abonnement Unibet Coolblue
pi_200898640
De Deventer Moordzaak behoeft geen introductie meer.
Zie de topic chain tot dusver: Topicreeks: Toch celstraf in Deventer Moordzaak #1

De Volkskrant meldde onlangs het volgende:

quote:
Nieuw bewijs vergroot kans op heropening Deventer Moordzaak
Er is nieuw, ontlastend bewijs in de Deventer Moordzaak. Dat vergroot de kans dat de strafzaak tegen belastingadviseur Ernest Louwes wordt heropend. Louwes heeft een celstraf van 12 jaar uitgezeten voor de moord op zijn cliënte Jacqueline Wittenberg in 1999.
Bron en meer: http://www.volkskrant.nl/(...)-moordzaak~a4486724/

Zoals bekend heeft Louwes altijd ontkend dat hij schuldig is. Samen met advocaat Geert-Jan Knoops vecht hij al jaren voor eerherstel.

Kort gezegd concludeert onderzoeksinstituut TNO nu dat het alibi van Louwes kan kloppen. Ondanks dat zijn GSM werd opgepikt door een zendmast in Deventer, stelde Louwes dat hij op de A28 reed. Gezien de atmosferische omstandigheden die avond was het niet onmogelijk dat hij belde via de zendmast in Deventer.

Het is nu afwachten of de zaak concreet wordt heropend.

Update 27 maart 2019:

quote:
Nieuw ontlastend bewijs in Deventer moordzaak
In de Deventer moordzaak is opnieuw bewijs gevonden van vervalsingen door de Technische Recherche. Ontlastende vingerafdrukken zijn gewist, er is een nieuwe slachtofferfoto met ontlastende bloedvlek, en uit een proces-verbaal zijn cruciale, ontlastende passages verwijderd.

(...) Op de cd-rom van de Technische Recherche, waarvan de Volkskrant de bestanden heeft ingezien, staat een concept-proces-verbaal over het rechercheonderzoek uit 1999. Dat concept verschilt wezenlijk van het proces-verbaal dat aan het procesdossier werd toegevoegd.

(...) Verder blijkt uit de foto's dat de rechercheurs de bloes van het slachtoffer in het mortuarium hebben geopend, dat op de stof met een meetlint is gemeten en er heel duidelijk een bloedvlek zit op een plek waar die op de plaats delict nog niet zat.

(...) 'Ik wil het woord opzet niet in de mond nemen', zegt advocaat Knoops desgevraagd, 'maar deze recherchestukken tonen wel aan dat onregelmatigheden in dit politieonderzoek niet incidenteel, maar structureel van aard zijn. Dat werpt toch een heel ander licht op deze zaak.'
Bron & meer: https://www.volkskrant.nl(...)-moordzaak~b6589076/
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:34:31 #2
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200899648
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 23:58 schreef Bayswater het volgende:
Bij Humberto Bas Haan nu over deze zaak en de film.
Basje "Maurice de Hond is een veroordeelde crimineel" Haan :')
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:47:36 #3
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200899828
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:00 schreef JanJanJan het volgende:
Goed bezig luxerobots! Ik kan de onzin van Gretzl niet beter weerleggen dan jij, dus ik laat die reacties achterwege.

Wat een slechte podcast van Maurice de H.
Geen nieuws, alleen opnieuw zijn aannames en van-horen-zeggen wijsheidjes.
Heb je de podcast wel helemaal geluisterd? Maurice de Hond en Pim van Galen houden zich gewoon aan de feiten. Bespreken de bekende fouten die gemaakt zijn in het dossier, fouten die door anderen zijn aangetoond. Leggen helder uit welke feiten en waarschijnlijkheden Louwes vrijpleiten en worden daarbij ondersteund door verschillende experts. Wanneer De Hond zich al te stellig probeert uit te drukken is Van Galen er voor tegengas.

quote:
Ik begrijp echt dat er mensen als Maurice de H. zijn. Mensen met een psychische stoornis.
Maar dat er zoveel mensen dan in je lulkoek geloven, daar kan ik echt niet bij.
Ik snap niet hoe je zo vooroordelend kunt zijn over een persoon. Ken je hem persoonlijk?
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:49:48 #4
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200899857
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:00 schreef JanJanJan het volgende:
Ernest L. is de dader. 100%.
Dan zijn er simpelweg slechts twee opties

- JanJanJan heeft de moord met eigen ogen zien gebeuren.
- JanJanJan snapt geen bal van kansen/waarschijnlijkheden.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:51:05 #5
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200899878
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 10:04 schreef JanJanJan het volgende:
Dat Maurice de H. ongelijk had met de milleniumbug, met de tabletscholen en in de coronacrisis maar in alle gevallen is blijven doordrammen dat hij gelijk heeft, betekent wél dat je zijn verhaal met een korreltje vrachtwagenlading zout moet nemen.
Dit is wel een drogredenering van de ernstigste orde _O- In de meeste debatten zou niemand jou meer als spreker serieus nemen,
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  Moderator vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:52:33 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200899895
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 20:49 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Dan zijn er simpelweg slechts twee opties

- JanJanJan heeft de moord met eigen ogen zien gebeuren.
- JanJanJan snapt geen bal van kansen/waarschijnlijkheden.
Of jij hebt ongelijk. En gegeven de rechtszaken en onderzoeken die er geweest zijn en de veroordeling wegens smaad van de Hond is dat het meest waarschijnlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:55:43 #7
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200899929
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 18:59 schreef JanJanJan het volgende:

[..]
Als er al een ander station wordt aangestraald. Dan is het wel heel toevallig dat het net die in Deventer vlakbij de Zwolseweg is toch?
Het is vast ook bijzonder toevallig dat Louwes de bewuste file veroorzaakt door het breedtetransport - die niet op de radio was gemeld - in detail wist te beschrijven. Terwijl hij deze file niet als alibi wilde gebruiken. En ook zéér toevallig dat hij in het verhoor aangaf het korte telefoongesprek met Wittenberg gevoerd had om het bedrag van 1750 gulden door te geven en dat een aantekening met dit bedrag werd gevonden in de serre van de weduwe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gretzl op 13-08-2021 21:25:32 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:59:15 #8
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200899997
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 20:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Of jij hebt ongelijk. En gegeven de rechtszaken en onderzoeken die er geweest zijn en de veroordeling wegens smaad van de Hond is dat het meest waarschijnlijk.
Ik verbaas me vooral over de bizarre stelligheid waarmee hij pretendeert dat Louwes de dader is. 100%. Dat is echt belachelijk.

De waarschijnlijkheid dat het alibi van Louwes klopt en dat zijn telefoon vanaf de A28 is aangestraald is hoog, maar ik zou niet durven te beweren dat het 100% is. Er is altijd nog een kleine kans dat het wel anders is gegaan.

Wat wel feitelijk zeker is dat De Jong en zijn toenmalige vriendin tegenstrijdige verklaringen hebben afgelegd over hun alibi. En dat ze in 2006 opeens beiden met andere whereabouts kwamen aanzetten.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_200900074
Aangezien Maurice de H zelf een meester is in karaktermoord :

https://chrisklomp.nl/mau(...)-de-publieke-opinie/

Het is en blijft gewoon een hele zieke klootzak. Een klootzak die moedwillig het leven van mensen kapot maakt omdat kleutertje Maurice alles er aan doet om gelijk te krijgen.

Maar goed het is nog niet zo'n grote klootzak als Ernest Louwes. Louwes blijft de meest zieke geest in dit verhaal. Is er nog genadig vanaf gekomen. Een veel langere straf was gepast geweest voor zo'n brute moord.
  Moderator vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:04:25 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200900080
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 20:59 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Ik verbaas me vooral over de bizarre stelligheid waarmee hij pretendeert dat Louwes de dader is. 100%. Dat is echt belachelijk.

De waarschijnlijkheid dat het alibi van Louwes klopt en dat zijn telefoon vanaf de A28 is aangestraald is hoog, maar ik zou niet durven te beweren dat het 100% is. Er is altijd nog een kleine kans dat het wel anders is gegaan.

Wat wel feitelijk zeker is dat De Jong en zijn toenmalige vriendin tegenstrijdige verklaringen hebben afgelegd over hun alibi. En dat ze in 2006 opeens beiden met andere whereabouts kwamen aanzetten.
Wat feitelijk zeker is is dat De Hond veroordeeld is wegens smaad, hij is een kwaadaardige leugenaar volgens de wet.

Mischien moet je dat even tot je door laten dringen voordat je anderen aan valt hier.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:05:29 #11
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200900098
@Tijger_m zolang het herzieningsverzoek nog loopt en we niet zeker zijn van de uitkomst kun je in ieder geval niet beweren dat Louwes op de juiste gronden is veroordeeld. En dan kun je dus ook niet hard maken dat De Hond het al die tijd fout had door te beweren dat Louwes niets met de moord te maken heeft. Er is nog steeds een reële mogelijkheid dat hij alsnog onschuldig wordt verklaard.

Als het OM de herziening makkelijk met goede, heldere argumenten kan afwijzen dan lijkt het me raar dat ze er inmiddels al 8 jaar over doen. Die lange tijd duidt er toch eerder op dat Aben ook wel weet dat de veroordeling op basis van summier bewijs heeft plaatsgevonden. Een DNA-spoor dat op geen enkele wijze wordt ondersteund door ander overtuigend bewijs.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gretzl op 13-08-2021 21:11:38 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  Moderator vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:06:18 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200900109
Ik heb nu al spijt dat ik hier gepost heb :')
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200900116
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 20:55 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Het is vast ook bijzonder toevallig dat Louwes de bewuste file veroorzaakt door het breedtetransport - die niet op de radio was gemeld - in detail wist te beschrijven.
Die kan hij ook gezien hebben door over het viaduct te rijden.

quote:
Terwijl hij deze file niet als alibi wilde gebruiken.
Als dat je alibi is, dan wil je dat toch wel gebruiken?

quote:
En ook zéér toevallig dat hij in het verhoor aangaf het korte telefoongesprek met Wittenberg gevoerd had om het bedrag van 1350 gulden door te geven en dat een aantekening met dit bedrag werd gevonden in de serre van de weduwe.
Dat is niet toevallig, hij wist dat dat speelde, en dat aantekeningenbriefje heeft hij waarschijnlijk 's ochtends of tijdens/voor/na de moord nog zien liggen.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:11:22 #14
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200900180
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat feitelijk zeker is is dat De Hond veroordeeld is wegens smaad, hij is een kwaadaardige leugenaar volgens de wet.
Gast, hij is veroordeeld wegens smaad omdat hij niet publiekelijk een persoon mag aanwijzen als moordenaar. Dat is logisch. In ons rechtssysteem valt zoiets terecht onder smaad. Het is aan de rechterlijke macht om te bepalen of iemand schuld heeft aan een delict.

De Hond is dus inderdaad te ver gegaan met het beschuldigen van één persoon. Maar dat kunnen we het nog steeds hebben over de feiten die De Hond en anderen boven tafel hebben gehaald. Op basis daarvan zou je bijvoorbeeld kunnen concluderen dat het best wel handig was geweest als politie de gangen van De Jong wel verder had onderzocht. Omdat het niet onomstotelijk vaststaat dat hij er sowieso niets mee te maken heeft.

Sinds Louwes is aangehouden is politie/justitie nog maar van één scenario uitgegaan. Best wel vreemd.

quote:
Mischien moet je dat even tot je door laten dringen voordat je anderen aan valt hier.
Waar val ik anderen aan? :')
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:13:00 #15
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200900195
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:06 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb nu al spijt dat ik hier gepost heb :')
Misschien slim om je eens in de zaak te verdiepen in plaats van er klakkeloos vanuit te gaan dat OM de juiste persoon achter de tralies heeft gekregen. De Deventer Moordzaak staat niet voor niets bekend als de mogelijk grootste rechterlijke dwaling in de Nederlandse geschiedenis.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:24:19 #16
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200900360
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die kan hij ook gezien hebben door over het viaduct te rijden.
Deze quatsch van Haan wordt in de podcast van De Hond en Van Galen eenvoudig weerlegd. Rijdend over dat betreffende viaduct kun je zo'n file eigenlijk niet goed waarnemen. Dus het is al vrij onwaarschijnlijk dat een alibi toen is verzonnen. Bovendien is het qua tijdspad schier onmogelijk om de moord te plegen en dan op tijd over dat viaduct te rijden om nog een file te kunnen zien.
Een aanrader voor jou om alsnog te gaan luisteren, om ook eens de andere kant van het verhaal te horen.

quote:
[..]
Als dat je alibi is, dan wil je dat toch wel gebruiken?
Nou, in eerste instantie heeft Louwes gewoon aangegeven op welke locaties hij die dag was en hoe laat hij is thuisgekomen (rond 21:00). Zijn vrouw kon deze dag na 2 maanden niet meer exact herinneren, waardoor ze dit niet met zekerheid kon bevestigen. De gedetailleerde beschrijving van de file heeft Louwes in eerste instantie enkel als toelichting gebruikt om uit te leggen waarom het van 19:20 tot 21:00 duurde eer hij thuis was (normale reistijd tussen Utrecht en Lelystad via Harderwijk is minder lang).

quote:
Mijn verdere activiteiten op donderdag 23 september 1999

Zoals eerder vermeld had ik om 10.30 uur een rapportbespreking (jaarstukken) in Schalkhaar. Om 13.00 uur had ik een afspraak bij een cliënt in Almere. Omdat de tussenliggende tijd nogal krap was, was ik wat later in Almere. Om 16.00 uur had ik een rapportbespreking bij een cliënt in Lelystad. Tussen 18.00 uur en 18.30 uur had ik aan een cliënt in Amersfoort beloofd dat ik zijn tas met administratie zou afgeven. Vervolgens moest ik om 19.00 uur in de Jaarbeurs te Utrecht zijn voor een lezing van de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs.

Deze dag vereist nog enige nadere specificatie omdat dit later nog van belang zou worden en eigenlijk

– op het moment dat ik dit schrijf - nog steeds van belang is. De afspraak in Amersfoort om de administratie af te geven had ik pas de avond daarvoor gemaakt. Gewoonlijk geef ik thuis in het weekend door of ik tijdens het avondeten thuis ben of niet. Omdat ik om 16.00 uur een afspraak in Lelystad had (waar ik ook woon) en pas om 19.00 uur in Utrecht moest zijn, zou ik tussendoor thuis kunnen eten. Mijn vrouw had dan ook in haar agenda geschreven: ‘ wel eten, daarna Ernest weg’. Echter, omdat ik naar Utrecht moest en ik alsdan langs Amersfoort kom, had ik de avond ervoor de betreffende cliënt gebeld en nadat ik de afspraak met hem had gemaakt, heb ik tegen mijn vrouw gezegd dat ik dus niet thuis zou eten. Zij heeft toen over het woord ‘ wel’ het woord ‘niet’ geschreven.

Na mijn afspraak in Almere ben ik overigens die middag nog wel langs huis geweest. Ik was daar kort na 15.00 uur en heb toen brood gegeten.

Het volgende lijkt een onbelangrijk detail, maar dit bleek later anders. Bij thuiskomst die middag was er behalve mij vrouw ook haar vriendin. Deze laatste wist zich later nog te herinneren dat ik die middag thuis was gekomen en dat ik hagelslag op mijn brood had gedaan.

Ik meen dat ik nog voor 18.30 uur bij de cliënt in Amersfoort was. Ik heb zijn administratie overhandigd zonder binnen te gaan; hij wist dat ik op doorreis was. Tussen Amersfoort en Utrecht was het vrij druk, hetgeen waarschijnlijk mede kwam omdat het koopavond was. Ik was dan ook vrij laat in de Jaarbeurs te Utrecht. Nu ging ik daarheen omdat je voor het bijwonen van een dergelijke lezing vijf studiepunten krijgt. Op jaarbasis moest je 60 studiepunten halen. Nu kon je deze punten halen door naar vrij dure, maar wel goede lezingen te gaan, hetgeen ik ook deed, maar je kon ook 20 punten halen door viermaal naar een (gratis) lezing van de Federatie te gaan. Deze lezingen waren van mindere kwaliteit, zodat bij veel beroepsgenoten de praktijk was ontstaan om bij binnenkomst te tekenen en vervolgens weer te verwijnen. Ik behoorde ook tot die groep. Omdat ik toch maar kort binnen was, parkeerde ik niet op het terrein van de Jaarbeurs, want dat kostte ongeacht de parkeertijd 15 gulden, maar ik plaatste mijn auto altijd in een zijstraat van de Croeselaan. Ik schat dat ik tegen 19.20 uur weer terug bij mijn auto was en toen op weg ging naar huis. Normaliter ben ik dan tegen 20.30 uur thuis. Niet dat Utrecht-Lelystad nou zo’n grote afstand is, maar op koopavond is het nogal tijdrovend om Utrecht uit te komen. In die maand (september) was er vanuit Utrecht nog geen aansluiting van de Stichtsebrug (over het randmeer) naar de A6 welke door Flevoland loopt. Het verbindend stuk snelweg in Flevoland is pas geopend na 19 november 1999, want terwijl ik in de cel zat, heb ik die opening op TV gezien. Omdat de weg toen nog direct na de Stichtsebrug ophield en daardoor op drukke tijden een file ontstond, nam ik , zoals zo velen, de route via Harderwijk, weliswaar wat omrijdend maar wel beduidend sneller.

Echter, nog vóór ik nabij Harderwijk het viaduct bereikte voor de afslag Flevoland liep ik vast in een file, eerst stilstaand en daarna langzaam rijdend. Het verkeer werd geduid rechts te houden, maar, zoals gebruikelijk in Nederland, zijn er altijd bestuurder die zo lang mogelijk toch links proberen door te rijden.

In de file

Een paar auto’s voor mij reed een vrachtauto die opeens half naar links op de weg ging rijden teneinde te voorkomen dat de linksrijders er nog voorbij konden. De auto’s voor mij gingen dicht op elkaar rijden om te voorkomen dat er linksrijders konden invoegen. Ik heb aan dat ‘spelletje’ meegedaan omdat het onterecht doorrijden van sommige bestuurders mij ook altijd ergert. Het gevolg van dat bumper aan bumper rijden was echter wel dat ik pas aan de afslag dacht toen het viaduct al zo dichtbij was dat het te laat was om nog af te slaan. Direct na het viaduct zag ik rechts op de afrit wagens staan van een wegenbouwbedrijf. Kort na het viaduct was de weg weer vrij en kon ik gewoon doorrijden. Hetgeen mij nog ergerde was het feit dat ik geen wegwerkers zag, omdat je dan de indruk hebt dat je zinloos in de file hebt gestaan. Pas na mijn aanhouding is een en ander mij duidelijk geworden en dat de wegwerkzaamheden pas later zijn aangevangen en dat de file waarin ik verzeild was geraakt alleen maar werd veroorzaakt door een breedtetransport met beton-elementen. Omdat de file vanwege het breedtetransport in feite incidenteel en voorbijgaand was, is deze file niet op de radio gemeld. Uit de politiedossiers heb ik later vernomen dat er wel een filemelding op het nieuws is geweest om 21.05 uur, maar dit was een file met een andere oorzaak, namelijk werkzaamheden aan de weg. De bijzonderheden, waaronder de wijze van wegafzetting en -geleiding kon ik uitsluitend weten omdat ík die file had meegemaakt.

Ik moest toen doorrijden tot de afslag ’t Harde en vervolgens ben ik naar huis gereden. Hierbij merk ik nog op dat dit voor mij niet zo bijzonder was omdat ik in ieder geval iedere ochtend en meestal iedere avond de route via ‘t Harde reed. Ik reed deze route al vele jaren en kon deze spreekwoordelijk met gesloten ogen rijden. Vanwege de file en het omrijden was ik niet tegen 20.30 uur thuis, maar pas rond 21.00 uur. Dit heb ik naderhand aan de hand van meerdere omstandigheden kunnen aangeven.

Na het viaduct en dus na het moment dat de weg weer vrij was, kon ik ongestoord verder rijden. Nu werd ik pas aangehouden op 19 november en dus twee maanden na deze dag (23 september 1999), maar omdat mij op maandag 27 september werd gevraagd wanneer ik voor het laatst met mevrouw Wittenberg had gesproken, heb ik later kunnen reconstrueren waarom en vanuit welke locatie ik haar had gebeld.
quote:
Dat is niet toevallig, hij wist dat dat speelde, en dat aantekeningenbriefje heeft hij waarschijnlijk 's ochtends of tijdens/voor/na de moord nog zien liggen.
Dit is jouw aanname die op geen enkele wijze waarschijnlijker is dan het eigen verhaal van Louwes. Wat is volgens jou anders de reden geweest dat hij een kort telefoongesprek voerde?
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_200900390
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:13 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Misschien slim om je eens in de zaak te verdiepen in plaats van er klakkeloos vanuit te gaan dat OM de juiste persoon achter de tralies heeft gekregen. De Deventer Moordzaak staat niet voor niets bekend als de mogelijk grootste rechterlijke dwaling in de Nederlandse geschiedenis.
Alleen binnen sommige kringen. Wel volhardende kringen maar dat maakt Louwes niet minder schuldig.

Een dogma is geen waarheid. Louwes believers zijn niet veel anders dan de gemiddelde ontkenner. Of dat nou op het gebied van genocide, klimaat, evolutie etc plaatsvindt maakt niet uit. De taktieken zijn gelijkwaardig. Het dogma moet met alle macht in stand gehouden worden. Ziende blind kenmerkt de ontkenners. Meestal ook omdat er op den duur geen weg terug meer is. Openstaan voor andere zienswijzen is al lang uitgesloten.

En nee de Louwes schuldig groep doet niet hetzelfde. Velen hebben ooit geloofd in de onschuld van Louwes, waaronder ik. Van standpunt veranderen door nieuwe inzichten is onderdeel van normale waarheidsvinding. Blijven hangen in platgereden dogma's is dat niet
pi_200900394
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:24 schreef Gretzl het volgende:

[..]
Deze quatsch van Haan wordt in de podcast van De Hond en Van Galen eenvoudig weerlegd. Rijdend over dat betreffende viaduct kun je zo'n file eigenlijk niet goed waarnemen. Dus het is al vrij onwaarschijnlijk dat een alibi toen is verzonnen. Bovendien is het qua tijdspad schier onmogelijk om de moord te plegen en dan op tijd over dat viaduct te rijden om nog een file te kunnen zien.
Eigenlijk niet goed waarnemen? Dus je geeft toe dat je het wel waar kunt nemen?

quote:
Wat is volgens jou anders de reden geweest dat hij een kort telefoongesprek voerde?
Waarschijnlijk was het een kort ''Hey, ik sta voor de deur!''.
pi_200900401
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die kan hij ook gezien hebben door over het viaduct te rijden.
[..]

Hij stond dus gewoon in die file, anders weet je de details niet.
pi_200900410
Uit het vorige topic:

JanJanJan
Jojanneke
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 13:45 schreef Lutalo het volgende:

[..]
Wat een grappige post. :-)

Natuurlijk is het geen kanttekeningetje dat bij het bewuste telefoontje andere weersomstandigheden waren, dat is nu juist HET punt.

Hoeveel miljoenen telefoongesprekken werden er in Nederland gevoerd per zes dagen in september 1999?
De kans dat een ander station wordt aangestraald is niet zomaar zonder meer bijzonder klein. Het hangt af van meerdere factoren, zoals je zou kunnen weten.
Als je aan die factoren voldoet, is de kans juist groot dat je een ander station aanstraalt.
En hoe vaak dat gebeurt en bij wie, zul je niet zomaar weten omdat het niet nagevraagd of uitgezocht is, als daar niet direct een noodzaak voor is.
Als er al een ander station wordt aangestraald. Dan is het wel heel toevallig dat het net die in Deventer vlakbij de Zwolseweg is toch?

Nee dat is helemaal niet toevallig. Dat is toch ook gewoon te vinden?
Die staat precies goed ( noordwest of noordnoordwest) afgesteld en dan kom je daar uit waar Louwes reed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lutalo op 13-08-2021 21:47:31 ]
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:28:31 #21
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200900424
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:26 schreef Ericr het volgende:

[..]

En nee de Louwes schuldig groep doet niet hetzelfde. Velen hebben ooit geloofd in de onschuld van Louwes, waaronder ik. Van standpunt veranderen door nieuwe inzichten is onderdeel van normale waarheidsvinding. Blijven hangen in platgereden dogma's is dat niet
En waarom ben jij persoonlijk van standpunt veranderd in deze Deventer Moordzaak? Wat is voor jou het overtuigende bewijs geweest dat je heeft doen beseffen dat Louwes sowieso de moordenaar moet zijn?
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_200900429
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:26 schreef Ericr het volgende:

[..]
Alleen binnen sommige kringen. Wel volhardende kringen maar dat maakt Louwes niet minder schuldig.

Een dogma is geen waarheid. Louwes believers zijn niet veel anders dan de gemiddelde ontkenner. Of dat nou op het gebied van genocide, klimaat, evolutie etc plaatsvindt maakt niet uit. De taktieken zijn gelijkwaardig. Het dogma moet met alle macht in stand gehouden worden. Ziende blind kenmerkt de ontkenners. Meestal ook omdat er op den duur geen weg terug meer is. Openstaan voor andere zienswijzen is al lang uitgesloten.

En nee de Louwes schuldig groep doet niet hetzelfde. Velen hebben ooit geloofd in de onschuld van Louwes, waaronder ik. Van standpunt veranderen door nieuwe inzichten is onderdeel van normale waarheidsvinding. Blijven hangen in platgereden dogma's is dat niet
Daar wil ik nog aan toevoegen dat de mensen die geloven in de onschuld van Louwes gemiddeld ook wat minder intelligent zijn en/of wat minder dingen snappen.

Als je niets van statistieken snapt, dan kun je aannemen dat de telefoon van Louwes geheel toevalligerwijs op bijzondere wijze een ver basisstation aanstraalt. Precies het station in de buurt van de weduwe.
pi_200900502
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:27 schreef Lutalo het volgende:
Uit het vorige topic:

JanJanJan
Jojanneke
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 13:45 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Wat een grappige post. :-)

Natuurlijk is het geen kanttekeningetje dat bij het bewuste telefoontje andere weersomstandigheden waren, dat is nu juist HET punt.

Hoeveel miljoenen telefoongesprekken werden er in Nederland gevoerd per zes dagen in september 1999?
De kans dat een ander station wordt aangestraald is niet zomaar zonder meer bijzonder klein. Het hangt af van meerdere factoren, zoals je zou kunnen weten.
Als je aan die factoren voldoet, is de kans juist groot dat je een ander station aanstraalt.
En hoe vaak dat gebeurt en bij wie, zul je niet zomaar weten omdat het niet nagevraagd of uitgezocht is, als daar niet direct een noodzaak voor is.
Als er al een ander station wordt aangestraald. Dan is het wel heel toevallig dat het net die in Deventer vlakbij de Zwolseweg is toch?

Nee dat is helemaal niet toevallig. Dat is toch ook gewoon te vinden?
Die staat precies goed ( noordwest of noordnoordwest) afgesteld en dan kom je daar uit waar Louwes reed.
Of zoals wijlen Peter R. de Vries erover schreef:

quote:
Louwes heeft er melding van gemaakt dat hij die avond een andere route naar huis (Lelystad) heeft genomen omdat er een verkeersopstopping was ontstaan door een breedtetransport met grote betonelementen en hij door een onverwachte manoeuvre van een vrachtwagen de goede afslag (Flevoland) had gemist en hij toen maar was doorgereden, ook al was dit een omweg.

De wetenschap over het breedtetransport en de file wordt op de site van Louwes ‘het bewijs’ genoemd dat zijn lezing juist was en hij die avond op het veronderstelde tijdstip van de moord (tussen 20. 36 uur en 24.00 uur) niet in Deventer geweest kan zijn.

Aanhangers van Louwes vinden dit een belangrijk punt en wezen mij er regelmatig op dat de file NIET op de radio was vermeld. ‘Hoe kon hij dit dan weten? Dit bewijst zijn onschuld’, stellen zij. Ook op Louwes website staat:

‘Waarom heeft het Openbaar Ministerie, die dus wist dat de lezing van Louwes omtrent dit transport juist was, dit niet gezien als een alibi voor Ernest Louwes?’

De lezing bewijst echter niet meer dan dat Louwes op de hoogte is geweest van de verkeersopstopping, niet dat hij daar daadwerkelijk in heeft gestaan, of er voor om heeft moeten rijden. Net zoals zijn handtekening in het cursusregister alleen bewijst dat hij daar (even) is geweest en niet dat hij daadwerkelijk de hele avond de cursus heeft gevolgd. Voor een ieder die er op uit is, is het vrij eenvoudig wetenschap op te doen over zaken of gebeurtenissen waar hij niet bij betrokken of aanwezig is geweest. De misdaadhistorie kent daar ontelbare geraffineerde voorbeelden van.

Daarbij heeft de aanklager in de revisie-zaak voor het Hof van Den Bosch er in haar requisitoir (27 januari 2004) er op gewezen dat er wel degelijk een file-melding op de radio is geweest, ook al was dit niet op het moment zelf, maar een uur later. Hoe dan ook, het betekent dat veel mensen – ook degenen die er op dat moment helemaal niet in hebben gestaan – er vanaf konden weten.

Pikant is dat Louwes het aanvankelijk ook helemaal niet over het opvallende breedtetransport heeft gehad in zijn eerste verklaringen. Pas als een medewerker van Rijkswaterstaat het hier in zijn verklaring (25 november 1999) over heeft gehad, komt Louwes er op de zitting twee weken later, op 8 december 1999, ook mee.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:33:45 #24
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200900506
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 21:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Eigenlijk niet goed waarnemen? Dus je geeft toe dat je het wel waar kunt nemen?
Je zult het moeten terugluisteren om het volledige tegenargument ter kennis te nemen. En anders misschien zelf eens over dat viaduct rijden eind september omstreeks 22:00? (eerder kan het niet geweest zijn). Zal voor een bestuurder van een auto weinig te zien zijn van de snelweg gegeven de railing en de schemering.

[..]
quote:
Waarschijnlijk was het een kort ''Hey, ik sta voor de deur!''.
En bij zo'n onaangekondigd bezoek zou de weduwe dan volgens jou niet in het telefoongesprek vragen wat de reden is dat hij nogmaals die dag langskomt? Als iemand een niet gepland bezoek eerst moet uitleggen kan dat praktisch in zo'n korte gesprekstijd.

Op basis van de bekende gegevens is het veel logischer dat die 13 seconden enkel zijn gebruikt voor begroeting en om het bedrag door te geven. Een enkelzijdige boodschap dus van Louwes naar weduwe Wittenberg.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_200900511
Uit het andere topic:

JanJanJan
Jojanneke
1s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 13:54 schreef Lutalo het volgende:

[..]
Het hele gedoe met het mes, niet alleen de geurproef, toont aan dat men bereid was tot manipulatie/liegen/bedriegen.
Nee. Het toont aan dat fouten maken menselijk is.


Nee, dat zijn geen fouten, dat was opzet.
In de Annegriet podcast zegt een rechercheur het nb.
En de verdwenen vingerafdrukken, maak je mij niet wijs dat dat per ongeluk ging.
Mijn idee: ze hadden direct het idee dat het gevonden mes ( het eerste dat zondags gevonden is) niks met de moord te maken had en dat misschien de vinder 1 en ander reuze interessant vond,
Het mes is ook pas “ gebruikt” toen de termijn dat Louwes vast mocht zitten, bijna verlopen was.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')