abonnement Unibet Coolblue
pi_200523846
Hier bespreken we alles wat met vogels die vrij rondvliegen te maken heeft :B

SeLangs viral nestkastvideo:
Meer over SeLangs nestkastjes vind je hier.

Als je meer vogels wilt leren herkennen, download dan de app Tuinvogels van de Vogelbescherming of kijk op www.welkevogelisdit.nl

Er zijn genoeg leuke cursussen en excursies over (o.a.) vogels te volgen bij IVN, KNVV of de Vogelbescherming.

Vogelgeluiden uit de hele wereld.



Zo lok je vogels naar je tuin:
- Hang voer op. Vergeet de grondvogels als merels ook niet, zij kunnen niet uit voedersilo's of van mezenbollen eten
- Leg een composthoop aan
- Houd de tuin niet te netjes, vogels scharrelen graag rond tussen de bladeren
- Zet een drinkbak neer
- Zorg voor diverse begroeiing, zowel struiken als bomen
- Houd huisdieren binnen
- Hang nestkastjes op


Bron
pi_200523862
:B
Hier weer verder!
De laatste berichten gingen over de balkonduiven van Resistor en hun pasgeboren jonkie O+
pi_200523935
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 08:06 schreef vosss het volgende:
Topic niet gelezen :@

Bij het lezen van de topictitel vroeg ik mij af of iemand in deze reeks weet hoe het met @:selang is? Leeft ie nog? Iemand nog wat van gehoord?
Misschien is hij bezig met een hike?
pi_200523944
Die duiven op die stoel is dus bij jou, Resistor?

Ga je daar dan vlak bij zitten als je buiten wil zitten met goed weer, of hoe doe je dat?
pi_200526329
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:30 schreef Meridiaan het volgende:

[..]

Misschien is hij bezig met een hike?
Meer dan een jaar? Dat geloof ik niet, zijn hikes zijn enkele maanden.

Of er is iets gebeurt op zn laatste hike, of hij heeft de geest gegeven vanwege COVID-19 of hij heeft FOK! vaarwel gezegd.

Ik neig naar de eerste twee opties ;(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_200526352
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 20:19 schreef vosss het volgende:

[..]

Meer dan een jaar? Dat geloof ik niet, zijn hikes zijn enkele maanden.

Of er is iets gebeurt op zn laatste hike, of hij heeft de geest gegeven vanwege COVID-19 of hij heeft FOK! vaarwel gezegd.

Ik neig naar de eerste twee opties ;(
Ik had niet gekeken hoe lang hij al afwezig was ;-). Hij was wel flink ziek van Covid geloof ik ja.

Mag hopen dat het goed met hem is :)
pi_200528747
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 09:32 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Zou zomaar kunnen, silhouet lijkt er wel op.
Mooie vogel, die maar kort in NL verblijft.
Volgens de validator van waarneming.nl is het een torenvalk. Nou ja, bijna goed dus.

Vandaag was ik in natuurgebied Vlietland bij Voorschoten en zag ik weer wat leuks. Een ijsvogeltje dat speersnel over het water scheerde en tot twee keer toe een bruine kiekendief. Alleen zag ik ze twee keer niet goed genoeg om het zeker te weten, het zou ook een buizerd kunnen zijn. Dat is een irritante bijkomstigheid van vogels spotten..dat je het soms niet zeker weet. Die beesten blijven niet rustig poseren tot jij je camera gereed hebt.
pi_200529058
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 22:27 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Volgens de validator van waarneming.nl is het een torenvalk. Nou ja, bijna goed dus.

Vandaag was ik in natuurgebied Vlietland bij Voorschoten en zag ik weer wat leuks. Een ijsvogeltje dat speersnel over het water scheerde en tot twee keer toe een bruine kiekendief. Alleen zag ik ze twee keer niet goed genoeg om het zeker te weten, het zou ook een buizerd kunnen zijn. Dat is een irritante bijkomstigheid van vogels spotten..dat je het soms niet zeker weet. Die beesten blijven niet rustig poseren tot jij je camera gereed hebt.
Roofvogels vind ik, samen met meeuwen, echt heel lastig te determineren.
pi_200530162
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 22:27 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Volgens de validator van waarneming.nl is het een torenvalk. Nou ja, bijna goed dus.

Vandaag was ik in natuurgebied Vlietland bij Voorschoten en zag ik weer wat leuks. Een ijsvogeltje dat speersnel over het water scheerde en tot twee keer toe een bruine kiekendief. Alleen zag ik ze twee keer niet goed genoeg om het zeker te weten, het zou ook een buizerd kunnen zijn. Dat is een irritante bijkomstigheid van vogels spotten..dat je het soms niet zeker weet. Die beesten blijven niet rustig poseren tot jij je camera gereed hebt.
Ja, die roofvogels kunnen lastig zijn. Zeker als ze ver weg zijn en stil zitten. Bepaald vlieggedrag, of de vorm van de staart helpen mij met determineren. Maar het verschil tussen bijvoorbeeld een sperwer en een mannetjeshavik in de vlucht zie ik niet. Om maar wat te noemen.

Ijsvogeltje zien is prachtig, mooi!

Zoals Nico de Haan zegt: "Vogels kijken is geluk", een mooie uitspraak en tevens de titel van een handig vogelboekje dat ik ooit eens kocht :)
pi_200530178
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 22:41 schreef Irrem het volgende:

[..]

Roofvogels vind ik, samen met meeuwen, echt heel lastig te determineren.
Meeuwen.....daar heb ik helemaal niks mee. Ik verdiep me er mss ooit nog eens in.
Kan ze ook niet benoemen op een enkelesoort na.
Maar ik woon dan ook niet in een waterrijk gebied, dat scheelt wellicht.
pi_200530284
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:57 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ja, die roofvogels kunnen lastig zijn. Zeker als ze ver weg zijn en stil zitten. Bepaald vlieggedrag, of de vorm van de staart helpen mij met determineren. Maar het verschil tussen bijvoorbeeld een sperwer en een mannetjeshavik in de vlucht zie ik niet. Om maar wat te noemen.

Ijsvogeltje zien is prachtig, mooi!

Het ligt dus niet aan mij dat ik het lastig vind, dat is goed om te weten. Ik kijk een beetje naar andere waarnemingen in hetzelfde gebied en combineer dat met wat ik zelf heb gezien. Zo kwam ik op de bruine kiekendief, maar ik heb hem alleen zien zitten en niet heel dichtbij. Het was een vrij grote vogel.
pi_200530305
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:59 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Meeuwen.....daar heb ik helemaal niks mee. Ik verdiep me er mss ooit nog eens in.
Kan ze ook niet benoemen op een enkelesoort na.
Maar ik woon dan ook niet in een waterrijk gebied, dat scheelt wellicht.
Ik vind meeuwen ook niet leuk. Er zijn 4 vogels die mijn neus uitkomen omdat je ze veel te vaak ziet hier: meeuwen, duiven, eksters en kauwen.
pi_200530333
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 00:12 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik vind meeuwen ook niet leuk. Er zijn 4 vogels die mijn neus uitkomen omdat je ze veel te vaak ziet hier: meeuwen, duiven, eksters en kauwen.
Haha, ik snap je. En toch.........de vogels die je ook vaak ziet, zoals mussen of merels komen nooit je/mijn neus uit.
pi_200530391
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 00:15 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Haha, ik snap je. En toch.........de vogels die je ook vaak ziet, zoals mussen of merels komen nooit je/mijn neus uit.
Mussen zie je hier in de stad steeds minder en ik vind dat sowieso wel een leuk vogeltje, en de merel kan tenminste mooi zingen. Eksters en kauwen zijn brutaal en maken een lelijk geluid. Meeuwen eigenlijk ook. Die beesten kunnen er ook niets aan doen dat ze zich goed aanpassen aan de mens, maar het begint een beetje op een plaag te lijken.
pi_200532541
quote:
11s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:30 schreef Meridiaan het volgende:
Die duiven op die stoel is dus bij jou, Resistor?

Ga je daar dan vlak bij zitten als je buiten wil zitten met goed weer, of hoe doe je dat?
Ik gebruik het balkon gewoon niet :@
Maar het helpt ook als je soms werkweken van meer dan 50 uur hebt, dan is het 's avonds eten-douchen-bed en 's ochtends koffie-weg.
En ik woon alleen, verder niemand die ze stoort.


Valt mee dat de stream het zo lang volhoudt, regelmatig loopt de boel vast en moet ik het weer opnieuw opstarten (met als gevolg een nieuwe URL voor de stream)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_200536505
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 00:10 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Het ligt dus niet aan mij dat ik het lastig vind, dat is goed om te weten. Ik kijk een beetje naar andere waarnemingen in hetzelfde gebied en combineer dat met wat ik zelf heb gezien. Zo kwam ik op de bruine kiekendief, maar ik heb hem alleen zien zitten en niet heel dichtbij. Het was een vrij grote vogel.
Ik neem de waarnemingen er ook altijd bij als ik twijfel.

Vorig weekend de bruine kiekendief kunnen determineren met behulp van de Birdnet app.
pi_200543976
Vandaag met wandelen weer wat birds gespot O+









pi_200545339
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:18 schreef Blues het volgende:
Vandaag met wandelen weer wat birds gespot O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi allemaal!
pi_200545655
Is de 2e en 3e foto een jonge purperreiger denk je?

Alhoewel als ik zoek op die kop is t een blauwe.

[ Bericht 27% gewijzigd door Blues op 25-07-2021 22:03:32 ]
pi_200551697
quote:
1s.gif Op zondag 25 juli 2021 21:50 schreef Blues het volgende:
Is de 2e en 3e foto een jonge purperreiger denk je?

Alhoewel als ik zoek op die kop is t een blauwe.
Ja, ik denk purperreiger vanwege de bruinige tint.
Hoewel ik die vogel alleen uit de boekjes ken. Nooit live gezien.
  donderdag 29 juli 2021 @ 11:47:51 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200612468
Uit de boom gevallen :|W

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_200612901
O+ :o en nu?
pi_200613422
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 20:18 schreef Blues het volgende:
Vandaag met wandelen weer wat birds gespot O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik zie nu pas de jonge fuut op de rug van pa of moe! Schattig zeg
pi_200613437
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 11:47 schreef Dven het volgende:
Uit de boom gevallen :|W

[ afbeelding ]
Is dat een van uilen van je eerder geplaatste zoekplaatje?
Oehoe?
Arm beessie
pi_200613480
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 12:33 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ik zie nu pas de jonge fuut op de rug van pa of moe! Schattig zeg
:o :o :o
Zelf niet gezien! Dat koppie! O+
En bedankt voor je scherpe blik!
pi_200613521
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juli 2021 12:37 schreef Blues het volgende:

[..]

:o :o :o
Zelf niet gezien! Dat koppie! O+
En bedankt voor je scherpe blik!
Oh, zelf niet gezien? Grappig :D

Het zijn mooie foto's, dus het (her-)bekijken waard
  donderdag 29 juli 2021 @ 12:51:30 #27
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200613725
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 12:08 schreef Blues het volgende:
O+ :o en nu?
Naast de kant van de weg, normaal jonge uilen gewoon best laten zitten, worden waarschijnlijk zelfs nog gevoerd door ouders. Maar honden en katten waren er al op aan het azen. Zijn nu alle honden en katten weg proberen te krijgen.

Kip vindt 't in ieder geval lekker :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 29 juli 2021 @ 12:52:32 #28
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200613747
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 12:34 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Is dat een van uilen van je eerder geplaatste zoekplaatje?
Oehoe?
Arm beessie
Nee, dit was een beetje naast het huis.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_200616760
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 12:52 schreef Dven het volgende:

[..]

Nee, dit was een beetje naast het huis.
Neem jij de verzorging op je?
  donderdag 29 juli 2021 @ 16:41:35 #30
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200618206
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 15:17 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Neem jij de verzorging op je?
Nee, dan zou ik hem mee de landgrens over moeten nemen. Iets in me zegt dat dit niet gewaardeerd gaat worden bij de grenscontrole :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_200618736
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 16:41 schreef Dven het volgende:

[..]

Nee, dan zou ik hem mee de landgrens over moeten nemen. Iets in me zegt dat dit niet gewaardeerd gaat worden bij de grenscontrole :+
Okee, niet dat ik dit verhaal helemaal begrijp :)
Maar laten we hopen dat uil een goed leven tegemoet gaat!
pi_200642108
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 09:00 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ja, ik denk purperreiger vanwege de bruinige tint.
Hoewel ik die vogel alleen uit de boekjes ken. Nooit live gezien.
Ik zag er vorige week maandag eentje maar die fucker vloog meteen weg toen ik stopte. Ik las later dat purperreigers schuw zijn dus dat zal er wel mee te maken hebben. Verder zie ik ze inderdaad nooit.
Afgelopen dinsdag wel grote zilverreigers, lepelaars, twee biddende torenvalken en op de terugweg naar huis een jagende buizerd. Allemaal bekeken met verrekijker maar helaas geen foto's.
pi_200642247
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 18:50 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik zag er vorige week maandag eentje maar die fucker vloog meteen weg toen ik stopte. Ik las later dat purperreigers schuw zijn dus dat zal er wel mee te maken hebben. Verder zie ik ze inderdaad nooit.
Afgelopen dinsdag wel grote zilverreigers, lepelaars, twee biddende torenvalken en op de terugweg naar huis een jagende buizerd. Allemaal bekeken met verrekijker maar helaas geen foto's.
Ach, een foto is natuurlijk leuk voor het nageslacht of mede-Fok!kers, maar zelf zien en genieten van de aanblik is toch ook fantastisch. Ik maak zelden een foto, van wat of wie dan ook, maar ik weet wat ik gezien heb. Daar gaat het om.
pi_200642333
Duifjes van groeien goed.

Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_200642528
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 19:03 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Ach, een foto is natuurlijk leuk voor het nageslacht of mede-Fok!kers, maar zelf zien en genieten van de aanblik is toch ook fantastisch. Ik maak zelden een foto, van wat of wie dan ook, maar ik weet wat ik gezien heb. Daar gaat het om.
Ik heb geen echte camera..alleen een telefoon..dat schiet niet op. Ik vind het wel leuk om foto's te maken en op de familieapp te zetten, maar vogels fotograferen met je telefoon is een drama. Van de biddende torenvalken heb ik een foto maar veel te ver weg..je ziet alleen dat het een roofvogel is maar geen details. Heb pas wel het geluid opgenomen van de kleine karekiet. Nog zo'n rakker die veel voorkomt maar die ik tot voor kort niet kende.
pi_200654076
Mijn (dagelijks wisselende, zo ingesteld) bureablad op de laptop is weer prachtig O+
https://www.bing.com/sear(...):%2220210731_0700%22



Ze hebben geen last van de scherpe doornen zo te zien.
pi_200662658
Pffff....

https://www.ad.nl/rotterd(...)on-ziek-br~ae2a3760/

Zijn overigens geen kraaien, maar kauwen.
pi_200662696
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:38 schreef Blues het volgende:
Mijn (dagelijks wisselende, zo ingesteld) bureablad op de laptop is weer prachtig O+
https://www.bing.com/sear(...):%2220210731_0700%22

[ afbeelding ]

Ze hebben geen last van de scherpe doornen zo te zien.
Bijeneters zijn hier in NL ook af en toe te zien. Lijkt me zo'n gave waarneming!
pi_200673287
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:45 schreef Irrem het volgende:
Pffff....

https://www.ad.nl/rotterd(...)on-ziek-br~ae2a3760/

Zijn overigens geen kraaien, maar kauwen.
Afschuwelijk. Arme kauwtjes.
Onbegrijpelijke daad.
pi_200674188
Kan er maar moeilijk naar kijken. Dierenleed in het algemeen.
🙈😿
pi_200714317
Ik had het in het vorige topic over mijn vogelbalkon, maar hier nog ff een foto hoe het eruit ziet nu ik het voer weer heb bijgevuld dan👍
Mezenbollen, vetblok met zaden en strooigoed zijn speciale zomerse varianten 👍

pi_200717547
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:22 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik had het in het vorige topic over mijn vogelbalkon, maar hier nog ff een foto hoe het eruit ziet nu ik het voer weer heb bijgevuld dan👍
Mezenbollen, vetblok met zaden en strooigoed zijn speciale zomerse varianten 👍

[ afbeelding ]
Leuk!
pi_200719739

Zeker de helft van wat ze binnen krijgen aan eten zetten ze om in groei.

Over de andere helft van wat ze binnen krijgen zeg ik maar niets :+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_200720342
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 18:00 schreef Resistor het volgende:
[ afbeelding ]
Zeker de helft van wat ze binnen krijgen aan eten zetten ze om in groei.

Over de andere helft van wat ze binnen krijgen zeg ik maar niets :+
Ze zijn mooi van lelijkheid, die ukkies! Ontzettend leuk, zo'n nestje zo dichtbij je huiskamer.

En jij kunt straks met de hogedrukspuit aan de gang, of een nieuwe tuinstoel kopen ;)
pi_200721932
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 18:00 schreef Resistor het volgende:
[ afbeelding ]
Zeker de helft van wat ze binnen krijgen aan eten zetten ze om in groei.

Over de andere helft van wat ze binnen krijgen zeg ik maar niets :+
Wat lief!
pi_200732993
Iemand een idee welke roofvogel dit zou kunnen zijn? Zat op een hek in een weiland en is opvallend wit, met een zwarte staart. Door de verrekijker leek hij op een buizerd maar hij zat best ver weg.

https://ibb.co/4dNY678
pi_200733686
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:08 schreef Pleun2011 het volgende:
Iemand een idee welke roofvogel dit zou kunnen zijn? Zat op een hek in een weiland en is opvallend wit, met een zwarte staart. Door de verrekijker leek hij op een buizerd maar hij zat best ver weg.

https://ibb.co/4dNY678
Misschien een Blauwe Kiekendief, die voldoet redelijk aan je beschrijving :)
pi_200733715
Slechtvalk?

https://www.vogelbescherm(...)yPxk-6RoCKDkQAvD_BwE

Blauwe kiekendief?

https://www.vogelbescherm(...)pTZ4bDBoCB68QAvD_BwE

/edit haha kanaroe ^O^
Ik heb mijn vogelboek er bijgepakt ;)
alsof ik dat uit mijn hoofd zou weten :7 oO<
pi_200735910
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:37 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Misschien een Blauwe Kiekendief, die voldoet redelijk aan je beschrijving :)
Daar dacht ik ook aan, maar die zijn best zeldzaam toch? Buizerds heb je in verschillende kleuren en die komt vaak voor, dus die zal het wel zijn.
pi_200737274
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:38 schreef Blues het volgende:
Slechtvalk?

https://www.vogelbescherm(...)yPxk-6RoCKDkQAvD_BwE

Blauwe kiekendief?

https://www.vogelbescherm(...)pTZ4bDBoCB68QAvD_BwE

/edit haha kanaroe ^O^
Ik heb mijn vogelboek er bijgepakt ;)
alsof ik dat uit mijn hoofd zou weten :7 oO<
Slechtvalk is het niet. Hmm toch maar eens gaan kijken voor een goede fotocamera
pi_200737278
Mmmmm ja zou ook kunnen.
(moest ik uiteraard ook opzoeken ;) :D )

https://www.vogelbescherm(...)RgZZUExoCx6IQAvD_BwE
pi_200737339
Deze familie kwam ik ook tegen. Is dit een dodaars?

https://ibb.co/MDG5CMX

Nee..kuifeend denk ik
pi_200737733
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 14:16 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Daar dacht ik ook aan, maar die zijn best zeldzaam toch? Buizerds heb je in verschillende kleuren en die komt vaak voor, dus die zal het wel zijn.
Hmm, zo zeldzaam zijn ze niet. Maar in NL blijven ze niet altijd plakken in het broedseizoen meen ik te weten.
Hier zat in het voorjaar een tijdlang een koppel, richting de zomer zijn ze vertrokken naar het noorden.
pi_200737764
En ja, buizerds heb je ook in lichte tinten!
pi_200738672
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 16:09 schreef Kanaroe het volgende:
En ja, buizerds heb je ook in lichte tinten!
Ik zag op de terugweg naar huis in ieder geval wel met zekerheid een buizerd, hoog in de lucht cirkelend op de thermiek. En vlak daarvoor eentje die aan het jagen was. Die heb ik allebei goed kunnen bekijken met de verrekijker en ze hadden de gebruikelijke (bruine) kleur en tekening. Ik zie buizerds nu bijna dagelijks, misschien omdat ik er meer op let.
pi_200738699
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 18:00 schreef Resistor het volgende:
[ afbeelding ]
Zeker de helft van wat ze binnen krijgen aan eten zetten ze om in groei.

Over de andere helft van wat ze binnen krijgen zeg ik maar niets :+
Zijn geen knapperds zeg. Maar wel heel tof om dit zo van dichtbij mogen te zien opgroeien ^O^
pi_200739005
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 15:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Deze familie kwam ik ook tegen. Is dit een dodaars?

https://ibb.co/MDG5CMX

Nee..kuifeend denk ik
Lijkt inderdaad kuifeend.

Dodaars zijn veel kleiner en schuwer.
pi_200741488
Met wandelen vanavond toch maar weer even de camera meegenomen.
Slobberende Canadeze ganzen en de babyfuut groeit goed krijgt een visje O+









pi_200741747
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 20:30 schreef Blues het volgende:
Met wandelen vanavond toch maar weer even de camera meegenomen.
Slobberende Canadeze ganzen en de babyfuut groeit goed krijgt een visje O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Prachtig, die babyfuut! Goed gegroeid zeg en zo'n mooie tekening op z'n koppie :)
pi_200750712
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 15:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Deze familie kwam ik ook tegen. Is dit een dodaars?

https://ibb.co/MDG5CMX

Nee..kuifeend denk ik
Even doorgezocht in boekje (s) en ik kom ook op een Dodaar(s).
Wat een rare naam eigenlijk.
pi_200753190
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:30 schreef Blues het volgende:

[..]

Even doorgezocht in boekje (s) en ik kom ook op een Dodaar(s).
Wat een rare naam eigenlijk.
Ik denk toch dat het een vrouwtjeskuifeend is met haar jongen. Waarneming.nl geeft ook een 80% match met kuifeend.
pi_200759080
Ok dan.vraag t ff aan mw eend herself wat ze is ;)
pi_200759110
Mevr Fuut hier in de vijver blijkt 2 kinderen te hebben! Ze zwommen vanmiddag zelfstandig naast haar terwijl paps ze blijft voeren.
Of ik zit er weer eens naast en ze worden door Ma gevoerd en zitten bij Pa op zijn rug. Ga ik nog even nalezen.
https://www.vogelbescherm(...)ogel/fuut#Herkenning
Fotootje met mobiel, dus niet zo scherp als die van gister met de camera.



[ Bericht 19% gewijzigd door Blues op 05-08-2021 17:41:44 ]
pi_200760871
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 12:20 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik denk toch dat het een vrouwtjeskuifeend is met haar jongen. Waarneming.nl geeft ook een 80% match met kuifeend.
Ik zeg ook: Kuifeend-vrouw :)
pi_200774660
Ik weet niet of het iets voor jullie is, maar ik ben net begonnen met les 1 O+ ^O^

https://www.vogelbescherm(...)FjNYbs0aAqPUEALw_wcB
pi_200777553
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:52 schreef Blues het volgende:
Ik weet niet of het iets voor jullie is, maar ik ben net begonnen met les 1 O+ ^O^

https://www.vogelbescherm(...)FjNYbs0aAqPUEALw_wcB
En? Is het leerzaam?
pi_200778035
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 15:43 schreef Kanaroe het volgende:


En? Is het leerzaam?
Ja voor mij wel. Leuk gedaan en ik had alle vragen over les 1 goed w/
pi_200778075
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 16:00 schreef Blues het volgende:

[..]

Ja voor mij wel. Leuk gedaan en ik had alle vragen over les 1 goed w/
Oh leuk, en gefeliciteerd ^O^
Ik ga em ook eens aanvragen, mijn man is gek op dit soort 'overhoringen!
pi_200790880
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:52 schreef Blues het volgende:
Ik weet niet of het iets voor jullie is, maar ik ben net begonnen met les 1 O+ ^O^

https://www.vogelbescherm(...)FjNYbs0aAqPUEALw_wcB
Leuk! Ik heb hem ook gedaan 😊
Veel plezier en succes 👍
pi_200796741


Het beginnen al echte duifjes te worden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_200893211
Die gele pruikjes O+
pi_200893225
Met een fietstochtje vanmiddag kwam ik familie Zwaan tegen.





Ik zag ook veel zwaluwen, maar ze waren de camera te snel af.
pi_200967774
Ik heb weer even wat hulp nodig. Welke meeuw denken jullie dat dit is? Kleine meeuw..zwart snaveltje..rode pootjes en ze hebben allemaal een zwart vlekje bij hun oog. Dacht zelf aan een juveniel dwergmeeuw maar Waarneming.nl geeft een 85% match met stormmeeuw. Maar die heeft gele poten en geen zwarte snavel

https://ibb.co/7KwKSFz

Hmm ik ga voor kokmeeuw

[ Bericht 3% gewijzigd door Pleun2011 op 18-08-2021 16:35:45 ]
pi_200971020
Ven meeuwen weet ik weinig....mooie foto, dat wel Pleun!

Wij hebben vandaag gewandeld in omgeving DiessenHilvarenbeek en zagen een groep van 12 ooievaars in een weiland zitten.
In de lucht kwamen er een stuk of 3/4 voorbij suizen en zweven. Heel mooi!

Er wonen veel wilde ooievaars in safaripark Beekse Bergen, wellicht waren ze in de wei aan het foerageren. Of toch aan het verzamelen voor een tocht naar het warme zuiden? Niemand weet het, maar mooi was het wel!
pi_200971147
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 20:06 schreef Kanaroe het volgende:
Ven meeuwen weet ik weinig....mooie foto, dat wel Pleun!

Wij hebben vandaag gewandeld in omgeving DiessenHilvarenbeek en zagen een groep van 12 ooievaars in een weiland zitten.
In de lucht kwamen er een stuk of 3/4 voorbij suizen en zweven. Heel mooi!

Er wonen veel wilde ooievaars in safaripark Beekse Bergen, wellicht waren ze in de wei aan het foerageren. Of toch aan het verzamelen voor een tocht naar het warme zuiden? Niemand weet het, maar mooi was het wel!
Ooievaars zie ik ook best vaak maar nooit zoveel bij elkaar. Het was overigens toch de stormmeeuw.. weten we dat ook weer.

Vandaag o.a. gezien: een bruine kiekendief..misschien zelfs twee, een weiland vol kieviten, een torenvalk, een zilverreiger, een overvliegende lepelaar en veel zwaluwen. Die laatste vliegen zo snel dat ik moeilijk kan zien of het nou huiszwaluwen zijn of boerenzwaluwen.
pi_200971211
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 20:16 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ooievaars zie ik ook best vaak maar nooit zoveel bij elkaar. Het was overigens toch de stormmeeuw.. weten we dat ook weer.

Vandaag o.a. gezien: een bruine kiekendief..misschien zelfs twee, een weiland vol kieviten, een torenvalk, een zilverreiger, een overvliegende lepelaar en veel zwaluwen. Die laatste vliegen zo snel dat ik moeilijk kan zien of het nou huiszwaluwen zijn of boerenzwaluwen.
Jij bent lekker bezig met spotten!

Huiszwaluw, boerenzwaluw....ik vind het niet zo moeilijk om het verschil te zien.
Let op de lengte van de staart! Die van de boerenzwaluw is lang en gevorkt. Die van de huiszwaluw is korter en het vogeltje is over het algemeen witter van kleur
Ze vliegen ook vaak door elkaar, dat maakt het lastiger.
pi_200971311
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 20:21 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Jij bent lekker bezig met spotten!
Ik werk op verschillende locaties in en nabij het Groene Hart en ga als het kan op de fiets. Voorheen lette ik niet echt op de omgeving maar sinds ik dat wel doe is het fietsen leuker geworden. Met name roofvogels vind ik leuk om te spotten. Gisteren zag ik een buizerd in een boom zitten. Helaas steeds te ver weg om een foto te kunnen maken.
pi_200971402
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 20:27 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ik werk op verschillende locaties in en nabij het Groene Hart en ga als het kan op de fiets. Voorheen lette ik niet echt op de omgeving maar sinds ik dat wel doe is het fietsen leuker geworden. Met name roofvogels vind ik leuk om te spotten. Gisteren zag ik een buizerd in een boom zitten. Helaas steeds te ver weg om een foto te kunnen maken.
Mooi om te lezen! Geniet van je fietstochten. Er valt altijd wel iets te zien. :)
pi_200971793
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 20:31 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mooi om te lezen! Geniet van je fietstochten. Er valt altijd wel iets te zien. :)
Er valt inderdaad iedere keer wel iets te zien. Eigenlijk is het begonnen met spotten toen ik op de route vogels zag die ik nooit had gezien..scholekster en grote zilverreiger..en in juni grutto's. Nu verbaas ik mij erover dat ik nooit oog had voor wat er allemaal te zien is als je buiten de stad komt. Een verrekijker is ook wel handig want veel vogels komen niet graag in de buurt van mensen. Wat ik soms alleen jammer vind is dat ik vaak vogels voorbij zie komen die ik niet ken, maar dat ze te snel vliegen om ze te kunnen determineren.
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:52:25 #80
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201024625
Duidelijk dat het einde van de Europese zomer 2021 in zicht is. Dagelijks vele duizenden ooievaars te zien.

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201038981
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:52 schreef Dven het volgende:
Duidelijk dat het einde van de Europese zomer 2021 in zicht is. Dagelijks vele duizenden ooievaars te zien.

[ afbeelding ]
Goh, en dan zag ik er een stuk of 12 verzamelen en vond dat al veel!
  maandag 23 augustus 2021 @ 10:31:53 #82
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201039024
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 20:06 schreef Kanaroe het volgende:
Ven meeuwen weet ik weinig....mooie foto, dat wel Pleun!

Wij hebben vandaag gewandeld in omgeving DiessenHilvarenbeek en zagen een groep van 12 ooievaars in een weiland zitten.
In de lucht kwamen er een stuk of 3/4 voorbij suizen en zweven. Heel mooi!

Er wonen veel wilde ooievaars in safaripark Beekse Bergen, wellicht waren ze in de wei aan het foerageren. Of toch aan het verzamelen voor een tocht naar het warme zuiden? Niemand weet het, maar mooi was het wel!
Tussen Assen en Apeldoorn zagen we twee weken geleden zeker drie groepen ooievaars zitten. Ons idee is ook dat ze zich in deze maand verzamelen. Ook wel eens bij Assen zo’n groep zien cirkelen boven de A28, zal ook augustus zijn geweest.

Ooievaars. O+
The love you take is equal to the love you make.
pi_201040205
quote:
1s.gif Op maandag 23 augustus 2021 10:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Tussen Assen en Apeldoorn zagen we twee weken geleden zeker drie groepen ooievaars zitten. Ons idee is ook dat ze zich in deze maand verzamelen. Ook wel eens bij Assen zo’n groep zien cirkelen boven de A28, zal ook augustus zijn geweest.

Ooievaars. O+
In het topic 'Gespot' schreef Seven ook over die groepen, tussen Friesland en Apeldoorn meen ik.
Prachtige vogels!
pi_201053527
Vanmorgen viel er een jonge duif recht voor de voeten van een collega op de straat. Hij bewoog nog wel even, maar ging al snel dood. Zagen het nest zitten, niet heel vreemd dat 'ie was gevallen. Duiven en nesten maken, het blijft geen goede combinatie.
pi_201054732
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 14:11 schreef Irrem het volgende:
Vanmorgen viel er een jonge duif recht voor de voeten van een collega op de straat. Hij bewoog nog wel even, maar ging al snel dood. Zagen het nest zitten, niet heel vreemd dat 'ie was gevallen. Duiven en nesten maken, het blijft geen goede combinatie.
Sneu duiffie....
En even schrikken voor jullie!
pi_201109325
Foto van 9 juni..grutto. In de Boterhuispolder bij Leiderdorp, waar ik in deze periode veel meer grutto's heb gezien. Het is van oudsher een broedplek van grutto's. Inmiddels zijn ze alweer een tijdje gevlogen.

https://ibb.co/7p3W2BC
pi_201110193
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 14:44 schreef Pleun2011 het volgende:
Foto van 9 juni..grutto. In de Boterhuispolder bij Leiderdorp, waar ik in deze periode veel meer grutto's heb gezien. Het is van oudsher een broedplek van grutto's. Inmiddels zijn ze alweer een tijdje gevlogen.

https://ibb.co/7p3W2BC
Mooi foto, mooie vogel
pi_201114294
Mooi Pleun! Toen ik met het broedseizoen in de polder bij Akersloot was vlogen ze met vele tientallen, ik had het nog nooit gehoord of gezien. Zo mooi O+

En ik wilde jullie nog even mijn dagelijks wisselende bureablad laten zien. Zo mooi als het schermvullend is op mijn laptop:



BRON
pi_201132989
Hebben jullie verstand van camera's? Wil er eentje waarmee je vogels kan fotograferen, liefst beetje betaalbaar want ik ben geen pro.
pi_201165360
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 21:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Hebben jullie verstand van camera's? Wil er eentje waarmee je vogels kan fotograferen, liefst beetje betaalbaar want ik ben geen pro.
Wij hebben sinds een tijdje deze en zijn erg tevreden!

pi_201165393
Gisteren was ik in het Kröller Muller museum en zag dit uiltje.
Ook leuk voor dit topic :)

De uil van Picasso




Vogelnestjes van van Gogh, eind sept 1885



[ Bericht 21% gewijzigd door Blues op 01-09-2021 14:01:09 ]
pi_201171584
Juffrouw ooievaar zag ik gisterochtend op een lantaarnpaal. Ik zie ze regelmatig maar niet eerder zo. Wel geinig.

pi_201171600
quote:
Even uitrusten voor ie terugvliegt!
Mooi!
pi_201212868
Jonge roodborst in de tuin :)


pi_201212911
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 18:36 schreef Blues het volgende:
Jonge roodborst in de tuin :)

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Lief! <3
pi_201224111
Merelman is weer terug in de tuin. Ziet eruit zoals je mag verwachten van een vogel in de rui.

Kool-, pimpel- en staartmezen komen ook weer vaker in de tuin langs.

Wel weer fijn na de stille maanden juli en augustus.
pi_201241344
Ik zie maar amper merels in de tuin, ook mijn Moeder Merel is ervandoor jammergenoeg.
Blijven over 30 mussen, een familie kauwen, een club tortels en een paartje holenduifjes.
Een enkele kool- en pimpelmees.

Op dit moment zit er een kauw in het vogelbad te spetteren!

Wel komt de sperwer regelmatig langs, af en toe vind ik veertjes en, heel luguber, een overgebleven (mussen-) snaveltje met wat bloed eraan op de grond.
pi_201245603
Nu ik dit jaar voor het eerst echt vogels observeer vallen dingen op, zonder dat ik daar altijd een verklaring voor heb wegens gebrek aan kennis. Zo zie ik de laatste tijd steeds meer ganzen, meestal grauwe. Die komen hier overwinteren heb ik gelezen. Ganzen trekken niet weg, wat ik eerst dacht, nee ze komen massaal naar hier.

Verder zie ik de laatste weken veel wulpen en kieviten. Of deze vogels wegtrekken weet ik niet, maar de grote aantallen vallen wel op.

Andere vogels zie ik juist helemaal niet meer, zoals grutto's en scholeksters. Die zijn al naar het zuiden vertrokken denk ik. De zwaluwen lijken er ook vandoor te gaan.

Vogels die het erg goed lijken te doen zijn de blauwe reiger en de grote zilverreiger. Ik weet niet of er meer van zijn dan vroeger, maar ik zie ze wel erg veel. Ooievaars doen het ook goed.

Tuinvogels zie ik helaas weinig..want geen tuin. Zit wel te denken om een vogelhuisje op te hangen buiten.
pi_201249583
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 21:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Nu ik dit jaar voor het eerst echt vogels observeer vallen dingen op, zonder dat ik daar altijd een verklaring voor heb wegens gebrek aan kennis. Zo zie ik de laatste tijd steeds meer ganzen, meestal grauwe. Die komen hier overwinteren heb ik gelezen. Ganzen trekken niet weg, wat ik eerst dacht, nee ze komen massaal naar hier.

Verder zie ik de laatste weken veel wulpen en kieviten. Of deze vogels wegtrekken weet ik niet, maar de grote aantallen vallen wel op.

Andere vogels zie ik juist helemaal niet meer, zoals grutto's en scholeksters. Die zijn al naar het zuiden vertrokken denk ik. De zwaluwen lijken er ook vandoor te gaan.

Vogels die het erg goed lijken te doen zijn de blauwe reiger en de grote zilverreiger. Ik weet niet of er meer van zijn dan vroeger, maar ik zie ze wel erg veel. Ooievaars doen het ook goed.

Tuinvogels zie ik helaas weinig..want geen tuin. Zit wel te denken om een vogelhuisje op te hangen buiten.
De ganzen vliegen hier in de winter over van slaapplaats (Biesbosch) naar eetplaats (de polder),

Gierzwaluwen, grutto's zijn inderdaad al weggetrokken. Ik begreep dat Scholeksters in de winter juist weer naar de kust trekken. Dus trekken niet echt weg uit het land. Boeren- en huiszwaluw staan op het punt weg te trekken.

Algemene vogeltrek is nu weer aan de gang dus je kan ver het land verspreid wel eens bijzondere vogels treffen.

Ik ga vanaf vrijdag een weekje naar Zuid Limburg, verrekijker gaat zeker weer mee. Een bezoekje aan het Geuldal. Op www.birdingplaces.eu kan je allerlei vogelgebieden vinden.
pi_201251181
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 10:27 schreef Irrem het volgende:

[..]
De ganzen vliegen hier in de winter over van slaapplaats (Biesbosch) naar eetplaats (de polder),

Gierzwaluwen, grutto's zijn inderdaad al weggetrokken. Ik begreep dat Scholeksters in de winter juist weer naar de kust trekken. Dus trekken niet echt weg uit het land. Boeren- en huiszwaluw staan op het punt weg te trekken.

Algemene vogeltrek is nu weer aan de gang dus je kan ver het land verspreid wel eens bijzondere vogels treffen.

Ik ga vanaf vrijdag een weekje naar Zuid Limburg, verrekijker gaat zeker weer mee. Een bezoekje aan het Geuldal. Op www.birdingplaces.eu kan je allerlei vogelgebieden vinden.
Goeie tip, die site birdingplaces, die kende ik nog niet.
Veel kijkplezier in Limburg alvast!
pi_201267496
Inderdaad leuk die birdingplaces. Mijn woon-werk route gaat door een vogelgebied..De Groene Jonker. Moet er nog steeds een keer gaan wandelen, maar van een afstandje zie je ook best veel. Een hele kolonie lepelaars bijvoorbeeld. Het is sowieso een mooie omgeving..Nieuwkoopse Plassen en eindeloze polders rond Zevenhoven en Ter Aar. Ik voel me soms net een boswachter, het is in ieder geval geen straf om op deze manier naar je werk te reizen.

Vandaag zat ik op weer een andere locatie, en rij ik door een ander mooi gebied..de 'grutto polder' oftewel Boterhuispolder bij Leiderdorp. Echt hele bijzondere vogels zie ik de laatste tijd niet.. vandaag grauwe ganzen, brandganzen, Canadese ganzen, nijlganzen, ontzettend veel kieviten en bruine kiekendieven. En twee ooievaars. En ook nog wat huiszwaluwen, al waren dat er niet veel.
pi_201267663
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 16:21 schreef Pleun2011 het volgende:
Inderdaad leuk die birdingplaces. Mijn woon-werk route gaat door een vogelgebied..De Groene Jonker. Moet er nog steeds een keer gaan wandelen, maar van een afstandje zie je ook best veel. Een hele kolonie lepelaars bijvoorbeeld. Het is sowieso een mooie omgeving..Nieuwkoopse Plassen en eindeloze polders rond Zevenhoven en Ter Aar. Ik voel me soms net een boswachter, het is in ieder geval geen straf om op deze manier naar je werk te reizen.

Vandaag zat ik op weer een andere locatie, en rij ik door een ander mooi gebied..de 'grutto polder' oftewel Boterhuispolder bij Leiderdorp. Echt hele bijzondere vogels zie ik de laatste tijd niet.. vandaag grauwe ganzen, brandganzen, Canadese ganzen, nijlganzen, ontzettend veel kieviten en bruine kiekendieven. En twee ooievaars. En ook nog wat huiszwaluwen, al waren dat er niet veel.
Zo grappig dat wat jij niet zo bijzonder vind, ik wel bijzonder vind! Die lepelaars bijvoorbeeld, zie ik hier in Brabant nooit. Ooievaars zeer zelden, alleen op doortrek als ik mazzel heb!

Vanochtend zag ik een grote groep huiszwaluwen, 'vastgeplakt' aan de gevel van een boerenschuur. Een apart gezicht aangezien ik ze daar normaal gesproken zie vliegen. Vanmiddag, toen ik daar weer langsreed, was er geen huiszwaluw meer te bekennen. Ze zijn vertrokken naar het zonnige zuiden.
pi_201268273
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 16:32 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Zo grappig dat wat jij niet zo bijzonder vind, ik wel bijzonder vind! Die lepelaars bijvoorbeeld, zie ik hier in Brabant nooit. Ooievaars zeer zelden, alleen op doortrek als ik mazzel heb!

Vanochtend zag ik een grote groep huiszwaluwen, 'vastgeplakt' aan de gevel van een boerenschuur. Een apart gezicht aangezien ik ze daar normaal gesproken zie vliegen. Vanmiddag, toen ik daar weer langsreed, was er geen huiszwaluw meer te bekennen. Ze zijn vertrokken naar het zonnige zuiden.
Ja klopt.. ooievaars en lepelaars zie ik vaak, dan sta je er niet bij stil dat ze niet overal zo vaak voorkomen.

De roofvogels blijven voor mij een uitdaging. Foto's maken is sowieso al een brug te ver maar het is ook iedere keer weer lastig om te zien of je met een buizerd of een bruine kiekendief te maken hebt. Vanmorgen zag ik een bruine kiekendief mannetje, duidelijk te herkennen aan de zwarte vleugelpunten. Vanmiddag zag ik in dezelfde polder een vrouwtje, maar dat ging weer zo snel dat het ook een buizerd geweest kan zijn. Van sommige buizerds weet ik inmiddels precies waar hun territorium is, die zie ik vaak op dezelfde plek. Wel geinig.

pi_201268582
Gave foto zeg! Ben zo slecht in roofvogels. Torenvalk en buizerd, verder kom ik nog even niet, haha!


quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 16:21 schreef Pleun2011 het volgende:
Inderdaad leuk die birdingplaces. Mijn woon-werk route gaat door een vogelgebied..De Groene Jonker. Moet er nog steeds een keer gaan wandelen, maar van een afstandje zie je ook best veel. Een hele kolonie lepelaars bijvoorbeeld. Het is sowieso een mooie omgeving..Nieuwkoopse Plassen en eindeloze polders rond Zevenhoven en Ter Aar. Ik voel me soms net een boswachter, het is in ieder geval geen straf om op deze manier naar je werk te reizen.

Vandaag zat ik op weer een andere locatie, en rij ik door een ander mooi gebied..de 'grutto polder' oftewel Boterhuispolder bij Leiderdorp. Echt hele bijzondere vogels zie ik de laatste tijd niet.. vandaag grauwe ganzen, brandganzen, Canadese ganzen, nijlganzen, ontzettend veel kieviten en bruine kiekendieven. En twee ooievaars. En ook nog wat huiszwaluwen, al waren dat er niet veel.
Oh, de groene jonker. Daar was ook een aflevering van in de Vogelspodcast. Een bezoekje waard dus.
pi_201269229
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:26 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ja klopt.. ooievaars en lepelaars zie ik vaak, dan sta je er niet bij stil dat ze niet overal zo vaak voorkomen.

De roofvogels blijven voor mij een uitdaging. Foto's maken is sowieso al een brug te ver maar het is ook iedere keer weer lastig om te zien of je met een buizerd of een bruine kiekendief te maken hebt. Vanmorgen zag ik een bruine kiekendief mannetje, duidelijk te herkennen aan de zwarte vleugelpunten. Vanmiddag zag ik in dezelfde polder een vrouwtje, maar dat ging weer zo snel dat het ook een buizerd geweest kan zijn. Van sommige buizerds weet ik inmiddels precies waar hun territorium is, die zie ik vaak op dezelfde plek. Wel geinig.

[ afbeelding ]
Wow mooi O+
pi_201269275
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:57 schreef Irrem het volgende:
Gave foto zeg! Ben zo slecht in roofvogels. Torenvalk en buizerd, verder kom ik nog even niet, haha!
[..]

Dat is niet zo gek want torenvalken en buizerds zijn ver in de meerderheid. Ik zou ook best eens een havik, een boomvalk of een slechtvalk willen zien bijvoorbeeld, maar die heb ik nog nooit gespot. Niet bewust in ieder geval. Bruine kiekendieven zijn er veel minder, laat staan blauwe en grijze kiekendieven. Ik denk dat ik die alleen te zien zal krijgen als ik op pad ga met iemand die weet op welke plekken je moet zijn. Komend najaar ga ik weer naar Zwitserland, dan ga ik de steenarenden eens goed observeren.
pi_201269534
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:55 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Dat is niet zo gek want torenvalken en buizerds zijn ver in de meerderheid. Ik zou ook best eens een havik, een boomvalk of een slechtvalk willen zien bijvoorbeeld, maar die heb ik nog nooit gespot. Niet bewust in ieder geval. Bruine kiekendieven zijn er veel minder, laat staan blauwe en grijze kiekendieven. Ik denk dat ik die alleen te zien zal krijgen als ik op pad ga met iemand die weet op welke plekken je moet zijn. Komend najaar ga ik weer naar Zwitserland, dan ga ik de steenarenden eens goed observeren.
Ja, die zie je inderdaad veel, maar ik weet zeker dat ik weleens een andere roofvogel heb gezien die ik uitgescholden heb voor buizerd.

Hier in de Biesbosch zijn er vis- en zeearenden. Hoop ze eens te zien.

Ga je er speciaal voor naar Zwitserland? Ik ga ook nog op vakantie naar Oostenrijk. Niet persé om vogels te kijken, maar mijn kijker zal niet ontbreken.
pi_201269633
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:13 schreef Irrem het volgende:

[..]
Ja, die zie je inderdaad veel, maar ik weet zeker dat ik weleens een andere roofvogel heb gezien die ik uitgescholden heb voor buizerd.

Hier in de Biesbosch zijn er vis- en zeearenden. Hoop ze eens te zien.

Ga je er speciaal voor naar Zwitserland? Ik ga ook nog op vakantie naar Oostenrijk. Niet persé om vogels te kijken, maar mijn kijker zal niet ontbreken.
Nee ik ga er niet speciaal voor naar Zwitserland, maar ik zat er tijdens de 1e lockdown twee maanden en toen zag ik vaak steenarenden hoog in de lucht cirkelen. Nu heb ik een verrekijker dus dan kan ik ze beter bekijken.

Biesbosch staat op mijn verlanglijstje..het liefst met een bootje
pi_201285059
Even een quizvraag..welke vogel zit op de hooibaal? Kreeg hem niet beter op de foto met telefoon maar heb hem een tijdje staan bekijken. Het is een mannetje.

pi_201289318
De foto hierboven is een torenvalk.

Gisteren heb ik een uurtje in de Groene Jonker rondgelopen en daar zag ik o.a. veel paren van deze eendensoort. Die had ik wel vaker gezien, maar ik wist de naam niet. Het viel me op dat ze schuwer zijn dan gewone wilde eenden. Steeds als ik stopte om een foto te maken,zwommen ze heel sneaky en rustig van me weg.

pi_201290070
Het lijken Krakeenden als ik mijn boekje erbij pak.
pi_201290644
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 11:21 schreef Blues het volgende:
Het lijken Krakeenden als ik mijn boekje erbij pak.
Correct.. ik had ook het boekje nodig. Maar dat geeft niet.. vind het wel leuk om op deze manier dingen te leren over de natuur.
pi_201298437
Het is een drukte van belang bij mijn pindanetjes. Soms wordt een pinda er in het geheel uitgevist en meegenomen.
Je ziet ook een beetje een pikorde. De specht gaat voor de boomklever, en de boomklever gaat voor de tig koolmezen, die ook weer onderling een bepaalde volgorde hebben.

De pimpelmezen zijn momenteel afwezig. Ik had het nestkastje laten hangen voor ze, maar vooralsnog zijn ze nog niet teruggekomen. Ik denk ook niet dat dit nog komt, maar ik maak het kastje van de winter wel schoon.
pi_201319806
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 20:34 schreef Meridiaan het volgende:
Het is een drukte van belang bij mijn pindanetjes. Soms wordt een pinda er in het geheel uitgevist en meegenomen.
Je ziet ook een beetje een pikorde. De specht gaat voor de boomklever, en de boomklever gaat voor de tig koolmezen, die ook weer onderling een bepaalde volgorde hebben.

De pimpelmezen zijn momenteel afwezig. Ik had het nestkastje laten hangen voor ze, maar vooralsnog zijn ze nog niet teruggekomen. Ik denk ook niet dat dit nog komt, maar ik maak het kastje van de winter wel schoon.
Leuk hè, om dat zo te kunnen bekijken. Zo vind ik het wel grappig om te zien dat de ene soort vogel het liefst het voer van de grond pikt, anderen het ter plekke opeet of wat voer oppikt en ergens anders opeet.
pi_201330263
Dit is niet mijn foto maar heb vanmiddag deze roofvogel gezien.. ik herkende hem niet maar toen ik op internet zocht was er een match.

pi_201331047
Kan je de naam er niet gewoon bij zetten of moeten we steeds raden of zo?
pi_201331323
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 21:38 schreef Blues het volgende:
Kan je de naam er niet gewoon bij zetten of moeten we steeds raden of zo?
Blauwe kiekendief is het.
pi_201331469
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 21:52 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Blauwe kiekendief is het.
Vrouwe Blauwe Kiekendief! Die zag ik dus maanden geleden steeds en pas toen haar man (na een week of 2) in mijn blikveld verscheen kon ik haar identificeren. De witte staartveren....dat was de clue.
Zo is het in de natuur ook vaak een 'raadspelletje' :)
pi_201332070
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 22:00 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Vrouwe Blauwe Kiekendief! Die zag ik dus maanden geleden steeds en pas toen haar man (na een week of 2) in mijn blikveld verscheen kon ik haar identificeren. De witte staartveren....dat was de clue.
Zo is het in de natuur ook vaak een 'raadspelletje' :)
Klopt die witte band op de staart was de clue. Ik bekeek foto's van slechtvalk..havik..sperwer..dat was allemaal geen match. Blauwe kiekendief dus. Het gedrag komt ook overeen.. laag boven de grond, steeds kort 'biddend' en uiteindelijk vloog ze ook laag over de grond weg. Het was in het Bentwoud, een vrij nieuw natuurgebied. Ik las dat er inderdaad blauwe kiekendieven hun thuis hebben. Alleen moet ik echt snel een fotocamera aanschaffen, dat is toch wel een handicap. Overigens waren tegelijkertijd ook drie torenvalken aan het bidden, zoveel tegelijkertijd had ik nog niet gezien. Maar er schijnen veel woelmuizen te zitten dus dat verklaart het. Ook de vele reigers..zeker 5 op een klein stukje grond. Mooi gebied, waar ik niet eerder geweest was omdat ik het niet kende.
pi_201351914
Gezien op Twitter :D

twitter
pi_201352051
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:25 schreef Blues het volgende:
Gezien op Twitter :D

[ twitter ]
Keigrappig!
pi_201356154
Dit artikel kwam ik tegen. De blauwe kiekendief is bijna uitgestorven in Nederland. Treurig. De exemplaren die wij hebben gezien zijn overwinteraars uit het hoge noorden..die van mij in ieder geval wel.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)d-nederland-paartjes
pi_201370478
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:34 schreef Pleun2011 het volgende:
Dit artikel kwam ik tegen. De blauwe kiekendief is bijna uitgestorven in Nederland. Treurig. De exemplaren die wij hebben gezien zijn overwinteraars uit het hoge noorden..die van mij in ieder geval wel.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)d-nederland-paartjes
Jep. Triest is het.
En daarom dus extra bijzonder als je ergens een koppel spot.
Ik zag ze in het voorjaar hier in Brabant waar ze defintely niet broeden, maar misschien zie ik ze nog eens als ze weer terugkomen.
pi_201373028
Vanmorgen zag ik weer een vogel die ik nog niet kende. Ik reed door de polder op weg naar werk en zag een vogeltje op een hek dat mij aan een kwikstaart deed denken. Maar dat was het niet. Roodbruin met een zwart-witte staart. Er waren er meerdere, sommigen zaten op de grond en vlogen op. Achter me stopten twee oudere mensen..een vrouw met een handicap en haar fietsmaatje. Ze zei dat ze ook vogelaar is maar ze kende dit vogeltje ook niet. Ik maakte een filmpje, een tamelijk beroerd filmpje bleek later, en stuurde dat naar haar via de app. Toch wel grappig dit soort dingen..sta je op een doorsnee werkdag in de polder over vogels te ouwehoeren.

Op het werk heb ik tijd besteed aan werk, maar toch zeker ook een uur aan het determineren van de gespotte vogeltjes. Zou het een paapje zijn? Of toch niet. Tot mijn frustratie kwam ik er niet uit. 'Ik heb vanmorgen een vogel gezien, maar kan er maar niet achterkomen welke het is!' flapte ik eruit toen ik wegging. Iedereen lachen. 'Ja, ik zag je al de hele tijd plaatjes kijken' zei iemand.

Toen ik er uren later weer even voor ging zitten kwam ik tot de conclusie dat het tapuits geweest moeten zijn, die op doortrek zijn. Ze komen normaal niet vaak voor in mijn omgeving en tijdens de trek zijn ze vaak in groepjes te zien en vertonen ze het gedrag dat ik vanmorgen zag. Geinig wel om op deze manier weer wat te leren.

Verder geen nieuwe vogels gezien..alleen usual suspects: o.a. ooievaar, buizerd, lepelaar, krakeend en veel grauwe ganzen.

pi_201413328
Maken jullie ook gebruik van een vogelgeluiden app? Ik heb vanmorgen Birdnet geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik dat wel leuk vind. Heb nu met vrij grote zekerheid vogeltjes kunnen identificeren die ik vaak hoor vanaf het balkon maar die zich niet makkelijk laten zien. Er is een klein parkje hier aan de overkant met wat flinke bomen en daar zitten roodborstjes,boomkruipers, tjiftjaf, pimpelmezen, koolmezen en halsbandparkieten. De app zei eerst toendraboomkruiper maar die is erg zeldzaam in Nederland dus dat leek me stug. Later kwam er boomkruiper uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pleun2011 op 18-09-2021 14:22:45 ]
pi_201414911
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 19:10 schreef Pleun2011 het volgende:
Vanmorgen zag ik weer een vogel die ik nog niet kende. Ik reed door de polder op weg naar werk en zag een vogeltje op een hek dat mij aan een kwikstaart deed denken. Maar dat was het niet. Roodbruin met een zwart-witte staart. Er waren er meerdere, sommigen zaten op de grond en vlogen op. Achter me stopten twee oudere mensen..een vrouw met een handicap en haar fietsmaatje. Ze zei dat ze ook vogelaar is maar ze kende dit vogeltje ook niet. Ik maakte een filmpje, een tamelijk beroerd filmpje bleek later, en stuurde dat naar haar via de app. Toch wel grappig dit soort dingen..sta je op een doorsnee werkdag in de polder over vogels te ouwehoeren.

Op het werk heb ik tijd besteed aan werk, maar toch zeker ook een uur aan het determineren van de gespotte vogeltjes. Zou het een paapje zijn? Of toch niet. Tot mijn frustratie kwam ik er niet uit. 'Ik heb vanmorgen een vogel gezien, maar kan er maar niet achterkomen welke het is!' flapte ik eruit toen ik wegging. Iedereen lachen. 'Ja, ik zag je al de hele tijd plaatjes kijken' zei iemand.

Toen ik er uren later weer even voor ging zitten kwam ik tot de conclusie dat het tapuits geweest moeten zijn, die op doortrek zijn. Ze komen normaal niet vaak voor in mijn omgeving en tijdens de trek zijn ze vaak in groepjes te zien en vertonen ze het gedrag dat ik vanmorgen zag. Geinig wel om op deze manier weer wat te leren.

Verder geen nieuwe vogels gezien..alleen usual suspects: o.a. ooievaar, buizerd, lepelaar, krakeend en veel grauwe ganzen.

[ afbeelding ]
M'n vogelboekje erbij gepakt. Ik kom op tapuit uit. Zie ik nu met het antwoorden dat je zelf het antwoord al geef.

Ik zorg dat ik de meest opvallende kenmerken weet, bij deze de kleur en de wenkbrauwstreep en dan kijk ik het later in m'n boekje terug.
pi_201414915
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:15 schreef Pleun2011 het volgende:
Maken jullie ook gebruik van een vogelgeluiden app? Ik heb vanmorgen Birdnet geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik dat wel leuk vind. Heb nu met vrij grote zekerheid vogeltjes kunnen identificeren die ik vaak hoor vanaf het balkon maar die zich niet makkelijk laten zien. Er is een klein parkje hier aan de overkant met wat flinke bomen en daar zitten roodborstjes,boomkruipers, tjiftjaf, pimpelmezen, koolmezen en halsbandparkieten. De app zei eerst toendraboomkruiper maar die is erg zeldzaam in Nederland dus dat leek me stug. Later kwam er boomkruiper uit.
Ja, heel fijne app. Zo heb ik ook een paar vogels ontdekt.
pi_201414968
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:15 schreef Pleun2011 het volgende:
Maken jullie ook gebruik van een vogelgeluiden app? Ik heb vanmorgen Birdnet geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik dat wel leuk vind. Heb nu met vrij grote zekerheid vogeltjes kunnen identificeren die ik vaak hoor vanaf het balkon maar die zich niet makkelijk laten zien. Er is een klein parkje hier aan de overkant met wat flinke bomen en daar zitten roodborstjes,boomkruipers, tjiftjaf, pimpelmezen, koolmezen en halsbandparkieten. De app zei eerst toendraboomkruiper maar die is erg zeldzaam in Nederland dus dat leek me stug. Later kwam er boomkruiper uit.
Mijn man gebruikt em regelmatig, best handig inderdaad.
pi_201415581
Birdnet is superleuk ^O^
pi_201421056
Mandarijneend

pi_201424334
Prachtige beesten!

Gisteren met wandelen een enorme groep Canadese- en Nijlganzen bij het meertje.


En dit op twitter net:
twitter


Met wandelen zie ik ook dat de fuutbaby's al supergroot zijn, maar ook nog steeds zeurpiepen om eten bij pa en moe. Zal vanmiddag wel even daarnaar toe wandelen met de goeie camera.
pi_201424919
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 10:30 schreef Blues het volgende:
Prachtige beesten!

Gisteren met wandelen een enorme groep Canadese- en Nijlganzen bij het meertje.
[ afbeelding ]

En dit op twitter net:
[ twitter ]

Met wandelen zie ik ook dat de fuutbaby's al supergroot zijn, maar ook nog steeds zeurpiepen om eten bij pa en moe. Zal vanmiddag wel even daarnaar toe wandelen met de goeie camera.
Gaaf filmpje zeg. Lijkt me echt tof om te zien

Canadese en Nijlganzen zie ik hier ook enorm veel.
pi_201428475
Net terug van een wandeling naar één van de vijvers hier in de buurt.
Fuutkind is al lekker gegroeid en met 1 ouder aan het slapen toen ik aan kwam lopen.
Was grappig om te zien dat ze steeds dicht bij elkaar bleven, ook tijdens het slapen :D O+
1 mooi moment toen kind gaapte (net gemist) en zich uitrekte! *G* en........ weer verder ging pitten.

Later met nog een rondje lopen zag ik een Meerkoetkind. Ook net wakker.
Slaapkoppen _O-








[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 19-09-2021 16:26:22 ]
pi_201428783
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 16:19 schreef Blues het volgende:
Net terug van een wandeling naar één van de vijvers hier in de buurt.
Fuutkind is al lekker gegroeid en met 1 ouder aan het slapen toen ik aan kwam lopen.
Was grappig om te zien dat ze steeds dicht bij elkaar bleven, ook tijdens het slapen :D O+
1 mooi moment toen kind gaapte (net gemist) en zich uitrekte! *G* en........ weer verder ging pitten.

Later met nog een rondje lopen zag ik een Meerkoetkind. Ook net wakker.
Slaapkoppen _O-

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie baby :)
Mooie foto's ook!
pi_201428887
Ik zet de camera tegenwoordig op meer beeldjes per afdruk bij dieren/natuurfotografie, ik ben niet zo'n fotograaf :D en ik had 101 foto's _O- Dus dan zitten er altijd wel wat goeie tussen!!
pi_201429061
quote:
17s.gif Op zondag 19 september 2021 16:34 schreef Blues het volgende:
Ik zet de camera tegenwoordig op meer beeldjes per afdruk bij dieren/natuurfotografie, ik ben niet zo'n fotograaf :D en ik had 101 foto's _O- Dus dan zitten er altijd wel wat goeie tussen!!
Oh wauw, echt zo'n 'persmuskiet', klikklikklik. Geweldig!
Die tweede foto van de fuut is zo'n leuke momentopname.
pi_201457660
Wij waren naar deze tentoonstelling, aanrader!
https://www.teylersmuseum(...)815qEGRoCbiYQAvD_BwE











pi_201474077


Aalscholver bij Kagerplassen vanmorgen
pi_201476145
Overduidelijk silhouet :Y
pi_201482499
Lekker eendjes kijken.
Ze dachten dat ik brood had denk ik... helaas.......ze kwamen zo mooi in een rijtje aan gezwommen met meerkoet voorop :+


pi_201487868
Deze zag ik vanmorgen

pi_201502480
Ik kijk ook graag naar Vroege Vogels. Jullie ook?
Op vrijdagavond, nu dus :)
pi_201502996
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 20:03 schreef Kanaroe het volgende:
Ik kijk ook graag naar Vroege Vogels. Jullie ook?
Op vrijdagavond, nu dus :)
Ik kijk het op YouTube wel eens. Leuke filmpjes inderdaad. Heb overigens eindelijk een digitale camera. De camera die @Blues adviseerde alleen een iets nieuwer model.

En deze zag ik vanmiddag. Blauwe reigers zie ik zo vaak dat ik er niet heel erg meer op let, maar deze poseerde wel mooi en was niet schuw. Een purperreiger zou ik liever voor de lens krijgen maar die zag ik pas één keer en vloog meteen weg.

pi_201503216
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 20:33 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ik kijk het op YouTube wel eens. Leuke filmpjes inderdaad. Heb overigens eindelijk een digitale camera. De camera die @:Blues adviseerde alleen een iets nieuwer model.

En deze zag ik vanmiddag. Blauwe reigers zie ik zo vaak dat ik er niet heel erg meer op let, maar deze poseerde wel mooi en was niet schuw. Een purperreiger zou ik liever voor de lens krijgen maar die zag ik pas één keer en vloog meteen weg.

[ afbeelding ]
Mooie foto!
Fijn, zo'n Fok!-advies waar je direct iets mee kunt doen, hopelijk heb je veel plezier van je camera.

Ik heb weer genoten van uitzending van VV vanavond,
Overigens zat er vandaag een Tjiftjaf in mijn tuin, op trek, z'n familie kwijt of gewoon een loner.
pi_201504974
Mooie foto Pleun. Je ziet meteen verschil met je mobiel? foto's.
Veel plezier er van.
Tegenwoordig bijna standaard bij me als ik ga wandelen of fietsen want je weet maar nooit wat je tegenkomt O+
pi_201512728
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 22:26 schreef Blues het volgende:
Mooie foto Pleun. Je ziet meteen verschil met je mobiel? foto's.
Veel plezier er van.
Tegenwoordig bijna standaard bij me als ik ga wandelen of fietsen want je weet maar nooit wat je tegenkomt O+
Die reiger is nog met telefoon gemaakt. Vandaag voor het eerst met de Sony. Moet nog een beetje oefenen maar ik kan nu wel leukere foto's maken. Dit is vanmorgen..het voormalig vliegkamp Valkenburg. Dat betonnen geval stamt volgens mij nog uit de Tweede Wereldoorlog



Kuifeend op Valkenburgse Meer.

pi_201512810
Reiger met je mobiel was idd scherper dan deze met de Sony.
Wij hebben toen we 'm kochten de stand op auto gezet en vanuit het boekje alle standaard instellingen gekozen.
Eigenlijk lukt alles nu inclusief inzoomen. Wel met inzoomen wachten op scherpstelling want hij stelt nog wel eens scherp op een blaadje of tak dat net voor je onderwerp zit }:|
pi_201512872
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 16:11 schreef Blues het volgende:
Reiger met je mobiel was idd scherper dan deze met de Sony.
Wij hebben toen we 'm kochten de stand op auto gezet en vanuit het boekje alle standaard instellingen gekozen.
Eigenlijk lukt alles nu inclusief inzoomen. Wel met inzoomen wachten op scherpstelling want hij stelt nog wel eens scherp op een blaadje of tak dat net voor je onderwerp zit }:|
Bedankt voor de info. Ik zat enorm te kloten vanmorgen.. trial and error. Die buizerds waren erg ver weg..geen idee of dat scherper had gekund.
pi_201523509
Ook gisteren genomen..polder bij Wassenaar. Ooievaars zijn goed te fotograferen.

pi_201542911
pi_201545482






[ Bericht 30% gewijzigd door Pleun2011 op 27-09-2021 21:28:25 ]
pi_201545677
Gaat steeds beter hè. Leuk *O*
pi_201545994
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 21:25 schreef Blues het volgende:
Gaat steeds beter hè. Leuk *O*
Ja maar er gaat ook nog een hoop fout.. ach door trial en error leer je vanzelf. Kwam tijdens het surfen op internet een vogelexcursie op het spoor in de duinen bij Noordwijk. Dat is niet zo ver bij mij vandaan dus heb me opgegeven. Misschien komen daar ook leuke foto's uit.
pi_201555430
Uit werk weer een stukje gefietst en ook weer eens een nieuw vogeltje gezien: de kneu. Herkend dankzij de Birdnet app want ze waren snel en nerveuzig en bijna niet te fotograferen.





Deze dus. Niet mijn foto overigens.



[ Bericht 17% gewijzigd door Pleun2011 op 28-09-2021 19:28:56 ]
pi_201555782
pi_201556332
Moest even goed kijken maar het is een zwarte stadsduif. Nooit eerder gezien.

pi_201556366
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:12 schreef Pleun2011 het volgende:
Moest even goed kijken maar het is een zwarte stadsduif. Nooit eerder gezien.

[ afbeelding ]
Coole duif!
pi_201567527
Weer een voor mij nieuwe soort: de Toendrarietgans. Die broedt in het noorden van Rusland en komt hier overwinteren.

pi_201568162
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:59 schreef Pleun2011 het volgende:
Weer een voor mij nieuwe soort: de Toendrarietgans. Die broedt in het noorden van Rusland en komt hier overwinteren.

[ afbeelding ]
Wow ken ik ook niet! O+
pi_201568835
En deze zag ik ook een paar keer vandaag. Dit is een vrouwtje denk ik

pi_201569620
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:29 schreef Pleun2011 het volgende:
En deze zag ik ook een paar keer vandaag. Dit is een vrouwtje denk ik

[ afbeelding ]
Mooi, ja dat lijkt mij ook een vrouw
pi_201584624
pi_201594114
Fotootje van gisteren: de wulp

pi_201594193
Vandaag: watersnip. Best een klein vogeltje

pi_201594316
Casarca

pi_201595633
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:40 schreef Pleun2011 het volgende:
Fotootje van gisteren: de wulp

[ afbeelding ]
Mooie! Nog nooit in eggie gezien.
Je kent het ezelsbruggetje qua de naam?
pi_201596257
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 18:51 schreef Blues het volgende:

[..]
Mooie! Nog nooit in eggie gezien.
Je kent het ezelsbruggetje qua de naam?
Nee..hoe gaat dat dan?

In mijn omgeving stikt het van de wulpen, je ziet vaak grote groepen bij elkaar.
pi_201597451
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 19:30 schreef Pleun2011 het volgende:

Nee..hoe gaat dat dan?

In mijn omgeving stikt het van de wulpen, je ziet vaak grote groepen bij elkaar.
https://www.vogelbescherm(...)8H0TidhoCPR0QAvD_BwE
pi_201597488
Watersnip, zo'n leuke fladderaar, en inderdaad een stukje kleiner dan de houtsnip.
pi_201632194
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:48 schreef Pleun2011 het volgende:
Vandaag: watersnip. Best een klein vogeltje

[ afbeelding ]
Mooi verenpatroon hebben ze. Zag ze onlangs ook in de Biesbosch. Hoop ooit nog een keer het bokje te zien, maar is erg schuw en laat zich moeilijk zien.
pi_201637564
Van vanmiddag, onderweg naar huis



Torenvalk



Witte kwikstaart



Grote groepen grauwe ganzen en ook spreeuwen



Kolgans



[ Bericht 23% gewijzigd door Pleun2011 op 04-10-2021 21:18:47 ]
pi_201648877
Leuke foto's weer Pleun!

Ik deed een rondje park achter mijn werk met (goede ruime-) vogelverblijven. (mobiele foto's)






[ Bericht 2% gewijzigd door Blues op 05-10-2021 17:27:48 ]
pi_201650299
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:15 schreef Blues het volgende:
Leuke foto's weer Pleun!

Ik deed een rondje park achter mijn werk met (goede ruime-) vogelverblijven. (mobiele foto's)

[ afbeelding ]


[ afbeelding ]
Welke vogels zijn dit? Die onderste lijkt op putter
pi_201651224
Vanmiddag moest ik in Oegstgeest zijn voor werk, daarna een fotoboek opgehaald met fantastische foto's van een vogelaar die al 50 jaar fotografeert, en aansluitend naar Lentevreugd gereden, een natuurgebied in de duinen bij Wassenaar. Onverwacht een voor mij nieuw vogeltje op beeld gekregen: de graspieper



Ook weer de kneu



Jagende buizerd



[ Bericht 13% gewijzigd door Pleun2011 op 05-10-2021 20:15:02 ]
pi_201651584
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:09 schreef Pleun2011 het volgende:

Welke vogels zijn dit? Die onderste lijkt op putter
Nou eh.. parkieten
En de onderste ga ik maandag voor je nakijken :D
pi_201661713
Het was niet al te best weer maar ik ben toch maar op de fiets naar werk gegaan. Geen spijt van gehad. Weer wat leuke kiekjes kunnen maken.

Turkse tortel





Huismus





Smient





Goudplevier





Kievit



[ Bericht 14% gewijzigd door Pleun2011 op 06-10-2021 19:05:15 ]
pi_201666593
De smientjes, wat een leuke eendjes!

Gisteren voor het eerst weer een roodborst en heggenmus in de tuin gezien. De meesjes laten het nog afweten.
pi_201674583
Er is een nieuwe buurtkat }:| , heb al een beetje vogelvoer buiten staan om meer vogels naar de tuin te krijgen. Maar kwam er vandaag achter dat katten blijkbaar ook vogelvoer lusten |:(

Nu maar op zoek naar kattenproof voedermogelijkheden.
pi_201674906
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:26 schreef Irrem het volgende:
Er is een nieuwe buurtkat }:| , heb al een beetje vogelvoer buiten staan om meer vogels naar de tuin te krijgen. Maar kwam er vandaag achter dat katten blijkbaar ook vogelvoer lusten |:(

Nu maar op zoek naar kattenproof voedermogelijkheden.
Hè bah! Is de kat op het vet uit op de vetbolletjes? Hopelijk kun je de kat weg krijgen...

Hier de afgelopen week een zwartkop en een tjiftjaf in de 'pindakaasboom' (Clerondenrum Trichotomum) te gast gehad, de besjes zijn geliefd.
Best veel koolmezen, pimpels en de usual suspects zoals turkse tortels, kauwen en huismussen.
Ook de roodborsten zingen zich een slag in de rondte en de heggenmus is gewoon gebleven.
Moeder merel is schuw geworden helaas, maar is er nog wel, samen met man en vermoedelijk een van hun nazaten.
pi_201675194
Zwartkop heb ik nog nooit gezien. In het parkje aan de overkant zie en hoor je altijd dezelfde artiesten: roodborstje, koolmees, pimpelmees, merel en boomkruiper. Ook vaak halsbandparkieten en af en toe een grote bonte specht.

Vandaag had ik een vrije middag en dus weer lekker een tochtje gemaakt. Niet veel nieuwe vogels gespot, maar wel een leuke: een dodaars. Heel klein schuw eendje dat als een haas bij me weg zwom en steeds onder dook.

Mannetje en vrouwtje torenvalk



Dodaars



Witte kwikstaart



De soms enorme zwermen spreeuwen zijn gaaf om te zien vind ik.



Kokmeeuw



Kievit



[ Bericht 9% gewijzigd door Pleun2011 op 07-10-2021 21:18:00 ]
pi_201675937
Prachtige foto's O+
pi_201675997
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:00 schreef Blues het volgende:
Prachtige foto's O+
Met dank aan jouw tip voor een goede camera. Ik ben daar blind op afgegaan en geen spijt van. Ik weet wel dat echte vogelaars veel duurdere apparatuur hebben, dan kan je nog betere foto's maken. Maar voorlopig vind ik dit prima. Ben geen prof..gewoon een liefhebber die ontdekt wat in de omgeving allemaal is te zien.
pi_201676070
Jij bent mij :Y
Ik ben van plan om morgen naar een duinmeer te fietsen en neem mijn camera ook weer mee ^O^
pi_201676307
Kuifeend



Smient



Europese haas



Torenvalk



Grote canadese gans



[ Bericht 12% gewijzigd door Pleun2011 op 07-10-2021 22:38:32 ]
pi_201678182
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:05 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Met dank aan jouw tip voor een goede camera. Ik ben daar blind op afgegaan en geen spijt van. Ik weet wel dat echte vogelaars veel duurdere apparatuur hebben, dan kan je nog betere foto's maken. Maar voorlopig vind ik dit prima. Ben geen prof..gewoon een liefhebber die ontdekt wat in de omgeving allemaal is te zien.
Je moet ergens beginnen toch? Vind het leuk om te zien.

Als ik wat meer tijd heb dan denk ik erover na om ook met een camera op pad te gaan.
pi_201679020
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:45 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Hè bah! Is de kat op het vet uit op de vetbolletjes? Hopelijk kun je de kat weg krijgen...

Hier de afgelopen week een zwartkop en een tjiftjaf in de 'pindakaasboom' (Clerondenrum Trichotomum) te gast gehad, de besjes zijn geliefd.
Best veel koolmezen, pimpels en de usual suspects zoals turkse tortels, kauwen en huismussen.
Ook de roodborsten zingen zich een slag in de rondte en de heggenmus is gewoon gebleven.
Moeder merel is schuw geworden helaas, maar is er nog wel, samen met man en vermoedelijk een van hun nazaten.
Nee, was gewoon los vogelzaad. Anders zou het vet wel een logische verklaring zijn. Vond het al zo verdacht dat er niet veel vogels in de tuin te zien waren.

Heerlijk hoor al de vogels in je tuin O+
pi_201679427
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 09:06 schreef Irrem het volgende:

[..]
Nee, was gewoon los vogelzaad. Anders zou het vet wel een logische verklaring zijn. Vond het al zo verdacht dat er niet veel vogels in de tuin te zien waren.

Heerlijk hoor al de vogels in je tuin O+
Wat een gekke zaadjes-etende kat!
Ik ben bang dat er weinig helpt tegen katten in je tuin. Wij hadden een hond, die joeg ze wel weg. Maar de hond is er niet meer en nu durft de rode buurtkater wel te komen. Echter, toen ik de kat een keer wegjoeg viel hij tijdens zijn vlucht in de openstaande gft-bak :D , en daarna heb ik em niet meer gezien!
Wij hebben wel een bezoekende sperwer, die slaat regelmatig zijn slag..
pi_201683272
Vandaag gewandeld in de Amsterdamse waterleidingduinen.

Is dit een krakeend?



Aalscholver



Boomkruiper



Roodborstje in de zon



Ik hoorde veel meer vogels, maar die lieten zich niet makkelijk zien :6 :D
pi_201683541
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 16:57 schreef Blues het volgende:
Vandaag gewandeld in de Amsterdamse waterleidingduinen.

Is dit een krakeend?

[ afbeelding ]

Aalscholver

[ afbeelding ]

Boomkruiper

[ afbeelding ]

Roodborstje in de zon

[ afbeelding ]

Ik hoorde veel meer vogels, maar die lieten zich niet makkelijk zien :6 :D
Gave foto's! Ja het is een krakeend. Die zie je steeds vaker. Ik vind de foto's van boomkruiper en roodborstje tof, omdat het mij tot nu toe niet lukt om ze op beeld te krijgen. Laten zich gewoon niet makkelijk zien. Vanmorgen hoorde ik heel veel, o.a. koperwiek. Maar ik zag alleen koolmezen, merels en heggenmus.
pi_201687416
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:03 schreef Pleun2011 het volgende:

Kievit

[ afbeelding ]
Prachtige foto van die kievit!
pi_201696035
Roodborsttapuit in de Coepelduynen



Deze dus (niet mijn foto). Mooi vogeltje



Groenling





Deze dus..(niet mijn foto)



Vink





Grote mantelmeeuw



[ Bericht 27% gewijzigd door Pleun2011 op 09-10-2021 19:31:21 ]
pi_201696397
Drieteenstrandloper





Steenloper





[ Bericht 23% gewijzigd door Pleun2011 op 09-10-2021 19:45:24 ]
pi_201704407
Mooi weer!
Nog nooit een steenloper gezien O+
pi_201704706
Vandaag door de duinen gefietst. Even lekker gezeten bij het vogelmeer O+





pi_201707630
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 14:30 schreef Blues het volgende:
Mooi weer!
Nog nooit een steenloper gezien O+
Ja was een hele leuke dag. Die excursie smaakt naar meer, echt veel gezien en geleerd.
pi_201708096
Heggenmus



Roodborstje



Graspieper



Spreeuw



Groenling



[ Bericht 19% gewijzigd door Pleun2011 op 10-10-2021 23:16:31 ]
pi_201733777
Ik was onderweg naar kantoor en zag opeens deze buizerd in het gras zitten. Bijzonder want het was in de stad, daar zie ik nooit buizerds. Hij vloog een boom in en hij hield me in de gaten..steeds als ik te dichtbij kwam vloog hij een andere boom in. Maar ik heb hem goed op beeld gekregen.





[ Bericht 6% gewijzigd door Pleun2011 op 12-10-2021 20:25:05 ]
pi_201733864
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:01 schreef Pleun2011 het volgende:
Heggenmus

[ afbeelding ]

Roodborstje

[ afbeelding ]

Graspieper

[ afbeelding ]

Spreeuw

[ afbeelding ]

Groenling

[ afbeelding ]
Die spreeuw zit er lekker breed bij!
pi_201733969
Lekkere foto's weer Pleun, bijzonder een buizerd!
pi_201739782
Gewandeld in park achter mijn werk en vaste prik: even naar de vogels zwaaien daar in de volière.

Pa en Moe fazant met mobiel op de foto gezet en in het hok daarachter stond een nieuwsgierige japanse kwartel mee te kijken :D



pi_201745809
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 12:02 schreef Blues het volgende:
Gewandeld in park achter mijn werk en vaste prik: even naar de vogels zwaaien daar in de volière.

Pa en Moe fazant met mobiel op de foto gezet en in het hok daarachter stond een nieuwsgierige japanse kwartel mee te kijken :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuke foto's! Ik heb vandaag niet veel bijzonders gezien. Een paar gaaien die ik graag op beeld wil krijgen omdat ik het een mooie vogel vind. Maar die rakkers willen niet voor mij poseren. Een ekster en een buizerd wilden dat wel.



pi_201750317
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 19:34 schreef Pleun2011 het volgende:
Drieteenstrandloper

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Steenloper

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Strandlopertjes O+
pi_201750397
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:45 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Hè bah! Is de kat op het vet uit op de vetbolletjes? Hopelijk kun je de kat weg krijgen...

Hier de afgelopen week een zwartkop en een tjiftjaf in de 'pindakaasboom' (Clerondenrum Trichotomum) te gast gehad, de besjes zijn geliefd.
Best veel koolmezen, pimpels en de usual suspects zoals turkse tortels, kauwen en huismussen.
Ook de roodborsten zingen zich een slag in de rondte en de heggenmus is gewoon gebleven.
Moeder merel is schuw geworden helaas, maar is er nog wel, samen met man en vermoedelijk een van hun nazaten.
Een week verder; het zijn er twee :X Jonge, rooie katjes. Voor de duvel niet bang lijkt het, behalve voor de tuinslang. Maar dat werkt natuurlijk alleen als we thuis zijn.
pi_201751569
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 11:25 schreef Irrem het volgende:

[..]
Een week verder; het zijn er twee :X Jonge, rooie katjes. Voor de duvel niet bang lijkt het, behalve voor de tuinslang. Maar dat werkt natuurlijk alleen als we thuis zijn.
Heel vervelend! De eigenaar aanspreken heeft meestal weinig zin, die katten moeten het gewoon niet leuk vinden om in jouw tuin te zijn.
Hopelijk vallen er geen slachtoffers onder het gevogelte.
pi_201756923
Vandaag eindelijk een specht op beeld vast kunnen leggen. Het is volgens mij dezelfde vogel als afgelopen maandag. Hij zat op een treurwilg te kloppen toen ik langsfietste, maar vloog een andere boom in. Ik zag pas later dat ik nog een foto van hem heb, waarop hij op de kruin van een boom zit.

Verder was het een redelijk saai dagje. De drie jagende buizerds, luid roepend (klinkt als een mauwende kat) was wel aardig.









[ Bericht 8% gewijzigd door Pleun2011 op 14-10-2021 21:09:25 ]
pi_201761226
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:03 schreef Pleun2011 het volgende:
Vandaag eindelijk een specht op beeld vast kunnen leggen. Het is volgens mij dezelfde vogel als afgelopen maandag. Hij zat op een treurwilg te kloppen toen ik langsfietste, maar vloog een andere boom in. Ik zag pas later dat ik nog een foto van hem heb, waarop hij op de kruin van een boom zit.

Verder was het een redelijk saai dagje. De drie jagende buizerds, luid roepend (klinkt als een mauwende kat) was wel aardig.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Grote bonte man, zag er in Zuid Limburg heel veel. En naarmate ik vogelgeluiden steeds beter uit elkaar kan houden, hoor ik ze ook steeds meer.
pi_201785592
Zwarte roodstaart in Berner Oberland waar ik een weekje met vakantie ben. Hopelijk ga ik de steenarend weer zien.

pi_201785951
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:04 schreef Pleun2011 het volgende:
Zwarte roodstaart in Berner Oberland waar ik een weekje met vakantie ben. Hopelijk ga ik de steenarend weer zien.

[ afbeelding ]
Succes, heb in Oostenrijk veel omhoog gekeken. Wel de alpenkauw en -raaf en veel witte kwikstaarten gezien, maar gee roofvogel.
pi_201786238
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:04 schreef Pleun2011 het volgende:
Zwarte roodstaart in Berner Oberland waar ik een weekje met vakantie ben. Hopelijk ga ik de steenarend weer zien.

[ afbeelding ]
Wow mooi zeg!
Veel (vogelkijk-) plezier daar ^O^

Ik zag vandaag met wandelen 2 roofvogels maar te ver weg en geen camera en/of verrekijker mee.
Note to myself: standaard rugzakkie dus mee met deze 2 attributen :wtf: :lijstje:
pi_201791876
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:35 schreef Blues het volgende:

[..]
Wow mooi zeg!
Veel (vogelkijk-) plezier daar ^O^

Ik zag vandaag met wandelen 2 roofvogels maar te ver weg en geen camera en/of verrekijker mee.
Note to myself: standaard rugzakkie dus mee met deze 2 attributen :wtf: :lijstje:
Haha, ja herkenbaar. Verrekijker gaat nu echt standaard mee.
pi_201792854
De bezoekers hier in onze tuin

Grote bonte specht (zelden)
Vlaamse Gaai(vaste klant)
Raven en Kraaien
Spreeuwen
Roodborstjes
Huismus
Tjiftjaf
boerenzwaluw (vast/nestkast in het dak)
Kool en pimpelmezen
Zilvermeeuw (zelden)
pi_201795203
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 10:59 schreef Beathoven het volgende:
De bezoekers hier in onze tuin

Grote bonte specht (zelden)
Vlaamse Gaai(vaste klant)
Raven en Kraaien
Spreeuwen
Roodborstjes
Huismus
Tjiftjaf
boerenzwaluw (vast/nestkast in het dak)
Kool en pimpelmezen
Zilvermeeuw (zelden)
Gezellige bedoening! Maar Raven....in je tuin? Die zijn vrij zeldzaam in NL.
pi_201795261
Gisteren tijdens een lange wandeling op een hele grote groep Kepen gestuit! De Keep is een prachtige wintergast in NL, ik had ze nog nooit in zo'n groot aantal gezien, het waren er honderden.
(Met de verrekijker :) )

Dit was in natuurgebied De Pannenhoef, nabij Rijsbergen in NB. De vogels deden zich tegoed aan zonnebloempitten, samen met Groenlingen en Vinken. Heel mooi!

De Zwarte Roodstaart zie ik hier in Brabant regelmatig, op de meest gekke plekken zoals bouwplaatsen en braakliggende landjes. Mooi vogeltje @Pleun2011
pi_201795374
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:20 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Gezellige bedoening! Maar Raven....in je tuin? Die zijn vrij zeldzaam in NL.


Volgens mij zitten we wel goed. :)
pi_201795453
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:26 schreef Kanaroe het volgende:
Gisteren tijdens een lange wandeling op een hele grote groep Kepen gestuit! De Keep is een prachtige wintergast in NL, ik had ze nog nooit in zo'n groot aantal gezien, het waren er honderden.
(Met de verrekijker :) )

Dit was in natuurgebied De Pannenhoef, nabij Rijsbergen in NB. De vogels deden zich tegoed aan zonnebloempitten, samen met Groenlingen en Vinken. Heel mooi!

De Zwarte Roodstaart zie ik hier in Brabant regelmatig, op de meest gekke plekken zoals bouwplaatsen en braakliggende landjes. Mooi vogeltje @:Pleun2011
Op industriegebieden kom je ze ook regelmatig tegen. Houden dus wel van een versteende omgeving. Zwarte roodstaarten bedoel ik dan.
  zondag 17 oktober 2021 @ 16:04:51 #216
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_201795687
Ik had hier (noordoostpolder) onlangs een hele grote roofvogel in de achtertuin die ik nog niet eerder had gezien, alles lijkt erop dat het een zeearend was. Ik had geen idee dat die beesten überhaupt wel eens in Nederland voorkomen :o _O_

Natuurlijk al lang en breed vertrokken oordat ik een verrekijker laat staan, camera had. Maar ik hou 't in de gaten
nee, jij dan!
pi_201795737
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Volgens mij zitten we wel goed. :)
Dat rode is hun verspreidingsgebied, maar dat wil niet zeggen dat ze er massaal voorkomen. In NL tussen 150 en 180 broedparen, dus jij bent een lucky bastard met Raven in je tuin :)
pi_201795793
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:04 schreef Gehenna het volgende:
Ik had hier (noordoostpolder) onlangs een hele grote roofvogel in de achtertuin die ik nog niet eerder had gezien, alles lijkt erop dat het een zeearend was. Ik had geen idee dat die beesten überhaupt wel eens in Nederland voorkomen :o _O_

Natuurlijk al lang en breed vertrokken oordat ik een verrekijker laat staan, camera had. Maar ik hou 't in de gaten
Dat is een imposant dier! De 'vliegende deur'.
Ze zijn wel waargenomen rond de noordoostpolder, zou vet zijn als ie nog eens terugkomt!
pi_201796512
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:04 schreef Gehenna het volgende:
Ik had hier (noordoostpolder) onlangs een hele grote roofvogel in de achtertuin die ik nog niet eerder had gezien, alles lijkt erop dat het een zeearend was. Ik had geen idee dat die beesten überhaupt wel eens in Nederland voorkomen :o _O_

Natuurlijk al lang en breed vertrokken oordat ik een verrekijker laat staan, camera had. Maar ik hou 't in de gaten
Wauw! Dat kunnen niet veel mensen zeggen.

De enige roofvogel die we bij ons in de tuin zagen was een sperwer.

Verrekijker nu gewoon continu paraat dus ;-)
pi_201797337
Vanmiddag opeens de Rode Wouw van dichtbij gezien. Echt gaaf,o die zie ik nooit in Nederland









[ Bericht 17% gewijzigd door Pleun2011 op 17-10-2021 18:45:09 ]
pi_201797960
quote:
7s.gif Op zondag 17 oktober 2021 17:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Vanmiddag opeens de Rode Wouw van dichtbij gezien. Echt gaaf,o die zie ik nooit in Nederland

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Der Rotmilan! Geweldig mooi. Ik heb ze wel eens in Duitsland gezien.
Enjoy je verblijf in Zwitserland!
pi_201799570
Muurschildering in het restaurant vanavond:

pi_201801460
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:08 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dat rode is hun verspreidingsgebied, maar dat wil niet zeggen dat ze er massaal voorkomen. In NL tussen 150 en 180 broedparen, dus jij bent een lucky bastard met Raven in je tuin :)
wist ik niet, wel leuk :)
pi_201813829
Gisteren m'n eerste zeearend gezien. In de Brabantse Biesbosch *O*

Kreeg een tip van een andere wandelaar/vogelaar. Ben even teruggelopen en kon hem makkelijk in mijn telescoop krijgen. Telefoon op de lens gelegd en snel een foto gemaakt. Helemaal blij!



Daarnaast ook nog een blauwe kiekendief gezien.

Al met al een goede dag gisteren.
pi_201814767
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 07:53 schreef Irrem het volgende:
Gisteren m'n eerste zeearend gezien. In de Brabantse Biesbosch *O*

Kreeg een tip van een andere wandelaar/vogelaar. Ben even teruggelopen en kon hem makkelijk in mijn telescoop krijgen. Telefoon op de lens gelegd en snel een foto gemaakt. Helemaal blij!

[ afbeelding ]

Daarnaast ook nog een blauwe kiekendief gezien.

Al met al een goede dag gisteren.
Heel mooi! Zou dat er 1 zijn van het gezin dat nestelt in het 'Beleef de lente'-nest?
Jij wandelt met een telescoop?

Ik ga een monokijker kopen, want de dubbele verrekijker werkt niet voor mij.
pi_201816321
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 07:53 schreef Irrem het volgende:
Gisteren m'n eerste zeearend gezien. In de Brabantse Biesbosch *O*

Kreeg een tip van een andere wandelaar/vogelaar. Ben even teruggelopen en kon hem makkelijk in mijn telescoop krijgen. Telefoon op de lens gelegd en snel een foto gemaakt. Helemaal blij!

[ afbeelding ]

Daarnaast ook nog een blauwe kiekendief gezien.

Al met al een goede dag gisteren.
Wow prachtig *G*
pi_201818794
Wandelen in het zonnetje mét camera.
Koppies inzoomen O+





pi_201822648
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 07:53 schreef Irrem het volgende:
Gisteren m'n eerste zeearend gezien. In de Brabantse Biesbosch *O*

Kreeg een tip van een andere wandelaar/vogelaar. Ben even teruggelopen en kon hem makkelijk in mijn telescoop krijgen. Telefoon op de lens gelegd en snel een foto gemaakt. Helemaal blij!

[ afbeelding ]

Daarnaast ook nog een blauwe kiekendief gezien.

Al met al een goede dag gisteren.
Gave foto! 👍
pi_201822662
Pimpelmees



Gaai



Raaf



Alpenkauw





Zwarte kraai



[ Bericht 14% gewijzigd door Pleun2011 op 19-10-2021 21:52:47 ]
pi_201822808
Misschien een leuke tip voor herkenning

De Obsidentify app. Super handig gebruik hem zelf ook vaak.
#35.
pi_201823003
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 20:59 schreef Clayton1 het volgende:
Misschien een leuke tip voor herkenning

De Obsidentify app. Super handig gebruik hem zelf ook vaak.
Ik maak gebruik van waarneming.nl / observation.org en volgens mij maken die gebruik van dezelfde software. Erg nuttig inderdaad, al zit het er soms compleet naast.
pi_201823724
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 15:50 schreef Blues het volgende:
Wandelen in het zonnetje mét camera.
Koppies inzoomen O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De krakeend vind ik heel mooi van dichtbij
pi_201827691
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 20:54 schreef Pleun2011 het volgende:
Pimpelmees

[ afbeelding ]

Gaai

[ afbeelding ]

Raaf

[ afbeelding ]

Alpenkauw

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zwarte kraai

[ afbeelding ]

Wat ik dan weer bijzonder vond om te horen is dat de alpenkauw een hoog geluid maakt. Die heeft niet zo'n typische 'rauwe grote zwarte vogel' roep.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 09:50 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Heel mooi! Zou dat er 1 zijn van het gezin dat nestelt in het 'Beleef de lente'-nest?
Jij wandelt met een telescoop?

Ik ga een monokijker kopen, want de dubbele verrekijker werkt niet voor mij.
Volgens mij zijn de zeearenden op Beleef de Lente uit Friesland. Had wel grappig geweest.

Ik wandel altijd met een verrekijker en als ik echt alleen op pad ga om vogels te kijken neem ik mijn telescoop mee. Heb een Scopac gekocht, dat is een rugzakje die je aan het statief kan bevestigen, dus kan ik mijn telescoop op mijn rug meenemen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 21:38 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
De krakeend vind ik heel mooi van dichtbij
Helemaal mee eens O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Irrem op 20-10-2021 08:46:56 ]
pi_201830405
Gewerkt en op weg naar huis rondje park met voliere gedaan.
Dit is een driekleur glansspreeuw. De latijnse naam is ook grappig: Lamprotornis superbus :D

pi_201836594
Overigens had ik nog nooit van een Alpenkauw gehoord, Pleun! Mooi contrast, dat pikzwarte, rode voeten en gele snavel!
pi_201837242
Ik dacht, ik plaats ook eens een plaatje.

Dodaars,

#35.
pi_201838023
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 12:50 schreef Blues het volgende:
Gewerkt en op weg naar huis rondje park met voliere gedaan.
Dit is een driekleur glansspreeuw. De latijnse naam is ook grappig: Lamprotornis superbus :D

[ link | afbeelding ]
Das geen 'Vrije Vogel'
pi_201838791
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 20:58 schreef Clayton1 het volgende:
Ik dacht, ik plaats ook eens een plaatje.

Dodaars,

[ afbeelding ]
Die zag ik ook pas. Heel grappig en schuw eendje. Hij duikt onder bij onraad en dat is precies wat hij deed toen ik stopte om een foto te maken. Andere eenden bleven rustig zwemmen maar hij ging ervandoor, steeds onderduikend en iets verder weer naar boven. Heb uiteindelijk alleen zijn achterkant op de foto gekregen.
pi_201838921
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:06 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Die zag ik ook pas. Heel grappig en schuw eendje. Hij duikt onder bij onraad en dat is precies wat hij deed toen ik stopte om een foto te maken. Andere eenden bleven rustig zwemmen maar hij ging ervandoor, steeds onderduikend en iets verder weer naar boven. Heb uiteindelijk alleen zijn achterkant op de foto gekregen.
Klopt ja, geduldig blijven wachten en veel schieten. :)
#35.
pi_201840327
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 21:31 schreef Kanaroe het volgende:


Das geen 'Vrije Vogel'
Scherp en ja -O-
pi_201844423
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:12 schreef Clayton1 het volgende:

Klopt ja, geduldig blijven wachten en veel schieten. :)
Als ik bij de vijver ga zitten hier vlakbij, zet ik de camera op meer plaatjes achter elkaar (weet niet hoe dat heet).
Dan kom ik thuis met 45 foto's of zo van 2 zwanen, een fuut en een paar krakeenden en blijken er 5 echt goed en scherp te zijn :D
pi_201844969
De Dodaars is hier op het Brabantse klapzand echt een bezienswaardigheid. Ik heb er nog nooit 1 gezien, wat een schattig klein watervogeltje!
pi_201852393
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 12:03 schreef Blues het volgende:

[..]
Als ik bij de vijver ga zitten hier vlakbij, zet ik de camera op meer plaatjes achter elkaar (weet niet hoe dat heet).
Dan kom ik thuis met 45 foto's of zo van 2 zwanen, een fuut en een paar krakeenden en blijken er 5 echt goed en scherp te zijn :D
Moeilijk in te schatten zo waarom je dan b.v. maar 5 goede foto`s hebt, kan allerlei oorzaken hebben.
#35.
pi_201852685
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 21:37 schreef Clayton1 het volgende:

[..]
Moeilijk in te schatten zo waarom je dan b.v. maar 5 goede foto`s hebt, kan allerlei oorzaken hebben.
Beesten zitten niet stil :{w :Y)
pi_201865698
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 08:40 schreef Irrem het volgende:

[..]
Wat ik dan weer bijzonder vond om te horen is dat de alpenkauw een hoog geluid maakt. Die heeft niet zo'n typische 'rauwe grote zwarte vogel' roep.
[..]

Klopt ze klinken best zangerig. Totaal niet te vergelijken met onze kauwen.
pi_201871570
Op mijn dagelijks wisselende bureaublad vandaag een dwergooruil.
Wat een prachtig beestje:



https://www.bing.com/sear(...):%2220211023_0700%22
pi_201875680
Toen ik vanmiddag met wandelen bij het meertje aankwam stond deze stoere al met zijn vleugels wijd!
Was best ver van waar ik stond, dus op max ingezoomd en niet helemaal scherp daardoor.



Een stuk verderop de Rommelige Reiger :)

pi_201876378
Een Boomkruiper

Moest door de raam vandaar de wat wazige kwaliteit

#35.
pi_201877862
Mooie plaatjes! Hier heb ik een tweetal boomklevers, mooie kleuren hebben die.
pi_201881249
quote:
17s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 22:23 schreef Meridiaan het volgende:
Mooie plaatjes! Hier heb ik een tweetal boomklevers, mooie kleuren hebben die.
Prachtige vogeltjes inderdaad! En komt je bonte specht ook nog steeds op bezoek?
pi_201885121
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 08:52 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Prachtige vogeltjes inderdaad! En komt je bonte specht ook nog steeds op bezoek?
Toevallig zag ik m een paar weken terug nog, terwijl hij in het voorjaar dagelijks was.
pi_201885701
Biddende torenvalk onderweg in de duinen O+ !





Was lastig fotograferen :)

Dit vond ik leuk interessant gedaan in het bezoekerscentrum, dus ook maar even een fotootje van gemaakt voor hier:
Weet niet goed wat voor vogel het is, niet goed op gelet, hebben jullie een idee? Ook een torenvalk?



Meerkoet in het duinmeer



[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 24-10-2021 16:30:09 ]
pi_201887007
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 16:23 schreef Blues het volgende:
Biddende torenvalk onderweg in de duinen O+ !

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Was lastig fotograferen :)

Dit vond ik leuk interessant gedaan in het bezoekerscentrum, dus ook maar even een fotootje van gemaakt voor hier:
Weet niet goed wat voor vogel het is, niet goed op gelet, hebben jullie een idee? Ook een torenvalk?

[ afbeelding ]

Meerkoet in het duinmeer

[ afbeelding ]
Dat lukt toch aardig om die torenvalk goed op de foto te krijgen!

Denk dat het een zeearend is, poten en snavel zijn wel indrukwekkend.
pi_201887110
Ik ben vandaag voor een specifieke vogel op pad gegaan. Ze zijn weer in het land en het was er heerlijk weer voor.







Zaten ongeveer 100mtr vanaf de kant *O*

pi_201893337
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 16:23 schreef Blues het volgende:
Biddende torenvalk onderweg in de duinen O+ !

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Was lastig fotograferen :)

Dit vond ik leuk interessant gedaan in het bezoekerscentrum, dus ook maar even een fotootje van gemaakt voor hier:
Weet niet goed wat voor vogel het is, niet goed op gelet, hebben jullie een idee? Ook een torenvalk?

[ afbeelding ]

Meerkoet in het duinmeer

[ afbeelding ]
Mooie foto's! Torenvalken gaan nooit vervelen.

Ben weer thuis na een weekje Zwitserland. Had graag langer willen blijven want de omgeving daar is heel mooi. In totaal 30 soorten gespot waarvan ik er een aantal nog nooit had gezien. Deze week plaats ik nog wat foto's.

De lijst: koolmees, pimpelmees, zwarte mees, glanskop, matkop, kuifmees, staartmees, tjiftjaf, goudhaan, merel, zanglijster, kramsvogel, roodborst, grote bonte specht, zwarte specht, huismus, vink, Europese kanarie, boomklever, Taigaboomkruiper, boomkruiper, zwarte kraai, raaf, alpenkauw, rode wouw, buizerd, blauwe reiger, groenling, gaai, zwarte roodstaart.
pi_201893515
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 18:03 schreef Irrem het volgende:
Ik ben vandaag voor een specifieke vogel op pad gegaan. Ze zijn weer in het land en het was er heerlijk weer voor.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zaten ongeveer 100mtr vanaf de kant *O*

[ afbeelding ]
Waar is dit? Wat gaaf zeg _O_
pi_201893522
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 23:22 schreef Pleun2011 het volgende:

Mooie foto's! Torenvalken gaan nooit vervelen.

Ben weer thuis na een weekje Zwitserland. Had graag langer willen blijven want de omgeving daar is heel mooi. In totaal 30 soorten gespot waarvan ik er een aantal nog nooit had gezien. Deze week plaats ik nog wat foto's.

De lijst: koolmees, pimpelmees, zwarte mees, glanskop, matkop, kuifmees, staartmees, tjiftjaf, goudhaan, merel, zanglijster, kramsvogel, roodborst, grote bonte specht, zwarte specht, huismus, vink, Europese kanarie, boomklever, Taigaboomkruiper, boomkruiper, zwarte kraai, raaf, alpenkauw, rode wouw, buizerd, blauwe reiger, groenling, gaai, zwarte roodstaart.
Ik had het nog nooit bewust gezien, dus het verveelt mij sowieso niet _O-

Benieuwd naar de opbrengst, leuk!
pi_201894522
Glanskop of matkop..ik denk glanskop maar ben geen deskundige.



Goudhaan



Kuifmees



Boomklever



[ Bericht 20% gewijzigd door Pleun2011 op 25-10-2021 09:14:34 ]
pi_201896248
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 09:03 schreef Pleun2011 het volgende:
Glanskop of matkop..ik denk glanskop maar ben geen deskundige.

[ afbeelding ]

Goudhaan

[ afbeelding ]

Kuifmees

[ afbeelding ]

Boomklever

[ afbeelding ]
Mooie!
En over de glanskop vs matkop:
https://www.vogelbescherm(...)Ovuy3iRoCzUsQAvD_BwE

de snavel is niet goed zichtbaar bij jou helaas :)
pi_201897602
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:25 schreef Blues het volgende:

[..]
Mooie!
En over de glanskop vs matkop:
https://www.vogelbescherm(...)Ovuy3iRoCzUsQAvD_BwE

de snavel is niet goed zichtbaar bij jou helaas :)
Als je inzoomt dan zie je dat de snavel niet helemaal zwart is dus ik denk glanskop.
pi_201903856
Dez
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 23:47 schreef Blues het volgende:

[..]
Waar is dit? Wat gaaf zeg _O_
Deze zitten bij de haven van Battenoord.
Bij het Veluwemeer blijken er ook te zijn.
pi_201903862
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 09:03 schreef Pleun2011 het volgende:
Glanskop of matkop..ik denk glanskop maar ben geen deskundige.

[ afbeelding ]

Goudhaan

[ afbeelding ]

Kuifmees

[ afbeelding ]

Boomklever

[ afbeelding ]
Kuifmees, nice!
pi_201907374
Wow!!

twitter
pi_201907893
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 11:53 schreef Blues het volgende:
Wow!!

[ twitter ]
Prachtige foto's. Die vogels wil je niet in de buurt van je houten huis/schuurtje hebben schat ik zo in :)
pi_201909385
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 12:42 schreef Kanaroe het volgende:

Prachtige foto's. Die vogels wil je niet in de buurt van je houten huis/schuurtje hebben schat ik zo in :)
Nee idd :D
pi_201909391
Vandaag gewandeld in het Jac P Thijssehof en daar stond roerloos een reiger... tot ik te dichtbij kwam :+



pi_201910686
Ik heb sinds dit jaar een Vlaamse Gaai tegenover mijn huis.

Manman, wat een herrie kunnen die beesten maken. :D
pi_201910729
quote:
17s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 16:59 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb sinds dit jaar een Vlaamse Gaai tegenover mijn huis.

Manman, wat een herrie kunnen die beesten maken. :D
Oh echt enorm!!! Wij hadden een week of 3 lang een stuk of 4 in de tuin en buurtuinen (veel bomen).. jonkies die nog gevoerd werden door de ouders. Geweldig gezicht maar oorverdovend gekrijs _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 26-10-2021 18:59:50 ]
pi_201911728
quote:
17s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 16:59 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb sinds dit jaar een Vlaamse Gaai tegenover mijn huis.

Manman, wat een herrie kunnen die beesten maken. :D
Mooi hè, ze worden niet voor niets de 'boswachters van het bos' genoemd!
Altijd waken en roepen als er iets gebeurt.
pi_201911947
Schitterende vogel die eikelspecht. Over spechten gesproken.. vanmiddag liep ik na werk door een park en hoorde ik steeds een geluid als van een krakende houten vloer. Dat moet de roffel van een grote bonte specht zijn geweest. En gisteren zag ik voor het eerst deze groene vriend.

pi_201913543
Prachtig beest idd. O+

Leuk nieuws:
'Ontzettend zeldzame' renvogel strijkt neer in Bergense duinen, trekt honderden vogelaars - https://nos.nl/r/192097
pi_201961749
Vanmorgen weer op excursie geweest, dit keer in Bergheide..de Zuidduinen bij Katwijk. Helaas regen dus weinig foto's. Dit is een tafeleend. Heb ook een brilduiker gezien maar daar heb ik geen duidelijke foto van.



Twee roerdompen



Enkele soorten die ik gezien of gehoord heb, vaak overvliegend:

Koperwiek, kramsvogel, roerdomp, Cetti's zanger, putter, groenling, vink, boomleeuwerik,vuurgoudhaan, veldleeuwerik, zanglijster, waterpieper, graspieper, rietgors, sperwer, grote mantelmeeuw, drieteenstrandloper, waterral

[ Bericht 17% gewijzigd door Pleun2011 op 30-10-2021 22:31:35 ]
pi_201963199
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 21:30 schreef Blues het volgende:
Prachtig beest idd. O+

Leuk nieuws:
'Ontzettend zeldzame' renvogel strijkt neer in Bergense duinen, trekt honderden vogelaars - https://nos.nl/r/192097
Leuk om te lezen. Dit nieuws had ik gemist. Apart zeg...waarom is ie daar, en waar zou ie nu zijn?
pi_201967711
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 22:13 schreef Kanaroe het volgende:

Leuk om te lezen. Dit nieuws had ik gemist. Apart zeg...waarom is ie daar, en waar zou ie nu zijn?
Alweer weg kennelijk:

quote:
Inmiddels is de renvogel gevlogen, zegt de boswachter. "Rond 11.00 uur is hij niet meer gezien, nergens meer in Nederland. Hij heeft een korte tussenstop gemaakt."
pi_201972423
Puttertje

pi_201975895
Oh zo'n leuk vogeltje ^O^
pi_201977665
De vrouwelijke Fazant


Een Mannelijke Mandarijneend
#35.
pi_202018464
Vogelen op de fiets naar werk is een leuke manier van reizen, maar er zijn ook minpunten heb ik gemerkt. Ten eerste is er tijdsdruk, ik heb geen tijd om vaak te stoppen voor een foto. Verder worden vogels snel opgeschrikt als je op de fiets langsrijdt, daarom is wandelen vele malen beter om vogels te spotten. Ik begrijp nu dat het vaak een hobby is van gepensioneerden, want de tijd en het geduld ontbreken vaak doordeweeks.

Er valt wel steeds iets te zien, ook al lukt het niet altijd om een foto te maken. Vanmorgen een fraaie ochtendmist boven het water en de polder, een akker vol (denk ik) houtduiven en jonge houtduiven (of holenduiven, maar daar waren ze een beetje te licht voor), een opvliegende gaai (mooie vogel in de vlucht), graspiepers en een veldleeuwerik. De graspiepers kreeg ik niet goed op de foto, tot mijn frustratie, want dan heb je geen 100% zekerheid. Maar de combi van geluid en gedrag + de klote foto brengen mij naar de graspieper.

En vanmiddag stuitte ik in het parkje bij mijn huis opeens op een groepje holenduiven. Ook geen foto want die beesten zijn enorm schuw, ze vlogen vrijwel meteen weg. Balen want holenduiven zie je hier niet vaak dus ik had graag bewijs gehad.

Gisteren vuurgoudhaantjes gezien en hun geluid opgenomen, maar het zeek van de regen dus een foto zat er ook niet in.

Maar goed, wat ik ook geleerd heb..er is altijd weer een nieuwe dag en de natuur geeft altijd weer nieuwe kansen.

Holenduiven of jonge houtduiven?



Dit is dus een graspieper. Beweeglijke kleine bastards





Edit: het zijn toch holenduiven, bevestigd door een validator op Waarneming.nl. Was wel een tof gezicht, die enorme groep duiven. Maandenlang zie je ze niet en opeens zit er een groep van honderden holenduiven op je route.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pleun2011 op 03-11-2021 20:31:34 ]
pi_202028019
Mooi weer Pleun! Ook je verhaal erbij.

Ik fietste naar Buitenplaats Elswout vandaag, en heb ook een stuk gewandeld daar.
Mooi O+
En op de terugweg liepen er een heel stel waterhoenen te fourageren in het weiland.

pi_202028201
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2021 19:54 schreef Pleun2011 het volgende:
Vogelen op de fiets naar werk is een leuke manier van reizen, maar er zijn ook minpunten heb ik gemerkt. Ten eerste is er tijdsdruk, ik heb geen tijd om vaak te stoppen voor een foto. Verder worden vogels snel opgeschrikt als je op de fiets langsrijdt, daarom is wandelen vele malen beter om vogels te spotten. Ik begrijp nu dat het vaak een hobby is van gepensioneerden, want de tijd en het geduld ontbreken vaak doordeweeks.

Er valt wel steeds iets te zien, ook al lukt het niet altijd om een foto te maken. Vanmorgen een fraaie ochtendmist boven het water en de polder, een akker vol (denk ik) houtduiven en jonge houtduiven (of holenduiven, maar daar waren ze een beetje te licht voor), een opvliegende gaai (mooie vogel in de vlucht), graspiepers en een veldleeuwerik. De graspiepers kreeg ik niet goed op de foto, tot mijn frustratie, want dan heb je geen 100% zekerheid. Maar de combi van geluid en gedrag + de klote foto brengen mij naar de graspieper.

En vanmiddag stuitte ik in het parkje bij mijn huis opeens op een groepje holenduiven. Ook geen foto want die beesten zijn enorm schuw, ze vlogen vrijwel meteen weg. Balen want holenduiven zie je hier niet vaak dus ik had graag bewijs gehad.

Gisteren vuurgoudhaantjes gezien en hun geluid opgenomen, maar het zeek van de regen dus een foto zat er ook niet in.

Maar goed, wat ik ook geleerd heb..er is altijd weer een nieuwe dag en de natuur geeft altijd weer nieuwe kansen.

Holenduiven of jonge houtduiven?

[ afbeelding ]

Dit is dus een graspieper. Beweeglijke kleine bastards

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Edit: het zijn toch holenduiven, bevestigd door een validator op Waarneming.nl. Was wel een tof gezicht, die enorme groep duiven. Maandenlang zie je ze niet en opeens zit er een groep van honderden holenduiven op je route.

Vuurgoudhaantjes, luv' them!

Maar Pleun, hopelijk kun je ook genieten van het gevogelte zonder dat je er per se een foto van moet maken?
Ik maak nergens foto's van, maar ik geniet van iedere blik op de natuur. Vanuit de auto, op de fiets of lopend :)
Ben nu aan het speuren naar koperwieken en kramsvogels, maar heb ze nog niet gezien hier!

[ Bericht 7% gewijzigd door Kanaroe op 04-11-2021 15:51:57 ]
pi_202030193
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 15:29 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Vuurgoudhaantjes, luv' them!

Maar Pleun, hopelijk kun je ook genieten van het gevogelte zonder dat je er per se een foto van moet maken?
Ik maak nergens foto's van, maar ik geniet van iedere blik op de natuur. Vanuit de auto, op de fiets of lopend :)
Ben nu aan het speuren naar koperwieken en kramsvogels, maar heb ze nog niet gezien hier!
Dat is een goeie.. ik probeer wel gewoon te genieten zonder foto's, daar dacht ik pas ook aan.
pi_202031170
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 17:51 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Dat is een goeie.. ik probeer wel gewoon te genieten zonder foto's, daar dacht ik pas ook aan.
Ja, anders baal je van het missen van je fotomoment en heb je niet genoten van je observatiemoment en gaat het balen de overhand nemen!
Hoewel de foto's natuurlijk erg leuk zijn :)
pi_202031223
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 18:55 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ja, anders baal je van het missen van je fotomoment en heb je niet genoten van je observatiemoment en gaat het balen de overhand nemen!
Hoewel de foto's natuurlijk erg leuk zijn :)
Koperwieken daar let ik trouwens ook op..heb er al een paar gezien en vorige week zelfs eentje op de foto gekregen maar daar kwam ik pas thuis achter.

pi_202031260
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 18:57 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Koperwieken daar let ik trouwens ook op..heb er al een paar gezien en vorige week zelfs eentje op de foto gekregen maar daar kwam ik pas thuis achter.

[ afbeelding ]
Mooi! Ik denk ze wel gezien te hebben, maar ze waren erg ver weg en zelfs de verrekijker bood geen duidelijkheid.
pi_202031484
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 18:59 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mooi! Ik denk ze wel gezien te hebben, maar ze waren erg ver weg en zelfs de verrekijker bood geen duidelijkheid.
Ik hoop ze ook nog beter in beeld te krijgen.. heb gemerkt dat ze vallen in de categorie 'schuw': ze zijn erg snel opgeschrikt en foetsie.
pi_202041090

Spreeuwen O+

Kennelijk zijn schepen ideaal voor een pauze voor trekkende vogels.

pi_202042570
Mooi die spreeuwen, ik zag het filmpje bij het Jeugdjournaal :P

Hier in de tuin vreten de spreeuwen hun buikjes rond aan half rottende vijgen, zo gezellig!
pi_202048203
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 10:33 schreef Irrem het volgende:

Spreeuwen O+

Kennelijk zijn schepen ideaal voor een pauze voor trekkende vogels.

Toffe filmpjes, vooral het laatste.
pi_202048218
Welk vogeltje is dit (quizvraagje)

pi_202048250
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 20:24 schreef Pleun2011 het volgende:
Welk vogeltje is dit (quizvraagje)

[ afbeelding ]
Boomkruiper?
pi_202048437
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 20:26 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Boomkruiper?
Nee.. vuurgoudhaan. Helaas was het donker want hij staat er verder goed op.
pi_202049992
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 20:41 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Nee.. vuurgoudhaan. Helaas was het donker want hij staat er verder goed op.
Ah, had ik het mis! De snavel was het verwarrendst voor mij, plus de verhoudingen bladeren/vogeltje.
Gooi er nog maar eens een kwisje in, leuk ^O^
pi_202054339
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:42 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ah, had ik het mis! De snavel was het verwarrendst voor mij, plus de verhoudingen bladeren/vogeltje.
Gooi er nog maar eens een kwisje in, leuk ^O^
Deze mystery guest vind ik zelf vrij duidelijk. Deze vogel is ook aan zijn roep heel goed te herkennen

pi_202056013
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 12:25 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Deze mystery guest vind ik zelf vrij duidelijk. Deze vogel is ook aan zijn roep heel goed te herkennen

[ afbeelding ]
In ieder geval een insecteneter aan z'n snavel te zien.

Boomklever?
pi_202056697
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 12:25 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Deze mystery guest vind ik zelf vrij duidelijk. Deze vogel is ook aan zijn roep heel goed te herkennen

[ afbeelding ]
Ik ga mee met Irrem. Boomklever!
pi_202058340
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2021 15:09 schreef Irrem het volgende:

[..]
In ieder geval een insecteneter aan z'n snavel te zien.

Boomklever?
Yes, boomklever 👍

Best een mooi vogeltje vind ik, zie je niet vaak hier. Eerder in bossen denk ik

pi_202058728
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2021 18:36 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Yes, boomklever 👍

Best een mooi vogeltje vind ik, zie je niet vaak hier. Eerder in bossen denk ik

[ afbeelding ]
Jes!
Bij mij in de buurt stikt het van de boomklevers inderdaad, in parken maar vooral in de nabijgelegen bossen.

Vandaag zagen we 4 Grote Zilverreigers bij een groot bosven, ook 3 Aalscholvers. Midden in het bos, heel apart.
2 Zilverreigers zaten in een hoge boom:), 2 in het water.
Het ven is nog tamelijk 'jong' en er zitten sinds vorig jaar steeds meer visjes, dus meer gevogelte.

Op de achtergrond klonken gedurende de wandeling 2 Zwarte Spechten, over en weer aan het 'praten' met elkaar.
pi_202089848
Ik heb weer een raadplaatje.. vandaag geschoten als gevolg van werkontwijkend gedrag, vanuit mijn kantoor. Hij staat er niet heel goed op helaas.

pi_202090546
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 19:05 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb weer een raadplaatje.. vandaag geschoten als gevolg van werkontwijkend gedrag, vanuit mijn kantoor. Hij staat er niet heel goed op helaas.

[ afbeelding ]
Lijkt wel een tjiftjaf of fitis...maar die zijn al naar het zuiden vertrokken. Moeilijke opdracht!
pi_202090874
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 19:47 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Lijkt wel een tjiftjaf of fitis...maar die zijn al naar het zuiden vertrokken. Moeilijke opdracht!
Hij heeft wel ongeveer hetzelfde formaat..het is een klein vogeltje
pi_202091057
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 20:01 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Hij heeft wel ongeveer hetzelfde formaat..het is een klein vogeltje
Dan moet het welhaast een winterkoninkje zijn!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')