abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 oktober 2021 @ 13:23:51 #26
3542 Gia
User under construction
pi_201806068
quote:
3s.gif Op maandag 18 oktober 2021 12:33 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Ach discussie, die is geweest. De geest is uit de fles en gaat er echt niet meer in hoe jammer ik dat ook vind.

Mijn irritatie is overigens nooit de verandering van zwarte piet an sich geweest, maar het verdwijnen van het mysterieuze eraan. Nu zie je dat het gewone mensen zijn die ook nog eens in kleinere dorpen te herkennen zijn. Als ze daar nou eens over zouden discussiëren omdat element aan watvoorgekleurde piet dan ook te herstellen dan zouden ze nog eens iets nuttigs doen in mijn optiek.
Mensen mogen toch een donkere foundation gebruiken! Daar roetvegen overheen, lippenstift en klaar is Piet.
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:24:38 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806078
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:17 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nee, geen frame. Ik vind beide extremen nogal vermoeiend.
Ja ik ook maar dat is niet echt rullevant voor het punt dat ik maak
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Redactie Sport maandag 18 oktober 2021 @ 13:25:37 #28
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201806091
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:24 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ja ik ook maar dat is niet echt rullevant voor het punt dat ik maak
Nouja geen idee, ik vermoed dat er bij beide clubjes wel figuren zijn die stad en land afreizen maar bij de een ligt het er wel heel erg bovenop ja
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:28:08 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806115
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nouja geen idee, ik vermoed dat er bij beide clubjes wel figuren zijn die stad en land afreizen maar bij de een ligt het er wel heel erg bovenop ja
Uitzonderingen bevestigen de regel

Feitelijk klopt wat je zegt niet, die club die volgens jou lokaal moeilijk doet huurt bussen af om aan de andere kant van het land tegen die andere club aan te lopen

Dan draai je bewust de boel om en dat vind ik een matige frame
  Redactie Sport maandag 18 oktober 2021 @ 13:30:01 #30
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201806134
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
Uitzonderingen bevestigen de regel

Feitelijk klopt wat je zegt niet, die club die volgens jou lokaal moeilijk doet huurt bussen af om aan de andere kant van het land tegen die andere club aan te lopen

Dan draai je bewust de boel om en dat vind ik een matige frame
Nouja, het is geen lokale groep, maar ze worden al boos als er in Exloo ineens een zwarte piet is ipv gewoon helemaal niets en reizen dan daarvoor stad en land af. Zwarte piet is al geen centraal figuur meer, dusja.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:30:30 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806141
Voor zover wij weten hé, het kan best dat er buiten ons zicht om hele busladingen blokkeerAmsterdammers voor die troep uit is gereden om ze in Friesland op de snelweg te blokkeren maar daar wijst vooralsnog niets op en de veroordeelden waren toevalligerwijs locals :P

Ik ga daar niet van uit _O-
pi_201806228
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:07 schreef sp3c het volgende:
Zwarte piet is nog gewoon de standaard en ik zie dat niet echt snel veranderen

Ben wel benieuwd naar de toeschouwersaantallen bij de verschillende grote intochten

Kan me voorstellen dat langzaam af begint te nemen
Helaas is dat niet meer het beeld anno 2021.Zwarte Piet is afgeschaft bij alle omroepen, een paar lokale uitgezonderd. In een zeer groot aantal gemeentes worden roetveegpieten gebruikt, nu ook in het oosten en zuiden van het land. Van Breda tot Emmeloord tot Twente en de Achterhoek. In alle grote steden in de randstad was het al afgeschaft. De omroepen, publiek en commercieel, vermijden de benaming 'zwarte piet' en spreken over 'piet'. Zwarte Piet dan nog gewoon de standaard noemen lijkt me 'wishfull thinking' en dat snap ik best. Het is ook mijn wens dat het niet nodig was.

Bronnen:

[url=https://www.tubantia.nl/enschede/steeds-meer-gemeenten-in-twente-en-de-achterhoek-kiezen-voor-een-intocht-met-roetveegpiet~a15abf46/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F]Twente en de Achterhoek[/url]

Emmeloord

Breda
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:44:38 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806243
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Helaas is dat niet meer het beeld anno 2021.Zwarte Piet is afgeschaft bij alle omroepen, een paar lokale uitgezonderd. In een zeer groot aantal gemeentes worden roetveegpieten gebruikt, nu ook in het oosten en zuiden van het land. Van Breda tot Emmeloord tot Twente en de Achterhoek. In alle grote steden in de randstad was het al afgeschaft. De omroepen, publiek en commercieel, vermijden de benaming 'zwarte piet' en spreken over 'piet'. Zwarte Piet dan nog gewoon de standaard noemen lijkt me 'wishfull thinking' en dat snap ik best. Het is ook mijn wens dat het niet nodig was.

Bronnen:

[url=https://www.tubantia.nl/enschede/steeds-meer-gemeenten-in-twente-en-de-achterhoek-kiezen-voor-een-intocht-met-roetveegpiet~a15abf46/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F]Twente en de Achterhoek[/url]

Emmeloord

Breda
Blijft een huiskamerfeestje en ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de buurman in de regel geroetveegt aanklopt

Dat is gewoon zwarte piet of geen piet
pi_201806262
quote:
83s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:44 schreef sp3c het volgende:

[..]
Blijft een huiskamerfeestje en ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de buurman in de regel geroetveegt aanklopt

Dat is gewoon zwarte piet of geen piet
Daar zijn helaas geen statistieken van, wel dat de meerderheid van de huiskamers sinterklaas viert zonder een fysieke sinterklaas en zwarte piet, dus dat is een beetje een lege huls.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:48:28 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806273
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:47 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Daar zijn helaas geen statistieken van, wel dat de meerderheid van de huiskamers sinterklaas viert zonder een fysieke sinterklaas en zwarte piet, dus dat is een beetje een lege huls.
Het is sowieso een beetje natte vingerwerk natuurlijk
pi_201806314
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:48 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het is sowieso een beetje natte vingerwerk natuurlijk
Ja maar toch, kinderen zien sinterklaas vooral op televisie tijdens de intocht, af en toe op straat en tot slot op school. Als op al die plekken geen zwarte pieten meer voorkomen, dan noem ik dat niet de standaard. Het was wel de standaard, dat is zeker, maar die tijd is zoals ik in mijn initiële post hierover zei voorbij. En het is ontzettend jammer, maar ik acht de kans dat ze het weer helemaal terug gaan draaien en dat het weer precies zo wordt als voor 2014 nihil.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:59:30 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806378
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ja maar toch, kinderen zien sinterklaas vooral op televisie tijdens de intocht, af en toe op straat en tot slot op school. Als op al die plekken geen zwarte pieten meer voorkomen, dan noem ik dat niet de standaard. Het was wel de standaard, dat is zeker, maar die tijd is zoals ik in mijn initiële post hierover zei voorbij. En het is ontzettend jammer, maar ik acht de kans dat ze het weer helemaal terug gaan draaien en dat het weer precies zo wordt als voor 2014 nihil.
Vooralsnog is hij bij de meeste intochten zwart en is roetveegpiet vaak vergezeld van zwarte pieten

https://www.rtlnieuws.nl/(...)klaas-intocht-zwarte

Tv is een ander verhaal idd, scholen bv ook lees ik

Maar ik ben wel geïnteresseerd in de (kijk)cijfers :Y
pi_201806416
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
Vooralsnog is hij bij de meeste intochten zwart en is roetveegpiet vaak vergezeld van zwarte pieten

https://www.rtlnieuws.nl/(...)klaas-intocht-zwarte

Tv is een ander verhaal idd, scholen bv ook lees ik

Maar ik ben wel geïnteresseerd in de (kijk)cijfers :Y
Dat bericht is uit 2019, we zijn inmiddels 2 jaar verder, check ook die eerdere bronnen die ik gaf, afkomstig uit 2021 (eentje uit 2020).

Zoals ik al zei, het was ooit de standaard en in 2019 misschien nog wel meer dan nu, maar we zijn inmiddels alweer 2 jaar verder.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:04:37 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806438
2020 viel alles in het water en hoe 2021 verloopt moeten we nog zien
pi_201806476
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:04 schreef sp3c het volgende:
2020 viel alles in het water en hoe 2021 verloopt moeten we nog zien
Dat artikel uit 2019 gaat over iets dat toen nog gezien moest worden, maar ook toen hield 35% dus al niet meer vast aan zwarte piet. De nieuwsberichten uit 2021, analoog aan jouw artikel uit 2019, gaan ook over iets dat nog komen gaat. Maar jij acht de kans dat gemeenten die aan landelijke media bevestigen dat ze het dit jaar geheel met roetveegpieten zullen daar uiteindelijk allemaal keihard op terug gaan komen?

Ik snap je treurnis hierover maat, maar je kop in het zand steken en toen alsof zwarte piet nog precies zo is als in 2013 lijkt me uiteindelijk nog veel pijnlijker.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:15:02 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806523
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:08 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dat artikel uit 2019 gaat over iets dat toen nog gezien moest worden, maar ook toen hield 35% dus al niet meer vast aan zwarte piet. De nieuwsberichten uit 2021, analoog aan jouw artikel uit 2019, gaan ook over iets dat nog komen gaat. Maar jij acht de kans dat gemeenten die aan landelijke media bevestigen dat ze het dit jaar geheel met roetveegpieten zullen daar uiteindelijk allemaal keihard op terug gaan komen?

Ik snap je treurnis hierover maat, maar je kop in het zand steken en toen alsof zwarte piet nog precies zo is als in 2013 lijkt me uiteindelijk nog veel pijnlijker.
Nee ik verwacht dat het leeuwendeel van de Pieten gewoon zwart is straks, net als de vorige keer

Treurnis is er niet zo want ik ben in heel mijn leven nog niet bij een Sinterklaas intocht geweest :P
pi_201806567
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:15 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee ik verwacht dat het leeuwendeel van de Pieten gewoon zwart is straks, net als de vorige keer

Treurnis is er niet zo want ik ben in heel mijn leven nog niet bij een Sinterklaas intocht geweest :P
Dan heb je het dus over de pieten bij intochten en niet op televisie of op scholen? Ik zou willen dat je gelijk krijgt, maar als het in 2019 slechts 65% was en er toen al sprake van was dat het afbrokkelde plus de berichten die nu over diverse gemeenten bevestigd zijn doet dat afbreuk aan die verwachting lijkt me.

Ik zeg niet dat ie geheel weg zal zijn, maar de standaard zou ik zwarte piet, tezamen met de factoren die jij zelf ook erkent: televisie en scholen, niet meer noemen anno 2021.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:21:17 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806605
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:18 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dan heb je het dus over de pieten bij intochten en niet op televisie of op scholen? Ik zou willen dat je gelijk krijgt, maar als het in 2019 slechts 65% was en er toen al sprake van was dat het afbrokkelde plus de berichten die nu over diverse gemeenten bevestigd zijn doet dat afbreuk aan die verwachting lijkt me.

Ik zeg niet dat ie geheel weg zal zijn, maar de standaard zou ik zwarte piet, tezamen met de factoren die jij zelf ook erkent: televisie en scholen, niet meer noemen anno 2021.
Op dit moment is het leeuwendeel zwart, dan is het de standaard toch?
pi_201806666
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:21 schreef sp3c het volgende:

[..]
Op dit moment is het leeuwendeel zwart, dan is het de standaard toch?
Definieer leeuwendeel. Mijn definitie is de totale beeldvorming.

De beeldvorming bevat intochten, televisie en scholen. Daarin is ie nièt zwart grotendeels.

Jij erkent hierboven televisie en scholen. Bij intochten waren in 2019 in de kleine gemeenten (de grote waren al om) nog 65% van de gemeenten die toen aan zwarte piet vast hielden. Met die grote gemeenten zou ik dat al niet de standaard noemen. Ik ben in de tussentijd kleinere gemeenten langs gegaan, degenen die bevestigen in de media nog aan volledig zwarte piet vast te houden in 2021 is zo laag dat ik ze niet eens zo snel kan vinden. Hopelijk jij wel.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:30:12 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806706
Sterker nog zelfs in Amsterdam en Den Haag kom ik eigenlijk alleen zwarte Pieten tegen

Met de kanttekening dat ik het niet op zoek

Ik denk dat roetpiet veel groter gemaakt wordt dan hij eigenlijk is
pi_201806764
quote:
83s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:30 schreef sp3c het volgende:
Sterker nog zelfs in Amsterdam en Den Haag kom ik eigenlijk alleen zwarte Pieten tegen

Met de kanttekening dat ik het niet op zoek

Ik denk dat roetpiet veel groter gemaakt wordt dan hij eigenlijk is
Ik begin nu toch je geloofwaardgheid in twijfel te trekken. Den Haag volgde wat langzamer, maar zwarte pieten in Amsterdam? Waar dan? Zeker niet bij de intocht. Die zijn als eerste over stag gegaan en er nooit meer aan begonnen. Was het op school? Of in een winkelcentrum? Welke wijk(en). Ik werk in Amsterdam en kom er regelmarig. Ben oprecht benieuwd.

Deze kaart is uit 2020: https://kleurbekennen.vice.com/

Dat roetveegpiet overtrokken is lijkt me niet. Let wel, waar volgens de kaart nog zwarte pieten voorkomen kan dit een combinatie zijn van zwarte en roetveegpieten.
Een heer met stijl
pi_201806836
En zo overtrokken is roetveegpiet niet zeg je hier ook nog eens zelf, althans je ziet ze volgens jou overal in het hele land:

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 07:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
Je ziet overal roetveeg en zwarte pieten

Die matige geforceerde tweedeling tussen de Randstad en de rest is echt helemaal nergens voor nodig
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:43:23 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806846
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:36 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ik begin nu toch je geloofwaardgheid in twijfel te trekken. Den Haag volgde wat langzamer, maar zwarte pieten in Amsterdam? Waar dan? Zeker niet bij de intocht. Die zijn als eerste over stag gegaan en er nooit meer aan begonnen. Was het op school? Of in een winkelcentrum? Welke wijk(en). Ik werk in Amsterdam en kom er regelmarig. Ben oprecht benieuwd.

Deze kaart is uit 2020: https://kleurbekennen.vice.com/

Dat roetveegpiet overtrokken is lijkt me niet. Let wel, waar volgens de kaart nog zwarte pieten voorkomen kan dit een combinatie zijn van zwarte en roetveegpieten.
Kom je überhaupt nog veel Pieten tegen dan buiten de intocht?

Nee toch?

Voor mijn gevoel moet je er echt naar op zoek tegenwoordig, dat vond ik op zich wel jammer (zelfs als het roetpiet moet zijn) maar laatste keer dat ik ze zag (Jaap Eden) waren ze gewoon zwart, foto's staan in de reeks nog wel ergens, geen idee waar
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:44:25 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806857
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
En zo overtrokken is roetveegpiet niet zeg je hier ook nog eens zelf, althans je ziet ze volgens jou overal in het hele land:
[..]

Ik heb geen problemen met roetveegpiet he
pi_201806862
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
Kom je überhaupt nog veel Pieten tegen dan buiten de intocht?

Nee toch?
Ik vraag het jou, want jij beweert nog nooit bij een intocht aanwezig geweest te zijn. Er het is feitelijk dat er in Amsterdam in geen jaren meer 1 zwarte piet bij de intocht aanwezig was. Dus vandaar mijn vraag waar.
quote:
Voor mijn gevoel moet je er echt naar op zoek tegenwoordig, dat vond ik op zich wel jammer (zelfs als het roetpiet moet zijn) maar laatste keer dat ik ze zag (Jaap Eden) waren ze gewoon zwart, foto's staan in de reeks nog wel ergens, geen idee waar
Wanneer was die laatste keer en vooral waar zag je het?
Een heer met stijl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')