abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 november 2021 @ 21:02:33 #251
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202411433
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2021 13:16 schreef onlogisch het volgende:
Hallo :W

Met een nieuwe (semi)lockdown op de loer wilde ik toch wat te doen hebben de komende maanden. Afgelopen weekend heb ik een DSLR aangeschaft :) Mijn interesse voor het grafische gebeuren is er eigenlijk altijd al geweest. Ik edit zo nu & dan wat video's (Adobe Premiere/ After Effects) aan elkaar. En nu is mijn interesse in Photoshop overgeslagen naar stilstaand beeldmateriaal, vandaar de aanschaf van een DSLR. :)

Ik ben echt compleet nieuw nieuw m.b.t. fotografie en ben van plan in het nieuwe jaar een basis cursus te gaan volgen. Dat weerhoudt me er natuurlijk niet van om nu al flink te gaan oefenen. Mijn interesses liggen breed, maar ik wil me in eerste instantie gaan focussen op architectuur en natuurlandschap. Verder wil ik ook wat gaan doen in timelapse/hyperlapse.

Ik heb een instapmodel gekocht, Canon EOS 800D met een groothoeklens Canon EF-S 10-18mm F/4.5-5.6 iS STM. Ook heb ik nog 2 andere objectieven gekregen van iemand. Een EFS 18-55mm en een Tamron AF 70-300mm Tele-macro.

De basisregels ga ik hopelijk snel leren in de cursus, maar toch heb ik al een paar concrete vragen waar medefotografen hier hopelijk een antwoord op hebben.

1. Kan je uit de omschrijving van de lens hierboven nou opmaken dat het om een groothoeklens gaat? Zo ja, waarmee kan ik in de omschrijving het onderscheid maken tussen een zoomlens en een wijdhoeklens?

2. Ik lees veel dat je voor de beste nabewerking van je foto in 'RAW' kunt schieten. Als ik een foto schiet in de manuele stand, met bepaalde settings, vallen die settings dan ook uit te lezen uit zo'n RAW bestand? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer je in het veld staat, je verschillende settings probeert voor het beste resultaat. Als je dan thuiskomt en je foto's op je PC bekijkt, dan lijkt het me wel fijn om te kunnen weten welke settings van je DSLR zijn gebruikt bij welke foto.

3. Met wat voor een lens (graag een linkje) kan je (redelijk) goede foto's van de maan maken? (Budget ¤500-¤1500)


Alvast dank voor de reacties :)
Die eerste twee heb je al aardig antwoord op gekregen, probeer ik die derde.

Als het je eerste spiegelreflex is probeer dan eerst eens wat gevoel te krijgen bij die Tamron 70-300mm en dan vooral aan die 300mm-kant. Je krijgt dan een idee hoe het is om met een langere tele te fotograferen en uiteindelijk kun je ook daarmee een goeie maan fotograferen, alleen wordt het wel croppen geblazen (bij veel langere toeters blijf je overigens ook nog croppen)
Krijg je makkelijk goeie en scherpe plaatjes uit die 70-300mm dan kun je eens over wat langers gaan denken.
Binnen het budget dat je opgeeft kun je twee kanten op. Langere tele en redelijk compact en draagbaar en dan kom je uit bij een 100-400mm en die zijn er van Tamron en Sigma. Beide merken hebben er een met én snelle AF én stabilisatie.
Je hebt dan een handzame lens waar je rug niet onder te lijden heeft, die nog in een redelijk gewone tas past en waarmee je in die 400mm-stand toch wel een forse tele in handen hebt, goed voor vogeltjes en met iets minder croppen een maan.

De Sigma variant

En die van Tamron

Tweede optie is een langste telezoom. Ook weer van zowel Sigma als Tamron. Sigma heeft er twee, een 60-600mm en een 150-600mm. Die eerste valt nét buiten je budget, de 150-600 contemporary valt er net binnen net als de 150-600mm G2 van Tamron.
Qua tele is ie anderhalf keer zo lang als die 100-400mm en dat verschil merk je dus écht wel en niet alleen in beeldhoek.
Deze lenzen zijn best al wel gigantisch en dat merk je vooral bij het meenemen. Het kost dus naast die lens nog een tas waar ie in past. Mijn lange telelenzen gaan mee in een LowePro Flipside500 maar er zijn wel meer mogelijkheden.
Dragen doe je zo'n ding het beste aan een slingbelt/sniperbelt, de lens hangt dan eenvoudig voor het grijpen en van het gewicht heb je zo goed als geen last en omdat de riem aan de lens vast zit heeft je camera er ook geen last van.
Verder moet je, als je een lens als dit op je verlanglijst hebt staan niet bezuinigen op statief al is het goeie nieuws dat je, door de stabilisatie met deze tele's hele rare toeren uit het handje kunt uithalen.

Linkjes:
De Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 (A022) zoals ie voluit heet


De Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary


En dan nog de Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports


Zijn dat leuke lenzen :? Nou en of :Y Hou er alleen rekening mee dat je met deze bakbeesten wel door een zekere barrière breekt, zowel qua mogelijkheden als qua moeilijkheden. Hoe intensiever je met die 70-300mm bezig bent geweest hoe beter je start met zo'n supertelezoom zal zijn.

Daarom het advies: Ga eerst eens lekker een tijdje proberen wat er allemaal in die 70-300mm zit, het zal je verbazen. Ik gebruik dat slag lenzen zelf ook nog bijzonder intensief en ze blijven me steeds weer verbazen.
Tegen tijd dat je die goed in de vingers hebt begin je ook wel door te krijgen of je nou zo'n 100-400mm wilt of zo'n échte grote toeter.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 1 december 2021 @ 10:43:42 #252
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_202416544
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Die eerste twee heb je al aardig antwoord op gekregen, probeer ik die derde.

Als het je eerste spiegelreflex is probeer dan eerst eens wat gevoel te krijgen bij die Tamron 70-300mm en dan vooral aan die 300mm-kant. Je krijgt dan een idee hoe het is om met een langere tele te fotograferen en uiteindelijk kun je ook daarmee een goeie maan fotograferen, alleen wordt het wel croppen geblazen (bij veel langere toeters blijf je overigens ook nog croppen)
Krijg je makkelijk goeie en scherpe plaatjes uit die 70-300mm dan kun je eens over wat langers gaan denken.
Binnen het budget dat je opgeeft kun je twee kanten op. Langere tele en redelijk compact en draagbaar en dan kom je uit bij een 100-400mm en die zijn er van Tamron en Sigma. Beide merken hebben er een met én snelle AF én stabilisatie.
Je hebt dan een handzame lens waar je rug niet onder te lijden heeft, die nog in een redelijk gewone tas past en waarmee je in die 400mm-stand toch wel een forse tele in handen hebt, goed voor vogeltjes en met iets minder croppen een maan.

De Sigma variant

En die van Tamron

Tweede optie is een langste telezoom. Ook weer van zowel Sigma als Tamron. Sigma heeft er twee, een 60-600mm en een 150-600mm. Die eerste valt nét buiten je budget, de 150-600 contemporary valt er net binnen net als de 150-600mm G2 van Tamron.
Qua tele is ie anderhalf keer zo lang als die 100-400mm en dat verschil merk je dus écht wel en niet alleen in beeldhoek.
Deze lenzen zijn best al wel gigantisch en dat merk je vooral bij het meenemen. Het kost dus naast die lens nog een tas waar ie in past. Mijn lange telelenzen gaan mee in een LowePro Flipside500 maar er zijn wel meer mogelijkheden.
Dragen doe je zo'n ding het beste aan een slingbelt/sniperbelt, de lens hangt dan eenvoudig voor het grijpen en van het gewicht heb je zo goed als geen last en omdat de riem aan de lens vast zit heeft je camera er ook geen last van.
Verder moet je, als je een lens als dit op je verlanglijst hebt staan niet bezuinigen op statief al is het goeie nieuws dat je, door de stabilisatie met deze tele's hele rare toeren uit het handje kunt uithalen.

Linkjes:
De Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 (A022) zoals ie voluit heet


De Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary


En dan nog de Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports


Zijn dat leuke lenzen :? Nou en of :Y Hou er alleen rekening mee dat je met deze bakbeesten wel door een zekere barrière breekt, zowel qua mogelijkheden als qua moeilijkheden. Hoe intensiever je met die 70-300mm bezig bent geweest hoe beter je start met zo'n supertelezoom zal zijn.

Daarom het advies: Ga eerst eens lekker een tijdje proberen wat er allemaal in die 70-300mm zit, het zal je verbazen. Ik gebruik dat slag lenzen zelf ook nog bijzonder intensief en ze blijven me steeds weer verbazen.
Tegen tijd dat je die goed in de vingers hebt begin je ook wel door te krijgen of je nou zo'n 100-400mm wilt of zo'n échte grote toeter.
Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik ga uiteraard eerst flink oefenen voordat ik dat soort duurdere objectieven aan ga schaffen. Goed om te horen dat ik met de Tamron goed uit de voeten kan. Daar zal ik me eerst in verdiepen (als dat weer nu maar een beetje mee gaat werken :+ )
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 1 december 2021 @ 10:47:54 #253
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202416580
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2021 10:43 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik ga uiteraard eerst flink oefenen voordat ik dat soort duurdere objectieven aan ga schaffen. Goed om te horen dat ik met de Tamron goed uit de voeten kan. Daar zal ik me eerst in verdiepen (als dat weer nu maar een beetje mee gaat werken :+ )
Even een overzichtje van wat ik zo ongeveer uit zo'n goedkope Tamron heb weten te persen

Ik heb inmiddels best wel een leuke collectie van die grote toeters opgebouwd, toch blijft die cheap-ass-Tammy een genot om mee te spelen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_202449821
Op advies van derLudolf ergens een bulk loader vandaan gehaald. Een een goedkope Foma rol met een paar cartridges.
Tijdens de lunchpauze mijn eerste zelf gedraaide rolletje geschoten. :D En ook gelijk ontwikkeld om te zien of het goed gegaan is. :D Niet dat ik rare dingen had verwacht. Op Youtube is tenslotte voldoende over te vinden. Maar toen ik uiteindelijk zag dat er ook daadwerkelijk plaatjes uitkwamen, was ik wel gerustgesteld.

Dus komende periode vooral veel zwartwit. :7
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator vrijdag 3 december 2021 @ 17:57:26 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202452448
Welke Fomapan heb je? Foma 400 moet je op 250 belichten.

Ik was vandaag vrij, vanochtend even op pad geweest, maar er was verdomd weinig licht. Ilford HP5+ belichten op 800. Meeste foto's gemaakt op f/5.6 en 1/60e. Soort van half in het bos, dat wel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_202452858
Inderdaad Foma 400.

Is het alleen Fomapan wat je met 250 moet belichten? Ik heb in het verleden wel eens de ISO omlaag gedaan om onderbelichting te voorkomen. *Gaat even checken.* Oh, dat was ook Fomapan 400.

Maar goed, ik ga er de volgende keer op letten. ^O^
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator vrijdag 3 december 2021 @ 20:05:34 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202454750
Foma is wel aardig optimistisch wat betreft de gevoeligheid. In een of andere referentie-ontwikkelaar (welke dit bij Foma is weet ik niet, bij Ilford, Kodak en Fuji is dit ID-11/D76) heeft Foma 400 een gevoeligheid van 320 en wordt daarom als 400 verkocht, maar in de meeste andere soepjes haalt ie 250.

Foma 200 doet in de meeste soepjes 160. Foma 100 belicht ik als 100.

Het meeste spul van Ilford, Fuji en Kodak haalt gewoon de opgegeven snelheid, uitgezonderd Delta 3200 en T-Max P3200. Deze hebben een nominale gevoeligheid van 1250 respectievelijk 800. Ze zijn ontworpen om bij pushen naar 3200 een normaal contrast te hebben.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 3 december 2021 @ 20:19:20 #258
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202455060
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2021 17:57 schreef derLudolf het volgende:
Welke Fomapan heb je? Foma 400 moet je op 250 belichten.
Hoewel die 250 wel een goed uitgangspunt is hangt er toch veel vanaf hoe je de film gaat ontwikkelen en dat hangt weer af van het 'gebruiksdoel'.
Voor de ideale instellingen dus lekker gaan experimenteren en dan net is zo'n bulklader een gouden ding. Paar spoeltjes draaien van een stuk of tien opnamen. Daarop je belichtingsproeven en ze vervolgens ontwikkelen volgens voorschrift, iets daarover en iets daaronder en dan kijken wat je ideale negatief gaat worden bij de manier waarop je ze gebruikt, dus condensorvergroter, diffusorvergroter of scanner.
quote:
Ik was vandaag vrij, vanochtend even op pad geweest, maar er was verdomd weinig licht. Ilford HP5+ belichten op 800. Meeste foto's gemaakt op f/5.6 en 1/60e. Soort van half in het bos, dat wel.
Ik heb eindelijk weer weekend. Kijken of er nog wat gefotografeerd gaat worden. Het goeie weer valt steeds midden in de week helaas.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 5 december 2021 @ 10:18:28 #259
73911 ultra_ivo
pi_202477065
Voor degenen die de Duitse actualiteit gevolgd hebben de afgelopen dagen, Angela Merkel had voor haar afscheid o.a. een lied van Nina Hagen uitgezocht, du hast den Farbfilm vergessen. In een initerview met de componist op Youtube hoorde ik dat toen dit een hit werd in de DDR Nina & band bij Orwo uitgenodigd werden.
oude opname van de originele versie:

Interview:
  Moderator zondag 5 december 2021 @ 13:21:01 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202479002
Ik kende het nummer niet en Nina Hagen ken ik - ondanks dat ik best een aantal Duitse nummers in m'n top 20000 lijst heb staan - eigenlijk enkel van naam. Best grappige manier om een klacht tegen de DDR te doen.

Wat dan ook wel weer leuk is om te vermelden: Orwo (Original Wolfen - vor export mocht de vroegere naam Agfa niet gebruikt worden) bestaat nog steeds, hoewel het bedrijf nu Filmotec heet. Ze maken allerlei zwart/wit soorten film voor de filmindustrie. Ook archief/microfilm. Emulsie maken ze zelf, Harman (moederbedrijf van Ilford) deed voor kort het coaten, nu doet Innoviscoat dat. Laat Innoviscoat nou een opvolger zijn van Agfa Leverkusen. En laat Filmotec/Orwo nou ook werken aan een kleuren cinefilm (ECN2 ipv C41)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2021 @ 13:21:29 #261
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202479010
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:18 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor degenen die de Duitse actualiteit gevolgd hebben de afgelopen dagen, Angela Merkel had voor haar afscheid o.a. een lied van Nina Hagen uitgezocht, du hast den Farbfilm vergessen. In een initerview met de componist op Youtube hoorde ik dat toen dit een hit werd in de DDR Nina & band bij Orwo uitgenodigd werden.
oude opname van de originele versie:

Interview:
Kan op het verzamelalbums met FOT-hits, samen met 'Kodachrome' van Paul Simon.
en natuurlijk 'Agfa derlief toe drink niet meer van een zangeres waarvan me de naam ontschoten is
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 5 december 2021 @ 13:49:16 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202479327
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:21 schreef Ouwesok het volgende:


en natuurlijk 'Agfa derlief toe drink niet meer van een zangeres waarvan me de naam ontschoten is
_O- _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 december 2021 @ 13:23:18 #263
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202566114
Vandaag wél wandelweer en dus vanmiddag maar eens buitenlucht happen met twee oudere lenzen, de Vivitar (Tokina) Series1 2.5/90mm en de Minolta Rokkor 2.8/35mm. Kijken of er we nog iets fotografeerbaars tegen gaan komen of dat het weer voornamelijk sjouwen wordt.
Die Vivitar 90 was naar specs van Ponder&Best geheel op de Amerikaanse markt ontworpen en derhalve loodzwaar. Hoewel de mijne een klein issue met het diafragma lijkt te hebben was deze 90mm mechanisch echter ook juwelenklasse, de scherpstelling draait nog alsof ie net uit de verpakking komt.

Plaatje waaruit enigszins duidelijk wordt dat zo'n macro van binnen nog best een complex ding is. In het plaatje zit de bijbehorende extender er ook nog achterop. Die maakte dat ie tot de 1:1 ging. Voor de latere Tokina AT-X M90 (optisch bijna identiek aan deze Vivitar maar veel lichter gebouwd) kom je zo'n extender nog wel eens tegen, voor de Viv heb ik hem nog niet gezien.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 11 december 2021 @ 14:16:45 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202566780
Ik ben op de terugweg vanuit Bremen. Daar was ik gisteren een vandaag. Erg mooi weer gehad inderdaad. Rolletjes nog niet vol, dus morgen nog even met de Texas Leica voor twee foto's op stap.

En nog een Nova sleufprocessor op de kop getikt :X Dat was naast de Kaiser vergroter met multigrade kop en nauwkeurige schakelklok die ik voor ¤100 mocht overnemen.

"Brauchst du noch mehr für DuKa?"
- Platz :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 december 2021 @ 18:44:23 #265
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202570555
Stralend licht buiten, dus ik pak volgens planning de A7, de Viv 90mm en de Rokkor 35 en een set extra accu's.
Kijk daarna weer uit het raam. Zon weg, dichte mist -O-
Toch wandelen waarbij bleek dat die Viv90 gemaakt lijkt voor mistig weer in een winters bos en dat de Rokkor daarbij aan wist te sluiten. Toch nog over de honderd opnamen eruit weten te persen.

Vanavond alles maar eens uitzoeken.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:16 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben op de terugweg vanuit Bremen. Daar was ik gisteren een vandaag. Erg mooi weer gehad inderdaad. Rolletjes nog niet vol, dus morgen nog even met de Texas Leica voor twee foto's op stap.
Ik blijf toch bijzonder benieuwd wat je uit die enorme meetzoeker gaat persen :Y
quote:
En nog een Nova sleufprocessor op de kop getikt :X

De Nova O+ . Heel fraai ding dat eigenlijk nét te laat in de handel kwam. Scheelt je een gigantisch pak ruimte ten opzichte van ouwerwetse bakken. Enige wat er bij zwartwit mee verloren gaat is dat magische moment dat je een beeld ziet opkomen. Dat verveelt zelfs na honderdduizend keer nog niet.
Voordeel is dan wel weer dat je leert 'op de klok' ontwikkelen, iets dat met name starters in de donkere kamer nog wel eens vergeten en waardoor afdrukken stelselmatig net fletser worden dan je zou willen omdat de wereld er bij dokalicht anders uitziet dan ie is.
quote:
Dat was naast de Kaiser vergroter met multigrade kop en nauwkeurige schakelklok die ik voor ¤100 mocht overnemen.

"Brauchst du noch mehr für DuKa?"
- Platz :')
Bekend concept, dat ruimtegebrek. Ik had destijds enorm geluk dat ik een soort lage tafel te pakken kreeg op het moment dat ik die L1200 had gekocht. Het paste allemaal met een centimeter speling tussen grond en plafond :')

Kan die Kaiser tot 6x7 :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 11 december 2021 @ 19:38:59 #266
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202571110
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 18:44 schreef Ouwesok het volgende:
Stralend licht buiten, dus ik pak volgens planning de A7, de Viv 90mm en de Rokkor 35 en een set extra accu's.
Kijk daarna weer uit het raam. Zon weg, dichte mist -O-

quote:
Ik blijf toch bijzonder benieuwd wat je uit die enorme meetzoeker gaat persen :Y
Net zo benieuwd als ik naar je twee-oog foto's van Essen ben? :+

Maar goed, ik zal even een kleine collectie laten zien











quote:
De Nova O+ . Heel fraai ding dat eigenlijk nét te laat in de handel kwam. Scheelt je een gigantisch pak ruimte ten opzichte van ouwerwetse bakken. Enige wat er bij zwartwit mee verloren gaat is dat magische moment dat je een beeld ziet opkomen. Dat verveelt zelfs na honderdduizend keer nog niet.
Voordeel is dan wel weer dat je leert 'op de klok' ontwikkelen, iets dat met name starters in de donkere kamer nog wel eens vergeten en waardoor afdrukken stelselmatig net fletser worden dan je zou willen omdat de wereld er bij dokalicht anders uitziet dan ie is.
Ik ontwikkel ook volgens de klok. Een minuut voor RC papier. De Nova heeft aan de voorkant een stuk plexiglas of polycarbonaat overigens.

quote:
Kan die Kaiser tot 6x7 :?
Zoals ie nu is tot 6*6, maar met een andere condensor zelfs tot 6*9.
Deze vergroter is goedkoper dan een onder de lens filterset van Ilford. Nu kan ik makkelijk 35mm, 645 en 66 splitgraden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 december 2021 @ 21:26:37 #267
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202572790
Vandaag dus met twee manualfocusspeeltjes in de mist en zelfs dat was nog best wel genieten.

De Rokkor 2.8/35mm. Destijds de goedkoopste van Minolta, de minst prestigieuze, minst lichtsterke en veruit de kleinste. Maar optisch met enige afstand de beste.

Manualfocus Mist by Ouwesok, on Flickr

En dan de Vivitar 2.5/90mm
Manualfocus Mist by Ouwesok, on Flickr

Zit wat tijd tussen de opnamen en zowel mist als de resterende kleuren wisselden nogal.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 11 december 2021 @ 22:28:25 #268
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202573917
Ik had achteraf gezien in Hilversum moeten zoeken naar een 35mm Pentax of Canon FD
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 december 2021 @ 23:14:06 #269
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202574816
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 22:28 schreef derLudolf het volgende:
Ik had achteraf gezien in Hilversum moeten zoeken naar een 35mm Pentax of Canon FD
Meestal lijkt het een wetmatigheid dat als je op een fotograficabeurs specifieke dingen zoekt, je niks lijkt te vinden.

Ik zoek eigenlijk meestal naar niks en vind dan van alles :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 12 december 2021 @ 09:59:35 #270
73911 ultra_ivo
pi_202577447
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 23:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Meestal lijkt het een wetmatigheid dat als je op een fotograficabeurs specifieke dingen zoekt, je niks lijkt te vinden.

Ik zoek eigenlijk meestal naar niks en vind dan van alles :')
Ook bij 'Stalen Ros' beurzen is dit het geval.
  Moderator maandag 13 december 2021 @ 22:34:16 #271
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202607729
Ondanks het slechte weer gisteren toch nog een aantal plaatjes kunnen maken

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_202607874
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 22:34 schreef derLudolf het volgende:
Ondanks het slechte weer gisteren toch nog een aantal plaatjes kunnen maken

[ afbeelding ]
Mooie omgeving.
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator maandag 13 december 2021 @ 22:49:40 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202607991
Door de mist zie je de subsidiemolens niet gelukkig :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 16 december 2021 @ 18:34:50 #274
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_202651361
Hoi.

Even een n00b-vraag ;

Ik heb dus een nieuwe cam waar ik veel mee aan het oefenen ben. Wat mij opvalt als ik de foto's terugkijk op de pc, dan 'verspringt' de foto na een halve seconde. Dit gebeurt letterlijk met iedere foto. Wat is dat en waarom gebeurt dat? De foto's van de '0,5 seconde preview' ogen veel mooier dan waar hij uiteindelijk naartoe 'springt'.

Deze foto illustreert mijn probleem :

Foto die ongeveer een halve seconde zo blijft (geopend met het standaard programma van windows)


Het eind resultaat waar hij na 0,5 seconden naar toeschiet (geopend met het standaard programma van windows)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_202652879
Aha, dan gaat het programma denken en past de foto aan zoals het programma denkt dat ie mooier wordt (en jij hebt dus een andere mening. Heb je RAW geschoten of JPEG?
  Moderator vrijdag 17 december 2021 @ 06:37:28 #276
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_202659398
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 19:58 schreef ultra_ivo het volgende:
Aha, dan gaat het programma denken en past de foto aan zoals het programma denkt dat ie mooier wordt (en jij hebt dus een andere mening. Heb je RAW geschoten of JPEG?
RAW :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  FOK!fotograaf vrijdag 17 december 2021 @ 06:40:08 #277
73911 ultra_ivo
pi_202659401
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 06:37 schreef onlogisch het volgende:

[..]
RAW :)
OK, dan heeft je programma dus ergens een optie aanstaan om er een standaard bewerking op los te laten.Aan jou dus de taak om dat ongedaan te maken.
  Moderator vrijdag 17 december 2021 @ 06:41:43 #278
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_202659407
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 06:40 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
OK, dan heeft je programma dus ergens een optie aanstaan om er een standaard bewerking op los te laten.Aan jou dus de taak om dat ongedaan te maken.
Ok. Thanks. Even zoeken vandaag :D
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator vrijdag 17 december 2021 @ 07:12:49 #279
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_202659481
Even gezocht maar ik heb hetzelfde probleem als deze user.

Ik verhuis er wel even mee naar DIG :{
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_202661618
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 19:58 schreef ultra_ivo het volgende:
Aha, dan gaat het programma denken en past de foto aan zoals het programma denkt dat ie mooier wordt (en jij hebt dus een andere mening. Heb je RAW geschoten of JPEG?
Nooit geweten dat zo’n fotoprogramma dat deed. :o Is wel zo dat ik de JPEG’s open in Photo (of hoe dat programma ook heet) en dan de RAW in Photoshop of Lightroom.
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator vrijdag 17 december 2021 @ 13:11:58 #281
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202662575
In elke RAW zit een jpg ingebakken dacht ik. Die wordt weergegeven volgens de instelling van de camera (wat betreft witbalans, verzadiging en contrast bijvoorbeeld). Misschien dat het even duurt voor door instellingen zijn geladen.


Ik bekijk m'n foto's altijd met Faststone image viewer.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_202671403
Heb net wat foto’s via een boekvorm besteld. Ben wel benieuwd hoe ze eruit komen te zien als ze geprint zijn. Lijkt me toch anders dan op beeldscherm
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator zaterdag 18 december 2021 @ 12:31:42 #283
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202680683
Als je scherm goed gekalibreerd is en je het profiel van de "drukker" gebruikt, dan zou het redelijk overeen moeten komen.

Waar heb je het boek laten maken?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_202684557
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2021 12:31 schreef derLudolf het volgende:
Als je scherm goed gekalibreerd is en je het profiel van de "drukker" gebruikt, dan zou het redelijk overeen moeten komen.

Waar heb je het boek laten maken?
Via Fotofabriek. Ik had er niet van gehoord, maar volgens de reviews zijn ze erg goed.
Ben benieuwd naar het resultaat. Als het me bevalt, ga ik het vaker doen. Ik vind het sowieso altijd wel leuk om door oude fotoalbums te bladeren.
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 december 2021 @ 23:07:25 #285
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202712724
Dat was wat je noemt een fotografie-arm weekendje :N

Ging het vorige week qua weer nog net, dit weekend ging het meest van de beschikbare tijd net niet. Alleen vanmiddag in de bijzonder lichte motregen nog even wezen wandelen met de A7 en de Tamron CT300, een jaren 70 adaptall tele waar best wel goeie plaatjes uit komen.

Inmiddels heb ik waarschijnlijk wél achterhaald wie toch de bouwer is van de Kinor 2.8/135mm die ik in Hilversum op de kop tikte. Alles lijkt erop dat het toch een bouwsel is van Makina Optical, die ook verantwoordelijk is voor de Makinon lenzen.
Het maffe daarbij is dat ik ooit in een grijs verleden een Makinon 135mm had die ook zo'n tweede scherpstelring had maar die in tegenstelling tot de Kinor nogal plasticachtig en slapjes aanvoelde en, nog erger, niet in staat bleek om een scherpe plaat te maken. Eigenlijk de enige 135mm ooit die écht slecht was.

Het kutte van die 'harde' lockdown is dat de Mangrove weer eens dicht is zodat ik weer eens niet verder kan met het spelen met macro's en flitslicht. Hopelijk in het vroege voorjaar weer open.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 07:14:16 #286
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202714312
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 23:07 schreef Ouwesok het volgende:
Dat was wat je noemt een fotografie-arm weekendje :N

Ging het vorige week qua weer nog net, dit weekend ging het meest van de beschikbare tijd net niet. Alleen vanmiddag in de bijzonder lichte motregen nog even wezen wandelen met de A7 en de Tamron CT300, een jaren 70 adaptall tele waar best wel goeie plaatjes uit komen.

Inmiddels heb ik waarschijnlijk wél achterhaald wie toch de bouwer is van de Kinor 2.8/135mm die ik in Hilversum op de kop tikte. Alles lijkt erop dat het toch een bouwsel is van Makina Optical, die ook verantwoordelijk is voor de Makinon lenzen.
Het maffe daarbij is dat ik ooit in een grijs verleden een Makinon 135mm had die ook zo'n tweede scherpstelring had maar die in tegenstelling tot de Kinor nogal plasticachtig en slapjes aanvoelde en, nog erger, niet in staat bleek om een scherpe plaat te maken. Eigenlijk de enige 135mm ooit die écht slecht was.

Het kutte van die 'harde' lockdown is dat de Mangrove weer eens dicht is zodat ik weer eens niet verder kan met het spelen met macro's en flitslicht. Hopelijk in het vroege voorjaar weer open.
Zodra je je booster hebt (zal niet zo lang meer duren?) eens de grens over? Niedersachsen is 2G+ maar de + (oftewel laten testen) vervalt indien booster :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 07:15:54 #287
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202714323
Volgens mij heb ik nog een paar beeldjes met m'n AV-1 genomen toen ik zaterdag kerstinkopen deed.

Gelukkig heb ik geen filmpjes meer bij de HEMA liggen, die had ik donderdag net opgehaald.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_202720326
Ik had zaterdag nog leuke foto’s gemaakt in Leiden. Zwart wit digitaal en de lichte mist had soms best een mooi effect.

Gisteren naar Oegstgeest om daar zwart wit foto’s te schieten. Zowel de Holga een beetje uittesten als de standaard SLR.

Je moet toch wat in het weekend. :')
ROBODEMONS..................|:(
pi_202760044
Was trouwens vandaag best mooi weer (wel koud), dus tijdens de lunchpauze even een rondje gelopen door het park.



En natuurlijk de kinderboederij bezocht.





Al had niet iedereen zin om op de foto te staan. :D



[ Bericht 9% gewijzigd door Morrigan op 22-12-2021 21:20:34 ]
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 21:26:59 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202760395
Mooie foto van die auto's in de speeltuin.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 22 december 2021 @ 23:31:49 #291
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202763513
Thuis werken scheelde me de laatste dagen iets waar ik een pleurishekel aan heb.


Nog twee dagen en dan heb ik een weekje vrij. De langetermijnverwachting heeft het samengevat over 'alle dagen regen' :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_202765737
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 21:26 schreef derLudolf het volgende:
Mooie foto van die auto's in de speeltuin.
Bedankt. Ik moet zeggen dat Lomography 100 ook goed doet met de kleur rood. En blauw ook wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 23:31 schreef Ouwesok het volgende:
Thuis werken scheelde me de laatste dagen iets waar ik een pleurishekel aan heb.
[ afbeelding ]

Nog twee dagen en dan heb ik een weekje vrij. De langetermijnverwachting heeft het samengevat over 'alle dagen regen' :')
Dat is balen, al zou ik die langetermijnverwachting niet zo serieus nemen. Kan zijn dat er bijvoorbeeld alleen in de ochtend regen valt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_202770370
quote:
6s.gif Op woensdag 22 december 2021 21:13 schreef Morrigan het volgende:
Was trouwens vandaag best mooi weer (wel koud), dus tijdens de lunchpauze even een rondje gelopen door het park.

En natuurlijk de kinderboederij bezocht.

[ afbeelding ]

Lijkt wel Madurodam zo met dat effect :D
afspraak tandarts verzetten
  Moderator donderdag 23 december 2021 @ 18:22:00 #294
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202773817
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 23:31 schreef Ouwesok het volgende:
Thuis werken scheelde me de laatste dagen iets waar ik een pleurishekel aan heb.
[ afbeelding ]

Nog twee dagen en dan heb ik een weekje vrij. De langetermijnverwachting heeft het samengevat over 'alle dagen regen' :')
Ik heb met Sinterklaas zo'n ding gekregen dat over de voorruit kan. Geen idee waar dat ding ligt, maar dat vind ik nog kutter: dan moet je 's avonds ook nog een keer de kou in.

Dan maar even krabben, da's ook zo gepiept.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 25 december 2021 @ 21:59:52 #295
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202809504
Eerste vreetdag allemaal overleefd? :9

Om nog wat extra te mogen eten wou ik vanochtend - omdat het zulks mooi weer was - even een flinke ronde lopen met een camera. Dat lekkere weer bleek al snel een stuk kouder en de wandeling werd ingekort maar zo'n 2,5km.

Ik ga morgenochtend op tijd uit de veren, om op het vlonderpad door het Dwingelderveld een camera uit te laten. Nu nog even bedenken welke camera ik mee neem, daar gaan we naar even een nachtje over slapen.

https://www.waanzinnigewereld.nl/wandelroute-dwingelderveld/
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 26 december 2021 @ 08:44:37 #296
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_202815027
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:59 schreef derLudolf het volgende:
Eerste vreetdag allemaal overleefd? :9
Heeft er alle schijn van :P .
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 december 2021 @ 12:00:52 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202817462
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2021 21:59 schreef derLudolf het volgende:
Eerste vreetdag allemaal overleefd? :9
Best wel, ik doe er niet zo aan.

quote:
Om nog wat extra te mogen eten wou ik vanochtend - omdat het zulks mooi weer was - even een flinke ronde lopen met een camera. Dat lekkere weer bleek al snel een stuk kouder en de wandeling werd ingekort maar zo'n 2,5km.
Zaterdagmiddag nog even een boswandelingetje eruit geperst met onder andere de Yashica ML 2.8/28mm die als nickname wel 'the poor mens distagon' heeft omdat ie destijds(ca 1977) als goedkoop alternatief voor de Zeiss-variant uitkwam en in de praktijk qua performance niet onderdeed voor het wondertje uit Oberkochen.

Het was er zelfs als je uit de wind wist te blijven nog gruwelijk koud.

quote:
Ik ga morgenochtend op tijd uit de veren, om op het vlonderpad door het Dwingelderveld een camera uit te laten. Nu nog even bedenken welke camera ik mee neem, daar gaan we naar even een nachtje over slapen.

https://www.waanzinnigewereld.nl/wandelroute-dwingelderveld/
Die route zet ik even op mijn lijstje met 'nog te doen'. Qua materiaalplanning zou het bij mij waarschijnlijk uitdraaien op A7 met iets groothoekigs (Zuiko 24mm of Sigma 21-35) en iets voor de details waarbij de Tamron 72B (90mm) zich inmiddels aardig in het favorietenhoekje heeft weten te spelen.

Vanmiddag maar even iets dichter bij huis blijven, waarschijnlijk ga ik even het nestje m4/3'tjes uitlaten maar dat ligt pas kort voor ik mijn jas aantrek helemaal vast.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 26 december 2021 @ 20:22:55 #298
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_202825255
quote:
7s.gif Op zondag 26 december 2021 08:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Heeft er alle schijn van :P .
Moet hier op terugkomen: ik ben inmiddels overleden :'( .
Huilen dan.
pi_202826340
quote:
7s.gif Op zondag 26 december 2021 20:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Moet hier op terugkomen: ik ben inmiddels overleden :'( .
Nou RIP dan maar. :*
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 december 2021 @ 15:53:45 #300
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_202898772
Vandaag die boosterprik in ontvangst mogen nemen.

Het blijft opmerkelijk hoe sommige mensen het over een pijnlijke prik hebben terwijl het vergeleken met wat me bij een zomers rondje fotograferen in de Weerribben zo'n twintig keer overkomt nog eigenlijk allemaal wel wat meevalt.
en die jeukbulten die ik in de Weerribben oploop zijn er ook niet bij

Hopelijk de komende dagen nog ergens wat ruimte voor fotografie anders is het voornamelijk bij een weekje rust gebleven.
was ik eigenlijk ook wel een beetje aan toe
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')