abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201351488
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
:@ funda
Heeft momenteel geen zin, huizen die op funda staan zijn vaak al weg of er staan al tientallen bezichtigingen gepland, omdat het eerst via aankoopmakelaars gaat als er een huis te koop komt. Dat was 1,5 jaar geleden toen ik kocht nog anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 12:01:38 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201351529
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Totale onzin. Betaalbare huizen heeft niks met 'iedereen rijk' te maken.

Maar het is gewoon onzinnig om te doen alsof voor mensen die koop kunnen betalen huren ooit een net zo goede optie is geweest of zal worden. Nee, dat is het niet en zal het nooit zijn.

En ja, gelukkig hebben nu veel meer mensen een koophuis dan in de jaren 80. Dat betekent dat voor een heel deel van de bevolking die kloof er niet meer is. Waar je dan aan moet werken als overheid is zorgen dat meer mensen die oversteek kunnen maken.

Huren is goed voor mensen die echt geen huis kunnen betalen of mensen die tijdelijk ergens wonen. Het beleid moet er gewoon op gericht zijn dat de anderen een huis kunnen kopen.
Ja mooi beleid voor een regering, hoe zie je dat voor je? we zorgen er morgen voor dat iedereen een huis kan kopen en dat over 30 jaar iedereen in Nederland een huis bezit... want dat willen ze graag.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201351620
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja mooi beleid voor een regering, hoe zie je dat voor je? we zorgen er morgen voor dat iedereen een huis kan kopen en dat over 30 jaar iedereen in Nederland een huis bezit... want dat willen ze graag.
Niet morgen. Maar wat ik voor me zie is gewoon voldoende bouwen. En zo beleid maken dat de arme helft steeds minder arm wordt, wat de afgelopen 40 jaar ook is gelukt.

Dan kan die arme helft (of nog maar 30-40%, 60% heeft een koopwoning, voor een deel zal het zo zijn dat een huurwoning geschikter is omdat ze bijvoorbeeld studeren of tijdelijk ergens werken) ook deels die oversteek maken. Hoe groter het percentage mensen in een koopwoning, hoe beter het op termijn is voor een land. AOWers met een eigen huis met afgeloste hypotheek houden bijvoorbeeld veel meer over en dus is er minder armoede.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 12:11:19 #179
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201351702
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet morgen. Maar wat ik voor me zie is gewoon voldoende bouwen. En zo beleid maken dat de arme helft steeds minder arm wordt, wat de afgelopen 40 jaar ook is gelukt.

Dan kan die arme helft (of nog maar 30-40%, 60% heeft een koopwoning, voor een deel zal het zo zijn dat een huurwoning geschikter is omdat ze bijvoorbeeld studeren of tijdelijk ergens werken) ook deels die oversteek maken. Hoe groter het percentage mensen in een koopwoning, hoe beter het op termijn is voor een land. AOWers met een eigen huis met afgeloste hypotheek houden bijvoorbeeld veel meer over en dus is er minder armoede.
Ik vind dit wel een mooi ideaal beeld maar ik denk dat je dan uiteindelijk ook teveel geld in stenen hebt zitten en te weinig in roerende goederen. Volgensmij maar ik ben een ontzettend slecht in economie maar dat weet iedereen wel geloof ik. Volgensmij is dat nu ook al een probleem er zit veel te veel geld op spaarrekeningen in stenen en andere plekken waar de economie er weinig aan heeft.

Met iets andere woorden er moet ook voldoende los geld zijn zodat de mensen ook geld uitgeven wat er weer voor zorgt dat er genoeg banen zijn. Als je nu leest dat mensen meer dan 50% van hun inkomen aan wonen betalen ik denk dat dat ook niet wenselijk is, want dat geld verdampt gewoon in steen. Alleen banken hebben daar misschien nog wat aan maar met lage rente ook amper.
pi_201351757
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Met iets andere woorden er moet ook voldoende los geld zijn zodat de mensen ook geld uitgeven wat er weer voor zorgt dat er genoeg banen zijn. Als je nu leest dat mensen meer dan 50% van hun inkomen aan wonen betalen ik denk dat dat ook niet wenselijk is.
Klopt. Maar het duurst ben je uit in de vrije huur. Daar heb je het grootste deel van je inkomen in wonen zitten. En dat geld is ook nog eens geld wat de huurder nooit terug ziet (itt aflossen bij kopen, dat komt terug bij verkoop of bij het verdwijnen van de maandlasten).

Minder vrije huur is dus gewoon goed voor de economie.
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 12:15:20 #181
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201351763
Wat ze eigenlijk zouden moeten doen in Nederland is een paar nieuwe steden maken. Ik vraag me af wat de laatste stad is die erbij gekomen is is geweest. Dan kun je ook een mooi centrum aanleggen waar huizen staan waar mensen willen wonen. Wat er nu gebeurt is alleen maar aan de randen van steden lelijke woonfabrieken neerzetten zonder sfeer van die wijken die overdag leeg lopen, en niets uitstralen...
pi_201351821
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ze eigenlijk zouden moeten doen in Nederland is een paar nieuwe steden maken. Ik vraag me af wat de laatste stad is die erbij gekomen is is geweest. Dan kun je ook een mooi centrum aanleggen waar huizen staan waar mensen willen wonen. Wat er nu gebeurt is alleen maar aan de randen van steden lelijke woonfabrieken neerzetten zonder sfeer van die wijken die overdag leeg lopen, en niets uitstralen...
Almere volgens mij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201351843
quote:
Almere was de laatste nieuwe stad, denk ik.

Er zijn wel probeersels als Blauwe Stad (Groningen) geweest, maar dat is nooit gelukt. We hebben ook niet echt plek voor een nieuwe stad. Verder is van 0 beginnen helemaal niet zo makkelijk, dan bouw je dus huizen waarbij nog geen winkels/scholen e.d. zijn, of je opent winkels en scholen waar nog niet genoeg huizen bij in de buurt zijn.
  Redactie Games dinsdag 14 september 2021 @ 13:17:42 #184
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_201352639
quote:
Dan krijg je zo'n gedrocht als Eindhoven, dat wel.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:19:37 #185
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201352666
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:17 schreef Puddington het volgende:

[..]
Dan krijg je zo'n gedrocht als Eindhoven, dat wel.
Tja stedenkundig is nederland niet echt om over naar huis te schrijven inderdaad... Dat is ook een probleem met het bouwen bouwen argument meestal bouwen ze dingen waar je niet dood gevonden wilt worden... en vervolgs schilderen ze het ook nog grondverfgrijs... -O-
pi_201352752
Je kan bestaande kernen versterken, zoals Amersfoort of Alphen aan den Rijn dat hebben gedaan. Veel nieuwbouw in beide plaatsen, maar toch een prettig centrum, Amersfoort oud natuurlijk, en Alphen aan den Rijn prettig om het water heen.
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:28:36 #187
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201352774
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:25 schreef skrn het volgende:
Je kan bestaande kernen versterken, zoals Amersfoort of Alphen aan den Rijn dat hebben gedaan. Veel nieuwbouw in beide plaatsen, maar toch een prettig centrum, Amersfoort oud natuurlijk, en Alphen aan den Rijn prettig om het water heen.
Vathorst is echt het toonbeeld van alles wat verkeerd is aan nederlands bouwen brrrrr ziet er toch niet uit.
pi_201352806
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja stedenkundig is nederland niet echt om over naar huis te schrijven inderdaad... Dat is ook een probleem met het bouwen bouwen argument meestal bouwen ze dingen waar je niet dood gevonden wilt worden... en vervolgs schilderen ze het ook nog grondverfgrijs... -O-
Ik denk dat de meeste mensen toch liever daar wonen dan bij hun ouders op zolder.
pi_201352811
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat lelijke bouwen is toch meer iets van de jaren 70-90.

Tegenwoordig hebben nieuwbouwwijken best wat karakter:
Alphen aan den Rijn
Amersfoort
Assen

Ik vind dat allemaal best nog wel gaan.
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:34:25 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201352843
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat lelijke bouwen is toch meer iets van de jaren 70-90.

Tegenwoordig hebben nieuwbouwwijken best wat karakter:
Alphen aan den Rijn
Amersfoort
Assen

Ik vind dat allemaal best nog wel gaan.
Vind de wezenlanden in zwolle ook wel leuk gedaan maar dat is dan weer niet te betalen... Ik vind dat soort nieuwe wijken altijd zo sfeerloos een beetje als nieuwe concertzalen dat je echt het idee hebt hier is nog niet genoeg tegen de muur gekotst... het heeft geen "ziel" ofzo, glad en griezelig netjes brrr. En meestal echt op een kut locatie ten opzichte van het centrum.
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:40:12 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201352901
Dat waterdorp ligt wel op een fijne locatie als ik het zo zie.. :Y Maar als je naar vathorst kijkt dan hadden ze gewoon beter een andere stad kunnen bouwen dat ligt zo ver van amersfoort af dat je het met moeite nog amersfoort kunt noemen imo.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 14 september 2021 @ 13:45:37 #192
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201352976
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wordt de markt wel een stuk transparanter door. Als je nu naar een huis zoekt zoek je niet op de prijs die je kan/wil betalen maar eronder omdat je erover moet bieden.. best wel onzinnig. Alsof je op marktplaats allemaal spullen zet maar ze minimaal voor 10% meer wilt verkopen dan aangegeven :N
Nou, nee, want de hypotheek die je kan krijgen is de waarde van je huis en niet wat je geboden hebt. Dus overbieden komt altijd uit eigen zak.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:46:31 #193
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201352990
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Nou, nee, want de hypotheek die je kan krijgen is de waarde van je huis en niet wat je geboden hebt. Dus overbieden komt altijd uit eigen zak.
Ja maar de vraagprijs hoeft niets te maken te hebben met de waarde van het huis.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 14 september 2021 @ 13:47:31 #194
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201353002
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja maar de vraagprijs hoeft niets te maken te hebben met de waarde van het huis.
Tenzij een huis onder de hamer gaat, is de vraagprijs in de overgrote meerderheid van de gevallen gewoon de taxatiewaarde :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:48:59 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201353017
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Tenzij een huis onder de hamer gaat, is de vraagprijs in de overgrote meerderheid van de gevallen gewoon de taxatiewaarde :P
Hoe kan het dan dat huizen die 6 jaar geleden nog 190000 kosten nu voor 300000 worden aangeboden, ik neem aan dat in die tijd de taxatie waarde van het huis niet zoveel stijgt...
pi_201353032
Ja, Bosbeetle, je kan het negatief bekijken, maar ik vind nieuwbouw-wijken in Nederland best geslaagd. Ze proberen ze zo veel mogelijk met openbaar vervoer te verbinden, toch een aardig winkelcentrum te plaatsen en wel op max 5 km van de stad te plaatsen.

Wat ik zeg, Alphen a/d Rijn en Amersfoort zijn plaatsen die zich met nieuwbouw succesvol hebben kunnen uitbreiden. Zijn er vast meer, maar wat mij betreft duidelijk aansprekende voorbeelden. Alphen had trouwens het geluk dat de grond van het Archeon kon worden gekocht, zo pal bij het station.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 14 september 2021 @ 13:50:43 #197
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201353044
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Hoe kan het dan dat huizen die 6 jaar geleden nog 190000 kosten nu voor 300000 worden aangeboden, ik neem aan dat in die tijd de taxatie waarde van het huis niet zoveel stijgt...
Een taxateur kijkt ook gewoon naar de markt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:51:55 #198
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201353059
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:49 schreef skrn het volgende:
Ja, Bosbeetle, je kan het negatief bekijken, maar ik vind nieuwbouw-wijken in Nederland best geslaagd. Ze proberen ze zo veel mogelijk met openbaar vervoer te verbinden, toch een aardig winkelcentrum te plaatsen en wel op max 5 km van de stad te plaatsen.

Wat ik zeg, Alphen a/d Rijn en Amersfoort zijn plaatsen die zich met nieuwbouw succesvol hebben kunnen uitbreiden. Zijn er vast meer, maar wat mij betreft duidelijk aansprekende voorbeelden. Alphen had trouwens het geluk dat de grond van het Archeon kon worden gekocht, zo pal bij het station.
Ja wellicht verkijk ik me erop maar ik zie inderdaad van die vinex locaties zoals vathorst in amersfoort en holtenbroek/stadshagen in Zwolle wellicht is dat niet de norm maar eerder uitschieters de verkeerde kant op.
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 13:52:32 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201353066
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:50 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Een taxateur kijkt ook gewoon naar de markt.
Dan is er nog minder reden om niet gewoon de vraagprijs de prijs te laten zijn die je daatwerkelijk wilt hebben voor je huis. En niet een prijs waarvoor je hem niet wilt verkopen omdat er toch overboden wordt.
pi_201353102
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat is dus een verkeerde aanname, de taxatiewaarde is wel zo veel gestegen. Doordat de marktprijs is gestegen.

En als ze de vraagprijs los koppelen van de taxatiewaarde, wordt het wel erg lastig om in te schatten of je een huis kunt kopen. Dan moeten ze de taxatiewaarde los gaan vermelden. Want je krijgt idd alleen een hypotheek voor de taxatiewaarde. Een hypotheekadviseur kan soms nog wel wat druk zetten om de gewenste taxatie te halen, maar dat gaat hooguit om duizenden, niet om tienduizenden euto's (in de normale prijsklasse dan, hoe dat bij huizen van 700.000 en hoger zit weet ik niet, daar ken ik gewoon niemand...).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')