abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200887191
quote:
Supermarkt biedt Lars (18) baan aan na nagellak-verbod bij Jumbo: ‘Leven niet in prehistorie’
Bij supermarkt Coop in het Overijsselse dorp Glanerbrug wordt met verbazing gekeken naar de berichtgeving rond Lars (18), die weg moet als kassamedewerker bij de Jumbo omdat hij als jongen nagellak draagt. Dit omdat ‘Glanerbrug nog niet klaar zou zijn voor jongens met gelakte nagels’.

„We leven niet meer in de prehistorie”, reageert Coop-supermarktmanager Thijs van Oosterwijk. „Het is 2021, ook hier. Vooral dat zinnetje dat Glanerbrug er niet klaar voor zou zijn raakte me. Het lijkt me heel, heel sterk dat ze hier anti-nagellak zijn”, vervolgt Van Oosterwijk.

Sterker nog: ook bij de supermarkt tussen Enschede en Glanerbrug wordt nagellak gedragen door vrouw én man. „Wij hebben óók iemand rondlopen die vroeger man was en nagellak draagt. Die reacties zijn alleen maar positief.”

Statement
De supermarktmanager van de Coop - op nog geen twee kilometer van Jumbo Lochan - wil graag een statement maken en biedt Lars een baan achter de kassa aan. Hij is van harte welkom bij de winkel aan de Esmarkelaan. „Het gaat me niet om de aandacht, maar ik wil wel graag iets laten horen. Want dit is echt schandalig.”

Lars zelf wordt deze donderdag bedolven onder de steunbetuigingen en heeft al meerdere baantjes aangeboden gekregen. Hij zegt niet meer terug te willen naar de Jumbo in Glanerbrug, ook niet als hij plotseling wel met nagellak welkom is. „Ik zou niet meer met een goed gevoel naar het werk gaan.”

Supermarkteigenaar Radjen Lochan van de bewuste Jumbo zei eerder tegen deze krant dat Glanerbrug nog niet zover is dat het nagellak bij jongens accepteert. De manager had klachten ontvangen van klanten over de ‘jongen met nagellak’. „We zijn een redelijk ouderwets dorp, kregen er flink wat reacties op. Daar beschermen we hem voor”, zei Lochan.
Bron: https://www.ad.nl/ensched(...)rehistorie~aad4db2f/

Nieuwsartikel in de OP uit het vorige deel:
quote:
Lars ten Caat (18) mag niet met gelakte nagels achter de kassa bij Jumbo in Glanerbrug zitten, omdat ‘Glanerbrug daar nog niet klaar voor is’. De jonge kassamedewerker heeft dat gisteren te horen gekregen. Lars is verdrietig en neemt ontslag. „Ik wil mezelf kunnen zijn.” De supermarkt houdt voet bij stuk.

Sinds een maand lakt Lars ten Caat uit Glanerbrug zijn nagels. In verschillende kleurtjes, en netjes verzorgd. De 18-jarige kassamedewerker van Jumbo vindt het mooi en stijlvol staan. Ook achter de kassa krijgt hij leuke reacties: „Ik heb veel complimenten gehad van klanten”, vertelt Lars aan deze krant. „Eigenlijk hoor ik alleen maar positieve geluiden.”

Des te rauwer viel het gesprek op zijn dak, dat hij gisteren voerde op kantoor bij Jumbo in Glanerbrug. Supermarkteigenaar Radjen Lochan vertelde klachten te hebben ontvangen over de ‘jongen met nagellak’ en vroeg Lars zijn gelnagels er binnen twee weken af te halen. Een andere optie kreeg hij niet. De verbouwereerde kassamedewerker trok daarop zijn conclusies en dient vandaag zijn ontslag in bij de supermarkt.

„Ik vind het te belachelijk voor woorden. Laat mij gewoon mezelf zijn”, zegt Lars. „Het kwam niet eens in me op om dit van tevoren te bespreken in de winkel. Als dames achter de kassa nagellak op mogen doen, is het voor mij vanzelfsprekend dat ik dat ook zou moeten kunnen, toch?”

Ouderwets dorp
Supermarkteigenaar Radjen Lochan zegt in een reactie dat hij geen waardeoordeel velt, maar dat ‘Glanerbrug nog niet zo ver is’. „We zijn een redelijk ouderwets dorp, kregen er flink wat reacties op. Daar beschermen we hem voor”, zegt Lochan. „Bovendien past het niet binnen onze huisregels. We willen een goede afspiegeling zijn van de omgeving hier. Dat heb ik hem geprobeerd uit te leggen.”

De 18-jarige Lars werkt al anderhalf jaar met veel plezier bij de grootste supermarkt van het dorp. Hij treedt met het verhaal naar buiten om zo bewustwording te creëren. „Ik wil laten zien dat dit soort dingen dus nog steeds gebeuren. In mijn ogen hoort een werkgever zijn werknemer te steunen, omdat het eigenlijk gewoon puur om seksisme gaat. Dat vind ik wel heel vervelend. En doet me verdriet.”

Honderden steunbetuigingen
Lars heeft online al honderden steunbetuigingen ontvangen op zijn verhaal. Ook hebben andere supermarkten hem een baan aangeboden, met de belofte dat hij daar plaats kan nemen mét gelakte nagels. De jonge Glanerbrugger beslist later wat hij gaat doen.

‘Nog niet zo ver’
Bij Jumbo Lochan blijft hij in principe ook welkom, maar nog steeds zonder kleurtje op zijn vingers. Lochan: „We hebben hier allerlei mensen aan het werk. Homo’s, lesbiennes: het is nooit een probleem geweest. Alleen aan bedrijfskleding moet iedereen zich houden. Als iemand plots een vestje binnenstebuiten wil dragen, moet ik dat ook goed vinden? In dat concept moet je het zien, en niet anders.”

Dat volgens diezelfde huisregels vrouwen met nagellak wél achter de kassa mogen plaatsnemen, noemt Lochan een ‘vertaling van richtlijnen’. „Misschien moet het bij jongens ook kunnen, maar wij zijn nog niet zo ver. Kijk: als mensen veranderen in hun leven moeten ze dat ook doen in een omgeving waar dat gepast is, en niet de omgeving proberen te veranderen. Dat is er nu aan de hand.”
Bron: https://www.ad.nl/ensched(...)ar-voor-is~a2cf0085/
pi_200887230
De algemene kledingvoorschriften van de Jumbo
quote:
1s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 18:22 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Jumbo medewerker wel. Op pagina 18 draagt de voorbeeldkassamedewerker nagellak: https://jumbokleding.mont(...)ijfskleding-2014.pdf

En er wordt geen m/v onderscheid vermeld.
pi_200887233
twitter
pi_200887241
quote:
1s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 18:43 schreef Stepperoller het volgende:
Maar Jumbo franchisers doen wel vaker iets wat niet zo fris is en menen dan dat ze in hun recht staan: https://www.geenstijl.nl/(...)AAWUCaP9eu_pk3IO3Kto
quote:
1s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 18:46 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Dit is trouwens ook pas rechtgezet nadat het in het nieuws kwam. Echt vervelend dat tegenwoordig elke dubieuze stap van werkgevers zoveel aandacht kan krijgen dmv sociale media. /s
pi_200887363
De supermarktmanager van de COOP wilt geen aandacht, maar hij vermeld wel even het adres van zijn supermarkt erbij :')
  Spellchecker vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:45:12 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200887372
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 07:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
De supermarktmanager van de COOP wilt geen aandacht, maar hij vermeld wel even het adres van zijn supermarkt erbij :')
Scheelt ons weer googlen >:O
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:47:22 #7
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_200887386
quote:
Is toch logisch? Tuurlijk staat hij er zo goed op maar dat mag ook. Het is free marketing op deze manier.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_200887392
quote:
19s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 07:47 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Is toch logisch? Tuurlijk staat hij er zo goed op maar dat mag ook. Het is free marketing op deze manier.
Zeg dan niet dat je geen aandacht wilt.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:50:21 #9
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_200887409
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 07:48 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Zeg dan niet dat je geen aandacht wilt.
Ook dat hoort erbij.

Net als wanneer je zegt 'ik wil niet vervelend zijn, maar...' Dan ben je dus vervelend.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_200887433
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 07:27 schreef Stepperoller het volgende:
De algemene kledingvoorschriften van de Jumbo
[..]

Op pagina's 12 en 13 zie ik mannen met een schort en een rok. Dat ziet er ook tamelijk verwijfd uit. Daar is Gayburg dan blijkbaar wel klaar voor.
  Redactie Sport vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:57:26 #11
274204 crew  Mexicanobakker
pi_200887453
“Gayburg”

Dat is er wel eentje in de categorie pisvee/ajakkes/feyenooit
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_200887494
Is er verder geen nieuws?
pi_200887502
Je baan kwijt raken om nagellak :')
pi_200887544
quote:
Niks mis mee.

De betreffende Jumbo heeft op Google Map staan dat ze LHBTIQ vriendelijk zijn, dus mooi dat dit staaltje pinkwashing even wordt exposed.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:12:23 #15
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200887553
Zo das snel opgelost
pi_200887593
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 08:11 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Niks mis mee.

De betreffende Jumbo heeft op Google Map staan dat ze LHBTIQ vriendelijk zijn, dus mooi dat dit staaltje pinkwashing even wordt exposed.
Zomaar een vraagje hoor maar wat heeft nagels lakken met geaardheid te maken?
pi_200887608
quote:
4s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 08:06 schreef aloa het volgende:
Je baan kwijt raken om nagellak :')
Nee, het is "Ontslag nemen om nagellak :') " Hij is namelijk niet ontslagen maar nam zelf ontslag.
pi_200887644
Over een paar jaar mag je met een speen in de mond achter de kassa gaan zitten omdat je je identificeert als baby en daar moeten dan mensen respect voor hebben.
pi_200887649
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 08:18 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

Nee, het is "Ontslag nemen om nagellak :') " Hij is namelijk niet ontslagen maar nam zelf ontslag.
Terecht dat je je niet wil werken bij een supermarkt die beweert LHBTIQ vriendelijk te zijn, maar afwijkt van de landelijke kledingvoorschriften als het om nagellak bij een kassaman in plaats van een kassavrouw gaat.

Er zijn toch overal personeelstekorten, dus zichzelf heeft hij er niet mee.
pi_200887653
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 08:18 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

Logisch. De eer aan jezelf houden.
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:22:54 #21
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_200887656
Kijk iedereen weer eens over elkaar heen buitelen om maar te laten zien hoe ze deugen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_200887662
Is het anno 2021 toegestaan om een van deugmensen afwijkende mening te hebben over 'mannen' met gelakte nagels?
#dtv want ik heb hier een mening over.
U MAD?
pi_200887663
En toen had Lars het na twee weken COOP wel weer gezien.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_200887667
Sta je daar voor ¤3,50 p/u bruto :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_200887671
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 08:23 schreef halfway het volgende:
Sta je daar voor ¤3,50 p/u bruto met je gelakte klauwen :')
U MAD?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')