abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 september 2021 @ 17:42:13 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_201309470
Zelf heb ik recent ook persoonlijke ervaring hiermee, en ben benieuwd of fokkers hier meer verstand van hebben. Ik werd laatst beoordeeld door een rechter voor bedreiging en belaging, omdat ik in de periode van april 2020 tot augustus 2020 bedreigende en aanvallende berichten heb gestuurd via social Media naar een jeugdkennis van vroeger. In die zelfde periode was ik psychotisch geworden nadat mijn medicatie niet meer werkte, en ik worstelde toen al jaren met terugval en opnames. Ik zat tussen eind April en begin September vier maanden vast op een gesloten afdeling van een psychiatrische ziekenhuis. De berichten die ik stuurde deed ik via mijn telefoon die ik mee mocht nemen in de kliniek.

Lang verhaal, het werd een hele gedoe tussen mij en die jongen en ik moest voor de rechter verschijnen. Mijn verdediging op dat moment was dat ik op zwaar psychotisch was toen ik die berichten stuurde en daardoor volledig ontoerekeningsvatbaar was. Mijn advocaat raadde me aan om niet veel meer dan dat te zeggen en om hem te laten pleiten. De benadeelde kwam getuigen bij de politierechter en heeft een hele zielige verhaal opgedragen dat hij heel bang was en niet kon slapen en zijn huis niet buiten durfde te komen enzo.

Ik vond de rechter heel partijdig voor die jongen vanaf het begin en had het idee dat de rechter mij vanaf het begin al schuldig vond. Uiteindelijk beoordeelde de rechter toen dat ik alleen verminderd toerekeningsvatbaar was, en niet volledig toerekeningsvatbaar. Hij heeft niet beargumenteerd waarom, persoonlijk denk ik dat hij gewoon niet zo goed snapt wat een psychose precies is of hoe deze zich kan uiten. Iets anders wat meespeelde was dat de reclassering niet goed zijn werk heeft gedaan. De reclassering zou bellen met mijn behandelaars om uit te zoeken hoe het precies zit met mijn klachten en mate van toerekeningsvatbaarheid. Maar de reclassering heeft dit niet gedaan, dus de rechter kon zijn oordeel alleen baseren op wat ik en de benadeelde zei tijdens de zitting, en de schriftelijke bescheiden van de berichten die ik heb gestuurd.

Ik ben met deze beslissing niet mee eens, ik vind ook dat als iemand tijdens een psychose een strafbare feit pleegt hij vrijwel altijd volledig ontoerekeningsvatbaar is. Ook in ernstige gevallen zoals Thijs H. Daarom ga ik ook in hogere beroep en dit keer breng ik twee deskundig mee en een officiële rapport van een psychiater.

Maar mijn vraag is dus, voor mensen die hier meer verstand van hebben of toegang hebben tot jurisprudentie en de nodige kennis van de wet, wanneer is er wel of geen sprake van volledige ontoerekeningsvatbaarheid? Wat ik herinner van mijn studie is dat als de daad is begaan onder invloed van een ziekte of stoornis. Dan is een feitelijke handeling tijdens een psychotische stoornis toch per definitie ontoerekeningsvatbaar? En als dat niet zo is, waarom niet? Wat kijkt de rechter meer naar, in dat geval?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_201309588
Ik vind een psychose geen enkel excuus om misdaden te plegen. Ik ben zelf 10x psychotisch geweest de afgelopen 15 jaar. Maar ik heb alleen mezelf verwond. Had ik andere mensen lastiggevallen of aangevallen, dan hadden ze mij heel lang in de cel mogen gooien.

Ik weet wel wat je wil met dit topic (ik lees hier al langer mee) maar een psychose is totaal geen excuus om mensen lastig te vallen. Je hebt altijd nog je intelligentie en ik geloof niet dat je dom bent.
pi_201309599
Ik heb hier geen verstand van, god zij dank zou ik bijna zeggen.
Maar als jij jouw slachtoffer afschildert als iemand die een zielig verhaaltje ophangt en niet meer zijn leven op een normale manier kan leiden, ligt wat mij betreft de volledige schuld en verantwoordelijkheid bij jou.
Als jouw medicijnen niet meer voldoen, moet jij contact opnemen met de arts of zielenknijper voor andere of betere medicijnen en niet zomaar in de wilde weg iemadn bedreigen.
Dat jij psychotisch bent vind ik heel erg, maar jij kunt en mag dat niet loszien van jouw persoonlijkheid.
pi_201309638
Dejavu topic?
Dum de dum
  zaterdag 11 september 2021 @ 17:56:17 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_201309658
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:50 schreef nathalia1988 het volgende:
Ik vind een psychose geen enkel excuus om misdaden te plegen. Ik ben zelf 10x psychotisch geweest de afgelopen 15 jaar. Maar ik heb alleen mezelf verwond. Had ik andere mensen lastiggevallen of aangevallen, dan hadden ze mij heel lang in de cel mogen gooien.

Ik weet wel wat je wil met dit topic (ik lees hier al langer mee) maar een psychose is totaal geen excuus om mensen lastig te vallen. Je hebt altijd nog je intelligentie en ik geloof niet dat je dom bent.
Maar waar baseer je dat op? Als je tientallen psychoses hebt gehad dan weet je toch ook dat je geen controle hebt op je gedrag? Dat is wat een psychose is, volledig controle verliezen over je gedrag, gedachtes en gevoelens. Hoezo is iemand dan volledig verantwoordelijk? Dat zeg je op onderbuiksgevoel, en niet op objectieve feiten of kennis van de wet. Het gebeurt regelmatig dat mensen gekke of ongepaste dingen doen tijdens een psychose die ze normaal nooit zouden doen. Dus hoe kan je hem dan op zo’n moment verantwoordelijk houden?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 11 september 2021 @ 17:56:30 #6
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_201309660
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:42 schreef Keep_Walking het volgende:
ik vind ook dat als iemand tijdens een psychose een strafbare feit pleegt hij vrijwel altijd volledig ontoerekeningsvatbaar is. Ook in ernstige gevallen zoals Thijs H. Daarom ga ik ook in hogere beroep en dit keer breng ik twee deskundig mee en een officiële rapport van een psychiater.
Veel plezier met je TBS.
pi_201309672
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:54 schreef Fe2O3 het volgende:
Dejavu topic?
Met een sausje narcisme (wat ook geen grond is voor volledige ontoerekeningsvatbaarheid)
pi_201309682
WGR / Wanneer is er sprake van volledige ontoerekeningsvatbaarhei?

Gaat dit topic een herhaling van zetten worden? Uit als je posts daar bleek je afkeer van het slachtoffer. De uitspraak is dan ook terecht geweest.
  zaterdag 11 september 2021 @ 18:00:20 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_201309704
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:51 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik heb hier geen verstand van, god zij dank zou ik bijna zeggen.
Maar als jij jouw slachtoffer afschildert als iemand die een zielig verhaaltje ophangt en niet meer zijn leven op een normale manier kan leiden, ligt wat mij betreft de volledige schuld en verantwoordelijkheid bij jou.
Als jouw medicijnen niet meer voldoen, moet jij contact opnemen met de arts of zielenknijper voor andere of betere medicijnen en niet zomaar in de wilde weg iemadn bedreigen.
Dat jij psychotisch bent vind ik heel erg, maar jij kunt en mag dat niet loszien van jouw persoonlijkheid.
Mijn persoonlijkheid heeft er dan totaal niks mee te maken, in een psychose ben ik totaal iemand anders. Mijn normale persoonlijkheid heeft nooit iemand bedreigd en ik ben heel betrouwbaar en lief. Als ik psychotisch ben, dan ben ik mezelf niet meer. Ik weet niet wat ik op zo’n moment doe en de gedachtes daarachter lijken wel van buitenaf te komen.

Ik ben dan veelste in de war om überhaupt te snappen dat ik psychotisch ben en dat ik contact moet opnemen met de huisarts. Andere mensen brengen mij dan naar die crisis unit en pas maanden achteraf heb ik door dat ik in een psychose zat.
pi_201309710
Nee ik ga hier ook niet in mee. Verzachtende omstandigheden ok maar je hebt gewoon het leven van een ander deels verpest en jij was de reden. Hij niet.

Dus ga niet in een slachtofferrol kruipen en accepteer het geen wat je fout hebt gedaan.

Dat je een mobiel mee mocht vind ik vreemd maar goed, er gaat wel meer doet binnen de ggz en soortelijke instanties.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_201309741
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Maar waar baseer je dat op? Als je tientallen psychoses hebt gehad dan weet je toch ook dat je geen controle hebt op je gedrag? Dat is wat een psychose is, volledig controle verliezen over je gedrag, gedachtes en gevoelens. Hoezo is iemand dan volledig verantwoordelijk? Dat zeg je op onderbuiksgevoel, en niet op objectieve feiten of kennis van de wet. Het gebeurt regelmatig dat mensen gekke of ongepaste dingen doen tijdens een psychose die ze normaal nooit zouden doen. Dus hoe kan je hem dan op zo’n moment verantwoordelijk houden?
Ik baseer dat op mijn eigen ervaringen.

Ik heb mezelf vaak opengesneden, en daardoor in het ziekenhuis belandt. Ik heb meer dingen gedaan die negatief waren voor mijzelf. Maar ik heb nooit andere mensen lastiggevallen. Nooit bedreigd, gestalkt of aangevallen. Kortom, ik vind een psychose geen excuus.
  zaterdag 11 september 2021 @ 18:02:49 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_201309747
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:58 schreef Jaeger85 het volgende:
WGR / Wanneer is er sprake van volledige ontoerekeningsvatbaarhei?

Gaat dit topic een herhaling van zetten worden? Uit als je posts daar bleek je afkeer van het slachtoffer. De uitspraak is dan ook terecht geweest.
Ik kreeg toen een ban en kon niet de topic afmaken. Mijn afkeer maakt niet uit, als ik niet psychotisch was had ik nooit die berichten gestuurd.

Wanneer is iemand dan wel volledig ontoerekeningsvatbaar? Ik kan niks anders bedenken dan een heftige psychose, of misschien een ernstige verstandelijke beperking.
  zaterdag 11 september 2021 @ 18:03:27 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_201309754
Als dat stalken van jou echt puur door je psychose kwam zou je nu best wat minder hoog van de toren mogen blazen en je kapot schamen voor wat je een ander aan hebt gedaan. Maar uit de toon van je OP lees ik eerder dat je vindt dat hij zich maar aanstelt.
Wmb mag je alleen al daarom harder gestraft worden.

Wie weet wat jij de volgende keer volstrekt de normaalste zaak vindt als je morele kompas al hapert als je niet psychotisch bent…

[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 11-09-2021 18:15:48 ]
pi_201309786
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Omdat jij degene bent die de handelingen uitvoert. Jij en niemand anders bent dus verantwoordelijk. En welk masker je op dat moment op hebt, welke heftigheid van psychose je hebt op dat moment of welke persoonlijkheid de overhand heeft is allemaal irrelevant. Het draait om de gepleegde feiten.

Los daarvan vind ik het werkelijk schrikbarend hoe jij over jouw slachtoffer spreekt. Je komt zeer gevaarlijk en rancuneus over en legt geen enkele verantwoordelijkheid bij jezelf. Je vind jezelf het grootste slachtoffer en dat zal onherroepelijk zorgen voor een herhaling van zetten.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zaterdag 11 september 2021 @ 18:06:26 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_201309792
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:00 schreef Chandler het volgende:
Nee ik ga hier ook niet in mee. Verzachtende omstandigheden ok maar je hebt gewoon het leven van een ander deels verpest en jij was de reden. Hij niet.

Dus ga niet in een slachtofferrol kruipen en accepteer het geen wat je fout hebt gedaan.

Dat je een mobiel mee mocht vind ik vreemd maar goed, er gaat wel meer doet binnen de ggz en soortelijke instanties.
Dat ik fout was? Natuurlijk. Maar dat ik daarvoor enige mate van toerekeningsvatbaarheid heb? Nee sorry, daar ben ik niet mee eens, ook uit principe en begrip voor andere mensen met Psychosegevoeligheid. Het is echt geen pretje hoor.

Een psychose is niet zoals een depressie of een angststoornis waardoor je niet lekker in je vel zit. Op dat moment heb je totale controle verloren over je gedrag en gedachtes en gevoelens. Beetje begrip ervoor mag er ook zijn.
pi_201309807
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:02 schreef nathalia1988 het volgende:

[..]

Ik heb mezelf vaak opengesneden, en daardoor in het ziekenhuis belandt. Ik heb meer dingen gedaan die negatief waren voor mijzelf. Maar ik heb nooit andere mensen lastiggevallen. Nooit bedreigd, gestalkt of aangevallen. Kortom, ik vind een psychose geen excuus.
Doe niet zo kortzichtig. Hoe iemand een psychose ervaart en gedraagd tijdens een psychose verschilt per individu. De een krijgt visuale hallucinaties. De andere juist akoestische. Vooral schizofrenen die stemmen horen die hun dwingend opdrachten geven kunnen tijdens psychoses zeer gevaarlijk zijn voor anderen.
pi_201309811
Psychose gebruiken om in de slachtofferrol te kruipen.

Nogmaals ik heb ongeveer 10 psychoses gehad maar heb nooit mensen gestalked, bedreigd of lastiggevallen. Mocht ik dat wel gedaan hebben dan had de politie mij op mogen pakken. Psychose is geen excuus voor crimineel gedrag.
pi_201309820
quote:
Ik zou in deze niet precies weten wat te kiezen. Andere mensen lastigvallen zonder de zelfverminking lijkt me dan wenselijker. Verder weten we natuurlijk niet wat een "psychose" doet in de hersenen als je dat zelf niet ervaart. Wel een lastig ding als het brein niet werkt zoals bedoeld...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201309848
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:07 schreef nathalia1988 het volgende:
Psychose is geen excuus voor crimineel gedrag.
Bij jou niet. Maar omdat je het hebt over een soort kortsluiting in de hersenen die bij iedereen anders kan uitwerken kan je die garantie niet beloven natuurlijk. Je beschrijft enkel hoe het voor jezelf is / was.
pi_201309850
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:07 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Doe niet zo kortzichtig. Hoe iemand een psychose ervaart en gedraagd tijdens een psychose verschilt per individu. De een krijgt visuale hallucinaties. De andere juist akoestische. Vooral schizofrenen die stemmen horen die hun dwingend opdrachten geven kunnen tijdens psychoses zeer gevaarlijk zijn voor anderen.
Ja klopt
  zaterdag 11 september 2021 @ 18:10:53 #21
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_201309854
quote:

[..]

Omdat jij het niet heb gedaan, betekent niet dat anderen ook dat soort gedragingen kunnen voorkomen. Als jij zo gek kan zijn om jezelf helemaal open te krabben, kan iemand anders zo gestoord zijn op dat moment om anderen lastig te vallen.

Bijvoorbeeld dat ze denken dat de duivel hun familie zal vermoorden of dat de ander hun aan het bespioneren is van de illuminatie ofzo. Zo gek is dat niet toch?

Ik vind dat je weinig inlevingsvermogen hebt voor je lotgenoten. Psychose is heel ernstig en je kan iemand niet kwalijk nemen voor asociaal gedrag.
pi_201309855
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:10 schreef nathalia1988 het volgende:

[..]
Ja klopt
Nou dan.
pi_201309875
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:06 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dat ik fout was? Natuurlijk. Maar dat ik daarvoor enige mate van toerekeningsvatbaarheid heb? Nee sorry, daar ben ik niet mee eens, ook uit principe en begrip voor andere mensen met Psychosegevoeligheid. Het is echt geen pretje hoor.

Een psychose is niet zoals een depressie of een angststoornis waardoor je niet lekker in je vel zit. Op dat moment heb je totale controle verloren over je gedrag en gedachtes en gevoelens. Beetje begrip ervoor mag er ook zijn.
Zoals ik al eerder aangaf, dat kwam door de medicijnen die niet meer werkten. Daarom blijf ik erbij dat jij in de rechtszaal niet de schuld bij je slachtoffer moet leggen of bij de gebrekkige kennis van de rechter wb de psychische gesteldheid van iemand zoals jij.
Als jij niemand had bedreigd hoefde je ook niet voor de rechter te verschijnen.
pi_201309876
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zou in deze niet precies weten wat te kiezen. Andere mensen lastigvallen zonder de zelfverminking lijkt me dan wenselijker. Verder weten we natuurlijk niet wat een "psychose" doet in de hersenen als je dat zelf niet ervaart. Wel een lastig ding als het brein niet werkt zoals bedoeld...
Ik vind zelfverminking minder erg dan anderen het leven zuur maken. Ik ben er meerdere keren door in het zieknhuis beland. Maar nu hou ik er over op want dit gaat tegen de rege;s van dit forum in haha
pi_201309914
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:10 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Omdat jij het niet heb gedaan, betekent niet dat anderen ook dat soort gedragingen kunnen voorkomen. Als jij zo gek kan zijn om jezelf helemaal open te krabben, kan iemand anders zo gestoord zijn op dat moment om anderen lastig te vallen.

Bijvoorbeeld dat ze denken dat de duivel hun familie zal vermoorden of dat de ander hun aan het bespioneren is van de illuminatie ofzo. Zo gek is dat niet toch?

Ik vind dat je weinig inlevingsvermogen hebt voor je lotgenoten. Psychose is heel ernstig en je kan iemand niet kwalijk nemen voor asociaal gedrag.
Ik ben juist een bijzonder empathisch persoon. Dat wil niet zeggen dat ik respect heb om crimineel gedrag vanwege een psychose.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')