Oh, en hoe kun je supersoaker verkeerd schrijven?
[Dit bericht is gewijzigd door hyperfuzz op 30-01-2003 20:24]
V.
[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 30-01-2003 20:27]
quote:Volgens mij is dat nu ook toegestaan.
Op donderdag 30 januari 2003 20:24 schreef SunChaser het volgende:
Enigste
-edit- de constructie 'zoals bijvoorbeeld'.
gaat in veel gevallen ook fout
[Dit bericht is gewijzigd door TroyK op 30-01-2003 20:31]
quote:marokaan
Op donderdag 30 januari 2003 20:33 schreef SunChaser het volgende:[..]
rascisme
V.
dat is zoooo dom !
Bijvoorbeeld: Een aantal mensen hebben dat verkeerd begrepen.
Een aantal = onderwerp = enkelvoud
hebben = persoonsvorm en moet dus heeft zijn!!!
quote:wordt vaak in de plaats van "enige" gebruikt.
enigste
quote:Inderdaad, irriteer ik mij kapot aan als ze dat fout schrijven
Op donderdag 30 januari 2003 20:33 schreef SpleeffY het volgende:
Zowiezo
heel veel werkwoorden worden consequent fout geschreven, en ook zie ik geregeld het woord 'asterix' staan, waarmee ze dus een * bedoelen
dat heet een asterisk dus
als die gast zonodig een moeilijk woord wilt gebruiken moet ie ook wel eerst in het woordenboek kijken of ie het wel goed kan schrijven ipv stripboekjes gaan lezen
quote:Is geen consensus over. In dit geval zou het van de context afhangen of enkelfout danwel meervoud gebruikt dient te worden, zie ook www.onzetaal.nl.
Op donderdag 30 januari 2003 20:39 schreef sizzler het volgende:
Als mensen (ook spreektaal) het over "een aantal" hebben en de persoonsvorm vervoegen als meervoud.Bijvoorbeeld: Een aantal mensen hebben dat verkeerd begrepen.
Een aantal = onderwerp = enkelvoud
hebben = persoonsvorm en moet dus heeft zijn!!!
Persoonlijk vind ik het betweterig kunnen klinken wanneer enkelvoud gebruikt wordt als meervoud logischer is. Erger vind ik een constructie als 'twee keer zo groot dan' ofzoiets, daar erger ik me meer aan dan 'groter als'.
Soms hel verwarrend met wat ze bedoelen.
Frikandel Indonesische snack, of frikadel.
quote:Precies.
Op vrijdag 31 januari 2003 02:59 schreef prinsrob het volgende:
Is geen consensus over. In dit geval zou het van de context afhangen of enkelfout danwel meervoud gebruikt dient te worden, zie ook www.onzetaal.nl.
quote:Ik wilde precies hetzelfde zeggen
Op vrijdag 31 januari 2003 02:59 schreef prinsrob het volgende:
Persoonlijk vind ik het betweterig kunnen klinken wanneer enkelvoud gebruikt wordt als meervoud logischer is.
Het moet ook wel een beetje in je taalgebruik passen verder
Ik weet dat het is een aantal heeft
Maar ik zeg ook nogal eens hij heb en zij heb (Alkmaars), wil er maar niet uitslijten bij me
Wordt wel een heel gek taaltje dan krijg je zoiets van,
hij heb geen zin, maar een aantal heeft dat wel
Ik stoor me eigenlijk niet zo aan taalgebruik van anderen, probeer zelf wel zo netjes mogelijk te schrijven en praten, maar of dat altijd lukt is nog de vraag
Het is al een paar keer gezegd, maar het woord sowieso vind ik er wel eentje die belachelijk
vaak fout wordt geschreven
Volgens mij krijg je dat woord bij dictee in groep 8 ofzo al te leren, maar
hier op fok zie je ze echt in alle varianten voorbij komen
Ik besef me (nee, ik besef, of ik realiseer me)
Of juist het weglaten ervan:
Ik ben ervan bewust (nee, ik ben me ervan bewust)
quote:De Het zout.
Op vrijdag 31 januari 2003 11:41 schreef neo567 het volgende:
De zout of het zout ????
Verder heel irritant: het door elkaar halen van 'als' en 'dan' in zinnen als:
Hij is veel slimmer als dan ik.
Het is meer/minder/groter/kleiner dan, net als en gelijk aan.
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 31-01-2003 16:22]
quote:Oh, sinds wanneer dan?
Op vrijdag 31 januari 2003 15:50 schreef sizzler het volgende:[..]
De zout.
quote:Beide woorden bestaan. Maar als ik het goed heb is de een schrijftaal en de ander spreektaal. In ieder geval snapte ik er bar weinig van tijdens die sollicitatie. Maar die fake Amerikaan bij MS had me wel mooi mooi tuk tijdens dat gesprek. Stond ineens met een bek vol tanden
Op donderdag 30 januari 2003 20:39 schreef RemcoDelft het volgende:[..]
wordt vaak in de plaats van "enige" gebruikt.
Volgens mij bestaat het woord wel in de zin van "de meest schattige" o.i.d.
[Dit bericht is gewijzigd door zjieb op 15-02-2003 01:35]
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 20:27 schreef Kleintje het volgende:
gebeurd! Dit zie je echt heel erg vaak met een d terwijl het daar met een t moet.
Daar irriteererger ik me dood aan!
quote:ga eens een lesje basis grammatica volgen. Dit lijkt nergens op.
Op donderdag 30 januari 2003 20:40 schreef Tony_Montana het volgende:[..]
Inderdaad, irriteer ik mij kapot aan als ze dat fout schrijven
En frikadel wordt helemaal vaak fout geschreven, op de Mora-verpakking staat het met een N
Sowieso
Dat heb ik niet bij (me).
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 20-02-2003 20:11]
quote:Dat schijnt tegenwoordig dus ook allebei te mogen.
Op maandag 24 maart 2003 22:28 schreef DaMart het volgende:
DE spits afbijten ipv HET spits afbijten... alsof je echt je tanden zet in ofwel het puntje van de kerktoren of de aanvaller van je favo voetbalclub
Barbecue. Dat is met een c en niet met een q!
Dat is maar net of je het amerikaanse of de nederlandse woord gebruikt.
quote:Geef dan wel een goed voorbeeld. Als ik schrijf "dat is gebeurd" dan moet dat met een d.
Op donderdag 30 januari 2003 20:27 schreef Kleintje het volgende:
gebeurd! Dit zie je echt heel erg vaak met een d terwijl het daar met een t moet.
Daar irriteer ik me dood aan!
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 01:54 schreef daanmau het volgende:kroket ipv croquette
quote:Komt van Amsterdam EXchange hoor, dus niet dubbelop.
Op zaterdag 29 maart 2003 01:54 schreef daanmau het volgende:
AEX index= Amsterdam Exchange Index index (x is al index)
Dit in tegenstelling tot bijv. LCD-scherm, da's wel dubbelop.
En overnieuw niet te vergeten, dat moet natuurlijk opnieuw zijn. Of overdoen.
quote:zijn die niet allebei fout? [veel te]
Op zaterdag 29 maart 2003 01:54 schreef daanmau het volgende:
veelste=veelte
quote:jaja
hun wullen = zij wullen
[Dit bericht is gewijzigd door gunhead op 29-03-2003 08:25]
quote:Amen! mensen denken echt dat dit normaal is. Is er geleidelijk ingeslopen!!
Op donderdag 30 januari 2003 20:27 schreef Verbal het volgende:
Je ergens aan irriteren
Ik erger me ook altijd aan de mesnen die mastruberen zeggen, en ervan overtuigd zijn dat ze het goed hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 31-03-2003 11:20]
quote:En APK-keuring. Dat zie/hoor je ook erg vaak.
Op zaterdag 29 maart 2003 05:50 schreef REC het volgende:[..]
Komt van Amsterdam EXchange hoor, dus niet dubbelop.
Dit in tegenstelling tot bijv. LCD-scherm, da's wel dubbelop.
Waar heb je die 1000 moeilijkste woorden dan op gebaseerd? Onderzoek of eigen ervaring of...?quote:Op maandag 8 maart 2004 18:55 schreef Zarath het volgende:
Ik heb ooit eens een lijstje gemaakt met de 1000 moeilijkst spelbare woorden in onze taal. Wie er interesse in heeft, moet dat maar laten weten. Je zou het een sterk ingedikte versie van het Groene Boekje kunnen noemen.
Kan je 'm niet ergens online zetten en er hier naar linken?quote:Op maandag 8 maart 2004 18:55 schreef Zarath het volgende:
Wie er interesse in heeft, moet dat maar laten weten.
Ja, dit heb ik ook al vaak aan de kaak gesteld. Het enge hieraan is dat het geen laksheid is, maar volgens mij pure onwetendheid. Men heeft geen idee dat 'is' een werkwoordsvorm is.quote:Op maandag 16 augustus 2004 10:12 schreef Dagonet het volgende:
De meest storende, zin-vervuilende, lelijke fout die je momenteel veel tegenkomt is in mijn ogen nog wel "is" in plaats van "eens".
Doe is normaal
geef mij is een linkje?
Daarbij vallen alle alternatieve spellingen voor "enigszins", "daarentegen" en "sowieso" toch redelijk in het niet.
Die fout maken is bij mij gelijk aan een scheldtirade krijgen.quote:Op maandag 16 augustus 2004 10:27 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ja, dit heb ik ook al vaak aan de kaak gesteld. Het enge hieraan is dat het geen laksheid is, maar volgens mij pure onwetendheid. Men heeft geen idee dat 'is' een werkwoordsvorm is.
Wat dacht je van SMS-en (Short Message Service-en) dat doet toch alleen de provider? Wij SM-en...maar dat is natuurlijk weer te dubbelzinnig...quote:Op woensdag 2 april 2003 01:38 schreef Mijnheer_Willem het volgende:
En APK-keuring. Dat zie/hoor je ook erg vaak.
Dat ligt eraan waar je het over hebt: Frikadel is een Indisch gerecht, ik geloof dat het te vergelijken is met een Meat Loaf en een frikandel is zo'n soort worstje met slachtafval.quote:Op donderdag 30 januari 2003 20:20 schreef SunChaser het volgende:
Dat eerste klopt, maar het moet echt menselijkheid zijn, de VN hebben het ook zo in hun verdragen staan, het gaat niet om een misdaad tegen de mensen op zich, maar om een misdaad die indruist tegen alles wat menselijk genoemt mag worden. Een moord is een misdaad tegen de mensheid, maar genocide een misdaad tegen de menselijkheidquote:Op maandag 16 augustus 2004 10:21 schreef Aventura het volgende:
'oudbollig'. Het moet zijn: 'oubollig'.
Op het journaal vaak gebruikt: 'misdaden tegen de menselijkheid'. Moet zijn 'mensheid'.
Wezen mag tegenwoordig 9 ook, en het is in de Nederlandse taal echt ‘uit’ bed komen, je gaan ook ‘in bed’ en niet ‘op bed’quote:Op maandag 16 augustus 2004 10:03 schreef Disher het volgende:
het zal wel zo wezen.ZIJN!!!!
enigste......enige
ik kom uit bed.......ik kom VAN bed...
pyjamaquote:Op zaterdag 29 maart 2003 08:25 schreef Maaikietje het volgende:
nergens naarquote:Op donderdag 20 februari 2003 20:04 schreef Summertime het volgende:
quote:Op maandag 16 augustus 2004 10:12 schreef Dagonet het volgende:
De meest storende, zin-vervuilende, lelijke fout die je momenteel veel tegenkomt is in mijn ogen nog wel "is" in plaats van "eens".
Doe is normaal
geef mij is een linkje?
Daarbij vallen alle alternatieve spellingen voor "enigszins", "daarentegen" en "sowieso" toch redelijk in het niet.
die wilde ik zeggen!quote:Op donderdag 30 januari 2003 20:39 schreef sizzler het volgende:
quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:23 schreef Miss-S het volgende:
ten minste
tenminste
zit verschil tussen
quote:Op woensdag 18 augustus 2004 12:06 schreef Frollo het volgende:
"Ik heb nu zes maand met mijn vriendin..."
Schijnt Twents/Achterhoeks te zijn.
Nóóit iemand fout zien doenquote:Op woensdag 6 april 2005 15:37 schreef Hanneman het volgende:
Vaak gelezen: Ik beheer de nederlands taal.
Ik heb zelf deze fout ook weleens gemaakt, maar het is dus beheerSen.
Ho! Nederlands wel met een hoofdletter, ja?quote:Op donderdag 7 april 2005 13:00 schreef erikkll het volgende:
[..]
Nóóit iemand fout zien doen
en het is ook nog eens nederlandse taal en niet nederlands
Dat was opzet, geen spelfout.... net zoals is ipv eens het vaak isquote:Op donderdag 7 april 2005 13:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ho! Nederlands wel met een hoofdletter, ja?
Uitlegquote:Op donderdag 7 april 2005 12:57 schreef erikkll het volgende:
[..]
is dat niet goed dan? alhoewel ik normaal maandEN typ (niet zeg)... zie ik niet wat er fout aan is?
Opzet of niet, 't is toch fout.quote:Op donderdag 7 april 2005 13:06 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dat was opzet, geen spelfout.... net zoals is ipv eens het vaak is
Niks mis met die constructie.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:28 schreef PanPan het volgende:
'Hoe laat is het wel niet?'
Wel of niet?
Dan broed jij zeker ook serieus op een antwoord als iemand jou toeroept: "Wie denk je wel niet dat je bent?"quote:Op donderdag 7 april 2005 15:38 schreef PanPan het volgende:
Nee, dat is waar, maar ik vraag me wel altijd af wat ze dan willen weten; hoe laat het wél is of hoe laat het níét is![]()
Dat brengt me bij 1 van mijn grootste ergernissen op dit moment, het wordt een hinderlijke trend: het scheiden van samengestelde zelfstandige naamwoorden.quote:ga eens een lesje basis grammatica volgen. Dit lijkt nergens op.
Eensch!quote:Op donderdag 7 april 2005 16:28 schreef SolarX het volgende:
[..]
Dat brengt me bij 1 van mijn grootste ergernissen op dit moment, het wordt een hinderlijke trend: het scheiden van samengestelde zelfstandige naamwoorden.
Die schrijven we in Nederland dus netjes als 1 woord.
(...)
Dat is mijn theoriequote:Op donderdag 7 april 2005 16:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eensch!![]()
Mijn theorie is dat we hierin de invloed van het Engels terugzien, waarin veel minder samenstellingen voorkomen.
Ik ken het van een oud-studente Nederlands, die inmiddels alweer jaren op internationale architectenbureaus werkt en gewoon alle samenstellingen opknipt.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:43 schreef SolarX het volgende:
Dat zou ik een goed excuus vinden, ware het niet dat het gros van de mensen die ik dat zie doen ook geen fatsoenlijk Engels schrijft
Enige is het als het dus 1 "ding" is.quote:Op vrijdag 8 april 2005 13:47 schreef Hanneman het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe het zit met enige en enigste?
Schieuwnierigquote:Op woensdag 6 april 2005 23:39 schreef PrintScreen het volgende:
nieuwschierig
nieuwsgierig
Niet dat ik zo een licht ben met de Nederlandse taal maar ik erger me echt groen en geel als mensen is ipv eens zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |