abonnement Unibet Coolblue
pi_201561813
Welkom bij Het Hardlooptopic! Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat. Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen!

>> Ben je fervent Strava gebruiker? Join de Fok! Hardlopers club

SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer? :)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2020 Challenge
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: PRs bijhouden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Divers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuw deel, nieuwe kansen!
  woensdag 29 september 2021 @ 10:22:44 #2
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_201561849
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:18 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Hoe ging het? :)
Ik drukte net te laat op verzenden om de lapo te pakken. :P

quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 18:50 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de Berlijn marathon is verlopen bij Wyccie en MichaelScott was gegaan! Het was zeker warm.
Na een treinreis van 6,5 uur ben ik gisteravond weer aangekomen in Nederland. Ik heb een dubbel gevoel overgehouden aan de marathon van Berlijn: ik heb me nog nooit zo goed en zo slecht gevoeld tijdens een marathon.

Het verslag:

Qua weersomstandigheden beloofde het, met een max van 25 graden, een mooie dag te worden voor het publiek maar een stuk minder voor de lopers. Daarom had ik vooraf al besloten om mijn schema iets naar beneden bij te stellen van 3:25 naar 3:30.

Omdat ik mijn tijden van vorig jaar niet in een officiële wedstrijd gelopen heb (want corona }:| ), startte ik pas om 10:05 in de een na laatste wave. Bij mijn start was het rond de 18 graden, op zich nog een prima temperatuur. De eerste kilometer ging door de drukte nog in 5:05, iets boven het benodigde tempo. Maar daarna kon ik door uiterst links in het deelnemersveld te gaan lopen, en hier en daar wat mensen in te halen, versnellen naar het gewenste tempo.

De eerste 15 kilometer gingen lekker en ik begon al te overwegen om later in de wedstrijd misschien zelfs nog iets te versnellen ten opzichte van het schema. Zo rond kilometer 17 brak de zon echter door de wolken heen en werd het al snel een stuk warmer. Uiteindelijk liep ik de eerste helft nog mooi op schema in 1:44:55, maar in de laatste helft ging het al snel bergafwaarts.

Ik had vooraf bedacht om met een camelback te lopen om zo in elk geval de eerste waterposten over te kunnen slaan. Omdat ik uit ervaring weet dat die in Berlijn nogal rommelig kunnen zijn. (Al die plastic bekertjes op de grond helpen daar zeker niet bij) Maar dat heeft me bij deze temperaturen uiteindelijk denk ik meer kwaad dan goed gedaan, omdat je dan toch al snel minder drinkt dan wanneer je gewoon een bekertje pakt. Vanwege misselijkheid kon ik, na het laatste gelletje op kilometer 18, ook geen gelletjes meer naar binnen krijgen. Vanaf kilometer 23 heb ik wel elke waterpost meegepakt, maar dat was niet meer genoeg om de wedstrijd nog te kunnen redden. Tussen kilometer 28 en 38 heb ik uiteindelijk 3 keer met de handen op de knieën voorovergebogen langs de kant van de weg gestaan, waarbij ik het de laatste 2 keer gelukkig wel allemaal nog binnen kon houden. Het tempo leek echter nergens meer op: met lopend door alle waterposten en 3 pitstops ging de tweede helft 30 minuten langzamer dan de eerste. :')

Weggaan met een tijd van 3:30 in je hoofd en dan uiteindelijk niet eens binnen de 4 uur binnenkomen is wel een heel bijzonder gevoel. :') Maar achteraf gezien ben ik toch blij dat ik hem uit heb kunnen lopen en niet, zoals veel andere lopers, in het ziekenhuis geëindigd ben.

Achteraf bleken zelfs de proflopers flink last te hebben gehad van de weersomstandigheden: de tijd van de winnaar was de langzaamste winnende tijd sinds 2009. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen. :T

Nu eerst herstellen en dan over 3,5 week weer een kans in Rotterdam, ik heb er al zin in.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_201561869
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 00:54 schreef slacker_nl het volgende:

[..]
Doe een full body circuit met vooral compound movements:
* Squats
* Deadlift
* Bent over rows
* Overhead press
* Bench press

Dit zijn de meest belangrijke. Je kan Lunges, good mornings, hip trusts, chinups en wat buikspierwerk erbij doen (mountain climbers, hanging knee raises) en je hebt een goede workout die je hardlopen ondersteunt. Afhankelijk v je kuiten: calve raises erbij doen.

Bijv ABA in week 1, BAB in week 2 etc etc

A Squat/OHP/DL B squat/BP/BOR

Ik zou zelf in de lage rep ranges blijven 3×5 (of 5×5) en je assistence in de wat hogere ranges 3×8 of 3×10.
Buiten de squats zou ik denken dat dat eerste rijtje movements niet per se bevorderlijk is voor het hardlopen eigenlijk, maar ik kan het mis hebben.
Je wordt er vast sterker van, maar dan lijkt het me effectiever om de nadruk te leggen op bv lunges, mountain climbers, calve raises etc.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_201561909
Bikkel! @MichaelScott
Goed dat je voor heelhuids finishen bent gegaan dan. En dat van die camelback is dan ook maar een leerervaring :P
Wel lekker dat je Rotterdam ook nog hebt staan. Ik wens je lekker koud weer toe voor dan :P
Wat ga je de komende weken doen tot aan Rotterdam? (Ik snap trainingsschema's maar ben nog steeds nogal onwetend over wat je doet tussen wedstrijden door als je niet een opbouwend schema doet)
  woensdag 29 september 2021 @ 10:56:36 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_201562252
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:27 schreef Tele6 het volgende:
Bikkel! @:MichaelScott
Goed dat je voor heelhuids finishen bent gegaan dan. En dat van die camelback is dan ook maar een leerervaring :P
Wel lekker dat je Rotterdam ook nog hebt staan. Ik wens je lekker koud weer toe voor dan :P
Dank je, ik hoop inderdaad dat het dan wel een stukje koeler is. :P

quote:
Wat ga je de komende weken doen tot aan Rotterdam? (Ik snap trainingsschema's maar ben nog steeds nogal onwetend over wat je doet tussen wedstrijden door als je niet een opbouwend schema doet)
Er valt eigenlijk weinig te doen qua echte training in die paar weken. De focus ligt voornamelijk op (actief) herstel, in beweging blijven en een beetje ritme houden voor het mentale deel.

Deze week doe ik in elk geval geen gestructureerde trainingen maar hooguit makkelijke rondjes. De spierpijn was weg dus vanmorgen al een extreem rustig rondje van 30 minuten gedaan. Misschien doe ik vrijdag nog een rondje en a.s. zondag wil ik max. 15 km doen op een rustig tempo.

Dan hoop ik volgende week weer aan te kunnen sluiten bij mijn trainingsgroep maar zal ik wel achteraan meehobbelen dus ook op een wat rustiger tempo dan normaal. (De groep werkt met het trainingsschema toe naar Rotterdam dus het tempo zal waarschijnlijk toch niet zo hoog liggen). Voor volgende week zondag heb ik nog een startbewijs voor de halve van Leiden, maar als ik die doe dan wordt dat hooguit uitlopen op een rustig duurlooptempo, dan ga ik niet voor een pr.

Voor die laatste 2 weken geldt hetzelfde: geen gekke tempo's, max. 3/4 keer per week lopen en verder gewoon zorgen voor goede voeding en voldoende rust/slaap.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_201567149
quote:
14s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:22 schreef MichaelScott het volgende:
Weggaan met een tijd van 3:30 in je hoofd en dan uiteindelijk niet eens binnen de 4 uur binnenkomen is wel een heel bijzonder gevoel. :') Maar achteraf gezien ben ik toch blij dat ik hem uit heb kunnen lopen en niet, zoals veel andere lopers, in het ziekenhuis geëindigd ben.
Diep respect dat je ondanks alles de marathon toch hebt uitgelopen. Volgende keer beter tijdens die van Rotterdam.

Sowieso respect voor alle marathonlopers, ik moet er nog steeds niet aan denken ondanks aardig wat halve marathons.

Net de 2000e hardloopkilometer gelopen van dit jaar. Heel blij mee en had niet gedacht om al zo snel aan de 2000km te zitten.

Nu lekker aan het trainen voor een 5km onder de 20. Leuk schema voor gevonden die ik voor mezelf iets heb bijgesteld. Schema is eigenlijk voor een tijd van 17-19 minuten maar de te lopen tempo's voor de 19 minuten zijn me iets te veel. Easy tempo gaat prima maar de tempo, interval en goaltempo's in combinatie met de te lopen tijden van het schema was te zwaar voor me in de eerste twee weken.

Haalde de tempo runs niet en intervallen waren ook over het randje. Nu de tijdens iets bijgesteld en de eerste interval training met een iets lager tempo wel kunnen uitlopen. Erg zwaar wel maar precies goed qua inspanning. Vrijdag 4x 1mile aan tempo lopen, kijken of dat nu wel goed gaat.

De vorige training met de 19 minuten eindtijd was 20 minuten tempo op 4:05. Dat hield ik met veel moeite 14 minuten vol en daarna moest ik echt inleveren qua tijd.
pi_201567699
quote:
14s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:56 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Dank je, ik hoop inderdaad dat het dan wel een stukje koeler is. :P
[..]
Er valt eigenlijk weinig te doen qua echte training in die paar weken. De focus ligt voornamelijk op (actief) herstel, in beweging blijven en een beetje ritme houden voor het mentale deel.

Deze week doe ik in elk geval geen gestructureerde trainingen maar hooguit makkelijke rondjes. De spierpijn was weg dus vanmorgen al een extreem rustig rondje van 30 minuten gedaan. Misschien doe ik vrijdag nog een rondje en a.s. zondag wil ik max. 15 km doen op een rustig tempo.

Dan hoop ik volgende week weer aan te kunnen sluiten bij mijn trainingsgroep maar zal ik wel achteraan meehobbelen dus ook op een wat rustiger tempo dan normaal. (De groep werkt met het trainingsschema toe naar Rotterdam dus het tempo zal waarschijnlijk toch niet zo hoog liggen). Voor volgende week zondag heb ik nog een startbewijs voor de halve van Leiden, maar als ik die doe dan wordt dat hooguit uitlopen op een rustig duurlooptempo, dan ga ik niet voor een pr.

Voor die laatste 2 weken geldt hetzelfde: geen gekke tempo's, max. 3/4 keer per week lopen en verder gewoon zorgen voor goede voeding en voldoende rust/slaap.
Ik zou wel echt oppassen hoor. Aan het verhaal te lezen ben je al heel diep gegaan in Berlijn, het kan best zijn dat het een maand of 2 duurt voor je daar volledig van hersteld bent. Meerdere marathons achter elkaar is best riskant, zeker als je ze nog met een tijdsdoel loopt.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_201567747
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:24 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]
Buiten de squats zou ik denken dat dat eerste rijtje movements niet per se bevorderlijk is voor het hardlopen eigenlijk, maar ik kan het mis hebben.
Je wordt er vast sterker van, maar dan lijkt het me effectiever om de nadruk te leggen op bv lunges, mountain climbers, calve raises etc.
Een sterke rug draagt de loper!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_201567775
Dan zal ik ook maar eens iets van me laten horen na zo'n lange afwezigheid. :@

Ik had een dip wat betreft hardloopmotivatie omdat ik van zo'n 40 wedstrijdjes per jaar (2019) naar 2 ging (dit jaar).
Maar de uitgestelde marathons van 2020 gingen naar dit najaar, en zo had ik dus Berlijn, Londen, Chicago en Rotterdam staan in een tijdsbestek van 5 weken. Chicago is ondertussen verschoven naar 2022 omdat we de VS nog niet binnen mogen. Dus ik hoefde er nog maar 3 in 5 weken.

Berlijn zou zeker doorgaan, met de 3G (gevaccineerd, getest, genezen), dus daar heb ik goed voor getraind.
Sinds ik ben verhuisd heb ik me dus ook aangesloten bij de club van Zwabber en ben ik mee gaan doen met de marathontraining (voor R'dam). In augustus heb ik voor het eerst een week van meer dan 100k gemaakt, en had ik een maandtotaal van 345k. :o
Ik was vol vertrouwen om weer eens een sub4 en misschien zelfs een PR te lopen, tot twee weken voor Berlijn, toen bekend werd dat het toch wel warm leek te worden.
Mijn plan werd toen gewoon proberen voor een sub4, maar mijn doel bijstellen als het niet makkelijk gaat, omdat ik natuurlijk ook heel moet blijven voor de andere marathons.

We waren donderdag in alle vroegte al vertrokken omdat het ook wel leuk is om samen wat van Berlijn te zien.
Zaterdag hadden we met de marathonorganisatie een verkenningsloopje bij het startgebied. Het hotel lag vlakbij de start en op zondag ben ik er op mijn gemakje naartoe gelopen. Maar het bleek dat ik helemaal niet halverwege de vakken naar binnen kon (zoals je wel vaker ziet in NL, gewoon per startvak een eigen opening in het hek). Ik moest helemaal naar het einde lopen naar de Brandenburger Tor en dan nog een stuk verder om via de ondergrondse aan de andere kant van het parcours te komen en toen moest ik weer helemaal terug naar de start. Dat was dus toch ineens heel erg haasten. }:|
Maar goed, ik was gelukkig nog op tijd en het was zo mooi om weer met z'n allen richting de start toe te schuiven en over de startmat te lopen! Er waren veel toeschouwers langs de kant en ik kreeg tranen in mijn ogen. Wat was dat gaaf om weer eens mee te maken. O+

Nou ja, zoals MichaelScott al zei: als zelfs de elite het zwaar had, dan weet je dat het écht te heet was.
Het was echt een slagveld, de ene na de ander begon te wandelen, had kramp, de ambulances reden af en aan. Ik zag iemand langs de weg zitten met een infuus in zijn arm.
Normaliter ben ik volledig zelfvoorzienend en neem een 1,5 liter waterzak en 2 soft flasks van 500ml mee, en 6 gelletjes. Maar bij deze major mocht je niet met een rugzak met een inhoud van >3 liter lopen (en die van mij is 5L). Dus ik had slechts 500ml aan sportdrank in een kleine rugzak en de gelletjes bij me. De waterpunten waren inderdaad wat chaotisch, veel meer lopers die water pakten dan normaal, en veel wandelaars bij de posten. Ik ook, want ze hadden plastic bekertjes, en dat kan ik niet lopend opdrinken.
Mijn eerste helft ging iets te snel, ook een wat onvast tempo. Ik merkte al redelijk snel dat ik het te warm zou krijgen om dit tempo tot het eind vast te houden, en bij 28k besloot ik dat ik het tempo zou laten varen. Dat heb ik Zwabber laten weten, zodat hij zich geen zorgen zou maken. Hij was mee om me aan te moedigen en dat is zo fijn! Die kilometers dat ik hem verwachtte aan de kant, waren ook de snellere kilometers. :D
Na wat rustiger lopen en wat langere drinkpauzes had ik het gevoel dat ik toch weer iets sneller kon, en dat lukte af en toe tussen de drankposten wel, maar ik moest gewoon echt bij elke drankpost stoppen om water te pakken en in mijn soft flask gieten. De sportdrank die ik nog had werd ik helemaal beu.
Op een gegeven moment was er lauwe ijsthee (citroen), dat smaakte prima. Maar er was ook cola. En dat pak ik normaal nooit, want ja koolzuur en boertjes en een marathon lopen leek me niet zo handig, maar op de een of andere manier wilde ik het toch proberen. Ik wist niet wat me overkwam! Ik vond het zoooooo heerlijk dat ik het hele bekertje met smaak had opgedronken. Dat had ik echt even nodig!

Mijn benen en lichaam hadden er niet zoveel zin meer in, maar mijn hoofd nog wel. Als ik maar eenmaal die knop heb omgezet en besluit te genieten en de tijd te laten varen, dan kan ik zo erg genieten van zo'n grote marathon. Ik was zo erg blij en liep mee te deinen en te klappen bij de bands, zwaaide naar alle fotografen die ik zag. Het was natuurlijk ook zo'n goede dag voor de toeschouwers. De sfeer was geweldig.
Ik was ChurandyMartina-blij. *)
Na zo'n 4 uur zag ik na de zoveelste bocht eindelijk de Brandenburger Tor in de verte opdoemen! Met een klein eindsprintje en heel tevreden ben ik de finish overgekomen.

Ik moet zeggen dat ik me daarna die zondag best goed voelde en prima rond kon lopen, maar de spierpijn was maandag het ergst.
Vandaag voelt het best prima, uiteraard nog wel wat beurse bovenbenen, maar ik loop zo mee met de club, op rustig tempo.
Morgen weer naar de fysio en dan kijken hoe fris mijn benen zondag zijn.
In Londen. Met regen en wind. Serieus. Hoe groter kan de tegenstelling zijn?
  woensdag 29 september 2021 @ 19:33:04 #10
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_201568896
O+ Super dit!
pi_201573824
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:24 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]
Buiten de squats zou ik denken dat dat eerste rijtje movements niet per se bevorderlijk is voor het hardlopen eigenlijk, maar ik kan het mis hebben.
Je wordt er vast sterker van, maar dan lijkt het me effectiever om de nadruk te leggen op bv lunges, mountain climbers, calve raises etc.
Dat zou je denken :)
Maar je wilt juist symmetrie behouden/hebben. Een sterk setje benen met een mager bovenlijf is niet bevorderlijk. Sterke bilspieren met zwakke buikspieren of rugspieren zorgen voor klachten. Je spieren gaan compenseren omdat de ene te sterk is voor de ander.

Bij hardlopen zijn je benen al lijdend voorwerp om dat tijdens je krachttainingen nogmaals te benadrukken is niet altijd even slim. Je kan dan beter werken aan je algemen fitheid. Full body is voor de meeste mensen eigenlijk optimaal, welke sport ze ook ernaast doen (uitgaande van 1-3× krachttraining pw).

[ Bericht 0% gewijzigd door slacker_nl op 30-09-2021 05:04:45 ]
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_201575829
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 18:22 schreef wyccie het volgende:
Maar er was ook cola. En dat pak ik normaal nooit, want ja koolzuur en boertjes en een marathon lopen leek me niet zo handig, maar op de een of andere manier wilde ik het toch proberen. Ik wist niet wat me overkwam! Ik vond het zoooooo heerlijk dat ik het hele bekertje met smaak had opgedronken. Dat had ik echt even nodig!

Cola aan het eind van een marathon is echt fantastisch. Doe ik ook altijd. Blikje koude cola voor de laatste 7 tot 10 kilometer. Heerlijk.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_201576297
Mooie verhalen allemaal!

Ik ben benieuwd naar het parcours in Eindhoven want aan de markeringen die sinds deze week op de straat staan te zien zijn daar wat wijzigingen in.
De 40 to go staat nu op de Oirschotsedijk richting de Herdgang, mogelijk gaat die voor de Wielewaal linksaf?
En terug kan de route volgens mij lastig langs het Klokgebouw in verband met die enorme toren die daar tegenover gebouwd gaat worden.
If you shoot this man, you die next. Repeat. If you shoot this man, you die next.
pi_201583071
Mooie verhalen van de Berlijnmarathon Wyccie en MichaelScott!
Mooi om te lezen, maar ik sluit me aan bij Black-Hole. Halve marathons vind ik helemaal prima, maar een hele is me toch een kilometer of 20 te ver :P
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 00:11 schreef slacker_nl het volgende:

[..]
Dat zou je denken :)
Maar je wilt juist symmetrie behouden/hebben. Een sterk setje benen met een mager bovenlijf is niet bevorderlijk. Sterke bilspieren met zwakke buikspieren of rugspieren zorgen voor klachten. Je spieren gaan compenseren omdat de ene te sterk is voor de ander.

Bij hardlopen zijn je benen al lijdend voorwerp om dat tijdens je krachttainingen nogmaals te benadrukken is niet altijd even slim. Je kan dan beter werken aan je algemen fitheid. Full body is voor de meeste mensen eigenlijk optimaal, welke sport ze ook ernaast doen (uitgaande van 1-3× krachttraining pw).
Dat klinkt inderdaad wel logisch als je het zo zegt! Dan is mijn doe-maar-wat-aanpak van crossfit gecombineerd met hardlopen dus eigenlijk best prima :D
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_201587356
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 19:52 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Mooie verhalen van de Berlijnmarathon Wyccie en MichaelScott!
Mooi om te lezen, maar ik sluit me aan bij Black-Hole. Halve marathons vind ik helemaal prima, maar een hele is me toch een kilometer of 20 te ver :P
[..]
Dat klinkt inderdaad wel logisch als je het zo zegt! Dan is mijn doe-maar-wat-aanpak van crossfit gecombineerd met hardlopen dus eigenlijk best prima :D
Crossfit is voor niemand goed, behalve voor Crossfitters ;)
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_201594934
quote:
14s.gif Op woensdag 29 september 2021 10:22 schreef MichaelScott het volgende:

Nu eerst herstellen en dan over 3,5 week weer een kans in Rotterdam, ik heb er al zin in.
Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar 4 weken tussen twee marathons als je bij de eerste diep bent gegaan is een recept voor een ramp.
pi_201605401
Hier ook maar eens meeposten!

Loop al een paar jaar, maar vrij ongestructureerd qua trainingsschema's. Max 10 km voor kwart-triathlons maar wil nu naar langere loopafstanden en snellere tijden op de 10 km gaan toewerken.

Snelste 5km tot nu toe is 25.42 en snelste 10km tot nu toe 53.02.

Ben sinds deze week weer begonnen met een heus trainingsschema om over 13 weken een 10km af te kunnen leveren die een PR oplevert...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_201606616
Zo, de zwaarste marathontraining zit erop. 37km met in totaal 28km op marathontempo in blokken van 7-6-5 etc km, de laatste blokken van 3,2 en 1km lukte dat alleen niet meer helemaal. Niet de goede voeding mee en ook te moe van de afgelopen week denk ik, dus mijn benen liggen er nu wel even helemaal af. Hopelijk levert dat goede supercompensatie op richting Rotterdam!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_201611233
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 00:11 schreef slacker_nl het volgende:

[..]
Dat zou je denken :)
Maar je wilt juist symmetrie behouden/hebben. Een sterk setje benen met een mager bovenlijf is niet bevorderlijk. Sterke bilspieren met zwakke buikspieren of rugspieren zorgen voor klachten. Je spieren gaan compenseren omdat de ene te sterk is voor de ander.

Bij hardlopen zijn je benen al lijdend voorwerp om dat tijdens je krachttainingen nogmaals te benadrukken is niet altijd even slim. Je kan dan beter werken aan je algemen fitheid. Full body is voor de meeste mensen eigenlijk optimaal, welke sport ze ook ernaast doen (uitgaande van 1-3× krachttraining pw).
Full body, waarbij je dan benen niet vergeet. Je kunt, afhankelijk van hoe je in elkaar steekt ook blessures voorkomen. Bijvoorbeeld door heupen, liezen, onderrug etc te trainen.

Full body is sowieso voor iedereen die minder dan 4x per week naar de sportschool gaat het beste.
Whatever...
  zondag 3 oktober 2021 @ 07:02:14 #20
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_201613189
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 22:18 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Full body, waarbij je dan benen niet vergeet. Je kunt, afhankelijk van hoe je in elkaar steekt ook blessures voorkomen. Bijvoorbeeld door heupen, liezen, onderrug etc te trainen.

Full body is sowieso voor iedereen die minder dan 4x per week naar de sportschool gaat het beste.
Dat is precies wat ik zei/zeg.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zondag 3 oktober 2021 @ 11:34:34 #21
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_201615064
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 17:48 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar 4 weken tussen twee marathons als je bij de eerste diep bent gegaan is een recept voor een ramp.
Ik hoop het ook :P , maar kijk sowieso eerst hoe aanvoelt over 2 weken. Misschien hou ik het gewoon alsnog bij duurlooptempo. Vorig jaar heb ik er ook 2 gedaan met een maand ertussen en dat ging gewoon goed. (Moet toegegeven: daar ging ik bij de eerste niet zo diep).

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 16:49 schreef La_Tramposa het volgende:
Zo, de zwaarste marathontraining zit erop. 37km met in totaal 28km op marathontempo in blokken van 7-6-5 etc km, de laatste blokken van 3,2 en 1km lukte dat alleen niet meer helemaal. Niet de goede voeding mee en ook te moe van de afgelopen week denk ik, dus mijn benen liggen er nu wel even helemaal af. Hopelijk levert dat goede supercompensatie op richting Rotterdam!
Oh wauw, dat is nog eens een serieuze duurloopafstand. Waarom 37, zit daar nog een bepaalde gedachte achter? Ik ga eigenlijk nooit verder dan 32.

Heb je nog een bepaald doel in gedachten voor Rotterdam?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 3 oktober 2021 @ 11:35:48 #22
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_201615072
pfff.. ik ben al de hele week echt snipverkouden! Dacht vrijdag dat het wat beter ging en klein rondje gehobbeld, maar daarna is het alleen maar weer erger geworden.. Met twee evenementen op m'n werk deze week blijf ik maar even binnen.. (maar weer eens wezen testen ook, wil niet dat die 500 kids na deze week allemaal corona zouden hebben.. maar gelukkig heb ik geen corona)

Geen duurloopje vandaag dus :{
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_201615353
quote:
14s.gif Op zondag 3 oktober 2021 11:34 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Ik hoop het ook :P , maar kijk sowieso eerst hoe aanvoelt over 2 weken. Misschien hou ik het gewoon alsnog bij duurlooptempo. Vorig jaar heb ik er ook 2 gedaan met een maand ertussen en dat ging gewoon goed. (Moet toegegeven: daar ging ik bij de eerste niet zo diep).
[..]
Oh wauw, dat is nog eens een serieuze duurloopafstand. Waarom 37, zit daar nog een bepaalde gedachte achter? Ik ga eigenlijk nooit verder dan 32.

Heb je nog een bepaald doel in gedachten voor Rotterdam?
Er stond geen 37km op mijn schema, maar een blokkentraining. Dus 7-6-5-4-3-2-1km op marathontempo, met 3' pauze rustig lopen en in en uitlopen. Totaal 28km op marathontempo. Dan kom je op die afstand, had ook iets meer of minder kunnen zijn.
Verder liep ik nu 2.45u terwijl ik er in de wedstrijd rond de 3u over hoop te doen, dus zo lang lopen een keer is wel verstandig. Andere trainers/schema's gaan meer uit van rustige lange duurlopen, dan zou ik bijvoorbeeld 3 uur lopen op 5.00 en kom ik ook op 36km uit. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Over het algemeen zou ik zeggen niet meer dan 3 uur trainen. Als je wat langzamer loopt kom je dan op minder kilometers voor je langste duurloop.

[ Bericht 0% gewijzigd door La_Tramposa op 03-10-2021 13:10:16 ]
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_201615604
3 uur, dat is echt een superprestatie. Voor mannen al, voor een vrouw nog knapper.
Whatever...
  Redactie Sport zondag 3 oktober 2021 @ 12:27:59 #25
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_201615724
Ik meld mij ook weer hier. Ik heb een schop onder mijn kont nodig, ik wil graag een halve triatlon doen volgend jaar maar daar moet wel structureel voor getraind worden.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')