abonnement Unibet Coolblue
pi_200478627
Beste

Morgen avond hebben we een allereerste bezichtiging. Het huis staat al 2 weken te koop, vrij bijzonder in deze tijd.

Nu bleek uit de formulieren dat de WOZ 220.000 is, terwijl de vraagprijs 285.000

Hoe zit dit dan met eventueel bieden? Hoe groot is de kans dat je dan snel te hoog biedt en vervolgens extra moet betalen?
pi_200478962
WOZ loopt altijd een jaar achter en de prijs die je bied moet cf taxatie zijn. Als je meer bied dan het huis waard is moet je dat uit eigen zak betalen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_200479011
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:16 schreef Chinless het volgende:
WOZ loopt altijd een jaar achter en de prijs die je bied moet cf taxatie zijn. Als je meer bied dan het huis waard is moet je dat uit eigen zak betalen.
Als je er vanuit gaat dat de taxateur niet gewoon op papier zet wat jij graag op papier wil hebben wel inderdaad.
pi_200479227
quote:
14s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:04 schreef Vlaggenroof het volgende:
Beste

Morgen avond hebben we een allereerste bezichtiging. Het huis staat al 2 weken te koop, vrij bijzonder in deze tijd.

Nu bleek uit de formulieren dat de WOZ 220.000 is, terwijl de vraagprijs 285.000

Hoe zit dit dan met eventueel bieden? Hoe groot is de kans dat je dan snel te hoog biedt en vervolgens extra moet betalen?
Te hoog ten opzichte van wat? Je hoeft nooit méér te betalen dan je bod (plus kosten koper), dus hoezo 'extra betalen'...?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200479377
quote:
14s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:04 schreef Vlaggenroof het volgende:
Beste

Morgen avond hebben we een allereerste bezichtiging. Het huis staat al 2 weken te koop, vrij bijzonder in deze tijd.

Nu bleek uit de formulieren dat de WOZ 220.000 is, terwijl de vraagprijs 285.000

Hoe zit dit dan met eventueel bieden? Hoe groot is de kans dat je dan snel te hoog biedt en vervolgens extra moet betalen?
Ik dacht eerst dat je woning te koop staat en dat er iemand komt bezichtigen……. mijn beperkte inlevingsvermogen blijkbaar.

Overigens, net wat genoemd is: kwestie van op een akkoordje gooien met de hypotheeknemer en taxateur. Iedereen heeft baat bij hoge prijzen en snelle afwikkeling..behalve de koper als de prijzen onderuit gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 21 juli 2021 @ 23:00:45 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200479948
Taxateurs komen daar niet meer mee weg. Die moeten tegenwoordig hun taxaties laten valideren door een instituut. En die schijnen aardig kritisch te zijn (werd ons door meerdere taxateurs verteld, 2 jaar geleden).

Nee, de tijd dat een taxateur door de straat reed voor de vorm en je opbelt wat ie op moet schrijven is voorbij.

En een dealtje maken met hypotheeknemer kan altijd natuurlijk. Maar daar gaat doorgaans wel je rente van omhoog. Want meer risico = hogere rente. Als je maar genoeg rente wil betalen wordt de taxatie steeds minder belangrijk ;) .
pi_200480254
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:00 schreef bleiblei het volgende:
Taxateurs komen daar niet meer mee weg. Die moeten tegenwoordig hun taxaties laten valideren door een instituut. En die schijnen aardig kritisch te zijn (werd ons door meerdere taxateurs verteld, 2 jaar geleden).

Nee, de tijd dat een taxateur door de straat reed voor de vorm en je opbelt wat ie op moet schrijven is voorbij.

En een dealtje maken met hypotheeknemer kan altijd natuurlijk. Maar daar gaat doorgaans wel je rente van omhoog. Want meer risico = hogere rente. Als je maar genoeg rente wil betalen wordt de taxatie steeds minder belangrijk ;) .
Wat heerlijk naief

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2021 23:21:19 ]
  Moderator woensdag 21 juli 2021 @ 23:22:52 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200480287
De WOZ is meestal redelijk conservatief geschat dus een vraagprijs hoger dan de WOZ is bepaald niet uitzonderlijk, dacht ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 21 juli 2021 @ 23:38:04 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200480482
quote:
14s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:04 schreef Vlaggenroof het volgende:
Beste

Morgen avond hebben we een allereerste bezichtiging. Het huis staat al 2 weken te koop, vrij bijzonder in deze tijd.

Nu bleek uit de formulieren dat de WOZ 220.000 is, terwijl de vraagprijs 285.000

Hoe zit dit dan met eventueel bieden? Hoe groot is de kans dat je dan snel te hoog biedt en vervolgens extra moet betalen?
De WOZ staat op dit moment meestal ruim 30 tot 40% onder de daadwerkelijke 'waarde' , het is een slechte indicatie zeker als de woning in jaren niet verkocht is.

Het woz waardeloket, google maar, heeft de woz waarde van alles in de buurt. Probleem is, kadaster is t.r.a.a.g. en updates kunnen 6mnd of langer duren.

Het staat 2 wkn te koop, maar dat betekend niet dat er niet al 1 miljoen bezichtigingen zijn gedaan, en 2 miljoen biedingen.

Nu iets kopen is echt heel kut, en je moet vooral voor jezelf afwegen of het het waard is om ruim boven de vraagprijs te bieden. Wil je ECHT weten wat het waard is, neem een taxateur mee.

Taxatiewaarde = wat je krijgt voor hypotheek, alles wat je meer biedt moet je zelf cash hebben liggen.
Dum de dum
pi_200480490
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Wat heerlijk naief
Drie maanden geleden gebeurde dat hier echter nog wel, beetje aardig doen en nu scheelt het door een andere risicofactor en rente meerdere tientjes per maand aan hypotheek.
pi_200480527
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:16 schreef Chinless het volgende:
WOZ loopt altijd een jaar achter en de prijs die je bied moet cf taxatie zijn. Als je meer bied dan het huis waard is moet je dat uit eigen zak betalen.
Nu ben ik toch erg benieuwd uit wiens zak bij jou het deel komt wat conform taxatie is?
Heb jij een suikeroom ofzo die dat deel betaald?
pi_200480909
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:42 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Nu ben ik toch erg benieuwd uit wiens zak bij jou het deel komt wat conform taxatie is?
Heb jij een suikeroom ofzo die dat deel betaald?
Als je een beetje met geld om kan gaan zorg je voor passief inkomen, dus heb je spaargeld. Verder moet je niet boven de taxatie waarde bieden als je het niet kan betalen. Bovenop de koopsom heb je al genoeg andere kosten die je zelf moet dokken.

En wb de taxateur… tja je hebt altijd taxateurs die de prijs erop zetten wat je bod is… maar ook die regels worden lastiger en op de lange termijn heb je er last van (als woningen goedkoper worden).
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_200481052
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 00:53 schreef Chinless het volgende:
quote:
Als je een beetje met geld om kan gaan zorg je voor passief inkomen,
Check
quote:
dus heb je spaargeld.
Check
quote:
Verder moet je niet boven de taxatie waarde bieden als je het niet kan betalen. Bovenop de koopsom heb je al genoeg andere kosten die je zelf moet dokken.
Dat snap ik

quote:
En wb de taxateur… tja je hebt altijd taxateurs die de prijs erop zetten wat je bod is… maar ook die regels worden lastiger en op de lange termijn heb je er last van (als woningen goedkoper worden).
Dat snap ik ook.

Wat ik bedoelde, is dat je ook het deel waar je een banklening voor kan krijgen uiteindelijk zelf betaald, met rente, al is de rente niet al te veel op het moment.

Het concept passief inkomen en spaargeld is mij volledig duidelijk.
pi_200481430
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 00:53 schreef Chinless het volgende:

[..]

Als je een beetje met geld om kan gaan zorg je voor passief inkomen, dus heb je spaargeld. Verder moet je niet boven de taxatie waarde bieden als je het niet kan betalen. Bovenop de koopsom heb je al genoeg andere kosten die je zelf moet dokken.

En wb de taxateur… tja je hebt altijd taxateurs die de prijs erop zetten wat je bod is… maar ook die regels worden lastiger en op de lange termijn heb je er last van (als woningen goedkoper worden).
We hebben beide spaargeld, maar de vraag is of hetvwaard is om te beginnen met 15.000 ofzoiets overwaarde. Dat is dan gewoon lucht.

Wat is de perfecte balans?
  donderdag 22 juli 2021 @ 07:08:35 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200481570
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Wat heerlijk naief
Nou, dat is bij mij gebaseerd op ervaring. En waar stoel jij je uitspraak op? Het is niet voor niets dat veel makelaars gestopt zijn met taxeren :) .
pi_200481773
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:22 schreef Tijger_m het volgende:
De WOZ is meestal redelijk conservatief geschat dus een vraagprijs hoger dan de WOZ is bepaald niet uitzonderlijk, dacht ik.
En er komt ook maar heel zelden iemand fysiek langs voor de WOZ-waarde. 90% van de tijd gaat het op basis van vrij simpele modellen op basis van verkoopprijzen in de buurt in combinatie met oppervlakte en woningtype. Een al 30 jaar niet meer onderhouden huis kan prima dezelfde WOZ-waarde hebben als een naastgelegen huis met tiptoponderhoud en luxe badkamer en keuken.

De WOZ-waarde is dus hooguit heel globaal bruikbaar voor een prijsschatting.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200481787
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 07:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nou, dat is bij mij gebaseerd op ervaring. En waar stoel jij je uitspraak op? Het is niet voor niets dat veel makelaars gestopt zijn met taxeren :) .
O ik baseer mij ook op ervaring. Wellicht ging het 'vroeger' nog makkelijker maar dat rozewolk taxatiegebeuren is er gewoon nog volop. En als je mijn ervaring niet vertrouwt, neem dan het massale overbieden als uitgangspunt. Dat is niet zo massaal als taxateurs niet meewerken.
pi_200481813
De WOZ waarde loopt ook achter, inmiddels anderhalf jaar. De woz waarde 2021 heeft peildatum 1-1-2020 en is in de huidige markt dus per definitie al niet geschikt om als waarde aan te houden. Daarvoor is er de afgelopen anderhalf jaar te veel veranderd.

Je betaalt noot “extra”. Je betaalt wat je overeenkomt. En als dat hoger is dan taxatiewaarde kun je geen 100% financiering krijgen maar wat je betaalt voor het huis verandert niet.

Ik weet de WOZ van onze nieuwe woning niet maar wel dat wij 20.000 meer dan taxatiewaarde betalen. Omdat we daar graag willen wonen :)
pi_200482146
quote:
7s.gif Op donderdag 22 juli 2021 07:50 schreef Serinde het volgende:
Ik weet de WOZ van onze nieuwe woning niet maar wel dat wij 20.000 meer dan taxatiewaarde betalen. Omdat we daar graag willen wonen :)
Tada, de marktwaarde. Exact zo werkt het. Vraagprijs en WOZ-waarde zeggen niets over de waarde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200482170
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juli 2021 06:33 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

We hebben beide spaargeld, maar de vraag is of hetvwaard is om te beginnen met 15.000 ofzoiets overwaarde. Dat is dan gewoon lucht.

Wat is de perfecte balans?
Als jullie het niet waard vinden, is dat prima. De marktwaarde wordt bepaald door de markt, veelal dus door het hoogste bod. Waar je goed aan doet qua bod, is lastig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200482258
Praat eens met een aankoopmakelaar
  donderdag 22 juli 2021 @ 17:10:44 #22
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_200489171
Als het huis gewild is word er zeker overboden. Dat het al 2 weken te koop staat zegt niks. Misschien wachten ze wel een maand en laten tig kijkers eerst komen. En dan laten bieden.
pi_200489228
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 17:10 schreef egelhond het volgende:
Als het huis gewild is word er zeker overboden. Dat het al 2 weken te koop staat zegt niks. Misschien wachten ze wel een maand en laten tig kijkers eerst komen. En dan laten bieden.
Ja, vandaag de dag verkoop je het niet op dag 1 aan de eerste de beste die de vraagprijs biedt.
pi_200489774
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 00:53 schreef Chinless het volgende:

[..]

Als je een beetje met geld om kan gaan zorg je voor passief inkomen, dus heb je spaargeld.
Wat versta je onder passief inkomen?
In hoeverre wordt dit gevoed met je spaargeld?
In hoeverre neemt een bank passief inkomen mee bij het afsluiten van een hypotheek?
pi_200493131
Ik heb mijn woning verkocht voor 200k meer dan de woz waarde dus wat zegt het...
Facts don't care about your feelings
pi_200493277
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 17:16 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, vandaag de dag verkoop je het niet op dag 1 aan de eerste de beste die de vraagprijs biedt.
Nee, maar doorgaans worden er op de dag dat 'ie op Funda komt 3 dagen met elk 10 bezichtigingen gepland en volgen daaruit voldoende biedingen om tegen meer dan de vraagprijs te verkopen.

Of er wordt na een van de eerste bezichtigen een bod ver boven de vraagprijs gedaan, geaccepteerd en de rest afgebeld.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200497323
WoZ waarde is de waarde van ruim anderhalf jaar terug. Dus zelfs al zou de WOZ héél nauwkeurig vastgesteld zijn, dan nog zou met de huidige prijsstijgingen een realistische vraagprijs flink boven de WOZ liggen.
Daarbij komt dat de meeste gemeenten de WOZ wat aan de lage kant vaststellen, simpelweg omdat dat bergen aan bezwaarschriften scheelt. Zelfs als de gemeente redelijk secuur is in het bepalen van de WOZ, houden ze een 10-15% marge aan.

Ofwel: die WOZ van peildatum 1-1-2020 moet je al zeker 10% bij optellen (=242k) voor de 'echte' waarde op die peildatum. En daar overheen moet je dan nog 15-20% aan prijsstijgingen tellen. Je komt dan op een realistische vraagprijs van 278-290k uit.

En omdat de overdracht waarschijnlijk pas over 3 tot 6 maanden zal plaatsvinden, moet je ook nog rekening houden met het feit dat op het moment dat jij het huis moet betalen aan de verkoper, de werkelijke waarde nog een aantal procenten verder gestegen is (3-5% bovenop de vraagprijs).

En daar bovenop komt dan nog het huidige stukje markt-gekte, afhankelijk van hoe 'populair' het huis zal zijn bij de doelgroep (staat, ligging, afwerking en inrichting)
  vrijdag 23 juli 2021 @ 08:27:48 #28
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200497382
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Wat heerlijk naief
In de huidige markt is er een hoop mogelijk, mits je referentie-objecten kan aandragen als taxateur. Zomaar 50k hoger dan het huis van de buren 3 weken geleden gaat je niet zo maar lukken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200538916
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 08:40 schreef baskick het volgende:

[..]

Tada, de marktwaarde. Exact zo werkt het. Vraagprijs en WOZ-waarde zeggen niets over de waarde.
:N
pi_200538975
Hier ook huis verkocht in februari voor 115k boven woz waarde. Woz waarde was 185k.
pi_200539864
Er is niet echt een manier om de waarde van een woning accuraat te bepalen in deze markt.

Je kan kijken in het kadaster, directe omgeving aan vraagprijzen van vergelijkbare woning en kijken hoeveel procent er gemiddeld overboden wordt in de regio waar je een huis wilt kopen.

Als je dat bundelt dan kan je wel een beetje in de buurt komen. Maar dan heb je alsnog mensen die nog heel veel meer overbieden en kan je alsnog pech hebben.

Louter alleen WOZ waarde gaat je niet helpen. Die bedragen liggen vaak véél lager dan de huidige (verkoop)waarde.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  zondag 25 juli 2021 @ 22:43:00 #32
51385 baskick
Juist ja!
pi_200546727
quote:
1s.gif Op zondag 25 juli 2021 14:09 schreef SOG het volgende:

[..]

:N
Ben je het met me oneens? Of hoe moet ik :N interpreteren?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')