abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200875951
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 11:43 schreef Kromo het volgende:

[..]

Ja, maar het was een uiterst noodmiddel om moslims aan het verstand te peuteren dat hun leugens en trucs averechts werken. Niet voor niets was daar een arrest voor nodig - onze wet voorziet zelf niet in deze perfide uitzondering.
Het heeft standgehouden tot de hoogste rechtbank, dus het is getest en wettelijk bevonden en kan weer gebruikt worden lijkt me.
  donderdag 12 augustus 2021 @ 13:26:29 #127
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200876063
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 11:43 schreef Kromo het volgende:

[..]

Ja, maar het was een uiterst noodmiddel om moslims aan het verstand te peuteren dat hun leugens en trucs averechts werken. Niet voor niets was daar een arrest voor nodig - onze wet voorziet zelf niet in deze perfide uitzondering.
Onze wet voorziet daar prima in, anders had de veroordeling niet plaats kunnen vinden :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_200876503
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 21:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik vind wel dat in het systeem er teveel de nadruk op gelegd naar de reintegratie van de dader in de maatschappij, zodat diegene niet weer in de fout gaat. Maar er mag wel wat meer met de gevolgen voor de slachtoffers rekening gehouden, dat zou het rechtsgevoel ook ten goede komen.
Zeker omdat de reintegratie zelden succesvol is.
pi_200876681
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 13:58 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ligt eraan waar voor. Een overvaller heb ik nog hoop op maar een zedendelinquent kan je beter chemisch castreren.
pi_200876684
quote:

[..]

Recidive in NL is een stuk lager dan in landen als de VS bijvoorbeeld, maar er ligt, vind ik, teveel focus op terugdringen recidive. Zelf zou ik het niet een slecht idee vinden dat elke keer wanneer iemand voor eenzelfde vergrijp veroordeelt wordt, verzwaard wordt bijvoorbeeld. Word je voor de tweede keer veroordeeld voor een overval, dan wordt de duur van de opgelegde straf met 1.5 vermenigvuldigd, bij een derde veroordeling met 2x, etc. Ja, dat kost de samenleving misschien meer, maar ik denk niet dat de samenleving dat heel erg zou vinden.
pi_200876691
quote:

[..]

Als dat zo is, zou er dan juist niet veel meer aandacht voor die re-integratie moeten zijn?

Natuurlijk moet er aandacht zijn voor slachtoffer 1, maar je wilt toch vooral dat er niet nog een slachtoffer 2, 3 en 4 volgen.
pi_200876705
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Recidive in NL is een stuk lager dan in landen als de VS bijvoorbeeld, maar er ligt, vind ik, teveel focus op terugdringen recidive. Zelf zou ik het niet een slecht idee vinden dat elke keer wanneer iemand voor eenzelfde vergrijp veroordeelt wordt, verzwaard wordt bijvoorbeeld. Word je voor de tweede keer veroordeeld voor een overval, dan wordt de duur van de opgelegde straf met 1.5 vermenigvuldigd, bij een derde veroordeling met 2x, etc. Ja, dat kost de samenleving misschien meer, maar ik denk niet dat de samenleving dat heel erg zou vinden.
Ja zoiets, of een puntensysteem, na zoveel keer een misdrijf te hebben gepleegd levenslang.
pi_200876714
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:12 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Als dat zo is, zou er dan juist niet veel meer aandacht voor die re-integratie moeten zijn?

Natuurlijk moet er aandacht zijn voor slachtoffer 1, maar je wilt toch vooral dat er niet nog een slachtoffer 2, 3 en 4 volgen.
Dan moet je je ze opsluiten, vooral zulke gasten als in dit topic want die zullen wel blijven schoppen.
pi_200876737
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:13 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan moet je je ze opsluiten, vooral zulke gasten als in dit topic want die zullen wel blijven schoppen.
Ja, vind je dat? Levenslang voor mishandeling? En waar trek je dan de grens? Ook levenslang voor een winkeldiefstal?
pi_200876756
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:16 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Ja, vind je dat? Levenslang voor mishandeling? En waar trek je dan de grens? Ook levenslang voor een winkeldiefstal?
Vind je dit mishandeling ? Ik niet, ik vind het moord, mensen doelbewust vol raken op hun hoofd. Meerdere keren op 1 avond.

De grens is het puntensysteem, zoveel punten = levenslang
pi_200876817
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:17 schreef macca728 het volgende:

[..]

Vind je dit mishandeling ? Ik niet, ik vind het moord, mensen doelbewust vol raken op hun hoofd. Meerdere keren op 1 avond.

De grens is het puntensysteem, zoveel punten = levenslang
Moord is het sowieso niet. Bij degenen die tegen hoofden geschopt hebben zal het hoogstens doodslag zijn, of zware mishandeling met de dood tot gevolg.

Ook bij een puntensysteem komen er eerst nog nieuwe slachtoffers bij door recidive, vooraleer je aan je maximum aantal punten zit. Dus reden temeer om te zorgen dat de re-integratie goed verloopt, zodat nieuwe slachtoffers zo veel mogelijk voorkomen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2021 14:24:15 ]
pi_200877122
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:13 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja zoiets, of een puntensysteem, na zoveel keer een misdrijf te hebben gepleegd levenslang.
Levenslang ben ik dan niet gelijk voorstander van, maar als iemand voor de 10e keer opgepakt wordt winkeldiefstal, dan heb ik liever dat diegene een paar jaar moet zitten, dan dat ie na 1-2 weken of minder weer op straat staat.
pi_200877163
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Levenslang ben ik dan niet gelijk voorstander van, maar als iemand voor de 10e keer opgepakt wordt winkeldiefstal, dan heb ik liever dat diegene een paar jaar moet zitten, dan dat ie na 1-2 weken of minder weer op straat staat.
Dat gebeurt ook. Er zijn speciale programma's voor veelplegers. Google maar eens op ISD.
pi_200877224
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:23 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Moord is het sowieso niet. Bij degenen die tegen hoofden geschopt hebben zal het hoogstens doodslag zijn, of zware mishandeling met de dood tot gevolg.

Ook bij een puntensysteem komen er eerst nog nieuwe slachtoffers bij door recidive, vooraleer je aan je maximum aantal punten zit. Dus reden temeer om te zorgen dat de re-integratie goed verloopt, zodat nieuwe slachtoffers zo veel mogelijk voorkomen worden.
Het zit wel ergens tussen moord en doodslag in vind ik.
Doodslag is in een opwelling. Op het moment dat je meerdere keren op verschillende tijdstippen bij verschillende mensen een aanloopt neemt dan is het toch geen doodslag of mishandeling meer.

Je kan dan beargumenteren dat het een bewuste keus is, tijd gehad om over na te denken.
Ga je toch steeds meer richting moord.

Als wij ruzie hebben en ik haal een pistool uit mijn binnenzak en schiet jou neer kan je zeggen dat het doodslag is.
Als ik eerst naar mijn auto terugloop om het uit de kofferbak te halen en dat bij verschillende mensen op de avond zo doe is het dan hetzelfde als het eerste scenario?

Daarom 20+ jaar en tbs voor de kopschoppers.
pi_200877768
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 15:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Ik vind het kopschoppen van een weerloos slachtoffers een van de verachtelijkste delicten, net zo erg als een geplande moord. Maar voor tbs is een objectief vastgestelde mentale stoornis nodig die recidive-gevaar inhoudt. Geen haalbare kaart, lijkt me.
pi_200877797
quote:

[..]

Doodslag is in een opwelling. Op het moment dat je meerdere keren op verschillende tijdstippen bij verschillende mensen een aanloopt neemt dan is het toch geen doodslag of mishandeling meer.

Je kan dan beargumenteren dat het een bewuste keus is, tijd gehad om over na te denken.

Als wij ruzie hebben en ik haal een pistool uit mijn binnenzak en schiet jou neer kan je zeggen dat het doodslag is.
Als ik eerst naar mijn auto terugloop om het uit de kofferbak te halen en dat bij verschillende mensen op de avond zo doe is het dan hetzelfde als het eerste scenario?

Oh, je hebt ook meteen maar even geconcludeerd dat de verdachten die avond last hadden van psychiatrische problemen?

Leuk wat jij allemaal vindt, maar het heeft natuurlijk betrekkelijk weinig te maken met de werkelijkheid.
pi_200877946
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 15:42 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Oh, je hebt ook meteen maar even geconcludeerd dat de verdachten die avond last hadden van psychiatrische problemen?

Leuk wat jij allemaal vindt, maar het heeft natuurlijk betrekkelijk weinig te maken met de werkelijkheid.
Wou je zeggen dat het mentaal gezond gedrag is?

Dat fopstraffen de werkelijkheid zijn betekent niet dat we de daden moeten bagatelliseren tot het overeenkomt met de juridische straf.

Werkelijkheid is dat als een rode kaart levenslang is en doodslag geel dit delict eerder op lichtrood zit dan donkergeel.
pi_200877994
quote:

[..]

Ik had het al eerder aangeroerd. Kopschoppen is doorgaans een poging tot doodslag, als het slachtoffer daaraan overlijdt is het geen poging meer. Verschil tussen moord en doodslag is voorbedachte rade. Als je 2 of 3 slachtoffers op een avond zoekt en het kopschoppen dus onderdeel van de aanpak zal zijn geweest, dan zie ik wel mogelijkheden dat er sprake is van voorbedachte rade, en dus moord.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_200877996
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 15:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Wou je zeggen dat het mentaal gezond gedrag is?
Als je nou gewoon eens even goed leest wat Kromo en ik schrijven en pas daarna reageert.

Het is niet erg als je niet precies weet hoe dingen werken, maar probeer dan in ieder geval om het te begrijpen als mensen het aan je uitleggen.

Op deze manier heeft een gesprek natuurlijk niet zoveel zin.
pi_200878130
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik had het al eerder aangeroerd. Kopschoppen is doorgaans een poging tot doodslag, als het slachtoffer daaraan overlijdt is het geen poging meer. Verschil tussen moord en doodslag is voorbedachte rade. Als je 2 of 3 slachtoffers op een avond zoekt en het kopschoppen dus onderdeel van de aanpak zal zijn geweest, dan zie ik wel mogelijkheden dat er sprake is van voorbedachte rade, en dus moord.
Dat lijkt me zeer twijfelachtig.

De voorbedachte rade heeft betrekking op de moord. Als ik (gepland) een inbraak pleeg, maar daarbij (niet gepland) de eigenaar dood sla, dan is dat geen moord. Ik had immers wel het plan om in te gaan breken, maar ik had er niet op gerekend om daarbij de eigenaar te overlopen.

In dit geval zou je misschien kunnen bewijzen dat ze al van plan waren om iemand in elkaar te slaan, maar dat is nog geen plan om iemand te vermoorden. Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om te bewijzen dat ze al van tevoren bedacht hadden om iemand om te brengen, of hoe ze precies iemand in elkaar zouden schoppen.
pi_200878194
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 16:09 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

De voorbedachte rade heeft betrekking op de moord. Als ik (gepland) een inbraak pleeg, maar daarbij (niet gepland) de eigenaar dood sla, dan is dat geen moord. Ik had immers wel het plan om in te gaan breken, maar ik had er niet op gerekend om daarbij de eigenaar te overlopen.

In dit geval zou je misschien kunnen bewijzen dat ze al van plan waren om iemand in elkaar te slaan, maar dat is nog geen plan om iemand te vermoorden. Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om te bewijzen dat ze al van tevoren bedacht hadden om iemand om te brengen, of hoe ze precies iemand in elkaar zouden schoppen.
Kan je best bewijzen als ze elke keer mensen vol op hun hoofd schoppen.
Dan neem je bewust het risico om iemand te doden en dat weet iedereen.
pi_200878221
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 16:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Kan je best bewijzen als ze elke keer mensen vol op hun hoofd schoppen.
Dan neem je bewust het risico om iemand te doden en dat weet iedereen.
Dat is het punt toch helemaal niet?

Als ik een wapen op jou leeg schiet, weet ik ook dat je het waarschijnlijk niet overleeft. Dat maakt het nog niet per definitie tot een moord.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2021 16:16:11 ]
pi_200878280
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 16:15 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Dat is het punt toch helemaal niet?

Als ik een wapen op jou leeg schiet, weet ik ook dat je het waarschijnlijk niet overleeft. Dat maakt het nog niet per definitie tot een moord.
Wel als je dat van te voren plant of die avond al meer heb gedaan.

Ik snap best wat je bedoelt hoor, maar juridisch zou dit gewoon moord moeten zijn. Als jij een wapen bij je hebt ook, je neemt iets mee om mensen mee te doden.

Doodslag plan je niet, dan neem je ook geen wapen mee.
pi_200878322
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, ik ben het met je eens. Bij doodslag zou sprake zijn van ‘een opwelling’, maar het lijkt mij dat je daar toch moeilijk van kunt spreken als er meerdere slachtoffers zijn, verspreid over de avond, die bovendien geen verband (lijken te) hebben met elkaar. Ik vind het wel meer dan doodslag, maar als ik dan een blik werp op moord dan is het denk ik ook weer net te weinig:
-Het gedurende enige tijd
-beraden
-op het te nemen of genomen besluit
-waarbij niet wordt gehandeld in een ogenblikkelijke gemoedsopwelling
-en er gelegenheid is geweest om na te denken over de betekenis en/of de gevolgen van de vooringenomen daad
-en zich daar rekenschap van te geven.

pi_200878508
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 16:09 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Een plan is ook niet vereist voor voorbedachte rade. Maar als je op een avond 3 slachtoffers opzoekt om die vervolgens met zijn allen in elkaar te slaan waarbij het weerloze slachtoffer wordt gekopschopt, dan slaat die voorbedachte rade op het te grazen nemen van weerloze slachtoffers ook op het kopschoppen.

Als je een knuppel gaat pakken dan is daarmee de voorbedachte rade op het slaan met de knuppel doorgaans gegeven. Je weet immers wat daar de bedoeling van is, als het de bedoeling is om iemand te vinden om met zijn allen in elkaar te schoppen dan is de voorbedachte rade daarop gericht, en dan dus ook op de volgende poging tot doodslag want je weet immers hoe dat gaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')