Waarom zou Blok er niet kunnen zitten? Die zou ik als eerste uitnodigen, die heeft een jaar lang niets gedaan met alle noodkreten uit Afghanistan.quote:Op woensdag 15 september 2021 10:38 schreef Raw85 het volgende:
Blok zou wat mij betreft ook in het rijtje horen maar dat is denk ik niet mogelijk of wel?
Het kabinet gaat over zijn eigen afvaardiging, ik denk dat die zouden weigeren de minister van klimaat bij dit debat te laten zitten.quote:Op woensdag 15 september 2021 10:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou Blok er niet kunnen zitten? Die zou ik als eerste uitnodigen, die heeft een jaar lang niets gedaan met alle noodkreten uit Afghanistan.
Was het niet destijds tijdens het Omtzigt-gate-debat dat er nog meer mensen dan er oorspronkelijk zaten naar de TK werden gehaald, op verzoek van de Kamer?quote:Op woensdag 15 september 2021 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het kabinet gaat over zijn eigen afvaardiging, ik denk dat die zouden weigeren de minister van klimaat bij dit debat te laten zitten.
De kamer kan het verzoeken, kabinet mag weigeren.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
Was het niet destijds tijdens het Omtzigt-gate-debat dat er nog meer mensen dan er oorspronkelijk zaten naar de TK werden gehaald, op verzoek van de Kamer?
Blok gaat van Wonen naar BuZa naar gaswinning in de Waddenzee en bij Wonen en BuZa bleek het kort na vertrek helemaal fout te zijn gegaan onder zijn bewind, dus we kunnen wel raden wat de gevolgen van die gaswinning gaan zijn.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kamer kan het verzoeken, kabinet mag weigeren.
Blok heeft trouwens zelf een heel belangrijk debat, over gaswinning onder de waddenzee. Als ze de vergunning willen stoppen moet dat snel. Ik denk dat de kamer dat belangrijker vindt dan zijn aanwezigheid hier.
Dat is een onjuiste opvatting, er bestaat een verschijningsplicht: https://www.nederlandrech(...)oord=&1=1##artikel69quote:Op woensdag 15 september 2021 11:05 schreef Hanca het volgende:
De kamer kan het verzoeken, kabinet mag weigeren.
Hmmm, toch zeggen alle kamerleden dat een kabinet over zijn eigen afvaardiging gaat. Kennen die dit artikel niet of is het zo dat er nog wat haken en ogen zijn?quote:Op woensdag 15 september 2021 11:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is een onjuiste opvatting, er bestaat een verschijningsplicht: https://www.nederlandrech(...)oord=&1=1##artikel69
Geldt dat niet alleen voor de huidige bewindslieden?quote:Op woensdag 15 september 2021 11:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is een onjuiste opvatting, er bestaat een verschijningsplicht: https://www.nederlandrech(...)oord=&1=1##artikel69
Nee het is dubbel. Er bestaat een verschijningsplicht. Maar ook een aanwezigheidsrecht, een minister mag dus ook komen en spreken als hij niet is uitgenodigd.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hmmm, toch zeggen alle kamerleden dat een kabinet over zijn eigen afvaardiging gaat. Kennen die dit artikel niet of is het zo dat er nog wat haken en ogen zijn?
Dat is Blok toch? Zou staatsrechtelijk wel heel onzuiver zijn, maar hij is minister dus het kan.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:20 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Geldt dat niet alleen voor de huidige bewindslieden?
Blok is de Minister van Economische Zaken en Klimaat, waarom zou je die uitnodigen bij een debat over Afghanistan? Dat hij voorheen betrokken was snap ik, maar het is geen parlementaire enquete of zo.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is Blok toch? Zou staatsrechtelijk wel heel onzuiver zijn, maar hij is minister dus het kan.
Dat zeg ik. Staatsrechtelijk erg onzuiver.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:28 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Blok is de Minister van Economische Zaken en Klimaat, waarom zou je die uitnodigen bij een debat over Afghanistan? Dan hij voorheen betrokken was snap ik, maar het is geen parlementaire enquete of zo.
edit: we hebben beeld, Kaag is er.
https://www.tweedekamer.n(...)viteit?id=2021A05356
Tegen te laat komen is nog wel op te treden. Ik zou direct het ordevoorstel doen om het debat een paar uur te schorsen. Onvolledigheid is een stuk lastiger.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:31 schreef VoMy het volgende:
Overigens, die feitenrelazen, daar moeten ze iets mee. Dat is altijd gezeik, omdat het natuurlijk nooit volledig is, en ze altijd pas last minute komen. Na elk feitenrelaas is iedereen meer verontwaardigd en meer boos dan voor de verschijning van het feitenrelaas. Aan de ene kant wint het kabinet tijd, doordat de TK wacht op een 'feitenrelaas', aan de andere kant is het een garantie voor nóg meer debatten. Rond de toeslagenaffaire ging het ook meermaals om een feitenrelaas en na elk feitenrelaas kwamen er weer dingen boven tafel en moest er weer een nieuw feitenrelaas komen, etcetera.
WOB de boel gewoon maar, dat duurt soms langer - hoewel dat niet mag, maar treed daar dan ook tegen op - en dan krijg je voor mn gevoel een vollediger beeld waarin hooguit een bonnetje mist.
Deels gelijk, alleen dat "optreden tegen langer duren" niet. Laat ministeries hun werk doen en geef ze de tijd om het goed te doen. Al die dingen waar zogenaamd spoed achter zit, zijn meestal gewoon onzin.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:31 schreef VoMy het volgende:
Overigens, die feitenrelazen, daar moeten ze iets mee. Dat is altijd gezeik, omdat het natuurlijk nooit volledig is, en ze altijd pas last minute komen. Na elk feitenrelaas is iedereen meer verontwaardigd en meer boos dan voor de verschijning van het feitenrelaas. Aan de ene kant wint het kabinet tijd, doordat de TK wacht op een 'feitenrelaas', aan de andere kant is het een garantie voor nóg meer debatten. Rond de toeslagenaffaire ging het ook meermaals om een feitenrelaas en na elk feitenrelaas kwamen er weer dingen boven tafel en moest er weer een nieuw feitenrelaas komen, etcetera.
WOB de boel gewoon maar, dat duurt soms langer - hoewel dat niet mag, maar treed daar dan ook tegen op - en dan krijg je voor mn gevoel een vollediger beeld waarin hooguit een bonnetje mist.
quote:Op woensdag 15 september 2021 11:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Blok gaat van Wonen naar BuZa naar gaswinning in de Waddenzee en bij Wonen en BuZa bleek het kort na vertrek helemaal fout te zijn gegaan onder zijn bewind, dus we kunnen wel raden wat de gevolgen van die gaswinning gaan zijn.
Nou we komen Nobelprijzen tekort geloof ikquote:Op woensdag 15 september 2021 11:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wie het had kunnen voorspellen, verdiend een Nobelprijs.
Zeker omdat iedereen de context verkeerd gebruikt als ze het herhalen en ze dus aan de lopende band worden toegekend. Het ging om het moment van vallen (2 weken na vertrek ipv 3 maanden), niet om de val zelf.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nou we komen Nobelprijzen tekort geloof ik
Rutte komt met zijn gebruikelijke riedeltje dat het verantwoordelijkheid is van de vakministers. Teflon Mark neemt nooit verantwoordelijkheid voor zijn ministers/stasquote:Op woensdag 15 september 2021 12:13 schreef papert het volgende:
Benieuwd in hoeverre dit een keertje op Rutte gaat afstralen. Of dat de vakministers alle klappen moeten opvangen.
Het pijnlijke is dat het grootste gedeelte van het VVD electoraat het juist goed vindt dat het kabinet zo lang getreuzeld heeft met het ophalen van de Nederlandse Afghanen en de Afghanen die voor Nederland hebben gewerkt.
Een gedeelte van het D66 electoraat is daar veel kritischer op. Dit levert de VVD in de peilingen waarschijnlijk dus alleen maar meer zetels op, en het kost D66 zetels.
Ik denk het niet. Verwacht dat de kamer vandaag doorpakt. Dit soort zaken bleken in het verleden altijd nog even iets erger te zijn dan in eerste instantie leek, en ik denk dat dit ook in het debat, en de nieuwe stukken zal blijken. Bovendien is de sfeer door de formatie zo verziekt, dat de bewindslieden elkaar niet allemaal het had boven het hoofd gaan houden.quote:Op woensdag 15 september 2021 12:18 schreef ijs. het volgende:
We weten toch al lang wat er gaat gebeuren. Allemaal heel boos doen en zeggen dat het echt niet kan en wanneer we vanavond gaan slapen is er niets veranderd.
De enige persoon die eventueel zou kunnen aftreden zonder dat de betrokken partij alle ministers terug trekt, is Broekers-Knol denk ik. Bijleveld weg, is het CDA weg, Kaag weg, is D66 weg.quote:Op woensdag 15 september 2021 12:23 schreef papert het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Verwacht dat de kamer vandaag doorpakt. Dit soort zaken bleken in het verleden altijd nog even iets erger te zijn dan in eerste instantie leek, en ik denk dat dit ook in het debat, en de nieuwe stukken zal blijken. Bovendien is de sfeer door de formatie zo verziekt, dat de bewindslieden elkaar niet allemaal het had boven het hoofd gaan houden.
Het zou kunnen dat ze allemaal blijven, maar dan verwacht ik dat hierna de formatie snel geregeld wordt. Ze verbinden dan ook heel sterk hun lot aan elkaar.quote:Op woensdag 15 september 2021 12:27 schreef VoMy het volgende:
[..]
De enige persoon die eventueel zou kunnen aftreden zonder dat de betrokken partij alle ministers terug trekt, is Broekers-Knol denk ik. Bijleveld weg, is het CDA weg, Kaag weg, is D66 weg.
Fun fact:
Als Kaag of Bijleveld weggaan en daarmee D66 resp. CDA uit het kabinet stappen, worden alle vacante ministersposten tijdelijk overgenomen door Stef Blok.
Dit. Een glas, een plas en alles bleef zoals het was. Feestje van de democratiequote:Op woensdag 15 september 2021 12:18 schreef ijs. het volgende:
We weten toch al lang wat er gaat gebeuren. Allemaal heel boos doen en zeggen dat het echt niet kan en wanneer we vanavond gaan slapen is er niets veranderd.
De democratie gaat niet om de poppetjes. Waarom mensen toch altijd doen alsof het geen democratie is als bewindslieden niet om elk wissewasje worden weggestuurd is me een raadsel. Het is hier ook gewoon democratie als er bijvoorbeeld een motie wordt aangenomen dat het kabinet zijn best moet doen om alle mensen die oorspronkelijk op de lijst hoorden op te halen, wat ze nu niet van plan zijn. Dat zou een veel essentiëlere uitkomst van het debat zijn dan weer eens de zoveelste motie van wantrouwen.quote:Op woensdag 15 september 2021 13:06 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Dit. Een glas, een plas en alles bleef zoals het was. Feestje van de democratie
Wel knap dat je dat allemaal meent te ontleden uit mijn opmerking. Die invulling is overigens voor jou zelf maar dat terzijde.quote:Op woensdag 15 september 2021 13:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De democratie gaat niet om de poppetjes. Waarom mensen toch altijd doen alsof het geen democratie is als bewindslieden niet om elk wissewasje worden weggestuurd is me een raadsel. Het is hier ook gewoon democratie als er bijvoorbeeld een motie wordt aangenomen dat het kabinet zijn best moet doen om alle mensen die oorspronkelijk op de lijst hoorden op te halen, wat ze nu niet van plan zijn. Dat zou een veel essentiëlere uitkomst van het debat zijn dan weer eens de zoveelste motie van wantrouwen.
Als je echt voor de democratie bent, ben je zuinig met moties van wantrouwen.
Over moties wordt gestemd. Pas als de Kamermeerderheid vóór stemt, heeft een motie politieke betekenis. Bewindslieden zijn overigens niet verplicht een aangenomen motie uit te voeren.quote:Op woensdag 15 september 2021 13:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De democratie gaat niet om de poppetjes. Waarom mensen toch altijd doen alsof het geen democratie is als bewindslieden niet om elk wissewasje worden weggestuurd is me een raadsel. Het is hier ook gewoon democratie als er bijvoorbeeld een motie wordt aangenomen dat het kabinet zijn best moet doen om alle mensen die oorspronkelijk op de lijst hoorden op te halen, wat ze nu niet van plan zijn. Dat zou een veel essentiëlere uitkomst van het debat zijn dan weer eens de zoveelste motie van wantrouwen.
Als je echt voor de democratie bent, ben je zuinig met moties van wantrouwen.
Ja, dat is politiek voor dummies, allemaal bekend.quote:Op woensdag 15 september 2021 13:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Over moties wordt gestemd. Pas als de Kamermeerderheid vóór stemt, heeft een motie politieke betekenis. Bewindslieden zijn overigens niet verplicht een aangenomen motie uit te voeren.
Symptoombestrijding. Ene poppetje word vervangen door het andere poppetje en het circus draait door.quote:Op woensdag 15 september 2021 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is politiek voor dummies, allemaal bekend.
Waar het mij om gaat dat er weer heel wat aasgieren in dit topic en rondom dit onderwerp zitten die denken dat er alleen politiek iets is gebeurd of zelfs iets van democratie is als er minstens 1 bewindspersoon naar huis is gestuurd.
Kleine correctie: ik was in de war met de APB.quote:Op woensdag 15 september 2021 10:38 schreef Raw85 het volgende:
Volgens de website van de Tweede Kamer zijn Rutte, Kaag, Bijleveld en Broekers-Knol allen aanwezig maar volgens mij is Kaag in New York voor een vergadering van de VN. Blok zou wat mij betreft ook in het rijtje horen maar dat is denk ik niet mogelijk of wel?
Wilde hier net over schrijven. Ik moet echt een keer een cursusje liplezen volgen, ben benieuwd waar ze het dan zoal over hebbenquote:
J&V is Broekers-Knol, die gaat over de IND.quote:Op woensdag 15 september 2021 14:10 schreef VoMy het volgende:
[ afbeelding ]
Grapperhaus ook maar laten aanrukken? J&V wordt genoemd in ieder geval, logisch want IND valt daar onder volgens mij.
Maar zijn ze ook explosief voor Kaag? Want potentieel explosief zijn ze altijd al voor de betrokkene na de afgelopen maand...quote:Op woensdag 15 september 2021 14:10 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
In het kader van het nieuwe leiderschap. Dit debat gaat de formatie vooruit helpen. Kaag ook beschadigd.
Is portefeuille ABK. Je kunt staatsrechtelijke Grapperhaus wel laten komen, maar of dat veel toevoegt in politieke zin vraag ik me af.quote:Op woensdag 15 september 2021 14:10 schreef VoMy het volgende:
[ afbeelding ]
Grapperhaus ook maar laten aanrukken? J&V wordt genoemd in ieder geval, logisch want IND valt daar onder volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |