abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200975439
quote:
Banken en betaaldiensten blokkeren rekeningen van antivaxers

Meerdere banken en betaaldiensten hebben de afgelopen tijd rekeningen geblokkeerd van organisaties die volgens hen nepnieuws verspreiden over het coronavirus en vaccinaties. Zeker acht invloedrijke internetkanalen is in de voorbije maanden de wacht aangezegd of zijn reeds afgesloten van hun bankrekening of betaaldienst, meldt NRC woensdag na een rondgang.

Onder meer Viruswaarheid van Willem Engel, uitgeverij De Blauwe Tijger en evangelist Jaap Dieleman hebben daarmee te maken gehad.

"Rabobank faciliteert geen initiatieven die actief complottheorieën en andere bewezen desinformatie verspreiden", staat volgens de krant in een intern bericht. "We richten ons dan vooral op de activisten, want de radicalen kunnen al via de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, red.) worden aangepakt."

Rabobank bevestigt de strekking van dat interne bericht. "dat is een uitgangspunt. We bekijken per geval of we een klant al dan niet accepteren", zegt een woordvoerder desgevraagd.

Triodos Bank weigert Viruswaarheid volgens NRC als klant. De bank schreef in een e-mail - die in bezit is van de krant - aan de actiegroep dat die "heeft opgeroepen tot confrontaties die haaks staan op onze waarden". Een woordvoerder van Triodos laat weten niet in te gaan op individuele gevallen. "De beoordeling van een aanvraag voor een rekening gaat altijd per geval. Het uitdragen van overtuigingen of meningen is op zich geen grond om een aanvraag te weigeren."

Bij aanvragen voor zakelijke rekening, wordt bij Triodos wel altijd naar een aantal criteria gekeken. "Bijvoorbeeld over de structuur van de organisatie en op welke manier invulling wordt gegeven aan een missie. We hebben daarin ook een zorgplicht", aldus de woordvoerder.

Mollie zou samenwerking met evangelist hebben opgezegd
Betaaldienst Mollie zegde volgens NRC de samenwerking met evangelist Dieleman op, omdat de berichten die hij verspreidt niet passen "bij de bedrijfsvoering van Mollie". "Zo publiceert u berichten over het niet laten vaccineren tegen het coronavirus", staat in een e-mail van de betaaldienst. Ook deed Mollie het YouTube-kanaal Café Weltschmerz half april in de ban.

Bij de betaaldienst was vooralsnog niemand bereikbaar voor commentaar.

De Blauwe Tijger kreeg problemen met ING. Dat gebeurde volgens NRC nadat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) de conservatieve uitgeverij in een dreigingsanalyse omschreef als "een doorgeefluik van anti-overheidspropaganda, nepnieuws en complottheorieën". De bank bunq zette op zijn beurt de stichting Artsen voor Waarheid aan de kant. Die groep verspreidde in maart een brief onder huisartsen over vermeende risico's van het vaccineren.
Zie ook artikel NRC (Premium vereist)
https://www.nrc.nl/nieuws(...)egt-de-bank-a4055125
pi_200975443
Geen idee of nieuw topic nodig is, maar had lapo.

En als nodig, kan een mod #2 in de TT zetten
pi_200975752
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 00:03 schreef tjoptjop het volgende:
"Bijvoorbeeld over de structuur van de organisatie en op welke manier invulling wordt gegeven aan een missie. We hebben daarin ook een zorgplicht"
Ze bedoelen trouwens met missie een "mission-statement", het gaat over de plannen voor de economische bedrijfsvoering, gestrekt over een aantal jaar.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 07:29:53 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200976293
BPOC heeft problemen met de ING maar nu ook met SNS _O-

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200976386
Op zich snap ik het wel van de banken. Het zijn private bedrijven en die hebben het recht om te kiezen met welke klanten ze in zee gaan. Een partij die negatief op je zou kunnen afstralen, wil je niet hebben.

Hier wordt wel een maatschappelijk probleem duidelijk: Bankieren hoort inmiddels bij de basisbehoeften. Sommige legale bedrijven of stichtingen kunnen nergens meer terecht. Het zelfde zie je ook bij bedrijven die (legale) handel drijven met Afrika of Oost-Europa: Het bedrijf doet niets verkeerds maar vanwege witwasrisico's durft de bank het niet aan.

Er zou een oplossing moeten komen voor partijen die legaal bezig zijn maar vanwege allerlei redenen niet bij banken terecht kunnen. Maar zolang de banken private instellingen zijn, is dat aan de politiek en niet aan de banken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 19 augustus 2021 @ 08:58:24 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200976881
Ik vind het een zeer enge ontwikkeling als bedrijven op deze manier de boel gaan sturen. We glijden langzaam een dictatuur in. Ben je kritisch richting beleid van de overheid dan zal men je wel even monddood maken.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:01:36 #7
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_200976919
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:58 schreef the-eye het volgende:
Ik vind het een zeer enge ontwikkeling als bedrijven op deze manier de boel gaan sturen. We glijden langzaam een dictatuur in. Ben je kritisch richting de overheid dan zal men je wel even monddood maken.
Absoluut niet waar. :) Er zijn zoveel initiatieve kritisch tegen de overheid die geen problemen ervaren.
Deze mensen worden tevens ook niet 'voor hun mening' geweigerd, maar vanwege hun handelen. ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_200977069
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:58 schreef the-eye het volgende:
Ik vind het een zeer enge ontwikkeling als bedrijven op deze manier de boel gaan sturen. We glijden langzaam een dictatuur in. Ben je kritisch richting beleid van de overheid dan zal men je wel even monddood maken.
Pas maar op met deze post...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:12:44 #9
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200977093
quote:
14s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:01 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Absoluut niet waar. :) Er zijn zoveel initiatieve kritisch tegen de overheid die geen problemen ervaren.
Deze mensen worden tevens ook niet 'voor hun mening' geweigerd, maar vanwege hun handelen. ^O^
Er zijn rekeningen geblokkeerd van organisaties die nepnieuws zouden verspreiden over corona en vaccinaties. Sinds wanneer zijn banken corona of vaccinatie expert?
Zijn vorig jaar alle rekeningen van de overheid geblokkeerd aangezien men beweerde dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen met het virus wat in aantocht was?
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:17:21 #10
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_200977167
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:12 schreef the-eye het volgende:
Er zijn rekeningen geblokkeerd van organisaties die nepnieuws zouden verspreiden over corona en vaccinaties. Sinds wanneer zijn banken corona of vaccinatie expert?
De Rabobank blokkeert rekeningen van organisaties die: '... actief complottheorieën en andere bewezen desinformatie verspreiden'

Dat lijkt mij top!
quote:
Zijn vorig jaar alle rekeningen van de overheid geblokkeerd aangezien men beweerde dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen met het virus wat in aantocht was?
Natuurlijk niet! :D Silly. Welke rekening zou je dan willen blokkeren? Die van de fractie? Die van de Tweede Kamer? Die van het ministerie? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:18:52 #11
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200977196
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Pas maar op met deze post...
Nou ik denk eerlijk gezegd dat we die kant wel opgaan.
pi_200977337
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:18 schreef the-eye het volgende:

[..]
Nou ik denk eerlijk gezegd dat we die kant wel opgaan.
Ik zou maar alvast gaan oefenen voor het geval je over de schreef gaat als het te laat is.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:27:57 #13
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200977361
quote:
6s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:17 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
De Rabobank blokkeert rekeningen van organisaties die: '... actief complottheorieën en andere bewezen desinformatie verspreiden'

Dat lijkt mij top!
[..]
Natuurlijk niet! :D Silly. Welke rekening zou je dan willen blokkeren? Die van de fractie? Die van de Tweede Kamer? Die van het ministerie? :D
Geen idee. Ik ben degene die vindt dat als er niets onwettelijks wordt gedaan er geen rekeningen geblokkeerd moeten worden
Er wordt soms best duidelijk nonsens de wereld ingestuurd maar in veel gevallen is dat helemaal niet zo duidelijk. Net als dat we geen overheid willen die gaat beslissen welke informatie er verspreid mag worden moeten we ook niet willen dat banken daar de arbiter in worden. Ik zie dat uitdraaien op een situatie dat wanneer bijvoorbeeld in een podcast de rol van de banken in de financiele crisis wordt besproken, de reactie kan zijn dat rekeningen worden geblokkeerd. Iets nepnieuws noemen omdat het niet jou mening verkondigt is natuurlijk heel makkelijk en zien we aan de lopende band gebeuren
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:31:27 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200977440
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 07:57 schreef stavromulabeta het volgende:
Op zich snap ik het wel van de banken. Het zijn private bedrijven en die hebben het recht om te kiezen met welke klanten ze in zee gaan. Een partij die negatief op je zou kunnen afstralen, wil je niet hebben.

Hier wordt wel een maatschappelijk probleem duidelijk: Bankieren hoort inmiddels bij de basisbehoeften. Sommige legale bedrijven of stichtingen kunnen nergens meer terecht. Het zelfde zie je ook bij bedrijven die (legale) handel drijven met Afrika of Oost-Europa: Het bedrijf doet niets verkeerds maar vanwege witwasrisico's durft de bank het niet aan.

Er zou een oplossing moeten komen voor partijen die legaal bezig zijn maar vanwege allerlei redenen niet bij banken terecht kunnen. Maar zolang de banken private instellingen zijn, is dat aan de politiek en niet aan de banken.
Het gaat er ook om dat die complot organisaties nogal schimmig zijn qua geldstromen. Het is niet duidelijk waar het geld terecht komt. Bji Engel waren er namelijk aanwijzingen voor oa fraude ( een lening aan zichzelf noemde hij het :') ) en witwassen. En ja, als de bank dan om verduidelijking vraagt en je na tig brieven niet reageert, dan moet je niet zeuren als ze de boel blokkeren.

En BPOC dan, geld voor een stichting op je prive rekening laten storten :')
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:33:22 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200977484
Mja ik weet nog niet zo wat ik hiervan vind.

Ik kan er niet rouwig om zijn dat obscure platforms zoals BPOC en charlatans zoals Willem Engel wat tegenwerking ondervinden in het verkopen van hun gevaarlijke onzin, maar het lijkt me toch niet aan banken om als maatschappelijk scheidsrechter op te treden en gaan bepalen wat desinformatie is.

Wanneer iets niet verboden is, wie zijn banken dan om zich daarmee te bemoeien? Het zou wat zijn wanneer de groenteboer me geen ananas wil verkopen omdat hij niet wil dat ik dat op m'n pizza gebruik. Waar bemoei je je mee?!
Huilen dan.
pi_200977555
quote:
16s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het gaat er ook om dat die complot organisaties nogal schimmig zijn qua geldstromen. Het is niet duidelijk waar het geld terecht komt. Bji Engel waren er namelijk aanwijzingen voor oa fraude ( een lening aan zichzelf noemde hij het :') ) en witwassen. En ja, als de bank dan om verduidelijking vraagt en je na tig brieven niet reageert, dan moet je niet zeuren als ze de boel blokkeren.

En BPOC dan, geld voor een stichting op je prive rekening laten storten :')
Daar heb jij ook gelijk in. Bij Engel speelde mee dat hij op een rekening op naam van zijn dansschool ineens donaties binnenkwamen die hij niet nader wenste te verklaren. Tegenwoordig kun je als bank boetes van tientallen miljoenen krijgen al je onvoldoende klantonderzoek doet. Geen wonder dat een bank zo'n klant liever kwijt is.
pi_200977626
quote:
7s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:33 schreef Isdatzo het volgende:

Wanneer iets niet verboden is, wie zijn banken dan om zich daarmee te bemoeien? Het zou wat zijn wanneer de groenteboer me geen ananas wil verkopen omdat hij niet wil dat ik dat op m'n pizza gebruik. Waar bemoei je je mee?!
Op zich is het natuurlijk wel logisch dat banken net zoals andere bedrijven zelf hun eigen klanten mogen kiezen. Het zou gek zijn als je Triodos zou verplichten Shell of een wapenleverancier als klant aan te nemen. Net zoals het Reformatorisch Dagblad geen advertenties van Second Love hoeft af te drukken. Of de Ekoplaza verplicht zaken moet doen met dat diermishandelende slachthuis is Epe.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:45:24 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200977736
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Daar heb jij ook gelijk in. Bij Engel speelde mee dat hij op een rekening op naam van zijn dansschool ineens donaties binnenkwamen die hij niet nader wenste te verklaren. Tegenwoordig kun je als bank boetes van tientallen miljoenen krijgen al je onvoldoende klantonderzoek doet. Geen wonder dat een bank zo'n klant liever kwijt is.
Yep. Ik denk dat bij veel blokkades dan ook de schuld bij de wappies ligt en niet bij de bank. Een bank blokkeert de boel echt niet zomaar. Die complotfiguren wijzen altijd naar een ander.

Net als die soevereine mensen ( :') ).... Rekeningen niet betalen en dan de schuld aan de deurwaarder geven dat ze uit huis gezet worden.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:46:28 #19
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_200977758
Van triodos snap ik het wel. Hun hele ding is maatschappelijk bewust ondernemen. Anderzijds is er natuurlijk een verschil tussen waarin je als bank investeert en wie bij jou mogen bankieren. Ik kan me niet voorstellen dat banken deze vrijheid geven uiteindelijk in het belang van de bevolking gaat eindigen.
pi_200977788
quote:

Ik kan er niet rouwig om zijn dat obscure platforms zoals BPOC en charlatans zoals Willem Engel wat tegenwerking ondervinden in het verkopen van hun gevaarlijke onzin, maar het lijkt me toch niet aan banken om als maatschappelijk scheidsrechter op te treden en gaan bepalen wat desinformatie is.

Ik zou het eerder gek vinden als ze dit niet doen en de groenteboer je dan wel accepteert.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:49:41 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200977825
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:46 schreef PiyeReloaded het volgende:
Van triodos snap ik het wel. Hun hele ding is maatschappelijk bewust ondernemen. Anderzijds is er natuurlijk een verschil tussen waarin je als bank investeert en wie bij jou mogen bankieren. Ik kan me niet voorstellen dat banken deze vrijheid geven uiteindelijk in het belang van de bevolking gaat eindigen.
Vroeger hadden we nog een staatsbank.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:50:03 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200977830
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Op zich is het natuurlijk wel logisch dat banken net zoals andere bedrijven zelf hun eigen klanten mogen kiezen. Het zou gek zijn als je Triodos zou verplichten Shell of een wapenleverancier als klant aan te nemen. Net zoals het Reformatorisch Dagblad geen advertenties van Second Love hoeft af te drukken. Of de Ekoplaza verplicht zaken moet doen met dat diermishandelende slachthuis is Epe.
Maar wanneer je een cruciale maatschappelijke functie vervult ligt dat wat mij betreft toch anders.
Huilen dan.
pi_200977866
quote:

Hey een normale reactie van jou ... wat leuk om lezen :Y)
Wat is er nou eigenlijk zo gevaarlijk aan BPOC? Zij verzamelen onafhankelijk getuigenissen van meningen over covid , bijwerkingen van vaccins en geweldverheerlijking bij de politie?
Liever alles gewoon in de doofpot steken en kop in het zand houden?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 09:53:45 #24
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200977893
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:51 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Hey een normale reactie van jou ... wat leuk om lezen :Y)
Wat is er nou eigenlijk zo gevaarlijk aan BPOC? Zij verzamelen onafhankelijk getuigenissen van meningen over covid , bijwerkingen van vaccins en geweldverheerlijking bij de politie?
Liever alles gewoon in de doofpot steken en kop in het zand houden?
Je weet dat al die interviews en getuigenissen fake zijn? Het is gewoon een script.
pi_200977947
Ik heb zo een beetje voor elke bank in Nederland gewerkt, eigenlijk is het allemaal voor de buhne, alleen van Triodos kan ik zeggen dat ze oprecht goed proberen te doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')