Nee maar die van mij zijn uit 2008. Ik weet dat mijn droger op zn piek bijna 2500 watt trekt (dat kan ik zien).quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:21 schreef halfway het volgende:
Hier altijd al op 1 groep gehad, zo zwaar zijn die apparaten tegenwoordig niet meer.
Oh en die warmtepompdroger hebben wij na 2 jaar een trap gegeven, dat ding draait veel te lang voor die klaar is.quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:21 schreef halfway het volgende:
Hier altijd al op 1 groep gehad, zo zwaar zijn die apparaten tegenwoordig niet meer.
De draaitijd boeit me in het geheel niet. Mijn vraag is of wat ik bij mekaar geredeneerd heb kloptquote:Op zaterdag 4 september 2021 15:23 schreef halfway het volgende:
[..]
Oh en die warmtepompdroger hebben wij na 2 jaar een trap gegeven, dat ding draait veel te lang voor die klaar is.
Je redenatie klopt.quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De draaitijd boeit me in het geheel niet. Mijn vraag is of wat ik bij mekaar geredeneerd heb klopt
Ja, maar de wasmachine gebruikt 2500 watt piek (zie ik) dus de aansluitwaarde zal dan ook...wat, leek als ik ben zou ik zeggen dat de aansluitwaarde dan 2500 is. Nou, dan blijft er nog 1180 over en de wasmachine verbruikt piek ab-so-luut meer dan dat.quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:32 schreef kree het volgende:
[..]
Je redenatie klopt.
Maar mits met gewoon een goede wcd zou ik me niet al teveel zorgen maken.
3680W kan 1 groep leveren
Dan gaat je automaat uit. Het is natuurlijk ook nog zo dat ze niet altijd de piekwaarde trekken tegelijkertijd.quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar de wasmachine gebruikt 2500 watt piek (zie ik) dus de aansluitwaarde zal dan ook...wat, leek als ik ben zou ik zeggen dat de aansluitwaarde dan 2500 is. Nou, dan blijft er nog 1180 over en de wasmachine verbruikt piek ab-so-luut meer dan dat.
Dus dan lijkt het mij dat die niet samen gaan. Maar, ik heb hier dus 0 verstand van.
Ik snap dat de automaat dan uit gaat, en de automaat is dan in dit geval dat stekkerblok, of nou ja, grofweg hetzelfde principe? En dat wil ik dus liever niet.quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:36 schreef kree het volgende:
[..]
Dan gaat je automaat uit. Het is natuurlijk ook nog zo dat ze niet altijd de piekwaarde trekken tegelijkertijd.
Ik weet dat dit bij m’n ma al echt jaren goed gaat.
Maar als je het netjes wil doen en volgens de regels dan klopt het wat je zelf al omschreven had
Ik doelde op de automaat in je groepenkast als je dat stekkerblok niet gebruikt.quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat de automaat dan uit gaat, en de automaat is dan in dit geval dat stekkerblok, of nou ja, grofweg hetzelfde principe? En dat wil ik dus liever niet.
Ik wil het inderdaad netjes doen, dus dan kom ik eigenlijk bijna niet om een WP-droger heen. Nu vind ik het van de andere kant ook zonde, maar de droger ís al 13 jaar oud. Hmja, dan maar eens gaan kijken naar een nieuwe droger.
Dat snap ik, de automaat gaat uit als je dat stekkerblok niet gebruikt, maar gebruik je dat stekkerblok wel, dan zet die effectief het stopcontact waar de droger op zit uit, om te voorkomen dat je automaat uit gaat.quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:48 schreef kree het volgende:
[..]
Ik doelde op de automaat in je groepenkast als je dat stekkerblok niet gebruikt.
Maar het klopt wel wat je zegt. Dan kijken naar een droger die minder verbruikt
Precies dit. Wij hebben hier ook de wasmachine op een aparte groep. Droger staat er naast aangesloten op 1 van de 2 groepen van de bovenverdieping. Daar zit naast de droger nog een CV ketel op, verder wat verlichting. In elk geval niet genoeg om aan die 3680 watt te komen.quote:Op zaterdag 4 september 2021 17:00 schreef RedFever007 het volgende:
Die droger kan prima op een standaard groep er bijhad ik in m'n vorige huis ook, CV ketel, wasdroger (warmtepomp variant), PC, geen probleem.
Dus ja, die afzondeelijke eindgroep hoeft alleen "waar nodig".quote:De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
Ja, en daar zit dus mijn probleem, want ik héb nu geen warmtepompdroger, ik heb een condensdroger. En een losse wasmachine. Beide apparaten zijn uit 2008. Van beiden weet ik dat ze ruim over de 2000 watt gaan qua piekvermogen.quote:Op zaterdag 4 september 2021 18:49 schreef XanderH het volgende:
De eis van een eigen eindgroep voor apparaten >2000W is ondertussen uit de NEN1010 verdwenen trouwens. Er is een lekker vaag stukje voor teruggekomen:
[..]
Dus ja, die afzondeelijke eindgroep hoeft alleen "waar nodig".
Een moderne wasmachine en warmtepompdroger kun je prima samen op de wasmachinegroep aansluiten. Hier hebben die apparaten een aansluitvermogen van 2200W + 900W ofzo, samen ruim minder dan 16A.
Ik zou daar eerder voor kiezen dan om de wasdroger op een willekeurige andere contactdoos op zolder aan te sluiten, wie weet wat daar allemaal bij aangesloten wordt.
Exact.quote:Op zaterdag 4 september 2021 18:53 schreef CoolGuy het volgende:
Dús, ik wil een warmtepompdroger kopen, want die heeft als aansluitwaarde 1000 watt.
Die samen met de wasmachine op die ene wasmachinegroep zou moeten gaan.
Als het om veiligheid gaat:quote:Op zaterdag 4 september 2021 15:22 schreef CoolGuy het volgende:
Nee maar die van mij zijn uit 2008. Ik weet dat mijn droger op zn piek bijna 2500 watt trekt (dat kan ik zien).
Nah, het hoeft niet naar boven want bijkeuken, en daar moeten die spullen heenquote:Op zondag 5 september 2021 10:29 schreef Glider76 het volgende:
Ik weet welk soort stekkerblok je bedoelt maar weet niet de juiste naam ervan. Wordt ook veel gebruikt in keukens om quooker en vaatwasser op dezelfde groep aan te sluiten.
Maar in jouw geval zou ik er niet eens meer aan denken om die oude troep nog helemaal naar boven te tillen en direct die jongens in die blauwe busjes te bellen. Als je dat voor 23:00 nog doet staat ze morgen om 07:00 bij je voor de deur. Dan tillen hun het nog voor je naar boven ook.
DIe oude troep lekker laten staan in het oude huis of verkopen/gratis op halen.
KWa energie verbruik ga je er sprongen op vooruit. En nieuw huis, lekker nieuwe frisse apparatuur. Het is al 13 jaar oud, dus een dezer jaren ben je aan de beurt.
Gewoon een dubbele WCD ervan maken en beide aansluiten zonder gekke blokjes ertussen.
Dat kan makkelijk op 1 groep.
Al heb ik weinig toe te voegen aan de gegeven antwoorden van anderenquote:Op zaterdag 4 september 2021 15:19 schreef CoolGuy het volgende:
Even schaamteloos de aandacht trekken van @:Vonkenboer
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |