abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200796344
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 16:24 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Dit verklaart niets. Je schuift het vraagstuk op, naar wtf geestesenergie (sorry, maar echt :') ) dan ook mag wezen.

Geloof maar raak hoor, veel plezier.
Nee dat verklaart inderdaad niets. Nog lang niet alles is verklaard, en dan kun je ook niet doen met mijn stelling. Gisteren zat ik nog te denken. Stel ik reis van Proxima Centauri met lichtsnelheid naar de aarde. Daar doe ik vier jaar over. Al die tijd luister ik naar de radio, NPO 1, BBC worldservice. Bij Proxima loopt het nieuws 4 jaar achter. Na een jaar reizen 3 jaar. Etc. Hoe verklaar ik dan dat het radiosignaal dat altijd met lichtsnelheid reist en ik ook dat zo meet in mijn ruimteschip dat er een versnelling is in de tijd van nieuws?
pi_200796441
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 16:24 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Dit verklaart niets. Je schuift het vraagstuk op, naar wtf geestesenergie (sorry, maar echt :') ) dan ook mag wezen.

Geloof maar raak hoor, veel plezier.
Zijn er zaken die jij gelooft die (nog) niet bewijsbaar zijn? Zoals een reden/mechanisme achter biogenesis en de evolutie die hieruit volgt?
Extremistisch gematigd.
pi_200796445
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 16:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De kabbala is dan ook van veel en veel later, al of niet beïnvloed door allerlei stromingen en meningen. Ik had het over de Thorah.
[..]

Min of meer. Hier is het inderdaad rol van een beproever. Maar hij lijkt hier veel macht te hebben als hij beweert "Dit alles (de hele wereld) zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt". Doet hij dit uit zichzelf of wordt hij hier ook door God "aangestuurd"?
Dat zit me ook een beetje dwars, dat tweede. Dat zit in de Gereformeerde leer en het catechismus. Maar als ik het dagelijks nieuws kijk, zie ik er weinig dat dat beest weg is.
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:54:30 #104
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200796636
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 16:41 schreef P8 het volgende:

[..]

Zijn er zaken die jij gelooft die (nog) niet bewijsbaar zijn? Zoals een reden/mechanisme achter biogenesis en de evolutie die hieruit volgt?
Biogenesis...nee ook niet echt. Wat ik er momenteel van begrijp is dat de grens tussen niet-levend en levend niet zo zwart-wit is als we wellicht dachten, moleculaire evolutie etc, dat verhaal. En ook daar geldt dan alsnog: liever 'ik weet het niet' dan 'het was baardmans'.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200796642
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 23:59 schreef P8 het volgende:
Dat is een cop out.
Hoezo ineens? Ik volg t echt niet hoor. Tis maar dat je me taggt.

quote:
Hoe verklaar je eenzelfde (of grotere) mate van overtuiging en devotie voor een ander geloof? Hoe kan een vals geloof de oorzaak zijn van dezelfde subjectieve beleving als wat jij ervaart in jouw geloofsbelijdenis?
Onwetendheid en/of begeertes volgen (weg van de duivel).

quote:
Onderdeel van, maar niet hetzelfde, dus minder erg?
Jawel, dat is ongeloof (in Islam) oftewel kufr. Als je in iets anders gelooft dan Islam dan ben je in ongeloof gevallen.
pi_200797071
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 16:54 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Hoezo ineens? Ik volg t echt niet hoor. Tis maar dat je me taggt.
[..]

Onwetendheid en/of begeertes volgen (weg van de duivel).
[..]

Jawel, dat is ongeloof (in Islam) oftewel kufr. Als je in iets anders gelooft dan Islam dan ben je in ongeloof gevallen.
Mensen die Joods of christenen zijn, zijn ook in ongeloof gevallen?
Psss. Andersom werkt het ook: Streng-gelovige christenen denken dat moslims in ongeloof zijn gevallen. Dus wie heeft hier gelijk?
pi_200797106
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 16:06 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ja, en dan?
Wij worden gedreven door het onmeetbare. Passie, geloof, inspiratie, liefde en haat. En dat is maar het topje van de ijsberg, de hele levende natuur wordt er door gedreven. Je taak als materialist is om dat reduceren tot en te vertalen naar hersenchemie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 07-08-2021 17:30:06 ]
pi_200797178
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 10:34 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik vindt mijn persoonlijkheid en talenten heb ik gekregen in Jezus, door het geloof in Christus Jezus voel ik mij dan "verbonden" met mijn mede broeders en zusters in Christus Jezus.
Ik leef nu nog wel op deze aarde, maar ik ben niet meer van deze aarde.
Van hypnose blijf ik liever zo ver mogelijk vandaan, liefst alles wat geest verruimend kan werken.
Want als je je geest open stelt zet je hem ook open voor demonen die je kunnen bezetten, waardoor je dus de Heilige Geest wegdrukt en die moet juist volledige ruimte in je hart krijgen.
Net als glaasje draaien, ouija bord, zelfs yoga is in mijn ogen occult en zal ik nooit aan mee gaan doen.
Er bestaat dus ook geen christelijke Yoga, gezien de afkomst van yoga.

Mijn persoonlijkheid en talenten heb ik gekregen God de Vader Door mijn geloof in Jezus Christus weet ik dat ik wanneer ik sterf bij God De Vader en Jezus zal zijn en dat ik deel mag hebben aan de bruiloftsmaal die ooit daar gevierd zal worden.
Verder geloof ik dus dat de hemel de plek is waar ik na mijn sterven heen ga.
Hier op aarde ben ik sterfelijk, althans mijn lichaam is dat, maar na mijn sterven zal ik een nieuw en onvergankelijk lichaam krijgen.
Mijn aardse lichaam is vergankelijk.
Wat is er occult aan yoga?
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_200798414

[ Bericht 100% gewijzigd door ZoonVan op 07-08-2021 18:53:55 ]
pi_200800033
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 16:54 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Biogenesis...nee ook niet echt. Wat ik er momenteel van begrijp is dat de grens tussen niet-levend en levend niet zo zwart-wit is als we wellicht dachten, moleculaire evolutie etc, dat verhaal. En ook daar geldt dan alsnog: liever 'ik weet het niet' dan 'het was baardmans'.
Ik bedoelde ook abiogenesis, niet biogenesis :P En dat is wat je omschrijft. Ik ben het met je eens dat "ik weet het niet" een veel betere insteek is dan de oorzaak neer te leggen bij een God. Wat betreft onderzoek naar abiogenesis; hier was een goede aflevering over (NIET KLIKKEN ZONDER FATSOENLIJKE ADBLOCK!) in het eerste en enige goede seizoen van Through the Wormhole.

En hoewel ikzelf in de praktijk een harde atheïst ben, denk ik dat wij als soort onvoldoende ontwikkeld zijn om de antwoorden te vatten op de vragen die op de grenzen van onze cognitieve capaciteit liggen.
We zijn pas net uit de bomen geklommen en kunnen nog maar net praten. Op een kosmische tijdlijn zijn wij nog dreumesen. En daarin zie ik mijn God. Laten we eerst zelfstandig genoeg worden om onze eigen kont af te vegen. Dat we onze eigen shit op kunnen ruimen en in een stabiel evenwicht met onze planeet kunnen leven. Het bijzondere is dat ik met deze insteek het met enorm veel religieuze teksten eens kan zijn. Ook in dit topic.

Daar, over de horizon, ligt mijn God. Zodoende vroeg ik me af waar de jouwe eventueel ligt.
Extremistisch gematigd.
pi_200806147
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 17:22 schreef -Sigaartje het volgende:

Mensen die Joods of christenen zijn, zijn ook in ongeloof gevallen?
Natuurlijk. Kom je daar nu pas achter?

quote:
Streng-gelovige christenen denken dat moslims in ongeloof zijn gevallen. Dus wie heeft hier gelijk?
Één van ons
pi_200811577
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 00:15 schreef BookFreak het volgende:

[..]

[..]

Één van ons
Waarom zou het niet geen van jullie kunnen zijn? Hoe sluit je die optie uit?
pi_200811655
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 11:45 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Waarom zou het niet geen van jullie kunnen zijn? Hoe sluit je die optie uit?
Het enige geloof die de juiste eigenschappen aan God geeft is Islaam. Christenen verlagen God met menselijke tekortkomingen.
pi_200811911
En het is natuurlijk niet menselijk voor een almachtige schepper om je druk te maken over hoe vaak iemand op zijn knieën gaat om Hem te aanbidden of welke lichaamsdelen ze wel of niet bedekken.
Extremistisch gematigd.
pi_200812207
Of wat ze wel of niet eten. Of wie ze wanneer neuken (of wat ze uberhaupt wel en niet doen met de voortplantingsorganen). Of hoe ze hun gezichtshaar hebben. Of dat ze schaken. Of geen kinderwens hebben. En de lijst gaat nog wel een a4'tje of twee door.
Extremistisch gematigd.
  zondag 8 augustus 2021 @ 12:37:39 #116
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_200812249
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 12:08 schreef P8 het volgende:
En het is natuurlijk niet menselijk voor een almachtige schepper om je druk te maken over hoe vaak iemand op zijn knieën gaat om Hem te aanbidden of welke lichaamsdelen ze wel of niet bedekken.
Nee nee, dat zijn geen tekortkomingen, want het zijn eigenschappen van de schepper, en de schepper heeft geen tekortkomingen. Q.E.D.
pi_200812850
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 12:08 schreef P8 het volgende:
Wie zegt dat God zich daar druk om maakt, als God het wilde had je geen keus dan om je neer te knielen voor Hem en had Hij je van geboorte met kleding bedekt. Sterker nog, je knielt je hele leven voor Hem ook al besef je het zelf niet: Elke elektron, atoom, elke cel in je lichaam gehoorzaamt Hem en geeft zich over aan Zijn Wetten die de natuur besturen. Je bent een Ode aan God en werpt je voor God neer. Het gebed is alleen voorgeschreven om daar zelf een besef van te hebben, er bewust van te zijn, en om het contact met Hem/je essentie niet te verliezen, zodat als je op een Dag in Zijn Licht/waarheid staat je niet door angst bevangen wordt en de duisternis in wegvlucht. Want ook dát, als je diep de duisternis in wegvlucht en jezelf niet kan vergeven, zal God tolereren en accepteren.
  zondag 8 augustus 2021 @ 13:22:40 #118
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_200812929
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 13:17 schreef ZoonVan het volgende:

[..]

Wie zegt dat God zich daar druk om maakt, als God het wilde had je geen keus dan om je neer te knielen voor Hem en had Hij je van geboorte met kleding bedekt. Sterker nog, je knielt je hele leven voor Hem ook al besef je het zelf niet: Elke elektron, atoom, elke cel in je lichaam gehoorzaamt Hem en geeft zich over aan Zijn Wetten die de natuur besturen. Je bent een Ode aan God en werpt je voor God neer. Het gebed is alleen voorgeschreven om daar zelf een besef van te hebben, er bewust van te zijn, en om het contact met Hem/je essentie niet te verliezen, zodat als je op een Dag in Zijn Licht/waarheid staat je niet door angst bevangen wordt en de duisternis in wegvlucht. Want ook dát, als je diep de duisternis in wegvlucht en jezelf niet kan vergeven, zal God tolereren en accepteren.
De heilige boeken zeggen dat. En die vertellen niet dit verhaal over zelfbewustzijn en contacten met essenties.
pi_200813359
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 13:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De heilige boeken zeggen dat. En die vertellen niet dit verhaal over zelfbewustzijn en contacten met essenties.
Er staat: God laat zijn zon opkomen over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Het gegeven dat ongelovigen niet bidden (zoals veel gelovigen) geeft aan dat God het niet behoeft, wij als gelovigen hebben dat contact/band nodig. En dit wordt wel degelijk uitgelegd in heilige boeken. Verder dienen de voorschriften de gelovigen zoals je je huisregels dienen voor je kinderen of wetten van een land haar burgers. Ook al ziet een kind het nut er soms niet van in totdat het oud genoeg is (en zelf kinderen heeft).
pi_200815708
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 00:15 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Dus ik ga naar de hel? Omdat ik niet zes keer per dag met mijn neus op de vloer lig en geen baard heb?
pi_200816158
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 15:42 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

Dus ik ga naar de hel? Omdat ik niet zes keer per dag met mijn neus op de vloer lig en geen baard heb?
Extremistisch gematigd.
pi_200816312
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 15:42 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

Ik denk dat BookFreak als gelovige moslim van zichzelf niet eens weet of hij naar de hel of hemel gaat, laat staan dat kan bepalen voor een ander.
pi_200816334
Tja, ik zag laatst een filmpje van massaal buigende moslims. Ik moet eerlijk zeggen, ik vond het vreselijk om te zien. Mijn gedachte was, wat is dit voor God die dit van je eist? Zelfs mijn vader verwachtte dit niet van mij toen ik kind was.
Maar ik zie ook dat ze moeten knielen naar Mekka.
Dat betekent dat dit niet zozeer met God heeft te maken, maar met de schrijver van dat boek. Het gaat dus niet om religie, het gaat om macht. Met het gezicht naar Mekka zet je de schrijver hoger dan God.

Ik vind dat een kwalijke zaak.
pi_200816537
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 16:24 schreef ZoonVan het volgende:

[..]

Ik denk dat BookFreak als gelovige moslim van zichzelf niet eens weet of hij naar de hel of hemel gaat, laat staan dat kan bepalen voor een ander.
Ik denk dat dat met iedereen zo is.
pi_200816606
En dat vind ik het enge aan de woorden van Sjoemie, Bookfreak en Libertarisch: ze denken dat ze helemaal klaar zijn. Dus ze leunen al achterover.
Het idee is als je maar gelooft en flink aanbidt dan ben je er.
Ik geloof daar niet zo in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')