abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202113492
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 14:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En als je nabestaande nou je partner is?
Ik snap dat dat een (compleet) andere situatie is, waarbij een ORV relevanter is. Maar zowel TS als ik zijn alleenstaand, er is niet direct iemand die in de problemen komt bij ons overlijden. Dat klinkt misschien ietwat ongenuanceerd.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 14:45 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Waarom is dat semi onterecht?
Omdat je min of meer gepusht wordt om een ORV te nemen omdat je je zorgen zou moeten maken om het wel en wee van je nabestaanden na je overlijden (wat dus in de praktijk zeker in het geval van alleenstaanden relatief meevalt). In feite weet ik vrij zeker dat ik me weinig zorgen ga maken als ik eenmaal overleden ben, en mijn nabestaanden hebben ook niet direct reden tot zorg, gegeven de situatie.

De mededeling 'laat die ORV maar zitten' leverde mij in ieder geval een opgetrokken wenkbrauw op, terwijl ik dat toch niet zo'n vreemde mededeling vond.
  woensdag 10 november 2021 @ 16:35:05 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202113563
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 16:30 schreef ZiGZaG3737 het volgende:

[..]
Ik snap dat dat een (compleet) andere situatie is, waarbij een ORV relevanter is. Maar zowel TS als ik zijn alleenstaand, er is niet direct iemand die in de problemen komt bij ons overlijden. Dat klinkt misschien ietwat ongenuanceerd.
[..]
Omdat je min of meer gepusht wordt om een ORV te nemen omdat je je zorgen zou moeten maken om het wel en wee van je nabestaanden na je overlijden (wat dus in de praktijk zeker in het geval van alleenstaanden relatief meevalt). In feite weet ik vrij zeker dat ik me weinig zorgen ga maken als ik eenmaal overleden ben, en mijn nabestaanden hebben ook niet direct reden tot zorg, gegeven de situatie.

De mededeling 'laat die ORV maar zitten' leverde mij in ieder geval een opgetrokken wenkbrauw op, terwijl ik dat toch niet zo'n vreemde mededeling vond.
Oh, ik zie het al. Jij reageert op TS, ik op Lucky die vandaag dit topic heeft gekickt met deze vraag:

quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb eindelijk de papierhandel er eens bij gezocht. Ik ben altijd heel secuur met verzekeringen en abonnementen maar met de orv zijn we echt niet slim bezig geweest }:|

We betalen zo'n 27 euro per maand voor een verzekering op het leven van mijn vriend, dit is een gelijkblijvende premie voor een gelijkblijvende uitkering van een ton, verpand aan de hypotheekverstrekker.
Als ik nu zou oversluiten voor dezelfde voorwaarden, kunnen we naar 15 euro dus dat scheelt behoorlijk.

Maar er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden:
- Met een variabele premie betalen we nu maar 7 euro per maand, over 26 jaar stijgt dat naar 26 euro per maand.
- Niet verpanden aan de hypotheek maar aan mij.
- Een lineair aflopende uitkering kost 7 euro
- Een annuïtair aflopende premie kost 9 euro.
- Geen verzekering
- Een lagere uitkering
- Een hogere uitkering

Looptijd hypotheek en huidige orv: 26 jaar
Jaren tot pensioen vriend: 21 jaar
Jaren tot mijn pensioen: 26 jaar.
Hypotheekvorm: annuïtair.
Hypotheekbedrag: +/- 200.000

Er is op dit moment ( }:| ) geen pensioenvoorziening en ik ben niet in staat om voor een vast inkomen te zorgen of om de vaste lasten alleen te kunnen dragen.

Wat zouden jullie doen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_202114381
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 15:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor een alleengaande heb je wel een punt ja, maar in dit geval is er sprake van bijna geen pensioenopboouw, geen vangnet in de zin van partnerpensioen en de draagkracht van de achterblijvende is te laag om hele hypotheek alleen te dragen. Dus alle reden om eens grondig te kijken wat enigge zekerheid biedt.

Verbaasd me btw dat e bank/hypotheeknemer, zo makkelijk afstand doet van de verpanding. Ik heb in gelijke situatie eerst de hypotheekschuld moeten aflossen, voordat de levensverzekering terug kwam (dus niks aan gehad).
Blijkbaar is er iets veranderd in de regelgeving. We hebben een brief gekregen waarin staat dat we drie opties hebben: zo laten, oversluiten met verpanding aan de hypotheekverstrekker of oversluiten en oversluiten met verpanding aan iemand anders.

Overigens is het allemaal niet zo extreem met mijn situatie hoor. Er zijn beleggingen, er is spaargeld, ik kan het bedrijf verkopen, mijn man heeft ooit een jaar of 4 gespaard voor pensioen. En als het goed is gaat hij daar binnen enkele weken weer mee verder. Maar als hij nu overlijdt, heb ik wel een probleem inderdaad.
Maar ideaal is het allemaal niet inderdaad. Helaas heb je nou eenmaal soms wat pech in het leven ;)

Over dat kruislings betalen van de premie, hoe werkt dat als je alleen een en/of rekening hebt?
Spoilers!
pi_202114469
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 17:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

Over dat kruislings betalen van de premie, hoe werkt dat als je alleen een en/of rekening hebt?
Bij partnerschap/getrouwd zijn (jouw situatie), maakt dat niet uit. Pas als je geen van beide hebt, kan het je erfbelasting schelen als de ene betaalt voor de verzekering op het leven van de ander.

quote:

Helaas heb je nou eenmaal soms wat pech in het leven ;)

:Y
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202116019
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij partnerschap/getrouwd zijn (jouw situatie), maakt dat niet uit. Pas als je geen van beide hebt, kan het je erfbelasting schelen als de ene betaalt voor de verzekering op het leven van de ander.
[..]
:Y
Dit klopt inderdaad. Je moet dan ook even goed checken of de begunstigde correct staat, anders gaat het bedrag automatisch naar de wettelijke erfgenamen.
  donderdag 11 november 2021 @ 10:37:03 #56
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_202122323
ORV is eigenlijk alleen handig als er iemand overblijft en dat die of de maandlasten niet meer kan dragen (van hypotheek of anders) of als het handig is dat de maandlasten lager zijn. Dus, heb je een partner, kan die gewoon blijven wonen of is dat geen doel? Want bij overlijden van je partner zit je er soms niet op te wachten om ook nog eens te moeten verhuizen. Nog meer als er kinderen zijn.

Heeft je partner zoiets van - dan wil ik daar toch niet blijven - dan is een ORV niet nodig. Heb je geen partner - geen ORV nodig, tenzij je er een goede reden voor weet.

Alle verzekeringen vallen toch in 1 van 2 - Of verplicht of je koopt gemoedsrust, voor een kleine maandelijkse bijdrage. ORV is categorie 2 heel vaak.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_202126592
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 10:37 schreef HMS het volgende:

Alle verzekeringen vallen toch in 1 van 2 - Of verplicht of je koopt gemoedsrust, voor een kleine maandelijkse bijdrage. ORV is categorie 2 heel vaak.
Bij een hypotheek is het echt wel vaak verplicht hoor.
pi_202127174
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 16:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Oh, ik zie het al. Jij reageert op TS, ik op Lucky die vandaag dit topic heeft gekickt met deze vraag:
[..]

Doh. Ik heb niet op timings gelet. :D
pi_202140121
quote:

[..]

Het rekeningnummer waarvan betaald wordt is niet relevant voor kruislings betalen. Kruislings betalen doe je omdat er dan een belastingvoordeel te behalen is. En of die van toepassing is hangt af van de relatie van de verzekerde / verzekeringsnemer. Indien je in geemschap van goederen getrouwd bent gaat dit bijvoorbeeld niet op. De verzekeringsnemer (degene die hem afsluit, en betaalt) moet financieel onafhankelijk zijn van de verzekerde wil de uitkering van de orv niet in de nalatenschap van de verzekerde vallen (en daarmee onderhevig aan erfbelasting).
pi_202389666
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb eindelijk de papierhandel er eens bij gezocht. Ik ben altijd heel secuur met verzekeringen en abonnementen maar met de orv zijn we echt niet slim bezig geweest }:|

We betalen zo'n 27 euro per maand voor een verzekering op het leven van mijn vriend, dit is een gelijkblijvende premie voor een gelijkblijvende uitkering van een ton, verpand aan de hypotheekverstrekker.
Als ik nu zou oversluiten voor dezelfde voorwaarden, kunnen we naar 15 euro dus dat scheelt behoorlijk.

Maar er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden:
- Met een variabele premie betalen we nu maar 7 euro per maand, over 26 jaar stijgt dat naar 26 euro per maand.
- Niet verpanden aan de hypotheek maar aan mij.
- Een lineair aflopende uitkering kost 7 euro
- Een annuïtair aflopende premie kost 9 euro.
- Geen verzekering
- Een lagere uitkering
- Een hogere uitkering

Looptijd hypotheek en huidige orv: 26 jaar
Jaren tot pensioen vriend: 21 jaar
Jaren tot mijn pensioen: 26 jaar.
Hypotheekvorm: annuïtair.
Hypotheekbedrag: +/- 200.000

Er is op dit moment ( }:| ) geen pensioenvoorziening en ik ben niet in staat om voor een vast inkomen te zorgen of om de vaste lasten alleen te kunnen dragen.

Wat zouden jullie doen?
Update:
We hebben zojuist twee nieuwe ORV's afgesloten bij Allianz. Dat was trouwens een stuk goedkoper dan bij Allianz via Independer.
De ene verzekering loopt lineair mee met de hypotheek. De andere verzekering is een gelijkblijvend bedrag waarmee ik mezelf een tijd in leven kan houden.

Het totaal verzekerde bedrag is van 100.000 naar 275.000 gegaan. In plaats van 27 euro, betalen we nu 18 euro. Het is wel een variabele premie dus de komende jaren zal die premie stijgen*. In totaal zullen we een paar honderd euro meer kwijt zijn dan met de oude verzekering. Die extra kosten vallen in een periode dat we lage maandlasten hebben dus dat is geen probleem.

De premie van de lineaire verzekering daalt uiteraard, maar die van de gelijkblijvende verzekering stijgt. Daardoor wordt de totale premie wel steeds wat hoger.
Spoilers!
pi_202389872
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 12:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Update:
We hebben zojuist twee nieuwe ORV's afgesloten bij Allianz. Dat was trouwens een stuk goedkoper dan bij Allianz via Independer.
De ene verzekering loopt lineair mee met de hypotheek. De andere verzekering is een gelijkblijvend bedrag waarmee ik mezelf een tijd in leven kan houden.

Het totaal verzekerde bedrag is van 100.000 naar 275.000 gegaan. In plaats van 27 euro, betalen we nu 18 euro. Het is wel een variabele premie dus de komende jaren zal die premie stijgen*. In totaal zullen we een paar honderd euro meer kwijt zijn dan met de oude verzekering. Die extra kosten vallen in een periode dat we lage maandlasten hebben dus dat is geen probleem.

De premie van de lineaire verzekering daalt uiteraard, maar die van de gelijkblijvende verzekering stijgt. Daardoor wordt de totale premie wel steeds wat hoger.
Goed gedaan, het geeft een boel rust, denk ik
pi_202390116
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 13:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Goed gedaan, het geeft een boel rust, denk ik
Dat geeft het zeker. Het hele idee dat mijn vriend dood kan gaan, bevalt me totaal niet. Maar de wetenschap dat we de zaken goed geregeld hebben voor het geval dat het toch vroegtijdig gebeurt, is wel heel prettig.
Spoilers!
pi_202390921
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 13:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat geeft het zeker. Het hele idee dat mijn vriend dood kan gaan, bevalt me totaal niet. Maar de wetenschap dat we de zaken goed geregeld hebben voor het geval dat het toch vroegtijdig gebeurt, is wel heel prettig.
Ik herken het, ik heb destijds ook een extra ORV geregeld, ik was best boos op de flapdrol van een adviseur die de situatie totaal niet in kaart had gebracht en alleen uitging van de eisen van de NHG (ik was niet bij die gesprekken en kreeg de info achteraf).
pi_202393786
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 14:09 schreef Doedezemaar het volgende:
ik was best boos op de flapdrol van een adviseur die de situatie totaal niet in kaart had gebracht en alleen uitging van de eisen van de NHG .
Goh zeg, hoe bestaat het…...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202394050
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 17:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Goh zeg, hoe bestaat het…...
Diegene die we nu bij de aankoop van het nieuwe huis gebruikt hebben was daar gelukkig wel volledig in, alles werd in kaart gebracht incl (nabestaanden)pensioenen en doorgesproken. Voor dat stukje overzicht en inzicht was hij echt wel nuttig.
pi_202401393
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 17:30 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Diegene die we nu bij de aankoop van het nieuwe huis gebruikt hebben was daar gelukkig wel volledig in, alles werd in kaart gebracht incl (nabestaanden)pensioenen en doorgesproken. Voor dat stukje overzicht en inzicht was hij echt wel nuttig.
Mooi dat je de gode hebt gevonden!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')