abonnement Unibet Coolblue
pi_201385328
Recent is het kleine bedrijf waar ik werk overgenomen door een grote multinational. Nu heb ik een brief ontvangen over het "harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden" en hoe dat in zijn werk gaat, wat het voor ons betekent etc. Qua salaris, vergoedingen en zo blijft het allemaal hetzelfde.

Het leasebeleid is echter bij de multinational significant anders. Andere leasebudgetten, andere aanbieder, andere auto's, etc. Maar het grootste verschil is wat mij betreft dat de multinational een eigen bijdrage vraagt voor hun leaseauto's. Ik zit hier niet zo op te wachten, het is bijna 100 euro per maand wat ik opeens moet gaan betalen.

Mag dit?

Op dit moment rijd ik in een short lease, dus bovenstaande regeling gaat pas in als dat shortlease contract verlopen is.
  donderdag 16 september 2021 @ 16:01:52 #2
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201385665
Hoe klein was klein? Was er een ondernemingsraad? is dit daar besproken? Tja, en dan is een leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde, waar je bij de multinational mogel Dwarsijk ander keuzes krijgt. Ik denk dat je hier weinig kan winnen. Wat ik bedoel, die 100 euro komt voor een gedelte via de bijtelling weer terug, dus je betaald als het goed is minder bijtelling erdoor. Dus de helkft verdwijnt al. En je over 50 euro druk maken maakt mogelijk meer kapot (aan verhouding) dan dat je goed kan maken. Dwarsliggers komen soms later aan de beurt als het uitdelen begint.

Niet dat het niet vervelend is, of geen achteruitgang. Maar bedenk waar je hoeveel punt van maakt.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  donderdag 16 september 2021 @ 16:02:37 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201385673
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
pi_201385785
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:01 schreef HMS het volgende:
Hoe klein was klein? Was er een ondernemingsraad? is dit daar besproken? Tja, en dan is een leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde, waar je bij de multinational mogel Dwarsijk ander keuzes krijgt. Ik denk dat je hier weinig kan winnen. Wat ik bedoel, die 100 euro komt voor een gedelte via de bijtelling weer terug, dus je betaald als het goed is minder bijtelling erdoor. Dus de helkft verdwijnt al. En je over 50 euro druk maken maakt mogelijk meer kapot (aan verhouding) dan dat je goed kan maken. Dwarsliggers komen soms later aan de beurt als het uitdelen begint.

Niet dat het niet vervelend is, of geen achteruitgang. Maar bedenk waar je hoeveel punt van maakt.
Ja dit is overeengekomen met de OR.
pi_201385799
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:02 schreef kwiwi het volgende:
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
Dat lijkt mij juist niet normaal. In Nederland, met alle wetten en regelingen in voordeel van werknemers. :{
  donderdag 16 september 2021 @ 16:20:51 #6
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201385907
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:10 schreef Peunage het volgende:

[..]
Ja dit is overeengekomen met de OR.
En dan mag dit ws gewoon. Daar in de OR is de "slag" verloren. Ik ben bang dat er niet veel gaat wijzigen. Ik denk niet dat je altijd voor alles altijd het mooiste krijgt. Sommige dingen worden vast beter, en andere slechter. En jij voelt deze echt wel, maar ik denk dat je het gewoon zal moeten slikken. En tja, als het dan die meloen wordt.......
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201385992
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:02 schreef kwiwi het volgende:
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
Lol, Dat mag helemaal niet. Juist daardoor lopen harmonisaties van cao's ook vaak fout en mislukken ze.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201386063
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:02 schreef kwiwi het volgende:
Dat is vrij normaal bij een overname, dat je arbeidsvoorwaarden veranderen (en er over het algemeen niet beter op worden). En sowieso kan een bedrijf dat natuurlijk altijd doen.
Normaal is dit niet. Dat het zal voorkomen is iets anders.
pi_201386064
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:01 schreef HMS het volgende:
Wat ik bedoel, die 100 euro komt voor een gedelte via de bijtelling weer terug, dus je betaald als het goed is minder bijtelling erdoor. Dus de helkft verdwijnt al.
Dit is wel een goed punt natuurlijk. Ik zal navragen of dit inderdaad het geval is. Thanks.
  donderdag 16 september 2021 @ 16:48:03 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201386147
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Lol, Dat mag helemaal niet. Juist daardoor lopen harmonisaties van cao's ook vaak fout en mislukken ze.
Oh sorry, heb alleen in landen gewerkt waar dit zonder problemen kan :@ En waar je ook tussentijds arbeidsvoorwaarden kunt aanpassen. De werknemer is in NL wel héél erg beschermd als dit zelfs bij een overname nog zo lastig is :{
pi_201386169
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:48 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Oh sorry, heb alleen in landen gewerkt waar dit zonder problemen kan :@ En waar je ook tussentijds arbeidsvoorwaarden kunt aanpassen. De werknemer is in NL wel héél eg beschermd als dit zelfs bij een overname nog zo lastig is :{
Gelukkig mag dit in NL inderdaad niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201386175
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:39 schreef Cherni het volgende:

[..]
Normaal is dit niet. Dat het zal voorkomen is iets anders.
Dan bel je je vakbond en dan moeten ze het plan van tafel vegen. Zij gaan voor je naar de rechter indien nodig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201386406
Je hoeft natuurlijk niet te tekenen voor het nieuwe leasecontract.
Gevolg zal wel zijn dan (vermoed ik) dat je een eigen auto zal moeten rijden. (Of geen, ik weet nu hoe ambulant je bent)
pi_201386499
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan bel je je vakbond en dan moeten ze het plan van tafel vegen. Zij gaan voor je naar de rechter indien nodig.
_O-

Nou nee hoor, ik weet niet waar je die “wijsheid” vandaan hebt.

Maar wellicht is het beter om gewoon even af te wachten wat er geboden wordt, voor je gaat gillen over je rechten.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_201386920
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:14 schreef Symphonic het volgende:

[..]
_O-

Nou nee hoor, ik weet niet waar je die “wijsheid” vandaan hebt.

Maar wellicht is het beter om gewoon even af te wachten wat er geboden wordt, voor je gaat gillen over je rechten.
Het is natuurlijk geheel afhankelijk bij welk bedrijf je werkt en of je met een cao te maken hebt etc. Bij mijn werkgever worden bij een overname voor een x aantal jaren werknemers onder de voorwaarden van mijn huidige werkgever overgenomen tenzij de cao beter is bij die overname van de nieuwe werkgever, maar dat is meestal niet het geval.
pi_201387067
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:14 schreef Symphonic het volgende:

[..]
_O-

Nou nee hoor, ik weet niet waar je die “wijsheid” vandaan hebt.

Maar wellicht is het beter om gewoon even af te wachten wat er geboden wordt, voor je gaat gillen over je rechten.
deze situatie heb ik niet meegemaakt, wel dat de vakbond naar de rechter gaat, maar zover kwam het (helaas) niet, want mijn werkgever bondt toen in.
Maar als een bedrijf wordt overgenomen mogen de nieuwe arbeidsvoorwaarden niet slechter worden.

één van mijn vorige werkgevers probeerde dit ook een keer, maar dat liep al gauw stuk bij de OR, die in een e-mail naar iedereen haarfijn uitlegde dat was het bedrijf wou niet mocht.
Dit bedrijf wou van hun tientallen verschillende arbeidsvoorwaarden af, maar dat mislukte in NL., geheel terecht, want uiteraard boden ze niet iets beters.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201387188
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Gelukkig mag dit in NL inderdaad niet.
Zou ik niet zo zeker van zijn. Ik ken iemand die zijn leasecontract uit mag rijden na een integratie, maar daarna is het inleveren die auto (en we gaan ook niet bevestigen dat je vervolgens meer salaris krijgt). En dat komt omdat het bedrijf dat nu overgenomen is, een clausule opgenomen heeft. Rechtsbijstand heeft er al lang en breed naar gekeken, maar zij zijn absoluut niet zeker van hun zaak.

Onderhandelingen zijn overigens met de vakbond en de OR gevoerd.
Resistance is futile.
pi_201389183
Wil je blijven/ is die 100 euro een dealbreaker?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_201389300
Haha. "Harmoniseren" noemen ze het. Dat is een eufemisme natuurlijk voor keihard saneren en afknijpen. Dat mag niet overigens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201389548
quote:
7s.gif Op donderdag 16 september 2021 18:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zou ik niet zo zeker van zijn. Ik ken iemand die zijn leasecontract uit mag rijden na een integratie, maar daarna is het inleveren die auto (en we gaan ook niet bevestigen dat je vervolgens meer salaris krijgt). En dat komt omdat het bedrijf dat nu overgenomen is, een clausule opgenomen heeft. Rechtsbijstand heeft er al lang en breed naar gekeken, maar zij zijn absoluut niet zeker van hun zaak.
Dat is enkel mogelijk bij zwaarwegend bedrijfsbelang (bv. randje faillissement) of als het geen arbeidsvoorwaarde is (wat het ook kan zijn geworden door verworven recht). Het kan bijvoorbeeld wel als deze persoon in overleg met de werkgever een anders stilstaande auto tot einde leasecontract rijdt (wat dan vastgelegd wordt) wat voor beide partijen voordelig kan zijn.

Als de RB geen actie inzet dan is er vrijwel zeker geen arbeidsvoorwaarde of verworven recht. Een werknemer is in Nederland uitermate goed beschermd tenslotte.
pi_201390999
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:39 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dat is enkel mogelijk bij zwaarwegend bedrijfsbelang (bv. randje faillissement) of als het geen arbeidsvoorwaarde is (wat het ook kan zijn geworden door verworven recht). Het kan bijvoorbeeld wel als deze persoon in overleg met de werkgever een anders stilstaande auto tot einde leasecontract rijdt (wat dan vastgelegd wordt) wat voor beide partijen voordelig kan zijn.

Als de RB geen actie inzet dan is er vrijwel zeker geen arbeidsvoorwaarde of verworven recht. Een werknemer is in Nederland uitermate goed beschermd tenslotte.
Jij zult het wel beter weten dan de rechtsbijstand. En de OR. En de vakbond. ;)

Het is wel lullig voor deze collega trouwens, ik heb nog wel een backup plan zodat hij gewoon een nieuwe auto uit kan zoeken over 2 jaar, maar duurt even voor ik het ten uitvoer kan brengen.
Resistance is futile.
pi_201391109
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:26 schreef Bart2002 het volgende:
Haha. "Harmoniseren" noemen ze het. Dat is een eufemisme natuurlijk voor keihard saneren en afknijpen. Dat mag niet overigens.
Ik kan alleen maar zeggen dat op een uitzondering hier en daar na, bij ons is vrijwel iedereen er op vooruit gegaan tijdens de harmonisatie. In korte tijd meerdere loonsverhogingen, meer uitloop in het nieuwe salarishuis. In het functiehuis zaten wel wat dingen die problematisch waren maar ook daar zag ik vooral kansen en daar hebben vele mensen van kunnen profiteren. Zij die niet al een schaal hoger zitten, hebben ineens weer ruimte om te groeien.

De enigen die daadwerkelijk achteruitgang zagen, was ikzelf en de collega die mogelijk zijn auto in moet leveren. Op een afdeling van meer dan 100 man, vind ik dat een prima resultaat. En ook op andere afdelingen proef ik voornamelijk dat men ruimte heeft om te groeien.

Dus nee, ik kan me niet vinden in je post.
Resistance is futile.
pi_201391148
quote:
7s.gif Op donderdag 16 september 2021 22:01 schreef Seven. het volgende:
Dus nee, ik kan me niet vinden in je post.
Dat hoeft ook niet altijd hoor. ;) :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201391152
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:31 schreef Peunage het volgende:
Recent is het kleine bedrijf waar ik werk overgenomen door een grote multinational. Nu heb ik een brief ontvangen over het "harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden" en hoe dat in zijn werk gaat, wat het voor ons betekent etc. Qua salaris, vergoedingen en zo blijft het allemaal hetzelfde.

Het leasebeleid is echter bij de multinational significant anders. Andere leasebudgetten, andere aanbieder, andere auto's, etc. Maar het grootste verschil is wat mij betreft dat de multinational een eigen bijdrage vraagt voor hun leaseauto's. Ik zit hier niet zo op te wachten, het is bijna 100 euro per maand wat ik opeens moet gaan betalen.

Mag dit?

Op dit moment rijd ik in een short lease, dus bovenstaande regeling gaat pas in als dat shortlease contract verlopen is.
Hoe zit het eigenlijk met je nieuwe maximale budget, is dat hoger of lager geworden? Wat is het verschil?
Resistance is futile.
pi_201391734
quote:
12s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:56 schreef Seven. het volgende:

[..]
Jij zult het wel beter weten dan de rechtsbijstand. En de OR. En de vakbond. ;)
Uiteraard, want mijn stuk is niet verzonnen om interessant over te komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')