abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  zondag 25 juli 2021 @ 21:19:31 #51
385501 Starhopper
#JeSuisVidere
pi_200544999
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:45 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
:{ :{ :{
Water towers can fly! :D
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 juli 2021 @ 21:24:03 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200545099
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:42 schreef deedeetee het volgende:
de Limburger

Het mysterie van de betonblokken die Horn en Haelen tegen het hoogwater moesten beschermen
[..]

LOL tijd nodig om een goede smoes te bedneken :P
Ik snap niks van dit verhaal. Waarom willen ze voorkomen dat een gebied dat als doel heeft om hoog water op te vangen vol loopt met water? _O-
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_200546963
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 00:04 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken in drie stappen:
1. Is er sprake van klimaatverandering?
2. Wat is de oorzaak van de klimaatverandering en hoeveel invloed hebben wij daarop?
3. Wat zijn de oplossingen. Daar heb je dan weer een onderscheid tussen de klimaatverandering willen stoppen of anticiperen op de gevolgen. Daarbinnen heb je ook al weer allerlei opties.

Op zich ben ik het eens met eerst nadenken en uitzoeken waar het mis gaat. Maar in dit geval gebeurt er precies wat de klimaatmodellen al een jaar of 20 voorspellen. We kunnen onder het mom van het goed uitzoeken nog een keer 20 jaar de boel rekken of de bestaande modellen nou eindelijk eens gebruiken om te mitigeren en te anticiperen.

Ik hoor bij jou de politieke standaardreactie: Een nog maar een onderzoek, dan een enquetecommisie, dan nog een onderzoek, dan een debat en tegen die tijd dat dat rond is, is het ons probleem niet meer.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 26 juli 2021 @ 00:20:00 #55
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200547680
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:45 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Die auto's blijven nog veel langer staan dan ik had gedacht :o
  maandag 26 juli 2021 @ 06:56:34 #56
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_200549900
Iemand een idee hoe de situatie in Luxemburg (Noord/Oost) kant is? Is daar overlast en/of schade?

Volgende week vakantie, en wil dagje toeren in Luxemburg. Ga er uiteraard niet heen om ramptoerist te spelen.

Afgelopen vrijdagavond ook gaan toeren, in 1e instantie helemaal niet meer nagedacht dat Luik ook last heeft gehad van het water. Tot ik aan zuidkant van de stad bij tientallen huishoudens de complete huisraad aan de deur zag staan -O-
Net efkes anges
  Spellchecker maandag 26 juli 2021 @ 07:01:18 #57
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_200549935
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 06:56 schreef Sjoerd102 het volgende:
Iemand een idee hoe de situatie in Luxemburg (Noord/Oost) kant is? Is daar overlast en/of schade?

Volgende week vakantie, en wil dagje toeren in Luxemburg. Ga er uiteraard niet heen om ramptoerist te spelen.

Afgelopen vrijdagavond ook gaan toeren, in 1e instantie helemaal niet meer nagedacht dat Luik ook last heeft gehad van het water. Tot ik aan zuidkant van de stad bij tientallen huishoudens de complete huisraad aan de deur zag staan -O-
Ik zou zeggen hou het nieuws in de gaten .... het verandert met de dag, net als de corona-maatregelen ....
  Moderator maandag 26 juli 2021 @ 12:01:22 #58
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200554851
twitter
  maandag 9 augustus 2021 @ 20:31:25 #59
490410 Dr8gonOfLife
Hello darkness my old friend.
pi_200835251
Vermoedelijk 30 miljard schade in Deutschland door watersnoodramp

https://nos.nl/artikel/23(...)zo-n-30-miljard-euro
Ik ben masturbatie verslaafd.
pi_200948862
Ik las van de week dat het pretpark de Valkenier in Valkenburg zeer waarschijnlijk niet meer open gaat wegens teveel waterschade. Nu was ik er vorig jaar nog met mijn dochter en het was al niet veel soeps meer. Een hoop oude meuk. Desalniettemin is het wel jammer, zo'n pretpark wat al jaren bestaat zo ineens foetsie.
pi_201004837
Vandaag met de motor richting Luxemburg gaan. Wilde bij Pepinster de autosnelweg afgaan, maar de weg richting Pepinster was hermetisch afgesloten.
Aan de andere kant van de snelweg ligt Verviers.
Hier kon je de schade nog goed zien
Voor:

Na:

In Vianden (Luxemburg) ook de nodige schade

Langs de hele Ourthe en Sure
Veel omgeknakte bomen vol met afval.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sjoerd102 op 20-08-2021 22:20:46 ]
Net efkes anges
pi_201048930
quote:
Onderzoek: link tussen klimaatverandering en overstromingen na regen in juli

Extreme regenval zoals bij de overstromingen in Limburg, Belgi en Duitsland deze zomer komt nu vaker voor als gevolg van klimaatverandering. Ook de hoeveelheid neerslag tijdens dit soort hevige regenval is door het veranderende klimaat toegenomen, met 3 tot 19 procent. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek, waar ook Nederlandse klimaatwetenschappers aan hebben meegewerkt.

Delen van West-Europa werden van 12 tot 15 juli getroffen door ernstige overstromingen, na zware regenval. Zo viel op n dag rond de rivieren de Ahr en de Erft in Duitsland meer dan 90 millimeter regen, veel meer dan eerdere records. Ook in Limburg viel extreem veel regen. Het leidde daar tot forse schade, in Belgi en Duitsland kwamen ten minste 220 mensen om het leven.

Tijdens en na de overstromingen werd de vraag al vaak gesteld: komt dit door klimaatverandering? En gaan we dit vaker zien in de toekomst?

Sjoukje Philip van het KNMI werkte mee aan het onderzoek: "We hebben gekeken naar de neerslag die tot deze overstromingen heeft geleid en zien dat die inderdaad heftiger is geworden door een veranderend klimaat en dat deze neerslag ook vaker voorkomt door klimaatverandering."

1,2 tot 9 keer vaker
Hoeveel vaker is niet exact te zeggen; er is een forse onzekerheidsmarge. De onderzoekers vergeleken de situatie van nu, in een wereld die gemiddeld 1,2 graad is opgewarmd, met de tijd voordat de uitstoot van broeikasgassen begon, halverwege de 19e eeuw. "De kans dat zo'n gebeurtenis zich nu voordoet, is in deze regio met een factor tussen 1,2 en 9 toegenomen", stelt het rapport.

Bij de overstromingen van juli kwamen een paar factoren samen. Het gebied was al doordrenkt met water door eerdere buien en kon daardoor minder nieuw regenwater opnemen. Daar komt bij dat warmere lucht meer waterdamp kan bevatten. Bovendien bleef die lucht erg lang op dezelfde plek hangen. Dat alles leidde ertoe dat er zeer veel neerslag in n regio viel.

De onderzoekers denken dat in het gebied tussen de Alpen en Nederland een dergelijke samenloop van omstandigheden zich eens in de 400 jaar kan voordoen. Maar dat betekent niet, beklemtonen ze, dat het nu honderden jaren zal duren voordat het opnieuw gebeurt. Elk jaar opnieuw is die kans weer even groot.

Wake-upcall
Klimaatwetenschappers zijn steeds beter in staat om vast te stellen of er een link is tussen incidentele weersextremen en de wereldwijde opwarming. Eerder waren er onderzoeken naar de extreme hitte in Canada van deze zomer, en de bosbranden in Australi vorig jaar. Hoewel er lang niet altijd een duidelijke link met klimaatverandering wordt gevonden, was dat bij deze twee voorbeelden wel het geval.

Aan dit nieuwe onderzoek werkten 39 wetenschappers mee, verbonden aan ruim twintig instituten zoals het KNMI, in negen verschillende landen. Ook Maarten van Aalst van de Universiteit Twente, en directeur van het Rode Kruis Klimaatcentrum, was erbij betrokken. "Overal in de wereld zien we nu al de consequenties van extremer weer. En dit is opnieuw een 'wake-upcall'. We moeten bekijken of de bescherming tegen het water anders moet. Maar we moeten ook echt de uitstoot snel aanpakken."

Sjoukje Philip sluit zich bij hem aan. "Er was veel schade in Valkenburg, maar in Duitsland en Belgi nog veel meer. Als we beter begrijpen wat er gebeurt door klimaatverandering, kunnen we er ook beter op inspelen. Bijvoorbeeld door de afvoer van water beter te regelen. Daarnaast is het belangrijk dat mensen beseffen dat extreem weer komt door klimaatverandering en dat we de uitstoot van broeikasgassen moeten beperken."
Kans overal toegenomen

Ze benadrukt dat heftige regenval ook op andere plekken in Nederland kan plaatsvinden. "De kans is overal in West-Europa toegenomen. Of het leidt tot overstromingen hangt van de lokale situatie af. Dus hoe de ondergrond eruitziet, hoe het water kan wegstromen, wat er van tevoren is gebeurd. En ook het landschap, dat bepaalt hoe het water bij elkaar komt en hoe het ook weer wegstroomt."

https://nos.nl/artikel/23(...)gen-na-regen-in-juli
Water towers can fly! :D
pi_201048943
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 22:04 schreef Sjoerd102 het volgende:
Vandaag met de motor richting Luxemburg gaan. Wilde bij Pepinster de autosnelweg afgaan, maar de weg richting Pepinster was hermetisch afgesloten.
Aan de andere kant van de snelweg ligt Verviers.
Hier kon je de schade nog goed zien
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In Vianden (Luxemburg) ook de nodige schade
[ afbeelding ]

Langs de hele Ourthe en Sure
Veel omgeknakte bomen vol met afval.

[ afbeelding ]
Mooie reportage. Vianden O+