abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 juli 2021 @ 22:00:04 #1
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_200528315
LANDGRAAF - De brandweer en hulpdiensten hebben in de nacht van dinsdag op woensdag de handen vol gehad aan wateroverlast in Limburg. Op meerdere plekken was sprake van extreme wateroverlast door de heftige regenval.



Een van de zwaarst getroffen plekken is de Heistraat in Landgraaf waar de brandweer om 2:30 werd opgeroepen. Dinsdagavond kregen daar tientallen huishoudens water binnen. Onder meer een trottoir werd opengebroken om een provisorische dam te maken. Brandweerinzet in de nacht bleek ook nodig in de parkeergarage aan de Danielsstraat en Winkelcentrum Op de Kamp. Op sociale media laten veel gebruikers zien welke schade de grote wateroverlast veroorzaakt.



In korte tijd viel op sommige plekken zo’n 90 mm regen.
Woensdag en donderdag wordt nog meer hevige regen verwacht. Landgraaf, Kerkrade, Heerlen, Brunssum en Voerendaal moeten rekening houden met 120 millimeter of meer.

https://www.telegraaf.nl/(...)it-zoiets-meegemaakt

quote:
Code oranje voor Limburg wegens hevige regenbuien

Heerlen - Het KNMI heeft tot donderdagavond voor Zuid-Limburg code oranje afgekondigd in verband met de hevige regenval. Eerder gold nog code geel. Door wolkbreuken kwamen dinsdag in de namiddag veel straten, waaronder snelweg A79, blank te staan. Kelders in de regio Heerlen liepen onder, putdeksels kwamen omhoog.



Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.

Wegen niet meer toegankelijk
De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”

De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.

Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.
Wegen niet meer toegankelijk

De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”

De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.
Actiecentra ingericht

De brandweer heeft vanwege de regenval vier actiecentra ingericht in Gulpen, Maastricht, Heerlen en Sittard, van waaruit prioriteiten gesteld worden. Levensreddende uitrukken gaan voor het leegpompen van kelders, zei een woordvoerder van de brandweer.

De brandweer heeft drie mensen gered uit de historische Oliemolen in Heerlen. De oude boerderij ligt onder aan een heuvel, van waaruit water kolkend naar beneden stroomde. De Oliemolen kwam daardoor 1,5 meter onder water te staan. Een vrouw die uit de boerderij gered werd, had onderkoelingsverschijnselen.

’Ga niet de weg op’
Dinsdagavond riep de politie mensen op niet meer de weg op te gaan, tenzij dat dringend noodzakelijk is. In Maastricht liep het Emmaplein onder water. In Schin op Geul staan meerdere woningen onder water.

De brandweer heeft het erg druk in de regio Heerlen. Er is sprake van een groot aantal meldingen over onder water gelopen wegen, vollopende kelders en omhoog komende putdeksels, aldus een woordvoerder.

In Kerkrade stortte het dak van een bedrijf in als gevolg van de plensbuien. Ook de gevel raakte daardoor beschadigd. Op dat moment was niemand meer in het bedrijf aanwezig. De werknemers hadden drie minuten voor het instorten het bedrijf verlaten. Niemand raakte gewond.

’Bel alleen 112 in levensbedreigende situaties’
De overlast doet zich vooral voor in Heerlen, Landgraaf en Kerkrade. Talloze straten staan er onder water. Er komen veel meldingen binnen op de meldkamer van de hulpdiensten. De brandweer roept mensen op 112 alleen te bellen in levensbedreigende situaties, en niet bij wateroverlast.

https://www.telegraaf.nl/(...)ns-hevige-regenbuien
quote:
Code rood voor regen in provincie Luik, burgemeester Rochefort wil 50 jeugdkampen evacueren

Het onweer waar al dagen voor gewaarschuwd werd, veroorzaakt heel wat wateroverlast. Het KMI kondigde code rood aan voor de provincie luik. Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen gevacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. In het Waalse Rochefort heeft de burgemeester bevolen om alle 50 jeugdkampen te laten evacueren.

Het KMI kondigt de code rood af voor de provincie Luik, omdat er minstens 65 procent kans is dat er over minstens een kwart van de provincie meer dan 100 liter neerslag valt in 24 uur tijd. Dat zegt weerman David Dehenauw op Twitter.

Code rood wil zeggen dat er al veel wateroverlast is in de provincie en dat er nog veel neerslag verwacht wordt, waardoor de problemen nog erger worden, of dat er in kortere tijd extreme neerslag verwacht wordt. Er wordt gevraagd om ‘actie te ondernemen om uzelf, anderen en indien mogelijk uw bezittingen in veiligheid te brengen en de raadgevingen van de bevoegde overheid strikt op te volgen’.

De code rood blijft gelden tot 1 uur in de nacht van woensdag op donderdag, daarna volgen nog enkele uren in code oranje. In de provincies Namen en Luxemburg is momenteel code oranje van kracht. In Vlaanderen geldt code oranje enkele voor de provincie Limburg; de andere provincies kleuren geel en groen op de weerkaart.

Jeugdkampen gevacueerd
Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen gevacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. ‘Het belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. De materile schade moet nog opgemeten worden’, zegt Jan Van Reusel, woordvoerder van Scouts & Gidsen Vlaanderen, woensdagochtend.

‘De omstandigheden zijn deze voormiddag overal onder controle en de groepen houden zelf contact met de achterban thuis’, aldus Van Reusel. De scoutsgroepen worden in Luik, waar code rood is afgekondigd, wel geconfronteerd met stijgende waterstanden en rele wateroverlast. ‘Scouts & Gidsen Vlaanderen roept op om hiervoor extra waakzaam te zijn (vooral in Walloni en Limburg) en preventief contact op te nemen met de gastgemeente om een risico-inschatting te maken’, zegt Van Reusel.

De burgemeester van Rochefort, Corine Mullens, wil alle jeugdkampen - een vijftigtal - op het grondgebied van de stad laten evacueren wegens de overvloedige regenval. Dat heeft ze woensdag gezegd. Sinds dinsdagavond werden al drie jeugdkampen gevacueerd op het grondgebied van Rochefort, in de provincie Namen.

‘We verwachten dat de Lesse de komende dagen buiten de oevers zal treden’, aldus burgemeester Mullens. En de jeugdkampen die zich niet nabij het water bevinden, zullen volgens haar ook veranderen in meren door het water dat niet weg kan. ‘Ik heb de jeugddienst opgedragen om in elk kamp langs te gaan en duidelijk te maken dat het beter is te vertrekken. Als ze dat niet willen, zal ik aan de provincie vragen om een decreet af te kondigen. Of ik zal het zelf doen.’

De burgemeester is bereid stadszalen ter beschikking te stellen om de jongeren indien nodig op te vangen, in afwachting dat hun ouders hen komen ophalen.

Wateroverlast
In de Bolderstraat in Riemst moesten dinsdagavond de bewoners de trekkers bovenhalen. Na een kortstondige, maar felle stortregen stond de straat blank. Doordat de riolering het overvloedige water niet meer geslikt kreeg, stroomden de kelders onder.

In Heukelom liepen verschillende woningen onder. De brandweer kwam er handen te kort.

Ook in het naburige Bilzen liepen straten en huizen onder. De brandweer was er dinsdagavond volop bezig met het vullen van zandzakjes. Want het ergste moet hier nog komen, zeggen weersvoorspellers.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210713_97525386
twitter


twitter


twitter


https://forum-fok.digidip(...)F1%2F25%23p200403285
Alleen samen krijgen we de overheid onder controle. 💓
Lockdowndoden in onze mind 💗 Love naar alle vaccinatieslachtoffers 💕 💞
Liefde & Vrijheid ❤️
#NooitMeerLockdowns #QRGaatTeVer #WakeUpThinkFree 💔
  Spellchecker zaterdag 24 juli 2021 @ 22:11:06 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  zaterdag 24 juli 2021 @ 22:12:30 #3
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_200528513
Je zal in Dinant wonen. Godsklere wat een puinhoop weer
pi_200528569
Schitterend die beelden met die wegdrijvende Franse boodschappenwagentjes enzo :D
Zolang je er zelf niet woont tenminste :')
pindazakje
  zaterdag 24 juli 2021 @ 22:15:38 #5
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200528575


Ik had er een beetje de ziekte in dat ik een parasol had vergeten binnen te halen die dus nu zeiknat geregend is maar als ik deze beelden zie mag ik eigenlijk niet klagen

[ Bericht 12% gewijzigd door the-eye op 24-07-2021 22:30:05 ]
pi_200528681
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_200528809
quote:
16s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 21:49 schreef Starhopper het volgende:
Maar er is geen klimaatverandering hoor :'(
Mijn volgende auto zal een elektrische model zijn, staat nu al vast. Ook zal het mss nog 10 jaar duren voor die versleten is :@
pi_200529141
Desastreus dit. Arme mensen ;(
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 24 juli 2021 @ 22:47:29 #10
186611 Haags
pi_200529155
Hebben ze weer een dam ergens open gezet?
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 24 juli 2021 @ 22:50:52 #11
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_200529215
Vanuit hier wenst men eenieder daar uiteraard wederom sterkte!

Maar dat is nog niet alles, wij hopen natuurlijk van ganser harte dat alle meest getroffenen bij onze zuiderburen, zowel door landgenoten (middels gulle giften en zulks) als de overheid, net zo goed bijgestaan worden als hier in NL

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zaterdag 24 juli 2021 @ 22:55:18 #12
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200529309
Ja het is ongeloofelijk , en vrij dichtbij
Maar Nederland gaat ook last krijgen hoor met al die delen ver onder NAP



quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 22:47 schreef Haags het volgende:
Hebben ze weer een dam ergens open gezet?
Het is regenwater dat komt uit de Ardennen gezet

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 24-07-2021 23:23:10 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 24 juli 2021 @ 23:00:56 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200529390
Ik ben heel erg verdrietig :'( :'( arme mensen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200529403
De Maas gaat weer stijgen zo te zien.
pi_200529414
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 22:15 schreef Hyaenidae het volgende:
Schitterend die beelden met die wegdrijvende Franse boodschappenwagentjes enzo :D
Zolang je er zelf niet woont tenminste :')
Nou….lachen…geweldig grappig..🙁
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:04:59 #16
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_200529453
denk je net een beetje van de schrik bekomen te zijn ... vreselijk voor die mensen .. hoop dat ze in Limburg nu ook wel op hun hoede zullen zijn
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_200529456
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:02 schreef Maron het volgende:

[..]

Nou….lachen…geweldig grappig..🙁
Niet zozeer grappig, maar wel mooi en bijzonder om te zien dat zoiets kan.
En ik ben vast niet de enige die er zo over denkt want anders werden ze niet zoveel verspreid over de internets, als niemand er iets om gaf.
pindazakje
pi_200529751
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 22:55 schreef michaelmoore het volgende:

Maar Nederland gaat ook last krijgen hoor met al die delen ver onder NAP

Want?
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:29:55 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200529839
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:23 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Want?
klimaat verandering
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200529849
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klimaat verandering
En daar is al deels rekening mee gehouden. Zo slecht zit het niet in elkaar hier.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:32:50 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200529873
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:30 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

En daar is al deels rekening mee gehouden. Zo slecht zit het niet in elkaar hier.
Over 10 jaar kan het er opeens heel anders uit zien
https://www.wur.nl/nl/nie(...)-wereldbevolking.htm

When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200529956
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klimaat verandering
Is dat dan zo?
Cindy De Vuyst
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:56:34 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200530143
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:39 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Is dat dan zo?
volgens de Universiteit van Wageningen wel
https://www.wur.nl/nl/nie(...)-wereldbevolking.htm
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200530225
quote:
16s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 21:49 schreef Starhopper het volgende:
Maar er is geen klimaatverandering hoor :'(
Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken in drie stappen:
1. Is er sprake van klimaatverandering?
2. Wat is de oorzaak van de klimaatverandering en hoeveel invloed hebben wij daarop?
3. Wat zijn de oplossingen. Daar heb je dan weer een onderscheid tussen de klimaatverandering willen stoppen of anticiperen op de gevolgen. Daarbinnen heb je ook al weer allerlei opties.

Persoonlijk zit ik wel meer op de lijn er is sprake van klimaatverandering. Denk dat er een trend te zien is waardoor je niet meer van een incident kan spreken. Wel betwijfel ik hoeveel invloed wij daarop hebben en of wij het momentum binnen een afzienbare tijd kunnen keren.

Ik denk dat wij sinds 1993 en 1995 hebben aangetoond dat wij goed kunnen anticiperen op het water. Nu zijn er een paar knelpunten aan het licht gekomen. Ik zag aanpakken. Maar die geldverslindende plannen van Timmermans, ik geloof er niet in. Neem alleen al die biomassa die deel uitmaakt van het plan. Op papier werkt het leuk, maar mijn boerenverstand zegt laat die bomen staan en verstook iets anders. Dan zuiveren die bomen nog jaren de lucht. Dit alles nog los van de financile zekerheid.
  Moderator zondag 25 juli 2021 @ 00:27:28 #25
441859 crew  Lenny77
pi_200530447
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:01 schreef Steven_Stil het volgende:
De Maas gaat weer stijgen zo te zien.
:'(
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 25 juli 2021 @ 00:44:35 #26
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200530592
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 00:04 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken in drie stappen:
1. Is er sprake van klimaatverandering?
2. Wat is de oorzaak van de klimaatverandering en hoeveel invloed hebben wij daarop?
3. Wat zijn de oplossingen. Daar heb je dan weer een onderscheid tussen de klimaatverandering willen stoppen of anticiperen op de gevolgen. Daarbinnen heb je ook al weer allerlei opties.

Persoonlijk zit ik wel meer op de lijn er is sprake van klimaatverandering. Denk dat er een trend te zien is waardoor je niet meer van een incident kan spreken. Wel betwijfel ik hoeveel invloed wij daarop hebben en of wij het momentum binnen een afzienbare tijd kunnen keren.

Ik denk dat wij sinds 1993 en 1995 hebben aangetoond dat wij goed kunnen anticiperen op het water. Nu zijn er een paar knelpunten aan het licht gekomen. Ik zag aanpakken. Maar die geldverslindende plannen van Timmermans, ik geloof er niet in. Neem alleen al die biomassa die deel uitmaakt van het plan. Op papier werkt het leuk, maar mijn boerenverstand zegt laat die bomen staan en verstook iets anders. Dan zuiveren die bomen nog jaren de lucht. Dit alles nog los van de financile zekerheid.
Tot nog toe doen we ieder jaar of er niets aan de hand is en geven we grif 500.000 euro voor een huis dat 6 meter onder de zeespiegel staat
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200530599
Water is intussen alweer volledig weg. In Dinant wordt er volop gekuist.
Cindy De Vuyst
pi_200530702
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klimaat verandering
Kale hellingen en slecht waterbeheer.
pi_200530749
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

volgens de Universiteit van Wageningen wel
https://www.wur.nl/nl/nie(...)-wereldbevolking.htm
Verzadigde grond, veel puin wat zorgt voor verstoppingen, dorpen die in dallen liggen...
Zeker dat het om het klimaat gaat? Of zou het eerder 'pech' zijn?
Cindy De Vuyst
  zondag 25 juli 2021 @ 01:14:18 #30
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_200530777
Ik kreeg van de week een antwoord van onze Oostenrijker hier over overstromingen vorige week in Noord Oostenrijk en Zuid Oost Duitsland ... " Het gebeurt soms"

Met andere woorden het is de natuur ...

Soms valt het in een specifiek gebied en is het lokaal , vorige week was wat extreem idd ..

Het is en blijft triest voor de slachtoffers, maar je zou gewoon nooit onder in het dal moeten gaan wonen ... Al het water stroomt altijd naar het dal en accumuleert zich daar ... met de gevolgen van dien
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaol
Come On
pi_200530797
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:10 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Verzadigde grond, veel puin wat zorgt voor verstoppingen, dorpen die in dallen liggen...
Zeker dat het om het klimaat gaat? Of zou het eerder 'pech' zijn?
De bebouwing rukt op waardoor het water wat er in korte tijd ook meer naar beneden valt door de opwarming sneller naar onder gaat stromen.
  zondag 25 juli 2021 @ 01:30:30 #32
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_200530848
quote:
3s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:18 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

De bebouwing rukt op waardoor het water wat er in korte tijd ook meer naar beneden valt door de opwarming sneller naar onder gaat stromen.
Des te kaler de helling des te sneller het water in het dal is ... Des te meer water des te groter de schade
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaol
Come On
pi_200530856
quote:
99s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:30 schreef chufi het volgende:

[..]

Des te kaler de helling des te sneller het water in het dal is ... Des te meer water des te groter de schade
Warmere lucht kan meer vocht vasthouden waardoor er meer water ineens valt, kale hellingen houden minder water vast waardoor het sneller naar beneden stroomt.
  zondag 25 juli 2021 @ 01:34:59 #34
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_200530861
quote:
2s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:33 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Warmere lucht kan meer vocht vasthouden waardoor er meer water ineens valt, kale hellingen houden minder water vast waardoor het sneller naar beneden stroomt.
Ja dat was een fenomeen dat zich vorige week voordeed ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaol
Come On
pi_200530871
quote:
99s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:34 schreef chufi het volgende:

[..]

Ja dat was een fenomeen dat zich vorige week voordeed ...
En wat verder in het stroomgebied van de Maas weer een keer nu.
  zondag 25 juli 2021 @ 01:39:29 #36
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_200530875
quote:
15s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:37 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

En wat verder in het stroomgebied van de Maas weer een keer nu.
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor.. Jou beek weer rustig ?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaol
Come On
pi_200530903
quote:
99s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:39 schreef chufi het volgende:

[..]

Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor.. Jou beek weer rustig ?
Het dal is breed en de beek heeft veel ruimte.
Maar dat kleine beekje kan snel groot worden na wat flinke buien.
  zondag 25 juli 2021 @ 02:04:51 #38
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_200530966
quote:
7s.gif Op zondag 25 juli 2021 01:46 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Het dal is breed en de beek heeft veel ruimte.
Maar dat kleine beekje kan snel groot worden na wat flinke buien.
Zag ooit een foto, maar als je huis wat hoger van beek staat komt het goed :+
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaol
Come On
pi_200530985
quote:
99s.gif Op zondag 25 juli 2021 02:04 schreef chufi het volgende:

[..]

Zag ooit een foto, maar als je huis wat hoger van beek staat komt het goed :+
Die beek is aan de rand van 20 hectare overstroomgebied.
  zondag 25 juli 2021 @ 02:11:10 #40
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_200531010
quote:
7s.gif Op zondag 25 juli 2021 02:07 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Die beek is aan de rand van 20 hectare overstroomgebied.
Hoe hoog is je achterland..?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Espaol
Come On
pi_200531233
quote:
99s.gif Op zondag 25 juli 2021 02:11 schreef chufi het volgende:

[..]

Hoe hoog is je achterland..?
Steile heuvels naast een breed dal waar het water bij veel regenval genoeg ruimte heeft
pi_200534193
quote:
In de stad Dinant werden wegen vernield en leidde het water in meerdere woningen tot schade. Ook werden verschillende auto's weggespoeld door het water. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers gevallen.
Schade een tientje. :')
Het is koud, het is guur....
pi_200536074
twitter
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 25 juli 2021 @ 14:15:50 #44
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_200538990
"Stop de klimaat waanzin"

Komt Thierry zandzakken leggen, of alles met een fohn lekker droogblazen?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_200539047
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 14:15 schreef nils7 het volgende:
"Stop de klimaat waanzin"

Komt Thierry zandzakken leggen, of alles met een fohn lekker droogblazen?
Een (tegendraadse) mening hebben is zoveel makkelijker dan bijdragen aan de oplossing ;)
pi_200541453
Een systeem zoals bij tsunami's waarbij mensen tijdig wordt gezegd dat ze of naar hoger gelegen verdiepingen moeten of hun huis moeten verlaten, zou handig zijn.
Hier zie je hoe snel het kan gaan:
https://www.hln.be/dossie(...)vier-wordt~a96e8a47/
In Duitsland is een heel huis met een gezin met drie kinderen weggespoeld. Zij hadden de pech dat een brug het begaf en delen van de brug tegen hun huis aan kwamen. https://www.hln.be/buiten(...)e-kinderen~a8656da3/
  zondag 25 juli 2021 @ 20:42:02 #47
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_200544368
de Limburger

Het mysterie van de betonblokken die Horn en Haelen tegen het hoogwater moesten beschermen

quote:
In Horn ontstond commotie toen het hoogwater van de Maas naderde: want waar zijn de in het verleden aangeschafte betonnen legioblokken om ons te beschermen? Het antwoord: ze zijn al een hele tijd geleden verkocht.
Die constatering zorgde niet alleen voor verbazing onder inwoners, maar ook een deel van Leudalse politiek was verbijsterd. Leon Linssen (Samen Verder) stelde raadsvragen over de plots verdwenen blokken en Thieu Wagemans (Ronduit Open) wil dat er een kritische evaluatie komt naar de rol van de gemeente en gemaakte keuzes in het verleden. Het mysterie van de verdwenen blokken moet, kortom, opgelost worden.
Het zit zo: de legioblokken worden in 2002 aangeschaft door de gemeente Haelen, omdat deze zich destijds niet kan vinden in de plannen van Rijkswaterstaat voor een dijkverhoging bij het retentiebekken aan het Lateraalkanaal. De gemeente ziet meer in een demontabel systeem dat ingezet kan worden als er hoogwater dreigt: de grote betonnen blokken dus.

Vier jaar later, in 2006, zitten de gemeente Haelen, Rijkswaterstaat en het Waterschap Limburg hierover opnieuw om tafel. Afgesproken wordt dat Rijkswaterstaat de blokken overneemt van de gemeente en het waterschap krijgt de taak om ze te plaatsen als hierom gevraagd wordt. De afspraken lopen tot 2015, omdat dan de verhoging van de inlaat van het retentiegebied staat gepland.
Hoogwatergolf

De verhoging, ter hoogte van bedrijventerrein Zevenellen, blijft echter achterwege om onduidelijke reden, stelt de gemeente Leudal in 2020 vast. In een brief aan Rijkswaterstaat, maart van dit jaar, wordt zelfs gewezen op de mogelijkheid van een hoogwatergolf en eventuele schade voor de mensen die in het retentiegebied wonen. Het is, met de wetenschap van nu, een bijzonder rake constatering. Blijft de vraag overeind waar de legioblokken gebleven zijn en waarom deze niet zijn ingezet tijdens het hoogwater van vorig weekeinde om de inlaat van het retentiebekken te verhogen? Had zo erger voorkomen kunnen worden? „Ik heb daar nu geen antwoord op. Het zijn vragen die we meenemen in onze evaluatie”, aldus wethouder Robert Martens.
Rijkswaterstaat was niet in de gelegenheid om inhoudelijk te reageren.
LOL tijd nodig om een goede smoes te bedneken :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zondag 25 juli 2021 @ 20:45:30 #48
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200544432
twitter
  Spellchecker zondag 25 juli 2021 @ 21:04:33 #49
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200544760
Zuid-Frankrijk, Spanje, Portugal kampen met bosbranden .... kan dat water daar niet heen .... :'(
  zondag 25 juli 2021 @ 21:07:32 #50
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_200544806
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:45 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Daar kan je niet tegen vluchten
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 25 juli 2021 @ 21:19:31 #51
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200544999
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:45 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
:{ :{ :{
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 juli 2021 @ 21:24:03 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200545099
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:42 schreef deedeetee het volgende:
de Limburger

Het mysterie van de betonblokken die Horn en Haelen tegen het hoogwater moesten beschermen
[..]

LOL tijd nodig om een goede smoes te bedneken :P
Ik snap niks van dit verhaal. Waarom willen ze voorkomen dat een gebied dat als doel heeft om hoog water op te vangen vol loopt met water? _O-
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_200546963
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 00:04 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken in drie stappen:
1. Is er sprake van klimaatverandering?
2. Wat is de oorzaak van de klimaatverandering en hoeveel invloed hebben wij daarop?
3. Wat zijn de oplossingen. Daar heb je dan weer een onderscheid tussen de klimaatverandering willen stoppen of anticiperen op de gevolgen. Daarbinnen heb je ook al weer allerlei opties.

Op zich ben ik het eens met eerst nadenken en uitzoeken waar het mis gaat. Maar in dit geval gebeurt er precies wat de klimaatmodellen al een jaar of 20 voorspellen. We kunnen onder het mom van het goed uitzoeken nog een keer 20 jaar de boel rekken of de bestaande modellen nou eindelijk eens gebruiken om te mitigeren en te anticiperen.

Ik hoor bij jou de politieke standaardreactie: Een nog maar een onderzoek, dan een enquetecommisie, dan nog een onderzoek, dan een debat en tegen die tijd dat dat rond is, is het ons probleem niet meer.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 26 juli 2021 @ 00:20:00 #55
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200547680
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:45 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Die auto's blijven nog veel langer staan dan ik had gedacht :o
  maandag 26 juli 2021 @ 06:56:34 #56
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_200549900
Iemand een idee hoe de situatie in Luxemburg (Noord/Oost) kant is? Is daar overlast en/of schade?

Volgende week vakantie, en wil dagje toeren in Luxemburg. Ga er uiteraard niet heen om ramptoerist te spelen.

Afgelopen vrijdagavond ook gaan toeren, in 1e instantie helemaal niet meer nagedacht dat Luik ook last heeft gehad van het water. Tot ik aan zuidkant van de stad bij tientallen huishoudens de complete huisraad aan de deur zag staan -O-
Net efkes anges
  Spellchecker maandag 26 juli 2021 @ 07:01:18 #57
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200549935
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 06:56 schreef Sjoerd102 het volgende:
Iemand een idee hoe de situatie in Luxemburg (Noord/Oost) kant is? Is daar overlast en/of schade?

Volgende week vakantie, en wil dagje toeren in Luxemburg. Ga er uiteraard niet heen om ramptoerist te spelen.

Afgelopen vrijdagavond ook gaan toeren, in 1e instantie helemaal niet meer nagedacht dat Luik ook last heeft gehad van het water. Tot ik aan zuidkant van de stad bij tientallen huishoudens de complete huisraad aan de deur zag staan -O-
Ik zou zeggen hou het nieuws in de gaten .... het verandert met de dag, net als de corona-maatregelen ....
  Moderator maandag 26 juli 2021 @ 12:01:22 #58
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200554851
twitter
  maandag 9 augustus 2021 @ 20:31:25 #59
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_200835251
Vermoedelijk 30 miljard schade in Deutschland door watersnoodramp

https://nos.nl/artikel/23(...)zo-n-30-miljard-euro
Alleen samen krijgen we de overheid onder controle. 💓
Lockdowndoden in onze mind 💗 Love naar alle vaccinatieslachtoffers 💕 💞
Liefde & Vrijheid ❤️
#NooitMeerLockdowns #QRGaatTeVer #WakeUpThinkFree 💔
pi_200948862
Ik las van de week dat het pretpark de Valkenier in Valkenburg zeer waarschijnlijk niet meer open gaat wegens teveel waterschade. Nu was ik er vorig jaar nog met mijn dochter en het was al niet veel soeps meer. Een hoop oude meuk. Desalniettemin is het wel jammer, zo'n pretpark wat al jaren bestaat zo ineens foetsie.
pi_201004837
Vandaag met de motor richting Luxemburg gaan. Wilde bij Pepinster de autosnelweg afgaan, maar de weg richting Pepinster was hermetisch afgesloten.
Aan de andere kant van de snelweg ligt Verviers.
Hier kon je de schade nog goed zien
Voor:

Na:




In Vianden (Luxemburg) ook de nodige schade


Langs de hele Ourthe en Sure
Veel omgeknakte bomen vol met afval.



[ Bericht 6% gewijzigd door Sjoerd102 op 20-08-2021 22:20:46 ]
Net efkes anges
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:08:47 #62
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201048930
quote:
Onderzoek: link tussen klimaatverandering en overstromingen na regen in juli



Extreme regenval zoals bij de overstromingen in Limburg, Belgi en Duitsland deze zomer komt nu vaker voor als gevolg van klimaatverandering. Ook de hoeveelheid neerslag tijdens dit soort hevige regenval is door het veranderende klimaat toegenomen, met 3 tot 19 procent. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek, waar ook Nederlandse klimaatwetenschappers aan hebben meegewerkt.

Delen van West-Europa werden van 12 tot 15 juli getroffen door ernstige overstromingen, na zware regenval. Zo viel op n dag rond de rivieren de Ahr en de Erft in Duitsland meer dan 90 millimeter regen, veel meer dan eerdere records. Ook in Limburg viel extreem veel regen. Het leidde daar tot forse schade, in Belgi en Duitsland kwamen ten minste 220 mensen om het leven.

Tijdens en na de overstromingen werd de vraag al vaak gesteld: komt dit door klimaatverandering? En gaan we dit vaker zien in de toekomst?

Sjoukje Philip van het KNMI werkte mee aan het onderzoek: "We hebben gekeken naar de neerslag die tot deze overstromingen heeft geleid en zien dat die inderdaad heftiger is geworden door een veranderend klimaat en dat deze neerslag ook vaker voorkomt door klimaatverandering."

1,2 tot 9 keer vaker
Hoeveel vaker is niet exact te zeggen; er is een forse onzekerheidsmarge. De onderzoekers vergeleken de situatie van nu, in een wereld die gemiddeld 1,2 graad is opgewarmd, met de tijd voordat de uitstoot van broeikasgassen begon, halverwege de 19e eeuw. "De kans dat zo'n gebeurtenis zich nu voordoet, is in deze regio met een factor tussen 1,2 en 9 toegenomen", stelt het rapport.

Bij de overstromingen van juli kwamen een paar factoren samen. Het gebied was al doordrenkt met water door eerdere buien en kon daardoor minder nieuw regenwater opnemen. Daar komt bij dat warmere lucht meer waterdamp kan bevatten. Bovendien bleef die lucht erg lang op dezelfde plek hangen. Dat alles leidde ertoe dat er zeer veel neerslag in n regio viel.

De onderzoekers denken dat in het gebied tussen de Alpen en Nederland een dergelijke samenloop van omstandigheden zich eens in de 400 jaar kan voordoen. Maar dat betekent niet, beklemtonen ze, dat het nu honderden jaren zal duren voordat het opnieuw gebeurt. Elk jaar opnieuw is die kans weer even groot.

Wake-upcall
Klimaatwetenschappers zijn steeds beter in staat om vast te stellen of er een link is tussen incidentele weersextremen en de wereldwijde opwarming. Eerder waren er onderzoeken naar de extreme hitte in Canada van deze zomer, en de bosbranden in Australi vorig jaar. Hoewel er lang niet altijd een duidelijke link met klimaatverandering wordt gevonden, was dat bij deze twee voorbeelden wel het geval.

Aan dit nieuwe onderzoek werkten 39 wetenschappers mee, verbonden aan ruim twintig instituten zoals het KNMI, in negen verschillende landen. Ook Maarten van Aalst van de Universiteit Twente, en directeur van het Rode Kruis Klimaatcentrum, was erbij betrokken. "Overal in de wereld zien we nu al de consequenties van extremer weer. En dit is opnieuw een 'wake-upcall'. We moeten bekijken of de bescherming tegen het water anders moet. Maar we moeten ook echt de uitstoot snel aanpakken."

Sjoukje Philip sluit zich bij hem aan. "Er was veel schade in Valkenburg, maar in Duitsland en Belgi nog veel meer. Als we beter begrijpen wat er gebeurt door klimaatverandering, kunnen we er ook beter op inspelen. Bijvoorbeeld door de afvoer van water beter te regelen. Daarnaast is het belangrijk dat mensen beseffen dat extreem weer komt door klimaatverandering en dat we de uitstoot van broeikasgassen moeten beperken."
Kans overal toegenomen

Ze benadrukt dat heftige regenval ook op andere plekken in Nederland kan plaatsvinden. "De kans is overal in West-Europa toegenomen. Of het leidt tot overstromingen hangt van de lokale situatie af. Dus hoe de ondergrond eruitziet, hoe het water kan wegstromen, wat er van tevoren is gebeurd. En ook het landschap, dat bepaalt hoe het water bij elkaar komt en hoe het ook weer wegstroomt."

https://nos.nl/artikel/23(...)gen-na-regen-in-juli
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201048943
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 22:04 schreef Sjoerd102 het volgende:
Vandaag met de motor richting Luxemburg gaan. Wilde bij Pepinster de autosnelweg afgaan, maar de weg richting Pepinster was hermetisch afgesloten.
Aan de andere kant van de snelweg ligt Verviers.
Hier kon je de schade nog goed zien
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In Vianden (Luxemburg) ook de nodige schade
[ afbeelding ]

Langs de hele Ourthe en Sure
Veel omgeknakte bomen vol met afval.

[ afbeelding ]
Mooie reportage. Vianden O+
pi_202626500
Overheidsfonds voor waterschade sluit, omzetverlies blijft onvergoed
https://nos.nl/artikel/24(...)ies-blijft-onvergoed

Het overheidsfonds voor de waterschade van de overstromingen in Limburg en Noord-Brabant gaat dicht. Particulieren, bedrijven en organisaties die onverzekerbare waterschade hebben opgelopen, kunnen dat alleen vandaag nog melden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Tot nu toe is bijna 5,2 miljoen euro uit het overheidsfonds uitgekeerd.

Omdat de overstromingen tot een ramp zijn uitgeroepen, is de Wet Tegemoetkoming bij Schade in werking getreden. Via die regeling betaalt de overheid deels mee aan de opgelopen waterschade. Die wordt in totaal op zo'n 1,8 miljard euro geschat.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 15 december 2021 @ 09:21:16 #65
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202626692
Ik heb het grootste deel van mijn leven aan de rivier gewoond, eerst aan de Gelderse IJssel, en nu aan de Rijn. Hoog water is altijd een spektakel en heeft mijn belangstelling. Een prachtig natuurverschijnsel. Een van de dingen die ik zo mooi vind, is dat wanneer de rivieren stijgen en de uiterwaarden vollopen, roofvogels van ver komen om op palen te zitten en te wachten. Ze kijken ook met belangstelling naar het stijgende water, want de mollen, konijnen, woelmuizen, enz. worden verjaagd en zijn een gemakkelijke prooi. Naast de natuur en haar schoonheid, ben ik sinds mijn kindertijd genteresseerd in rivieren en beken. Dammen bouwen in de Jufferbeek bij de boerderij van mijn oom en tante, dat was geweldig.

Alleen nu is het alles behalve geweldig, dood, vermist. Hele dorpen gesoleerd en huizen weggerukt.
Als het over overstromingen gaat, wordt de klimaatverandering altijd genoemd. Het is jammer dat veel andere, belangrijkere problemen die door de mens worden veroorzaakt, worden genegeerd. Overstroming door hevige regen is niets bijzonders, maar er zijn dingen die het effect sterk vergroten.

1. verzegeling van het oppervlak. Door de grond af te dichten met bestrating, parkeerplaatsen, huizen, tegels in tuinen, komt de regen niet in de grond (grondwater) maar rechtstreeks in de riolen en rivieren terecht. Dus als het regent, stijgt het waterpeil snel, en als het niet regent, daalt het weer. Er is minder buffering in het grondwater.

2. intensieve landbouw. Omdat alle akkers intensief worden bewerkt en de boeren het land in het voorjaar weer vroeg willen bewerken met steeds zwaardere machines, worden de akkers gedraineerd. De regen blijft niet op de velden liggen, maar wordt via sloten afgevoerd naar de rivieren. De bodem wordt ook verdicht door intensieve landbouw en neemt daardoor minder water op.

3. het rechttrekken van stromen. Om het regenwater efficint en snel af te voeren, werden in de 19e en vooral in de 20e eeuw veel beken en riviertjes rechtgetrokken. Op die manier kunnen de beken minder water bufferen (een korte rechte beek bevat minder water dan een lange kronkelende beek) en het water sneller afvoeren naar de rivieren. Als een beek 2-3 keer zo lang is omdat hij niet rechtgetrokken is, kan hij niet alleen meer water opslaan, maar is ook de snelheid van het stromende water lager in hetzelfde landschap omdat de helling per meter lager is.

4. het rechttrekken van rivieren. Om de scheepvaart te vergemakkelijken, werden de rivieren rechtgetrokken, de zijrivieren gescheiden van de hoofdstroom en de uiterwaarden afgedamd. Hierdoor konden schepen sneller en zwaarder worden en konden veel goederen per binnenschip worden vervoerd. Het nadeel is dat de grotere rivieren korter werden en dus minder water opsloegen. Het voordeel was dat er minder overstromingen waren omdat de rivieren binnen hun winterdijken bleven.

5. ontbossing en drooglegging van moerassen. Om meer land voor landbouw te kunnen gebruiken, werden veel riviermoerassen drooggelegd en uiterwaardbossen gekapt. De rivier werd teruggedrongen en zo verdwenen de riviermoerassen bijna overal in Europa, vooral in Centraal-Europa. Ook hier is veel buffercapaciteit verdwenen.
Al met al zijn dit redenen waarom, wanneer het regent en de sneeuw smelt, het water sneller en in grotere hoeveelheden stroomafwaarts stroomt, maar ook waarom, wanneer het niet regent, het peil sneller daalt. Deze 5 punten zijn ook een van de redenen waarom het waterpeil bij weinig regen erg laag is. Het vallende water wordt minder vastgehouden en stroomt via de rivieren naar zee in plaats van in de grond weg te zakken.

Dit werd allemaal gedaan met een reden, om een groeiende bevolking te voeden en om te proberen mensen te beschermen tegen overstromingen. Maar het heeft ook duidelijk averechts gewerkt. De overstromingen uitsluitend wijten aan de klimaatverandering is kortzichtig en gaat voorbij aan alle fouten die nog steeds in de politiek worden gemaakt.

De hoogwater ramp alleen toeschrijven aan de klimaatverandering is de verantwoordelijkheid wegnemen van de verkeerde beslissingen die zijn genomen op het gebied van waterbeheer. De illusie dat als we nu alles aan CO2 doen in de overtuiging dat dit de situatie zal verbeteren, is gevaarlijk, want dan wordt er niets gedaan aan de bovengenoemde oorzaken. Als deze situatie niet verandert, zullen wij nog heel, heel lang met overstromingsrampen te maken hebben.

Het gaat er niet om de klimaatverandering te ontkennen, het gaat erom deze catastrofe alleen aan de klimaatverandering toe te schrijven en de oorzaken van het snelle vollopen van de rivieren te negeren. De regionale en lokale politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat de 5 bovenstaande punten in de komende jaren worden aangepakt. Stromen en rivieren moeten ruimte hebben, het rechttrekken van stromen en rivieren moet worden teruggedraaid.

Dit kan gedaan worden. Toen Florence in 1966 werd overstroomd en door de overstroming van de Arno enorme schade werd toegebracht aan de stad en haar culturele erfgoed, bleek dat de door mij genoemde punten de oorzaak waren.
In de daaropvolgende jaren werden de heuvels en bergen in de bovenloop van de Arno voorzien van meer buffercapaciteit. Er werden loofbossen aangeplant. Als je nu door Toscane rijdt, zie je in de bovenloop van de Arno veel bossen, die voorkomen dat het water bij zware regenval zeer snel naar beneden in het dal stroomt.

In Nederland is dit al een tijdje aan de gang met het geef de rivieren de ruimte programma

[ Bericht 0% gewijzigd door Jan_Onderwater op 15-12-2021 09:46:14 ]
pi_202791974
Vrijwilligers nog flink actief in Walloni: 'Nuttiger dan kerstshoppen'
https://nos.nl/l/2410801
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_202797846
1 Limburg had er van de week ook nog een item over.
Net efkes anges
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 11 januari 2022 @ 16:13:00 #68
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203140999
quote:
Invallen bij Duits mijnbedrijf in nasleep overstromingen



De Duitse politie heeft vanochtend invallen gedaan bij betrokkenen bij een mijnbedrijf, in verband met de zware overstromingen afgelopen zomer. Het Openbaar Ministerie in Keulen verdenkt een bedrijf dat een grindgroeve exploiteert bij Erftstadt van het niet naleven van de voorschriften.

Het bedrijf zou geen waterkering hebben aangelegd en zou zoveel grond hebben afgegraven dat er tijdens de overstromingen te veel water in de groeve terecht kon komen. De groeve werd overspoeld met water wat zou hebben geleid tot een aardverschuiving op 16 juli waarbij ook huizen instortten. In Erftstadt vielen die dag ook doden, maar volgens Bild zijn er bij deze specifieke instortingen geen doden gevallen.

140 agenten
Het onderzoek richt zich onder anderen tegen de eigenaar en de verhuurder van de bovengrondse mijn. Ook bij de toezichthouder die de vergunningen verleent voor dit soort bedrijven worden documenten in beslag genomen.

Bij de invallen zijn zo'n 140 politieagenten betrokken. Meer dan 20 kantoor- en woonpanden in Noordrijn-Westfalen en n in Thringen worden doorzocht.

Zwaar getroffen
Het gebied rond Erftstadt werd afgelopen zomer zwaar getroffen door het hoge water. In heel Duitsland kwamen meer dan 180 mensen om het leven.

https://nos.nl/artikel/24(...)sleep-overstromingen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 11 januari 2022 @ 16:24:38 #69
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_203141126
Zaterdag door Tilff en Pepinster gereden. In die 1e plaats waren nog aardig wat huizen leeg/ werden opgeknapt.
In Pepinster was het daarintegen nog bar en boos.
Er lagen in de Vester nog koelkasten, deuren en overig huismeubilair.
De auto's welke vernietigd waren door het water stonden nog bij een lokale dealer.
Ingestorte huizen waren nog niet gesloopt.
Kortom nog een hoop werk in de winkel.
Artikel boven foto laat zien hoe situatie er nu is.
https://www.hln.be/binnen(...)-overleven~adbfe964/
Net efkes anges
pi_203142709
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 16:24 schreef Sjoerd102 het volgende:
Zaterdag door Tilff en Pepinster gereden. In die 1e plaats waren nog aardig wat huizen leeg/ werden opgeknapt.
In Pepinster was het daarintegen nog bar en boos.
Er lagen in de Vester nog koelkasten, deuren en overig huismeubilair.
De auto's welke vernietigd waren door het water stonden nog bij een lokale dealer.
Ingestorte huizen waren nog niet gesloopt.
Kortom nog een hoop werk in de winkel.
Artikel boven foto laat zien hoe situatie er nu is.
https://www.hln.be/binnen(...)-overleven~adbfe964/
Op de kapotte huizen na zou je verwachten dat de rommel inmiddels wel opgeruimd is. Niet dus.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 11 januari 2022 @ 19:06:01 #71
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_203143355
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 18:23 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Op de kapotte huizen na zou je verwachten dat de rommel inmiddels wel opgeruimd is. Niet dus.
Tja... Belgi.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_203615335
quote:
Waterschap Limburg manipuleerde verslagen crisisberaad watersnood'
Het Waterschap Limburg heeft passages uit verslagen van het crisisberaad tijdens het hoogwater in juli 2021 herschreven en geschrapt, voordat deze met dagblad De Limburger werden gedeeld. Dat meldt de krant vandaag.

Het gaat om verslagen van vergaderingen van het crisisteam dat tijdens het hoogwater meerdere keren per dag bijeenkwam om de situatie te bespreken. Onderzoeksjournalisten van De Limburger zijn in het bezit van zowel de originele verslagen als de herschreven versie.

Uit een vergelijking blijkt volgens de krant dat er op tientallen punten wijzigingen zijn aangebracht. Daarbij gaat het onder meer om gevoelige informatie over keringen die niet hoog genoeg zouden zijn en om kritiek op een bestuurder die verkeerde prognoses over de waterstand heeft gedaan in de media.

Tegenover de krant ontkent het waterschap dat de verslagen bewust zijn gemanipuleerd om imagoverlies te voorkomen. Er is alleen te ruim omgesprongen met de opdracht om privacygevoelige informatie te verwijderen, zegt secretaris-directeur Erik Keulers.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 07:15:28 #73
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_204642261
Een kennis was afgelopen weekend in de eifel geweest. Hij is op zoek naar een campinglocatie waar ze met een groep kunnen staan. In het verleden stonden ze op een camping in Dorsel (Rheinland Pfalz/RP). Deze camping is echter nog steeds een maanlandschap na het hoogwater. Dezelfde eigenaar heeft in Ahrdorf (Nordrhein Westfalen) (letterlijk 2,3km stroomopwaarts) langs de Ahr nog een camping. Deze is inmiddels volledig opgeknapt en operationeel. Het blijkt dat de autoriteiten in RP zeer moeilijk doen tov Nordrhein Westfalen.
Mijn kennis had ook contact gehad met een camping in Ahrweiler (RP). Deze was ook volledig opgeknapt, maar wachte nog steeds op toestemming vanuit de autoriteiten of ze open mochten.
Wel was al duidelijk dat ze minimaal 30mtr van de Ahr moesten blijven, en bij (dreigend) hoogwater moest de hele camping (inclusief sanitair gebouwen!!) binnen 3u ontruimd kunnen zijn.
Net efkes anges
  vrijdag 6 mei 2022 @ 07:24:01 #74
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_204642296
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 14:11 schreef Aether het volgende:
Er is alleen te ruim omgesprongen met de opdracht om privacygevoelige informatie te verwijderen
Ah, de Rutte-doctrine. Niks aan het handje.
pi_204906739
Koningspaar brengt verrassingsbezoek aan Valkenburg
https://nos.nl/l/2430692

Koning Willem-Alexander en koningin Mxima hebben vanmiddag een onaangekondigd bezoek gebracht aan Valkenburg aan de Geul. Samen met burgemeester Daan Prevoo gingen ze langs bij inwoners en plaatselijke ondernemers om te zien hoe het met hen gaat, bijna een jaar na de watersnood in de stad.

Het koningspaar lost met het bezoek de belofte in die ze bij de overstromingen van vorig jaar maakten. Toen zeiden ze tegen de gedupeerden dat ze terug zouden keren naar Valkenburg als de stad weer bezocht kon worden en de terrassen weer open waren.

[…]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_204911115
Regeren is vooruitzien.

In het stadje in Japan waar wij woonden, hadden ze op heel veel plekken buffercapaciteit aangelegd. De regen werd daar opgevangen in enorme reservoirs voordat het op de rivier werd geloosd. Hier is een Google streetview plaatje van een van de reservoirs, dicht in de buurt van waar wij woonden:



95% van de tijd stond daar geen water in, maar bij een flinke regenbui kon het waterpeil zo een meter stijgen. Van de zomer was het daar iedere avond raak met enorm zware onweersbuien. Dan kon er zo 10 tot 20 cm water vallen. Een keer viel er 30 cm regen binnen twee uur, en pas toen stonden wegen blank. Maar dat was na een uurtje weer weg.

Tegen het hek zie je een rij stenen liggen, met gaten tussen de stenen. Onder die stenen ligt een sleuf, die het regenwater afvoert, naar het reservoir. Bij iedere straat zie je zo'n afwateringssysteem liggen.

… en wat Jan_Onderwater schrijft.

[ Bericht 11% gewijzigd door Lyrebird op 30-05-2022 07:43:23 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204933713
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 07:09 schreef Lyrebird het volgende:
Regeren is vooruitzien.

In het stadje in Japan waar wij woonden, hadden ze op heel veel plekken buffercapaciteit aangelegd. De regen werd daar opgevangen in enorme reservoirs voordat het op de rivier werd geloosd. Hier is een Google streetview plaatje van een van de reservoirs, dicht in de buurt van waar wij woonden:

[ afbeelding ]

95% van de tijd stond daar geen water in, maar bij een flinke regenbui kon het waterpeil zo een meter stijgen. Van de zomer was het daar iedere avond raak met enorm zware onweersbuien. Dan kon er zo 10 tot 20 cm water vallen. Een keer viel er 30 cm regen binnen twee uur, en pas toen stonden wegen blank. Maar dat was na een uurtje weer weg.

Tegen het hek zie je een rij stenen liggen, met gaten tussen de stenen. Onder die stenen ligt een sleuf, die het regenwater afvoert, naar het reservoir. Bij iedere straat zie je zo'n afwateringssysteem liggen.

… en wat Jan_Onderwater schrijft.
Lijkt me sowieso ook wel een goed plan i.v.m. de droogte. Opvangen en later lozen in de natuur.
pi_204933992
Daar viel zo veel regen dat het niet zo veel uitmaakte, maar voor Nederland zou het wel een uitkomst zijn. Laat dat water maar wegzakken in de grond.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')