abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 13:48:40 #251
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201265805
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 13:34 schreef MisterWendel het volgende:

[..]
Je bent dus al helemaal over naar je veel nieuwere woning?
Nee joh, dat duurt nog even. Ik heb momenteel 2 huizen :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 september 2021 @ 17:32:17 #252
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_201268332
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 13:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee joh, dat duurt nog even. Ik heb momenteel 2 huizen :P
Dat kost een bak geld. Ik zelf zit ook een beetje in die situatie. Kun je dit wel een beetje volhouden?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 17:59:43 #253
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201268596
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:32 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]
Dat kost een bak geld. Ik zelf zit ook een beetje in die situatie. Kun je dit wel een beetje volhouden?
Ja natuurlijk, anders had ik dat niet gedaan. Mijn 'oude' huis is gewoon verkocht, alleen de overdracht is nog niet geweest, terwijl de overdracht van het nieuwe huis naar mij toe wél al is geweest. Dus we zitten nu in de verhuisperiode zeg maar :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201271119
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja natuurlijk, anders had ik dat niet gedaan. Mijn 'oude' huis is gewoon verkocht, alleen de overdracht is nog niet geweest, terwijl de overdracht van het nieuwe huis naar mij toe wél al is geweest. Dus we zitten nu in de verhuisperiode zeg maar :P
Kun je al overnachten in je nieuwe woning?
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 21:12:42 #255
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201271224
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 21:04 schreef MisterWendel het volgende:

[..]
Kun je al overnachten in je nieuwe woning?
Dat kan ja, maar dan moet ik op de grond gaan liggen :D
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 9 september 2021 @ 09:26:51 #256
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_201274867
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 21:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan ja, maar dan moet ik op de grond gaan liggen :D
Ik ken dat. Omdat we een nieuw bed hebben besteld past het matras niet. Dus we zijn tot we een nieuw matras hebben tijdelijk gedwongen om het zelfde te doen. Word je wakker op ooghoogte met je hond. :')
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  Moderator donderdag 9 september 2021 @ 09:33:02 #257
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201274938
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 09:26 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]
Ik ken dat. Omdat we een nieuw bed hebben besteld past het matras niet. Dus we zijn tot we een nieuw matras hebben tijdelijk gedwongen om het zelfde te doen. Word je wakker op ooghoogte met je hond. :')
Ja maar dat doe ik niet joh :D Gewoon wachten tot we daadwerkelijk verhuizen, en tot die tijd wonen we nog in het oude huis he :P
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 9 september 2021 @ 12:44:59 #258
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_201277135
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 09:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja maar dat doe ik niet joh :D Gewoon wachten tot we daadwerkelijk verhuizen, en tot die tijd wonen we nog in het oude huis he :P
Hoe dan ook, veel succes in je nieuwe huis. :)
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_201277650
Over drie weken komen ze 15 DMEGC 370WP panelen plaatsen met een SE 5k omvormer. Kunnen we er weer tegenaan. *O*
- Met zuidelijke groet -
  Moderator donderdag 9 september 2021 @ 13:28:26 #260
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201277657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:44 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]
Hoe dan ook, veel succes in je nieuwe huis. :)
Dank. Jij/jullie ook! :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201282245
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 13:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dank. Jij/jullie ook! :)
Mijn oom gaat over twee weken verhuizen. Hij wilt dat ik mee ga helpen. Elke dag 150km heen en weer met de auto. Ik heb daar geen zin in. Maar durf ook geen nee te zeggen. Zegt ie ja anders gaan we wel slapen op een luchtbed |:)

Hij heeft daar 12 zonnepanelen en wilt dit aantal gaan uitbreiden. Is dit makkelijk te doen, wie heeft hier ervaring mee? Hoeven zonnepanelen dan niet van hetzelfde merk en type te zijn?
pi_201336896
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:15 schreef MisterWendel het volgende:

[..]
Mijn oom gaat over twee weken verhuizen. Hij wilt dat ik mee ga helpen. Elke dag 150km heen en weer met de auto. Ik heb daar geen zin in. Maar durf ook geen nee te zeggen. Zegt ie ja anders gaan we wel slapen op een luchtbed |:)

Hij heeft daar 12 zonnepanelen en wilt dit aantal gaan uitbreiden. Is dit makkelijk te doen, wie heeft hier ervaring mee? Hoeven zonnepanelen dan niet van hetzelfde merk en type te zijn?
Ligt vooral aan het systeem dat er nu ligt, of hij een 1x 25A, 1x 35A of 3x25A aansluiting in de meterkast heeft, wat voor omvormer, etc.

Dus als je meer informatie hebt over de meterkast, omvormer, dakvlakken, etc dan is er vast wel iets zinnigs over te zeggen.
pi_201336927
Interessant filmpje over de combinatie / toekomst van zon, wind en accu's:

  maandag 13 september 2021 @ 17:20:36 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201341118
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessant filmpje over de combinatie / toekomst van zon, wind en accu's:

Ik denk dat dat voor heel veel plekken een prima combi is, maar ik denk ook dat we niet half NL vol moeten zetten met windmolens (tot 200 meter hoog).
Dat moet je simpelweg niet willen, zeker niet binnen korte afstand van bebouwing.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201342064
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 17:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat dat voor heel veel plekken een prima combi is, maar ik denk ook dat we niet half NL vol moeten zetten met windmolens (tot 200 meter hoog).
Dat moet je simpelweg niet willen, zeker niet binnen korte afstand van bebouwing.
Nee, maar op land is ook helemaal niet nodig, moet je niet willen.

Denemarken is bezig met het aanleggen van een nieuw eiland en een 10GW windmolenpark op zee waarna ze meer produceren dan dat ze kunnen verbruiken als land.

En ook voor Nederland zijn er opties genoeg om zoiets te doen.
Zoiets moet je denk ik ook niet altijd als individueel land willen doen maar ook kijken wat de beste locaties zijn voor welke toepassing.





Het is al drukker voor de kust dan je denkt, alleen ligt het meeste voorbij je horizon:



Deels al gebouwd, deels in planning:



[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2021 18:40:05 ]
pi_201342385
Als we nou eens beginnen met alle daken die daartoe van toepassing zijn vol te leggen met zonnepanelen, al dan niet met een (kleine) accu er achter zodat de opgewekte energie voorspelbaar evenredig gelijkmatig en eventueel op afroep kan worden vrij gegeven/terug geleverd aan het net.

Heb je geen verzwaring van het net voor nodig, heb je alleen wat slimmigheidjes voor nodig.
Als dan de overheid die 40 miljard besteed aan zonnepanelen in plaats van het uitkopen van boeren en die zonnepanelen op de daken van stallen neer legt met idem slimme teruglevering, heb je ook nauwelijks verzwaring nodig en heb je gigawats aan schone energie....

Maarja, dat is natuurlijk wel de doodsteek voor menig energie leverancier... immers als we 75% van het jaar hun niet nodig hebben dan wordt de winst daar wel gedecimeerd.
pi_201342449
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 18:52 schreef namliam het volgende:
Als we nou eens beginnen met alle daken die daartoe van toepassing zijn vol te leggen met zonnepanelen, al dan niet met een (kleine) accu er achter zodat de opgewekte energie voorspelbaar evenredig gelijkmatig en eventueel op afroep kan worden vrij gegeven/terug geleverd aan het net.

Heb je geen verzwaring van het net voor nodig, heb je alleen wat slimmigheidjes voor nodig.
Als dan de overheid die 40 miljard besteed aan zonnepanelen in plaats van het uitkopen van boeren en die zonnepanelen op de daken van stallen neer legt met idem slimme teruglevering, heb je ook nauwelijks verzwaring nodig en heb je gigawats aan schone energie....

Maarja, dat is natuurlijk wel de doodsteek voor menig energie leverancier... immers als we 75% van het jaar hun niet nodig hebben dan wordt de winst daar wel gedecimeerd.
De energiemarkt gaat sowieso flink veranderen tussen nu en 10 jaar.

Kijk naar bedrijven als LG Energy Solutions, SK Innovation, Northvolt, Tesla en Powin Energy die ieder met energie opslag oplossingen komen (grootschalig) en daarmee de prijs van stroom fors naar beneden zullen krijgen. Ik zit o.a. daarom in Tesla maar hou de markt ondertussen wel in de gaten.
pi_201349080
Ik heb al 2 jaar 8 panelen op het dak, maar wil een overkapping op het zuiden maken en die bekleden met zonnepanelen, 2 past sowieso, maar liever 3 of 4.

Dit moet meer een hobby project worden aangezien ik alle tijd heb. Heeft iemand ervaring met die doe het zelf setjes? Ik lees maximaal 2 op een stopcontact, nou heb ik een tuingroep waar maar 1 stopcontact op zit voor een buitenlampje.

Daar zouden toch ook best 4 op kunnen? Als ik die lamp er af haal is het toch een eigen groep?
pi_201349364
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 09:08 schreef JDx het volgende:
Daar zouden toch ook best 4 op kunnen? Als ik die lamp er af haal is het toch een eigen groep?
Ja, maar dan heb je geen lamp meer daar. Er mag bij meer dan 600 W opwekvermogen al niets anders meer op die groep. Feitelijk mag twee panelen dus al niet eens op een bestaande groep waar nog iets anders op zit.
pi_201351373
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 09:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, maar dan heb je geen lamp meer daar. Er mag bij meer dan 600 W opwekvermogen al niets anders meer op die groep. Feitelijk mag twee panelen dus al niet eens op een bestaande groep waar nog iets anders op zit.
Nee dan gaat die lamp eraf, maar waarom het niet mag is omdat er dan meer stroom uit de groep getrokken kan worden dan door de zekering mag.

Dus 16 ampère + wat er uit je zonnepanelen komt. Het kan wel, maar mag gewoon niet.

Dus als de lamp eraf gaat, mag ik er officieel gezien gewoon 4 panelen op zetten lijkt mij. Het klinkt overigens zo amateuristisch, via het stopcontact, maar het is niks anders dan een kabel naar de meterkast.

Alleen bedenk ik me nu wel dat in dat stopcontact dus de omvormer moet en dat is buiten.
pi_201351704
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:49 schreef JDx het volgende:

[..]
Nee dan gaat die lamp eraf, maar waarom het niet mag is omdat er dan meer stroom uit de groep getrokken kan worden dan door de zekering mag.

Dus 16 ampère + wat er uit je zonnepanelen komt. Het kan wel, maar mag gewoon niet.

Dus als de lamp eraf gaat, mag ik er officieel gezien gewoon 4 panelen op zetten lijkt mij. Het klinkt overigens zo amateuristisch, via het stopcontact, maar het is niks anders dan een kabel naar de meterkast.

Alleen bedenk ik me nu wel dat in dat stopcontact dus de omvormer moet en dat is buiten.
Je omvormen moet zo dicht mogelijk bij de panelen zijn heb ik begrepen. Die zijn er echter ook in spatwaterdicht en anders er een kastje omheen timmeren.

Het stopcontact kan je er ook af halen en vervangen door een werkschakelaar.

Bij mij heeft de monteur wel een zekeringsautomaat vervangen, er moest een C16 in plaats van een B16 in mijn nog best nieuwe groepenkast. geen idee of het via een aardlek gaat eigenlijk.
pi_201351990
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je omvormen moet zo dicht mogelijk bij de panelen zijn heb ik begrepen. Die zijn er echter ook in spatwaterdicht en anders er een kastje omheen timmeren.

Het stopcontact kan je er ook af halen en vervangen door een werkschakelaar.

Bij mij heeft de monteur wel een zekeringsautomaat vervangen, er moest een C16 in plaats van een B16 in mijn nog best nieuwe groepenkast. geen idee of het via een aardlek gaat eigenlijk.
Ja, zo lang ze maar op 2 punten af te koppelen zijn toch?

Oh ik heb nu zo'n nieuw schakelaartje in de meterkast voor die 8 op het dak en de rest zijn nog oude zekeringen, als dat ook vervangen moet worden kan ik het net zo goed officieel doen met een nieuwe groep.
pi_201352026
Nieuwe is inderdaad een B16, daarnaast heb ik een ronde L16A en een paar ronde oude 25|500 zekeringen.

Oh jij had een B16 en die hebben ze vervangen voor een C16, dan heb je misschien heel veel zonnepanelen?

[ Bericht 19% gewijzigd door JDx op 14-09-2021 12:46:37 ]
pi_201352538
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 12:33 schreef JDx het volgende:
Nieuwe is inderdaad een B16, daarnaast heb ik een ronde L16A en een paar ronde oude 25|500 zekeringen.

Oh jij had een B16 en die hebben ze vervangen voor een C16, dan heb je misschien heel veel zonnepanelen?
9 panelen, dat valt dus wel mee. Het is meer de aanloopspanning of zo iets. Maar ff zoeken op internet levert mij niets op.

De verkoper was erg gebrand op die automaat vervangen dus zal er wel iets meer reden zijn dan die paar tientjes extra omzet. En ach, nu heb ik dus twee reservegroepen in plaats van één. Geen idee of dat ooit nut gaat hebben.
pi_201355460
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
9 panelen, dat valt dus wel mee. Het is meer de aanloopspanning of zo iets. Maar ff zoeken op internet levert mij niets op.

De verkoper was erg gebrand op die automaat vervangen dus zal er wel iets meer reden zijn dan die paar tientjes extra omzet. En ach, nu heb ik dus twee reservegroepen in plaats van één. Geen idee of dat ooit nut gaat hebben.
Kan geen kwaad toch. Ik had 7 groepen, nu 8 dus.

- Wasmachine/ketel
- Boven
- Beneden
- Computerkamer (staat leeg)
- Schuur/tuin (1 lamp)
- Vaatwasser
- Stopcontact (4 stopcontacten in de meterkast)

- Nieuwe groep voor 8 zonnepanelen

Bedenk me nu dat ik best veel op de groep "beneden" heb. Koelvriescombi, magnetron/oven, zware PC, TV en speakers. Heb nog een bitcoinminer in de kelder, maar die zit op het stopcontact van de meterkast.
pi_201355506
Iedereen altijd met mooie standen/data/verhalen..
Ik heb 32 panelen en kan totaal niet uit :'(
Vakman pur sang
pi_201355528
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Iedereen altijd met mooie standen/data/verhalen..
Ik heb 32 panelen en kan totaal niet uit :'(
Heb je een wietplantage? De meesten hier niet nl ;)
pi_201355549
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Iedereen altijd met mooie standen/data/verhalen..
Ik heb 32 panelen en kan totaal niet uit :'(
Wil je wat kwijt?
pi_201355690
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Iedereen altijd met mooie standen/data/verhalen..
Ik heb 32 panelen en kan totaal niet uit :'(
Ik heb mijn panelen nog te kort om echte conclusies te trekken. Mijn voorlopige conclusie is dat ik bij de 'huidige' energieprijzen acht à tien jaar kwijt ben om het terug te verdienen. Dat is dus langer dan meestal gerekend wordt. Echter gaan de energieprijzen nu al fors omhoog. Dat maakt terugverdientijd korter.

Aan de andere kant als salderen echt verleden tijd is, wat nog moet blijken, dan kan het zonder extra investering in een huisbatterij zeker niet meer uit.

Met een relatief kleine huisbatterij ga ik in de winter alles opmaken wat ik opwek en in de zomer hoef ik dan niets meer af te nemen. Maar goed, voorlopig nog salderen en dat is nog veel voordeliger omdat ik nu nog in de winter kan gebruiken wat ik in de zomer te veel heb.

Centjes op de bank worden alleen maar minder waard.
pi_201355736
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb mijn panelen nog te kort om echte conclusies te trekken. Mijn voorlopige conclusie is dat ik bij de 'huidige' energieprijzen acht à tien jaar kwijt ben om het terug te verdienen. Dat is dus langer dan meestal gerekend wordt. Echter gaan de energieprijzen nu al fors omhoog. Dat maakt terugverdientijd korter.

Aan de andere kant als salderen echt verleden tijd is, wat nog moet blijken, dan kan het zonder extra investering in een huisbatterij zeker niet meer uit.

Met een relatief kleine huisbatterij ga ik in de winter alles opmaken wat ik opwek en in de zomer hoef ik dan niets meer af te nemen. Maar goed, voorlopig nog salderen en dat is nog veel voordeliger omdat ik nu nog in de winter kan gebruiken wat ik in de zomer te veel heb.

Centjes op de bank worden alleen maar minder waard.
Ligt ook een beetje aan het weer, het eerste jaar dat ik ze had ging het zo goed dat het na 6 jaar al uit kon, nu zit dat op 7.
pi_201355888
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb mijn panelen nog te kort om echte conclusies te trekken. Mijn voorlopige conclusie is dat ik bij de 'huidige' energieprijzen acht à tien jaar kwijt ben om het terug te verdienen. Dat is dus langer dan meestal gerekend wordt. Echter gaan de energieprijzen nu al fors omhoog. Dat maakt terugverdientijd korter.

Aan de andere kant als salderen echt verleden tijd is, wat nog moet blijken, dan kan het zonder extra investering in een huisbatterij zeker niet meer uit.

Met een relatief kleine huisbatterij ga ik in de winter alles opmaken wat ik opwek en in de zomer hoef ik dan niets meer af te nemen. Maar goed, voorlopig nog salderen en dat is nog veel voordeliger omdat ik nu nog in de winter kan gebruiken wat ik in de zomer te veel heb.

Centjes op de bank worden alleen maar minder waard.
Nou, kan niet uit is een groot woord, maar zou graag opbrengst/verbruik op 0 krijgen op jaarbasis.

Maar we verbruiken gewoon veel door all electric en vaak de koeling aan. :')

Heb nog ruimte op de omvormer van 12KW.
Kan nog wel een paneel of 8/10 bij op.
Vakman pur sang
pi_201356010
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou, kan niet uit is een groot woord, maar zou graag opbrengst/verbruik op 0 krijgen op jaarbasis.

Maar we verbruiken gewoon veel door all electric en vaak de koeling aan. :')

Heb nog ruimte op de omvormer van 12KW.
Kan nog wel een paneel of 8/10 bij op.

Huh, verbruik op 0 lukt mij al bijna met 8 panelen en heb ook de airco aan als het te warm is, het gaat alleen hard met gas in de winter en douchen en koken. Maar dat is een paar tientjes.

Dan heb je ook wel een enorm huis met veel mensen waarschijnlijk.

Mijn ouders redden het makkelijk met 26 panelen, echt easy easy. En echt groot huis.
pi_201356118
Voor mijn normale verbruik had ik aan vijf a zes panelen al genoeg. Toch negen genomen en nu al spijt dat ik niet nog meer heb gedaan. Morgen komt de airco en die wil ik ook voor verwarmen gaan gebruiken. Ik denk dat alles dan wel weer op gaat. Helemaal van het gas af gaat me voorlopig niet lukken, daar is die airco te klein voor en er moet natuurlijk ook warm water zijn. Dat is allemaal voor de toekomst dus.
pi_201356789
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:31 schreef qajariaq het volgende:
Voor mijn normale verbruik had ik aan vijf a zes panelen al genoeg. Toch negen genomen en nu al spijt dat ik niet nog meer heb gedaan. Morgen komt de airco en die wil ik ook voor verwarmen gaan gebruiken. Ik denk dat alles dan wel weer op gaat. Helemaal van het gas af gaat me voorlopig niet lukken, daar is die airco te klein voor en er moet natuurlijk ook warm water zijn. Dat is allemaal voor de toekomst dus.
Ik heb een 3,5kW airco van Daikin en op echt koude dagen redt ie de woonkamer niet, dan moet er ook gas bij.

Koelen lukt makkelijk, zuinig ook.
pi_201356951
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:20 schreef JDx het volgende:

[..]
Huh, verbruik op 0 lukt mij al bijna met 8 panelen en heb ook de airco aan als het te warm is, het gaat alleen hard met gas in de winter en douchen en koken. Maar dat is een paar tientjes.

Dan heb je ook wel een enorm huis met veel mensen waarschijnlijk.

Mijn ouders redden het makkelijk met 26 panelen, echt easy easy. En echt groot huis.
Heb geen gas meer ;)
Vakman pur sang
pi_201357178
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Heb geen gas meer ;)
Nee, maar dan moet je het wel redden met 32 panelen toch, of woon je in Zweden ofzo?
pi_201358287
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:51 schreef JDx het volgende:

[..]
Nee, maar dan moet je het wel redden met 32 panelen toch, of woon je in Zweden ofzo?
Nee Twente maar daar is het ook koud hoor
Vakman pur sang
pi_201359418
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 19:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee Twente maar daar is het ook koud hoor
Drenthe ook. Maar met zo'n dak (32 panelen) zal je wel geen rijtjeshuis hebben ;)
pi_201360372
@Leandra Hoe zat het ook al weer met die site waar je je zonnepanelen aan moet melden? Ik heb laatst alle topics doorgescrold en daar had jij een duidelijke mening over, is me bijgebleven. :+
pi_201360376
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:39 schreef JDx het volgende:

[..]
Drenthe ook. Maar met zo'n dak (32 panelen) zal je wel geen rijtjeshuis hebben ;)
Nee maar je kunt t er lang over lullen maar om een matig geïsoleerd huis uit de jaren 70 elektrisch te verwarmen pruttelen er wel wat kwhtjes doorheen.
Vakman pur sang
  dinsdag 14 september 2021 @ 21:41:54 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201360513
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:32 schreef Hupje het volgende:
@:Leandra Hoe zat het ook al weer met die site waar je je zonnepanelen aan moet melden? Ik heb laatst alle topics doorgescrold en daar had jij een duidelijke mening over, is me bijgebleven. :+
Ja, die was in de oude versie een soort van Nigeriaanse Prins site, maar hij is inmiddels eindelijk gefatsoeneerd en je hebt ook gegevens van de meter zelf nodig die niet zomaar door iedereen te vinden zijn.

Sterker nog: ik heb onze zonnepanelen er afgelopen weekend aangemeld :D

Overigens zou ik het nog steeds niet nodig vinden als ik een Ferrarismeter had, maar nieuwbouw, dus een slimme meter.
En overproductie, dus er belang bij dat dat vergoed wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201360630
Wij hebben nog een draaischijf. Ik zal me er eens in verdiepen als onze zonnepanelen volgende week geplaatst worden.
  dinsdag 14 september 2021 @ 22:31:38 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201361359
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:49 schreef Hupje het volgende:
Wij hebben nog een draaischijf. Ik zal me er eens in verdiepen als onze zonnepanelen volgende week geplaatst worden.
Als het een draaischijf is die terugloopt dan zit je lekker (je saldeert dan automatisch).
Niet iedere draaischijfmeter doet dat overigens, dus daar moet je wel even op letten.

Op zich maakt het, nu de site aangepast is, ook niet meer zoveel uit, maar zodra je je zonnepanelen daar aangemeld hebt zullen ze je (alweer) een slimme meter aanbieden, en daarbij kunnen ze redelijk grof zijn zoals bijvoorbeeld direct een afspraak voor je inplannen om de meter te vervangen, dreigende taal over de kosten van het vervangen op een ander moment (niets van aantrekken, zij hebben er meer belang bij dan jij dat je een slimme meter krijgt, daarbij: zodra de slimme meter verplicht wordt moeten ze hem wel kosteloos vervangen).

Dus je kunt je panelen gewoon aanmelden, maar reken dan op (terugkerende) slimme meter terreur door de netbeheerder, want dat is nog steeds een van de primaire doelen van die site (al zullen ze dat zelf nooit zo toegeven).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201362365
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 22:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het een draaischijf is die terugloopt dan zit je lekker (je saldeert dan automatisch).
Niet iedere draaischijfmeter doet dat overigens, dus daar moet je wel even op letten.

Op zich maakt het, nu de site aangepast is, ook niet meer zoveel uit, maar zodra je je zonnepanelen daar aangemeld hebt zullen ze je (alweer) een slimme meter aanbieden, en daarbij kunnen ze redelijk grof zijn zoals bijvoorbeeld direct een afspraak voor je inplannen om de meter te vervangen, dreigende taal over de kosten van het vervangen op een ander moment (niets van aantrekken, zij hebben er meer belang bij dan jij dat je een slimme meter krijgt, daarbij: zodra de slimme meter verplicht wordt moeten ze hem wel kosteloos vervangen).

Dus je kunt je panelen gewoon aanmelden, maar reken dan op (terugkerende) slimme meter terreur door de netbeheerder, want dat is nog steeds een van de primaire doelen van die site (al zullen ze dat zelf nooit zo toegeven).
Een slimme meter is een meter die op afstand uitgelezen kan worden. Die wordt nooit verplicht heb ik begrepen. De digitale meter wel. Dan zit je dus nog steeds met verschillende telwerken voor leveren en ontvangen. Je kunt wel blijven uitstellen om die draaimeter te houden maar op een goed moment moet je toch.

Aangezien we nog steeds kunnen salderen zie ik het voordeel van die oude meter niet zo erg. De nieuwe meter geeft veel meer inzicht hoe je de energie gebruikt en die gegevens zijn weer handig als het sladeren wel wordt afgebouwd.
pi_201364232
Gewoon zorgen dat je al je stroom gebruikt :+

Zouden er mensen zijn met een kabeltje met een meter naar de buren?
pi_201366188
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:05 schreef JDx het volgende:
Gewoon zorgen dat je al je stroom gebruikt :+

Zouden er mensen zijn met een kabeltje met een meter naar de buren?
Buitenstopcontact van de buren gebruiken zal best wel voorkomen.

Vroeger hingen mensen wel eens een hengel over de bovenleiding van de tram heen. Levensgevaarlijk en er moest ook nog een trafo tussen. Maar mensen doen rare dingen om een paar centen uit te sparen. Berucht was ook de gasmeter omdraaien met de kerstperiode.
pi_201366231
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:32 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee maar je kunt t er lang over lullen maar om een matig geïsoleerd huis uit de jaren 70 elektrisch te verwarmen pruttelen er wel wat kwhtjes doorheen.
De reden is simpel, matig geïsoleerd.

Heb zelf een woning uit 1965, echter van top tot teen gerenoveerd. Kozijnen, triple glas, dakisolatie, vloerverwarming etc.
Wat ik per jaar verbruik is nog niet exact zeker omdat ik er nog geen jaar echt woon (nog 3 maanden). Maar het verbruik zal rond de 7000kWh liggen schat ik.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_201367044
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:20 schreef bambino het volgende:

[..]
De reden is simpel, matig geïsoleerd.

Heb zelf een woning uit 1965, echter van top tot teen gerenoveerd. Kozijnen, triple glas, dakisolatie, vloerverwarming etc.
Wat ik per jaar verbruik is nog niet exact zeker omdat ik er nog geen jaar echt woon (nog 3 maanden). Maar het verbruik zal rond de 7000kWh liggen schat ik.
Heb ik ook, matig dus ;)

Al deze maatregelen zorgen nog niet voor een isolatieklasse met de breedte en isolatiewaarde van de huidige spouwmuren.
Vakman pur sang
pi_201367073
Tenzij je alle binnenmuren (grenzend aan buiten) aan de binnenkant nogmaals isoleert met 12cm.
Vakman pur sang
pi_201372709
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Buitenstopcontact van de buren gebruiken zal best wel voorkomen.

Vroeger hingen mensen wel eens een hengel over de bovenleiding van de tram heen. Levensgevaarlijk en er moest ook nog een trafo tussen. Maar mensen doen rare dingen om een paar centen uit te sparen. Berucht was ook de gasmeter omdraaien met de kerstperiode.
Bedoelde meer om stroom te verkopen aan de buren.

Voor een tientje per maand dat ze teveel opgewekte stroom kunnen gebruiken ofzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')