abonnement Unibet Coolblue
pi_201262542
Mijn werknemer heeft bijna vijf jaar een leaseauto (cat.waarde zo'n 36k). Nu loopt het lease contract af. Is het onderdeel van zijn loon geworden en moet ik hem nu weer een leaseauto geven van dezelfde waarde? Hij heeft de auto niet nodig voor zijn werk, is puur voor woon-werk verkeer. Er staat niets over in zijn arbeidsovereenkomst.
Facts don't care about your feelings
pi_201262598
Nee
pi_201262605
Hoe blij ben je met hem?
pi_201262635
Ik heb toevallig met een arbeidsrecht advocaat hierover gesproken een paar weken geleden. Vriend van me zat namelijk met hetzelfde vraagstuk.

Ik weet de details niet (meer) maar zijn stelling was:
Het is niet zo dat je de auto per definitie niet mag afnemen. Er zijn zeker wel mogelijkheden om dit te doen. Je zult het echter moeten compenseren. Of je je werknemer er gelukkig mee maakt.....

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2021 09:11:00 ]
pi_201263207
Los van het 'moeten' en 'mogen' zal het al snel een kwestie zijn van ervaren waardering. Als je stopt met die auto zal de werknemer dat zien als iets dat wordt afgepakt. Zoals andere users hier ook stellen krijg je daar over het algemeen geen blije werknemers met afpakken van dit soort dingen
pi_201263228
Vraag me trouwens af of compensatie voor jou goedkoper is. Nu betaal je de leaseprijs (en wellicht extra brandstof) and that's it. Bij loon krijg je weer extra kosten erbovenop.

Wat is de reden voor je om het af te willen nemen?
pi_201263267
Ik wil het niet per se afnemen, het is inderdaad zo dat je meestal beter een auto kan geven dan salarisverhoging. Vroeg me alleen af wat de regels hiervoor zijn. Staat hij in zijn recht om te gaan klagen als hij bijvoorbeeld nu een leaseauto krijgt met een cat.waarde van 10k minder?
Facts don't care about your feelings
pi_201263458
Waarom heeft hij destijds de leaseauto gekregen en waarom voor dit bedrag?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_201263484
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:07 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wil het niet per se afnemen, het is inderdaad zo dat je meestal beter een auto kan geven dan salarisverhoging. Vroeg me alleen af wat de regels hiervoor zijn. Staat hij in zijn recht om te gaan klagen als hij bijvoorbeeld nu een leaseauto krijgt met een cat.waarde van 10k minder?
Heeft 'ie geen budget? Vaak zie je namelijk dat je dan kunt kiezen; of lease-budget inzetten of bruto laten uitbetalen. Ik denk eerlijk gezegd dat je ook naar zo'n compensatie toe zult moeten wanneer je de auto afpakt, gezien het een component van het salaris is geworden. Maar goed, ik ben geen expert.

Los daarvan, ik zou er niet blij van worden wanneer je me eerst in een Polo laat rijden en vervolgens in een Up. Of vul maar in welke modellen. Ik denk dat dat Penny wise, Pound foolish is.
pi_201266526
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:26 schreef Sometimes het volgende:
Waarom heeft hij destijds de leaseauto gekregen en waarom voor dit bedrag?
Toen gingen de zaken goed, nu niet meer.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:29 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]
Heeft 'ie geen budget? Vaak zie je namelijk dat je dan kunt kiezen; of lease-budget inzetten of bruto laten uitbetalen. Ik denk eerlijk gezegd dat je ook naar zo'n compensatie toe zult moeten wanneer je de auto afpakt, gezien het een component van het salaris is geworden. Maar goed, ik ben geen expert.

Los daarvan, ik zou er niet blij van worden wanneer je me eerst in een Polo laat rijden en vervolgens in een Up. Of vul maar in welke modellen. Ik denk dat dat Penny wise, Pound foolish is.
Ik snap dat als men luxe gewend is dat ze dit willen houden, maar zo werkt het nou eenmaal niet altijd in het leven. Alhoewel dat voor werknemers wel de norm lijkt... zit een beetje te googlen en daar zie je toch wel verhalen dat je inderdaad moet compenseren en niet zomaar auto kan afnemen zonder hele goede redenen.
Facts don't care about your feelings
pi_201266547
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Toen gingen de zaken goed, nu niet meer.
[..]
Ik snap dat als men luxe gewend is dat ze dit willen houden, maar zo werkt het nou eenmaal niet altijd in het leven. Alhoewel dat voor werknemers wel de norm lijkt... zit een beetje te googlen en daar zie je toch wel verhalen dat je inderdaad moet compenseren en niet zomaar auto kan afnemen zonder hele goede redenen.
Als het om bedrijfseconomische redenen is kun je dat wellicht uitgelegd krijgen aan je werknemer. Tenzij je zelf recent een grotere leaseauto bent gaan rijden, want dat maakt je argument niet echt geloofwaardig.

[ Bericht 0% gewijzigd door NightDancert op 08-09-2021 15:12:55 ]
pi_201266684
Je had maar 1 werknemer toch, dus dan lijkt mij het uitleggen wel een goede en dan aangeven dat het nou eenmaal even slechter gaat dus lager leasebudget
pi_201266748
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:07 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Als het om bedrijfseconomische redenen is kun je dat wellicht uitgelegd krijgen aan je werknemer. Tenzij je zelf recent een grotere leaseauto bent gaan rijden, want dat maakt je argument niet echt geloofwaardig.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:19 schreef investeerdertje het volgende:
Je had maar 1 werknemer toch, dus dan lijkt mij het uitleggen wel een goede en dan aangeven dat het nou eenmaal even slechter gaat dus lager leasebudget
I know, maar het gaat me om wat de wet zegt. Ik rij nu een auto van 500 euro dus ik vind het ook wat krom om hem wel een nieuwe dikke leasebak te geven maar als het moet dan moet het.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 8 september 2021 @ 15:27:57 #14
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201266812
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
[..]
I know, maar het gaat me om wat de wet zegt. Ik rij nu een auto van 500 euro dus ik vind het ook wat krom om hem wel een nieuwe dikke leasebak te geven maar als het moet dan moet het.
What happend to de Tesla?

maar goed, die 500 euro bak zou hem wel duidelijk moeten worden dat de zaken niet zo geweldig gaan en hem dan een kleinere bak te geven en accepteren
pi_201266878
quote:
2s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:27 schreef Gunner het volgende:

[..]
What happend to de Tesla?

maar goed, die 500 euro bak zou hem wel duidelijk moeten worden dat de zaken niet zo geweldig gaan en hem dan een kleinere bak te geven en accepteren
Verkocht, maar dat was al een paar jaar geleden. De M135i ook verkocht. Op zich vind ik het niet eens erg, vooral met corona toch niet echt veel gereden. Mis met dit weer wel een airco, dus dan maar op de fiets of brommer :P
Facts don't care about your feelings
pi_201268376
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Toen gingen de zaken goed, nu niet meer.

Dat was niet het antwoord wat ik verwacht had. Eigenlijk ook niet een echt antwoord op de vraag, maar gezien de teksten verder in het topic ook niet meer heel relevant.

Ik zou in gesprek gaan met de medewerker, zeker wanneer zo zichtbaar is dat het voor jou ook niet geweldig gaat. Je kunt er eventueel een toekomstperspectief aan koppelen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_201268772
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Toen gingen de zaken goed, nu niet meer.
[..]
Ik snap dat als men luxe gewend is dat ze dit willen houden, maar zo werkt het nou eenmaal niet altijd in het leven. Alhoewel dat voor werknemers wel de norm lijkt... zit een beetje te googlen en daar zie je toch wel verhalen dat je inderdaad moet compenseren en niet zomaar auto kan afnemen zonder hele goede redenen.
Waarom werkt dat niet zo in het leven?
High reward/high risk (ondernemer) VS low risk/low reward (loonslaaf).

/is getekend een redelijk tevreden loonslaaf ;)
pi_201273831
Je kan het de werknemer in kwestie ook gewoon voorleggen, aangeven dat het vanuit jouw perspectief lijkt dat hij de auto niet nodig heeft voor zijn werkzaamheden, en dat de business door corona nu een stuk minder is. En kijken of je samen naar een oplossing kan. Alles wat de werknemer zelf zal voorstellen zal voor hem niet voelen alsof jij de auto afpakt, en als je werknemer een beetje betrokken is bij het bedrijf lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er een voorstel uit komt dat voor beide partijen goed is.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_201273855
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Toen gingen de zaken goed, nu niet meer.
[..]
Ik snap dat als men luxe gewend is dat ze dit willen houden, maar zo werkt het nou eenmaal niet altijd in het leven. Alhoewel dat voor werknemers wel de norm lijkt... zit een beetje te googlen en daar zie je toch wel verhalen dat je inderdaad moet compenseren en niet zomaar auto kan afnemen zonder hele goede redenen.
Dat is de hele deal toch? Als werkgever pak je de grotere risico's (verlies) en/of de grotere winst. Werknemers pakken kleinere risico's en een stabiel salaris. Als jouw bedrijf op volle toeren draait, deelt de werknemer daar in principe niet in mee. En ook niet bij verlies. Wat lichte verschuivingen of bonusconstructies daargelaten.

Als je bij mij hiermee zou komen op basis van redelijke argumenten zou ik er voor open staan overigens. Als werknemer. Aangezien ik dan een deel ga meedraaien in de risico's zou ik dan in ruil een constructie voorstellen waarin ik ook kan meeprofiteren als de pendule weer de winstkant op zwaait.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2021 07:14:32 ]
pi_201290638
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 07:11 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Dat is de hele deal toch? Als werkgever pak je de grotere risico's (verlies) en/of de grotere winst. Werknemers pakken kleinere risico's en een stabiel salaris. Als jouw bedrijf op volle toeren draait, deelt de werknemer daar in principe niet in mee. En ook niet bij verlies. Wat lichte verschuivingen of bonusconstructies daargelaten.

Als je bij mij hiermee zou komen op basis van redelijke argumenten zou ik er voor open staan overigens. Als werknemer. Aangezien ik dan een deel ga meedraaien in de risico's zou ik dan in ruil een constructie voorstellen waarin ik ook kan meeprofiteren als de pendule weer de winstkant op zwaait.
Ja deels is dat natuurlijk ook zo alleen het is als ondernemer gewoon vervelend dat je salarisverhogingen en auto's kan geven als het goed gaat en als het slecht gaat je dat niet meer af kan pakken. Dat zorgt er ook voor dat ondernemers dit dus minder snel zullen doen met het oog op eventuele slechtere jaren.

Maar goed als ik het goed begrijp is een auto een secundaire arbeidsvoorwaarde en geen primaire zoals loon, dus er is zeker wel wat mogelijk. Vooral als je kan aantonen dat de zaken slechter gaan en je zelf ook geen dikke auto meer rijdt. Het gaat me puur om de wet, dat we er onderling uit kunnen komen geloof ik wel.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 10 september 2021 @ 13:45:16 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201292218
quote:
2s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:27 schreef Gunner het volgende:

[..]
What happend to de Tesla?

maar goed, die 500 euro bak zou hem wel duidelijk moeten worden dat de zaken niet zo geweldig gaan en hem dan een kleinere bak te geven en accepteren
Mwah, niet noodzakelijkerwijs, zelfs in de Quote 500 staan mensen die een oud barrel rijden.
En dan bedoel ik geen youngtimer, maar werkelijk een oud barrel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201292438
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 12:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
...het is als ondernemer gewoon vervelend dat je salarisverhogingen en auto's kan geven als het goed gaat en als het slecht gaat je dat niet meer af kan pakken...

Daar zijn bonussen voor, al dan niet contractueel bepaald.
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:06:52 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201292510
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:07 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wil het niet per se afnemen, het is inderdaad zo dat je meestal beter een auto kan geven dan salarisverhoging. Vroeg me alleen af wat de regels hiervoor zijn. Staat hij in zijn recht om te gaan klagen als hij bijvoorbeeld nu een leaseauto krijgt met een cat.waarde van 10k minder?
Interessant. Je zou kunnen zeggen dat het leasebudget onderdeel is van de beloning. Dus als je als werkgever ineens besluit om 500 euro goedkoper te leasen, dan wordt iemand feitelijk gekort op de beloning. Zo zou ik het als werknemer zeker voelen.
Resistance is futile.
pi_201292805
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:01 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
Daar zijn bonussen voor, al dan niet contractueel bepaald.
Wordt een bonus dan nooit onderdeel van de arbeidsvoorwaarde? Bijvoorbeeld als hij vijf jaar op een rij een bonus krijgt?

quote:
7s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Interessant. Je zou kunnen zeggen dat het leasebudget onderdeel is van de beloning. Dus als je als werkgever ineens besluit om 500 euro goedkoper te leasen, dan wordt iemand feitelijk gekort op de beloning. Zo zou ik het als werknemer zeker voelen.
Ik kan een werknemer dus niet belonen met een mooie leasebak als de zaken goed gaan, want dan zit ik er eeuwig aan vast. Of mag ik een overeenkomst opstellen waarin staat je krijgt deze lease auto xx maanden en daarna vervalt het?
Facts don't care about your feelings
pi_201292855
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Wordt een bonus dan nooit onderdeel van de arbeidsvoorwaarde? Bijvoorbeeld als hij vijf jaar op een rij een bonus krijgt?
[..]

Geen idee. Werknemers gaan het wel verwachten. Als ze jaarlijks bonus x krijgen en plots een halve x, zijn ze niet blij. Dit hadden wij met een eindejaarsbonus waar verder niets contractueel over afgesproken was. Uiteindelijk heeft een werknemer alleen recht op iets wat in zijn contract staat.

maar maak er in dat geval een percentage winstdeling van. Als het slechter gaat en er minder winst is, hoef je minder uit te keren.

Maar overall: wat heeft de werknemer in zijn contract staan? staat daar dat hij recht heeft op een leaseauto van een bepaald budget?

En is de medewerker makkelijk vervangbaar? Wat als je slecht nieuws brengt?
pi_201292882
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Toen gingen de zaken goed, nu niet meer.
[..]
Ik snap dat als men luxe gewend is dat ze dit willen houden, maar zo werkt het nou eenmaal niet altijd in het leven. Alhoewel dat voor werknemers wel de norm lijkt... zit een beetje te googlen en daar zie je toch wel verhalen dat je inderdaad moet compenseren en niet zomaar auto kan afnemen zonder hele goede redenen.
Nou toch wel een beetje, die persoon is in loondienst, het is geen ondernemer dus heeft die ook niet de risico's die daar bij horen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 10 september 2021 @ 14:44:12 #27
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_201292928
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Wordt een bonus dan nooit onderdeel van de arbeidsvoorwaarde? Bijvoorbeeld als hij vijf jaar op een rij een bonus krijgt?
Geef dan geen bonus maar een winstuitkering van x%. Geen winst is dan geen uitkering, moet je wel snappen dat dikke winst ook dikke bonus is.
Thinking about thinking of you.
  vrijdag 10 september 2021 @ 17:45:54 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201295271
Misschien kun je gewoon open en eerlijk zijn tegen je werknemer en hem adviseren een andere baan te zoeken omdat jij niet kunt blijven bieden wat je nu biedt.

De arbeidsmarkt is krap, als iemand een andere baan moet gaan zoeken dan liever nu, nu is er waarschijnlijk wel een andere baan met net zulke goede, of betere, voorwaarden te vinden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 10 september 2021 @ 20:11:46 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201298081
Ga in gesprek met je werknemer en laat hem met een voorstel komen. Komt dat niet, of staat zijn voorstel je niet aan: aangeven dat je het leasebudget wil verlagen maar er een bonus/winstuitkering tegenover wil stellen. Dat leg je schriftelijk vast.
Resistance is futile.
pi_201298272
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:44 schreef shifto het volgende:

[..]
Geef dan geen bonus maar een winstuitkering van x%. Geen winst is dan geen uitkering, moet je wel snappen dat dikke winst ook dikke bonus is.
Maar dan moet ik hem mijn winst vertellen :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 17:45 schreef Leandra het volgende:
Misschien kun je gewoon open en eerlijk zijn tegen je werknemer en hem adviseren een andere baan te zoeken omdat jij niet kunt blijven bieden wat je nu biedt.

De arbeidsmarkt is krap, als iemand een andere baan moet gaan zoeken dan liever nu, nu is er waarschijnlijk wel een andere baan met net zulke goede, of betere, voorwaarden te vinden.
Ben je nou gek ik kan toch niet zonder m'n werknemer O+ Hij is maandag terug van drie weken vakantie... nog een week erbij en ik had me verhangen.
Facts don't care about your feelings
pi_201298287
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:

Maar dan moet ik hem mijn winst vertellen :P

Als zijn arbeidsvoorwaarden er blijkbaar vanaf hangen lijkt me dat volkomen logisch.
pi_201298299
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar dan moet ik hem mijn winst vertellen :P
[..]
Ben je nou gek ik kan toch niet zonder m'n werknemer O+ Hij is maandag terug van drie weken vakantie... nog een week erbij en ik had me verhangen.
Misschien wilt ‘ie zich wel inkopen.
  maandag 13 september 2021 @ 10:58:17 #33
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201336757
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar dan moet ik hem mijn winst vertellen :P
[..]
Ben je nou gek ik kan toch niet zonder m'n werknemer O+ Hij is maandag terug van drie weken vakantie... nog een week erbij en ik had me verhangen.
Nou ja, als je zo slecht zonder die werknemer kan, moet je hem er toch maar wat meer bij betrekken, en dan hemzelf ook laten meedenken over een goed beloningssysteem. Want als je "gewoon" even de lease-auto wegneemt, die heeft toch een waarde voor hem. En ontevreden werknemers, die gaan weg. En dan moet je maar weer iemand zoeken.

Keuzes, keuzes. Je kan hem ook uitleggen dat er bepaalde grenzen zijn aan wat je kan betalen. Een vergelijkbare leaseauto houden en geen verhoging of een goedkopere, maar dan wel salarisverhoging. Een slimme werknmer weet dat het 1 vaster is dan het ander, dat WW ervan afhangt, etc. Maar hoger loon leidt ook tot meer pensioen, meer werkegeverslasten etc. Dus, onderhandelen maar. Succes.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 13 september 2021 @ 11:19:26 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201337059
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 20:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar dan moet ik hem mijn winst vertellen :P
[..]
Ben je nou gek ik kan toch niet zonder m'n werknemer O+ Hij is maandag terug van drie weken vakantie... nog een week erbij en ik had me verhangen.
Dat had je probleem ook opgelost natuurlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201337154
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 11:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat had je probleem ook opgelost natuurlijk.
Nou het probleem is niet opgelost, m'n erfgenamen zouden dan alsnog die auto moeten geven. Alleen voor mij is het geen probleem meer :')
Facts don't care about your feelings
  maandag 13 september 2021 @ 11:57:05 #36
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_201337492
OK, dus je hebt 1 werknemer waar je absoluut niet zonder kan, maar die je je eigenlijk ook niet kunt veroorloven?

Best een bijzondere constructie.

Ik zou inderdaad eens kijken of je niet van "ondernemer met 1 personeelslid" naar "gedeeld ondernemerschap" zou kunnen gaan. Tenzij je stiekem toch erg veel winst maakt natuurlijk. Maar dan is die lease-auto ook geen probleem lijkt mij.
  maandag 13 september 2021 @ 18:35:37 #37
189961 ex
aperture science
pi_201342112
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:32 schreef YoshiBignose het volgende:

Wordt een bonus dan nooit onderdeel van de arbeidsvoorwaarde? Bijvoorbeeld als hij vijf jaar op een rij een bonus krijgt?

Ik krijg elk jaar in april aandelen van mijn werkgever. Als het slecht zou gaan (of ik slecht presteer) krijg ik deze bonus niet en zo staat het ook specifiek in mijn contract uitgelegd. Mijn basis salaris staat wel vast maar is in een normaal jaar ~70% van mijn echte loon.
The cake is a lie!
pi_201347081
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Wordt een bonus dan nooit onderdeel van de arbeidsvoorwaarde? Bijvoorbeeld als hij vijf jaar op een rij een bonus krijgt?
Zoals eigenlijk al aangegeven kun je variabele bonussen / beloning op allerlei manieren invullen. Wat ook kan is een prestatieafhankelijke bonus tot een bepaald deel van het salaris. Die “prestatie” kan individueel zijn, en/of gerelateerd aan winst, omzet of een ander criterium. En er kan ook prima een maximum aan hangen, of dat nu 25 euro is, of een heel jaarsalaris.

Voor verkopend personeel zie je vaak een omzet of winst afhankelijke component. In andere takken van sport is het normaal om met de mederwerkers persoonlijke doelen voor het komend jaar af te spreken (kan wel veel moeite kosten om daar een goede definitie van te maken die bovendien voldoende vooruit kijkt en aan het eind van het jaar nog “zinvol” is).

Als de constructie duidelijk is, dan ligt die als arbeidsvoorwaarde vast, maar verandert de uitkomst dus continu. En dan kan het inderdaad best 5 of 10 jaar goed gaan, en dan niet meer.

Hoe je precies omgaat met wijzigingen aan zulke regelingen (dus als je de constructie wilt aanpassen) durf ik dan weer niet te zeggen.
pi_201363012
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn werknemer heeft bijna vijf jaar een leaseauto (cat.waarde zo'n 36k). Nu loopt het lease contract af. Is het onderdeel van zijn loon geworden en moet ik hem nu weer een leaseauto geven van dezelfde waarde? Hij heeft de auto niet nodig voor zijn werk, is puur voor woon-werk verkeer. Er staat niets over in zijn arbeidsovereenkomst.
Onderstaand komt uit een uitspraak van de Rechtbank Amsterdam (ECLI:NL:RBAMS:2018:8240). Daarbij zet de rechter een streep door de eenzijdige aanpassing van de leaserrgels van de Rabobank aan enkele van haar medewerkers.

quote:
2.3 Eisers zijn het er niet mee eens dat zij hun leaseauto moeten inleveren. Zij hebben geen toestemming verleend om de arbeidsvoorwaarde te wijzigen en vinden dat Rabobank geen zwaarwichtig belang heeft bij wijziging. Als onverhoopt wordt geoordeeld dat de arbeidsvoorwaarde toch mag worden gewijzigd, dan maken eisers aanspraak op een passende compensatie. De huidige overgangsregeling is daartoe onvoldoende, omdat hiermee het gemis van de arbeidsvoorwaarde slechts gedeeltelijk en gedurende een korte periode wordt gecompenseerd.
quote:
3.5 De Rabobank heeft deze arbeidsvoorwaarde zonder instemming van eisers, en dus eenzijdig, gewijzigd. Een werkgever mag daartoe overgaan als partijen een wijzigingsbeding zijn overeengekomen en zich de situatie van artikel 7:613 BW voordoet. In dat artikel is bepaald dat de werkgever slechts een beroep kan doen op een wijzigingsbeding als hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat daardoor zou worden geschaad, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid daarvoor moet wijken. Overigens kan een wijzigingsbeding niet alleen in een arbeidsovereenkomst, maar ook in bijvoorbeeld een berijdersovereenkomst zijn opgenomen.
En voor de volledigheid ook artikel 7:613 BW.
quote:
De werkgever kan slechts een beroep doen op een schriftelijk beding dat hem de bevoegdheid geeft een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen, indien hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.
Er is niks contractueel vastgelegd en op basis van bedrijfseconomische redenen is een voortzetting niet haalbaar. Dat laatste is mijns inziens een situatie als beschreven in artikel 7:613 BW. Aan de andere kant er mogelijk sprake zijn van een verworven recht aangezien de werknemer al 5 jaar lang gebruik heeft mogen maken van deze regeling.

Zowel werkgever als werknemer hebben dus in zekere mate het "gelijk" aan hun kant. Je zult dus - zoals de andere ook al gezegd - in gesprek moeten gaan met je werknemer. Het antwoord op jouw vraag kan mijns inziens alleen door een rechter worden beantwoord. En zover wil je het natuurlijk niet laten komen.

(P.s. Misschien heeft @Twinkle20 nog wijze woorden.)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201364933
quote:
7s.gif Op woensdag 15 september 2021 02:33 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Onderstaand komt uit een uitspraak van de Rechtbank Amsterdam (ECLI:NL:RBAMS:2018:8240). Daarbij zet de rechter een streep door de eenzijdige aanpassing van de leaserrgels van de Rabobank aan enkele van haar medewerkers.
[..]
[..]
En voor de volledigheid ook artikel 7:613 BW.
[..]
Er is niks contractueel vastgelegd en op basis van bedrijfseconomische redenen is een voortzetting niet haalbaar. Dat laatste is mijns inziens een situatie als beschreven in artikel 7:613 BW. Aan de andere kant er mogelijk sprake zijn van een verworven recht aangezien de werknemer al 5 jaar lang gebruik heeft mogen maken van deze regeling.

Zowel werkgever als werknemer hebben dus in zekere mate het "gelijk" aan hun kant. Je zult dus - zoals de andere ook al gezegd - in gesprek moeten gaan met je werknemer. Het antwoord op jouw vraag kan mijns inziens alleen door een rechter worden beantwoord. En zover wil je het natuurlijk niet laten komen.

(P.s. Misschien heeft @:Twinkle20 nog wijze woorden.)
Ik denk helemaal dat je daar een punt hebt.

Ik heb het topic half gevolgd (heb het druk @MyTiredFeet :') :') ). Ik weet niet of de gemoederen tussen werkgever/werknemer heel hoog zijn opgelopen. Maar in dat geval kan een uitspraak van een rechter uitkomst bieden. Arbeidsrecht en gerechtelijke uitspraken in deze zijn uiterst grillig. Soms denk je het recht volledig aan jouw kant te hebben, maar beslist een rechter toch anders (in jouw nadeel).

Maar zeker langdurige bedrijfseconomische omstandigheden met daarbij het vooruitzicht dat het waarschijnlijk niet gaat veranderen door allerlei redenen, is mijn inziens wat @MyTiredFeet al aangeeft wel een reden om deze verworvenheid teniet te doen vanwege zwaarwegend belang/redelijkheid/billijkheid etc.
pi_201377491
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:08 schreef Twinkle20 het volgende:
(heb het druk @:MyTiredFeet :') :') ).
Prioriteiten stellen!
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_201383906
Ik zou hem een aantal opties geven. Want vaak weet een werknemer ook niet wat hij/zij wil.

Zaken gaan slecht, dit jaar een leaseauto is erg lastig. Dus:
- Short lease, kleinere auto voor zelfde geld. Als het beter gaat eerder een grotere auto.
- Mobiliteitsbudget wat ingezet kan worden voor bruto loon of auto van in totaal 4-500,-- Daarmee formaliseer je de situatie en is het in het voordeel van de werknemer
- Hoger loon, 350 bruto loonsverhoging in ruil voor de auto, voordeel voor werknemer is een hogere uitkering als het echt mis gaat. (En van wat hij netto overhoud kan hij een Aygo in de private lease uitzoeken :+ )

Al met al zal het je geld gaan kosten, het zijn toch rechten die zijn opgebouwd, en de arbeidsmarkt is zeer gewillig om iemand een andere baan aan te bieden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 16 september 2021 @ 13:59:53 #43
12120 _martijn_
 Hedonist Maximus
pi_201384141
De fiscus ziet een lease auto gewoon als inkomen. Dus reken maar uit
pi_201384258
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:59 schreef _martijn_ het volgende:
De fiscus ziet een lease auto gewoon als inkomen. Dus reken maar uit
Bijna 8000 euro per jaar, 660 per maand in dit geval. Maar alleen voor privé gebruik. Als het echt alleen ww-verkeer is dan niet natuurlijk.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_201384704
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:59 schreef _martijn_ het volgende:
De fiscus ziet een lease auto gewoon als inkomen. Dus reken maar uit
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 14:06 schreef zalkc het volgende:

[..]
Bijna 8000 euro per jaar, 660 per maand in dit geval. Maar alleen voor privé gebruik. Als het echt alleen ww-verkeer is dan niet natuurlijk.
Wat heeft de fiscus met het verhaal te maken? Een auto is geen primaire arbeidsvoorwaarde zoals salaris, maar secundair dus de wet is daar al een stuk minder streng op (werknemer korten op salaris is bijna nooit haalbaar). Wat betreft bijtelling zitten jullie er ook naast want het was een elektrische auto met 4% bijtelling. Kostte hem dus geen drol maar mij wel. Bespaarde dan wel wat op brandstof... als die jongen niet zoveel bij fastned laadde :')
Facts don't care about your feelings
pi_201384755
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 14:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
[..]
Wat heeft de fiscus met het verhaal te maken? Een auto is geen primaire arbeidsvoorwaarde zoals salaris, maar secundair dus de wet is daar al een stuk minder streng op (werknemer korten op salaris is bijna nooit haalbaar). Wat betreft bijtelling zitten jullie er ook naast want het was een elektrische auto met 4% bijtelling. Kostte hem dus geen drol maar mij wel. Bespaarde dan wel wat op brandstof... als die jongen niet zoveel bij fastned laadde :')
Ik kan niet reuken wat hij aan bijtelling heeft, ik weet wel dat het in 2021 12% is voor elektrisch en 22% voor normaal. Daar kom hij straks ook op uit bij een nieuwe.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_201392166
Kun je hem dan geen goedkopere auto aanbieden als hij het alleen maar voor woon-werk gebruikt?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_201392521
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Wordt een bonus dan nooit onderdeel van de arbeidsvoorwaarde? Bijvoorbeeld als hij vijf jaar op een rij een bonus krijgt?
[..]
Als iemand 5 jaar op rij een bonus krijgt dan kan je spreken van een verworven recht. En dan is het dus een arbeidsvoorwaarde geworden.

Iemand die 1 leaseauto heeft gekregen zonder dat er verder iets vastgelegd is, is geen verworven recht. Het is namelijk slechts 1 maal voorgekomen en kan gezien worden als een uitzondering. Als dit al zijn 4e lease is, dan wordt het een ander verhaal.
pi_201392609
TS zou er goed aan doen om dit te lezen, verworven recht rondom bonus kun je als werkgever simpel omzeilen..

https://mend.nl/2020/05/2(...)ionaire-bevoegdheid/

https://www.declercq.com/kennisblog/bonus-recht-of-gunst/

https://vangelderen.nl/ar(...)en-recht-voorbehoud/

Wel elk jaar schriftelijk voorbehoud vastleggen dat er geen toekomstige aanspraak op de bonus is. En mocht de bonus gebaseerd zijn op targets, dan is er geen verworven recht als de targets een bepaald jaar niet gehaald worden.
Resistance is futile.
pi_201392615
Ik ben wel benieuwd hoe TS dit uiteindelijk op gaat lossen trouwens.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')