Ja dit is overeengekomen met de OR.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:01 schreef HMS het volgende:
Hoe klein was klein? Was er een ondernemingsraad? is dit daar besproken? Tja, en dan is een leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde, waar je bij de multinational mogel Dwarsijk ander keuzes krijgt. Ik denk dat je hier weinig kan winnen. Wat ik bedoel, die 100 euro komt voor een gedelte via de bijtelling weer terug, dus je betaald als het goed is minder bijtelling erdoor. Dus de helkft verdwijnt al. En je over 50 euro druk maken maakt mogelijk meer kapot (aan verhouding) dan dat je goed kan maken. Dwarsliggers komen soms later aan de beurt als het uitdelen begint.
Niet dat het niet vervelend is, of geen achteruitgang. Maar bedenk waar je hoeveel punt van maakt.
Dat lijkt mij juist niet normaal. In Nederland, met alle wetten en regelingen in voordeel van werknemers.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:02 schreef kwiwi het volgende:
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
En dan mag dit ws gewoon. Daar in de OR is de "slag" verloren. Ik ben bang dat er niet veel gaat wijzigen. Ik denk niet dat je altijd voor alles altijd het mooiste krijgt. Sommige dingen worden vast beter, en andere slechter. En jij voelt deze echt wel, maar ik denk dat je het gewoon zal moeten slikken. En tja, als het dan die meloen wordt.......quote:Op donderdag 16 september 2021 16:10 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja dit is overeengekomen met de OR.
Lol, Dat mag helemaal niet. Juist daardoor lopen harmonisaties van cao's ook vaak fout en mislukken ze.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:02 schreef kwiwi het volgende:
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
Normaal is dit niet. Dat het zal voorkomen is iets anders.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:02 schreef kwiwi het volgende:
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
Dit is wel een goed punt natuurlijk. Ik zal navragen of dit inderdaad het geval is. Thanks.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:01 schreef HMS het volgende:
Wat ik bedoel, die 100 euro komt voor een gedelte via de bijtelling weer terug, dus je betaald als het goed is minder bijtelling erdoor. Dus de helkft verdwijnt al.
Oh sorry, heb alleen in landen gewerkt waar dit zonder problemen kan En waar je ook tussentijds arbeidsvoorwaarden kunt aanpassen. De werknemer is in NL wel héél erg beschermd als dit zelfs bij een overname nog zo lastig isquote:Op donderdag 16 september 2021 16:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Lol, Dat mag helemaal niet. Juist daardoor lopen harmonisaties van cao's ook vaak fout en mislukken ze.
Gelukkig mag dit in NL inderdaad niet.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:48 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh sorry, heb alleen in landen gewerkt waar dit zonder problemen kan En waar je ook tussentijds arbeidsvoorwaarden kunt aanpassen. De werknemer is in NL wel héél eg beschermd als dit zelfs bij een overname nog zo lastig is
Dan bel je je vakbond en dan moeten ze het plan van tafel vegen. Zij gaan voor je naar de rechter indien nodig.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Normaal is dit niet. Dat het zal voorkomen is iets anders.
quote:Op donderdag 16 september 2021 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan bel je je vakbond en dan moeten ze het plan van tafel vegen. Zij gaan voor je naar de rechter indien nodig.
Het is natuurlijk geheel afhankelijk bij welk bedrijf je werkt en of je met een cao te maken hebt etc. Bij mijn werkgever worden bij een overname voor een x aantal jaren werknemers onder de voorwaarden van mijn huidige werkgever overgenomen tenzij de cao beter is bij die overname van de nieuwe werkgever, maar dat is meestal niet het geval.quote:Op donderdag 16 september 2021 17:14 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Nou nee hoor, ik weet niet waar je die “wijsheid” vandaan hebt.
Maar wellicht is het beter om gewoon even af te wachten wat er geboden wordt, voor je gaat gillen over je rechten.
deze situatie heb ik niet meegemaakt, wel dat de vakbond naar de rechter gaat, maar zover kwam het (helaas) niet, want mijn werkgever bondt toen in.quote:Op donderdag 16 september 2021 17:14 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Nou nee hoor, ik weet niet waar je die “wijsheid” vandaan hebt.
Maar wellicht is het beter om gewoon even af te wachten wat er geboden wordt, voor je gaat gillen over je rechten.
Zou ik niet zo zeker van zijn. Ik ken iemand die zijn leasecontract uit mag rijden na een integratie, maar daarna is het inleveren die auto (en we gaan ook niet bevestigen dat je vervolgens meer salaris krijgt). En dat komt omdat het bedrijf dat nu overgenomen is, een clausule opgenomen heeft. Rechtsbijstand heeft er al lang en breed naar gekeken, maar zij zijn absoluut niet zeker van hun zaak.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gelukkig mag dit in NL inderdaad niet.
Dat is enkel mogelijk bij zwaarwegend bedrijfsbelang (bv. randje faillissement) of als het geen arbeidsvoorwaarde is (wat het ook kan zijn geworden door verworven recht). Het kan bijvoorbeeld wel als deze persoon in overleg met de werkgever een anders stilstaande auto tot einde leasecontract rijdt (wat dan vastgelegd wordt) wat voor beide partijen voordelig kan zijn.quote:Op donderdag 16 september 2021 18:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou ik niet zo zeker van zijn. Ik ken iemand die zijn leasecontract uit mag rijden na een integratie, maar daarna is het inleveren die auto (en we gaan ook niet bevestigen dat je vervolgens meer salaris krijgt). En dat komt omdat het bedrijf dat nu overgenomen is, een clausule opgenomen heeft. Rechtsbijstand heeft er al lang en breed naar gekeken, maar zij zijn absoluut niet zeker van hun zaak.
Jij zult het wel beter weten dan de rechtsbijstand. En de OR. En de vakbond.quote:Op donderdag 16 september 2021 20:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is enkel mogelijk bij zwaarwegend bedrijfsbelang (bv. randje faillissement) of als het geen arbeidsvoorwaarde is (wat het ook kan zijn geworden door verworven recht). Het kan bijvoorbeeld wel als deze persoon in overleg met de werkgever een anders stilstaande auto tot einde leasecontract rijdt (wat dan vastgelegd wordt) wat voor beide partijen voordelig kan zijn.
Als de RB geen actie inzet dan is er vrijwel zeker geen arbeidsvoorwaarde of verworven recht. Een werknemer is in Nederland uitermate goed beschermd tenslotte.
Ik kan alleen maar zeggen dat op een uitzondering hier en daar na, bij ons is vrijwel iedereen er op vooruit gegaan tijdens de harmonisatie. In korte tijd meerdere loonsverhogingen, meer uitloop in het nieuwe salarishuis. In het functiehuis zaten wel wat dingen die problematisch waren maar ook daar zag ik vooral kansen en daar hebben vele mensen van kunnen profiteren. Zij die niet al een schaal hoger zitten, hebben ineens weer ruimte om te groeien.quote:Op donderdag 16 september 2021 20:26 schreef Bart2002 het volgende:
Haha. "Harmoniseren" noemen ze het. Dat is een eufemisme natuurlijk voor keihard saneren en afknijpen. Dat mag niet overigens.
Dat hoeft ook niet altijd hoor.quote:Op donderdag 16 september 2021 22:01 schreef Seven. het volgende:
Dus nee, ik kan me niet vinden in je post.
Hoe zit het eigenlijk met je nieuwe maximale budget, is dat hoger of lager geworden? Wat is het verschil?quote:Op donderdag 16 september 2021 15:31 schreef Peunage het volgende:
Recent is het kleine bedrijf waar ik werk overgenomen door een grote multinational. Nu heb ik een brief ontvangen over het "harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden" en hoe dat in zijn werk gaat, wat het voor ons betekent etc. Qua salaris, vergoedingen en zo blijft het allemaal hetzelfde.
Het leasebeleid is echter bij de multinational significant anders. Andere leasebudgetten, andere aanbieder, andere auto's, etc. Maar het grootste verschil is wat mij betreft dat de multinational een eigen bijdrage vraagt voor hun leaseauto's. Ik zit hier niet zo op te wachten, het is bijna 100 euro per maand wat ik opeens moet gaan betalen.
Mag dit?
Op dit moment rijd ik in een short lease, dus bovenstaande regeling gaat pas in als dat shortlease contract verlopen is.
Uiteraard, want mijn stuk is niet verzonnen om interessant over te komen.quote:Op donderdag 16 september 2021 21:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jij zult het wel beter weten dan de rechtsbijstand. En de OR. En de vakbond.
Waar baseer je je dan op, want wat je zegt klopt helaas niet. Collega is niet minder gaan rijden, financiële resultaten zijn heel erg goed.quote:Op donderdag 16 september 2021 22:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Uiteraard, want mijn stuk is niet verzonnen om interessant over te komen.
De in Nederland geldende bescherming van de werknemer. Een werkgever kan niet zomaar de arbeidsvoorwaarden verslechteren. Dit kan alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als werkgever en werknemer dit overeen gekomen zijn of er bedrijfseconomische redenen aan ten grondslag liggen.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar baseer je je dan op, want wat je zegt klopt helaas niet. Collega is niet minder gaan rijden, financiële resultaten zijn heel erg goed.
Ik weet wel degelijk van de hoed en de rand, het gaat hier om mijn directe medewerker. Hij heeft al 10 jaar een leaseauto en tot zover is er niemand die bevestigd dat hij aan het eind van zijn contract gecompenseerd wordt. Ik weet 100% zeker dat de rechtsbijstand in deze weinig vertrouwen heeft wegens de eerder genoemde clausule in de autoregeling. Iets met 'werknemer kan de auto ook weer innemen'. Dus blijkbaar is er wel een manier om dit goed af te dekken als werkgever.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:24 schreef GereDathan het volgende:
[..]
De in Nederland geldende bescherming van de werknemer. Een werkgever kan niet zomaar de arbeidsvoorwaarden verslechteren. Dit kan alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als werkgever en werknemer dit overeen gekomen zijn of er bedrijfseconomische redenen aan ten grondslag liggen.
Daarom weet ik zeker dat je verhaal niet klopt of op zijn minst incompleet is. Mogelijk omdat je zelf ook niet weet van de hoed en de rand in deze situatie.
Als het verhaal echt is zoals je ons wil doen geloven dan had de RB er met 1 simpel briefje een eind gemaakt aan de discussie en gaat de werknemer gewoon zijn leaseauto houden.
Conclusie, het klopt niet.
En daar komt de aap uit de mouw, er is een clausule overeengekomen. Waar het eerst iets vaags was wat je terloops noemde komt nu ineens wel helder op tafel.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:32 schreef Seven. het volgende:
Ik weet 100% zeker dat de rechtsbijstand in deze weinig vertrouwen heeft wegens de eerder genoemde clausule in de autoregeling. Iets met 'werknemer kan de auto ook weer innemen'. Dus blijkbaar is er wel een manier om dit goed af te dekken als werkgever.
Heb jij dat al meermaals gezegd, ja?quote:Op donderdag 16 september 2021 23:34 schreef GereDathan het volgende:
[..]
En daar komt de aap uit de mouw, er is een clausule overeengekomen. Waar het eerst iets vaags was wat je terloops noemde komt nu ineens wel helder op tafel.
Zoals ik al meermaals heb gezegd, als werkgever en werknemer dit zijn overeengekomen dan is het gewoon mogelijk om de leaseauto in te nemen. Er is, tenzij daar ook wat over is opgenomen, geen compensatie nodig.
Ik zie niet in waarom het niet zou mogen. Op het moment dat je huidige leasecontract verloopt zal je (denk ik) een nieuwe auto mogen bestellen. Dat doe je conform de op dat moment geldende leaseregeling. Een leaseregeling zal regelmatig tussentijds worden aangepast, waarbij de wijzigingen over het algemeen van toepassing zijn op nieuwe leasecontracten. Zo'n aanpassing kan dus een eigen bijdrage zijn die vanaf dat moment geldt.quote:Op donderdag 16 september 2021 15:31 schreef Peunage het volgende:
Recent is het kleine bedrijf waar ik werk overgenomen door een grote multinational. Nu heb ik een brief ontvangen over het "harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden" en hoe dat in zijn werk gaat, wat het voor ons betekent etc. Qua salaris, vergoedingen en zo blijft het allemaal hetzelfde.
Het leasebeleid is echter bij de multinational significant anders. Andere leasebudgetten, andere aanbieder, andere auto's, etc. Maar het grootste verschil is wat mij betreft dat de multinational een eigen bijdrage vraagt voor hun leaseauto's. Ik zit hier niet zo op te wachten, het is bijna 100 euro per maand wat ik opeens moet gaan betalen.
Mag dit?
Op dit moment rijd ik in een short lease, dus bovenstaande regeling gaat pas in als dat shortlease contract verlopen is.
Budget is lager, maar de multinational heeft veel betere deals met leasebedrijven. Dus ik kan dezelfde type auto rijden of zelfs beter.quote:Op donderdag 16 september 2021 22:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met je nieuwe maximale budget, is dat hoger of lager geworden? Wat is het verschil?
Ja, als alle wettelijke formaliteiten zijn gevolgd, dan mag dit zomaar.quote:Op donderdag 16 september 2021 15:31 schreef Peunage het volgende:
Recent is het kleine bedrijf waar ik werk overgenomen door een grote multinational. Nu heb ik een brief ontvangen over het "harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden" en hoe dat in zijn werk gaat, wat het voor ons betekent etc. Qua salaris, vergoedingen en zo blijft het allemaal hetzelfde.
Het leasebeleid is echter bij de multinational significant anders. Andere leasebudgetten, andere aanbieder, andere auto's, etc. Maar het grootste verschil is wat mij betreft dat de multinational een eigen bijdrage vraagt voor hun leaseauto's. Ik zit hier niet zo op te wachten, het is bijna 100 euro per maand wat ik opeens moet gaan betalen.
Mag dit?
Op dit moment rijd ik in een short lease, dus bovenstaande regeling gaat pas in als dat shortlease contract verlopen is.
Wat is het verschil/probleem dan, want het klinkt alsof je er zelfs met eigen bijdrage nog dik op vooruit gaat .quote:Op vrijdag 17 september 2021 00:18 schreef Peunage het volgende:
[..]
Budget is lager, maar de multinational heeft veel betere deals met leasebedrijven. Dus ik kan dezelfde type auto rijden of zelfs beter.
Bij overname gaan de arbeidsvoorwaarden van het personeel van rechtswege over en die kunnen niet eenzijdig worden gewijzigd door de nieuwe eigenaar. Ze kunnen het altijd proberen natuurlijk.quote:Op donderdag 16 september 2021 16:02 schreef kwiwi het volgende:
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
De bijtelling gaat over de fiscale waarde. Dus hoewel TS voor hetzelfde leasebedrag misschien een luxere wagen zou kunnen leasen, kost dat meer aan bijtelling. En de eigen bijdrage verlaagt de bijtelling. Per saldo kost het hem nog steeds geld, of niet?quote:Op vrijdag 17 september 2021 12:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is het verschil/probleem dan, want het klinkt alsof je er zelfs met eigen bijdrage nog dik op vooruit gaat .
Daar is TS natuurlijk wel zelf bij. Hij kan ook kiezen voor een auto met een lagere fiscale waarde, waardoor de kosten van de eigen bijdrage weer gecompenseerd worden. Wellicht is de nieuwe regeling wel zo ingestoken dat er bij leasen onder het budget een correctie van de eigen bijdrage plaatsvindt. Zonder details van een regeling is het niet te voorspellen of het een vooruitgang betreft of niet.quote:Op vrijdag 17 september 2021 13:47 schreef baskick het volgende:
De bijtelling gaat over de fiscale waarde. Dus hoewel TS voor hetzelfde leasebedrag misschien een luxere wagen zou kunnen leasen, kost dat meer aan bijtelling. En de eigen bijdrage verlaagt de bijtelling. Per saldo kost het hem nog steeds geld, of niet?
Sure, wat ik bedoelde is dat een hoger leasebedrag leuk en aardig is, maar niets afdoet aan een eventuele eigen bijdrage.quote:Op vrijdag 17 september 2021 14:09 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar is TS natuurlijk wel zelf bij. Hij kan ook kiezen voor een auto met een lagere fiscale waarde, waardoor de kosten van de eigen bijdrage weer gecompenseerd worden. Wellicht is de nieuwe regeling wel zo ingestoken dat er bij leasen onder het budget een correctie van de eigen bijdrage plaatsvindt. Zonder details van een regeling is het niet te voorspellen of het een vooruitgang betreft of niet.
Ik rijd nu in een leaseauto en betaal geen eigen bijdrage. Straks moet ik dat wel gaan doen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 12:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is het verschil/probleem dan, want het klinkt alsof je er zelfs met eigen bijdrage nog dik op vooruit gaat .
In basis niet inderdaad. Tenzij die regeling dus zo is ingestoken dat het bedrag wat je onder budget blijft weer van de eigen bijdrage wordt afgetrokken. Als dat zo is en TS z'n huidige auto is bijvoorbeeld 100,- per maand goedkoper dan toegestaan, dan zou de eigen bijdrage alsnog op 0,- uitkomen en veranderd er in feite niks.quote:Op vrijdag 17 september 2021 14:13 schreef baskick het volgende:
Sure, wat ik bedoelde is dat een hoger leasebedrag leuk en aardig is, maar niets afdoet aan een eventuele eigen bijdrage.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |