abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201538422
quote:
International zoekt kamer: ‘Ik sta feitelijk op straat’



Ze slapen bij vrienden, in hotels en reageren op tientallen advertenties. Internationale studenten in Delft zitten met de handen in het haar: hoe komen ze aan een kamer?

Dit studiejaar meldden meer dan tweeduizend internationale studenten zich aan voor een bachelor- of masterstudie aan de TU Delft. En die studenten hebben woonruimte nodig, maar de kamers liggen niet voor het oprapen.

“Meer dan 120 reacties via Kamernet, twintig via Room.nl, contact met vijftien verschillende makelaars en op Facebook ben ik de tel kwijtgeraakt”, somt bachelorstudent Pratham zijn inspanningen op. De tijd begint te dringen. Tot eind september heeft hij een slaapplek - in onderhuur bij een vriend.

Geen eenvoudige oplossing
Tijdens zijn zoektocht klopte Pratham aan bij de TU Delft en studentenhuisvester Duwo. “Zij wensten me succes, maar konden niets voor me betekenen.”

De mogelijkheden van de universiteit zijn inderdaad beperkt, laat een woordvoerder weten. “In samenwerking met een aantal verhuurders kunnen we internationale studenten jaarlijks zo’n 1000 tot 1200 woonruimtes aanbieden. Maar als het maximaal aantal inschrijvingen voor woonruimtes is ontvangen, dan wordt de inschrijving stopgezet.” Die stop werd dit jaar eind juni bereikt. Hoeveel buitenlandse studenten momenteel geen kamer hebben, is de universiteit onbekend.

Uit reacties op een oproep via Instagram blijkt dat Pratham zeker niet de enige internationale student is die op hete kolen zit. “Ik zoek al meer dan zes maanden en woon nu noodgedwongen samen met mijn broer in zijn kleine kamer”, vertelt een internationale bachelorstudent die anoniem wil blijven. “Vorig jaar kreeg ik een kamer aangewezen via de TU Delft Housing Service, maar dat zijn huurcontracten van maximaal een jaar, dus nu sta ik feitelijk op straat.” De student reageerde op ‘ontelbaar veel advertenties’, maar het aanbod voor internationals is beperkt. “Veel advertenties vermelden - weinig subtiel - dat internationals wordt verzocht niet te reageren omdat de voorkeur uitgaat naar Nederlandse studenten.


Voorbeelden van advertenties waar internationals bij voorbaat worden afgewezen.

Behalve de spanningen en stress die het samenwonen met zijn broer op een paar vierkante meter met zich meebrengen, zijn er ook zorgen van administratieve aard. “Ik sta nog altijd ingeschreven op mijn oude adres, dat betekent dat al mijn post óók naar dat adres wordt verstuurd.” Inschrijven bij zijn broer gaat niet en zijn adres wijzigen bij de gemeente kan niet. “Daar vragen ze om een kopie van een huurcontract en dat kan ik niet geven.” Als non-EU-student is hij afhankelijk van een verblijfsvergunning – waarvoor registratie bij de gemeente vereist is. “Al maak ik me daar geen zorgen om. De vergunning die ik vorig jaar ontving heeft geen invloed op mijn huidige verblijf.”

"Volgens de wet basisregistratie personen is het overigens wel verplicht om een adreswijziging door te geven”, vertelt een woordvoerder van de Gemeente Delft. "Heb je geen vast woonadres, dan kun je altijd een briefadres aanvragen. Zo'n briefadres is zes maanden geldig."

Zonder papieren in de collegebanken
Toch zijn er studenten die momenteel in Nederland verblijven en niet ingeschreven staan bij een gemeente. Ze sloegen het advies van de TU in de wind om zonder geschikte woonruimte niet naar Delft te reizen, en schoven ‘gewoon’ aan in de collegebanken.

Opmerkelijk, want een inschrijving op een geldig Nederlands adres bij de plaatselijke gemeente is wettelijk verplicht voor iedereen die vier maanden of langer in Nederland verblijft. Ongeacht nationaliteit of verblijfsdoel. Het is daarnaast een vereiste om aan de TU te studeren. Toch controleert de universiteit hier niet op. “Dat kunnen en mogen we niet”, aldus de woordvoerder.

Deze regel geldt overigens alleen voor studenten van buiten de Europese Economische Ruimte. Europese studenten hebben geen vergunning nodig.

“Maar we hebben wel een kamer nodig”, merkt een Hongaarse bachelorstudent op. Omdat hij voor aanvang van het collegejaar geen woonruimte vond, bleef hij in zijn thuisland. De TU toonde begrip voor zijn situatie en biedt hem tot oktober hybride onderwijs aan. “Daarna is mijn fysieke aanwezigheid verplicht.” Momenteel reageert hij vanuit Hongarije op kamers. Zonder succes. “Ik word steeds afgewezen omdat ik tijdens instemmingsavonden niet fysiek aanwezig kan zijn.”

Een mogelijke uitkomst voor buitenlandse studenten die geen kamer kunnen vinden is het vorig jaar geopende The Student Hotel. In dit hotel huren studenten kamers voor een semester of heel collegejaar. In tegenstelling tot ‘gewone’ hotels, mogen studenten zich hier wel bij de gemeente inschrijven.

Ondanks prijzen vanaf 700 euro per maand zit ook het Student Hotel in Delft overvol. Er verblijven op dit moment ongeveer 260 studenten en alle kamers zijn tot augustus 2022 volgeboekt”, weet assistent operations Koen Wilmer.

In het WestCord hotel, dat sinds kort ook studentenkamers aanbiedt, is het ook dringen. “Heel september waren we volgeboekt”, vertelt een medewerker. Voor oktober zijn er van de dertig beschikbare kamers à 995 euro per maand nog zeven vrij. “Maar ik verwacht dat een aantal huidige gasten hun verblijf nog verlengt.”

Geen garantie
De situatie is schrijnend, maar dat het voor buitenlandse studenten lastig is om een kamer te vinden, is niet nieuw. “Het is al jaren zo”, aldus de TU-woordvoerder. “Dit probleem is breed onderkend en hangt samen met de huidige situatie van de woningmarkt. Er is geen eenvoudige oplossing. Al jaren informeren we internationale studenten vooraf dat de woonsituatie lastig is. We willen geen valse verwachtingen wekken en aankomende studenten goed informeren.”

Toch zou Pratham graag zien dat de TU een stap verder gaat. “Op de universiteitswebsite staat bijvoorbeeld het advies je studie eventueel een jaar uit te stellen als je geen kamer kunt vinden. Maar uitstel is geen garantie dat je volgend jaar wel een kamer hebt.”

Dat advies geeft de universiteit juist met reden, legt de woordvoerder uit. “Hiermee willen we duidelijk maken dat het belangrijk is om op tijd woonruimte te zoeken. Op het laatste moment is dat écht heel lastig.”

Intussen doet Pratham er alles aan om te kunnen blijven. “Ik reageer op alle kamers die worden aangeboden. Zelfs op woningen met vijf slaapkamers. Ik zit in een Whatsappgroep met meer dan honderd studenten die woonruimte zoeken, dus die kamers zijn zo gevuld.”
Nou, zullen we dan maar 1 van de laatste stukjes binnenstedelijk groen in Delft tussen de Rotterdamseweg en de Leeghwaterstraat volbouwen met studentenwoningen voor die arme drommels? Dit soort nieuws zullen we aan het begin van elk studiejaar vaker gaan zien in meerdere studentensteden. Waar zijn we in godsnaam mee bezig?!
pi_201538541
Syriërs met Cup D en maatje 32 welkom. Ik heb nog twee kamers over. DM me.
U MAD?
pi_201538559
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:22 schreef de_boswachter het volgende:
Syriërs met Cup D en maatje 32 welkom. Ik heb nog twee kamers over. DM me.
TU Delft, weinig kans.
  maandag 27 september 2021 @ 11:27:50 #4
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_201538602
Blijkbaar hebben die verhuurders gezeik gehad met internationale studenten , zou anders niet weten waarom je ze anders zou weren
Ik ben inmiddels overleden
pi_201538614
Misschien wordt het nu echt eens tijd om dat internationale onderwijs nog eens te heroverwegen (lees: afbouwen). Want het is inmiddels wel bekend dat het de kwaliteit niet ten goede komt (steenkolen-Engels van docenten etc.), en het heeft dus nog meer nadelen.
pi_201538642
Het is allemaal de schuld van de buitenlanders!

En niet van de bourgeoisie die een half miljoen lege woningen in bezit heeft exclusief leegstaande kantoorpanden
pi_201538680
Ze hadden ook een beetje vooronderzoek kunnen doen, in plaats van massaal hier naartoe komen en dan klagen.
  maandag 27 september 2021 @ 11:42:24 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201538764
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:27 schreef Enchanter het volgende:
Blijkbaar hebben die verhuurders gezeik gehad met internationale studenten , zou anders niet weten waarom je ze anders zou weren
Vaak ook studenten huizen waar de verhuurder het aan de bewoners over laat om een nieuwe huurder te kiezen. Kan me voorstellen dat het met een buitenlandse master student toch weer een ander sfeertje in huis geeft.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Beste debater 2022 maandag 27 september 2021 @ 11:44:06 #9
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201538787
"Behalve de spanningen en stress die het samenwonen met zijn broer..."

Hij heeft dus onderdak.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201538816
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
"Behalve de spanningen en stress die het samenwonen met zijn broer..."

Hij heeft dus onderdak.
"ik sta feitelijk op straat"

Al kan hij nog wel wat onderwijs gebruiken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201538817
Gewoon netjes achteraan sluiten en op je beurt wachten, net zoals de rest :W
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_201538887
Wat vinden de FoK!-ers van enige verantwoordelijkheid van de universiteit in deze? Hoe duidelijk moeten ze zijn over deze kamerkrapte?

"Maar als het maximaal aantal inschrijvingen voor woonruimtes is ontvangen, dan wordt de inschrijving stopgezet."

Dan zouden ze bijvoorbeeld vanaf dat moment ook wel op de site van de studie-inschrijving een duidelijk zichtbare waarschuwing neer kunnen zetten dat de inschrijvingen voor woonruimtes vol zit.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201539018
Eerste stuk tekst uit de afbeelding:

"we zijn gemengt BSc en MSc studenten."

:')
Google is your friend, abuse your friends
pi_201539031
quote:
Een mogelijke uitkomst voor buitenlandse studenten die geen kamer kunnen vinden is het vorig jaar geopende The Student Hotel. In dit hotel huren studenten kamers voor een semester of heel collegejaar. In tegenstelling tot ‘gewone’ hotels, mogen studenten zich hier wel bij de gemeente inschrijven.

Ondanks prijzen vanaf 700 euro per maand zit ook het Student Hotel in Delft overvol. Er verblijven op dit moment ongeveer 260 studenten en alle kamers zijn tot augustus 2022 volgeboekt”, weet assistent operations Koen Wilmer.

In het WestCord hotel, dat sinds kort ook studentenkamers aanbiedt, is het ook dringen. “Heel september waren we volgeboekt”, vertelt een medewerker. Voor oktober zijn er van de dertig beschikbare kamers à 995 euro per maand nog zeven vrij. “Maar ik verwacht dat een aantal huidige gasten hun verblijf nog verlengt.”
Dat is ook wel echt smerig hoog.

Voor 695 mag ie hier op de gang slapen. })

600 voor een tentje in de tuin, excl servicekosten
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 27 september 2021 @ 12:09:20 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201539057
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:51 schreef probeer het volgende:
Wat vinden de FoK!-ers van enige verantwoordelijkheid van de universiteit in deze? Hoe duidelijk moeten ze zijn over deze kamerkrapte?

"Maar als het maximaal aantal inschrijvingen voor woonruimtes is ontvangen, dan wordt de inschrijving stopgezet."

Dan zouden ze bijvoorbeeld vanaf dat moment ook wel op de site van de studie-inschrijving een duidelijk zichtbare waarschuwing neer kunnen zetten dat de inschrijvingen voor woonruimtes vol zit.
Die moeten gewoon een cap zetten op het aantal buitenlandse studenten.
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 27 september 2021 @ 12:10:25 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201539073
Probleem is dat voor universiteiten buitenlandse studenten meer inkomsten opleveren dan NL studenten. Dat beleid slaat echt nergens op, maar is wel de reden dat er zo giga veel buitenlandse studenten rondlopen die vinden dat ze op dag 1 onderdak moeten hebben (wat logisch is, want pappa&mamma wonen niet op reisafstand van de Universiteit itt. Die van NL studenten) terwijl NL studenten ook maanden aan het zoeken zijn.

Ergo, kap eens met dat kromme beleid om ons onderwijsgeld te spenderen aan studenten die hier alleen maar voorzieningen komen gebruiken om daarna waarschijnlijk weer terug te gaan.
  maandag 27 september 2021 @ 12:11:51 #17
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_201539084
Gewoon achter in de rij aansluiten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 27 september 2021 @ 12:15:47 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201539112
Zelfde geldt trouwens voor kennismigranten die eerste 5 jaar 30% korting krijgen op inkomsten belastingen. Ik heb gewoon collega's die 30% meer overhouden per maand dan mij 8)7 .

En waarom? Omdat ze niet geboren en getogen Nederlander zijn. Terwijl ze zelf op hun knieën dankbaar zijn dat ze in zo een mooi land als Nederland mogen wonen&werken 8)7 .
pi_201539157
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:15 schreef bleiblei het volgende:
Zelfde geldt trouwens voor kennismigranten die eerste 5 jaar 30% korting krijgen op inkomsten belastingen. Ik heb gewoon collega's die 30% meer overhouden per maand dan mij 8)7 .

En waarom? Omdat ze niet geboren en getogen Nederlander zijn. Terwijl ze zelf op hun knieën dankbaar zijn dat ze in zo een mooi land als Nederland mogen wonen&werken 8)7 .
Ze krijgen ook korting op hun zorgpremie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201539168
Zijn er ook nieuwsberichten over nederlanders die geen kamer kunnen vinden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 27 september 2021 @ 12:21:54 #21
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201539169
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:15 schreef bleiblei het volgende:
Zelfde geldt trouwens voor kennismigranten die eerste 5 jaar 30% korting krijgen op inkomsten belastingen. Ik heb gewoon collega's die 30% meer overhouden per maand dan mij 8)7 .

En waarom? Omdat ze niet geboren en getogen Nederlander zijn. Terwijl ze zelf op hun knieën dankbaar zijn dat ze in zo een mooi land als Nederland mogen wonen&werken 8)7 .
WUT :o :o :o nog nooit van gehoord dat dit bestaat maar hier moeten we toch zsm mee stoppen, schandalig! :{ En die internationale studenten die hier door de universiteitsbesturen heen gelokt worden zodat de uni's en hogescholen hun premies en subsidies kunnen opslurpen ook zeer fors indammen!

Afgezien van de eerder genoemde instituten heeft niemand er wat aan. Oh ja, de huisjesmelkers
pi_201539201
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:15 schreef bleiblei het volgende:
Zelfde geldt trouwens voor kennismigranten die eerste 5 jaar 30% korting krijgen op inkomsten belastingen. Ik heb gewoon collega's die 30% meer overhouden per maand dan mij 8)7 .

En waarom? Omdat ze niet geboren en getogen Nederlander zijn. Terwijl ze zelf op hun knieën dankbaar zijn dat ze in zo een mooi land als Nederland mogen wonen&werken 8)7 .
En dan te bedenken dat die regeling eerst 8 jaar was. :')
pi_201539229
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 12:21 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
WUT :o :o :o nog nooit van gehoord dat dit bestaat maar hier moeten we toch zsm mee stoppen, schandalig! :{ En die internationale studenten die hier door de universiteitsbesturen heen gelokt worden zodat de uni's en hogescholen hun premies en subsidies kunnen opslurpen ook zeer fors indammen!

Afgezien van de eerder genoemde instituten heeft niemand er wat aan. Oh ja, de huisjesmelkers
Kennismigranten krijgen nog meer kortingen hoor, dat is al sinds ik het me kan herinneren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 27 september 2021 @ 12:29:41 #24
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201539241
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
En dan te bedenken dat die regeling eerst 8 jaar was. :')
Jup... en het dan gek vinden dat huizenprijzen omhoog knallen in omgevingen met veel expats :P .
pi_201539350
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:51 schreef probeer het volgende:
Wat vinden de FoK!-ers van enige verantwoordelijkheid van de universiteit in deze? Hoe duidelijk moeten ze zijn over deze kamerkrapte?

"Maar als het maximaal aantal inschrijvingen voor woonruimtes is ontvangen, dan wordt de inschrijving stopgezet."

Dan zouden ze bijvoorbeeld vanaf dat moment ook wel op de site van de studie-inschrijving een duidelijk zichtbare waarschuwing neer kunnen zetten dat de inschrijvingen voor woonruimtes vol zit.
Het is ook een beetje wat de gek er voor geeft. Als pappie en mammie in China of India die ¤700-¤1.000 per maand voor een 'Student Hotel' voorschieten, dan verziekt dat de hele markt. Ik weet dit ook wel van Chinese studenten. Die hebben geen idee wat hier een normale prijs is en betalen gewoon wat er gevraagd wordt.

Ik weet niet meer zo goed hoe het landschap er nu uitziet. Betalen die studenten van buiten de EU nog instellingscollegegeld? En krijgen de universiteiten nog meer subsidie als ze meer studenten aantrekken? Dan is het natuurlijk helemaal cashen voor de universiteit. Die hebben dan geen enkel belang om de stortvloed aan internationals te stoppen.

Als we niet met die toestroom stoppen, dan moeten uni's daarin inderdaad hun verantwoordelijkheid nemen. En deze mensen huisvesten op een campus buiten de stad. Lijkt me de enige oplossing als je ze blijft uitnodigen.
pi_201539379
Van mensen met academisch denkniveau zou je toch mogen verwachten dat ze zich inlezen, en zelf ook al opgemerkt zouden hebben dat Nederland overvol is, en er een gigantische woningnood is.

Laat die studenten gewoon lekker in eigen land studeren. Zeker die Chinezen, te gek voor woorden.

Ik heb liever dat we schaarse woningen reserven voor vluchtelingen, dan voor dit pretentieuze jank-studenten.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  maandag 27 september 2021 @ 13:00:25 #27
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201539542
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:43 schreef Galvez het volgende:
Van mensen met academisch denkniveau zou je toch mogen verwachten dat ze zich inlezen
Ook hier heeft de inflatie toegeslagen. Vroeger had je een strenge selectie waarin de beste vooraan de rij stonden voor toelating. Nu wordt elke student gezien als een bedrag aan inkomsten. Wat boeit het niveau dan?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_201539592
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:27 schreef Enchanter het volgende:
Blijkbaar hebben die verhuurders gezeik gehad met internationale studenten , zou anders niet weten waarom je ze anders zou weren
Huisgenoten hebben vaak geen zin om ook nog in hun vrije tijd de woonbegeleider van hulpeloze buitenlandertjes uit te hangen en in het Engels te moeten communiceren met iemand die dat nog veel slechter spreekt, Hongaren, Oegandezen, Amerikanen, dat soort volk.

En als de verhuurder bepaalt wie erin komt en er allemaal buitenlanders in mikt dan weet je ook niet wat dat wordt. Het is in Nederlandse studenthuizen vaak een enorme teringbende maar die hebben geen begeleiding nodig om te weten hoe ze het vuilnis buiten moeten zetten als ze daar eenmaal de energie voor hebben gevonden.

quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:51 schreef probeer het volgende:
Wat vinden de FoK!-ers van enige verantwoordelijkheid van de universiteit in deze? Hoe duidelijk moeten ze zijn over deze kamerkrapte?

"Maar als het maximaal aantal inschrijvingen voor woonruimtes is ontvangen, dan wordt de inschrijving stopgezet."

Dan zouden ze bijvoorbeeld vanaf dat moment ook wel op de site van de studie-inschrijving een duidelijk zichtbare waarschuwing neer kunnen zetten dat de inschrijvingen voor woonruimtes vol zit.
In deze context wel, maar ik vind niet dat universiteit zich uberhaupt niet met huisvesting te bemoeien heeft. Die studenten kiezen een universiteit zonder campus. Je leren redden in een vreemd land is nou eenmaal wat een studie in het buitenland iets extra's geeft. Je hebt het al makkelijk in Nederland met iedereen die maar vriendelijk is, Engels spreekt en de opleiding en ontwikkeling van onze eigen kinderen opoffert aan buitenlanders die collegegeld willen uitsparen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 september 2021 @ 13:07:15 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201539618
quote:
10s.gif Op maandag 27 september 2021 12:03 schreef Metalfrost het volgende:
Eerste stuk tekst uit de afbeelding:

"we zijn gemengt BSc en MSc studenten."

:')
Het is de TU Delft, wat had je verwacht?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_201539624
quote:
9s.gif Op maandag 27 september 2021 13:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ook hier heeft de inflatie toegeslagen. Vroeger had je een strenge selectie waarin de beste vooraan de rij stonden voor toelating. Nu wordt elke student gezien als een bedrag aan inkomsten. Wat boeit het niveau dan?
Ja, dst krijg je met marktwerking en winstbejag als hoofddoel…
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 september 2021 @ 13:08:50 #31
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201539637
Overigens hekel ik behoorlijk hoe studenten die niet staan te springen om internationale huisgenoten hier als de boeman worden weggezet.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  maandag 27 september 2021 @ 13:09:15 #32
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201539641
quote:
9s.gif Op maandag 27 september 2021 13:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ook hier heeft de inflatie toegeslagen. Vroeger had je een strenge selectie waarin de beste vooraan de rij stonden voor toelating. Nu wordt elke student gezien als een bedrag aan inkomsten. Wat boeit het niveau dan?
Het niveau daalt navenant aan de kant van de uni zelf :')

MBO/HBO/Uni, over een jaar of tien kan het samengevoegd worden tot één opleiding en is alles verworden tot een genivelleerde eenheidsworst waar degene die nog wel willen en kunnen mogen opzouten naar hoogwaardige en dure privéscholen
omdat de reguliere scholen via buitenlandse studenten 3x zoveel kunnen verdienen :r studeren op niveau voor de welgestelden, het gepeupel mag voor een appel en ei zonder toekomst en zonder zicht op een huis, pensioen en welvaart krom liggen voor Den Haag om de niet meer beheersbare sociale voorzieningen bij elkaar te mogen werken.

Sterkte Nederland. Wat een gaaf land!
pi_201539680
Weinig medelijden met de student die hier al een jaar is, wil blijven, maar geen Nederlands heeft geleerd. Je kan nog zo aardig zijn, maar niemand heeft op een huisavondje zin om moeilijk te doen voor een huisgenoot.
pi_201539687
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:15 schreef bleiblei het volgende:
Zelfde geldt trouwens voor kennismigranten die eerste 5 jaar 30% korting krijgen op inkomsten belastingen. Ik heb gewoon collega's die 30% meer overhouden per maand dan mij 8)7 .

En waarom? Omdat ze niet geboren en getogen Nederlander zijn. Terwijl ze zelf op hun knieën dankbaar zijn dat ze in zo een mooi land als Nederland mogen wonen&werken 8)7 .
Dat is wel gebonden aan voorwaarden. Het is niet zo dat elke buitenlander hier naartoe kan komen en aanspraak maken op zulke regelingen. Het is bedoeld om mensen naar Nederland te halen met expertise waaraan hier een tekort is. Dat moet ook aangetoond worden.
pi_201539726
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:11 schreef PzKpfw het volgende:
Gewoon achter in de rij aansluiten.
Over welke rij hebben we het hier? Als je vooraan de rij gekomen bent, wie vind je daar volgens jou dan?

Er is namelijk geen centrale organisatie. Het is niet zoals bij een sociale huurwoning, dat je je ergens bij een overkoepelende organisatie in kunt schrijven en dan inschrijfduur opbouwt, waarna je op een bepaald moment 'aan de beurt bent'.
pi_201539778
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:05 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat is ook wel echt smerig hoog.

Voor 695 mag ie hier op de gang slapen. })

600 voor een tentje in de tuin, excl servicekosten
Ligt er aan waar je het mee vergelijkt. Het is fors voor een studentenkamer, het is erg weinig voor een hotel.

In Amsterdam heb je bijv. ook 'Casa'. Studenten huren daar een kamer voor 450 euro per maand, maar zij moeten eind juni wegwezen, want gedurende de zomer worden diezelfde kamers (per nacht) verhuurd aan toeristen. Ik weet zo niet wat die kamers per nacht kosten, maar in Amsterdam zal dat al snel boven 100 euro per nacht liggen.

Nou is Casa geen normaal hotel. Hun primaire doel is het bieden van studentenhuisvesting en zij gebruiken de hotelinkomsten om het voor de studenten betaalbaar te houden. Het geeft echter wel aan dat het voor een normaal hotel niet erg interessant is om hun kamers aan studenten aan te bieden.
pi_201539783
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:08 schreef Nattekat het volgende:
Overigens hekel ik behoorlijk hoe studenten die niet staan te springen om internationale huisgenoten hier als de boeman worden weggezet.
Het wordt vast wel ergens racistisch genoemd, door van die figuren die een koloniaal sense of entitlement van Britse proporties weten te koppelen aan het 'feit' dat alles hier met bloed van hun voorouders is betaald.

quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Weinig medelijden met de student die hier al een jaar is, wil blijven, maar geen Nederlands heeft geleerd. Je kan nog zo aardig zijn, maar niemand heeft op een huisavondje zin om moeilijk te doen voor een huisgenoot.
Dat is nou eenmaal eigen aan mensen die neerdalen uit de bovenklasse van klimaatverwoestende anywhere's, er is een totaal gebrek aan reflectie op wat ze nou eigenlijk van de lokale bevolking verwachten/vragen/eisen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 27 september 2021 @ 13:28:37 #38
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201539837
De universiteit moet kamers bouwen voor buitenlandse studenten, en dan maximaal studenten accepteren als er kamers zijn. Lijkt me toch niet zo heel moeilijk. Kamers op campus is heel normaal in de rest van de wereld.

Nu willen universiteiten wel de lusten (veel geld binnenharken) maar niet de lasten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201539861
Ik heb nog wel ruimte in huis.. voor.. studentes.

:7
  maandag 27 september 2021 @ 13:31:54 #40
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201539863
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:40 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Het is ook een beetje wat de gek er voor geeft. Als pappie en mammie in China of India die ¤700-¤1.000 per maand voor een 'Student Hotel' voorschieten, dan verziekt dat de hele markt. Ik weet dit ook wel van Chinese studenten. Die hebben geen idee wat hier een normale prijs is en betalen gewoon wat er gevraagd wordt.

Ik weet niet meer zo goed hoe het landschap er nu uitziet. Betalen die studenten van buiten de EU nog instellingscollegegeld? En krijgen de universiteiten nog meer subsidie als ze meer studenten aantrekken? Dan is het natuurlijk helemaal cashen voor de universiteit. Die hebben dan geen enkel belang om de stortvloed aan internationals te stoppen.

Volgens mij is dat nog steeds zo ja. En ze betalen ook vooraf in 1 keer, dus dat zal ook wel lekker zijn voor de kas zo vlak voor het nieuwe jaar begint.

Verhuurders willen ook vaak dat buitenlandse studenten 3 of 6 keer de huur in 1 keer overmaken, omdat je nooit weet of iemand niet opeens naar het buitenland vertrokken is. Een huurschuld van iemand die weer in China is ga je natuurlijk nooit meer terug krijgen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201539960
Weet anderzijds trouwens ook wel dat er in Nederland Chinese verhuurders zijn die alleen Chinese studenten willen. En dan bij voorkeur ook allemaal van hetzelfde geslacht. Voordeel is in ieder geval dat ze dezelfde taal spreken en geen exorbitante huurprijs aan hun landgenoten vragen. Die hebben dan ook wel de incentive om de boel netjes te houden (voor een studentenhuis tenminste) en een beetje sociaal met elkaar te zijn. Vind het wel oprecht sneu voor degenen die hier aankomen, niemand kennen, en zich maar een beetje in hun kamertje kapot werken.

Ik zou het daarom ook best goed kunnen voorstellen dat studentenhuizen vol Nederlanders ook niet zitten te wachten op een Chinese huisgenoot of zo. Maar volgens mij is het probleem voor deze internationals vooral het algemene kamertekort.
  maandag 27 september 2021 @ 13:43:59 #42
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_201540000
Als je je nu inschrijft heb je over 5 jaar vast wel een kamer. Oh en welkom trouwens in dit syupergave land.
  maandag 27 september 2021 @ 13:46:02 #43
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_201540033
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:43 schreef Galvez het volgende:
Laat die studenten gewoon lekker in eigen land studeren. Zeker die Chinezen, te gek voor woorden.
Hoe moet China dan aan hun tech komen? Als Chinese studenten hier niet meer mogen spioneren?
pi_201540067
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:43 schreef Galvez het volgende:
Van mensen met academisch denkniveau zou je toch mogen verwachten dat ze zich inlezen, en zelf ook al opgemerkt zouden hebben dat Nederland overvol is, en er een gigantische woningnood is.

Laat die studenten gewoon lekker in eigen land studeren. Zeker die Chinezen, te gek voor woorden.

Juist.

De chinezen hebben hier niet veel te zoeken inderdaad. Ze zijn zeker geen aanwinst aangezien ze helemaal niks doen om te integreren.
pi_201540086
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:43 schreef Hahug13 het volgende:
Als je je nu inschrijft heb je over 5 jaar vast wel een kamer. Oh en welkom trouwens in dit syupergave land.
Studievoorrang een optie?



https://www.woonnet-haaglanden.nl/onlangs-verhuurd
  maandag 27 september 2021 @ 14:42:10 #46
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_201540578
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:08 schreef Nattekat het volgende:
Overigens hekel ik behoorlijk hoe studenten die niet staan te springen om internationale huisgenoten hier als de boeman worden weggezet.
Bedenk me nu dat je mijn post zo op zou kunnen vatten. Zo was het niet bedoeld. Ik vind het juist heel begrijpelijk dat die studenten zich niet aan internationale huisgenoten willen branden. Het is niet aan de studenten om de rommel van de universiteit op te ruimen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Leukste jonkie 2022 maandag 27 september 2021 @ 14:42:20 #47
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_201540579
quote:
Ze sloegen het advies van de TU in de wind om zonder geschikte woonruimte niet naar Delft te reizen, en schoven ‘gewoon’ aan in de collegebanken.
Beetje eigen schuld dikke bult dan hè.
-XOXO- Je maintiendrai
  Leukste jonkie 2022 maandag 27 september 2021 @ 14:43:01 #48
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_201540584
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:51 schreef probeer het volgende:
Wat vinden de FoK!-ers van enige verantwoordelijkheid van de universiteit in deze? Hoe duidelijk moeten ze zijn over deze kamerkrapte?

"Maar als het maximaal aantal inschrijvingen voor woonruimtes is ontvangen, dan wordt de inschrijving stopgezet."

Dan zouden ze bijvoorbeeld vanaf dat moment ook wel op de site van de studie-inschrijving een duidelijk zichtbare waarschuwing neer kunnen zetten dat de inschrijvingen voor woonruimtes vol zit.
quote:
Ze sloegen het advies van de TU in de wind om zonder geschikte woonruimte niet naar Delft te reizen, en schoven ‘gewoon’ aan in de collegebanken.
-XOXO- Je maintiendrai
pi_201540713
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
in het Engels te moeten communiceren met iemand die dat nog veel slechter spreekt, Hongaren, Oegandezen, Amerikanen, dat soort volk.
:D
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 september 2021 @ 15:01:48 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201540786
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 14:42 schreef nixxx het volgende:

[..]
Bedenk me nu dat je mijn post zo op zou kunnen vatten. Zo was het niet bedoeld. Ik vind het juist heel begrijpelijk dat die studenten zich niet aan internationale huisgenoten willen branden. Het is niet aan de studenten om de rommel van de universiteit op te ruimen.
Ik had het vooral over het artikel zelf :)
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')