abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201050439
Tijdje terug had ik een pizza besteld bij New York pizza. Maar dit blijft me bezig houden:
Bij het bestellen op internet krijg je ook de keuze van een fooi aan de bezorger. Die heb ik niet ingevuld. Ik heb de bezorger 2 euro fooi gegeven aan de deur.

Mijn vraag is:
A. Weet de bezorger dat er fooi is opgegeven bij de bestelling?
B. Krijgt hij dit ook daadwerkelijk uitbetaald?
C. Is uitbetalen van opgegeven fooi aan de bezorger wettelijk verplicht?

[ Bericht 2% gewijzigd door -Sigaartje op 24-08-2021 10:44:00 ]
pi_201050578
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 10:22 schreef -Sigaartje het volgende:
Tijdje terug had ik een pizza besteld bij New York pizza. Maar dit blijft me bezig houden:
Bij het bestellen op internet krijg je ook de keuze van een fooi aan de bezorger. Die heb ik niet ingevuld. Ik heb de bezorger 2 euro fooi gegeven aan de deur.

Mijn vraag is:
A. Weet de bezorger dat er fooi is opgegeven bij de bestelling?
B. Krijgt hij dit ook daadwerkelijk uitbetaald?
C. Is uitbetalen van fooi wettelijk verplicht?
A. Het bedrag staat op de bon vermeld als "overig", bezorger zei een keer "bedankt voor de fooi". Dus ja de bezorger weet het of kan het weten als hij op de bon kijkt.
pi_201050602
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 10:37 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
A. Het bedrag staat op de bon vermeld als "overig", bezorger zei een keer "bedankt voor de fooi". Dus ja de bezorger weet het of kan het weten als hij op de bon kijkt.
Overig??
Dus de bezorger ziet het niet als zodanig.
Geslepen…
pi_201050641
Wordt direct doorgesluisd naar New York.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_201050652
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 10:39 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Overig??
Dus de bezorger ziet het niet als zodanig.
Geslepen…
Zo staat het op de bon (heb er hier nog een liggen :P )

1
2
3
#product
1  pizza               ¤ 10,00
1  overig - (Optie 2)   ¤ 1,00

Neem aan dat door de specifieke vermelding en die optie wel duidelijk is dat het om de fooi-optie gaat.
pi_201050991
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 10:22 schreef -Sigaartje het volgende:
C. Is uitbetalen van opgegeven fooi aan de bezorger wettelijk verplicht?
quote:
Werkgever mag nooit fooi inhouden
In de cao horeca is over het onderwerp fooien niets opgenomen. Er bestaan ook geen wettelijke bepalingen. Wel zijn er uitspraken vanuit de Hoge Raad (rechtbank), de zogeheten jurisprudentie, die vaststellen dat de fooien die ontvangen worden door medewerkers, ook aan de medewerkers toebehoren. De werkgever mag dus nooit fooi inhouden.
https://www.fnvhoreca.nl/(...)it%20fooi%20inhouden.

Als ik op de bestelling de optie 'fooi voor bezorger' dan is dat toch ook een overeenkomst tussen mij en new york pizza dat new york pizza dat geld aan de bezorger zal geven?
Als de bezorger dan verklaart de fooi niet te hebben ontvangen dan kan ik new york pizza daarvoor in gebreke stellen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201051425
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 11:04 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
[..]
https://www.fnvhoreca.nl/(...)it%20fooi%20inhouden.

Als ik op de bestelling de optie 'fooi voor bezorger' dan is dat toch ook een overeenkomst tussen mij en new york pizza dat new york pizza dat geld aan de bezorger zal geven?
Als de bezorger dan verklaart de fooi niet te hebben ontvangen dan kan ik new york pizza daarvoor in gebreke stellen.
Dank je voor je antwoord. Ik moet hier nog terugdenken dat ik in mijn jonge werkte in een kroeg. Daar ging het allemaal keurig. Na sluitingstijd werd de fooienpot omgekeerd en het werd keurig verdeeld onder de medewerkers van dienst van die avond. (Was erg leuk, ging regelmatig met 30 gulden in the pocket om vier uur 's nachts naar huis). Maar ik kreeg ook verhalen van collega's die in dezelfde kroeg werkten. Het kwam er op neer dat ze eerder in andere café's hadden gewerkt en in de nacht kwam de eigenaar langs om de kas op te maken en nam terloops, zonder met de ogen te knipperen, de fooienpot ook mee. Schijnt meer te gebeuren. Nu weet ik niet hoe het in deze tijden gaat, maar ik kan me goed voorstellen dat niemand zijn mond durft open te doen om de angst dat ze hun baantje verliezen.
Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt, maar ik geloof die anderen wel.
pi_201055566
De fooien van thuisbezorgd staan apart vermeld op de factuur. Ook kan er alleen een bestand met de fooien worden gedownload. Doen wij elke maand en dat mailen we naar de werknemers. Fooi wordt verdeeld.
Ook de fooienpot wordt onderling geregeld.
Zodra werkgever zich ermee bemoeit, moet er loonbelasting over worden betaald. Als de werknemers het zelf regelen, hoeft werkgever dat niet bij het loon op te tellen. Van werknemers wordt verwacht dat ze de fooien zélf aangeven als inkomsten. Geen idee alleen wie dat doet. Niet mijn probleem iig😁
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_201055640
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 11:34 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dank je voor je antwoord. Ik moet hier nog terugdenken dat ik in mijn jonge werkte in een kroeg. Daar ging het allemaal keurig. Na sluitingstijd werd de fooienpot omgekeerd en het werd keurig verdeeld onder de medewerkers van dienst van die avond. (Was erg leuk, ging regelmatig met 30 gulden in the pocket om vier uur 's nachts naar huis). Maar ik kreeg ook verhalen van collega's die in dezelfde kroeg werkten. Het kwam er op neer dat ze eerder in andere café's hadden gewerkt en in de nacht kwam de eigenaar langs om de kas op te maken en nam terloops, zonder met de ogen te knipperen, de fooienpot ook mee. Schijnt meer te gebeuren. Nu weet ik niet hoe het in deze tijden gaat, maar ik kan me goed voorstellen dat niemand zijn mond durft open te doen om de angst dat ze hun baantje verliezen.
Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt, maar ik geloof die anderen wel.
Ik vraag me af of dat tegenwoordig nog kan omdat er inkomstenbelasting over fooien betaald moet worden.
Als dat nog wel gebeurt zo dan moet de werknemer dit zelf opgeven bij de belastingaangifte.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201055743
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dat tegenwoordig nog kan omdat er inkomstenbelasting over fooien betaald moet worden.
Als dat nog wel gebeurt zo dan moet de werknemer dit zelf opgeven bij de belastingaangifte.
Dat zou zo maar kunnen. Stel dat je gemiddeld 20 euro per avond bij elkaar harkt, wat volgens mij aardig de waarheid benadert, omdat ik ook vroeger in de horeca heb gewerkt en destijds gemiddeld per avond 20 a 25 gulden opstreek. Dan zit je aan 2.000 per jaar grofweg berekend.
Dat betekent dat je dus elke avond je fooi in een boekje bij moet houden, en dat niet alleen, bij de Belastingdienst moeten alarmbellen gaan rinkelen als iemand in de horeca werkt en zijn fooien niet opgeeft.
pi_201055756
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 17:12 schreef Mushanga71 het volgende:
De fooien van thuisbezorgd staan apart vermeld op de factuur. Ook kan er alleen een bestand met de fooien worden gedownload. Doen wij elke maand en dat mailen we naar de werknemers. Fooi wordt verdeeld.
Ook de fooienpot wordt onderling geregeld.
Zodra werkgever zich ermee bemoeit, moet er loonbelasting over worden betaald. Als de werknemers het zelf regelen, hoeft werkgever dat niet bij het loon op te tellen. Van werknemers wordt verwacht dat ze de fooien zélf aangeven als inkomsten. Geen idee alleen wie dat doet. Niet mijn probleem iig😁
Ik heb een vermoeden van niet. Ik deed het vroeger niet, maar ja, ik was nog jong, maar dat mag geen reden zijn.
pi_201055759
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 17:27 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat zou zo maar kunnen. Stel dat je gemiddeld 20 euro per avond bij elkaar harkt, wat volgens mij aardig de waarheid benadert, omdat ik ook vroeger in de horeca heb gewerkt en destijds gemiddeld per avond 20 a 25 gulden opstreek. Dan zit je aan 2.000 per jaar grofweg berekend.
Dat betekent dat je dus elke avond je fooi in een boekje bij moet houden, en dat niet alleen, bij de Belastingdienst moeten alarmbellen gaan rinkelen als iemand in de horeca werkt en zijn fooien niet opgeeft.
Dat bijhouden moet inderdaad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201079279
Mijn zoon werkt bij Domino's en krijgt wekelijks zijn salarisstrook. Daar staan netjes de online gegeven fooien op vermeld. Deze worden verdeeld over de werknemers.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
pi_201111116
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:03 schreef tsagld het volgende:
Mijn zoon werkt bij Domino's en krijgt wekelijks zijn salarisstrook. Daar staan netjes de online gegeven fooien op vermeld. Deze worden verdeeld over de werknemers.
Netjes. Maar soms geef ik iets meer als de bezorging snel is. Ok, ik ondersteun hiermee onbewust slecht rijgedrag, maar goed, de jongen doet zijn best. Ook een keer meegemaakt dat de helft van de kleine broodjes ontbrak en het bakje kruidenboter. Tja, dat wordt een klacht en geen fooi.
pi_201114865
Ik vind online fooi geven ideaal maar erger me kapot als er daarna iets niet goed gaat (langzame bezorging, vergeten items). Heb het trouwens maar 1x meegemaakt dat er bedankt is voor de fooi. Als mensen het niet merken, waarom zou ik het dan geven?
pi_201115412
Als mensen loon krijgen, waarom dan fooi geven.
pi_201115452
Omdat het leuk is om mensen blij te maken.
pi_201115530
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 21:34 schreef Bucketlist het volgende:
Omdat het leuk is om mensen blij te maken.
Zal ik een tikkie sturen?
pi_201115622
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 21:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zal ik een tikkie sturen?
Mensen die vragen, worden overgeslagen.
  zondag 29 augustus 2021 @ 06:36:38 #20
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_201118682
Ik geeft fooi altijd handje contantje, heb er ooit eens naar gevraagd en volgens dat meisje krijgen ze die fooi wel maar wordt er belasting over ingehouden, zal wel niet veel zijn maar ze had het toch liever contant ;)
pi_201119619
Fooi geven terwijl ze gewoon betaald worden voor bezorging, het is geen Amerika hier waar je van fooi moet leven.
pi_201120076
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 06:36 schreef Flow3r het volgende:
Ik geeft fooi altijd handje contantje, heb er ooit eens naar gevraagd en volgens dat meisje krijgen ze die fooi wel maar wordt er belasting over ingehouden, zal wel niet veel zijn maar ze had het toch liever contant ;)
Waarna ze het moet opgeven bij... De belasting ;)
pi_201120112
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 06:36 schreef Flow3r het volgende:
In feite help je het meisje nu met belastingfraude.
pi_201120589
Een fooi geef je nadat je prettig bent bediend. Het concept vooraf een fooi te geven is idioot.
pi_201174179
Ik vind belastingfraude wel een te groot woord. Zo’n 15-jarige zal toch geen belasting betalen, gezien het lage inkomen. Dus ze kan dat prima opgeven volgens mij.
pi_201174400
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 22:04 schreef Bucketlist het volgende:
Ik vind belastingfraude wel een te groot woord. Zo’n 15-jarige zal toch geen belasting betalen, gezien het lage inkomen. Dus ze kan dat prima opgeven volgens mij.
Maar het niet opgeven is iets wat niet mag ;)
pi_201174675
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 22:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar het niet opgeven is iets wat niet mag ;)
Als je ouders je een envelop met ¤500 geven met kerst moet je die ook opgeven dan.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_201174924
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 22:22 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Als je ouders je een envelop met ¤500 geven met kerst moet je die ook opgeven dan.
Nee, niet perse, immers dat is een gift. Fooi niet, hier staat arbeid tegenover.
pi_201175306
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 22:22 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Wel als daarmee dat jaar cumulatief meer geschonken is dan belastingvrij mag.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201175374
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 11:35 schreef lykkefund het volgende:
Een fooi geef je nadat je prettig bent bediend. Het concept vooraf een fooi te geven is idioot.
Onlangs plaatste ik een online bestelling bij een gelegenheid die niet bezorgt (ergo: ik moest het zelf ophalen) en daar kon ik ook kiezen of ik online, voor er überhaupt iets geleverd was, fooi aan mijn digitale winkelmandje wilde toevoegen. Ik vond dat ook aardig vreemd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201175940
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 10:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Fooi geven terwijl ze gewoon betaald worden voor bezorging, het is geen Amerika hier waar je van fooi moet leven.
Dit ja.

Die mensen krijgen gewoon een normaal minimumloon en geen 2 euro per uur zoals in de VS.

En waar eindigt het. Geef je fooi aan je pakketbezorger? Die doet namelijk vrijwel hetzelfde als een pizzakoerier. Aan de buschauffeur? Aan het kassameisje bij de supermarkt? Aan de tandarts?
pi_201177706
quote:
1s.gif Op woensdag 1 september 2021 23:15 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Dit ja.

Die mensen krijgen gewoon een normaal minimumloon en geen 2 euro per uur zoals in de VS.

En waar eindigt het. Geef je fooi aan je pakketbezorger? Die doet namelijk vrijwel hetzelfde als een pizzakoerier. Aan de buschauffeur? Aan het kassameisje bij de supermarkt? Aan de tandarts?
Ik snap je punt, maar zijn pizzabezorgers niet in loondienst (met een uurloon) en pakketbezorgers niet zzp'er met een stukloon?
pi_201179015
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 08:39 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik snap je punt, maar zijn pizzabezorgers niet in loondienst (met een uurloon) en pakketbezorgers niet zzp'er met een stukloon?
Ja volgens mij wel. Maar dan zou je dus eigenlijk nog eerder fooi aan je pakketbezorger moeten geven. Helemaal als die bijvoorbeeld helemaal naar je appartement op de 6e verdieping komt voor je pakketje.

Een pizzabezorger doet dan lekker rustig aan want die krijgt toch per uur betaald.
pi_201268735
quote:
Fiscus neemt flinke hap uit digitale fooi voor bezorgers
Wie wil dat de pizza- of sushibezorger zijn of haar fooi volledig in de zak kan steken, moet geen gebruik maken van de online fooienoptie van Thuisbezorgd.nl. De grootste bezorgdienst van Nederland blijkt die fooien namelijk pas door te betalen aan de bezorgers na aftrek van belasting en premies.

Dat bevestigt woordvoerster Linda van Aalten van JustEat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. "Ook over fooien moeten belasting en premies worden afgedragen. Die houden wij dan ook in."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-belasting-bezorgers
Oftewel beter gewoon de bezorger een contante fooi aan de deur meegeven.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_201287489
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Oftewel beter gewoon de bezorger een contante fooi aan de deur meegeven.
Waarom is dat beter; wat is het verschil? Dan moet de bezorger het opgeven bij de aangifte IB. Per saldo hetzelfde resultaat.

Uit hetzelfde artikel:
quote:
Bij contante fooien zijn de maaltijdbezorgers zelf verplicht om die inkomsten bij de Belastingdienst op te geven, benadrukt woordvoerder Jessica van Wegen van het Ministerie van Financiën. "Maar het is de vraag of iedereen die fooien daadwerkelijk aangeeft."
Jij lijkt te suggereren dat het beter is als bezorgers hun fooi niet opgeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')