Door jouw reactie toch nog even gaan kijken naar oost west, en zo ga ik ze leggen. Dan kan ik 14 panelen kwijt ipv 12. Ben nu de flatfix frames aan het aanpassen van 22 naar 12 graden.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan ook nog kijken naar de mogelijkheden van een oost-west opstelling.
Dan heb je sowieso geen last van schaduw, wss meer panelen en betere spreiding van de opbrengst over de dag.
Ja ik had ook heel veel kg co2 bespaard met het rijden van een Tesla. En toch vraag je je dan af hoe efficient het nou werkelijk is om in een auto (van 100.000 euro)... 2100 kg en 400 pk te rijdenquote:Op zaterdag 28 augustus 2021 22:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens m'n SolarEdge app heb ik 17.686 kilo CO2 bespaard, wat gelijk staat aan 528 bomen
Tesla had dat nu eenmaal nodig om zich op de kaart te zetten en dat is ze best goed gelukt als je beseft dat ze niet adverteren.quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja ik had ook heel veel kg co2 bespaard met het rijden van een Tesla. En toch vraag je je dan af hoe efficient het nou werkelijk is om in een auto (van 100.000 euro)... 2100 kg en 400 pk te rijden
Heb ook een Model 3 gereden hoor vol met chips en 1700 kg met 450 pk. Vraag me nog steeds af of dat nou beter voor het milieu is dan een Aygootje.quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla had dat nu eenmaal nodig om zich op de kaart te zetten en dat is ze best goed gelukt als je beseft dat ze niet adverteren.
Nu met de Model Y en 3 en straks de lichtere Model 2 begint de échte massaproductie.
Je kan een Model 3 niet vergelijken met een Aygo, een Golf is realistischer.quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Heb ook een Model 3 gereden hoor vol met chips en 1700 kg met 450 pk. Vraag me nog steeds af of dat nou beter voor het milieu is dan een Aygootje.
Je kan het niet doen, maar het is realistischer want vroeger reed iedereen in kleine autootjes. Wij hadden met gezin 2 kinderen een Daihatsu Cuore... dat rode ding met 3 cilinder motortje. Nu wil men een dikke SUV voor de kinderwagen.... wat is zuiniger?quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan een Model 3 niet vergelijken met een Aygo, een Golf is realistischer.
Zeg het maar, mijn Corolla Hybrid loopt 1 op 19 terwijl mijn Corolla uit 1992 1 op 13,5 liep en kleiner was.quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je kan het niet doen, maar het is realistischer want vroeger reed iedereen in kleine autootjes. Wij hadden met gezin 2 kinderen een Daihatsu Cuore... dat rode ding met 3 cilinder motortje. Nu wil men een dikke SUV voor de kinderwagen.... wat is zuiniger?
Brandstof is niet het enige dat meespeelt. Die hybride van je is veel zwaarder... accupakketten, meer opties, elektronica, bredere banden, grotere remmen, airco... Zo'n Corolla uit 92 kon je met de hand in elkaar zetten als je zou willen. M'n broertje rijdt ook een i3, ja op papier lekker goed bezig voor het milieu behalve dat je kan scheuren in dat ding, hij z'n auto iedere keer voorverwarmd/verkoeld en na 10.000 km nieuwe banden moet. Bijna alles wordt kleiner en lichter (telefoons, laptops, tv's) behalve auto's.quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zeg het maar, mijn Corolla Hybrid loopt 1 op 19 terwijl mijn Corolla uit 1992 1 op 13,5 liep en kleiner was.
We gaan echt wel vooruit.
Tja maar jij hebt uitzonderlijk veel zonnepanelen dat is voor de meeste mensen niet te doen. We vreten meer, we kopen meer, we hebben meer woonoppervlakte nodig. Het enige goeie dat we doen is minder kinderen maken... maar helaas leven we ook weer langer. We hebben zo'n 8 miljoen auto's in NL op 17 miljoen inwoners. In de jaren 60 was dat 8x zo weinig en de auto's die er toen reden waren veel lichter, eenvoudiger etc. Nu zijn we goed bezig met onze Tesla's, etrons, ipaces en mustangs.quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Accu energiedichtheid / prijsdaling is zo'n 8% per jaar op het moment.
Dat betekent dat over ~10 jaar de prijs gehalveerd is van een accu en dat de accu kleiner en lichter is voor dezelfde range.
Dat zijn wel belangrijke doorbraken, daarmee maak je EV's met 450km bereik voor ¤15.000 mogelijk, helemaal als een bedrijf als Tesla grote delen van z'n auto's uit 1 of 2 megacasts kan maken.
edit: het is het PV topic, ik zal ophouden over EV's
M'n Corolla 2.0 Hybrid TS is lichter dan m'n vorige V50, ondanks de accu's.quote:Op zondag 29 augustus 2021 20:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Brandstof is niet het enige dat meespeelt. Die hybride van je is veel zwaarder... accupakketten, meer opties, elektronica, bredere banden, grotere remmen, airco... Zo'n Corolla uit 92 kon je met de hand in elkaar zetten als je zou willen. M'n broertje rijdt ook een i3, ja op papier lekker goed bezig voor het milieu behalve dat je kan scheuren in dat ding, hij z'n auto iedere keer voorverwarmd/verkoeld en na 10.000 km nieuwe banden moet. Bijna alles wordt kleiner en lichter (telefoons, laptops, tv's) behalve auto's.
[..]
Het gaat er niet zozeer om waar die panelen liggen, het gaat erom dat ze er liggen.quote:Tja maar jij hebt uitzonderlijk veel zonnepanelen dat is voor de meeste mensen niet te doen.
Dat is een feit. Maar ga je die drang naar luxe stoppen? Denk het niet.quote:We vreten meer, we kopen meer, we hebben meer woonoppervlakte nodig. Het enige goeie dat we doen is minder kinderen maken... maar helaas leven we ook weer langer. We hebben zo'n 8 miljoen auto's in NL op 17 miljoen inwoners. In de jaren 60 was dat 8x zo weinig en de auto's die er toen reden waren veel lichter, eenvoudiger etc. Nu zijn we goed bezig met onze Tesla's, etrons, ipaces en mustangs.
[ afbeelding ]
Minder vlees eten is zeker een goede stap, zeer hoge uitstoot.quote:We kunnen natuurlijk krampachtig volhouden aan CO2 cijfertjes maar je kan natuurlijk ook kijken naar de werkelijke oorzaak ervan. Ja, de bevolking is meer dan verdubbeld sinds 1960 maar alle andere cijfers zijn een veelvoud daarvan hoger geworden. Hoef ik me niet schuldig te voelen als ik een elektrische auto van 100k koop of voor 10k panelen op m'n dak plaats of zou ik kunnen realiseren dat misschien 300 gram vlees per dag vreten overdreven is? We worden dikker, ongezonder, dommer maar we moeten bang zijn voor CO2 en de ijskappen.
Mijn Civic uit 1997 liep 1 op 17, en niet een kortdurende meting, maar over volledige 19 jaar dat ze in bezit van de familie was (nieuw gekocht door mijn vader, na 9 jaar door mij overgenomen, 7 jaar later door mijn oudste zoon overgenomen die er nog 3 jaar mee gereden heeft).quote:Op zondag 29 augustus 2021 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zeg het maar, mijn Corolla Hybrid loopt 1 op 19 terwijl mijn Corolla uit 1992 1 op 13,5 liep en kleiner was.
We gaan echt wel vooruit.
Het belangrijkste is dat we vol inzetten op groen opgewekte energie.
Ik kan ongeveer 65% tot 70% van mijn kilometers geheel op zelf opgewekte solar rijden, als ik overstap op een EV, heb ik al eens berekend. Alleen in de winter red ik dat natuurlijk niet.
Toch een forse besparing aan CO2 op jaarbasis.
Gooi bedrijven vol panelen, laat personeel op de zaak laden.
Overschotten in accupacks, zodat je ook 's avonds nog kan laden van die energie.
Mogelijkheden genoeg.
Is het perfect? Nee, nog lang niet.
Maar 97.000.000 vaten olie per dag (!) verbranden wordt nooit perfect.
Het is een 2.0 hybride, dus met 180pk.quote:Op zondag 29 augustus 2021 20:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn Civic uit 1997 liep 1 op 17, en niet een kortdurende meting, maar over volledige 19 jaar dat ze in bezit van de familie was (nieuw gekocht door mijn vader, na 9 jaar door mij overgenomen, 7 jaar later door mijn oudste zoon overgenomen die er nog 3 jaar mee gereden heeft).
En als zo'n VTEC-E de 1 op 17 al haalt dan vind ik 1 op 19 wat tegenvallen voor een verse Hybride Corolla.
6,22 x 5 = 31,1kmquote:Op zondag 29 augustus 2021 20:54 schreef Leandra het volgende:
Hier 6,22 vandaag... maar goed dat ik geen elektrische auto heb
Ja, maar dan moet ik de stroom thuis weer betalenquote:Op zondag 29 augustus 2021 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
6,22 x 5 = 31,1km
Dat zou op zich genoeg zijn voor minimaal 11.359km per jaar
Naarmate salderen wordt afgebouwd zal dat toch meer het geval zijn.quote:Op zondag 29 augustus 2021 21:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet ik de stroom thuis weer betalen
De oprit is wel het laatste probleem zeg maarquote:Op zondag 29 augustus 2021 22:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naarmate salderen wordt afgebouwd zal dat toch meer het geval zijn.
Dan is een EV juist ideaal, als je die overdag kan laden.
Direct verbruik blijft 100% te salderen, simpelweg omdat het niet door de meter gaat.
Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om te laden met eigen stroom / op eigen oprit...
Kan best zijn dat ik ooit voor een groter exemplaar ga die voorzien is van Tesla's "Autobidder" software.quote:Op maandag 30 augustus 2021 11:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
De oprit is wel het laatste probleem zeg maar![]()
Nou ja, als de oude dame niet meer wil zal er idd wel een EV leasehok komen gok ik zo.
Tegen die tijd kan dat nog wel geregeld worden.
Maar als het salderen stopt dan hoop ik vooral dat een thuisaccu betaalbaar is.
Liefst een modulaire zoutwatervariant, die kan dan mooi in de kruipruimte.
Ik snap hier dus geen drol van want....quote:Op maandag 30 augustus 2021 12:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kan best zijn dat ik ooit voor een groter exemplaar ga die voorzien is van Tesla's "Autobidder" software.
Dan kan je thuisaccu realtime op vraag- en aanbod inspringen en zichzelf terugverdienen.
En dat niet alleen door overschotten van je eigen solar, je koopt dan in op de markt als het goedkoop is, verkoopt weer als de vraag hoog is.
Uiteraard nu nog toekomstmuziek voor consumenten (variabele stroomprijs vereist) maar voor Tesla zelf is dit hoe ze nu hun accuparken (bestaand uit Tesla Megapacks) terug verdienen.
Bij Tesla denkt men snel alleen aan auto's maar deze industrietak kan nog wel eens groter worden.
Interessante tijden![]()
Precies.quote:Op maandag 30 augustus 2021 13:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik snap hier dus geen drol van want....
Een klein kastje bij iedere consument terwijl het stroomnet er ook ligt... Is altijd duurder dan met een complete wijk gewoon een dikzak accu neer te plempen.
Het is niet rendabel omdat het economisch gezien niet de goedkoopste optie is van energie opslaan. Het wordt pas interessant als transportkosten een significante rol gaan betekenen.
Multi purpose elektrische auto's of auto's die zich extra opladen bij een overschot aan energie... Dat kan natuurlijk altijd.quote:Op maandag 30 augustus 2021 13:09 schreef skrn het volgende:
[..]
Precies.
Je moet op buurtniveau opslaan.
Daarbij kan ik wel opslaan, maar er zijn genoeg huizen in mijn buurt zonder panelen. En niet ieder huis krijgt panelen. Dus je kan beter per buurtniveau kijken of er ueberhaupt overschotten ontstaan, en daarop je accu-capaciteit bepalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |