Niet doodnormaal, wel gemiddeld.quote:Op maandag 6 september 2021 10:34 schreef Nattekat het volgende:
Dus...
7 september is de warmste dag sinds 27 juni
8 september is de warmste dag sinds 18 juni
En er zijn nog steeds idioten die claimen dat dit een doodnormale zomer was?
Ah, jij bent er één van.quote:Op maandag 6 september 2021 10:42 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Niet doodnormaal, wel gemiddeld.
Jij vindt het een slechte zomer.quote:Op maandag 6 september 2021 11:01 schreef Nattekat het volgende:
Dus deze onzin mag nu wel de wereld uit, dit was een slechte zomer.
Als je de eerste helft van juni uit de statistieken haalt, was dit een koude sombere zomer. Dat heeft niks met vinden te maken, dat is gewoon zo.quote:Op maandag 6 september 2021 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Jij vindt het een slechte zomer.
Ik heb maanden zonder jas aan gelopen, heel soms even een regenjas. Geen problemen gehad met veel te warm voor van alles. Aan de andere kant is het water nog steeds warm genoeg voor allerlei activiteiten.
Het was geen zonnige of heel warme zomer maar ik heb wel een prima zomer gehad hoor. En tussen door ook genoeg zon.
Het heeft juist alles met vinden te maken. Jij noemt het een slechte zomer, dat is volkomen objectief. Ik vind het een zomer waarin van alles mogelijk was en je niet zo erg werd verhinderd door veel te warm weer.quote:Op maandag 6 september 2021 11:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je de eerste helft van juni uit de statistieken haalt, was dit een koude sombere zomer. Dat heeft niks met vinden te maken, dat is gewoon zo.
Begin juni buiten beschouwing laten heeft niets te maken met cherrypicking, maar gewoon met de zomer die eigenlijk pas eind juni echt begint. Alle vakanties beginnen ook pas in juli. Dat jij het prima vindt allemaal verandert er niks aan, het is gewoon een feit.quote:Op maandag 6 september 2021 11:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het heeft juist alles met vinden te maken. Jij noemt het een slechte zomer, dat is volkomen objectief. Ik vind het een zomer waarin van alles mogelijk was en je niet zo erg werd verhinderd door veel te warm weer.
Ja, dat is een mening. Een zomer met lekker veel afwisselend weer dus.
De eerste helft van juni heeft wel bestaan natuurlijk. Die kan je niet zomaar weer wegdenken toch. Als we alle regendagen uit de statistieken halen hebben we de droogste zomer ooit gehad...
Hoe gaat het met de temperatuur binnenshuis? Dat zou nu zelfs zonder airco goed te doen moeten zijn aangezien de avonden rap korter worden.quote:Op maandag 6 september 2021 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Begin juni buiten beschouwing laten heeft niets te maken met cherrypicking, maar gewoon met de zomer die eigenlijk pas eind juni echt begint. Alle vakanties beginnen ook pas in juli. Dat jij het prima vindt allemaal verandert er niks aan, het is gewoon een feit.
Wees niet zo kansloos eigenwijs joh
Statistieken bevestigen wat ik zeg.
Avondje alles open is genoeg. Nou helpt het wel dat ik overdag iedere keer weg ben.quote:Op maandag 6 september 2021 11:56 schreef Haags het volgende:
[..]
Hoe gaat het met de temperatuur binnenshuis? Dat zou nu zelfs zonder airco goed te doen moeten zijn aangezien de avonden rap korter worden.
Wisselvallige natte zomer, die iets kouder was dan normaal.quote:Op maandag 6 september 2021 10:34 schreef Nattekat het volgende:
Dus...
7 september is de warmste dag sinds 27 juni
8 september is de warmste dag sinds 18 juni
En er zijn nog steeds idioten die claimen dat dit een doodnormale zomer was?
Dat heeft alles mee te maken met cherrypicking, meteorologische zomer begint op 1 juni. Dat de vakanties pas in juli beginnen doet daar niets aan af. Juni was overigens (in de Bilt) 2 graden te warm, Augustus slechts 1 graad te koud. Dus het is allemaal niet zo extreem negatief als jij het doet voorstellen.quote:Op maandag 6 september 2021 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Begin juni buiten beschouwing laten heeft niets te maken met cherrypicking, maar gewoon met de zomer die eigenlijk pas eind juni echt begint. Alle vakanties beginnen ook pas in juli. Dat jij het prima vindt allemaal verandert er niks aan, het is gewoon een feit.
Wees niet zo kansloos eigenwijs joh
Statistieken bevestigen wat ik zeg.
Het gaat niet alleen om temperatuur, maar ook om neerslag en (vooral) bewolking. De zomer was niet per sé koud, ook niet per sé enorm nat (ligt ook aan waar je woont hoe je dit percipieert). maar vooral heel erg grijs.quote:Op maandag 6 september 2021 15:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat heeft alles mee te maken met cherrypicking, meteorologische zomer begint op 1 juni. Dat de vakanties pas in juli beginnen doet daar niets aan af. Juni was overigens (in de Bilt) 2 graden te warm, Augustus slechts 1 graad te koud. Dus het is allemaal niet zo extreem negatief als jij het doet voorstellen.
Qua zonuren viel het ook wel mee:quote:Op maandag 6 september 2021 15:47 schreef Autoscooter het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om temperatuur, maar ook om neerslag en (vooral) bewolking. De zomer was niet per sé koud, ook niet per sé enorm nat (ligt ook aan waar je woont hoe je dit percipieert). maar vooral heel erg grijs.
Net zoals vandaag trouwensTot nu toe vind ik die hele zomerse opleving nogal tegenvallen. Is hier (randstad) al de hele dag bewolkt. Zaterdag was fris.
Hopen dat morgen en overmorgen wel uitkomen qua verwachting.
Precies ditquote:Op maandag 6 september 2021 11:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het heeft juist alles met vinden te maken. Jij noemt het een slechte zomer, dat is volkomen objectief. Ik vind het een zomer waarin van alles mogelijk was en je niet zo erg werd verhinderd door veel te warm weer.
Ja, dat is een mening. Een zomer met lekker veel afwisselend weer dus.
De eerste helft van juni heeft wel bestaan natuurlijk. Die kan je niet zomaar weer wegdenken toch. Als we alle regendagen uit de statistieken halen hebben we de droogste zomer ooit gehad...
Tja, alle statistieken daargelaten.quote:Op maandag 6 september 2021 15:56 schreef Felagund het volgende:
[..]
Qua zonuren viel het ook wel mee:
[ afbeelding ]
Dit kan natuurlijk anders zijn in het westen (omdat je daar dichter bij de zee zit), maar in de Bilt zat het iets onder het gemiddelde.
Laat het gaan.quote:Op maandag 6 september 2021 16:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik kan vrij slecht tegen mensen die iets vinden en dan doen alsof dat een feit is, en daarna pas argumenten gaan verzinnen om hun mening te onderbouwen.
De laatste winter die goed was, was die van 2010. De rest was waardeloos op een paar weken na.quote:Op maandag 6 september 2021 16:12 schreef Nattekat het volgende:
Maar als we weer zo'n 2014 winter krijgen met amper nachtvorst, dan zal ik alle winterfappers wel even met hun neus op de feiten drukken van dat het helemaal geen slechte winter was. Kijken of ze er dan nog steeds zo over denken
Je pakt de ruwe statistieken erbij, vergeet alle mogelijke context achter die statistieken en doet alsof dat allemaal leidend is en dat er geen plek is voor nuance. Hoe is dat in godsnaam constructiefquote:Op maandag 6 september 2021 16:13 schreef Felagund het volgende:
[..]
[..]
Zoals je zelf doet? Meteorologische zomer loopt nu eenmaal van begin juni tot eind augustus. Dat is een feit, geen mening van mij.
PS: En persoonlijke aanvallen helpen de discussie niet echt.
Nee, want we hebben behoorlijk wat gemiddelde winters gehadquote:Op maandag 6 september 2021 16:13 schreef aloa het volgende:
[..]
De laatste winter die goed was, was die van 2010. De rest was waardeloos op een paar weken na.
Jij bent diegene die geen nuance doet en je eigen mening verkondigd of het leidend is. Hoe is in godsnaam, 2/3 van de zomer meenemen constructief? De zomers in Nederland zijn nu vaak wisselvallig.quote:Op maandag 6 september 2021 16:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je pakt de ruwe statistieken erbij, vergeet alle mogelijke context achter die statistieken en doet alsof dat allemaal leidend is en dat er geen plek is voor nuance. Hoe is dat in godsnaam constructief
Ik heb al meerdere malen uitgelegd hoe je het ook kan zien, en dat weiger je te erkennen. Dus reken maar om precies eenzelfde argumentatie van mijn kant als het de hele winter niet vriest straks, want dat is ook gemiddeld.
Nee manquote:Op maandag 6 september 2021 16:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, want we hebben behoorlijk wat gemiddelde winters gehad
Dat laatste klopt, maar dat heeft weinig met de zomer te maken. En ja dit is een mindere zomer (als je van warm droog weer houdt), maar lang niet zo slecht als sommige hier doet voorstellen.quote:Op maandag 6 september 2021 16:08 schreef Autoscooter het volgende:
[..]
Tja, alle statistieken daargelaten.
google eens op zomer+2021 onder google news
eerste paar hits:
''Zomer 2021 : vrij warm, nat en somber''
'' Zomer 2021 was de zomer van zware buien''
'' Zomer van 2021 had vaak somer en nat weer, warmte ontbrak''
'' Zomer van 2021 was de zomer van zware buien''
'' Meteorologische zomer van 2021 was koel en somber''
Er zullen ook wel berichten te vinden zijn dat het allemaal wel meeviel. Of meetpunten waar de Neerslag neerviel. Maar de algehele tendens is duidelijk en dat komt niet uit het niets.
Wat ook niet vergeten mag worden is het voorjaar. Als je een prachtige april en mei had gehad, hadden mensen al veel meer vet op de botten gehad voor juli en augustus.
Omdat het volkomen irrelevant is op welke datum de meteorologische zomer begint. Leuk voor de cijferfetisjten onder ons, maar het vertelt maar het halve verhaal. De echte astronomische zomer begint op 21 juni pas, dat zegt net zo weinig.quote:Op maandag 6 september 2021 16:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Jij bent diegene die geen nuance doet en je eigen mening verkondigd of het leidend is. Hoe is in godsnaam, 2/3 van de zomer meenemen constructief? De zomers in Nederland zijn nu vaak wisselvallig.
En in het huidige klimaat is het ook niet heel extreem om heel weinig nachtvorst te hebben in de winter ja, dat klopt.
De gemiddelde minimumtemperatuur ligt in alle 3 de wintermaanden boven 0quote:Op maandag 6 september 2021 16:23 schreef aloa het volgende:
[..]
Nee man![]()
Wat dat betreft komen zomerliefhebbers al jaren beter aan hun trekken. Is het een keer wat minder dan huilen ze het hardst.
Ik ben het eens dat het wat arbitrair is, maar zonder definitie van de zomer is deze hele discussie sowieso zinloos.quote:Op maandag 6 september 2021 16:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat het volkomen irrelevant is op welke datum de meteorologische zomer begint. Leuk voor de cijferfetisjten onder ons, maar het vertelt maar het halve verhaal. De echte astronomische zomer begint op 21 juni pas, dat zegt net zo weinig.
Mooi begin idd, hopelijk, trekt het nog een beetje door naar volgende week op mijn verjaardag.quote:Op maandag 6 september 2021 16:07 schreef aloa het volgende:
Wat een tranen weer om de zomer![]()
Het is herfst mensen...wat is jullie mening hierover? Ik vind het een mooi begin
Niet om het een of ander maar deze hele discussie begon omdat jij nogal stellig was dat het een waardeloze zomer was. Dat ik wat tegengas gaf omdat een hoop mensen dit een prima zomer vinden mocht toen niet van jou.quote:Op maandag 6 september 2021 16:09 schreef Nattekat het volgende:
Ik kan vrij slecht tegen mensen die iets vinden en dan doen alsof dat een feit is, en daarna pas argumenten gaan verzinnen om hun mening te onderbouwen.
Je pakt gewoon de periode dat er vakanties zijn. Dat is vaak pas richting juli. Mij hoor je toch ook niet zeggen dat 2018 zo'n slechte zomer was omdat augustus zo beroerd was? Of 2020 omdat ie in augustus pas eindelijk op gang kwam?quote:Op maandag 6 september 2021 16:29 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik ben het eens dat het wat arbitrair is, maar zonder definitie van de zomer is deze hele discussie sowieso zinloos.
Iedereen beleeft het anders blijkbaar. Voor mensen die niet van hitte houden was het een goeie zomer.quote:Op maandag 6 september 2021 16:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niet om het een of ander maar deze hele discussie begon omdat jij nogal stellig was dat het een waardeloze zomer was. Dat ik wat tegengas gaf omdat een hoop mensen dit een prima zomer vinden mocht toen niet van jou.
Dus ken je die van de pot en de ketel?
Same, ik vond het ook echt een matige zomer. 'Vond'. Is dus slechts mijn beleving/mening he, en geen feit.quote:Op maandag 6 september 2021 16:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Jongons echt. Je zit nu wetenschappelijke data af te wegen tegen persoonlijke ervaring. Niet alleen is het enorm van belang waar je woont danwel verblijft, wat voor de een aangenaam is is dat voor een ander niet.
Je kunt met cijfers aankomen wat je wil, maar mijn ervaring was dat dit een hele gemiddelde, ietwat grijzige zomer is geweest. Of dat ook echt zo is? Geen idee.
Ik haal maar weer een oude Straatcommando. ® term uit de kast.quote:Op maandag 6 september 2021 17:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Same, ik vond het ook echt een matige zomer. 'Vond'. Is dus slechts mijn beleving/mening he, en geen feit.
Echter schieten sommigen dan in een stuip want volgens hun was het een prima zomer en zodoende mag je die mening dan niet hebben. Tsja.
Overigens maakt September het tot nu toe wel een beetje goed met dit mooie nazomerweer, fijn!
quote:31 augustus 2021
Na drie zeer warme zomers was de temperatuur deze zomer normaal. Het was gemiddeld 17,7 °C tegen een langjarig gemiddelde van 17,5 °C. Het seizoen was wel minder zonnig dan normaal en aan de natte kant, al was de neerslag ongelijkmatig over het land verdeeld.
Zowel de laagste als de hoogte temperatuur van de zomer werden in juni gemeten: 4,8 °C op 13 juni in Twenthe en 34,0 °C op 17 juni in Hupsel. Het was de warmste junimaand sinds 1901, het begin van onze metingen. Juli en augustus waren koeler dan normaal. Het was zelden echt koel, maar warm zomerweer ontbrak.
Onweersbuien en valwind
Delen van Nederland hadden 18 juni te maken met hevig noodweer. Leersum, op de Utrechtse Heuvelrug, werd getroffen door een valwind. In het midden en noorden van het land gold code oranje vanwege de kans op zware onweersbuien. Op 29 juni stond in Limburg code oranje uit.
Hevige regenval
Juli kenmerkte zich door zware buien die veel neerslag in korte tijd loslieten. Halverwege de maand viel er op meerdere plaatsen in Zuid-Limburg meer dan 100 millimeter in drie dagen tijd. Hiervoor werd op 14 juli code rood uitgegeven. De impact van deze buien was groot. Ook in Gelderland, Utrecht en Noord-Brabant viel in deze periode lokaal bijna 100 millimeter.
Aan het begin van juli ontstond er plaatselijk ook in het noorden en oosten wateroverlast. In Friesland en Overijssel viel toen lokaal meer dan 50 millimeter in slechts enkele uren tijd. In augustus hield het wisselvallige weer aan.
Aan de natte kant en minder zonnig
Landelijk gemiddeld viel 244 millimeter neerslag tegen 224 millimeter normaal. In Woensdrecht was het met 172 millimeter het droogst, het natst was het in het zuiden van Limburg met in Beek 386 millimeter.
Met landelijk gemiddeld 618 uren zon tegen een langjarig gemiddelde van 640 uur was de zomer wat minder zonnig dan normaal. Het somberst was het in Deelen met circa 565 uur zon, het zonnigst in Stavoren met 691 uur.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/zomer-2021
Zoals de zomers in nl 40 jaar geleden vaker konden zijn.quote:Op maandag 6 september 2021 12:13 schreef aloa het volgende:
[..]
Wisselvallige natte zomer, die iets kouder was dan normaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |