Heerlijk naïef, die zelf-controle en zelf-rapportages.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:16 schreef Isdatzo het volgende:
De werkelijke uitstoot van Tata Steel ligt veel en veel hoger dan hetgeen ze zelf rapporteren.: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2021-0216.pdf
#geschokt
Deze discussie lijkt erg op de discussies rondom de sluiting van de kolenmijnen in Limburg , DSMquote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Heerlijk naïef, die zelf-controle en zelf-rapportages.
Tja, consequentie van doorgeschoten liberalisme hé. Minder regels, minder betutteling, minder overheidsingrijpen, meer "eigen verantwoordelijkheid", alles voor de economie, al is dat vooral neoliberaal beleid.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 09:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Heerlijk naïef, die zelf-controle en zelf-rapportages.
Tja wat is nu waarheid...quote:Op vrijdag 11 februari 2022 12:28 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)imineel-milieudelict
Tata-troep geloosd in Noordzee: 'Dat is een crimineel milieudelict'
Door BART VUIJK EN DIRK-JAN PRINS
Updated 1 min geleden
50 min geleden
in BINNENLAND
IJMUIDEN - Er blijft nogal wat troep achter in en op de geloste schepen die steenkool en ijzererts aanvoeren voor Tata Steel in IJmuiden. Dat moet in theorie netjes worden opgeruimd, maar in de praktijk belanden duizenden kilo's in de Noordzee.
Kolendampen verhullen niet dat er enorm is gemorst met het steenkool.
Kolendampen verhullen niet dat er enorm is gemorst met het steenkool.
Dat blijkt uit onderzoek van het Noordhollands Dagblad. Grote hoeveelheden steenkool en ijzererts afkomstig van Tata Steel IJmuiden belanden in zee doordat het staalbedrijf zich in de eigen zeehaven niet aan de milieuvoorschriften houdt. Bemanningen van kolenboten spoelen uit het zicht van de Inspectie structureel duizenden kilo's gemorste grondstoffen de zee in, vertellen bronnen bij de staalfabriek, die hun beweringen staven met documenten.
Greenpeace spreekt onomwonden van een 'crimineel milieudelict' wanneer koolstof en ijzererts bewust in zee worden gedumpt. 'De giftige grondstoffen vormen een serieus gevaar voor het onderwaterleven en de dieren.'
Dronebeelden
Dronebeelden en foto-opnamen, die de krant liet maken tijdens de research voor dit verhaal, bewijzen dat bij het lossen door de Tata-kranen grote hoeveelheden steenkool worden gemorst in de haven en op het dek van de boten. Ze bewijzen ook dat die boten vervolgens met een dikke laag kolen en gruis op het dek weer vertrekken. Tijdens een van de observaties waren matrozen te zien die direct na de afvaart uit de Tata-haven de boot met bezems en kolenschoppen vrijmaakten en de gemorste steenkool met grote kracht over de rand van het dek duwden.
smerig bedrijf dat de Nederlandse zeekust ontsiert en mensen ziek maakt en de Noordzee stelselmatig vervuildquote:Op vrijdag 11 februari 2022 12:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Tata steel prachtig bedrijf met veel werkgelegenheid door de jaren heen en heeft een boost aan de regio en opbouw van Nederland geleverd.
Klopt die moet naar het buitenland om daar de boel te vervuilen.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
smerig bedrijf dat de Nederlandse zeekust ontsiert en mensen ziek maakt en de Noordzee stelselmatig vervuild
De steenkolenmijnen zijn ook gesloten , TATA moet ook weg
ASML dat is een mooi bedrijf, maar zo een vuil bedrijf als TATA moet asap weg
Het een en ander bewijst niets. Er bestaat zoveel laster, vervalsing en zwartmakerij. Bepaalde onderzoeken, evenals daarbij op beeld gezette 'bevindingen' over het staalbedrijf die belastend moeten uitpakken, kunnen gemakkelijk gemanipuleerd zijn in de strijd tegen Tata Steel.quote:Reactie Tata Steel
„Het in dit speculatieve artikel geschetste beeld dat duizenden kilo’s grondstoffen willens en wetens in zee verdwijnen en de aantijging dat schippers daarvoor zouden worden betaald, herkent Tata Steel niet.
Het lossen van schepen met grondstoffen in de haven van Tata Steel gebeurt conform procedures. Doordat het herhaaldelijk oppakken van grondstoffen op den duur slijtage veroorzaakt aan de grijpers van de loskranen, kan het incidenteel voorkomen dat grondstoffen worden gemorst. Bij constatering daarvan wordt de grijper uit gebruik genomen en gerepareerd of vervangen. Ook blijven er soms grondstoffen aan de buitenkant van grijpers hangen. Als er grondstoffen worden gemorst, komen die op de kade of op het schip terecht en niet in het water.
In de havens is een bedrijf werkzaam dat in opdracht van Tata Steel zorgt dat de scheepsruimen volledig worden geleegd. Aan het eind van de lossing van een ruim worden medewerkers met een speciale machine neergelaten om restanten en de in hoeken van het ruim achtergebleven grondstoffen bijeen te vegen en het ruim veegschoon op te leveren. Vervolgens worden de dekluiken naar binnen geschoven en wordt eventueel morsmateriaal van de dekluiken in bakken geveegd of in het ruim.
Bij het lossen van schepen kan het voorkomen dat er beschadigingen optreden. Voor kleine beschadigingen komen Tata Steel en de schipper een schadebedrag overeen, dat contant wordt betaald. Deze betalingen worden schriftelijk vastgelegd. Incidenteel komt het voor dat er onvoldoende capaciteit is om het dek veegschoon op te leveren. Dan wordt ook met de kapitein een vergoeding afgesproken voor het veegschoon maken van de luiken en het dek van het schip.
De kapitein is verantwoordelijk voor het ordentelijk verwijderen van eventueel aanwezige grondstoffen. Tata Steel wijst de kapiteins van schepen er altijd uitdrukkelijk (en ook schriftelijk) op dat ladingluiken en dek vrij van ladingresten moeten zijn bij vertrek naar zee. Indien de bemanning de luiken en/of het dek schoonmaakt, dient dit te gebeuren zonder dat er grondstoffen in het water terechtkomen. Tevens wijst Tata Steel de kapiteins erop dat de autoriteiten hierop toezicht houden en dat er hoge boetes staan op het niet naleven hiervan.
Tata Steel handelt conform de nationale (Regeling Laden en Lossen Bulkschepen) en Europese wet- en regelgeving op dit gebied.”
er zijndus foto,s van mensen die de vuil de zee in schuivenquote:Op vrijdag 11 februari 2022 13:07 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het een en ander bewijst niets. Er bestaat zoveel laster, vervalsing en zwartmakerij. Bepaalde onderzoeken, evenals daarbij op beeld gezette 'bevindingen' over het staalbedrijf die belastend moeten uitpakken, kunnen gemakkelijk gemanipuleerd zijn in de strijd tegen Tata Steel.
inderdaad de achterhoek van Roemenie ofzoquote:Op vrijdag 11 februari 2022 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt die moet naar het buitenland om daar de boel te vervuilen.
Welke mooie kust?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 13:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijndus foto,s van mensen die de vuil de zee in schuiven
TATA zal het inderdaad ontkennen
echter die vieze smeerlap TATA moet van onze mooie kust vandaan, zoek maar eeen land waar geoeg ruimte is die vies mag worden
https://eenvandaag.avrotr(...)e-ruim-moeten-aange/
https://eenvandaag.avrotr(...)-terrein-tata-steel/
Deze Katwijk aan zee kustquote:
quote:Tata Steel grootste loodvervuiler van Nederland: helft van uitstoot komt van staalgigant
Laat die eens zien dan?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 13:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijndus foto,s van mensen die de vuil de zee in schuiven
quote:TATA zal het inderdaad ontkennen
echter die vieze smeerlap TATA moet van onze mooie kust vandaan, zoek maar eeen land waar geoeg ruimte is die vies mag worden
https://eenvandaag.avrotr(...)e-ruim-moeten-aange/
https://eenvandaag.avrotr(...)-terrein-tata-steel/
quote:Prins verhuisde ooit naar Wijk aan Zee omdat hij behoefte heeft aan schone lucht.
Ja daat gaat nu niet meer sinds dat smerige bedrijf uit India zich hier inkocht en met lobbbieclubs alle regelsaan de laars lapt aan onze kustquote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:05 schreef kanovinnie het volgende:
Prins verhuisde ooit naar Wijk aan Zee omdat hij behoefte heeft aan schone lucht.
Daarvoor wel dan?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 21:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja daat gaat nu niet meer sinds dat smerige bedrijf uit India zich hier inkocht en met lobbbieclubs alle regelsaan de laars lapt aan onze kust
Toen het nog Hoogovens was was inderdaad alles ieen stuk schoner ja,quote:
Hoe kom je aan deze wijsheid?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 21:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Toen het nog Hoogovens was was inderdaad alles ieen stuk schoner ja,
Rechtstreeks uit de dikke duim.quote:
Ik verwacht dat de foto's van de rotzooi die in zee geschoven wordt daar ook vandaan komen.quote:
ook omdat de normen sinds de jaren 60 fors opgesch/obven zijn en dat TATA /fors meer is gaan vervuilen en produceren in Kartwaijk aan zeequote:
nuquote:
Dus?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nu
Hoogovens producerede slechts 6 % van de staal die de vieze TATA nu produceert in Nederland
Dus is er 94% smerige productiecapaciteit bijgekomen, die onze Noordzeekust vervuiilen, op een van de duurste locaties van het landquote:
Serieus?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 21:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Toen het nog Hoogovens was was inderdaad alles ieen stuk schoner ja,
Je hebt echt geen flauw benul van waar je het over hebt. Kom eens met een bron ipv je geblaat.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 11:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus is er 94% smerige productiecapaciteit bijgekomen, die onze Noordzeekust vervuiilen, op een van de duurste locaties van het land
Dit mega bedrijf dat de longen van kinderen vervuild , moet van deze mooie Noordzee locatie af, naar verweggistanquote:Op zaterdag 12 februari 2022 12:34 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Serieus?
Vooral nu is én wordt het al schoner met maatregelen tot verdere verduurzaming om eventuele verspreiding van alsnog rondwarende schadelijke stoffen tegen te gaan, in zoverre deze al echte gezondheidsschade veroorzaken op een manier zoals men anderen wil doen geloven.
Voor notoire tegenstanders tevens een vrij zinloze actie om het megabedrijf in diskrediet te blijven brengen, en te pogen dit proces te versnellen met wellicht vals bewijsmateriaal zoals beelden die vast in scène zijn gezet, gefotoshopt etc.
Precies laat die kinderen in verweggistan maar vuile longen krijgen!quote:Op zaterdag 12 februari 2022 13:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit mega bedrijf dat de longen van kinderen vervuild , moet van deze mooie Noordzee locatie af, naar verweggistan
Dat was geen plasticafval ,dat was een staalresidu , het ministerie heeft toestemming gegeven omdat heet een soort grond zou zijnquote:Op zaterdag 23 oktober 2021 13:27 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Vergeet ook die bedrijf in het Oosten niet die toestemming kreeg om 10.000kg plastic te dumpen in de Maas
Wat bijna nog het ergste is; het onder valse voorwendselen inzetten van kinderen door tegenstanders om te pogen alle aantijgingen jegens het bedrijf kracht bij te zetten.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 13:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit mega bedrijf dat de longen van kinderen vervuild , moet van deze mooie Noordzee locatie af, naar verweggistan
exprees een zwik kinderen hun longen laten vervuilen en mensen in Katwijk aan Zee injecteren met kanker, das nog ergerquote:Op zaterdag 12 februari 2022 14:07 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wat bijna nog het ergste is; het onder valse voorwendselen inzetten van kinderen door tegenstanders om te pogen alle aantijgingen jegens het bedrijf kracht bij te zetten.
Je zou denken dat dit soort troep alleen afspeelt in China en VSquote:Op zaterdag 12 februari 2022 13:49 schreef michaelmoore het volgende:
Er zijn verschillende verklaringen voor die bovenmatige kanker daar aan de Noordzee kust
Het is gebleken dat de mensen in Wijk aan zee bovengemiddeld veel naar het strand gaan en daar verbranden in de zon , vandaar de bovenmatige huidkanker in de gemeentes rondom TATA
Ook dat de bewoners van Wijk aan zee bovengemiddeld veel roken en achter diesel autos aan lopen , vandaar de bovenmatige longkanker in de gemeentes rondom TATA
Dit bleek uit een diepgaand onderzoek ingesteld door de VVD en TATA
In Nederland hebben bedrijven ook lobbyclubs die zich richten op fora om hun smerige bedrijf te promotenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 14:21 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Je zou denken dat dit soort troep alleen afspeelt in China en VS
quote:Ook dat de bewoners van Wijk aan zee bovengemiddeld veel roken en achter diesel autos aan lopen , vandaar de bovenmatige longkanker in de gemeentes rondom TATA
Dit bleek uit een diepgaand onderzoek ingesteld door de VVD en TATA
En wie allemaal zouden dit dan doen?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 14:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In Nederland hebben bedrijven ook lobbyclubs die zich richten op fora om hun smerige bedrijf te promoten
quote:Tata Steel onderzoekt lossen steenkoolresten in zee
ANP
Staalconcern Tata Steel laat onderzoek doen naar aantijgingen over het lossen van steenkoolresten in zee, meldt het bedrijf. Tata reageert daarmee op een artikel in het Noordhollands Dagblad/IJmuider Courant.
Vrijdag meldde de krant op basis van eigen onderzoek dat er bewust vanaf schepen steenkoolresten geloosd zouden worden in de haven van IJmuiden. Volgens Tata zijn de aantijgingen „dermate zwaar” dat „gericht onderzoek noodzakelijk is.”
De krant sprak onder meer van omkoping, crimineel gedrag en bewuste vervuiling. Tata laat het onderzoek uitvoeren door een externe expert, maar geeft niet aan welke.
Tata meldde vrijdag al in de krant zich niet te herkennen in het geschetste beeld dat er „duizenden kilo’s grondstoffen willens en wetens in de zee verdwijnen.” Volgens Tata is er vrijdag direct opdracht gegeven aan het betreffende bedrijfsonderdeel om alle procedures en processen te volgen bij het lossen van kolen en erts. „Dat geldt ook voor de interne controle daarop”, aldus het bedrijf. Tata zegt verder te kijken „of en waar verbeteringen in het proces nodig zijn.”
Tata Steel moet ervoor zorgen dat schepen schoon vertrekken uit de haven, maar zou schippers betalen om de troep na vertrek stiekem in zee te vegen, aldus de krant. Het kabinet kondigde vrijdag aan uitleg te willen van Tata over de beschuldiging dat het afval in zee dumpt. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat maandag tijdens een al eerder gepland werkbezoek aan het staalconcern met de directie in gesprek over de kwestie. Heijnen wees erop dat ook toezichthouders al langer constateren dat Tata slordig omgaat met het transport van grondstoffen.
Haarlems Dagblad
Iedere ondernemer is met zijn bedrijf de omwonenden tot last met het opwerpen van veel fijnstof. Vraag maar eens aan mensen of het stofvrij maken van de woning veel zin heeft. De meesten zullen dan nee antwoorden, want na een uur-meestal al eerder-ligt er weer dezelfde hoeveelheid fijnstof in de woning.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:21 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En wie allemaal zouden dit dan doen?
De aannames vliegen je hier om de oren, waarover het artikel in zekere zin al gaat en waar lang niet iedereen zich in kan vinden.
mooie Noordzeekust hequote:
Alleen wil je er zelf liever niet in de buurt wonen schat ik zo in.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 12:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Tata steel prachtig bedrijf met veel werkgelegenheid door de jaren heen en heeft een boost aan de regio en opbouw van Nederland geleverd.
Die ligt voor de hand. En nu moet Tata "onderzoeken" of dat zo is. Terwijl ze dat al weten natuurlijk.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:52 schreef Scjvb het volgende:
Tata Steel moet ervoor zorgen dat schepen schoon vertrekken uit de haven, maar zou schippers betalen om de troep na vertrek stiekem in zee te vegen, aldus de krant.
Wel.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die ligt voor de hand. En nu moet Tata "onderzoeken" of dat zo is.
NL heeft Noordzeekust genoeg die zeer aantrekkelijk is, en niet eens zo heel ver daar vandaan.quote:
quote:Tata Steel zou schippers betalen om de resten op te ruimen en die houden zich niet aan de regels, meldde het Noordhollands Dagblad.
De leiding van het betreffende bedrijfsonderdeel heeft volgens het staalconcern direct een instructie uitgedaan waarin nog eens wordt benadrukt dat alle procedures en processen bij het lossen van kool en erts strikt dienen te worden gevolgd.
Hetzelfde geldt voor de controle daarop. Wel onderzoekt Tata Steel of en waar verbeteringen in het proces nodig zijn.
Het kabinet kondigde vrijdag aan uitleg te willen van Tata over de beschuldigingen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat maandag tijdens een al eerder gepland werkbezoek aan het staalconcern met de directie in gesprek over de kwestie.
Heijnen wees erop dat ook toezichthouders al langer constateren dat Tata slordig omgaat met het transport van grondstoffen.
De locatie waar die vieze staalfabriek TATA staat is de duurste en mooiste locatie van Nederlandquote:Op zondag 13 februari 2022 13:33 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wel.
En dat onderzoek doen ze, wanneer dat nodig wordt geacht. Als er daadwerkelijk personen zijn die er een potje van zouden maken en vervolgens een economisch belangrijk bedrijf als dit onnodig in diskrediet brengen, dan wordt daar uiteraard passend tegen opgetreden.
Ondanks milieu en gezondheidskwesties in de regio, die door tegenstanders van het staalconcern in de pas met een grote hype omtrent het milieu erg worden opgeblazen, is én blijft Tata Steel verder een keurig bedrijf.
[..]
NL heeft Noordzeekust genoeg die zeer aantrekkelijk is, en niet eens zo heel ver daar vandaan.
quote:DEN HAAG - Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat heeft dinsdagmiddag de Tweede Kamer foutief geïnformeerd in een debat over milieu-overtredingen nabij Tata Steel in IJmuiden. Dat erkent een woordvoerder van Heijnen.
Dinsdag vond in de Tweede Kamer het wekelijkse mondelinge vragenuur plaats. Vivianne Heijen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat beantwoordde vragen over het bericht 'Tata-troep geloosd in Noordzee
Heijnen reageerde dinsdagmiddag in een van haar eerste debatten op vragen van bezorgde Kamerleden.
Zij wezen op een onthulling van het Noordhollands dagblad, dat vorige week naar buiten bracht dat duizenden kilo's steenkool en ijzererts illegaal in de Noordzee worden gedumpt.
De krant bracht die onthulling na eigen onderzoek met een drone.
Op beelden is te zien dat bemanningen van kolenboten uit het zicht van de Inspectie structureel duizenden kilo's gemorste grondstoffen de zee in spoelen.
BEKIJK OOK:
Tata-troep geloosd in Noordzee: 'Dat is een crimineel milieudelict'
Heijnen zei dinsdag tegen bezorgde Kamerleden dat zij met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), dat toezicht houdt, heeft gesproken en dat de ILT een onderzoek opstart.
Ook Tata Steel zelf heeft een onderzoek aangekondigd.
Ook zei Heijnen dat de ILT -een dag voor het Noordhollands Dagblad met de bevindingen naar buiten kwam- zelfstandig een drone naar het gebied heeft gestuurd en onderzoek deed.
Volgens Heijnen constateerde de ILT dat er een schip zonder schoon oppervlak op zee werd aangetroffen. ,,
Even voor de duidelijkheid: dan gelden er weer andere regels en andere bronnen van gezag dan op het terrein zelf", aldus Heijnen. ,,
Zodra het schip de haven uit is, zijn er andere diensten aan zet."
Ook zei de CDA-bewindsvrouw: ,,
Het hebben van afval of rotzooi op het dek mag al niet, laat staan dat het in zee gestort mag worden.
Ik ben dus heel erg benieuwd wat er uit de onderzoeken komt.
Als het zo zou zijn, is het absoluut onacceptabel."
https://www.volkskrant.nl(...)a-uitstoot~b998bf90/quote:Op zondag 13 februari 2022 13:33 schreef Scjvb het volgende:
Ondanks milieu en gezondheidskwesties in de regio, die door tegenstanders van het staalconcern in de pas met een grote hype omtrent het milieu erg worden opgeblazen, is én blijft Tata Steel verder een keurig bedrijf.
https://www.nu.nl/economi(...)-bij-tata-steel.htmlquote:In totaal gaat het in de periode van eind 2014 tot en met januari van dit jaar om 10.231 zogeheten ‘ongewone voorvallen’.
quote:Een tijd geleden liet het RIVM al weten dat er een verschil is tussen de uitstoot die Tata Steel in zijn milieurapporten en jaarverslagen vermeldt en de werkelijke uitstoot in de omgeving rond de fabriek in IJmuiden. Op sommige plekken werd duizend keer meer uitgestoten dan Tata rapporteerde. Of dat een bewuste fout van Tata is, laat het RIVM in het midden, maar het gezondheidsinstituut vraagt het bedrijf wel om extra informatie.
een keurig bedrijf ,op kantoor ligt een schone vloer en iedereen heeft een strapdasquote:Op zondag 13 februari 2022 13:33 schreef Scjvb het volgende:
Ondanks milieu en gezondheidskwesties in de regio, die door tegenstanders van het staalconcern in de pas met een grote hype omtrent het milieu erg worden opgeblazen, is én blijft Tata Steel verder een keurig bedrijf.
quote:onderaannemer Harsco Metals, die ook op het terrein van Tata Steel werkt, 622 voorvallen plaats.
Harsco verwerkt restproducten van de staalfabrikant en daarbij ontstaan geregeld grote stofwolken die schadelijke stoffen bevatten.
Het gezondheidsinstituut RIVM trof in die wolken eerder al schadelijke metalen aan die gevaarlijk zijn voor kinderen.
Een tijd geleden liet het RIVM al weten dat er een verschil is tussen de uitstoot die Tata Steel in zijn milieurapporten en jaarverslagen vermeldt en de werkelijke uitstoot in de omgeving rond de fabriek in IJmuiden.
Op sommige plekken werd duizend keer meer uitgestoten dan Tata rapporteerde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |