Ik vind het wel irritant hoe vaak jij anderen beticht van domheid, naïviteit of leugens.quote:Op woensdag 1 september 2021 21:55 schreef Gretzl het volgende:
TLDR: het is buitengewoon naïef/dom om te beweren dat de kans op aanstraling van de A28 klein was en tegelijkertijd bij het alibi van Louwes te stellen dat het een verzinsel is.
Dat valt wel mee. Dat Louwes niets te verliezen heeft en doorgaat is niet zo bijzonder, en verder leeft die twijfel echt totaal niet bij het grote publiek. Alleen door de film komt alles weer even boven, maar dat is het dan ook wel.quote:Op woensdag 1 september 2021 21:55 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Best een goede reactie. Nul twijfel bestaat in veel (straf)zaken inderdaad niet. Maar de reden dat er inzake DMZ nog steeds zoveel over wordt gesproken en er nog steeds een herzieningsonderzoek loopt is natuurlijk omdat er in deze moordzaak juist enorm veel twijfel is over wie de moord werkelijk gepleegd heeft. Zowel onder deskundigen als het grote publiek zijn de twijfels nog enorm. Dat is een feit.
Dat is niet relevant, je hebt het over de minimale bewijslast, maar er zijn bij Louwes meer dan 2 bewijsmiddelen, dus wat er eventueel minimaal nodig zou zijn doet er niet toe.quote:Ik zou je aanraden om in aanvulling ook even naar het hele verhaal van Peter Plasman te luisteren. Die geeft een heldere uitzending over hoe het in Nederland werkt met een veroordeling: dat er zowel twee bewijsmiddelen als een overtuiging van de rechter nodig zijn. Het tweede bewijsmiddel hoeft echter niet onafhankelijk te zijn, maar mag ook uit het eerste volgen. Dus als de rechter constateert dat een overleden persoon door geweld om het leven is gekomen mag hij de gewelddadige handeling als bewijsmiddel rekenen. Ook als er geen verder bewijs is dat verdachte daadwerkelijk de persoon is die verantwoordelijk is voor dit geweld. Nogal krom vindt je niet?
Ik heb niet het idee dat jij de kennis/ kunde hebt om dat te beoordelen (ik ook niet overigens), maar ook dit is niet relevant. Het gaat erom dat Louwes schuldig is, niet of in een ander land dat tot een veroordeling zou leiden (nog even afgezien van zaken als juryrechtspraak in andere landen.)quote:Het gaat dus over hoe flinterdun het bewijs in het Nederlandse rechtssysteem hoef te zijn om al veroordeeld te kunnen worden. In veel andere westerse landen had Louwes op grond van de huidige bewijsmiddelen nooit veroordeeld kunnen worden voor moord.
Door de bewijzen die ze hebben, stellen ze terecht vast dat de kans dat Louwes de waarheid heeft gesproken klein is.quote:Theoretisch gezien weinig op aan te merken, maar je vergeet hierbij om te onderzoeken hoe waarschijnlijk het is dat verdachte waarachtige verklaringen heeft afgelegd over de file en het gevoerde telefoongesprek. Dat zou ook taak moeten zijn van een goed functionerend OM. OM in deze zaak is er echter blind vanuit gegaan dat Louwes loog over zijn alibi, de file en de reden van het telefoongesprek en heeft nooit meer naar waarschijnlijkheden gekeken dat hij gewoon als onschuldig persoon vertelde wat er werkelijk is gebeurd. Dit onderzoek heeft wetenschapsfilosoof Derksen wel gedaan. De conclusies daarvan lees je in zijn boek Leugens Over Louwes.
Ten eerste is je TLDR geen samenvatting, maar weer een nieuw punt, waarbij je verkeerd samenvat wat ik gezegd zou hebben. Ik stel nergens dat de kans klein is dat Louwes loog over zijn alibi. Ten tweede is het niet netjes om iemand die inhoudelijk op je ingaat meteen naïef of dom te noemen, dan is de discussie wel klaar.quote:TLDR: het is buitengewoon naïef/dom om te beweren dat de kans op aanstraling van de A28 klein was en tegelijkertijd bij het alibi van Louwes te stellen dat het een verzinsel is. Dat is namelijk meten met twee maten. Wanneer het goed uitkomt voor je narratief beschouw je een kleine kans als verwaarloosbaar en wanneer het niet goed uitkomt (zeer kleine kans dat het alibi verzonnen is) dan is die kleine kans opeens wel relevant.
Inderdaad. Er is helemaal niets logisch aan een eventueel avondbezoek van Louwes. Zoveel vaststaande feiten die (vrijwel) niet verenigbaar zijn met een avondbezoek. Een korte opsomming:quote:Op woensdag 1 september 2021 21:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En dan bel je pas als je er bijna bent? Das vreemd.
Met het risico dat ze bezoek heeft, al naar bed gaat of zelfs bij iemand op bezoek is?
De kosteres heeft Vlgs mij gezegd dat zij het niet wist. Maar in een verslag van Gerard de beheerder, staat dat hij tegen Scholten heeft gezegd dat die het maar aan de kosteres moest vertellen. Dus niet dat ie het zelf verteld heeft.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, deze was zeer stellig. En die dag werd bevestigd door twee collega’s, een dag later kon niet want dat was zaterdag en toen werd er nooit gewerkt. De dag ervoor was mevrouw Wittenberg nog niet dood.
Deze getuige is vrij snel naar de politie gegaan omdat het zo vreemd was, dus niet pas na maanden.
Dus drie mensen op de begraafplaats wisten op vrijdag dat ze die nacht was overleden, gewurgd en met messteken. Ze wisten op vrijdag dat ze een begrafenis moesten inplannen voor mevrouw Wittenberg.
Deze getuige is waarschijnlijk net als de radio-amateur afgescheept als fantast en 'vriendelijk' verzocht om zich niet meer met de zaak te bemoeien. Op die manier ging de politie Oost-Nederland toentertijd te werk als goedwillende burgers zich meldden met informatie.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Deze getuige is vrij snel naar de politie gegaan omdat het zo vreemd was, dus niet pas na maanden.
Ik vind het fijn dat dat gezin er goed doorheen gekomen is. Dat hij en Anneke bij elkaar gebleven zijn en Anneke zo sterk was dat ze in het programma “ klasgenoten” is geweest.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Louwes is momenteel lekker op vakantie in het buitenland, heel verstandig.
Ik heb ook helemaal geen kritiek op @Operc, hij/zij zegt in 1 post meer zinnige dingen dan jij in 300. Ik had alleen een aanvulling op zijn/haar verhaal en gaf daarbij aan dat het mooi aansloot bij het betoog van Peter Plasman over het rechtssysteem.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vind het wel irritant hoe vaak jij anderen beticht van domheid, naïviteit of leugens.
Zo'm Operc heeft gewoon een heel zinnige post geplaatst over ons rechtssysteem.
Was dat niet dezelfde die De Jong wat in het graf van Wittenberg zag leggen? Daarna is toen na een heel circus het graf gelicht zonder resultaat.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, deze was zeer stellig. En die dag werd bevestigd door twee collega’s, een dag later kon niet want dat was zaterdag en toen werd er nooit gewerkt. De dag ervoor was mevrouw Wittenberg nog niet dood.
Dus drie mensen op de begraafplaats wisten op vrijdag dat ze die nacht was overleden, gewurgd en met messteken. Ze wisten op vrijdag dat ze een begrafenis moesten inplannen voor mevrouw Wittenberg.
Louwes reed kriskras door het land. Daar kun je wat betreft tanktransacties nog maar weinig over zeggen.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:22 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Inderdaad. Er is helemaal niets logisch aan een eventueel avondbezoek van Louwes. Zoveel vaststaande feiten die (vrijwel) niet verenigbaar zijn met een avondbezoek. Een korte opsomming:
- Afgelegde autokilometers i.c.m. tanktransacties
Wat juist op de aanwezigheid van Louwes duidt. Of je moet die kleine kans van bijzondere omstandigheden als overtuigend bewijs zien.quote:- Telefoongesprek
Wat Louwes waarschijnlijk gewoon gezien heeft op de avond van de moord.quote:- Gevonden aantekening met daarop het geldbedrag
Er is geen bewijs dat hij daadwerkelijk in die file stond.quote:- Gedetailleerde wetenschap van Louwes over een niet-gemelde file waarvan hij zegt in te hebben gestaan
Het komt Louwes wel goed uit om geheelonthouder te zijn, maar er is geen bewijs van. Bovendien kan de weduwe de wijn ook voor haarzelf ingeschonken hebben.quote:- Meerdere indirecte aanwijzingen op plaats delict die Louwes als dader erg onaannemelijk maken (o.a. geopende fles wijn)
Dat sluit een avondbezoek zeker niet uit.quote:- Bewezen ochtendbezoek
Daar denkt hoogleraar notarieel- en privaatrecht Martin van Mourik echt anders over:quote:- Ontbreken van motief
Een boos mannetje ben je.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:25 schreef Gretzl het volgende:
hij/zij zegt in 1 post meer zinnige dingen dan jij in 300.
Echt schandalig. Wittenberg krijgt zelfs in haar graf geen rust.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:26 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Was dat niet dezelfde die De Jong wat in het graf van Wittenberg zag leggen? Daarna is toen na een heel circus het graf gelicht zonder resultaat.
http://dmz.translan.nl/documenten/20061019PVbeheerder.pdfquote:Op woensdag 1 september 2021 22:22 schreef Lutalo het volgende:
[..]
De kosteres heeft Vlgs mij gezegd dat zij het niet wist. Maar in een verslag van Gerard de beheerder, staat dat hij tegen Scholten heeft gezegd dat die het maar aan de kosteres moest vertellen.
Ook heb ik ooit ergens ( maar waar? Want er is zoveel te lezen), dat er die zaterdag juist wel een begrafenis was. Evengoed is er een mogelijkheid dat het toen aan de beheerder is verteld. S ochtends vroeg op zaterdag was ze ook nog niet gevonden.
Klopt, zie document van zijn verklaring in 2006.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:26 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Was dat niet dezelfde die De Jong wat in het graf van Wittenberg zag leggen? Daarna is toen na een heel circus het graf gelicht zonder resultaat.
Kinderachtig van jou dat je alleen mijn posts de hele tijd afzeikt en niet die van opperbasher Gretzl.quote:Op woensdag 1 september 2021 20:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat een kinderachtige opening weer.
Ik had me in deze iets duidelijker kunnen uitdrukken. Ik doel eigenlijk alleen op het deel van het grote publiek (de burgers) die zich serieus in deze zaak hebben verdiept. Onder die groep mensen zul je zien dat de meningen nog sterk verdeeld zijn.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:15 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Dat Louwes niets te verliezen heeft en doorgaat is niet zo bijzonder, en verder leeft die twijfel echt totaal niet bij het grote publiek. Alleen door de film komt alles weer even boven, maar dat is het dan ook wel.
Meer dan twee bewijsmiddelen, welke dan allemaal?quote:Dat is niet relevant, je hebt het over de minimale bewijslast, maar er zijn bij Louwes meer dan 2 bewijsmiddelen, dus wat er eventueel minimaal nodig zou zijn doet er niet toe.
Schuldig bevonden worden door het hooggerechtshof (na eerder te zijn vrijgesproken) staat niet gelijk aan schuldig zijn. Louwes heeft altijd ontkend en heeft genoeg ontlastend bewijsmateriaal aan zijn zijde. Hij heeft bijzonder veel pech gehad dat de laatste rechter met dank aan een leugenachtig OM voldoende overtuiging had om hem toch weer opnieuw te veroordelen.quote:Ik heb niet het idee dat jij de kennis/ kunde hebt om dat te beoordelen (ik ook niet overigens), maar ook dit is niet relevant. Het gaat erom dat Louwes schuldig is, niet of in een ander land dat tot een veroordeling zou leiden (nog even afgezien van zaken als juryrechtspraak in andere landen.)
Derksen legt feilloos uit dat OM de waarde van het zogenaamde DNA-bewijs overschat en ontlastend bewijs juist onderschat. Het gevonden bewijsmateriaal dat het OM gebruikt om iemand aan te klagen is niet per definitie gelinkt aan de dader. Men is er al direct vanuit gegaan dat Louwes als verdachte zou liggen over alibi en aanverwante zaken en heeft nooit serieus onderzocht hoe waarschijnlijk het is dat hij wel in die file stond.quote:Door de bewijzen die ze hebben, stellen ze terecht vast dat de kans dat Louwes de waarheid heeft gesproken klein is.
In ieder geval rood. En dat is niet witquote:Op woensdag 1 september 2021 20:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat deed die niet, er staat letterlijk in het dagboek dat ze of een jurk of een mantelpakje droeg.
Letterlijk dus.
Maar dit geeft mooi aan hoe selectief door jullie geluisterd wordt.
Geen reactie op jouw post, maar een algemeen statement. Jouw inhoudelijke reactie kon ik prima waarderen, van een heel ander niveau van de users die hier heilig overtuigd zijn van het daderschap van Louwes.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:15 schreef Operc het volgende:
Ten eerste is je TLDR geen samenvatting, maar weer een nieuw punt, waarbij je verkeerd samenvat wat ik gezegd zou hebben. Ik stel nergens dat de kans klein is dat Louwes loog over zijn alibi. Ten tweede is het niet netjes om iemand die inhoudelijk op je ingaat meteen naïef of dom te noemen, dan is de discussie wel klaar.
Dat komt omdat je onzin verkoopt en het op de man speelt. Niks zo vervelend als dat geleuter de hele tijd. Blijf gewoon ontopic, en dat laatste geldt ook voor Gretzl.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:37 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Kinderachtig van jou dat je alleen mijn posts de hele tijd afzeikt en niet die van opperbasher Gretzl.
Hij had het over een mantelpakje met een witte blouse, of een rode jurk.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:38 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
In ieder geval rood. En dat is niet wit
Operc is nu niet meer buitengewoon dom of naïef?quote:Op woensdag 1 september 2021 22:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Geen reactie op jouw post, maar een algemeen statement. Jouw inhoudelijke reactie kon ik prima waarderen, van een heel ander niveau van de users die hier heilig overtuigd zijn van het daderschap van Louwes.
O nee sorry, dat had Maurice ervan gemaakt.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt, zie document van zijn verklaring in 2006.
http://dmz.translan.nl/documenten/20061019PVbeheerder.pdf
Hij zegt dus dat die Micheal zag lopen met een klein zwart zakje en dat die die bij het vertrek niet meer in zijn hand had. Hij zegt nergens dat hij gezien heeft dat Micheal in het graf gelegd had. Zie verklaring op pagina 3.
Is allemaal in detail uitgezocht, maar jij weigert om informatie tot je te nemen die niet van Haan of het OM komt.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Louwes reed kriskras door het land. Daar kun je wat betreft tanktransacties nog maar weinig over zeggen.
En wat draag je onder het jasje of giletje ( zoiets als wat aan de kapstok hing) van een mantelpakje?quote:Op woensdag 1 september 2021 22:38 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
In ieder geval rood. En dat is niet wit
Nee, dat had Albert Scholten verklaard. Zie pagina drie.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:42 schreef Bayswater het volgende:
[..]
O nee sorry, dat had Maurice ervan gemaakt.
Post even dat dagboek, dan lezen we het even naquote:Op woensdag 1 september 2021 22:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hij had het over een mantelpakje met een witte blouse, of een rode jurk.
Wel bij de feiten blijven, en niet selectief zinnen knippen. Das zo Annegriet.
Ja dat moet wel. Dat is verplicht. En een witte. Dat is ook verplichtquote:Op woensdag 1 september 2021 22:45 schreef Lutalo het volgende:
[..]
En wat draag je onder het jasje of giletje ( zoiets als wat aan de kapstok hing) van een mantelpakje?
Ja idd een blouse.
Nagerekend en uitgezocht door de amateuronderzoekers van De Hond ja?quote:Op woensdag 1 september 2021 22:44 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Is allemaal in detail uitgezocht, maar jij weigert om informatie tot je te nemen die niet van Haan of het OM komt.
Als je googelt kun je het zo vinden. Een van de vele indirecte ontlastende bewijzen.
Het was geen dagboek.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:46 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Post even dat dagboek, dan lezen we het even na
Dat heeft weinig zin, aangezien je geen informatie tot je neemt welke afkomstig is van bepaalde websites.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:46 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Als De Hond of een andere betrokkenen iets speculeert wat (nog) niet feitelijk te bewijzen is sta je op je achterste benen.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:28 schreef luxerobots het volgende:
Daar denkt hoogleraar notarieel- en privaatrecht Martin van Mourik echt anders over:
Dat motief was volgens Van Mourik wel degelijk aanwezig. "Als je alles bij elkaar voegt, dan zijn de handelingen van Louwes niet zozeer strafrechtelijk aan te rekenen, maar ze zijn natuurlijk wel dermate van belang, als je zoekt naar een motief voor de moord." https://www.nu.nl/algemee(...)louwes-was-geld.html
Ik verkoop geen onzin. Ik hou me aan de feiten.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat komt omdat je onzin verkoopt en het op de man speelt. Niks zo vervelend als dat geleuter de hele tijd. Blijf gewoon ontopic, en dat laatste geldt ook voor Gretzl.
Je hebt het niet bedoel je.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:47 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat heeft weinig zin, aangezien je geen informatie tot je neemt welke afkomstig is van bepaalde websites.
Dat sloeg vooral op jou (zoals je zelf ook wel weet).quote:Op woensdag 1 september 2021 22:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Operc is nu niet meer buitengewoon dom of naïef?
Van Mourik was op dat moment hoogleraar notarieel- en privaatrecht. Dan mag je best iets zeggen over de financiële kant van de zaak.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als De Hond of een andere betrokkenen iets speculeert wat (nog) niet feitelijk te bewijzen is sta je op je achterste benen.
Als een Van Mourik zomaar wat roept over een totaal onbewezen motief moeten we het opeens wel serieus nemen?
Zelfs de rechtbank in Den Bosch achtte het door het OM gestelde motief als onvoldoende bewezen en heeft het in de veroordeling niet gebruikt.
Dus nu voor altijd ophouden over een eventueel motief van Louwes. Dat is op geen enkele manier aan te tonen.
Letterlijke passage wordt in deze podcastaflevering gedeeld; Listen to this episode from Maurice de Hond, de schoft van de Deventer Moordzaak on Spotify. 12 fragmenten die u van de podcastmaakster Annegriet Wietsma niet mocht horen.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:46 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
In bepaalde kringen wel ja, in andere kringen dragen ze er een kanten bh onder. In sommige kringen dragen ze er een boerka overheen.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:47 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Ja dat moet wel. Dat is verplicht. En een witte. Dat is ook verplicht
Grapjurk 😁quote:Op woensdag 1 september 2021 22:47 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Ja dat moet wel. Dat is verplicht. En een witte. Dat is ook verplicht
Jawel hoor, de meesten juist welquote:Op woensdag 1 september 2021 22:50 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dat sloeg vooral op jou (zoals je zelf ook wel weet).
Maar blijf lekker doen alsof je alle kanten van de zaak bekeken hebt. Vrijwel niemand gelooft je hier.
Door burgers / amateurspeurders zonder een directe link met MdH die met precies dezelfde auto (zelfde model, leeftijd, zelfde brandstofgebruik) de gehele route hebben nagereden. Dat is ook een vorm van onderzoeksjournalistiek.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nagerekend en uitgezocht door de amateuronderzoekers van De Hond ja?
Zie post 238, maar ik ben geen personeel van je. En die link is vandaag al twee keer aan je gegeven.quote:
Ik ga niet in op zaken als “doelbewust “quote:Op woensdag 1 september 2021 22:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Letterlijke passage wordt in deze podcast gedeeld; Listen to this episode from Maurice de Hond, de schoft van de Deventer Moordzaak on Spotify. 12 fragmenten die u van de podcastmaakster Annegriet Wietsma niet mocht horen.
Graag jouw inhoudelijke reactie op de 12 fragmenten die Wietsma doelbewust heeft weggelaten.
Net als dat prikken met een Global mes op die varkenslapjes zeker?quote:Op woensdag 1 september 2021 22:53 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Door burgers / amateurspeurders die met precies dezelfde auto (zelfde model, leeftijd, zelfde brandstofgebruik) de gehele route hebben nagereden. Dat is ook een vorm van onderzoeksjournalistiek.
Van een iets hoger niveau dan Bas "Louwes reed over het viaduct en zag een file" Haan
😊 ik probeer me janjanjan voor te stellen in een kostuum, zonder overhemd of t-shirt onder het colbert. 🤔 of toch maar niet?quote:Op woensdag 1 september 2021 22:52 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
In bepaalde kringen wel ja, in andere kringen dragen ze er een kanten bh onder. In sommige kringen dragen ze er een boerka overheen.
Ik bedoel een foto van de tekst in het dagboek. Niet de interpretatie van die volksmenner.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zie post 238, maar ik ben geen personeel van je. En die link is vandaag al twee keer aan je gegeven.
Dus je had het kunnen weten. Bedank Gretzl maar voor het wederom opzoeken van de bron.
Als ik een rode jurk draag, heb ik er geen blouse onder aanquote:Op woensdag 1 september 2021 22:55 schreef Lutalo het volgende:
[..]
😊 ik probeer me janjanjan voor te stellen in een kostuum, zonder overhemd of t-shirt onder het colbert. 🤔 of toch maar niet?
Je begaat hierbij de kolossale denkfout door te beredeneren dat Van Mourik in het hoofd van Louwes kon kijken. Kan hij niet. Niemand niet. Dat je hoogleraar notarieel- en privaatrecht bent betekent niet dat je beter kunt voorspellen of een verdachte een moord heeft gepleegd vanwege een financieel motief. Als hij die moord al gepleegd heeft, want daar kan Van Mourik vanuit zijn expertise ook niks over zeggen zonder aanvullend onderzoek.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Van Mourik was op dat moment hoogleraar notarieel- en privaatrecht. Dan mag je best iets zeggen over de financiële kant van de zaak.
Kijk maar op zijn site, daar staan alle officiële documenten. Waarschijnlijk ook deze.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:56 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Ik bedoel een foto van de tekst in het dagboek. Niet de interpretatie van die volksmenner.
quote:Hoogleraar bedreigd in Deventer moordzaak
11 januari 2007 | Na een optreden in Netwerk voelt professor Martin-Jan van Mourik zich bedreigd. Haatdragende e-mails "uit het kamp van Maurice de Hond" bestoken de Nijmeegse hoogleraar notarieel recht. De zaak draait om Ernest Louwes, die momenteel een gevangenisstraf uitzit na een moord in Deventer. Het vonnis kreeg kritiek, in bijzonder nadat opiniepeiler De Hond zich met deze zaak ging bezighouden.
Prof. van Mourik plaatste in een Netwerk-uitzending op 13 november vraagtekens en behandelde het vraagstuk of iets over het hoofd zou zijn gezien. In het strafdossier trof hij enkele in zijn ogen dubieuze feiten aan - waaronder een aantal geldtransacties - die volgens Van Mourik aan Louwes een motief kunnen verschaffen.
Op grond van die feiten zei Van Mourik in Netwerk: ‘Mijnheer Louwes, u had het gemunt op het geld van de weduwe’. Op Voxlog vertelt hij wat hem sindsdien is overkomen:
“Sinds zijn uitspraken wordt hij bestookt met brieven en e-mails uit het kamp van Louwes, onder aanvoering van Maurice de Hond. Omdat Van Mourik een aan hem persoonlijk gerichte brief van Louwes onbeantwoord liet, klom De Hond in de pen. In een lang epistel van 2 januari aan het College van Bestuur vraagt hij om opheldering.” https://www.scienceguide.(...)-deventer-moordzaak/
Ik draag echt bijna nooit jurkjes.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:57 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Als ik een rode jurk draag, heb ik er geen blouse onder aan
Exact.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Net als dat prikken met een Global mes op die varkenslapjes zeker?
Als je onnauwkeurig te werk gaat, of niet zuinig rijdt, kunnen er hele vreemde resultaten uitkomen.
Ik alleen in het weekend hahahaquote:Op woensdag 1 september 2021 22:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik draag echt bijna nooit jurkjes.
Als je veel verstand van financiële zaken hebt. Kun je wel zien of iets in de haak is.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:58 schreef Gretzl het volgende:
Je begaat hierbij de kolossale denkfout door te beredeneren dat Van Mourik in het hoofd van Louwes kon kijken.
Noem er eens 2 op dan ?quote:Op woensdag 1 september 2021 22:53 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Jawel hoor, de meesten juist wel
Je weet zo zeker wat er staat en je beticht mij van leugens.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kijk maar op zijn site, daar staan alle officiële documenten. Waarschijnlijk ook deze.
Maar nogmaals, ik ben je secretaresse niet.
Als amateurspeurders of deskundigen zoals die van TNO, KPN (Jim Heinen) of Derksen (wetenschapsfilosoof) tot een conclusie komen die niet in lijn is met jouw tunnelvisie dan gaan ze onnauwkeurig te werk of zijn hun onderzoeksresultaten niet bewezen.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Net als dat prikken met een Global mes op die varkenslapjes zeker?
Als je onnauwkeurig te werk gaat, of niet zuinig rijdt, kunnen er hele vreemde resultaten uitkomen.
TNO zegt dat de kans klein is dat het belsignaal naar Deventer ging.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:01 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als amateurspeurders of deskundigen zoals die van TNO, KPN (Jim Heinen) of Derksen (wetenschapsfilosoof) tot een conclusie komen die niet in lijn is met jouw tunnelvisie dan gaan ze onnauwkeurig te werk of zijn hun onderzoeksresultaten niet bewezen.
Eikelenboom, Van Koppen en R. de Vries hebben in ieder geval weinig fouten gemaakt in hun carriere.quote:Als iemand wat roept wat wel binnen je narratief past (Eikelenboom, Van Koppen, R. de Vries, Haan) dan is het een alwetend en volledig objectief orakel dat altijd de waarheid zal prediken. Vermoeiend hoor
Weet niet of je mij bedoelt?quote:Op woensdag 1 september 2021 22:59 schreef luxerobots het volgende:
Trouwens, ik werd beschuldigt van het niet inbrengen van nieuwe informatie.
Nou, ook Van Mourik kreeg de gang van Maurice over zich heen.
[..]
Had Van Mourik maar niet zo dom moeten zijn om zich in de luren te laten leggen door de leugenachtige verklaringen van het OM.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zal morgen Maurice even mailen voor dat specifieke document. Kosten ¤100,- aangezien ik niet gratis werk.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:01 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Je weet zo zeker wat er staat en je beticht mij van leugens.
BEWIJS DAT DAN!!!!!!!!!!!!!!!!
Volgens de verhalen zat het achterin haar nek/blouse. Dan heeft ze het waarschijnlijk niet gezien,quote:Op woensdag 1 september 2021 23:04 schreef Ericr het volgende:
Als we toch speculeren. Waarom heeft mevrouw Wittenberg zich niet verschoond nadat Louwes haar blijkbaar in de ochtend onder gespuugd en geniesd heeft. Volgens opgave Louwes mogelijk met bloed vanwege zijn hooikoorts. Erg logisch om dan de hele dag met een vuile blouse te lopen. Past niet bij een keurig persoon als mevrouw Wittenberg.
Wel een smeerpijp die Louwes. Wie niest er nou in de richting van iemand in de nabijheid. Om over zijn praten met consumptie maar te zwijgen.
Laat maar. Het is me duidelijk.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zal morgen Maurice even mailen voor dat specifieke document. Kosten ¤100,- aangezien ik niet gratis werk.
Die ¤100,00 doneer ik vervolgens aan de podcastmakers van Maurice de Schoft van Deventer.
Ja en het OvJ zei in de rechtbank dat ze de kans groot achtte dat Louwes zich in Deventer bevond tijdens het telefoongesprek, maar verzuimde zelf (een doodzonde) om timing advance gegevens op te vragen en zich voldoende te verdiepen in de materie (reikwijdte) radiogolven) en had dus zo nooit stellig conclusies kunnen trekken over de whereabouts van Louwes. Te meer omdat uit het onderzoek van mensen in de directe omgeving van Louwes naar voren kwam dat hij de file-informatie niet van een ander had gekregen. En dus de kans levensgroot was dat hij er op het genoemde tijdstip daadwerkelijk in stond en dus niet op tijd in Deventer kon zijn om de moord te plegen.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
TNO zegt dat de kans klein is dat het belsignaal naar Deventer ging.
Ik zei dat je onzin uitkraamt, niet dat je liegt.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:10 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Laat maar. Het is me duidelijk.
Maar beticht alsjeblieft niemand meer van leugens als je niet aan kan tonen dat het leugens zijn.
En zeker mij niet. Vind ik laag bij de grond en ongepast.
Ik vind dat ook helemaal niks, die mensen die iemand gaan opzoeken of bedreigen.quote:Op woensdag 1 september 2021 22:59 schreef luxerobots het volgende:
Trouwens, ik werd beschuldigd van het niet inbrengen van nieuwe informatie.
[..]
Welterusten, ik stuur je morgen wel een tikkie! Ik vind het wel jammer dan je me vergeet in je post.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:15 schreef JanJanJan het volgende:
Ik ga slapen.
Ik skip de sprookjes van Gretzl morgen wel verder.
En lees de zinnige bijdragen van Opec, Ericr en luxerobots graag morgen
Amenquote:Op woensdag 1 september 2021 23:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind dat ook helemaal niks, die mensen die iemand gaan opzoeken of bedreigen.
Sonja Bakker ook, omdat ze plagiaat pleegde.
Je mag een mening hebben en dingen onderzoeken maar val niemand lastig.
Gelukkig is dit wel logisch voor bijna iedereen.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind dat ook helemaal niks, die mensen die iemand gaan opzoeken of bedreigen.
Sonja Bakker ook, omdat ze plagiaat pleegde.
Je mag een mening hebben en dingen onderzoeken maar val niemand lastig.
Dwaalsporen zoals de file?quote:Op woensdag 1 september 2021 23:21 schreef Ericr het volgende:
Louwes is een minutieus type. Nu heeft hij zijn boek laten ghostwriten maar uit eerdere schrijfsels komt een hoog oog voor detail naar voren.
Moet ook wel in zijn vakgebied omdat met details geld wordt verdiend voor de klant.
Minutieus zijn komt in ieder geval goed van pas bij plannen van een moord en plaatsen dwaalsporen. Niet helemaal gelukt, maar het is wel duidelijk dat er gebruik is gemaakt van dwaalsporen.
Sommigen tuinen er nog steeds met open ogen in. Gelukkig niet degenen die gaan over zijn schuldig zijn of niet. Met een iets slimmere aanpak was hij er waarschijnlijk nog mee weg gekomen ook.
Hadden ze met de onderbroek van Nicky Verstappen moeten doen, had Roethof er direct gehakt van gemaakt.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:20 schreef StaceySinger het volgende:
Na de inbeslagneming is de blouse slechts verpakt geweest in een papieren zak die open was en niet verzegeld.
Deze zak zat in een doosje dat zich weer bevond in een grotere doos met andere voorwerpen, waaronder materiaal van de vloerbedekking van het slachtoffer, welke laatste doos door verbalisant Laarman op 5 november 2003 in geopende toestand werd aangetroffen;
- in strijd met artikel 5 van het Besluit DNA-onderzoeken in strafzaken van 27 augustus 2001 is de blouse S12 niet op het moment van inbeslagneming dan wel zo spoedig mogelijk daarna door een opsporingsambtenaar voorzien van een DNA-identiteitszegel.
Met andere voorwerpen? wtf
Welke voorwerpen behalve de vloerbedekking lagen er nog meer in die doos dan?
Dat rommelt en schud allemaal lekker door elkaar als het vervoerd wordt ?
Daarnaast heeft het OM niet kunnen verklaren waar de andere kledingstukken die mevrouw Wittenberg aan had zijn gebleven. Kledingstukken waar ook DNA-materiaal op kan zijn achtergelaten.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:20 schreef StaceySinger het volgende:
Na de inbeslagneming is de blouse slechts verpakt geweest in een papieren zak die open was en niet verzegeld.
Jammer dat hij zijn bouw en postuur niet meehad, aangezien mevrouw met zeer veel geweld en agressie om het leven is gebracht. Je zou dan een meer overwogen vorm van moord verwachten.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:21 schreef Ericr het volgende:
Louwes is een minutieus type. Nu heeft hij zijn boek laten ghostwriten maar uit eerdere schrijfsels komt een hoog oog voor detail naar voren.
Moet ook wel in zijn vakgebied omdat met details geld wordt verdiend voor de klant.
Minutieus zijn komt in ieder geval goed van pas bij plannen van een moord en plaatsen dwaalsporen. Niet helemaal gelukt, maar het is wel duidelijk dat er gebruik is gemaakt van dwaalsporen.
Sommigen tuinen er nog steeds met open ogen in. Gelukkig niet degenen die gaan over zijn schuldig zijn of niet. Met een iets slimmere aanpak was hij er waarschijnlijk nog mee weg gekomen ook.
Wat een merkwaardige opmerking dit. Als de weduwe een brandweerpak aan gehad zou hebben, zou er ook geen DNA op de blouse gezeten hebben.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als de weduwe op het moment dat de steekwonden werden aangebracht een vest/mantelpakje over de blouse droeg is het vrij plausibel dat de dader geen DNA op de blouse heeft achtergelaten.
Exact, dan was het nooit tot een veroordeling van Jos B. gekomen. Meten met twee maten.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hadden ze met de onderbroek van Nicky Verstappen moeten doen, had Roethof er direct gehakt van gemaakt.
Vaak zijn het bekenden die hun slachtoffer met veel geweld om het leven brengen. Ook mensen die nieuw zijn met vermoorden gebruiken vaak veel geweld. Een ervaren moordenaar weet met een paar gerichte steken iemand om het leven te brengen.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jammer dat hij zijn bouw en postuur niet meehad, aangezien mevrouw met zeer veel geweld en agressie om het leven is gebracht. Je zou dan een meer overwogen vorm van moord verwachten.
Louwes is best sterk. Of was. Ze moesten hem meedere mensen naar de grond werken na zijn uitbarsting in de rechtszaal.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jammer dat hij zijn bouw en postuur niet meehad, aangezien mevrouw met zeer veel geweld en agressie om het leven is gebracht. Je zou dan een meer overwogen vorm van moord verwachten.
Dat ligt geheel aan de zaak.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:28 schreef Gretzl het volgende:
DNA-bewijs is in strafzaken alleen bruikbaar als justitie er op consequentie wijze mee omgaat. Je kan niet in het geval van de ene zaak beweren dat mogelijke contaminatie totaal geen invloed heeft op de kwaliteit van het bewijsmateriaal en vervolgens in een andere strafzaak het bewijsmateriaal nietig verklaren wanneer is bewezen dat de chain of custody is verbroken.
De grap is dat jij ook geregeld hoeveelheden DNA achterlaat op de kledingstukken van mensen met wie je op korte afstand een gesprek voertquote:Op woensdag 1 september 2021 23:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De grap is dat het DNA wél op de blouse zat.
Mag ik je voortaan dumbrobots noemen dan?quote:Op woensdag 1 september 2021 23:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Deze domme robot weet nog best wat van moordzaken.
Als mijn DNA als enige op de blouse van een dood slachtoffer gevonden wordt, heb ik een groot probleem.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:30 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De grap is dat jij ook geregeld hoeveelheden DNA achterlaat op de kledingstukken van mensen met wie je op korte afstand een gesprek voertDat maakt je niet automatisch een moordverdachte.
Nee, maar jij trekt je toch niets aan van wat mag?quote:Op woensdag 1 september 2021 23:31 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Mag ik je voortaan dumbrobots noemen dan?
Daarom haal ik die zaak van Nicky ook even aan.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Exact, dan was het nooit tot een veroordeling van Jos B. gekomen. Meten met twee maten.
DNA-bewijs is in strafzaken alleen bruikbaar als justitie er op consequentie wijze mee omgaat. Je kan niet in het geval van de ene zaak beweren dat mogelijke contaminatie totaal geen invloed heeft op de kwaliteit van het bewijsmateriaal en vervolgens in een andere strafzaak het bewijsmateriaal nietig verklaren wanneer is bewezen dat de chain of custody is verbroken.
Er zijn in de DMZ door het onderzoeksteam op plaats delict en daarna dusdanig veel blunders gemaakt dat het met de huidige feiten niet mogelijk is om iemand de moord in de schoenen te schuiven.
Aan de andere kant is de doodsoorzaak van Nicky niet duidelijk. Dat was bij Wittenberg weer wel zo.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Daarom haal ik die zaak van Nicky ook even aan.
Ik denk dat ze daar de juiste dader te pakken hebben. Kijk hij had geen contact op normale wijze kunnen hebben met Nicky, zeker niet op dat tijdstip en op die plek. Louwes was die dag gewoon in haar woning.
Die had dus wel gewoon en normaal contact kunnen hebben.
Mooi geprobeerd, maar helaas een waardeloos gedachte-experimentquote:Op woensdag 1 september 2021 23:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat ligt geheel aan de zaak.
Maar goed, jij meet als het om Louwes gaat, graat met twee maten.
Want stel het moordwapen wordt nu gevonden. In een verhuisdoos bij De Jong. Zou jij dan nog steeds zeggen dat het waardeloos is omdat men niet wist waar het lag en er slecht mee omgesprongen is?
Ze moesten hem netjes op de grond werken omdat er camera’s op stonden, hij was daar niet agressief maar hield de tafel vast omdat hij niet mee wilde.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:29 schreef Ericr het volgende:
[..]
Louwes is best sterk. Of was. Ze moesten hem meedere mensen naar de grond werken na zijn uitbarsting in de rechtszaal.
Moord gaat overigens meestal niet heel soepel. Slachtoffers die meewerken zijn schaars
Of sporen van het mes of iets van het mes zouden teruggevonden moeten worden op het slachtoffer.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:36 schreef Gretzl het volgende:
Mooi geprobeerd, maar helaas een waardeloos gedachte-experiment
Als men nu een mes in de collectie van De Jong zou aangetroffen worden dat precies overeenkomt met de steekwonden is het niet zomaar meer aan te tonen dat dit het moordwapen is. Dan zouden er op z'n minst sporen van de weduwe op moeten zitten.
Nee, het kind hoeft niet met het badwater weggegooid te worden. Als er slecht mee omgesprongen is, kun je kijken naar het object of dat er schade van ondervonden heeft. Of er contaminatie op plaatsgevonden heeft, en of er bijvoorbeeld sporen van anderen op zitten.quote:Het is natuurlijk wel evident dat de politie eenmaal in het bezit van een bewijsmiddel strenge voorschriften heeft hoe het te conserveren en te behandelen. Worden deze regels ten voeten getreden dan is het bewijsmiddel al snel niet bruikbaar meer. De regels zijn niet voor niets opgesteld.
Vandaag de dag hoef je hier in ieder geval niet meer zo druk om te maken, zolang je maar een telefoon of een ander GPS-apparaat bij je draagt waarmee achteraf te bepalen is op welke coördinaten je je bevond op een bepaald tijdstip. Timing advance is anno 2021 immers wijd bekend en wordt standaard gebruikt in strafzaken.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hopelijk heb ik dan een goed motief, zoals dat mijn telefoon een signaal geeft dat niet in de buurt is.
Verwurging bedoel je?quote:Op woensdag 1 september 2021 23:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Aan de andere kant is de doodsoorzaak van Nicky niet duidelijk. Dat was bij Wittenberg weer wel zo.
Louwes heeft inderdaad duidelijk voordeel gehad aan de beperkte technologieën uit die tijd.quote:Op woensdag 1 september 2021 23:42 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Vandaag de dag hoef je hier in ieder geval niet meer zo druk om te maken, zolang je maar een telefoon of een ander GPS-apparaat bij je draagt waarmee achteraf te bepalen is op welke coördinaten je je bevond op een bepaald tijdstip. Timing advance is anno 2021 immers wijd bekend en wordt standaard gebruikt in strafzaken.
Als je je binnen de tijdsperiode waarin een moord gepleegd is obv de telefoongegevens niet in de nabijheid van plaats delict vond en daarbij kunt aantonen dat je die telefoon ook daadwerkelijk zelf gebruikt hebt heb je een behoorlijk sterk alibi.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |