abonnement Unibet Coolblue
pi_200476524
quote:


Miljoenen insecten en andere dieren gedood in Limburgse overstromingen

Miljoenen insecten en bodemdieren zijn in de afgelopen week gedood door het hoogwater in Limburg. Dat zegt ecoloog Piet Verdonschot tegen NU.nl. Ook zoogdieren en jonge weidevogels zijn flink getroffen. Jaap Dirkmaat, directeur van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC), schat dat er duizenden grotere dieren zijn omgekomen. "Het kan jaren duren voordat de natuur hersteld is."

"Als de vloedgolf aanzwelt, begint het zand op de bodem van de Maas en beekjes op te wervelen", legt Verdonschot, ecoloog van Wageningen University & Research (WUR), uit. "Zodra de eerste zandkorrel een insect in het water raakt, gaat dat insect in de vluchtmodus. Dan gaat het achter een steen of een beetje in de bodem zitten."

Bij een normale hoge waterafvoer zijn dat inderdaad veilige plekken voor larven van diertjes als kokerjuffers, steenvliegen en eendagsvliegen. Maar bij overstromingen zoals afgelopen week in Limburg wordt ook de bovenste bodemlaag door het water meegevoerd. "Dan zijn kleine dieren kansloos. Ze worden geplet tussen de zandkorrels en de meesten sterven tijdens dat proces", zegt Verdonschot.

Ook duizenden grotere dieren zijn omgekomen door de overstromingen, zegt Dirkmaat. "Hazen, konijnen, hermelijnen, dassen, reekalfjes", somt hij op. "Het gaat jaren duren voor we die aantallen terugkrijgen."

Afrasteringen en andere obstakels bemoeilijken het vluchten voor zoogdieren. En áls ze al weten te vluchten naar hoger gelegen gebieden, dan komen ze daar hun natuurlijke vijanden tegen. "Ik heb beelden van hazen gezien waarbij door kraaien en reigers levend de ogen werden uitgepikt. 'Lijkenpikkers' als raven en roeken hebben nu meer te eten, maar als de biodiversiteit gigantisch afneemt worden zij er uiteindelijk ook door getroffen. Nee, ik ben er niet vrolijk van geworden", vertelt Dirkmaat.

Volgens Verdonschot blijkt uit Amerikaans en Pools onderzoek dat tijdens een overstroming zoals in Limburg 40 procent van de bodem- en insectensoorten helemaal verdwijnt. Uiteindelijk duurt het een tot drie jaar voor die vrijwel allemaal weer zijn teruggekeerd. Maar er zullen ook soorten zijn die helemaal niet meer terugkeren. Verdonschot denkt daarbij aan zeldzame insectenlarven of de gestippelde alver, een karperachtige.


Een ree zwemt in de overstroomde Maas. Foto: ANP

Ongewenste soorten verspreiden zich verder
Of dat erg is? "Elk verlies aan biodiversiteit is erg", zegt Verdonschot. "Hoe minder soorten, hoe kwetsbaarder een ecosysteem wordt. Elk verlies leidt tot nieuw verlies en deze overstromingen kunnen een behoorlijke tik geven aan het ecosysteem."

Wat ook nadelige gevolgen voor de natuur zou kunnen hebben, is de wijdere verspreiding van uitheemse plantensoorten in het gebied. Niki Jasper, boswachter van Staatsbosbeheer, vreest bijvoorbeeld voor de Japanse duizendknoop en reuzenbalsemien. Beide soorten komen van oorsprong niet in Nederland voor en overwoekeren andere plantensoorten.

"Op een paar oevers van de Geul en de Grensmaas groeien deze planten. De zaden zijn allemaal in het terrein terechtgekomen en kunnen zich verspreiden", vreest Jasper. "De wortels van de planten kunnen dijken beschadigen en we maken ons er ook zorgen om dat de soort nu in het grasland terechtkomt. Dat is schadelijk voor de biodiversiteit."

Er zijn ook kleine lichtpuntjes
Toch zijn er ook wat lichtpuntjes. "Het kan zomaar zijn dat er leuke zaadjes mee zijn gekomen", zegt Jasper. Verdonschot hoopt dat er in de restanten van de vloedgolf uit de hoger gelegen delen van België soorten zijn meegekomen die al lang niet meer in Nederland voorkomen.

Maar de schade die is aangericht overheerst. "Het is heel slecht voor de natuur. Er gaat veel verloren", zegt Verdonschot. "Gelukkig is de natuur veerkrachtig, maar we moeten misschien wel tien jaar wachten tot bepaalde soorten terug zijn." https://www.nu.nl/waterov(...)-overstromingen.html
Best schokkend dat er zoveel natuur vernietigd wordt bij zo'n overstroming...
pi_200476691
De natuur gebeurt.
Daar doe je niks aan.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_200476865
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:36 schreef marc0871 het volgende:
De natuur gebeurt.
Daar doe je niks aan.
Klimaatveranderingen
pi_200476907
gecompenseerd door miljoenen muggen die erna lekker in die warme plassen hebben kunnen leven
pi_200476908
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Klimaatveranderingen
Ook natuur.
pi_200476960
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ook natuur.
Mijn neefje zou jou fantastisch vinden.

Die zit nu in een dinosaurussenfase.
  woensdag 21 juli 2021 @ 21:00:25 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_200477071
Tja er overlijden miljarden insecten en dieren elke dag.
  † In Memoriam † woensdag 21 juli 2021 @ 21:05:03 #8
88815 The_Emotion
98.3
pi_200477198
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_200477357
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Klimaatveranderingen
Die zijn zo oud als de aarde zelf
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_200477465
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 21:12 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Die zijn zo oud als de aarde zelf
Correct, maar die ontstonden niet door menselijk handelen.
pi_200477591
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 21:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Correct, maar die ontstonden niet door menselijk handelen.
En als wij er niet meer zijn, zullen er nog vele volgen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_200478162
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 21:12 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Die zijn zo oud als de aarde zelf
Net als overstromingen
pi_200478262
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juli 2021 21:44 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Net als overstromingen
Yup :Y
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  woensdag 21 juli 2021 @ 23:03:38 #14
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_200479992
Zo is natuur.
pi_200480350
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Klimaatveranderingen
Dat lijkt wel het nieuwe agenda te zijn van alle journaal op televisie.
  donderdag 22 juli 2021 @ 00:19:11 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200480779
Wat een dramatisch gelul :')
In een paar uiterwaarden hebben we een jaar of 3 iets minder vliegen. Cry me a river :')
pi_200481440
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:26 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Dat lijkt wel het nieuwe agenda te zijn van alle journaal op televisie.
Het is dan ook veruit het grootste probleem van deze tijd, waarvoor véél te weinig aandacht is.
pi_200481461
Klimaatverandering, je kan je er druk om maken, maar het gebeurt toch.
De enige oplossing is minder mensen, maar als je dat zegt worden ze boos in Afrika en andere delen van de wereld. En als deze oplossing wordt toegepast zal het nog altijd even duren voordat die oplossing echt zichtbaar wordt. Dan liggen wij allang tussen 6 planken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hermanusvanurbanus op 22-07-2021 07:29:04 ]
pi_200481533
Misschien vermoord je al wel miljoenen insecten met gras maaien. Dit is wel overdreven gebracht.
pi_200481606
t zijn net koeien en varkens en kippen
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 22 juli 2021 @ 07:20:17 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200481638
Dat lieve hertje :'( :'( :'( :'( :'( :'( Wat zielig :'( :'( :'( :'( :'(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200481882
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Klimaatveranderingen
Men roept dat graag. Er is alleen geen bewijs voor.
pi_200481939
quote:
16s.gif Op donderdag 22 juli 2021 07:20 schreef Starhopper het volgende:
Dat lieve hertje :'( :'( :'( :'( :'( :'( Wat zielig :'( :'( :'( :'( :'(
Een vos.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_200482023
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 08:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Men roept dat graag. Er is alleen geen bewijs voor.
Dat is er volop Thierry.
  donderdag 22 juli 2021 @ 08:25:25 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200482043
quote:
14s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:53 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Mijn neefje zou jou fantastisch vinden.

Die zit nu in een dinosaurussenfase.
:D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')