Niet geloven nog meer.quote:Op woensdag 15 december 2021 12:42 schreef puzziepie het volgende:
Je bent allemaal een kind van God![]()
Geloof maakt meer kapot dan je lief is.
quote:Op woensdag 15 december 2021 12:42 schreef puzziepie het volgende:
Geloof maakt Mensen maken meer kapot dan je lief is.
Dat is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 15 december 2021 13:01 schreef duracellkonijntje het volgende:
Nu neig ik steeds meer toe naar dat de concepten "man" en "vrouw" inderdaad een sociale constructie zijn.
Je hebt gelijk, die zijn er ook op elk onderdeel van geslacht. Het is eigenlijk een bimodale distributie, waarbij op veel vlakken mensen niet altijd binnen de 'normale' grenzen vallen. Dan is het de vraag of je als man of vrouw precies aan alle hokjes moet voldoen, of dat je als man of vrouw ook best wel wat trekjes van het andere geslacht mag hebben.quote:Op woensdag 15 december 2021 16:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar.
Daarmee is niet gezegd dat je de jaren 50 doctrine aan moet hangen over mannen en vrouwen, maar dat er verschillen zijn is een feit en die gaan verder dan de geslachtsorganen.
Voor mij heeft man of vrouw zijn niets te maken met vruchtbaar zijn. Het is vaak ook niet relevant of iemand man of vrouw is. Maar dat neemt niet weg dat sommigen een beetje doorslaan in hun mannen en vrouwen zijn gelijk en ook beweren dat de verschillen tussen man en vrouw primair door de maatschappij worden opgedrongen.quote:Op woensdag 15 december 2021 18:45 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, die zijn er ook op elk onderdeel van geslacht. Het is eigenlijk een bimodale distributie, waarbij op veel vlakken mensen niet altijd binnen de 'normale' grenzen vallen. Dan is het de vraag of je als man of vrouw precies aan alle hokjes moet voldoen, of dat je als man of vrouw ook best wel wat trekjes van het andere geslacht mag hebben.
Het gaat ook niet om de duidelijk biologische verschillen, maar om de manier waarop je man en vrouw definieert. Als je het heel strikt wil nemen is eigenlijk alleen reproductief vermogen echt leidend. Een andere reden voor 2 geslachten hebben we immers niet. Maar hoe classificeer je mensen dan die bijvoorbeeld onvruchtbaar zijn. Zijn die dan 'minder' man of vrouw?
Een onvruchtbare man classificeer je als man, een onvruchtbare vrouw classificeer je als vrouw, iemand die onvruchtbaar is door een genetische/biologische oorzaak waardoor hij/zij niet in een van die 2 hokjes past, die classificeer ik niet...quote:Op woensdag 15 december 2021 18:45 schreef duracellkonijntje het volgende:
Maar hoe classificeer je mensen dan die bijvoorbeeld onvruchtbaar zijn.
Maar dan ben je toch niet van de zwarte kousen kerk toch?quote:Op woensdag 15 december 2021 12:37 schreef loveli het volgende:
Ik (christen) zie niet zo goed waarom er wegens het christendom niet over gepraat kan worden. Juist als je uniek geschapen bent.
Waar zit man of vrouw zijn hem volgens jou dan wel in?quote:Op woensdag 15 december 2021 19:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor mij heeft man of vrouw zijn niets te maken met vruchtbaar zijn. Het is vaak ook niet relevant of iemand man of vrouw is. Maar dat neemt niet weg dat sommigen een beetje doorslaan in hun mannen en vrouwen zijn gelijk en ook beweren dat de verschillen tussen man en vrouw primair door de maatschappij worden opgedrongen.
Daar ben ik het niet mee eens en de wetenschap is het daar ook niet mee eens.
Dus als een man zo veel oestrogeen in zijn lijf heeft dat hij geen sperma meer produceert en borsten groeit (dat kan), dan voelt dat voor jou nog steeds 100% als een man? Of omgekeerd, als een vrouw zo veel testosteron in haar lichaam heeft dat ze baardgroei heeft en geen eiersprong, dan voelt dat voor jou nog volledig als vrouw? Als een normale vrouw?quote:Op woensdag 15 december 2021 19:36 schreef loveli het volgende:
[..]
Een onvruchtbare man classificeer je als man, een onvruchtbare vrouw classificeer je als vrouw, iemand die onvruchtbaar is door een genetische/biologische oorzaak waardoor hij/zij niet in een van die 2 hokjes past, die classificeer ik niet...
Jouw voorbeelden zijn toch al geclassificeerd? Waarom zou ik daar iets bij moeten voelen?quote:Op woensdag 15 december 2021 20:05 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Dus als een man [knip]
Of omgekeerd, als een vrouw [knip]
Dat komt omdat ik qua vocabulaire nu geen andere manieren heb om het uit te drukken. Ik kan beginnen over 'iemand met eierstokken' of 'iemand met testosteronwaarden boven xxx', alleen dat is een hoop gedoe steeds.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:17 schreef loveli het volgende:
[..]
Jouw voorbeelden zijn toch al geclassificeerd? Waarom zou ik daar iets bij moeten voelen?
In principe is dat gewoon biologie. Er zijn natuurlijk altijd wat alternatieven op de hoofdregel en als iemand zich anders voelt heb ik daar respect voor. Maar biologie is in beginsel leidend.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:02 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Waar zit man of vrouw zijn hem volgens jou dan wel in?
Uiteraard is biologie leidend, helemaal mee eens. Maar nog specifieker, welk onderdeel of onderdelen maken iemand voor jou echt man of vrouw? En zou jij bijvoorbeeld een onvruchtbare vrouw als meer of minder vrouw beschouwen, biologisch gezien?quote:Op woensdag 15 december 2021 22:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In principe is dat gewoon biologie. Er zijn natuurlijk altijd wat alternatieven op de hoofdregel en als iemand zich anders voelt heb ik daar respect voor. Maar biologie is in beginsel leidend.
Zie post 111 van mij: het maakt mij helemaal niets uit.quote:Op woensdag 15 december 2021 22:59 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Uiteraard is biologie leidend, helemaal mee eens. Maar nog specifieker, welk onderdeel of onderdelen maken iemand voor jou echt man of vrouw? En zou jij bijvoorbeeld een onvruchtbare vrouw als meer of minder vrouw beschouwen, biologisch gezien?
Zijn ex had PCOS (komt voor bij 5 tot 10% van de vrouwen) en daarom heeft hij het uitgemaakt. Niet vanwege de PCOS, maar omdat hij in z'n hoofd niet kon plaatsen dat ze wat gevoeliger was voor testosteron en haar daarom niet meer als volwaardige vrouw zag.quote:Op donderdag 16 december 2021 06:38 schreef VEM2012 het volgende:
Maar waar wil je heen met je vraag?
Ja, is dat iets waar jij in geloofd?quote:Op woensdag 15 december 2021 16:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat? Feitelijkheid, wetenschap, enz. maakt wat kapot? Do tell...
Als ik nou welles zeg, zeg jij dan nietes?quote:
quote:Op donderdag 16 december 2021 06:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zie post 111 van mij: het maakt mij helemaal niets uit.
En het onderdeel waar je het het duidelijkst aan herkent is natuurlijk of iemand een lul heeft of een kutje. In het dagelijks leven zie je dat meestal niet aangezien mensen kleding dragen, maar toch ontstaat er zelden verwarring.
Maar waar wil je heen met je vraag?
Precies dat. Het deed me afvragen wat in mijn hoofd nou echt een 'vrouw' is. Voor mij zijn dingen als iemand vermogen om zwanger te worden of iemands vermogen om zwanger te maken de kernpunten van 'man' en 'vrouw' geweest.quote:Op donderdag 16 december 2021 08:35 schreef loveli het volgende:
[..]
Zijn ex had PCOS (komt voor bij 5 tot 10% van de vrouwen) en daarom heeft hij het uitgemaakt. Niet vanwege de PCOS, maar omdat hij in z'n hoofd niet kon plaatsen dat ze wat gevoeliger was voor testosteron en haar daarom niet meer als volwaardige vrouw zag.
Newsflash: mannen hebben ook oestrogeen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |