quote:Op maandag 19 juli 2004 17:15 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
misschien wat hypocriet ja.
Maar ik ga vrienden niet de les lezen hoor. Ze zijn oud genoeg om zelf te weten wat kan en niet kan. En als ze dat willen doen, dan vind ik dat best.
En echt misbruik maken vind ik het ook weer niet hoor. Die vrienden zijn geen versierders, dus die meiden zullen op hen af moeten stappen. En als ze dat doen en ze willen blijkbaar sex met een aantal vrienden van mij dan is dat hun eigen keus. En dat hij ze dan kleding geeft en andere dingen die ze nodig hebben en willen dan is dat nog best aardig van hem. Hij kan ze ook niks geven natuurlijk, die meiden willen blijkbaar sex met hem, hij zal hun niet versieren.
Ik lees trouwens overal wel tegenstrijdige verhalen zeg. Op andere fora lees ik dat die meiden niet mee te smokkelen zijn in je hotel in varadero, ergens anders lees ik dat het wel kan.
En ik las ergens dat de taxi's zo superduur zijn, en hier lees ik dat het wel te doen is.
En ik las ergens dat er een speciale luxe bus is die toeristen voor 7 dollar naar grote plaatsen brengt. Klopt dit?
Als ik in april veel van dat soort toeristen tegen kom maak ik mezelf van kant waarschijnlijk...quote:Op maandag 14 februari 2005 23:57 schreef k_man het volgende:
Ik zit nog altijd vol smart te wachten op haar toegezegde reisverslag...
vind deet ook rotspul, als ik het met autan af kan is dat beter... zit niet in resorts, ga een rondreis doen (georganiseerd)quote:Op donderdag 14 juli 2005 16:23 schreef Hik het volgende:
Deet is niet nodig. Cuba is geen malariagebied.
Wil naturlijk niet zijn dat er helemaal geen muggen zijn. Ik heb weinig last gehad van muggen, maar geloof wel dat dat in sommige plaatsen (en periodes) anders is. In de Sierra Maestra bijvoorbeeld, of in Santa Lucia. Persoonlijk vind ik DEET nogal rotspul (mors maar eens een beetje op je slippers en kijk wat er gebeurt). Heb zelf een spulletje wat ik elders in Latijns Amerika heb gekocht dat prima werkt. Op Cuba zelf hoef je er niet om te komen (misschien in resorts wel, maar daar ben ik niet geweest).
Travellers Checks...mja... weet dat sommige mensen ze meenemen. Cuba blijft een apart geval qua geld, omdat je er niet kan pinnen (bijna). Vandaar dat ik er over heb getwijfeld. Achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Als je ziet wat een papierwerk er gaat zitten in het wisselen van géld, wil ik al helemaal niet weten wat ze met travellers checks doen...![]()
Heb gelukkig geen kennis met deze aardige beestjes gemaaktquote:Op donderdag 14 juli 2005 21:01 schreef k_man het volgende:
Qua bulten: kijk ook uit voor zandvlooien.
neem deet dan wel mee voor de zekerheid, kleine moeite natuurlijk! ik ga met Shoestring overigens!quote:Op donderdag 14 juli 2005 19:45 schreef k_man het volgende:
Ik had wel DEET mee. Ik zou in ieder geval iets tegen muggen meenemen. Er is geen malaria, maar muggen zijn sowieso irritant en er heerst wel soms knokkelkoorts.
Met welke organisatie ga je?
Amerikaanse CC, ehhmm, heb er één van de Rabobank, die zal wel goed zijn toch? Met travellercheques dan nog voor de zekerheid denk ik en wat conacte euri's. maar weet iemand nou al of je travveler cheques ook niet kunt gebruiken, betaal je pas als jeze gebruikt? hoe zit dat? echt totaal geen ervaring met die dingen...quote:Op donderdag 14 juli 2005 20:57 schreef Vectra het volgende:
Ben zelf behoorlijk lekgestoken door de muggen en mijn vriendin nog veel erger. Nu is ze sowieso al een beetje gevoelig voor die beestjes hier in Nederland, maar in Cuba was het helemaal erg: bulten zo groot als haar bovenbeen, vuurrood en warm. Als ik jou was, zou ik zeker wel iets tegen de muggen meenemen. Deet mag dan misschien niet zulk fijn spul zijn, het werkte bij ons wel heel erg goed.
Pinnen is inderdaad bijna niet mogelijk. Met een CC kom je wel een heel eind, zolang het maar geen Amerikaanse is.
dank je voor het neerzetten van dit alles!quote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:22 schreef Hik het volgende:
Ik had een pinpas bij me, maar nergens gebruikt. CC werkte op zich goed, maar je zit wel als je 'm verliest natuurlijk (of, waarschijnlijker, als de electriciteit weer eens op z'n gat ligt). Wat je ook meeneemt: denk vooruit. Heb in andere landen wel eens geld halen tot het laatste moment uitgesteld, maar dat is in Cuba geen goed idee. Pinnen is sowieso geen goed idee in verband met crappy machines en electriciteit. Voor je het weet is je pas verdwenen.
(Ik had voor alle zekerheid een extra CC bij me, maar dat is misschien niet voor iedereen een optie)
Ik heb de boel gewoon met een autan-achtig spul overleefd en wordt gemiddeld ook erg lekgestoken in NL. Maar nogmaals: je hebt altijd gebieden en periodes dat je er wellicht meer last van hebt.
Qua eten heb ik niets te klagen gehad. In staatsrestaurants is de service berucht slecht (ook hier zijn uitzonderingen op... maar niet veel), maar de kwaliteit was boven mijn verwachting. Heb ook verschillende keren in paladars en in de casa waar ik logeerde gegeten. Afhankelijk van waar je verblijft is de kwaliteit daar hoger dan in staatsrestaurants (in kleine plaatsjes is meestal maar één restaurant en is het handiger in je casa te eten - paladars zijn daar meestal niet-, grotere steden hebben meestal een prima aanbod in staatsrestaurants) . Bovendien is het een prettig idee dat het geld direct bij die mensen terecht komt. Nadeel kan zijn dat ze officieel alleen kip en varkensvlees mogen serveren, maar zoals je in mijn verhaal hebt gezien (misschien), valt hier meestal wel een mouw aan te passen
.
Ook leuk om sowieso enkele keren in een peso-restaurant te gaan eten. Voor de kwaliteit van het eten hoef je het niet te doen, maar het is de enige plek waar je kunt eten waar ook Cubanen eten (min of meer) en de Fawlty Towers-achtige bediening is vaak onvergetelijk!![]()
Rabobank is prima.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:07 schreef klossie het volgende:
[..]
Amerikaanse CC, ehhmm, heb er één van de Rabobank, die zal wel goed zijn toch? Met travellercheques dan nog voor de zekerheid denk ik en wat conacte euri's. maar weet iemand nou al of je travveler cheques ook niet kunt gebruiken, betaal je pas als jeze gebruikt? hoe zit dat? echt totaal geen ervaring met die dingen...
Heb ik ook gedaan idd en zou het de volgende keer weer zo doenquote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:19 schreef Hik het volgende:
[..]
Rabobank is prima.
Neem gewoon vrij veel contact geld mee. Dat is het goedkoopst en verreweg het gemakkelijkst.
hoe veel geld was je per week ongeveer kwijt aan eten/drinken (af en toe een keertje stappen)?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:21 schreef Ripley het volgende:
[..]
Heb ik ook gedaan idd en zou het de volgende keer weer zo doen
Ik heb ook geluncht bij bijvoorbeeld Hanoi in Havana en daar kreeg je kip met moros & christianos voor 2,50 toeristenpesoquote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:48 schreef Hik het volgende:
Schreef het elders al geloof ik: ik had een budget gesteld van 50 euro per dag, waar ik met gemak 10% overheen ben gegaan. Bij mij zat daar wel vervoer en slapen in.
Avondeten was ik meestal rond de 8 dollar kwijt (alleen eten), soms meer, soms (veel) minder.
Lunchen deed ik meestal niet zo uitgebreid (broodje ofzo) en dat was dan een dollar of 3. Ga je "echt" lunchen dan meer.
Uitgaan was vaak wel een stukje duurder. Ik ben veel met Cubanen uitgeweest en aangezien zij vaak geen geld hebben komt het stappen dan op jou neer (wel schattig overigens: dan gingen zij mijn entree of eten in het peso-restaurant na afloop betalen als dank!). Meestal werden er 1-2 grote flessen rum gekocht en wat blikjes cola en je hebt de hele avond lol!
![]()
Afhankelijk van wáár je uitgaat/gaat drinken kost een mojito tussen de 1 en 4 dollar. (Ok, die 4 dollar was het Hotel Nacional!)
Dat kun je ook halen in de Barrio Chino voor 15-20 pesos nacionales (nog geen dollar)quote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:53 schreef Ripley het volgende:
Ik heb ook geluncht bij bijvoorbeeld Hanoi in Havana en daar kreeg je kip met moros & christianos voor 2,50 toeristenpeso.
In dit topic staat al veel over geld en hoe dat werkt. Lees het maar eens na.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 21:28 schreef Vava het volgende:
ik heb namelijk ergens gelezen dat je als je Amerikaanse Dollars meenemt, je ongeveer 20 x zoveel betaalt als de mensen van Cuba zelf.
Ik heb al wel wat van het topic gelezen maar ivm met nu niet zo heel veel tijd even een vraag gesteldquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 21:51 schreef k_man het volgende:
[..]
In dit topic staat al veel over geld en hoe dat werkt. Lees het maar eens na.
Waar het op neerkomt is dat je als toerist vrijwel alles in westerse valuta zult betalen, slechts voor enkele dingen kun je met pesos terecht.
Niet echt. De Cubanen zelf reizen niet of nauwelijks door het land, slapen niet in hotels en eten niet in restaurants.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:15 schreef Vava het volgende:
Maar als toerist betaal je dus 20 x zoveel als de Cubanen zelf?
En terecht. Cubanen verdienen ook maar een tiende van wat wij verdienden. Ik vind het juist een erg goed systeem en betaalde daarom graag met de toeristenpeso en dus meer. Komt het land alleen maar ten goedequote:Op woensdag 17 augustus 2005 12:48 schreef sugarjunkie het volgende:
hangt ervanaf wat en waar je eet. In de straat kan je er voor 5peso cubano (26peso cubano = 1peso convertible = +- 1euro) een bakje bruine rijst met bonen, patatas fritas en een halve kip kopen. Als je dit in een restaurant besteld betaal je iets van 5peso convertibles... Het bier in de straat is 5peso cubano voor een liter maar is dan ook niet te drinken, rum uit de straat is 20peso cubano voor een liter en ging er altijd wel in![]()
vraag ook altijd eerst de prijs van wat je wilt bestellen, ze proberen altijd om toeristen meer aan te rekenen.
Dat is een beetje discutabel, want hangt er nogal vanaf wáár je met je toeristenpeso's betaalt natuurlijk. Gebruik je ze in een staatsrestaurant of in een staatssupermarkt gaat het richting de staat. Nu vloeit daar ook een deel van terug naar de Cubanen zelf natuurlijk (en zelfs meer dan in het gemiddelde land, heb ik het idee), maar het blijft een lastig punt.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 12:49 schreef Ripley het volgende:
En terecht. Cubanen verdienen ook maar een tiende van wat wij verdienden. Ik vind het juist een erg goed systeem en betaalde daarom graag met de toeristenpeso en dus meer. Komt het land alleen maar ten goede
Hee, ik zie daar Hollywood sigarettenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 16:02 schreef sugarjunkie het volgende:
hik, ben je toevallig ook langs trinidad geweest en heb je daar in dit caféétje van de muziekgroep ook de cd gekocht?(je ondertitel...)
Lang geleden dat je er was?quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 08:28 schreef SeLang het volgende:
Wat ik erg weird vond in Habana is dat de prachtige historische binnenstad letterlijk aan het instorten is waar je bij staat. Het valt al op dat er zoveel brokken steen op straat liggen, maar ik heb zelfs meegemaakt dat er stukken steen een paar meter naast me op de grond vielen toen ik door een van de straten liep. De mensen hebben gewoon geen geld om het te onderhouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |