abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 15:15:37 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201209460
Dus, situatie:

Ander huis gekocht, het schilderen etc is nu zo ver dat ik langzaam aan andere dingen ga denken. Toen viel me op dat het weliswaar een aparte groep heeft voor de wasmachine, maar niét voor de droger. Toen ik vroeg hoe de vorige eigenaren dat dan hadden opgelost, bleek dat zij gebruik maakten van een speciale stekkerdoos, waarin je zowel de stekker van de wasmachine als van de droger stopt, en dan de stekker van die stekkerdoos in het stopcontact van de wasmachine-groep.

Vervolgens blijkt dan dat áls je dat doet, je niet beiden apparaten tegelijkertijd kunt gebruiken, of beter gezegd, het kan wel, maar als de wasmachine veel vermogen vraagt, schakelt die stekkerdoos gewoon de stroom naar de droger uit. Dan gaat ie daarna wel weer verder, er vanuit gaande dat je een droger hebt die zijn programma niet vergeet, anders kun je effectief dus maar 1 van de 2 apparaten tegelijkertijd gebruiken.

Dat vind ik vervelend. Nu heb ik even wat verder gezocht, ik weet 0,0 van elektra, maar het schijnt dus zo te zijn dat alle apparaten die 2000 watt of meer vragen qua piekvermogen, op hun eigen groep moeten zitten. Ik kán dus technisch wel de droger in een willekeurig stopcontact steken, maar dan moet ik daar niet iets anders bij duwen, en het mag dus blijkbaar eigenlijk niet, en dat is me teveel gedoe.

Alternatief is nieuwe groep, maar er wordt net geschilderd, en dat is me te bewerkelijk dus dat valt al af. Nog verder gezocht, en toen kwam ik er achter dat je ook warmtepompdrogers hebt, die een veel lager vermogen hebben (aansluitwaarde = 1000 watt).

Die mag je dus wél op een 'willekeurig' stopcontact aansluiten, want immers, de aansluitwaarde is minder dan 2000 watt? Klopt dat? Want als dat klopt, en ik heb nu een condenswasdroger uit 2008, dan is de keuze voor een nieuwe droger, en dan de warmtepompvariant heel snel gemaakt.

Maar klopt de redenering dat je die nieuwe droger dan op een willekeurig stopcontact aan mag sluiten en dat je dan alles netjes volgens de regels doet, dat dat is toegestaan etc etc?

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 04-09-2021 15:20:40 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 15:19:51 #2
16180 crew  CoolGuy
pi_201209545
Even schaamteloos de aandacht trekken van @Vonkenboer
pi_201209601
Hier altijd al op 1 groep gehad, zo zwaar zijn die apparaten tegenwoordig niet meer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 15:22:55 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_201209641
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:21 schreef halfway het volgende:
Hier altijd al op 1 groep gehad, zo zwaar zijn die apparaten tegenwoordig niet meer.
Nee maar die van mij zijn uit 2008. Ik weet dat mijn droger op zn piek bijna 2500 watt trekt (dat kan ik zien).
pi_201209643
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:21 schreef halfway het volgende:
Oh en die warmtepompdroger hebben wij na 2 jaar een trap gegeven, dat ding draait veel te lang voor die klaar is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 15:23:44 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_201209660
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:23 schreef halfway het volgende:

[..]
Oh en die warmtepompdroger hebben wij na 2 jaar een trap gegeven, dat ding draait veel te lang voor die klaar is.
De draaitijd boeit me in het geheel niet. Mijn vraag is of wat ik bij mekaar geredeneerd heb klopt :)
pi_201209838
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De draaitijd boeit me in het geheel niet. Mijn vraag is of wat ik bij mekaar geredeneerd heb klopt :)
Je redenatie klopt.
Maar mits met gewoon een goede wcd zou ik me niet al teveel zorgen maken.

3680W kan 1 groep leveren
Do what you love, love what you do!
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 15:34:32 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_201209879
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:32 schreef kree het volgende:

[..]
Je redenatie klopt.
Maar mits met gewoon een goede wcd zou ik me niet al teveel zorgen maken.

3680W kan 1 groep leveren
Ja, maar de wasmachine gebruikt 2500 watt piek (zie ik) dus de aansluitwaarde zal dan ook...wat, leek als ik ben zou ik zeggen dat de aansluitwaarde dan 2500 is. Nou, dan blijft er nog 1180 over en de wasmachine verbruikt piek ab-so-luut meer dan dat.

Dus dan lijkt het mij dat die niet samen gaan. Maar, ik heb hier dus 0 verstand van.
pi_201209954
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar de wasmachine gebruikt 2500 watt piek (zie ik) dus de aansluitwaarde zal dan ook...wat, leek als ik ben zou ik zeggen dat de aansluitwaarde dan 2500 is. Nou, dan blijft er nog 1180 over en de wasmachine verbruikt piek ab-so-luut meer dan dat.

Dus dan lijkt het mij dat die niet samen gaan. Maar, ik heb hier dus 0 verstand van.
Dan gaat je automaat uit. Het is natuurlijk ook nog zo dat ze niet altijd de piekwaarde trekken tegelijkertijd.

Ik weet dat dit bij m’n ma al echt jaren goed gaat.

Maar als je het netjes wil doen en volgens de regels dan klopt het wat je zelf al omschreven had :)
pi_201209981
Kan vaak niet samen nee, als je oude apparatuur hebt. Dus als je vaak samen draait of dit verwacht in de komende jaren, zou ik er iets mee doen:
Ofwel aparte groep
Ofwel een warmtepomp droger. Energieverbruik ook significant lager dus verdien je ook (gedeeltelijk) terug.
Eerst denken, dan typen
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 15:44:22 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_201210083
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:36 schreef kree het volgende:

[..]
Dan gaat je automaat uit. Het is natuurlijk ook nog zo dat ze niet altijd de piekwaarde trekken tegelijkertijd.

Ik weet dat dit bij m’n ma al echt jaren goed gaat.

Maar als je het netjes wil doen en volgens de regels dan klopt het wat je zelf al omschreven had :)
Ik snap dat de automaat dan uit gaat, en de automaat is dan in dit geval dat stekkerblok, of nou ja, grofweg hetzelfde principe? En dat wil ik dus liever niet.

Ik wil het inderdaad netjes doen, dus dan kom ik eigenlijk bijna niet om een WP-droger heen. Nu vind ik het van de andere kant ook zonde, maar de droger ís al 13 jaar oud. Hmja, dan maar eens gaan kijken naar een nieuwe droger.
pi_201210133
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik snap dat de automaat dan uit gaat, en de automaat is dan in dit geval dat stekkerblok, of nou ja, grofweg hetzelfde principe? En dat wil ik dus liever niet.

Ik wil het inderdaad netjes doen, dus dan kom ik eigenlijk bijna niet om een WP-droger heen. Nu vind ik het van de andere kant ook zonde, maar de droger ís al 13 jaar oud. Hmja, dan maar eens gaan kijken naar een nieuwe droger.
Ik doelde op de automaat in je groepenkast als je dat stekkerblok niet gebruikt.

Maar het klopt wel wat je zegt. Dan kijken naar een droger die minder verbruikt ;)
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 15:50:24 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_201210211
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:48 schreef kree het volgende:

[..]
Ik doelde op de automaat in je groepenkast als je dat stekkerblok niet gebruikt.

Maar het klopt wel wat je zegt. Dan kijken naar een droger die minder verbruikt ;)
Dat snap ik, de automaat gaat uit als je dat stekkerblok niet gebruikt, maar gebruik je dat stekkerblok wel, dan zet die effectief het stopcontact waar de droger op zit uit, om te voorkomen dat je automaat uit gaat.

Ik zie dat als een soort van noodoplossing om te voorkomen dat je elke keer die automaat weer aan moet schakelen. Dan liever een nieuwe droger inderdaad. Dat verbruik is dan inderdaad een aardige bijkomstigheid.
pi_201211452
Ik had vroeger beide op 1 groep, die is er nooit uitgeklapt.
Nu heb ik wel deze apparaten een eigen groep gegeven.
  zaterdag 4 september 2021 @ 17:00:13 #15
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201211530
Die droger kan prima op een standaard groep er bij ^O^ had ik in m'n vorige huis ook, CV ketel, wasdroger (warmtepomp variant), PC, geen probleem.
pi_201212681
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 17:00 schreef RedFever007 het volgende:
Die droger kan prima op een standaard groep er bij ^O^ had ik in m'n vorige huis ook, CV ketel, wasdroger (warmtepomp variant), PC, geen probleem.
Precies dit. Wij hebben hier ook de wasmachine op een aparte groep. Droger staat er naast aangesloten op 1 van de 2 groepen van de bovenverdieping. Daar zit naast de droger nog een CV ketel op, verder wat verlichting. In elk geval niet genoeg om aan die 3680 watt te komen.
pi_201213011
De eis van een eigen eindgroep voor apparaten >2000W is ondertussen uit de NEN1010 verdwenen trouwens. Er is een lekker vaag stukje voor teruggekomen:
quote:
De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
Dus ja, die afzondeelijke eindgroep hoeft alleen "waar nodig".

Een moderne wasmachine en warmtepompdroger kun je prima samen op de wasmachinegroep aansluiten. Hier hebben die apparaten een aansluitvermogen van 2200W + 900W ofzo, samen ruim minder dan 16A.

Ik zou daar eerder voor kiezen dan om de wasdroger op een willekeurige andere contactdoos op zolder aan te sluiten, wie weet wat daar allemaal bij aangesloten wordt.
  Moderator zaterdag 4 september 2021 @ 18:53:15 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_201213070
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 18:49 schreef XanderH het volgende:
De eis van een eigen eindgroep voor apparaten >2000W is ondertussen uit de NEN1010 verdwenen trouwens. Er is een lekker vaag stukje voor teruggekomen:
[..]
Dus ja, die afzondeelijke eindgroep hoeft alleen "waar nodig".

Een moderne wasmachine en warmtepompdroger kun je prima samen op de wasmachinegroep aansluiten. Hier hebben die apparaten een aansluitvermogen van 2200W + 900W ofzo, samen ruim minder dan 16A.

Ik zou daar eerder voor kiezen dan om de wasdroger op een willekeurige andere contactdoos op zolder aan te sluiten, wie weet wat daar allemaal bij aangesloten wordt.
Ja, en daar zit dus mijn probleem, want ik héb nu geen warmtepompdroger, ik heb een condensdroger. En een losse wasmachine. Beide apparaten zijn uit 2008. Van beiden weet ik dat ze ruim over de 2000 watt gaan qua piekvermogen.

Ik heb maar 1 wasmachinegroep. Ik vind het prima om beide apparaten daar op aan te sluiten, maar dan krijg ik dus het issue dat ik beschreef, dat wil ik niet. Dús, ik wil een warmtepompdroger kopen, want die heeft als aansluitwaarde 1000 watt.

Die samen met de wasmachine op die ene wasmachinegroep zou moeten gaan.
pi_201213106
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 18:53 schreef CoolGuy het volgende:
Dús, ik wil een warmtepompdroger kopen, want die heeft als aansluitwaarde 1000 watt.

Die samen met de wasmachine op die ene wasmachinegroep zou moeten gaan.
Exact. :)
pi_201214230
Afhankelijk van je wastemperatuur gebruikt je wasmachine slechts een kwartier tot een half uur veel vermogen. Daarna zakt het tot een paar honderd watt. Ook zal di stop er niet direct bij 3800 watt er uit vliegen, vaak kan dat ding wel een half uurtje 4000 watt of zo hebben. Als het samen 5000 watt is dan is je oplossing de droger een half uurtje later te starten dan de wasmachine.

Gewoon een keer uitproberen zou ik zeggen. Ik heb in de keuken ook veel te veel op een groep, wasmachine, magnetron en waterkoker. Ondanks dat ik er nooit bewust bij nadenk is er nog nooit een stop uit gesprongen.
pi_201217051
Mijn advies? Probeer het eerst. Gaat waarschijnlijk prima zo.

Anders klopt je redenatie. Heb ik hier ook.
Laat die handjes wapperen!
pi_201221980
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:22 schreef CoolGuy het volgende:
Nee maar die van mij zijn uit 2008. Ik weet dat mijn droger op zn piek bijna 2500 watt trekt (dat kan ik zien).
Als het om veiligheid gaat:

1) Belangrijkste is dat zowel je droger als je wasmachine, op een geaard stopcontact worden aangesloten.
2) Check verder de 30mA aardlekschakelaar en
3) de aardversopreidingsweerstand

Een warmtepompdroger van 1000 W., hoef je niet op een aparte groep aan te sluiten. Samen met de wasmachine kan, in het ergste geval vliegt de automaat eruit. Dan weet je dat het niet kan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201222044
ik heb tientallen jaren in huizen gewoond met 3 groepen, 1 voor keuken, 1 voor woonkamer en 1 voor de bovenste verdiepingen. Dit in een tijd dat stofzuiger meer dan 2000 W vroegen.
Ik heb nooit rekening gehouden met apparaten tegelijkertijd aan of niet en nog nooit is er een stop doorheen gegaan.

Ik zou me er niet zo druk over maken.

Ik zou gewoon doen alsof je alles kan. Bij overbelasting gaat je stop erdoor. Dan doe je er een nieuwe smeltzekering in of zet je de schakelaar aan en dan doe je wat je deed niet weer.

[ Bericht 21% gewijzigd door sjorsie1982 op 05-09-2021 10:18:16 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201222338
Ik weet welk soort stekkerblok je bedoelt maar weet niet de juiste naam ervan. Wordt ook veel gebruikt in keukens om quooker en vaatwasser op dezelfde groep aan te sluiten.

Maar in jouw geval zou ik er niet eens meer aan denken om die oude troep nog helemaal naar boven te tillen en direct die jongens in die blauwe busjes te bellen. Als je dat voor 23:00 nog doet staat ze morgen om 07:00 bij je voor de deur. Dan tillen hun het nog voor je naar boven ook.

DIe oude troep lekker laten staan in het oude huis of verkopen/gratis op halen.

KWa energie verbruik ga je er sprongen op vooruit. En nieuw huis, lekker nieuwe frisse apparatuur. Het is al 13 jaar oud, dus een dezer jaren ben je aan de beurt.

Gewoon een dubbele WCD ervan maken en beide aansluiten zonder gekke blokjes ertussen.

Dat kan makkelijk op 1 groep.
  Moderator zondag 5 september 2021 @ 10:35:27 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_201222441
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 10:29 schreef Glider76 het volgende:
Ik weet welk soort stekkerblok je bedoelt maar weet niet de juiste naam ervan. Wordt ook veel gebruikt in keukens om quooker en vaatwasser op dezelfde groep aan te sluiten.

Maar in jouw geval zou ik er niet eens meer aan denken om die oude troep nog helemaal naar boven te tillen en direct die jongens in die blauwe busjes te bellen. Als je dat voor 23:00 nog doet staat ze morgen om 07:00 bij je voor de deur. Dan tillen hun het nog voor je naar boven ook.

DIe oude troep lekker laten staan in het oude huis of verkopen/gratis op halen.

KWa energie verbruik ga je er sprongen op vooruit. En nieuw huis, lekker nieuwe frisse apparatuur. Het is al 13 jaar oud, dus een dezer jaren ben je aan de beurt.

Gewoon een dubbele WCD ervan maken en beide aansluiten zonder gekke blokjes ertussen.

Dat kan makkelijk op 1 groep.
Nah, het hoeft niet naar boven want bijkeuken, en daar moeten die spullen heen :P dus gewoon begane grond, maar goed, ik ben er wel uit dat ik een nieuwe droger ga scoren inderdaad.
  Moderator zondag 5 september 2021 @ 14:54:28 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201226129
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 15:19 schreef CoolGuy het volgende:
Even schaamteloos de aandacht trekken van @:Vonkenboer
Al heb ik weinig toe te voegen aan de gegeven antwoorden van anderen :)
pi_201232229
Tegenwoordig is de harde grens van 2kW uit de NEN 1010 gehaald. Dit betekent dat een vaatwasser/wasmachine/oven in principe gewoon met andere apparaten op een groep mag. In plaats daarvan moet je er gewoon voor zorgen dat je op één groep niet meer dan 3,6kW, waarvan je slechts 80% als continuload mag trekken. Dus 2.9kW.

In mijn ogen kun je 4 dingen doen:
1. Gewoon niet beide apparaten tegelijkertijd gebruiken
2. Een warmtepompdroger kopen (die van mij trekt slechts 600-700W) en aansluiten op een groep met andere apparatuur waarvan de totale vermogensvraag niet boven de 2,9 continu of 3,6 traag uitkomt
3. Een wasmachine met hotfill kopen. Deze haalt zijn warm water van de CV, net als je douche, en verbruikt daarmee dus nagenoeg geen elektriciteit. Let wel dat het zo kan zijn dat het verwarmingselement misschien soms alsnog na gaat lopen verwarmen en dat gebeurt meestal gewoon op volle capaciteit (2kW) en niet op een lager vermogen omdat hij misschien maar een paar graden hoeft bij te sturen. Dus ik weet niet of dit een echte oplossing is.
4. Koop een wasdroogcombinatie en zet je bestaande spul op internet te koop

Ik heb zelf ongeveer dezelfde situatie. Mijn wasmachine zit via een PV-verdeler op een eigen groep maar mijn warmtepompdroger zit gewoon met de meeste apparatuur boven aangesloten (licht, kantoor, CV-ketel en zelfs een elektrische vloerverwarming in de badkamer). Gaat helemaal goed.
pi_201232588
Oké oké, dus ik kan mijn droger met aansluitwaarde 2400 watt vervangen voor een 700 watt exemplaar. Deze op de mechanische ventilatie wcd aansluiten. De drogergroepbuis leegtrekken en een utpkabel trekken zodat ik een uniquiti accesspoint op zolder kan plaatsen :P :P :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')