ik niet.
pi_201650487
Eigen haard is dit jaar dubbel goud waard :D
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:49:30 #172
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201650888
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:06 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Nee ik twijfelde ook even. Maar hij heeft gelijk ook.

Als ze achteraf mee komen maar dat verhaal gebruiken hhaha
Net bericht... Ze hebben bij mij wsl wat verder gekeken dan hun neus lang is... Het kwam ook op het al bekende mail adres en op mijn naam binnen ipv die van de wederhelft... :')

quote:
Beste heer/mevrouw XXXXXX

Fijn dat u voor Greenchoice kiest. Met uw keuze voor 3 jaar Wind uit Nederland via Consumentenbond leveren wij u de komende tijd écht groene stroom en bosgecompenseerd gas. Zo kunnen wij samen met onze klanten blijven werken aan een duurzame wereld.

Hieronder ziet u een overzicht van de door u gekozen tarieven. Vanaf de ingangsdatum ziet u de tarieven ook op Mijn Greenchoice.

Contractgegevens

Ingangsdatum: 21-10-2021
Einddatum: 21-10-2024, daarna variabel met het op dat moment geldende variabele tarief

Stroom Levering (excl. btw) Totaal tarief (incl. btw)
Enkeltarief per kWh ¤ 0,07504 ¤ 0,24118
Daltarief per kWh ¤ 0,06419 ¤ 0,22805
Normaaltarief per kWh ¤ 0,08393 ¤ 0,25193
Vaste leveringskosten per dag ¤ 0,15622 ¤ 0,18903

Gas Levering (excl. btw) Totaal tarief (incl. btw)
Bosgecompenseerd gas per m³ ¤ 0,28262 ¤ 0,86670
Vaste leveringskosten per dag ¤ 0,15622 ¤ 0,18903
Etc...
pi_201651023
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Net bericht... Ze hebben bij mij wsl wat verder gekeken dan hun neus lang is... Het kwam ook op het al bekende mail adres en op mijn naam binnen ipv die van de wederhelft... :')
[..]
Etc...
Waarschijnlijk heeft er inmiddels wel iemand op z'n flikker gekregen omdat die aanbieding nog online stond :+
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:07:03 #174
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201651199
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarschijnlijk heeft er inmiddels wel iemand op z'n flikker gekregen omdat die aanbieding nog online stond :+
Ik vind het verder wel best... Zit atm op ongeveer hetzelfde tarief alleen mijn vaste leveringskosten zijn atm iets hoger en heb verder geen probleem om de rekening te betalen dus daar zie ik de aankomende drie jaar geen verandering in komen. :P
pi_201651433
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarschijnlijk heeft er inmiddels wel iemand op z'n flikker gekregen omdat die aanbieding nog online stond :+
Dat denk ik niet. Er zullen zeer zeker afspraken m.b.t. de einddatum van de aanbieding (energieveiling) zijn gemaakt met de Consumentenbond.
pi_201651685
Wat is nu het beste als je op flexibel tarief zit ?

Gewoon blijven zitten en hopen dat het een warme winter word ? Heb het idee dat ze je nu bang maken om zo snel mogelijk nog een lang contract af te sluiten?
pi_201651717
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:42 schreef descon het volgende:
Wat is nu het beste als je op flexibel tarief zit ?

Gewoon blijven zitten en hopen dat het een warme winter word ? Heb het idee dat ze je nu bang maken om zo snel mogelijk nog een lang contract af te sluiten?
Zo min mogelijk verbruiken
pi_201651729
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:42 schreef descon het volgende:
Wat is nu het beste als je op flexibel tarief zit ?

Gewoon blijven zitten en hopen dat het een warme winter word ? Heb het idee dat ze je nu bang maken om zo snel mogelijk nog een lang contract af te sluiten?
Voor m'n zus gaan we de strategie "variabel blijven tot eind december" gebruiken en dan kijken hoe het er voor staat. Misschien dan vanaf januari 2 of 3 maanden overleven en hopen dat het niet te koud wordt.
Nu overstappen is ze sowieso 65% duurder uit met gas.

Ze heeft m'n tip om over te stappen in begin augustus gemist (/ genegeerd), helaas...
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:47:25 #179
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201651756
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:42 schreef descon het volgende:
Wat is nu het beste als je op flexibel tarief zit ?

Gewoon blijven zitten en hopen dat het een warme winter word ? Heb het idee dat ze je nu bang maken om zo snel mogelijk nog een lang contract af te sluiten?
Ik ben de afgelopen jaren met een variabel contratct over de hele linie wel steeds meer gaan betalen, soms ging je in januari weer wat beneden maar dan ging je in juli weer omhoog etc...

Daarnaast bestaat de prijs voor een flink deel uit belastingen en daar kan de leverancier niet zoveel aan doen. Dus als de regering besluit om net als andere landen de belasting te verlagen heb je daar ook profijt van.

Ik denk dat ik nu wel aardig goed zit met drie jaar vast.
pi_201651948
Thanks, had gelukkig tijdens de coronadip wat aandelen Shell gekocht..nu maar hopen dat ze een super dividend gaan uitkeren
pi_201651960
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:21 schreef Speekselklier het volgende:
de kleintjes / cowboys zullen geen systeemcrisis veroorzaken en 'gewoon' failliet gaan.
Dit inderdaad. Ze zijn verder onbelangrijk en in mijn visie volkomen overbodig. Tussenhandel met een bureau en een callcenter wat ze inhuren. En misschien een marketingafdeling. Met Energie hebben al die krabbelaars niet veel te maken. Als die failliet gaan is allen maar goed. Het is juist die tussenhandel zonder echt toegevoegde waarde die het duurder maakt voor iedereen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201651980
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:58 schreef descon het volgende:
Thanks, had gelukkig tijdens de coronadip wat aandelen Shell gekocht..nu maar hopen dat ze een super dividend gaan uitkeren
Lekker geld verdienen zonder waarde toe te voegen. Dat is mijn probleem met deze "moderne" wereld. Al die freeloaders maken alles duurder voor iedereen. Dat voor hun inhalige graaierige kleine verdiensten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201652072
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 20:58 schreef descon het volgende:
Thanks, had gelukkig tijdens de coronadip wat aandelen Shell gekocht..nu maar hopen dat ze een super dividend gaan uitkeren
Als je tijdens de dip aandelen Shell hebt gekocht, heb je al een behoorlijke rit omhoog gemaakt met de aandelenkoers. Jammer voor de (deelnemers) van bepaalde pensioenfondsen, zoals PME die hun aandelen in de fossiele energie hebben verkocht.

Zelf denk ik overigens dat het Shell zal lukken om de omslag naar meer duurzame energie te maken.

https://www.nu.nl/economi(...)ossiele-energie.html
pi_201652168
Pff ik ben net verhuisd en heb mijn bestaande contract in augustus meegenomen bij greenchoice.
Goede tarieven maar dit loopt tot half januari.
pi_201652197
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:09 schreef rutger05 het volgende:
Zelf denk ik overigens dat het Shell zal lukken om de omslag naar meer duurzame energie te maken.
In principe is "duurzame energie" een fenomeen wat niet kan. Althans niet op dezelfde voet van verbruik. Het lijkt altijd zo dat we door "technologie" fluitend op "iets anders" kunnen overgaan. Dat is natuurlijk niet zo.

De gewone mens zal noodgedwongen moeten overgaan op een veel soberder leven. Waar onbeperkte "mobiliteit" niet meer zal bestaan. We hebben wat dat betreft nog geen idee wat het betekent dat Dinosap zo goed als op is en dat de alternatieven niet eens voor 5% net zo goed en goedkoop zijn. Het wordt een zeer moeizame struggle voor de komende generaties. Omdat "we" alles er binnen een eeuw doorheen gejast hebben. The crime of the century. :{

In de moderne geschiedenisboekjes zal 1900 - 2030 bekend staan als de inhalige, hedonistische, puur egoistische tijd. Die ten onder ging door hun blinde graaimentaliteit van we maken alles op voor onszelf en laten niks over voor volgende generaties. En terecht. Je leest en merkt daar eigenlijk nooit iets van dat we ons een beetje zouden moeten schamen wegens die inhaligheid. Tenslotte zijn het hulpbronnen die zich in miljarden jaren gevormd hebben en die we in een miljardste promille van die tijd hebben opgemaakt puur voor onze lol. Hoe mooi is dat?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 05-10-2021 21:26:57 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201652377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:09 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Als je tijdens de dip aandelen Shell hebt gekocht, heb je al een behoorlijke rit omhoog gemaakt met de aandelenkoers. Jammer voor de (deelnemers) van bepaalde pensioenfondsen, zoals PME die hun aandelen in de fossiele energie hebben verkocht.

Zelf denk ik overigens dat het Shell zal lukken om de omslag naar meer duurzame energie te maken.

https://www.nu.nl/economi(...)ossiele-energie.html
Ik geloof wel in de energie transitie, alleen niet in het tempo dat ze ons voor spiegelen. Dat is gewoon te snel en niet haalbaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Lekker geld verdienen zonder waarde toe te voegen. Dat is mijn probleem met deze "moderne" wereld. Al die freeloaders maken alles duurder voor iedereen. Dat voor hun inhalige graaierige kleine verdiensten.
Verdiep je eens in de wereld van "groene" energie. Dat zijn alleen maar freeloaders die met mooie verhalen ons belastinggeld er door draaien. Dat was 1 van de redenen dat ik besloot om gewoon door te investeren in Shell.

Ik geloof in klimaat verandering en ben zeker voor een beter milieu. Alleen niet op de huidigd manier, dat is namelijk gericht op geld verdienen.

Klimaatcrisis is perfect om op te cashen. Het is niet duidelijk meetbaar of de investeringen geholpen hebben of gaan helpen. (Je kan het achteraf niet controleren)

Das normaal gesproken vragen om genaaid te worden als je zaken doet. Ze zijn me nu namelijk net ff te enthousiast aan het lobbyen om de milieu agenda er door te drukken.
pi_201652387
Het dinosap is nog lang niet op.
pi_201652453
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:30 schreef DarkwingDuck het volgende:
Het dinosap is nog lang niet op.
Maar wordt heel duur. Wegens dat het niet zomaar meer spontaan de grond uitspuit. Dat is gewoon een feit.

Ook is het zo dat alles wat we ermee gedaan hebben nooit meer terugkomt. Dus zeg de laatste eeuw was uniek en daarna moet men weer een paar miljard jaar (enkele miljoenen generaties voor het perspectief) wachten tot het weer aangevuld is. In nauwelijks 100 jaar verbruikt en verbrast... Zeer knappe prestatie. :) De grootste schandplek in de geschiedenis van het heelal.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201652467
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar wordt heel duur. Wegens dat het niet zomaar meer spontaan de grond uitspuit. Dat is gewoon een feit.

Ook is het zo dat alles wat we ermee gedaan hebben nooit meer terugkomt. Dus zeg de laatste eeuw was uniek en daarna moet men weer een paar miljard jaar (enkele miljoenen generaties voor het perspectief) wachten tot het weer aangevuld is. In nauwelijks 100 jaar... Zeer knappe prestatie. :)
Met 98.000.000 vaten ruwe olie per dag schiet het wel op idd.
pi_201652517
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:49 schreef Stoorzendert het volgende:
Heb nog niet heel veel te klagen met mijn verlenging op ¤0,95/m3 als ik dat zo lees…

Onder aan de streep ga ik ongeveer 20% meer betalen bij hetzelfde verbruik (gas en licht)
Hier ook 98ct maar moest het dan al voor 3 jaar vastzetten + 210 bonus als ik bij mijn huidige aanbieder blijf. De prijs voor gas staat nu op 1.43 daar. Terugleververgoeding ook goed met 11ct. Zie het gas niet snel teruggaan eerst. Kan nog binnen 14 dagen annuleren. Maar 3 jaar voelt wel lang...
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_201652530
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:40 schreef Patroon het volgende:

[..]
Hier ook 98ct maar moest het dan al voor 3 jaar vastzetten + 210 bonus als ik bij mijn huidige aanbieder blijf. De prijs voor gas staat nu op 1.43 daar. Terugleververgoeding ook goed met 11ct. Zie het gas niet snel teruggaan eerst. Kan nog binnen 14 dagen annuleren. Maar 3 jaar voelt wel lang...
Je kan vrij goedkoop van een contract af, hoe verder in het contract hoe goedkoper dat kan.
Zou me er niet te druk om maken.

pi_201652553
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met 98.000.000 vaten ruwe olie per dag schiet het wel op idd.
Zeggen we weleens meer zo samen. Onvoorstelbaar. Dat is 15 en een half miljard liter. Per DAG. Dat tikt wel aan.

1 ding is zeker dat je zoiets niet nog eens 100 jaar volhoudt. Maar na ons de zondvloed zo blijkt de mentaliteit. Wel jammer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201652596
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zeggen we weleens meer zo samen. Onvoorstelbaar. Dat is 15 en een half miljard liter. Per DAG. Dat tikt wel aan.

1 ding is zeker dat je zoiets niet nog eens 100 jaar volhoudt. Maar na ons de zondvloed zo blijkt de mentaliteit. Wel jammer.
Gemiddeld 430,8kg CO2 per verwerkt vat, nog exclusief de energie die nodig is voor het winnen, transporteren, raffineren, warm houden / mengen, etc.
pi_201652599
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar wordt heel duur. Wegens dat het niet zomaar meer spontaan de grond uitspuit. Dat is gewoon een feit.

Ook is het zo dat alles wat we ermee gedaan hebben nooit meer terugkomt. Dus zeg de laatste eeuw was uniek en daarna moet men weer een paar miljard jaar (enkele miljoenen generaties voor het perspectief) wachten tot het weer aangevuld is. In nauwelijks 100 jaar verbruikt en verbrast... Zeer knappe prestatie. :) De grootste schandplek in de geschiedenis van het heelal.
We zijn met teveel en moeder aarde zal ons vanzelf corrigeren. We stellen het nu alleen maar uit.
pi_201652664
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:46 schreef descon het volgende:

[..]
We zijn met teveel en moeder aarde zal ons vanzelf corrigeren. We stellen het nu alleen maar uit.
Meer een teveel aan Westerse mens. Met hun maat 5000 schoenen qua voetafdruk. De rest van de wereld doet het gewoon met maatje 40. Daar zit wel een verschil.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201652674
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan vrij goedkoop van een contract af, hoe verder in het contract hoe goedkoper dat kan.
Zou me er niet te druk om maken.

[ afbeelding ]
Dat valt inderdaad wel mee.

Mijn contract verloopt volgend jaar februari. Ik heb daarom nog gebruikt gemaakt van de aanbieding van de Consumentenbond die hier in het topic is genoemd voor een driejarig contract per datum einde contract huidige aanbieder Daardoor ben ik niet noemenswaardig duurder uit dan bij de tarieven van mijn huidige leverancier.

Normaal gesproken stap ik jaarlijks over, maar i.v.m. de huidige extreme omstandigheden op de energiemarkt heb ik er toch voor gekozen dit driejarige contract aan te gaan.
pi_201652938
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan vrij goedkoop van een contract af, hoe verder in het contract hoe goedkoper dat kan.
Zou me er niet te druk om maken.

[ afbeelding ]
Is wel per product, wil je gas en elektriciteit opzeggen, moet je dus dubbel tellen.
pi_201653026
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 22:08 schreef skrn het volgende:

[..]
Is wel per product, wil je gas en elektriciteit opzeggen, moet je dus dubbel tellen.
Dat staat er idd.

Als je de komende jaren op 24 cent voor stroom en 85 cent voor gas zit (even los van wat de belastingen doen), zal je niet zo gek veel te duur uit zijn en is het niet eens de moeite om je contract op te zeggen ;)

En als het wel extreem zakt (wat bijna niet kan, gezien de belastingen) dan zie je wel weer tzt.
pi_201653176
Owh ja ik zie het pas nu staan, sorry.
pi_201654491
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
In principe is "duurzame energie" een fenomeen wat niet kan. Althans niet op dezelfde voet van verbruik. Het lijkt altijd zo dat we door "technologie" fluitend op "iets anders" kunnen overgaan. Dat is natuurlijk niet zo.

De gewone mens zal noodgedwongen moeten overgaan op een veel soberder leven. Waar onbeperkte "mobiliteit" niet meer zal bestaan. We hebben wat dat betreft nog geen idee wat het betekent dat Dinosap zo goed als op is en dat de alternatieven niet eens voor 5% net zo goed en goedkoop zijn. Het wordt een zeer moeizame struggle voor de komende generaties. Omdat "we" alles er binnen een eeuw doorheen gejast hebben. The crime of the century. :{

In de moderne geschiedenisboekjes zal 1900 - 2030 bekend staan als de inhalige, hedonistische, puur egoistische tijd. Die ten onder ging door hun blinde graaimentaliteit van we maken alles op voor onszelf en laten niks over voor volgende generaties. En terecht. Je leest en merkt daar eigenlijk nooit iets van dat we ons een beetje zouden moeten schamen wegens die inhaligheid. Tenslotte zijn het hulpbronnen die zich in miljarden jaren gevormd hebben en die we in een miljardste promille van die tijd hebben opgemaakt puur voor onze lol. Hoe mooi is dat?
https://meervrijheid.nl/?pagina=1290
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_201654495
Is er dan niemand in dit topic die beseft dat inflatie een prijs heeft?
Is er dan niemand die eens kritisch is wanneer de regering roept dat de koopkracht licht zal stijgen dit jaar?

Maak je borst maar nat, je zult dit de komende jaren niet alleen bij gas gaan zien, maar bij alles, de centrale banken zullen wel weer een geldpers aanzetten om de economie te "stimuleren".

Huizenprijzen anyone?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 6 oktober 2021 @ 08:27:46 #202
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201655188
woops... om 8 uur bij opening is de prijs weer doorgeschoten naar 132 euro

https://www.theice.com/pr(...)ata?marketId=5285051
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201655291
Interessant. De benzine prijs is vooral ten prooi gevallen aan belastingen. Hoe zit dat met de gasprijs?

twitter


[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2021 08:39:14 ]
pi_201655538
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 08:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
Interessant. De benzine prijs is vooral ten prooi gevallen aan belastingen. Hoe zit dat met de gasprijs?

[ twitter ]
Raffineren is door de jaren waarschijnlijk ook wel wat duurder geworden... maar de olieprijs staat inderdaad nog lang niet op recordhoogtes, de accijnzen staan dat wel :)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 09:14:16 #205
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201655708
We zijn letterlijk aan de goden overgeleverd, als we een koude winter op het continent krijgen dan wordt het pas echt interessant. Zul je zien dat we dan ook nog eens lockdown nummer achthonderd ingaan dus veel mensen worden dan verplicht om wekenlang thuis te zitten en zich arm te stoken :')

[ Bericht 13% gewijzigd door Twiitch op 06-10-2021 09:28:44 ]
  woensdag 6 oktober 2021 @ 09:35:00 #206
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201655943
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201655999
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 08:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
Interessant. De benzine prijs is vooral ten prooi gevallen aan belastingen. Hoe zit dat met de gasprijs?

[ twitter ]
Je moet wel de dollar-conversie meenemen natuurlijk.

In 2008 gingen veel mensen naar de VS op vakantie, die dollar stond toen duizelwekkend laag.
pi_201656039
quote:
11s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:14 schreef Twiitch het volgende:
We zijn letterlijk aan de goden overgeleverd, als we een koude winter op het continent krijgen dan wordt het pas echt interessant. Zul je zien dat we dan ook nog eens lockdown nummer achthonderd ingaan dus veel mensen worden dan verplicht om wekenlang thuis te zitten en zich arm te stoken :')

Of je stookt niet en trekt gewoon een extra trui aan, kleine moeite en kost niks.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_201656043
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 08:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
Interessant. De benzine prijs is vooral ten prooi gevallen aan belastingen. Hoe zit dat met de gasprijs?

[ twitter ]
130 / 1,50 (2008) = 86 EUR/ barrel
110 / 1,35 (2014) = 81 EUR/ barrel
80 / 1,21 (2021) = 66 EUR / barrel

Dus dat vlakt wel wat weer uit, licht dalende trend over de jaren ;)
pi_201656058
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:41 schreef skrn het volgende:

[..]
Je moet wel de dollar-conversie meenemen natuurlijk.

In 2008 gingen veel mensen naar de VS op vakantie, die dollar stond toen duizelwekkend laag.
Dollar stond toen 20% lager. Maar ook als je daarvoor compenseert zijn het met name belastingen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201656076
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 04:59 schreef raptorix het volgende:
Is er dan niemand in dit topic die beseft dat inflatie een prijs heeft?
Is er dan niemand die eens kritisch is wanneer de regering roept dat de koopkracht licht zal stijgen dit jaar?

Maak je borst maar nat, je zult dit de komende jaren niet alleen bij gas gaan zien, maar bij alles, de centrale banken zullen wel weer een geldpers aanzetten om de economie te "stimuleren".

Huizenprijzen anyone?
Deels met je eens maar stijging van de gasprijs ligt niet aan de geldpers van de ecb.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 6 oktober 2021 @ 09:53:44 #212
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201656135
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:44 schreef Hathor het volgende:

[..]
Of je stookt niet en trekt gewoon een extra trui aan, kleine moeite en kost niks.
Klopt. Maar de realiteit is natuurlijk dat veel mensen nog in een tochtig huurkrot wonen, dan doet een dikke trui ook maar zoveel als het buiten een tijdje flink heeft gevroren. En als je kleine kinderen hebt of een oude tak bent is een binnentemperatuur van 12 graden of minder ook niet ideaal lijkt me.

[ Bericht 4% gewijzigd door Twiitch op 06-10-2021 10:00:29 ]
pi_201656145
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dollar stond toen 20% lager. Maar ook als je daarvoor compenseert zijn het met name belastingen.
Mee eens.

Maar de gasprijs is wel echt heel veel extra belast.

In 2000 stond een m3 gas op ~ 0.30 eurocent. Balkenende heeft trouwens ook fors belast (Balkenende heeft ook genoeg milieu-maatregelen ingevoerd, maar grappig dat niemand dat erkend).

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ot-hoogste-in-europa

Als je dan nu 1,30 euro / m3 betaalt, is dat wel over de laatste 20 jaar behoorlijk opgelopen. :7
pi_201656154
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Deels met je eens maar stijging van de gasprijs ligt niet aan de geldpers van de ecb.
Eens.

Het probleem ligt bij de overheden die dit extra aan kapitaal niet hebben gebruikt voor investeringen in infrastructuur binnen de waardeketen van aardgas.
pi_201656243
Zou de Staatspropaganda en de Staatsomroep ons straks bij de algemene financiële beschouwingen weer proberen wijs te maken dat de inflatie op 1,8% ligt en de koopkracht 'een kleine plus' krijgt volgend jaar? :')

Er komt vandaag verdomme weer 16% bij op dit moment. Als het zo doorgaat gaan we elke week verdubbelen. Gelukkig hebben we het afgelopen jaar veel geleerd over exponentiële groei :')

Ik hoor nu ook weer bedrijven janken om staatssubsidies om overeind te blijven. DAT is nou het probleem van alles. Niemand gaat failliet waardoor de vraag kunstmatig hoog ligt. De gasprijs staat niet zo hoog omdat tante Hilde een slecht geisoleerde woning heeft.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:04:30 #216
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201656251
Gooi gewoon bruinkool in die biomassacentrales uit de kluiten gewassen houtkachels. Alles liever dan de portemonnee van Putin spekken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:10:40 #217
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201656313
Gaat wel een dingetje worden hoor dit.. Wij hebben tot maart nog ons contract lopen, maar als ik nu een nieuw contract zou willen afsluiten gaan we van 200 euro per maand naar 500 per maand. Nou doet dat voor ons pijn in de zin van 'dan maar niet ver weg op vakantie' maar voor velen die toch al amper kunnen rondkomen is het een veel groter probleem natuurlijk.. :{
Life's like music, get the rhythm..
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:18:17 #218
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201656398
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:54 schreef skrn het volgende:
In 2000 stond een m3 gas op ~ 0.30 eurocent. Balkenende heeft trouwens ook fors belast (Balkenende heeft ook genoeg milieu-maatregelen ingevoerd, maar grappig dat niemand dat erkend).
Belastingen verhogen op energie-vervuilende aktiviteiten is niet echt een milieu-maatregel.
Tot nooit .......
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:25:08 #219
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201656461
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 09:03 schreef MrBadGuy het volgende:
maar de olieprijs staat inderdaad nog lang niet op recordhoogtes, de accijnzen staan dat wel
Ik vrees dat ook de accijnzen nog wel wat omhoog kunnen.

Mijn gevoel dat de accijnzen nogal eens gestegen zijn in periodes dat de olieprijzen relatief laag stonden. Benzineprijzen daalde dan op de olieprijs maar die werd dan gedemt door de accijns. Toch was iedereen gelukkig.

Als de olieprijzen dan weer stegen dan keken we allemaal naar de oliemaatschappijen maar niemand naar de overheid die stilletjes de accijnzen had aangepast.


Een voordeel:
vroeger had ik het gevoel dat er vooral belastingen door mijn leidingen stroomde en weinig energie.
Nu stroomt er relatief ook aardig wat energie door de leidingen.
Tot nooit .......
pi_201656462
Ik heb gelukkig 2 maanden geleden mijn contract vernieuw bij Vattenfall en heb 3 jaar vaste prijs. Heb net mijn contract even gechecked en betaal de komende 3 jaar 0,96 cent per kuub
pi_201656518
Ik vraag me af waar de regeringsleiders mee gaan komen, want ze kunnen wel praten over belastingverlagingen, subsidies, investeringen etc. maar je kan geen gas printen. Dus dan houdt het op voor die inspiratieloze wereldleiders die alleen maar geld kunnen lenen.

26% erbij vandaag nu. Er raken grote bedrijven duidelijk in paniek.
pi_201656537
Bijna 150 euro per MWh, wow, dit gaat helemaal mis.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:34:29 #223
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201656545
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:10 schreef NoComment het volgende:
Gaat wel een dingetje worden hoor dit.. Wij hebben tot maart nog ons contract lopen, maar als ik nu een nieuw contract zou willen afsluiten gaan we van 200 euro per maand naar 500 per maand. Nou doet dat voor ons pijn in de zin van 'dan maar niet ver weg op vakantie' maar voor velen die toch al amper kunnen rondkomen is het een veel groter probleem natuurlijk.. :{
In de regel wordt gesproken van energie-armoede als een huishouden meer dan 10% van het besteedbaar inkomen uitgeeft aan de energierekening.

Als die stijging zo doorzet zou het zomaar kunnen zijn dat we jouw binnenkort kunnen rekeken tot de energie-armoedigen.

10% van de nederlanders lijdt onder de energie-armoede.
10%... zijn er dan in nederland zo veel mensen met een maandelijks besteedbaar inkomen van minder 5000 euro?
Tot nooit .......
pi_201656552
quote:
6s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:33 schreef skrn het volgende:
Bijna 150 euro per MWh, wow, dit gaat helemaal mis.
154 euro en 33% nu.

Iedereen rent naar de ingang :')

Edit: 38% erbij :') Wtf gebeurt er allemaal
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:40:27 #225
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201656576
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:36 schreef Confetti het volgende:

[..]
154 euro en 33% nu.

Iedereen rent naar de ingang :')

Edit: 38% erbij :') Wtf gebeurt er allemaal
Stil zitten als je geschoren wordt. Over een paar weken komen ze er achter dat een m3 gas helemaal geen heel grachtenpand in Amsterdam waard is en klettert de boel zo in elkaar. Dan is het weer dringen naar de uitgang.
Tot nooit .......
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:42:07 #226
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201656580
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:36 schreef Confetti het volgende:

[..]
154 euro en 33% nu.

Iedereen rent naar de ingang :')

Edit: 38% erbij :') Wtf gebeurt er allemaal
Ik durf zo niet eens meer een pannetje op het vuur te zetten. _O-

(al weet ik niet hoe en wanneer die stijgingen doorgerekend worden naar de consument)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator woensdag 6 oktober 2021 @ 10:44:38 #227
446930 crew  ESF1Gamer
pi_201656590
quote:
2s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik durf zo niet eens meer een pannetje op het vuur te zetten. _O-

(al weet ik niet hoe en wanneer die stijgingen doorgerekend worden naar de consument)
De stijgingen worden betaald door consumenten met variabel tarief contract
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_201656618
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:44 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
De stijgingen worden betaald door consumenten met variabel tarief contract
Maar ook die krijgen maar 2x per jaar een prijswijziging, toch? ;)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:50:36 #229
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201656628
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
In de regel wordt gesproken van energie-armoede als een huishouden meer dan 10% van het besteedbaar inkomen uitgeeft aan de energierekening.

Als die stijging zo doorzet zou het zomaar kunnen zijn dat we jouw binnenkort kunnen rekeken tot de energie-armoedigen.

10% van de nederlanders lijdt onder de energie-armoede.
10%... zijn er dan in nederland zo veel mensen met een maandelijks besteedbaar inkomen van minder 5000 euro?

Als de stijging zo doorzet heeft straks zowat iedereen een probleem...
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:36 schreef Confetti het volgende:

[..]
154 euro en 33% nu.

Iedereen rent naar de ingang :')

Edit: 38% erbij :') Wtf gebeurt er allemaal
Waar kun je die live prijzen zien eigenlijk?
Life's like music, get the rhythm..
pi_201656632
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:44 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
De stijgingen worden betaald door consumenten met variabel tarief contract
Maar is dat voldoende om de vaste contracten te compenseren? Op elke kuub die ik wegstook moet Oxxio een euro bijleggen.

Ik ben blij dat mijn contract tot begin 2024 vaststaat, maar ik ga toch maar wat kuub hout verzamelen voor de open haard
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_201656633
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook die krijgen maar 2x per jaar een prijswijziging, toch? ;)
Yep.

De miljarden vliegen straks de deur uit bij al die energie-leveranciers.

Een dagje al deze, nou, er wordt toch wel gestookt, misschien toch al een paar miljoen m3 door alle huishoudens, dat betekent nu al een paar miljoen euro verlies dat je enkel inkoopt op basis van dagtarieven.

Wel lekker, geen opdringerige verkopers meer.
pi_201656650
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:50 schreef NoComment het volgende:

[..]
Als de stijging zo doorzet heeft straks zowat iedereen een probleem...
[..]
Waar kun je die live prijzen zien eigenlijk?
https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5285051
pi_201656673
Wat mij verbaasde is dat de helft van Nederland geen weet heeft van zijn contract en vaak variabele tarieven heeft. Bizar. Die worden nu gepakt, maar dat is ook een leermomentje denk ik.

Ik check elk jaar mijn contract en switch dan om die 200 euro aanmeldbonus te pakken. 200 euro voor een half uurtje wat doen op een site als pricewise. Prima deal toch?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:58:28 #234
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201656681
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:44 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
De stijgingen worden betaald door consumenten met variabel tarief contract
Bij mij staat er dit:

Dit betekent dat schommelingen in de prijs van energie gedurende die periode niet aan u doorberekent.

(die periode is tot 2024)

Dat is nu dus gunstig lijkt me?

Ik moet eerlijk zeggen dat die tabellen van de leverancier best onduidelijk zijn. :@
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 6 oktober 2021 @ 10:59:10 #235
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201656690
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:57 schreef Homey het volgende:
Wat mij verbaasde is dat de helft van Nederland geen weet heeft van zijn contract en vaak variabele tarieven heeft. Bizar. Die worden nu gepakt, maar dat is ook een leermomentje denk ik.

Ik check elk jaar mijn contract en switch dan om die 200 euro aanmeldbonus te pakken. 200 euro voor een half uurtje wat doen op een site als pricewise. Prima deal toch?
Ik wist dat heel goed, krijg (en lees) ook de nieuwe tarieven die ik de afgelopen jaren kreeg. Overstappen heb ik nooit de moeite voor genomen. In het verleden was je dan met dalende tarieven wel spekkoper i.t..t diegene die vast stonden. Soms win je wat, soms verlies je wat.

Ja, dat kost nu wat meer. Dan maar (nog) bewuster ermee omgaan.
pi_201656699
Ben benieuwd of Nederland het voorbeeld van Frankrijk gaat volgen. Weet niet of het verstandig is maar de publieke opinie gaat deze stijging niet lang accepteren/aankunnen.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 11:00:44 #237
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201656708
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ben benieuwd of Nederland het voorbeeld van Frankrijk gaat volgen. Weet niet of het verstandig is maar de publieke opinie gaat deze stijging niet lang accepteren/aankunnen.
Ik heb zo'n lage dunk van de (huidige) politiek dat ik daar echt weinig hoop op heb.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 11:00:59 #238
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201656713
Ik ben sinds gisteren meteen bewuster met m’n gas en elektriciteit om aan het gaan. Niet dat ik nu meer betaal, maar het is wel weer even goed voor de bewustwording.
pi_201656727
Ik hoop niet dat het kabinet probeert om mensen zo richting electriciteit uit te roken want daar gaat het ook niet goed:

https://www.volkskrant.nl(...)sche-groei~bd07d87a/
  woensdag 6 oktober 2021 @ 11:03:30 #240
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201656744
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:01 schreef Dutchguy het volgende:
Ik hoop niet dat het kabinet probeert om mensen zo richting electriciteit uit te roken want daar gaat het ook niet goed:

https://www.volkskrant.nl(...)sche-groei~bd07d87a/
We willen geen kolen, geen kernenergie, geen windmolens en geen gas. Heb je nog zonne-energie maar daar red je het niet mee... Wat je ook bouwt er is felle weerstand tegen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201656752
quote:
2s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:00 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik heb zo'n lage dunk van de (huidige) politiek dat ik daar echt weinig hoop op heb.
Het is heel moeilijk want wie gaat pijn lijden?

De helft van de huishoudens heeft een vast contract, en een behoorlijk deel langdurig. Ik ben er 1 van, ik zag vorig jaar de tarieven en heb toen besloten lang vast te zetten. Fors meerr dan 1 jaar, want ik voelde de bui al hangen dat bij economische opleving alle grondstoffen door het dak gaan.

Ik snap niet dat inkopers dat niet zien. Zo veel opslag-capaciteit is er niet in de wereld, niet voor gas, niet voor olie, eigenlijk voor niks. Dus bij economische opleving moet direct de productie worden opgeschroefd, anders heb je een probleem. Als fabrieken dan ook nog productie moeten inhalen, is krapte zo te begrijpen.

Maar dat het zou leiden tot deze proporties .. . _O-
pi_201656769
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ben benieuwd of Nederland het voorbeeld van Frankrijk gaat volgen. Weet niet of het verstandig is maar de publieke opinie gaat deze stijging niet lang accepteren/aankunnen.
Heeft geen nut, iemand moet toch de pijn lijden. Belasting verlagen betekent dat we meer geld moeten lenen, maar daardoor zakt de vraag juist niet en gaan niet levensvatbare bedrijven verder met bijna gratis stoken.

Er is al een half miljard weggegooid, omdat de VVD per se wilde dat dat ook geld naar het MKB zou gaan in plaats van gericht naar de armste mensen.

Maargoed, er is al 100 miljard uitgegeven in anderhalf jaar. Dus een miljardje of 5 kan er ook nog wel bij..
pi_201656777
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:06 schreef Confetti het volgende:

[..]
Heeft geen nut, iemand moet toch de pijn lijden. Belasting verlagen betekent dat we meer geld moeten lenen, maar daardoor zakt de vraag juist niet en gaan niet levensvatbare bedrijven verder met bijna gratis stoken.

Er is al een half miljard weggegooid, omdat de VVD per se wilde dat dat ook geld naar het MKB zou gaan in plaats van gericht naar de armste mensen.

Maargoed, er is al 100 miljard uitgegeven in anderhalf jaar. Dus een miljardje of 5 kan er ook nog wel bij..
Ja, zo kun je het ook beschouwen. |:)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 11:09:51 #244
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201656799
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:36 schreef Confetti het volgende:

[..]
154 euro en 33% nu.

Iedereen rent naar de ingang :')

Edit: 38% erbij :') Wtf gebeurt er allemaal
¤161,5 om 10:28 uur :') Ik heb de indruk dat iemand de boel flink aan het opstoken is door expres duur in te kopen zodat de markt in paniek raakt en er een vrijbrief ontstaat om de consumentenprijzen te verhogen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201656841
quote:
2s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
We willen geen kolen, geen kernenergie, geen windmolens en geen gas. Heb je nog zonne-energie maar daar red je het niet mee... Wat je ook bouwt er is felle weerstand tegen.
Ik verwacht eigenlijk dat de overheid nu regie neemt.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 11:13:31 #246
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201656842
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:01 schreef Dutchguy het volgende:
Ik hoop niet dat het kabinet probeert om mensen zo richting electriciteit uit te roken want daar gaat het ook niet goed:

https://www.volkskrant.nl(...)sche-groei~bd07d87a/
Niet dat daar door een hoop experts/energiemaatschappijen/iedereen-die-logisch-na-kan denken niet voor gewaarschuwd werd ofzo... Het ontbreekt het kabinet in ieder geval niet aan een gebrek aan inzicht _O- :')
Life's like music, get the rhythm..
pi_201656850
quote:
10s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]
¤161,5 om 10:28 uur :') Ik heb de indruk dat iemand de boel flink aan het opstoken is door expres duur in te kopen zodat de markt in paniek raakt en er een vrijbrief ontstaat om de consumentenprijzen te verhogen.
Consumenten zijn maar een klein deel van het totale gasverbruik.
Of doelde je ook op bedrijven als "consumenten"?
pi_201656852
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:13 schreef NoComment het volgende:

[..]
Niet dat daar door een hoop experts/energiemaatschappijen/iedereen-die-logisch-na-kan denken niet voor gewaarschuwd werd ofzo... Het ontbreekt het kabinet in ieder geval niet aan een gebrek aan inzicht _O- :')
Nogal. Maar we zullen er nu mee moeten dealen. Ik vraag me eigenlijk af of er al een debat geplanned is of dat ze het in Den Haag nog even aankijken. :')
pi_201656855
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:13 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Ik verwacht eigenlijk dat de overheid nu regie neemt.
Ik niet,

https://energiepodium.nl/artikel/wie-o-wie
pi_201656867
quote:
Thanks. Later even rustig lezen maar ik denk dat er in staat waar ik al bang voor ben.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 11:34:26 #251
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201657056
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Consumenten zijn maar een klein deel van het totale gasverbruik.
Of doelde je ook op bedrijven als "consumenten"?
Klopt, om te duiden dat ik de prijs aan de afnemerszijde bedoelde.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201657391
Deze extreme energieprijzen zijn een ernstige bedreiging van de economie.

De consument zal dit niet alleen voelen aan zijn energierekening die veel hoger uitvalt, maar ook aan de producten die hij koopt. De kosten van een hogere energierekening bij bedrijven zullen aan de consument worden doorberekend. Er zijn ook bedrijven die zullen omvallen door de huidige energiebedrijven.

Dit moet echt in EU verband op het allerhoogste niveau drastisch worden aangepakt en wel op zeer korte termijn; hoe krijgen wij die energieprijzen weer omlaag voor burgers en bedrijven in de EU.

Om te beginnen die Nordstream 2 open.
pi_201657421
quote:
10s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 11:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]
¤161,5 om 10:28 uur :') Ik heb de indruk dat iemand de boel flink aan het opstoken is door expres duur in te kopen zodat de markt in paniek raakt en er een vrijbrief ontstaat om de consumentenprijzen te verhogen.
China aan de vraagkant en Rusland aan de aanbodkant.
pi_201657434
Om er iets positiefs uit te halen: soms moet het een keer misgaan voor er verandering en verbetering komt.
pi_201657523
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:02 schreef rutger05 het volgende:
Deze extreme energieprijzen zijn een ernstige bedreiging van de economie.

De consument zal dit niet alleen voelen aan zijn energierekening die veel hoger uitvalt, maar ook aan de producten die hij koopt. De kosten van een hogere energierekening bij bedrijven zullen aan de consument worden doorberekend. Er zijn ook bedrijven die zullen omvallen door de huidige energiebedrijven.

Dit moet echt in EU verband op het allerhoogste niveau drastisch worden aangepakt en wel op zeer korte termijn; hoe krijgen wij die energieprijzen weer omlaag voor burgers en bedrijven in de EU.

Om te beginnen die Nordstream 2 open.
Amen.

En overheden moeten investeringen maken. Zoals de meesten weten propageer ik hier en in mn privé al sinds maart de noodzaak en voordelen van aardgas, inclusief de bedrijven waar ik al mn geld in heb zitten, maar weinig mensen lijken het ook gezien te hebben. Het is absoluut noodzakelijk dat er wordt geïnvesteerd in opslag, CO2-neutrale gascentrales (ja die zijn er sinds kort) en overzeese aardgasvelden en infrastructuur.
pi_201657564
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:02 schreef rutger05 het volgende:
Om te beginnen die Nordstream 2 open.
Maar dat speelt Putin in de kaart dus ze zullen er alles aan doen om die oplossing te vermijden als het kan. Dus daar zullen ze niet mee beginnen...
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 12:20:21 #258
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_201657582
De stroomprijzen gaan ook door het dak. Mijn contract loopt af in maart volgend jaar hopelijk is de boel tegen die tijd gekalmeerd. Ik zit nu nog lekker "goedkoop" met ¤0,22 hoog kwh, ¤0,20 laag kwh en ¤0,79/m3 gas.

Hoog kwh staat op ruim ¤0,32 en laag Kwh op ¤0,30 en gas op ¤1,25/m3. Als ik nu een contract wil afsluiten ga ik ¤1500 meer betalen op jaarbasis. (10.000 kwh stroom verbruik, 600m3 gas). Yikes. :{
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 12:22:38 #259
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201657601
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:20 schreef monkyyy het volgende:
De stroomprijzen gaan ook door het dak. Mijn contract loopt af in maart volgend jaar hopelijk is de boel tegen die tijd gekalmeerd. Ik zit nu nog lekker "goedkoop" met ¤0,22 hoog kwh, ¤0,20 laag kwh en ¤0,79/m3 gas.

Hoog kwh staat op ruim ¤0,32 en laag Kwh op ¤0,30 en gas op ¤1,25/m3. Als ik nu een contract wil afsluiten ga ik ¤1500 meer betalen op jaarbasis. (10.000 kwh stroom verbruik, 600m3 gas). Yikes. :{
Voor dat geld kun je beter zonnepanelen kopen 8-)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 6 oktober 2021 @ 12:23:23 #260
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201657606
Met 10.000 kWh per jaar zou je denken dat je wel ergens een besparing kan realiseren.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 12:28:03 #261
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_201657649
quote:
6s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Voor dat geld kun je beter zonnepanelen kopen 8-)
Ik heb er al 18 op liggen, iets er naast leggen schijnt heel erg moeilijk te worden.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_201657655
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:20 schreef monkyyy het volgende:
De stroomprijzen gaan ook door het dak. Mijn contract loopt af in maart volgend jaar hopelijk is de boel tegen die tijd gekalmeerd. Ik zit nu nog lekker "goedkoop" met ¤0,22 hoog kwh, ¤0,20 laag kwh en ¤0,79/m3 gas.

Hoog kwh staat op ruim ¤0,32 en laag Kwh op ¤0,30 en gas op ¤1,25/m3. Als ik nu een contract wil afsluiten ga ik ¤1500 meer betalen op jaarbasis. (10.000 kwh stroom verbruik, 600m3 gas). Yikes. :{
Stroom is nog makkelijk te compenseren met zonnepanelen (als je een eigen dak met ruimte hebt uiteraard).

Evengoed wel benieuwd hoe je op 10.000kWh per jaar komt, al kan dat met een warmtepomp en EV al snel.
pi_201657665
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:28 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik heb er al 18 op liggen, iets er naast leggen schijnt heel erg moeilijk te worden.
Geen dakvlak op het noorden of een schuurtje? Ruimte voor een zonne-pergola? Zonne-carport? :P
  woensdag 6 oktober 2021 @ 12:35:47 #264
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201657720
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Stroom is nog makkelijk te compenseren met zonnepanelen (als je een eigen dak met ruimte hebt uiteraard).

Evengoed wel benieuwd hoe je op 10.000kWh per jaar komt, al kan dat met een warmtepomp en EV al snel.
Dat vroeg ik me ook af idd, gezien wij rond de 4000 zitten en echt geen zuinigheidswonders zijn. Maar met warmtepomp/electrisch rijden loopt het snel op ja. Maar ze hebben al 18 panelen, dus het verbruik zal nog een stuk hoger liggen.
Life's like music, get the rhythm..
  woensdag 6 oktober 2021 @ 12:40:43 #265
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_201657765
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Evengoed wel benieuwd hoe je op 10.000kWh per jaar komt, al kan dat met een warmtepomp en EV al snel.
2 koelkasten, stand-alone vriezer, wijnkoeler, quooker, close in boiler in de keuken, permanente luchtventilatie, vaatwasser, droger, automower, alarminstallatie + camera's, 3 airco units waarmee we ook verwarmen, ik hou kantoor thuis (computer printer schermen staat hier >275 dagen per jaar aan), luchtreinigers, sauna die 2/3 per week gebruikt wordt, PHEV.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 12:46:16 #266
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201657811
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:40 schreef monkyyy het volgende:

[..]
2 koelkasten, stand-alone vriezer, wijnkoeler, quooker, close in boiler in de keuken, permanente luchtventilatie, vaatwasser, droger, automower, alarminstallatie + camera's, 3 airco units waarmee we ook verwarmen, ik hou kantoor thuis (computer printer schermen staat hier >275 dagen per jaar aan), luchtreinigers, sauna die 2/3 per week gebruikt wordt, PHEV.
Damn, dan gaat het hard ja. Wij kunnen wat dat betreft ook wel wat besparen hoor, als we thuis zijn staat er onder andere een versterker continue aan die sowieso al 70W verbruikt ongeacht hoe hard of zacht de muziek staat :')

Maar gas is wel echt de killer op het moment, zodra het kouder wordt merk je het wel dat je in een huis uit de jaren '50 woont..
Life's like music, get the rhythm..
  woensdag 6 oktober 2021 @ 13:04:08 #267
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_201657988
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen dakvlak op het noorden of een schuurtje? Ruimte voor een zonne-pergola? Zonne-carport? :P
We hebben nu 18 panelen op zuid liggen, 5,4kWp. Opzich kunnen daar nog 9 onder. Dan is er nog een plat garage dak richting zuid, ruimte voor ik gok 6/7. De hele noordkant kan nog benut worden (ruimte voor 20/25 gok ik), en op oost kunnen ook nog een stuk of 6 en op West nog iets van 7/8.

Maar kan dat zomaar? Ik ben er eigenlijk wel voor om gewoon alle daken vol te gooien of kan dat weer technisch gezien niet omdat je op een warme juni dag dan de boel overbelast. Ik heb het er eens een keer vluchtig met iemand over gehad en die zei iets in de richting van "Oh je hebt al zonnepanelen, dan kan je er eigenlijk niets meer bij leggen". Iets met omvormers en meterkasten ofzo. :? Ik zal me er binnenkort weer eens in verdiepen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 13:07:49 #268
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201658018
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 13:04 schreef monkyyy het volgende:

[..]
We hebben nu 18 panelen op zuid liggen, 5,4kWp. Opzich kunnen daar nog 9 onder. Dan is er nog een plat garage dak richting zuid, ruimte voor ik gok 6/7. De hele noordkant kan nog benut worden (ruimte voor 20/25 gok ik), en op oost kunnen ook nog een stuk of 6 en op West nog iets van 7/8.

Maar kan dat zomaar? Ik ben er eigenlijk wel voor om gewoon alle daken vol te gooien of kan dat weer technisch gezien niet omdat je op een warme juni dag dan de boel overbelast. Ik heb het er eens een keer vluchtig met iemand over gehad en die zei iets in de richting van "Oh je hebt al zonnepanelen, dan kan je er eigenlijk niets meer bij leggen". Iets met omvormers en meterkasten ofzo. :? Ik zal me er binnenkort weer eens in verdiepen.
Vooral met oost en west behaal je de meeste winst als de salderingsregeling afgeschaald wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201658055
Dit is nog volatieler dan Bitcoins _O-

Van een piek van 161,50 vanochtend naar 131 nu. Het lijkt nu een behoorlijke paniekmarkt, met angst die de prijzen nog verder opdrijft.

Edit: net boven de 110 nu, bijna een derde van de top er af in een paar uur tijd

[ Bericht 12% gewijzigd door MrBadGuy op 06-10-2021 13:35:58 ]
pi_201658070
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 13:04 schreef monkyyy het volgende:

[..]
We hebben nu 18 panelen op zuid liggen, 5,4kWp. Opzich kunnen daar nog 9 onder. Dan is er nog een plat garage dak richting zuid, ruimte voor ik gok 6/7. De hele noordkant kan nog benut worden (ruimte voor 20/25 gok ik), en op oost kunnen ook nog een stuk of 6 en op West nog iets van 7/8.

Maar kan dat zomaar? Ik ben er eigenlijk wel voor om gewoon alle daken vol te gooien of kan dat weer technisch gezien niet omdat je op een warme juni dag dan de boel overbelast. Ik heb het er eens een keer vluchtig met iemand over gehad en die zei iets in de richting van "Oh je hebt al zonnepanelen, dan kan je er eigenlijk niets meer bij leggen". Iets met omvormers en meterkasten ofzo. :? Ik zal me er binnenkort weer eens in verdiepen.
Er kan van alles, ik heb hier 4 dakvlakken (2 op woning, 2 op garage) en daar liggen in totaal 68 panelen op die tezamen 15.500kWh per jaar opwekken. De panelen liggen op noord, oost, zuid en west.

Optimaal (op zuid) zou dat zo'n 19.000kWh zijn maar je hebt je dak nu eenmaal niet altijd voor het uitzoeken.
Oost-west geeft wel een mooie spreiding over de dag, dus dat is prima. Noord levert minder op maar kan vaak wel goedkoop bijgeplaatst worden op bestaande omvormers (zon staat nooit op zowel noord- als zuidkant tegelijk).

Het kan zijn dat je meterkast nu nog 1-fase is (1x35A bijvoorbeeld) en dan is uitbreiden wat minder makkelijk dan met 3-fase (3x25A). Maar als de wil er is (en een budget), is er een weg.
Zeker met zo'n stroomverbruik loont het wel om het goed uit te laten zoeken en je niet meteen te laten ontmoedigen door iemand zegt dat het niet kan.
pi_201658138
Als je trouwens panelen wil bijplaatsen op zuid maar je kan niet meer exact dezelfde vinden (formaat / kleurverschil), dan kan je ook overwegen om op zuid allemaal nieuwe panelen te leggen en de "oude" panelen te verplaatsen naar een ander dakvlak.
Dan heb je op het zuiden alles "uniform".
pi_201658530
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:57 schreef Homey het volgende:
Wat mij verbaasde is dat de helft van Nederland geen weet heeft van zijn contract en vaak variabele tarieven heeft. Bizar. Die worden nu gepakt, maar dat is ook een leermomentje denk ik.

Ik check elk jaar mijn contract en switch dan om die 200 euro aanmeldbonus te pakken. 200 euro voor een half uurtje wat doen op een site als pricewise. Prima deal toch?
Dit deed ik ook altijd, op een gegeven moment zat ik aardig laag dat ik er totaal niet meer naar omkeek, totdat ik het nieuws hoorde. Kan me nu wel voor m'n kop slaan dat ik te lui was voor wat ik normaal altijd deed.

Maar ach.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:08:50 #273
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201658634
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 10:57 schreef Homey het volgende:
Wat mij verbaasde is dat de helft van Nederland geen weet heeft van zijn contract en vaak variabele tarieven heeft. Bizar. Die worden nu gepakt, maar dat is ook een leermomentje denk ik.
Ik denk dat er zat zijn die hun contract prima begrijpen.

1x flexibel en ten tijde van de lage prijzen heb ik mijn contract bewust niet verlengt.
Daar heb ik toen mee gewonnen. En nu verlies ik weer wat. So be it.

Uitendelijk maakt het denk ik niet zo veel uit welk contract je hebt als je aan de verkeerde kant van de tafel zit.
De energiebedrijven met een goed risico-management zijn uiteindelijk nu ook weer de winnaar. Die hebben vast voor een groot deel vaste contracten afgesloten met hun leveranciers. Alleen dat gaan ze jou niet wijsmaken.

Bij de prijzen die jij betaald voor je lange contract zit ook een risico-opslag. Soms pakt het goed uit en soms slecht. De economie kan zo weer halveren en dan kost je gas weer een kwartje. Veel plezier dan met je contract van 3 jaar voor 120 cent.
Tot nooit .......
  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:11:14 #275
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201658663
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:10 schreef Bronson het volgende:
’Glastuinbouw overleeft de winter niet met deze gasprijzen’

Ja, dat krijg je er natuurlijk ook bij.
Kon zonder de gassubsidie ook niet bestaan. Jammer dan.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:12:07 #276
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201658677
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 13:11 schreef MrBadGuy het volgende:
Dit is nog volatieler dan Bitcoins _O-

Van een piek van 161,50 vanochtend naar 131 nu. Het lijkt nu een behoorlijke paniekmarkt, met angst die de prijzen nog verder opdrijft.

Edit: net boven de 110 nu, bijna een derde van de top er af in een paar uur tijd
He. echt? hoe kan dat nou weer?
  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:13:21 #277
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201658699
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:10 schreef Bronson het volgende:
’Glastuinbouw overleeft de winter niet met deze gasprijzen’

Ja, dat krijg je er natuurlijk ook bij.
Mooi, gewoon weer de groenten van het seizoen eten en geen holandse tomaten in maart.
Westland kan gelijk de kassen afbreken. Woningnood voorbij en alle Polen weer terug naar hun hok.

Never waste a good crisis
Tot nooit .......
pi_201658811
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Mooi, gewoon weer de groenten van het seizoen eten en geen holandse tomaten in maart.
Westland kan gelijk de kassen afbreken. Woningnood voorbij en alle Polen weer terug naar hun hok.

Never waste a good crisis
Het blijft een bijzonder gebied, waar je ook rijdt, je ziet altijd wel 1 of 2 kassen.

Komt wel mooi wat ruimte vrij voor woningen:

  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:25:26 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201658832
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het blijft een bijzonder gebied, waar je ook rijdt, je ziet altijd wel 1 of 2 kassen.

Komt wel mooi wat ruimte vrij voor woningen:

[ afbeelding ]
Ik ben er ooit staande gehouden omdat ik mijn verlichting niet aan had.
Mijn automatische verlichting dacht dat het overdag was.

Oom agent zei toen zelf ook dat ik niet echt een gevaar was.

Tot nooit .......
  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:26:28 #280
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201658845
quote:
2s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:11 schreef Gunner het volgende:

[..]
Kon zonder de gassubsidie ook niet bestaan. Jammer dan.
Dit dus. Als we alles maar subsidiëren dan hebben we uiteindelijk een communistisch model. En dat werkt geweldig....
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator woensdag 6 oktober 2021 @ 14:31:24 #281
446930 crew  ESF1Gamer
pi_201658886
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het blijft een bijzonder gebied, waar je ook rijdt, je ziet altijd wel 1 of 2 kassen.

Komt wel mooi wat ruimte vrij voor woningen:

[ afbeelding ]
win-win situatie
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_201658906
quote:
2s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:12 schreef Gunner het volgende:

[..]
He. echt? hoe kan dat nou weer?
Lijkt me een kwestie van paniek... als het snel omhoog gaat willen inkopen voordat het nog duurder wordt en als het naar beneden gaat willen verkopen tegen een (nog) hoge prijs.
pi_201658961
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:31 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
win-win situatie
En we hebben ruimte genoeg voor een 2022 editie van "Het Glazen Huis".
  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:39:45 #284
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201658965
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En we hebben ruimte genoeg voor een 2022 editie van "Het Glazen Huis".
_O-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 6 oktober 2021 @ 14:46:32 #285
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201659040
quote:
De laatste weerrapporten geven iets koudere temperaturen aan voor later deze maand, en tegenvallende wind eind oktober. Dat betekende een koopmoment voor gas.

'De nervositeit is terecht’, zei Chris Guth, energiemarktanalist bij Engie, dinsdag tegen het FD. Hij wijst op de leveringszekerheid. Vooral de hoogcalorische gasopslag baart zorgen. Dat is het type gas dat de industrie en gascentrales gebruiken. De ondergrondse berging van dit gas in Bergermeer is slechts voor 28% gevuld, waar dit vorig jaar rond deze tijd meer dan 95% was.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/financiele-(...)ap-door-richting-150

Bedrijven moeten wel de productie stopzetten omdat er simpelweg te weinig hoogcalorisch gas is dat o.a. gebruikt wordt voor de opwekking van elektriciteit. We kunnen wel waterige tomaten gaan subsidiëren, maar daarmee brengen we onze elektriciteitsvoorziening in gevaar. Importeer de groenten maar uit landen waar ze volledig op zonne-energie groeien in plaats van onze kunstmatige fotosynthese.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201660077
Ik ben wel blij dat ik nu digitale meters heb, hou gas- en stroomverbruik dagelijks bij.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:50:46 #287
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201661174
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 16:20 schreef skrn het volgende:
Ik ben wel blij dat ik nu digitale meters heb, hou gas- en stroomverbruik dagelijks bij.
handig he. ik doe het elke 10 seconden :-)
Tot nooit .......
pi_201661196
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
handig he. ik doe het elke 10 seconden :-)
Zal de vrouw fijn vinden.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 17:59:23 #289
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201661292
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zal de vrouw fijn vinden.
klopt. ik zie exact hoeveel kopjes koffie drinkt. Hoe laat ze de deur uitgaat (tv uit).
Tot nooit .......
pi_201661318
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan vrij goedkoop van een contract af, hoe verder in het contract hoe goedkoper dat kan.
Zou me er niet te druk om maken.

[ afbeelding ]
Ik heb nu een aanbod van mijn huidige leverancier. 1 jaar vast met gas op 1.10 of 3 jaar met gas op 98 ct. Terugleververgoeding en stroom tarief is beide keren gelijk en goed. We verbruiken 1100m3. Dus een verschil van 132 euro per jaar tussen 1 en 3 jaar vast.

Mijn idee is: stel ik kies voor 3 jaar scheelt mij dat 132 euro in het 1e jaar. Als ik dan na 1 jaar wil overstappen kost mij dat 2x75= 150 euro. Dus gunstig tarief met kans om max 18 euro te verliezen (en dan heb ik een goedkoper tarief bij overstap over 1 jaar nog niet mee gerekend).

Klopt mijn idee?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_201661353
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:01 schreef Patroon het volgende:

[..]
Ik heb nu een aanbod van mijn huidige leverancier. 1 jaar vast met gas op 1.10 of 3 jaar met gas op 98 ct. Terugleververgoeding en stroom tarief is beide keren gelijk en goed. We verbruiken 1100m3. Dus een verschil van 132 euro per jaar tussen 1 en 3 jaar vast.

Mijn idee is: stel ik kies voor 3 jaar scheelt mij dat 132 euro in het 1e jaar. Als ik dan na 1 jaar wil overstappen kost mij dat 2x75= 150 euro. Dus gunstig tarief met kans om max 18 euro te verliezen (en dan heb ik een goedkoper tarief bij overstap over 1 jaar nog niet mee gerekend).

Klopt mijn idee?
Het idee lijkt te kloppen, alleen die 1 jaar is 1,5 jaar volgens de tabel. Maar goed, dat is ook zo om.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 18:07:34 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201661363
quote:
1s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alsof die verstand heeft van Domoticz...
Hij deed "het" elke 10 seconden, had er niet aan gedacht dat het om het uitlezen ging.
pi_201661371
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het idee lijkt te kloppen, alleen die 1 jaar is 1,5 jaar volgens de tabel. Maar goed, dat is ook zo om.
Een contract van 3 jaar en je hebt 1 jaar gehad, dan is de looptijd nog 2 jaar. Dan val ik toch in de cat 1.5 tot 2 jaar 75 euro?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_201661382
Van ¤160 naar ¤110 :') Er is dus eigenlijk weinig aan de hand? _O-
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_201661384
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:09 schreef Patroon het volgende:

[..]
Een contract van 3 jaar en je hebt 1 jaar gehad, dan is de looptijd nog 2 jaar. Dan val ik toch in de cat 1.5 tot 2 jaar 75 euro?
Oh ja, je hebt gelijk. Ik ben dom ;(
pi_201661386
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:10 schreef Stoorzendert het volgende:
Van ¤160 naar ¤110 :') Er is dus eigenlijk weinig aan de hand? _O-
Eh, nee, want ¤110 per MWh is nog steeds reteduur en het is nog niet eens winter.
pi_201661403
Ik zit te denken, de gasopslag bij Grijpskerk is hier maar zo'n 20km vandaan dus ik kan eventueel zelf wel gas ophalen in een jerrycan of een emmer.
pi_201661446
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zit te denken, de gasopslag bij Grijpskerk is hier maar zo'n 20km vandaan dus ik kan eventueel zelf wel gas ophalen in een jerrycan of een emmer.
Moet je wel op de fiets gaan want je kunt er op wachten dat de benzine net zo hard gaat stijgen in prijs.
pi_201661471
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 18:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Moet je wel op de fiets gaan want je kunt er op wachten dat de benzine net zo hard gaat stijgen in prijs.
Slim!

Weet alleen nog niet wat ik met dat gas moet gaan doen, heb geen gasaansluiting meer -O-
pi_201662433
Nou uiteindelijk 10% lager als gisteren. Eens zien of het de komende dagen ‘stabiliseert’
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')