abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201581159
Korte versie: Is het mogelijk om een overbruggingskrediet te gebruiken om mijn nieuwe huis te verbouwen?

Lange versie: Ik heb een huis gekocht waar flink aan verbouwd moet worden, maar ik heb een leuke overwaarde op mijn huidige huis (dat net verkocht is). Nu is de overdracht van mijn nieuwe huis eerder dan de overdracht van mijn huidige woning (ongeveer 2 maanden ertussen). Ik heb dus een overbruggingshypotheek nodig. Een deel van die overbrugging is nodig om de woning überhaupt te kunnen aankopen, en de rest zou ik willen gebruiken voor de verbouwing.

Maar hoe werkt dat eigenlijk met zo'n overbruggingskrediet? Kan het alleen gebruikt worden om een nieuwe woning aan te kopen, of wordt het overbruggingskrediet gewoon op mijn rekening gestort bij de overdracht van het nieuwe huis en mag ik daarmee in principe doen wat ik wil, zolang ik het maar direct aflos met de overdracht van de huidige woning?
pi_201581217
Nu al problemen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201581291
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 17:59 schreef halfway het volgende:
Nu al problemen?
Problemen? :+ Stel ik zo'n gekke vraag?
pi_201581782
Het geld van het overbruggingskrediet gaat naar de verkoper. Niet naar jou.
pi_201581889
quote:
7s.gif Op donderdag 30 september 2021 18:47 schreef Serinde het volgende:
Bij mij is eind vorig jaar het deel wat ik tekort kwam naar de verkoper gegaan en de rest naar mijn bankrekening.

Het overbruggingskrediet los je af bij de overdracht (afrekening) van je huidige huis.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sometimes op 30-09-2021 19:00:40 ]
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_201581952
quote:
7s.gif Op donderdag 30 september 2021 18:47 schreef Serinde het volgende:
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest, denk ik.

Laten we zeggen dat ik 150k overwaarde heb.
De koopsom van m'n nieuwe huis is 250k. De maximale hypotheek op mijn inkomen is 200k.
Dan heb ik dus 50k van de overwaarde nodig om de nieuwe woning aan te kunnen kopen.

Mijn vraag is of ik de overige 100k van de overwaarde als voorschot kan krijgen, zodat ik dat bedrag kan gebruiken voor de verbouwing.
pi_201581980
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 18:53 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Bij mij is eind vorig jaar het deel wat ik tekort kwam naar de verkoper gegaan en de rest naar mijn bankrekening.

Het overbruggingskrediet los je af bij de overdracht (afrekening) van je huidige huis.

Wat TS wil kan volgens mij prima.
Fijn om te lezen! Dank voor je reactie. Moest je vooraf nog specificeren waar je de overbrugging voor ging gebruiken of maakt dat de hypotheekverstrekker niet uit?
pi_201582012
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 19:00 schreef Awesomeheid het volgende:

[..]
Fijn om te lezen! Dank voor je reactie. Moest je vooraf nog specificeren waar je de overbrugging voor ging gebruiken of maakt dat de hypotheekverstrekker niet uit?
Nee, specificeren hoefde niet. Het was wel een heel stuk lastiger om een hypotheek te krijgen inclusief dat overbruggingsdeel, in een situatie die gunstiger was dan die van jou.

De laatste zin van mijn vorige reactie heb ik weggehaald omdat je wens veel verder gaat dan mijn situatie. Dan komen er andere overwegingen bij - ook voor de bank - die ik niet kan overzien.
It was delicious.
pi_201589567
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 18:58 schreef Awesomeheid het volgende:

[..]
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest, denk ik.

Laten we zeggen dat ik 150k overwaarde heb.
De koopsom van m'n nieuwe huis is 250k. De maximale hypotheek op mijn inkomen is 200k.
Dan heb ik dus 50k van de overwaarde nodig om de nieuwe woning aan te kunnen kopen.

Mijn vraag is of ik de overige 100k van de overwaarde als voorschot kan krijgen, zodat ik dat bedrag kan gebruiken voor de verbouwing.
Dat moet je aan je geldverstrekker vragen … over het algemeen wordt Max 90% van de overwaarde voorgefinancierd, zijnde je overbrugging. Dat deel wordt bij verkoop van de oude woning verplicht afgelost. Je hebt maar 50 van de 150 nodig voor aankoop van de woning, in overleg zou het best kunnen dat je een hogere overbrugging kan krijgen. Eea is ook weer afhankelijk van taxatiewaarde van je nieuwe woning etc
Als je gaat verbouwen zal de geldverstrekker wellicht een taxatie voor en na verbouwing willen hebben.

Edit: ik zie dat je obv inkomen Max 200 kan lenen. De geldverstrekker zal je dan ook niet meer lenen. Je zult dan moeten wachten tot je overwaarde vrij komt. Ik dacht even aan onze situatie maar wij zitten, ook met overbrugging, niet aan Max financiering dus daar is makkelijker wat te regelen
pi_201589629
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 18:53 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik snap je eerste zin niet. Een overbruggingskrediet is een geldbedrag dat de geldverstrekker uitleent om overwaarde voor te financieren. Het is gewoon tijdelijk een hogere hypotheek. Waarom zouden ze dat aan jou uitbetalen…. Dan heb je dat krediet toch niet nodig ter overbrugging.

Of je hebt een afspraak gemaakt over voorfinancieren van verbouwingskosten misschien? Maar dan blijft het bedrag meestal in een bouwdepot.

Verplichte aflossing bij verkoop oude woning via notaris is part of the deal inderdaad.
pi_201591191
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:55 schreef Serinde het volgende:

[..]
Ik snap je eerste zin niet. Een overbruggingskrediet is een geldbedrag dat de geldverstrekker uitleent om overwaarde voor te financieren. Het is gewoon tijdelijk een hogere hypotheek. Waarom zouden ze dat aan jou uitbetalen…. Dan heb je dat krediet toch niet nodig ter overbrugging.

Of je hebt een afspraak gemaakt over voorfinancieren van verbouwingskosten misschien? Maar dan blijft het bedrag meestal in een bouwdepot.

Verplichte aflossing bij verkoop oude woning via notaris is part of the deal inderdaad.
Tussen de 2 overdrachten had ik geld nodig voor allerlei zaken die wel aan de huizen gerelateerd waren maar geen verbouwingskosten of iets anders wat met de hypotheek te maken had.

Had het uiteindelijk ook nauwelijks nodig, maar dat wist ik vooraf niet.

Achteraf gezien zou ik het anders geregeld hebben; heeft me veel gedoe gekost en daardoor ook een iets hogere rente.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')