abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_201353914
quote:
Bij de rechtbank in Maastricht heeft een tweede asielgezin bot gevangen na het weigeren van een woning. Ditmaal gaat het om een gezin uit Jemen met zeven kinderen. Ze vonden een huis met drie slaapkamers en een zolder in Weert te klein. Volgens de rechter mag het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) het gezin op straat zetten. Maandag werd een identieke zaak bekend rond een Iraaks asielgezin in Heerlen. Beide families verblijven in het azc in Heerlen.
bron

Uitspraak rechter eerste gezin.

Vordering tot ontruiming asielzoekers toegewezen.

Gedaagden hebben de door de gemeente aangeboden woning geweigerd omdat deze te klein zou zijn voor hun gezin, bestaande uit acht personen. De voorzieningenrechter acht de aangeboden woning voorshands passend. Door deze woning te weigeren is het recht op opvang in het AZC Heerlen is geëindigd. Daarmee staat eveneens voorshands vast dat zij zonder recht of titel in de opvanglocatie AZC Heerlen verblijven, hetgeen een onrechtmatige daad jegens het COA oplevert.

Het lijkt mij toch beter dan een verblijf in AZC, of niet dan? Met stapelbedden moet het toch te behappen zijn lijkt mij zo. Ik kan me ook wel voorstellen dat ze wat beters verwachten nu ze hier zijn. Al is het wel zuur voor soortgelijke gezinnen die op de wachtlijst staan en dit moeten lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mylene op 14-09-2021 15:01:39 ]
pi_201353927
quote:
Het lijkt mij toch beter dan een verblijf in AZC, of niet dan?
Waar een wil is, is een weg. Je eerste stap naar een beter leven. Maar helaas.
  dinsdag 14 september 2021 @ 14:55:22 #3
229935 damsco
A.F.C.A.- Straatsoldaat
pi_201353932
:') Tering ondankbare honden
Op dinsdag 6 januari 2009 00:34 schreef SHE het volgende:
Ik denk dat je mama haar kut nog wel ff wil laten zien. Srsly. Ik stop je er zelf in terug, fuckface.
pi_201353950
Ik snap dat gezin wel. Die willen net zoals ons ook een villa met zwembad, tennisbaan en een heli landingsplaats
  dinsdag 14 september 2021 @ 14:56:38 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201353952
quote:
Ze zouden een regeling moeten invoeren dat woningen die door meer dan drie asielzoekers zijn afgewezen automatisch aan Nederlanders worden toegewezen. Dan maken die ook eens een kans!
Gott strafe das treulose Italien!
pi_201353981
quote:
Op 31 mei 2021 heeft een eerste gesprek plaatsgevonden over de woningweigering. Op het formulier "B10 Eerste gespreksverslag woningweigering", hebben belanghebbenden als reden opgegeven om de woning te weigeren:

Het is een groot gezin, er zijn te weinig en te kleine slaapkamers. Er is niet genoeg ruimte voor alle bedden. Hoe moet dit met school/studie van de kinderen? Er is maar 1 toilet voor 8 personen.
:D
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:00:36 #7
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201354017
15 Jemen Road
Jemen

Kenners weten! :7
CHILD IN TIME MOET IN DE TOP2000 OMHOOG! STEMT ALLEN!
pi_201354038
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:00 schreef RedFever007 het volgende:
15 Jemen Road
Jemen

Ik snap hem niet :?
pi_201354052
Dit gaat nooit meer goed komen. Als ik zie hoe weinig Nederlanders zich openlijk uitspreken dat we überhaupt niet aan asielzoekers moeten doen zal dit een blijvend etterend proces zijn.
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:03:27 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201354059
Graag of niet. Je moet maar durven zo ondankbaar te zijn. Zegt toch wel wat over hun onrealistische verwachtingen. (Nou ja, onrealistisch... We zijn soms echt knettergek hier)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201354078
Nou ja dat van 1 toilet is ook wel enorm achterlijk.

Niet echt anno 2021 waardig.
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:06:04 #12
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_201354096
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 14:58 schreef Mylene het volgende:
:D
Ik zou het ook niet chill vinden. 1 wc voor 8 personen. :o
Als ik in die situatie zou zitten, zou ik het waarschijnlijk wel accepteren denk ik. En daarna hard werken aan het verbteren van mijn situatie.
Fine, fuck you then! - Getrouwd met Mohmi
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_201354225
Mooi.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_201354254
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou ja dat van 1 toilet is ook wel enorm achterlijk.

Niet echt anno 2021 waardig.
Ja, stel je voor dat je zelf verantwoordelijkheid voor je leven neemt en zelf een tweede toilet laat maken in de badkamer!!!!
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_201354262
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:00 schreef RedFever007 het volgende:
15 Jemen Road
Jemen

Oh. My. God.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_201354264
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:14 schreef verita het volgende:

[..]
Ja, stel je voor dat je zelf verantwoordelijkheid voor je leven neemt en zelf een tweede toilet laat maken in de badkamer!!!!
Ja of buiten net als in het land van herkomst.
pi_201354283
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:14 schreef verita het volgende:

[..]
Dat hoort gewoon in iedere woning te zitten.
En uh, dat is vaak ook niet zonder meer mogelijk in sociale huurwoningen met een badkamer van gemiddeld 2.5m2

En als dat wel kan, alleen met toestemming woningcorporatie.
pi_201354287
In Jemen is vast nog wel een tent beschikbaar.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_201354303
Maar ze willen niet? Prima, opdonderen dan :W
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_201354320
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:06 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Ik zou het ook niet chill vinden. 1 wc voor 8 personen. :o
Als ik in die situatie zou zitten, zou ik het waarschijnlijk wel accepteren denk ik. En daarna hard werken aan het verbteren van mijn situatie.
En hoe gaan ze dat doen? Spreken de taal niet, nog geen werkervaring in Ned en dan op 1 salaris voldoende verdienen om particulier te huren?
In nog geen tien jaar.

En wat kregen ze aangeboden, 90m2? Als dat vier slaapkamers zijn is het netjes. Stel 4 kamers van 10 m2. 3 slaapkamers om 6 kids in stapelbedden te dumpen.
Dan is er ruimte voor 1 bureau in de woonkamer?

Lijkt me heel druk
  Designer/Paintgod dinsdag 14 september 2021 @ 15:18:49 #21
74056 crew  ToT
pi_201354330
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:21:03 #22
116015 SicSicSics
pi_201354386
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:18 schreef OnwetendeNerd het volgende:
En hoe gaan ze dat doen? Spreken de taal niet, nog geen werkervaring in Ned en dan op 1 salaris voldoende verdienen om particulier te huren?
In nog geen tien jaar.
Dat ligt eraan. Sommige mensen kunnen dat zeker.
quote:
En wat kregen ze aangeboden, 90m2? Als dat vier slaapkamers zijn is het netjes. Stel 4 kamers van 10 m2. 3 slaapkamers om 6 kids in stapelbedden te dumpen.

Lijkt me heel druk
Geen idee wat ze aangeboden hebben gekregen en ik denk dat het overal druk zal zijn met 8 personen. :')

Ik heb 140m2 (oid.) en ik vind het al druk met z'n tweeen. :D

Maar een AZC is ook geen ideale situatie.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_201354390
quote:

[..]
In nog geen tien jaar.

Lijkt me heel druk
Ik dacht dat men hier kwam om te ontvluchten aan oorlogssituaties en/of zeer erbarmelijke omstandigheden. Als dat écht zo is, ben je blij met alles wat je wordt aangeboden, en heb je niet het lef om ook nog eens associale eisen te stellen.
Silly me...
  Designer/Paintgod dinsdag 14 september 2021 @ 15:22:31 #24
74056 crew  ToT
pi_201354412
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:21 schreef verita het volgende:

[..]
Ik dacht dat men hier kwam om te ontvluchten aan oorlogssituaties en/of zeer erbarmelijke omstandigheden. Als dat écht zo is, ben je blij met alles wat je wordt aangeboden, en heb je niet het lef om ook nog eens associale eisen te stellen.
Silly me...
Ik vraag me ook af wat voor fucking riante luxe villa ze in eigen land hebben achtergelaten.
pi_201354494
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:21 schreef verita het volgende:

[..]
Silly me...
Wij leven in een fantastisch land. Krijgen alle mogelijkheden, hebben alle vrijheid en als we ergens niet bang voor hoeven zijn is het gevaar want dat is er niet. Je moet een aantal jaar werken en kan met 67 met pensioen en minimaal een AOW ligg klaar. Honger hoef je hier nooit te hebben en je kinderen krijgen alle mogelijkheden.

En ondanks dat we alles hebben en we alles kunnen krijgen wat we willen. Zijn we toch zuur en vooral boos. Boos op de ander
pi_201354512
Dit heeft weinig te maken met ondankbaar zijn, maar meer met “van horen zeggen”. Waarschijnlijk is het een paar andere gezinnen wel gelukt waardoor ze het nu allemaal proberen en elkaar ophitsen.
Protège moi de mes désirs.
pi_201354529
en als het ze niet bevalt, gaan ze maar lekker terug
pi_201354546
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:26 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Wij leven in een fantastisch land. Krijgen alle mogelijkheden, hebben alle vrijheid en als we ergens niet bang voor hoeven zijn is het gevaar want dat is er niet. Je moet een aantal jaar werken en kan met 67 met pensioen en minimaal een AOW ligg klaar. Honger hoef je hier nooit te hebben en je kinderen krijgen alle mogelijkheden.

En ondanks dat we alles hebben en we alles kunnen krijgen wat we willen. Zijn we toch zuur en vooral boos. Boos op de ander
Heb je het nu over mij? Want ik voel me namelijk niet aangesproken. Iets met gegeven paard en in de bek kijken enzo. Gewoon kwestie van fatsoen. Ik ben niet zuur en niet boos, maar wel realist, (kennelijk iets waar jij veel moeite mee hebt), duizenden andere Nederlanders kunnen nergens terecht
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:30:08 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201354553
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:26 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Er zijn letterlijk honderdduizenden Nederlanders die al meer dan 10 jaar op een wachtlijst staan en die superblij zouden zijn met zo'n woning, feitelijk zonder er voor te hoeven werken.
Gott strafe das treulose Italien!
pi_201354563
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:27 schreef arvensis het volgende:
Dit heeft weinig te maken met ondankbaar zijn, maar meer met “van horen zeggen”. Waarschijnlijk is het een paar andere gezinnen wel gelukt waardoor ze het nu allemaal proberen en elkaar ophitsen.
Dus ze proberen het omdat ze denken uiteindelijk wat in Zonnedael te krijgen. Ondankbaar zijn, heet dat ja.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_201354583
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:21 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Dat ligt eraan. Sommige mensen kunnen dat zeker.
[..]
Geen idee wat ze aangeboden hebben gekregen en ik denk dat het overal druk zal zijn met 8 personen. :')

Ik heb 140m2 (oid.) en ik vind het al druk met z'n tweeen. :D

Maar een AZC is ook geen ideale situatie.
Nederlanders stellen het krijgen van kinderen uit omdat ze geen fatsoenlijke woning kunnen krijgen.

Het mantra is dat "er een huis voor hen gevonden moet worden", terwijl dat vinden dan doorgaans bestaat uit het opeisen van een huis van een particuliere woningbouwvereniging of stichting dat ooit is gefinancierd om Nederlanders fatsoenlijk te huisvesten.

Waarom moeten die mensen eigenlijk niet gewoon daadwerkelijk naar een woning zoeken zoals alle Nederlanders?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201354585
Mijn neef woont bij zijn schoonmoeder met kind en vriendin omdat er bijna geen huizen zijn voor hun jonge gezin in Rotterdam en omgeving. Maar goed dat deze mensen opkomen voor hun rechten. Ik bedoel mijn neef werkt immers hard zodat niemand wat tekort komt in Nederland.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:34:38 #33
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201354620
Ah ze willen zo'n dure villa in het Gooi hebben?
Gelijk hebben ze! Laat ze maar inwonen bij al die BN'ers die zo gecharmeerd van hun komst waren. Ruimte zat daar.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201354628
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:22 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik vraag me ook af wat voor fucking riante luxe villa ze in eigen land hebben achtergelaten.
Ik denk een groot stuk land.
Bouwkosten liggen er ook lager, hoeveel kost een stukje tentdoek nu?
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:36:34 #35
116015 SicSicSics
pi_201354647
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Nederlanders stellen het krijgen van kinderen uit omdat ze geen fatsoenlijke woning kunnen krijgen.

Het mantra is dat "er een huis voor hen gevonden moet worden", terwijl dat vinden dan doorgaans bestaat uit het opeisen van een huis van een particuliere woningbouwvereniging of stichting dat ooit is gefinancierd om Nederlanders fatsoenlijk te huisvesten.
Ik heb geen idee... ^O^
quote:
Waarom moeten die mensen eigenlijk niet gewoon daadwerkelijk naar een woning zoeken zoals alle Nederlanders?
'Die mensen' ...
Dat is onderdeel van onze wetgeving mijn beste... Een AZC is geen woning en huisvesting zit in het pakketje.

Achteraf lopen we ook te miepen als 'die kinderen' constant buiten hangen. (Moet je er vooral nu 8 in een klein hok stoppen.)
Of dat 'die kinderen' een studieachterstand hebben. (Moet je vooral nu 6 kinderen zonder ruimte om te studeren op elkaar plakken.)
Etc.

De andere kant snap ik ook. We gaan geen vila met zwembad presenteren.

Het is nog niet zo gemakkelijk allemaal, anders was het ook geen probleem geweest. ;)
pi_201354650
Ik snap ze wel...
7 kinderen plus paps en mams in zo'n huisje....
  Designer/Paintgod dinsdag 14 september 2021 @ 15:36:45 #37
74056 crew  ToT
pi_201354654
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:35 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk een groot stuk land.
Bouwkosten liggen er ook lager, hoeveel kost een stukje tentdoek nu?
Ach als je op "Yemen houses" googlet zie je wel grote gebouwen, maar de vraag is dan of zo'n heel gebouw van 1 gezin is, of alleen 1 verdieping, en of dat er nog meer familieleden bij in wonen enz.
pi_201354659
quote:

[..]
In nog geen tien jaar.

Lijkt me heel druk
De meeste sociale huurwoningen met 3 slaapkamers en een zolder (vaak niets meer dan een vliering) zijn rond of ruim onder de 70m2.

Dus nee, dat valt vies tegen hoor.

Uit ervaring zijn die slaapkamers meestal zo’n 11, 7, 7 en 5 m2.

Zeer klein dus.
pi_201354660
In Apeldoorn passen woningen aan voor statushouders bestaande uit grote gezinnen.

Even opgezocht:

quote:
Zolderkamertjes
Enkel de huur verlagen is echter niet voldoende, meldt het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. De huizen moeten nog wel geschikt worden gemaakt om acht tot tien mensen in onder te brengen. Daarvoor kan het bijvoorbeeld nodig zijn om een zolder te verdelen in meerdere ruimtes en om dakramen te plaatsen. De woningcorporaties vinden dat de gemeente moet meebetalen. Het college van B en W is het daar mee eens.

Net als andere gemeenten moet Apeldoorn bij de huisvesting van vluchtelingen voldoen aan een opgave die vanuit Den Haag is opgelegd. Als op deze manier grote gezinnen onder de pannen worden gebracht, helpt dat. Het helpt bovendien om de doorstroming vanuit de asielzoekerscentra te verbeteren. Nu komt het voor dat een paar leden van een gezin al in Apeldoorn wonen, maar de rest elders in het land ‘blijft hangen’ in een azc.
Huur omlaag en extra kamers op zolder; Apeldoorn heeft huizen nodig voor grote vluchtelingengezinnen
Vluchtelingen uit grote gezinnen kunnen in Apeldoorn binnenkort alsnog onder één dak wonen. Het gaat om gezinnen met acht tot zelfs zelfs tien mensen, waarvan de gezinsleden nu nog verspreid zijn over verschillende locaties. Om de gezinnen te kunnen herenigen worden grote huizen beschikbaar gesteld die nu nog worden verhuurd in de vrije sector.
pi_201354670
Aso rechter. Groot gezin in nood willen afschepen met een huis met slechts 3 slaapkamers en een zolder. Je gaat je kind toch niet op een zolder huisvesten 8)7
pi_201354708
Maar dit moet toch ook allemaal uit de koker komen van iemand die deze mensen bijstaat? Iemand moet ze toch hierin adviseren om naar de rechter te gaan? Te klagen etc.
pi_201354745
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:29 schreef verita het volgende:

[..]
Heb je het nu over mij? Want ik voel me namelijk niet aangesproken. Iets met gegeven paard en in de bek kijken enzo. Gewoon kwestie van fatsoen. Ik ben niet zuur en niet boos, maar wel realist, (kennelijk iets waar jij veel moeite mee hebt), duizenden andere Nederlanders kunnen nergens terecht
Het is niet zo'n best argument om te schermen met: maar hier ben je veilig

Zo kan je een statushouders alles laten doen, zelfs door brandende hoepels laten springen (niet letterlijk natuurlijk).
pi_201354779
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:44 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Het is niet zo'n best argument om te schermen met: maar hier ben je veilig

Zo kan je een statushouders alles laten doen, zelfs door brandende hoepels laten springen (niet letterlijk natuurlijk).
Je het de goede nick gekozen, en verder zwijg ik maar 8)7 8)7
pi_201354796
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:37 schreef kaulopopo het volgende:
Aso rechter. Groot gezin in nood willen afschepen met een huis met slechts 3 slaapkamers en een zolder. Je gaat je kind toch niet op een zolder huisvesten 8)7
Op een zolder niet geïsoleerd met een wasmachine, droger en een ketel met boiler staat.

Daar zou ik ook geen kind laten slapen.
pi_201354824
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er zijn letterlijk honderdduizenden Nederlanders die al meer dan 10 jaar op een wachtlijst staan en die superblij zouden zijn met zo'n woning, feitelijk zonder er voor te hoeven werken.
Venlo. 3 jaar wachttijd.
Kerkrade, 2 jaar wachttijd.
pi_201354833
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:46 schreef verita het volgende:

[..]
Je het de goede nick gekozen, en verder zwijg ik maar 8)7 8)7
Ah smileys als argument. Slimme jongen ben je
  dinsdag 14 september 2021 @ 15:53:54 #47
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201354883
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:47 schreef Mylene het volgende:

[..]
Op een zolder niet geïsoleerd met een wasmachine, droger en een ketel met boiler staat.

Ik wil de eerste migrant nog meemaken die vervolgens zegt; “Dan maar weer terug.”
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201354895
Hoppa eruit met ze. Lekker ondankbaar en ook nog allemaal extra kosten. Fokken als de konijnen en dan zeiken als de gemeenschap er niet voor wil opdraaien.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_201354937
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:47 schreef Mylene het volgende:

[..]

Gaan die ouders er zelf liggen.
pi_201354947
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:36 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Ik heb geen idee... ^O^
[..]
'Die mensen' ...
Dat is onderdeel van onze wetgeving mijn beste... Een AZC is geen woning en huisvesting zit in het pakketje.

Achteraf lopen we ook te miepen als 'die kinderen' constant buiten hangen. (Moet je er vooral nu 8 in een klein hok stoppen.)
Of dat 'die kinderen' een studieachterstand hebben. (Moet je vooral nu 6 kinderen zonder ruimte om te studeren op elkaar plakken.)
Etc.

De andere kant snap ik ook. We gaan geen vila met zwembad presenteren.

Het is nog niet zo gemakkelijk allemaal, anders was het ook geen probleem geweest. ;)
Voor de meeste mensen met 6 kinderen geldt dat die niet allemaal een eigen kamer krijgen. Dat geldt zelfs voor menig gezin met 3 kinderen. Heel Afrika en half Azie mag dan meer kinderen maken waar ze het land, de huizen en de banen voor hebben, het blijft je eigen verantwoordelijkheid om je kinderen te huisvesten.

Ik zie de problematiek wel wat betreft integratie, maar de andere kant van die problematiek is dat ze meteen een pakketje zijn waar de overheid volledig verantwoordelijk voor is en van wie geen eigen initiatief en zelfredzaamheid mag worden verwacht. Er wordt zomaar even een sociale huurwoning voor ze onteigend zodat mensen die bijvoorbeeld wel voor hun werk of vanwege worteling in die regio moeten wonen het nakijken hebben. Op deze manier komen ze ook nooit tot een zelfstandig besluit om bijvoorbeeld iets in een krimpregio te zoeken.

Natuurlijk hebben ze hulp nodig, maar dit is geen helpen, dit is controle.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')