abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 augustus 2021 @ 14:17:55 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201122701
Het is vandaag wel drama met de opbrengst... tot nu toe 2,222 kWh :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201123640
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan ook nog kijken naar de mogelijkheden van een oost-west opstelling.
Dan heb je sowieso geen last van schaduw, wss meer panelen en betere spreiding van de opbrengst over de dag.
Door jouw reactie toch nog even gaan kijken naar oost west, en zo ga ik ze leggen. Dan kan ik 14 panelen kwijt ipv 12. Ben nu de flatfix frames aan het aanpassen van 22 naar 12 graden.
pi_201129554
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 22:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens m'n SolarEdge app heb ik 17.686 kilo CO2 bespaard, wat gelijk staat aan 528 bomen :+
Ja ik had ook heel veel kg co2 bespaard met het rijden van een Tesla. En toch vraag je je dan af hoe efficient het nou werkelijk is om in een auto (van 100.000 euro)... 2100 kg en 400 pk te rijden :')
Facts don't care about your feelings
pi_201129637
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:01 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja ik had ook heel veel kg co2 bespaard met het rijden van een Tesla. En toch vraag je je dan af hoe efficient het nou werkelijk is om in een auto (van 100.000 euro)... 2100 kg en 400 pk te rijden :')
Tesla had dat nu eenmaal nodig om zich op de kaart te zetten en dat is ze best goed gelukt als je beseft dat ze niet adverteren.

Nu met de Model Y en 3 en straks de lichtere Model 2 begint de échte massaproductie.
pi_201129873
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla had dat nu eenmaal nodig om zich op de kaart te zetten en dat is ze best goed gelukt als je beseft dat ze niet adverteren.

Nu met de Model Y en 3 en straks de lichtere Model 2 begint de échte massaproductie.
Heb ook een Model 3 gereden hoor vol met chips en 1700 kg met 450 pk. Vraag me nog steeds af of dat nou beter voor het milieu is dan een Aygootje.
Facts don't care about your feelings
pi_201130004
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Heb ook een Model 3 gereden hoor vol met chips en 1700 kg met 450 pk. Vraag me nog steeds af of dat nou beter voor het milieu is dan een Aygootje.
Je kan een Model 3 niet vergelijken met een Aygo, een Golf is realistischer.

Zou je alle auto's in Nederland door Model 3's vervangen dan scheelt dat zo'n 17.357.850.000 kilo CO2 per jaar.
Voorwaarde is wel dat je dan de stroom groen moet opwekken en zover zijn we natuurlijk nog lang niet, dus voorlopig is dat een papieren realiteit.
Maar je moet ergens een stap zetten en t.o.v. brandstofauto's is er al een besparing.

Tesla zet ook vol in op solar en accuparken. In Texas en Duitsland zijn ze nu al bezig om dat soort buffers aan te leggen. In Australië en Californië hebben ze die al. Naar verwachting wordt dit net zo belangrijk voor Tesla als de automarkt.

Je moet het als 1 grote totaaloplossing zien waar we, naarmate de tijd vordert, de vruchten van plukken.

Met de komst van de Model 2 (of hoe ze hem tegen die tijd gaan noemen) heb je een auto die je kan vergelijken met de Yaris of Polo, dan komen we echt op het punt waar het interessant wordt voor Jan en Janny Modaal.

Ik heb 170 aandelen Tesla, dus "I put my money where my mouth is" ;)
Van de eventuele opbrengst hoop ik over ~3 jaar een EV te kopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-08-2021 19:36:13 ]
pi_201130087
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan een Model 3 niet vergelijken met een Aygo, een Golf is realistischer.

Je kan het niet doen, maar het is realistischer want vroeger reed iedereen in kleine autootjes. Wij hadden met gezin 2 kinderen een Daihatsu Cuore... dat rode ding met 3 cilinder motortje. Nu wil men een dikke SUV voor de kinderwagen.... wat is zuiniger?
Facts don't care about your feelings
pi_201130128
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Je kan het niet doen, maar het is realistischer want vroeger reed iedereen in kleine autootjes. Wij hadden met gezin 2 kinderen een Daihatsu Cuore... dat rode ding met 3 cilinder motortje. Nu wil men een dikke SUV voor de kinderwagen.... wat is zuiniger?
Zeg het maar, mijn Corolla Hybrid loopt 1 op 19 terwijl mijn Corolla uit 1992 1 op 13,5 liep en kleiner was.
We gaan echt wel vooruit.

Het belangrijkste is dat we vol inzetten op groen opgewekte energie.

Ik kan ongeveer 65% tot 70% van mijn kilometers geheel op zelf opgewekte solar rijden, als ik overstap op een EV, heb ik al eens berekend. Alleen in de winter red ik dat natuurlijk niet.
Toch een forse besparing aan CO2 op jaarbasis.

Gooi bedrijven vol panelen, laat personeel op de zaak laden.
Overschotten in accupacks, zodat je ook 's avonds nog kan laden van die energie.

Mogelijkheden genoeg.
Is het perfect? Nee, nog lang niet.
Maar 97.000.000 vaten olie per dag (!) verbranden wordt nooit perfect.
pi_201130229
Accu energiedichtheid / prijsdaling is zo'n 8% per jaar op het moment.
Dat betekent dat over ~10 jaar de prijs gehalveerd is van een accu en dat de accu kleiner en lichter is voor dezelfde range.

Dat zijn wel belangrijke doorbraken, daarmee maak je EV's met 450km bereik voor ¤15.000 mogelijk, helemaal als een bedrijf als Tesla grote delen van z'n auto's uit 1 of 2 megacasts kan maken.

edit: het is het PV topic, ik zal ophouden over EV's ;)
pi_201130682
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zeg het maar, mijn Corolla Hybrid loopt 1 op 19 terwijl mijn Corolla uit 1992 1 op 13,5 liep en kleiner was.
We gaan echt wel vooruit.
Brandstof is niet het enige dat meespeelt. Die hybride van je is veel zwaarder... accupakketten, meer opties, elektronica, bredere banden, grotere remmen, airco... Zo'n Corolla uit 92 kon je met de hand in elkaar zetten als je zou willen. M'n broertje rijdt ook een i3, ja op papier lekker goed bezig voor het milieu behalve dat je kan scheuren in dat ding, hij z'n auto iedere keer voorverwarmd/verkoeld en na 10.000 km nieuwe banden moet. Bijna alles wordt kleiner en lichter (telefoons, laptops, tv's) behalve auto's.

quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Accu energiedichtheid / prijsdaling is zo'n 8% per jaar op het moment.
Dat betekent dat over ~10 jaar de prijs gehalveerd is van een accu en dat de accu kleiner en lichter is voor dezelfde range.

Dat zijn wel belangrijke doorbraken, daarmee maak je EV's met 450km bereik voor ¤15.000 mogelijk, helemaal als een bedrijf als Tesla grote delen van z'n auto's uit 1 of 2 megacasts kan maken.

edit: het is het PV topic, ik zal ophouden over EV's ;)
Tja maar jij hebt uitzonderlijk veel zonnepanelen dat is voor de meeste mensen niet te doen. We vreten meer, we kopen meer, we hebben meer woonoppervlakte nodig. Het enige goeie dat we doen is minder kinderen maken... maar helaas leven we ook weer langer. We hebben zo'n 8 miljoen auto's in NL op 17 miljoen inwoners. In de jaren 60 was dat 8x zo weinig en de auto's die er toen reden waren veel lichter, eenvoudiger etc. Nu zijn we goed bezig met onze Tesla's, etrons, ipaces en mustangs.



We kunnen natuurlijk krampachtig volhouden aan CO2 cijfertjes maar je kan natuurlijk ook kijken naar de werkelijke oorzaak ervan. Ja, de bevolking is meer dan verdubbeld sinds 1960 maar alle andere cijfers zijn een veelvoud daarvan hoger geworden. Hoef ik me niet schuldig te voelen als ik een elektrische auto van 100k koop of voor 10k panelen op m'n dak plaats of zou ik kunnen realiseren dat misschien 300 gram vlees per dag vreten overdreven is? We worden dikker, ongezonder, dommer maar we moeten bang zijn voor CO2 en de ijskappen.
Facts don't care about your feelings
pi_201131051
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 20:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Brandstof is niet het enige dat meespeelt. Die hybride van je is veel zwaarder... accupakketten, meer opties, elektronica, bredere banden, grotere remmen, airco... Zo'n Corolla uit 92 kon je met de hand in elkaar zetten als je zou willen. M'n broertje rijdt ook een i3, ja op papier lekker goed bezig voor het milieu behalve dat je kan scheuren in dat ding, hij z'n auto iedere keer voorverwarmd/verkoeld en na 10.000 km nieuwe banden moet. Bijna alles wordt kleiner en lichter (telefoons, laptops, tv's) behalve auto's.
[..]
M'n Corolla 2.0 Hybrid TS is lichter dan m'n vorige V50, ondanks de accu's.
1345 kilo vs 1365.

10.000km is natuurlijk onzin, ik lees wel van Tesla's met 30.000km nieuwe banden.

En EV's worden zeker lichter, de accutechniek staat niet stil. Voordat we echt de massaverkopen gaan zien (2030) gaat er zeker nog 40% van het accugewicht af.

quote:
Tja maar jij hebt uitzonderlijk veel zonnepanelen dat is voor de meeste mensen niet te doen.
Het gaat er niet zozeer om waar die panelen liggen, het gaat erom dat ze er liggen.

quote:
We vreten meer, we kopen meer, we hebben meer woonoppervlakte nodig. Het enige goeie dat we doen is minder kinderen maken... maar helaas leven we ook weer langer. We hebben zo'n 8 miljoen auto's in NL op 17 miljoen inwoners. In de jaren 60 was dat 8x zo weinig en de auto's die er toen reden waren veel lichter, eenvoudiger etc. Nu zijn we goed bezig met onze Tesla's, etrons, ipaces en mustangs.

[ afbeelding ]
Dat is een feit. Maar ga je die drang naar luxe stoppen? Denk het niet.
Dan moet je zorgen dat die luxe zo min mogelijk belast.

quote:
We kunnen natuurlijk krampachtig volhouden aan CO2 cijfertjes maar je kan natuurlijk ook kijken naar de werkelijke oorzaak ervan. Ja, de bevolking is meer dan verdubbeld sinds 1960 maar alle andere cijfers zijn een veelvoud daarvan hoger geworden. Hoef ik me niet schuldig te voelen als ik een elektrische auto van 100k koop of voor 10k panelen op m'n dak plaats of zou ik kunnen realiseren dat misschien 300 gram vlees per dag vreten overdreven is? We worden dikker, ongezonder, dommer maar we moeten bang zijn voor CO2 en de ijskappen.
Minder vlees eten is zeker een goede stap, zeer hoge uitstoot.
Zelf eet ik nog maar ~20% vlees t.o.v. vroeger.
  zondag 29 augustus 2021 @ 20:38:33 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201131376
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zeg het maar, mijn Corolla Hybrid loopt 1 op 19 terwijl mijn Corolla uit 1992 1 op 13,5 liep en kleiner was.
We gaan echt wel vooruit.

Het belangrijkste is dat we vol inzetten op groen opgewekte energie.

Ik kan ongeveer 65% tot 70% van mijn kilometers geheel op zelf opgewekte solar rijden, als ik overstap op een EV, heb ik al eens berekend. Alleen in de winter red ik dat natuurlijk niet.
Toch een forse besparing aan CO2 op jaarbasis.

Gooi bedrijven vol panelen, laat personeel op de zaak laden.
Overschotten in accupacks, zodat je ook 's avonds nog kan laden van die energie.

Mogelijkheden genoeg.
Is het perfect? Nee, nog lang niet.
Maar 97.000.000 vaten olie per dag (!) verbranden wordt nooit perfect.
Mijn Civic uit 1997 liep 1 op 17, en niet een kortdurende meting, maar over volledige 19 jaar dat ze in bezit van de familie was (nieuw gekocht door mijn vader, na 9 jaar door mij overgenomen, 7 jaar later door mijn oudste zoon overgenomen die er nog 3 jaar mee gereden heeft).
En als zo'n VTEC-E de 1 op 17 al haalt dan vind ik 1 op 19 wat tegenvallen voor een verse Hybride Corolla.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201131482
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 20:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn Civic uit 1997 liep 1 op 17, en niet een kortdurende meting, maar over volledige 19 jaar dat ze in bezit van de familie was (nieuw gekocht door mijn vader, na 9 jaar door mij overgenomen, 7 jaar later door mijn oudste zoon overgenomen die er nog 3 jaar mee gereden heeft).
En als zo'n VTEC-E de 1 op 17 al haalt dan vind ik 1 op 19 wat tegenvallen voor een verse Hybride Corolla.
Het is een 2.0 hybride, dus met 180pk.
De 1.8 is motorisch gelijk aan de Prius en is nog een slagje zuiniger, dus dat is wat beter vergelijkbaar wss ;)

Maar goed, als je rekent dat auto's groter en zwaarder zijn geworden is het natuurlijk keurig, zeker als je beseft dat m'n vorige auto 1 op 11,5 liep (Volvo V50 2.4i) en ongeveer net zo groot was, minder vermogen en 20 kilo zwaarder.

Pak je dan een 2020 Civic erbij, dan zijn ze nog niet zoveel opgeschoten :P
https://www.autoweek.nl/verbruik/27179/honda-civic-15-i-vtec-executive-2020/

(ik rij dit model dus, puur even voor het idee, ik rij een andere kleur)


M'n volgende stap is elektrisch over 2 of 3 jaar.
pi_201131637
Opbrengst van de zonnepanelen vandaag 10,8kWh.
Dat is niet gigantisch veel maar toch nog 54 tot 65km range (als je het omreken in EV kilometers).
  zondag 29 augustus 2021 @ 20:54:15 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201131751
Hier 6,22 vandaag... maar goed dat ik geen elektrische auto heb :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201131852
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 20:54 schreef Leandra het volgende:
Hier 6,22 vandaag... maar goed dat ik geen elektrische auto heb :+
6,22 x 5 = 31,1km

Dat zou op zich genoeg zijn voor minimaal 11.359km per jaar ;)
pi_201131940
Ik vrees dat ik vanavond het overschot opmaak wat ik nu nog heb van vandaag, zelfs dan moet ik nog rustig aan doen. Wat een beroerde dag zeg.
  zondag 29 augustus 2021 @ 21:13:43 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201132261
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 20:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
6,22 x 5 = 31,1km

Dat zou op zich genoeg zijn voor minimaal 11.359km per jaar ;)
Ja, maar dan moet ik de stroom thuis weer betalen :')

Nah, ik hoop over 10 jaar nog met mijn auto te rijden, het is tevens de enige auto die we hebben en om de oude dame gezond te houden doen we dus niet aan 2 km ritjes.

Zoals je ziet presteer ik het ook met deze auto om zuiniger dan fabrieksopgave te rijden :7
En toch gebruik ik die 200 pk wel als ik ze nodig heb.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201133275
quote:
1s.gif Op zondag 29 augustus 2021 21:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar dan moet ik de stroom thuis weer betalen :')

Naarmate salderen wordt afgebouwd zal dat toch meer het geval zijn.
Dan is een EV juist ideaal, als je die overdag kan laden.
Direct verbruik blijft 100% te salderen, simpelweg omdat het niet door de meter gaat.

Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om te laden met eigen stroom / op eigen oprit...
pi_201137464
Als dat salderen echt gaat meetellen dan denk ik met een hoog vermogen 'powerwall' van slechts 1 a 2 kwh en een klein beetje planning het zo kan sturen dat ik in de zomer niets uit het lichtnet hoef te halen en in de winter er niets in stop omdat ik dan alles direct opgebruik. De seizoenopslag is dan weer een heel ander probleem wat minder makkelijk op te lossen is.
  maandag 30 augustus 2021 @ 11:29:51 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201137941
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 22:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naarmate salderen wordt afgebouwd zal dat toch meer het geval zijn.
Dan is een EV juist ideaal, als je die overdag kan laden.
Direct verbruik blijft 100% te salderen, simpelweg omdat het niet door de meter gaat.

Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om te laden met eigen stroom / op eigen oprit...
De oprit is wel het laatste probleem zeg maar :') :X

Nou ja, als de oude dame niet meer wil zal er idd wel een EV leasehok komen gok ik zo.
Tegen die tijd kan dat nog wel geregeld worden.

Maar als het salderen stopt dan hoop ik vooral dat een thuisaccu betaalbaar is.
Liefst een modulaire zoutwatervariant, die kan dan mooi in de kruipruimte.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201139032
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
De oprit is wel het laatste probleem zeg maar :') :X

Nou ja, als de oude dame niet meer wil zal er idd wel een EV leasehok komen gok ik zo.
Tegen die tijd kan dat nog wel geregeld worden.

Maar als het salderen stopt dan hoop ik vooral dat een thuisaccu betaalbaar is.
Liefst een modulaire zoutwatervariant, die kan dan mooi in de kruipruimte.
Kan best zijn dat ik ooit voor een groter exemplaar ga die voorzien is van Tesla's "Autobidder" software.
Dan kan je thuisaccu realtime op vraag- en aanbod inspringen en zichzelf terugverdienen.
En dat niet alleen door overschotten van je eigen solar, je koopt dan in op de markt als het goedkoop is, verkoopt weer als de vraag hoog is.

Uiteraard nu nog toekomstmuziek voor consumenten (variabele stroomprijs vereist) maar voor Tesla zelf is dit hoe ze nu hun accuparken (bestaand uit Tesla Megapacks) terug verdienen.

Bij Tesla denkt men snel alleen aan auto's maar deze industrietak kan nog wel eens groter worden.
Interessante tijden ;)

pi_201139102
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kan best zijn dat ik ooit voor een groter exemplaar ga die voorzien is van Tesla's "Autobidder" software.
Dan kan je thuisaccu realtime op vraag- en aanbod inspringen en zichzelf terugverdienen.
En dat niet alleen door overschotten van je eigen solar, je koopt dan in op de markt als het goedkoop is, verkoopt weer als de vraag hoog is.

Uiteraard nu nog toekomstmuziek voor consumenten (variabele stroomprijs vereist) maar voor Tesla zelf is dit hoe ze nu hun accuparken (bestaand uit Tesla Megapacks) terug verdienen.

Bij Tesla denkt men snel alleen aan auto's maar deze industrietak kan nog wel eens groter worden.
Interessante tijden ;)

Ik snap hier dus geen drol van want....

Een klein kastje bij iedere consument terwijl het stroomnet er ook ligt... Is altijd duurder dan met een complete wijk gewoon een dikzak accu neer te plempen.

Het is niet rendabel omdat het economisch gezien niet de goedkoopste optie is van energie opslaan. Het wordt pas interessant als transportkosten een significante rol gaan betekenen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201139195
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik snap hier dus geen drol van want....

Een klein kastje bij iedere consument terwijl het stroomnet er ook ligt... Is altijd duurder dan met een complete wijk gewoon een dikzak accu neer te plempen.

Het is niet rendabel omdat het economisch gezien niet de goedkoopste optie is van energie opslaan. Het wordt pas interessant als transportkosten een significante rol gaan betekenen.
Precies.

Je moet op buurtniveau opslaan.

Daarbij kan ik wel opslaan, maar er zijn genoeg huizen in mijn buurt zonder panelen. En niet ieder huis krijgt panelen. Dus je kan beter per buurtniveau kijken of er ueberhaupt overschotten ontstaan, en daarop je accu-capaciteit bepalen.
pi_201139222
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:09 schreef skrn het volgende:

[..]
Precies.

Je moet op buurtniveau opslaan.

Daarbij kan ik wel opslaan, maar er zijn genoeg huizen in mijn buurt zonder panelen. En niet ieder huis krijgt panelen. Dus je kan beter per buurtniveau kijken of er ueberhaupt overschotten ontstaan, en daarop je accu-capaciteit bepalen.
Multi purpose elektrische auto's of auto's die zich extra opladen bij een overschot aan energie... Dat kan natuurlijk altijd.

Als je een electrische auto parkeert dan stel je gewoon in "cheap electricity" die dan langzaam bijlaadt bij hoge stroomprijzen en allicht wat sneller bij lage stroomprijzen.

En een nog volgende stap is dat de elektrische auto zelfs als batterij mee functioneert als 2e functie met het stroomnet en verkoopt / inkoopt.

Maar een nieuw kastje bij een consument ik vind het enigszins vreemd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')