Dat is een hele andere discussie waar wat mee gedaan moet worden. Maar als je beleid leidt tot zelfdodingen onder een jongere leeftijdsgroep (die gemiddeld genomen nog 60 gezonde levensjaren voor zich heeft) om mensen in een oudere leeftijdsgroep te redden (die gemiddeld genomen nog 3 gezonde levensjaren voor zich heeft), ben je dan echt met het juiste bezig?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:47 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ja, dat kinderen tegenwoordig opgroeien zonder dat ze leren om te gaan met tegenslagen.
Boomer xD Is me in ieder geval geleerd dat achter de wolken de zon schijnt, dat na regen zonneschijn komt.. Maar blijkbaar is een jaartje afzien voor bepaalde jeugd reden jezelf van kant te maken.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:48 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, want vroeger kreeg jij wel een lineaal in je nek. Ga toch weg, boomer.
Beter niet te veel t nieuws volgen en gewoon logisch nadenken. Het is logisch dat mensen depressief en suicidaal worden van lockdowns.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:50 schreef Noek het volgende:
Maar hoe dan? Er waren toch niet meer zelfmoorden of wat dan ook. Dat heb ik de hele winter hier gelezen (betrouwbare bron) Het ging juist wel goed. We konden nog zeker tot 2026 in een lockdown, no problemo.
Jongeren zijn aan alle kanten genaaid en werden gedwongen hun leven te pauzeren ten gunste van ouderen. Dat was toch gewoon de situatie?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, dat is van hetzelfde nuanceloze karakter als 'omdat we een paar omaatjes moesten redden', dat snap je hopelijk ook?
Een stukje uit het bericht uit het AD wat eerder gepost werd:quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:51 schreef Montov het volgende:
Zelfmoord is al decennia stabiel, en ook in 2020 was er geen toename.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-2020-door-covid-19
Geen toename houdt niet in dat er geen probleem is.quote:Lizanne Schweren van CANS: ,,We zien, in lijn met het het CBS, vanaf 2013 een geleidelijke stijging van het aantal suicides in deze leeftijdscategorie. Het totale aantal blijft ongeveer gelijk, dat ligt rond de 1800 per jaar. Maar de stijging onder 20 tot 30 jarigen is zorgelijk. Met name die piek in januari en februari van dit jaar.”
Impliceren dat Rutte en De Jonge suïcide jongeren op de koop toenemen omdat er omaatjes gered moeten worden is "op speelse wijze", oké.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:51 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Valt wel mee, het schetst op speelse wijze het spanningsveld waarbinnen de politiek blijkbaar een andere afweging maakt dan voorgaande poster.
Dit is volgens mij wel een beetje waar in bepaalde kringen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:47 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ja, dat kinderen tegenwoordig opgroeien zonder dat ze leren om te gaan met tegenslagen.
Mwah, ook het effect van slecht nieuws kan hier flink bij meespelen. Ik had zelf in het begin van de coronaperiode ook last van flinke depressies, toen was er veel slecht nieuws en veel onzekerheid. Vanaf mei 2020 is het wat dat betreft beter gegaan, en het is echt niet zo dat sindsdien alles weer mag.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:52 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Beter niet te veel t nieuws volgen en gewoon logisch nadenken. Het is logisch dat mensen depressief en suicidaal worden van lockdowns.
Als het andersom was geweest had Henkie Krol geroepen dat er ouderen liggen te sterven omdat jongeren te trots waren om een stapje terug te doen. De waarheid ligt altijd ergens in het midden.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Jongeren zijn aan alle kanten genaaid en werden gedwongen hun leven te pauzeren ten gunste van ouderen. Dat was toch gewoon de situatie?
Dit nieuws verbaast me niet. Die knakker met z’n drugs in dat tentje, die dood werd gevonden, zal de enige niet geweest zijn.
Ah, dus dat zijn al die jongeren aan het doen op de terrassen afgelopen weken, hun leven pauzeren.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef Spablauw214 het volgende:
Jongeren zijn aan alle kanten genaaid en werden gedwongen hun leven te pauzeren ten gunste van ouderen.
Daarom zeg ik niet te veel t nieuws volgenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Mwah, ook het effect van slecht nieuws kan hier flink bij meespelen. Ik had zelf in het begin van de coronaperiode ook last van flinke depressies, toen was er veel slecht nieuws en veel onzekerheid. Vanaf mei 2020 is het wat dat betreft beter gegaan, en het is echt niet zo dat sindsdien alles weer mag.
Maar dan ben jij mentaal hoogstwaarschijnlijk iets stabieler. Iemand die al een wat zwakker mentaal gestel heeft kan het ertoe leiden dat dit ze over de grens duwt. Mijn schoonmoeder werkt op een basisschool, daar waren kinderen die het heel slecht hebben gehad omdat het gezin waar ze in zaten thuis alleen maar ruzie had. Als je in zo'n situatie zit en niet weg kan dan gaat dat echt wel aan je knagen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Mwah, ook het effect van slecht nieuws kan hier flink bij meespelen. Ik had zelf in het begin van de coronaperiode ook last van flinke depressies, toen was er veel slecht nieuws en veel onzekerheid. Vanaf mei 2020 is het wat dat betreft beter gegaan, en het is echt niet zo dat sindsdien alles weer mag.
Dit denk ik ook wel. Maar het ligt wel wat genuanceerder dan “de jeugd van tegenwoordig is niks gewend”.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit is volgens mij wel een beetje waar in bepaalde kringen.
De kindjes zijn prinsjes en prinsesjes. Krijgen vrijwel altijd hun zin. Als ze een grote bek geven dan hangen daar zelden echt consequenties aan. Worden met fluwelen handschoentjes aangepakt en oh wee als je ook maar iets doet wat niet 100% "pedagogisch verantwoord" is. Dan heb je zo vijftien instanties aan je broek hangen.
Tsja.
Tsja, genoeg mensen die dat wel doen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:56 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Daarom zeg ik niet te veel t nieuws volgen
Gewoon maar uitgaan van je eigen hersenspinsels inderdaad. Lijkt me heel verstandig. Feitelijkheden zijn alleen maar lastig als je liever over onzin discussieert.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:52 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Beter niet te veel t nieuws volgen en gewoon logisch nadenken. Het is logisch dat mensen depressief en suicidaal worden van lockdowns.
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)andemie-coronacrisisquote:Die vond van maart 2020 tot en met maart 2021 geen toename van het aantal suïcides in Nederland.
Is ook hoor. Zoals een paar posts hierboven gezegd werd; de waarheid ligt ergens in het midden.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit denk ik ook wel. Maar het ligt wel wat genuanceerder dan “de jeugd van tegenwoordig is niks gewend”.
Al dat badinerende boomergelul daar krijg ik wel zo’n jeuk van. “Even een jaartje sober leven hoe erg is dat nou?”. Nou ronduit kut als je 16 bent.
Niet de hele dag in COR rondhangen helpt ook.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:52 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Het is niet alleen de summer of love die is "afgepakt", het is ook het isolement wat mee gaat spelen, het minder zien van vrienden waar je wellicht eerder in wisselende samenstelling mee afsprak om je hart te luchten, kleine beperkingen zorgen er vaak toch voor dat je veel mensen niet altijd kunt zien. Neem bijvoorbeeld het thuiswerken, thuisonderwijs, etc. Het zijn misschien kleine beperkingen, maar bij elkaar opgeteld kan het net de doorslag geven tot depressies, etc.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie waar wat mee gedaan moet worden. Maar als je beleid leidt tot zelfdodingen onder een jongere leeftijdsgroep (die gemiddeld genomen nog 60 gezonde levensjaren voor zich heeft) om mensen in een oudere leeftijdsgroep te redden (die gemiddeld genomen nog 3 gezonde levensjaren voor zich heeft), ben je dan echt met het juiste bezig?
Ik zeg echt niet dat ze alles open moeten gooien en yolo moeten roepen, maar dit soort berichten moeten echt gaan meewegen in beslissingen.
Ik ben ook eens benieuwd naar de cijfers over verslavingsproblematiek.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een stukje uit het bericht uit het AD wat eerder gepost werd:
[..]
Geen toename houdt niet in dat er geen probleem is.
Ah, ga je nu vertellen dat jij wel weet wat afzien is?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:51 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Boomer xD Is me in ieder geval geleerd dat achter de wolken de zon schijnt, dat na regen zonneschijn komt.. Maar blijkbaar is een jaartje afzien voor bepaalde jeugd reden jezelf van kant te maken.
Ook jongeren hadden geen fijne tijd gehad als er overvolle ziekenhuizen waren geweest en er veel mensen om hen heen in het ziekenhuis terecht zouden komen (of erger).quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als het andersom was geweest had Henkie Krol geroepen dat er ouderen liggen te sterven omdat jongeren te trots waren om een stapje terug te doen.
quote:De waarheid ligt altijd ergens in het midden.
Eens. Maar ik denk dat de perceptie over de generaties ook verandert. Wat voor onze ouders luxe was, is voor ons de normaalste zaak van de wereld. Die kloof blijf je toch houden.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is ook hoor. Zoals een paar posts hierboven gezegd werd; de waarheid ligt ergens in het midden.
Het is niet ''enkel een jaartje afzien''.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:51 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Boomer xD Is me in ieder geval geleerd dat achter de wolken de zon schijnt, dat na regen zonneschijn komt.. Maar blijkbaar is een jaartje afzien voor bepaalde jeugd reden jezelf van kant te maken.
Maar op basis van 2 maanden bij een kleine leeftijdscategorie kan je geen grote conclusies trekken.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een stukje uit het bericht uit het AD wat eerder gepost werd:
[..]
Geen toename houdt niet in dat er geen probleem is.
Als er geen stijging van het totaal aantal zelfdodingen is maar er een verandering waar te nemen is in de hoeveelheid zelfdodingen in een leeftijdsgroep is dat toch reden tot zorg?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:57 schreef erkel het volgende:
[..]
Gewoon maar uitgaan van je eigen hersenspinsels uitgaan inderdaad. Lijkt me heel verstandig. Feitelijkheden zijn alleen maar lastig als je liever over onzin discussieert.
In april van dit jaar was er nog een bericht (van het CBS zelf notabene) dat er geen stijging zichtbaar was:
[..]
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)andemie-coronacrisis
Dat zeiden jouw ouders ook over jouw generatie en de generatie die nu aan een boom bungelt vindt dat van de volgende generatie.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit is volgens mij wel een beetje waar in bepaalde kringen.
Heb zelf geen kids, maar vrouwlief heeft jaren op de BSO groep gewerkt (sinds kort promotie gemaakt naar locatie manager, trots op haar) en als ik de verhalen van haar zo hoor door de jaren heen..?
De kindjes zijn prinsjes en prinsesjes. Krijgen vrijwel altijd hun zin. Als ze een grote bek geven dan hangen daar zelden echt consequenties aan. Worden met fluwelen handschoentjes aangepakt en oh wee als je ook maar iets doet wat niet 100% "pedagogisch verantwoord" is. Dan heb je zo vijftien instanties aan je broek hangen.
Tsja.
Precies. Wat is nou een jaartje als je in de kracht van je leven zit. Als je de leeftijd hebt dat sociale contacten super belangrijk zijn voor je sociale ontwikkeling.. dat je bezig bent de liefde.. met daten etc.. dat je naar feesten gaat.. dat je het beste fysiek onderwijs kan krijgen samen met je medestudenten.. en dat dat alles wordt ontnomen door een virus waar je zelf waarschijnlijk weinig last van hebt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:51 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar blijkbaar is een jaartje afzien voor bepaalde jeugd reden jezelf van kant te maken.
Er kunnen heel veel redenen zijn, dat ben ik zeker met je eens. Maar zeggen: "Er is geen probleem want er is geen stijging" is gewoon niet waar. Hier moet naar gekeken worden en gekeken worden waar dit door komt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:59 schreef Montov het volgende:
[..]
Maar op basis van 2 maanden bij een kleine leeftijdscategorie kan je geen grote conclusies trekken.
En zonder enig kritisch denkvermogen worden lockdowns er dan bijgehaald... alsof er geen andere oorzaken kunnen zijn.
Vroeger had je geen tijd om depressief te zijn. Toen moest je het land met blote handen opbouwen na de oorlog. En als je honger had vrat je wat op het land stond en met mazzel kreeg je een eend te pakken die je dan rouw op moest vreten.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef dick_laurent het volgende:
hoe kom je erbij dat dit maar een jaartje blijft duren?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:00 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Precies. Wat is nou een jaartje als je in de kracht van je leven zit. Als je de leeftijd hebt dat sociale contacten super belangrijk zijn voor je sociale ontwikkeling.. dat je bezig bent de liefde.. met daten etc.. dat je naar feesten gaat.. dat je het beste fysiek onderwijs kan krijgen samen met je medestudenten.. en dat dat alles wordt ontnomen door een virus waar je zelf waarschijnlijk weinig last van hebt.
Stelletje pussies.
Ik kan me prima voorstellen dat als je rond de 40, gesetteld en wel bent, je weinig last hoeft te hebben van 'even een jaartje niks'. Als ik terugdenk aan de tijd dat ik 18 was had ik waarschijnlijk elk weekend ergens illegaal onder een brug staan raven, of knetter depressief thuis gezeten. Op die leeftijd wil je er op uit, ontdekken, volwassen worden, zuipen, concerten afsjouwen, er op los seksen etc. Niet online bingo spelen tijdens je introductie.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit denk ik ook wel. Maar het ligt wel wat genuanceerder dan “de jeugd van tegenwoordig is niks gewend”.
Al dat badinerende boomergelul daar krijg ik wel zo’n jeuk van. “Even een jaartje sober leven hoe erg is dat nou?”. Nou ronduit kut als je 16 bent.
quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:00 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Precies. Wat is nou een jaartje als je in de kracht van je leven zit. Als je de leeftijd hebt dat sociale contacten super belangrijk zijn voor je sociale ontwikkeling.. dat je bezig bent de liefde.. met daten etc.. dat je naar feesten gaat.. dat je het beste fysiek onderwijs kan krijgen samen met je medestudenten.. en dat dat alles wordt ontnomen door een virus waar je zelf waarschijnlijk weinig last van hebt.
Stelletje pussies.
Niemand hier zegt dat er geen probleem is. Aan de andere kant hebben een aantal hier hun conclusies al klaarstaan over lockdowns e.d.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er kunnen heel veel redenen zijn, dat ben ik zeker met je eens. Maar zeggen: "Er is geen probleem want er is geen stijging" is gewoon niet waar. Hier moet naar gekeken worden en gekeken worden waar dit door komt.
Er is nog niet 1 moment sprake geweest van 'een jaartje niks'.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:01 schreef josja het volgende:
[..]
Ik kan me prima voorstellen dat als je rond de 40, gesetteld en wel bent, je weinig last hoeft te hebben van 'even een jaartje niks'. Als ik terugdenk aan de tijd dat ik 18 was had ik waarschijnlijk elk weekend ergens illegaal onder een brug staan raven, of knetter depressief thuis gezeten. Op die leeftijd wil je er op uit, ontdekken, volwassen worden, zuipen, concerten afsjouwen, er op los seksen etc. Niet online bingo spelen tijdens je introductie.
Als je het artikel en de grafieken erbij pakt, dan ook is voor de groep 20-30 jarigen geen groei te zien. Daarnaast ontken ik niet dat dit wel een zware tijd kan zijn voor jongeren en kan de afgelopen periode je over een randje hebben gedrukt. Dat de lockdown de enige reden is of hoofdreden was, geloof ik niet zo. Wel kan het dus verzwarend hebben gewerkt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als er geen stijging van het totaal aantal zelfdodingen is maar er een verandering waar te nemen is in de hoeveelheid zelfdodingen in een leeftijdsgroep is dat toch reden tot zorg?
Ik snap niet helemaal dat er nu in dit topic al een aantal keer gezegd wordt dat er geen probleem is want er is geen stijging waarneembaar. Die is er wel, binnen de cijfers. In leeftijdsgroepen die nu dus meer zelfmoord plegen dan eerder.
Dat is gewoon een probleem.
Inderdaad.. al was de avondklok periode serieus wel pittig als ik er nu op terug kijk..quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:03 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Er is nog niet 1 moment sprake geweest van 'een jaartje niks'.
quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:01 schreef josja het volgende:
[..]
Niet online bingo spelen tijdens je introductie.
Dit dus. Je moet je ook realiseren dat zelfmoord geen manier is om op laffe wijzen uit het leven te rage-quitten omdat je het beu bent, dat werkt misschien zo in een videospel maar niet in het echt. Iemand die serieus uit het leven stapt doet dat uit wanhoop en omdat zo iemand echt geen andere uitweg meer ziet.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het is niet ''enkel een jaartje afzien''.
Ik denk dat we vooral moeten concluderen dat het enorm sneu is dat er zoveel jongeren waren die er zo door heen zaten dat ze dachten dat dit de enige uitweg was. Persoonlijk vind ik het nogal disrespectvol om een oordeel te vellen over waarom sommigen er een einde aan maken.
De definitie van een jaartje niets is voor iedereen dan ook anders.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:03 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Er is nog niet 1 moment sprake geweest van 'een jaartje niks'.
Nouja, dat is dan wel erg creatief omspringen met het begrip 'niets'.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:05 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De definitie van een jaartje niets is voor iedereen dan ook anders.
En ook niet: naar de begrafenis van je bejaarde oma. Je obese vader opzoeken op de ic.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:01 schreef josja het volgende:
Op die leeftijd wil je er op uit, ontdekken, volwassen worden, zuipen, concerten afsjouwen, er op los seksen etc. Niet online bingo spelen tijdens je introductie.
Haha, nee ik maak nergens de vergelijking met vroegahquote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:01 schreef OProg het volgende:
[..]
Vroeger had je geen tijd om depressief te zijn. Toen moest je het land met blote handen opbouwen na de oorlog. En als je honger had vrat je wat op het land stond en met mazzel kreeg je een eend te pakken die je dan rouw op moest vreten.
Ligt natuurlijk ook aan met wie je een discussie voert; ik kan me er niet aan storen, maar als je het inhoudelijk over de afweging wilt hebben met iemand die zich dit wel aantrekt, dan werkt het waarschijnlijk contraproductief om deze stelling zo direct te poneren. Feit blijft dat de overheid nevenschade door coronamaatregelen weliswaar tracht te beperken, maar tegelijkertijd accepteert, met als doel de zwakkeren en daarmee de zorg te beschermen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Impliceren dat Rutte en De Jonge suïcide jongeren op de koop toenemen omdat er omaatjes gered moeten worden is "op speelse wijze", oké.
Ken ook een meisje van 18 dat depressief is geraakt door corona. Opleiding gestopt, kwam haar bed niet meer uit. Heeft echt vele maanden geduurd voor ze weer terug kon keren onder de mensen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:57 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het is niet alleen de summer of love die is "afgepakt", het is ook het isolement wat mee gaat spelen, het minder zien van vrienden waar je wellicht eerder in wisselende samenstelling mee afsprak om je hart te luchten, kleine beperkingen zorgen er vaak toch voor dat je veel mensen niet altijd kunt zien. Neem bijvoorbeeld het thuiswerken, thuisonderwijs, etc. Het zijn misschien kleine beperkingen, maar bij elkaar opgeteld kan het net de doorslag geven tot depressies, etc.
Het is hier al vaker gezegd, maatregelen zijn niet zo onschadelijk als vaak gedacht wordt, vaak is er op andere plekken veel onzichtbare zorgelijke impact.
In de afgelopen 20 posts is er minimaal twee keer voorbij gekomen dat er geen stijging is.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niemand hier zegt dat er geen probleem is. Aan de andere kant hebben een aantal hier hun conclusies al klaarstaan over lockdowns e.d.
Terwijl: ik lees in het bericht ook niets over hoe groot die stijging dan zou zijn, om maar wat te noemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |